بازدید 12758

یارانه ثروتمندان حذف نمی‌شود، اما نان کم درآمد‌ها گران می‌شود

قدرت خرید ۴۵۵۰۰ تومان یارانه در آذر ماه ۸۹، امروز به ۱۸ هزار و ۵۴۱ تومان در مهر امسال رسیده است. این خود می‌تواند دلیل محکمی باشد که این میزان ارزش پولی حقیقی برای دهک‌های پردرآمد، نمی‌تواند هیچ گونه ارزشی داشته باشد و از سوی دیگر، برای دهک‌های کم درآمد نیز نمی‌تواند بخشی از نیازهای آن‌ها را پوشش دهد و هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها را که ایجاد عدالت اجتماعی است، جامه عمل بپوشاند.
کد خبر: ۴۵۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵ 26 November 2014
یارانه ثروتمندان حذف نمی شود اما نان کم درآمدها گران می شود

از ارائه بودجه سال۹۴ به مجلس تقریباً ده روز وقت باقی است؛ اما به نظر می‌رسد همچنان موضوعات مهمی وجود دارند که تکلیف بسیاری از آن‌ها به طور واضح مشخص نیست. در روزهایی که قیمت نفت در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته است، همچنان تکلیف اعطای یارانه‌های نقدی، میزان افزایش حقوق کارمندان و... در هاله‌ای از ابهام است.

به گزارش «تابناک»؛ پرداخت یارانه نقدی یکسان به تمام دهک‌های درآمدی، نه منطق اقتصادی آن را تأیید می‌کرد و نه قانون اجازه انجام چنین کاری را به دولت‌ها می‌دهد. دولت قبل با وجود تمام مخالفت‌هایی که در این باره شد، سنگ بنای غلط پرداخت یارانه به تمام مردم را بنیان نهاد تا نه تنها خود نتواند تا پایان دوره فعالیتش ریسک حذف یارانه برخی افراد غیرنیازمند را بپذیرد، بلکه دولت کنونی نیز تا به حال مخاطرات حذف یارانه غیرنیازمند‌ها را نپذیرفته است.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، هرچند این دولت نیز در مبارزات انتخاباتی اعلام کرده بود که پرداخت یارانه‌های نقدی را به روش قبلی ادامه خواهد داد، ‌پس از چندی به این نتیجه رسیدند که ادامه روش قبل برای دولت امکان‌پذیر نیست.

دولت یازدهم برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به رغم تمامی موانع موجود برای غربالگری یارانه بگیران، ثبت نام مجدد را از متقاضیان دریافت یارانه در دهه پایانی فروردین ماه امسال انجام داد. اما آمار و ارقام هزینه کرد برای پرداخت یارانه نقدی نشانی از تغییر قابل ملاحظه هزینه انجام شده در سال جاری نسبت به سال گذشته ندارد.

این در حالی است که دولت باید بر اساس تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۳، خانوارهای نیازمند را شناسایی و پرداخت یارانه را منحصر به آن‌ها می‌کرد و امروز می‌توانست بخش چشمگیری از درآمد خود را صرف کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی کرده و همچنین پرداخت بیشتر به نیازمندان داشته باشد.

در همین راستا، محمدرضا باهنر نیز در کنفرانس خبری اخیر خود گفت: «در حال حاضر لااقل تا سه ماه گذشته که من اطلاع دارم، هر ماه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان کسری در پرداخت یارانه‌ها داشتیم و یارانه پرداختی به این میزان از درآمدهای هدفمندی بیشتر بوده است».

‌دولت همچنان در موضع خود مبنی بر عدم حذف پردرآمد‌ها از دریافت یارانه اصرار می‌ورزند. به عنوان مثال چندی پیش، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور حذف پرداخت یارانه‌ نقدی به همه مردم را غلط خواند. همچنین محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اعلام کرد که در سال آینده‌، یارانه نقدی به همه خانوار‌ها داده می‌شود.

این مواضع از سوی برخی ‌مقامات دولتی در حالی ابراز می‌شود که در ماه‌ها و روزهای اخیر، برخی ‌اخبار حاکی از آن است که دولت برای کاهش کسری بودجه درصدد است، قیمت برخی از کالا‌ها را افزایش دهد.

برای مثال در روزهای اخیر، صحبت‌ها و حتی مستندات زیادی ارائه شد که دولت بنا داشته است از اول آذر امسال قیمت نان را ۳۰ درصد افزایش دهد. هیأت وزیران در چهاردهم آبان ۹۳ تصویب کرده بود، «قیمت انواع نان از اول آذر ماه ۱۳۹۳، حداکثر به میزان ۳۰ درصد جهت جبران تعدیل قیمت گندم و افزایش سایر هزینه‌های دو سال اخیر کارخانجات آسیابانی و نانوایی‌ها نسبت به قیمت‌های رسمی و مصوب سال ۱۳۹۲ در سراسر کشور افزایش می‌یابد‌».

البته با اینکه آشکار است، ‌قیمت نان در سال‌های اخیر به بهانه‌ها‌ی مختلف با استفاده از روش‌هایی مانند کاهش وزن چانه یا افزایش قیمت نان به بهانه‌های اضافه کردن شیر یا کنجد به نان افزایش یافته بود، نزدیک به سی ماه است که قیمت نان افزایش رسمی نداشته است.

این موضوع ادامه داشت تا اینکه امروز یک مقام مسئول با تأیید اینکه افزایش ۳۰درصدی قیمت نان از اول آذر مصوبه هیأت وزیران است، گفت: «دولت بنا به مصالحی فعلاً جلوی ابلاغ و اجرای این مصوبه را گرفته است‌».

بر اساس آمارهای موجود اقتصادی، قدرت خرید ۴۵۵۰۰ تومان یارانه در آذر ماه ۸۹، امروز به ۱۸ هزار و ۵۴۱ تومان در مهر امسال رسیده و این خود می‌تواند دلیل محکمی باشد که این میزان ارزش پولی حقیقی برای دهک‌های پردرآمد نمی‌تواند هیچ گونه ارزشی داشته باشد و از سوی دیگر، برای دهک‌های کم درآمد نیز نمی‌تواند بخشی از نیازهای آن‌ها را پوشش دهد و هدف اصلی هدفمندی یارانه‌ها که ایجاد عدالت اجتماعی است را به وجود آورد.

این فضا نشان می‌دهد که دولت و مجلس باید در یک تصمیم‌گیری عاقلانه در بودجه سال آینده تصمیم مهم و سختی ‌برای هدفمند کردن هدفمندی یارانه‌ها بگیرند تا بتواند حداقل هدف اولیه عدالت اجتماعی در این طرح را جامه عمل بپوشاند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۶۲
انتشار یافته: ۳۷
دولت فقط کاری میکند که جیب پولدارها پرتر و جیب کارمندان به خصوص معلمان فقیرتر میشود با این حال کار اجرایی کشور بز عهده کارمندان است ، حالا فساد اداری غوغا خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
اولا کارمندا الان وضعشون ازهمه بهتره، بدبخت ماها که شغل آزادیم ، درآمد ثابت نداریم ، بیمه نداریم ، مستاجریم ، یه روز کار هست ف یه روز کار نیست، همه چیز تو این کشور فقط شده برای کارمندا ، حقوق ، بیمه ، عیدی ، پس بقیه قشر مردم چی
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
برادر گرامی لطفا دندان طمع خود را بکشید!شما که معلمی و طرز فکرت این باشد وای به حال دیگران!!! یارانه برای افراد فقیر و یتیمان بی پناهان است نه امثال شما ! درست است که در کشور ما 95 درصد مردم فقیر هستند ولی یادتان باشد که شما معلمی و حداقل ماهیانه یک ملیون درآمد دارید و بیمه هستید چیزهایی دارید که یتیمان ندارند !چیزهایی دارید که خیلی از افراد بیکار ندارند و با سیلی صورتشان را سرخ نگه میدارند! دیگران را دریابید!کمی شرمساری بجاست
مظلوم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
دایی من متخصص سونوگرافی تو ماه بالای 70میلیون درآمده شونه شبی که گفتن میخوان یارانه های پول دارا رو حذف کنن یه قشقرقی راه انداخت که نگو...اون من بدبخت باید نون که قوت اصلیمه گرون تر بخرم....چون دولت نمیتونه از پولدار جماعت یارانه بگیره.
فامیل دور
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
که با این درد اگر در بند در مانند درمانند.........
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
بنظر میرسه اگر تحریم ها برداشته شود اکثر ملت می تونند بدون یارانه زندگی مرفهی داشته باشند
آقا گناه که نکرده پول دار شده به چه حقی یارانش حذف کنند خب مملکت مال اون هم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
خودت به خودت مثبت دادی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
اگر جز اختلاس گرها وکسانی که از تحریم به میلیاردها تومن سرمایه دست یافتن نباشی چه ایرادی داره؟
چرا از همان اول یارانه برای ثروتمندان اعمال شد که اکنون حذف کردن آن مشکل باشد؟ خب دولتها به مساله رای آوری هم توجه دارند و به همین علت حذف کردن آنها مشکل است.
آخه کم درآمدها شناسایی شون راحتره البته نه به وقت کمک بلکه سیاست های ریاضتی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
این یارانه کالایی خیلی ناچیز است که به اقشار ضعیف می دهند.حداقل نفر100تومن کمک کالایی بدهند
این 45500 برای شما چیزی نیست برای ما که یا چند سال همسرمون بیکار میشه یا اگه کار گیرش بیاد شش ماه یه بار چندر غاز حقوق نصفه نیمه میگیره خییییلیه.ما دو ساله با همین یارانه زندگیمونو میگذرونیم .خیلی افراد رو میشناسم که چون خیلی پولدارن اصلا به بیمه شون اهمیت ندادن و از اینکه خودشونو بیمه کنن خنده شون میگیره.کاش دولت به جای اینکه به همه ی کسانی که دفترچه بیمه ندارن و خیلیهاشونم پولدارن همینطوری دفترچه بده حقوق کارگرهای بیچاره رو میداد که شش ماه یه بار ششصد تومن میگیرن بدون عیدی و مزایا و بن و....همه فقط میگن کارمندا کارمندا هیشکی از کارگرای زحمتکش فقیر چیزی نمیگه.ما اگه اندازه ی کارمندا حقوق و مزایا بگیریم از خوشحالی سکته میکنیم.
نگران گران شدن نان نیستم
چون من هم به عنوان یک شهروند، با گران کردن اجناسم هزینه ی آن را جبران خواهم کرد
باور کنید این ظلمه که پولدارها یارانه بگیرند، چون تو قانون صراحتا اومده یارانه مختص نیازمندان هست...تازه پولدارهای یارانه بگیر باید جریمه هم بشن چون قانون رو زیرپا گذاشتند.

نمی دونم چرا همیشه حق افراد فقیر و ضعیف پایمال می شه، دولت برای تامین بودجه چرا باید زورش به فقرا برسه، لطف بکنه یارانه پولدارها رو حذف کنه همین.
باید اول یه راهی برای شناسایی پولدار ها پیدا بشه. به نظر من نوع خودرو ملاک خوبیه. معمولاً کسانی به دنبال خودروهای خوب میرن که دستشون به دهنشون میرسه. محاله یه نفر مثلا تویوتا کمری داشته باشه و به 45000 تومان محتاج. پس شاید بد نباشه دولت در ابتدا لیست دارندگان خودروهای خارجی را از لیست یارانه بگیران حذف کنه.
این گدا بازی رو جمع کنید.یه فکری به حال مترو اتوبوس کنید
کار اشتباهی صورت گرفته. اول از همه باید بانک شناسایی خانوار ایجاد شود و درامد سالانه افراد مشخص شود. آن هم روشی دارد که در کشورهای اسکاندیناوی انجام می شود و آن پرداخت و خرید از طریق اینترنتی و کارتی است و دسترسی دولت به جسابهای بانکی افراد که بر اساس شماره ملی آنها است. بعد هم هر کس بر اساس میزان درآمد مالیات می دهد. درآمد بیشتر مالیات بیشتر.
اطلاعات دولت درخصوص یارانه اصلادقیق نیست بسیاری ازنیازمندان ازسبد کالا محرومنددرحالیکه به بعضی ازافرادبی نیاز سبدکالاتعلق میگیرد
دولت اوایل سال گفت اگه کسی اطلاعات اشتباه بده و ثبت نام کنه سه برابر جریمه میشه.ایا این عملی شد؟من انصراف دادم ولی پشیمانم.چرا دولت به مصوبه مجلس عمل نمیکنه؟چون فکر ارا برای دوره بعدیست.
جام خالی سفره خالی ساغرو پیمانه خالی .گریه کردم ناله کردم حلقه بر هر در زدم.سنگ سنگ کلبه ی ویرانه را بر سر زدم .آب از آبی نجنبید خفته در خوابی نجنبید.وای از دنیا که یار از یار میترسد.غنچه های تشنه از گلزار میترسد.
اینجور برنامه از اولش هم مشخص بودکه درظرف چند سال باعث ایجاد تورم می شود. ونتیجه ای نخواهد داشت. شکاف طبقاتی بوجودآمده بین فقیروغنی اکنون خیلی بیشتر شده است.گفته میشد گران کردن برق باعث صرفه جویی درسال اول اجرای آن شد. اما با گذشت چند سال امسال بازهم میزان مصرف برق به همان میزان کاهش، افزایش یافت وچیزی که برجاماند تورم بود.
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج!
طرح يارانه نقشه اي بوده كه جبران كسري بودجه باشدنه كمك به اقشاركم درآمدو توسعه مملكت.افراديكه رياضت اقتصادي راديكته ميكنندلطفا روشهاي زندگي رياضتي رانيز تدوين وتوزيع فرمايندودرمراكز آموزشي نحوه آنرابه نسل آينده تعليم دهند چون همسر و فرزندان رياضت اقتصادي رانه مي شناسند ونه آنراقبول ميكنندلذا اين همه اختلافات خانوادگي وطلاقهاي زودرس و بزهكاريها در اجتماع ناشي ازفقراست و بس.لذالطفا مسئولين ذيربط درمورد توفيقات وشكستهاي آن بررسي هاي لازم رابعمل آورند
دولت فقط باید به نیازمندان پرداخت کنه.چرا دولت از قانون تخطی میکند؟
بنام خدا
من در یک خوار و بار فروشی کار میکنم امروز لوبیا چیتی امساله برایمان اورده بودند تقریبا سی درصد از قیمت فروش پارساله ها گرانتر باید بخریم همین پارساله ها را هم به زور میفروشیم چه برسد که بخواهیم گرانتر بفروشیم دولت اگر کاری برای کنترل گرانی نکند چندی دیگر فشار اقتصادی کمر شکن خواهد شد اضافه کردن دستمزدها و اینجور کارها هم چاره کار نیست باید مالیاتها منطقی گرفته شود و نقدینگی را بسمت تولید رهنمون کرد
آیا واقعا دولت نمی توانند حداقل3میلیون پولدار وپروتمند در ایران80میلیونی رو شناسایی کند؟به خدا ما در یه شهر کوچک مرزی هستیم حداقل1000نفر ماشین خارجی خوب دارند.ولی هستند کسانی شایدفقط بتونند نان خالی تهیه کنند
کاشکی این نوع خبر پراکنی رو زمان احمدی نژاد انجام می دادید
من یه لیسانس مملکتم که بیکارم و مستاجرم و برای گذران زندگیم در ماه کارگری ساختمان میکنم دو تا هم بچه دارم همین یارانه شده حقوق ماهیانه من و خونوادم اونوقت یه معلم یا کارمند و ... با چه رویی از نداری حرف میزنه؟خودشون رو فقیر میدونن ؟ما از سه وعده غذایی در روز یه وعده میخوریم میدونم شاید باورتون نشه و خندتون بگیره چون درد نکشیدین بی پولی نکشیدین! حتی زمانی که اعلام کردن همه رو بیمه درمانی میکنن رفتم اسم نوشتم ولی زمان تحویل گفتن نفری ده تومن باید بدیم که میشد چهل تومن فقط یه آه کشیدم و سرم و انداختم پایین و برگشتم چون پول نداشتم .چشماتون رو باز کنید
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
البته اینکه کسی 40 هزار تومن پول بیمه نداره ولی به اینترنت دسترسی داره نشانی از پیشرفت جامعه هست!
این معادله یه جای کارش گم شده ومعلوم نیست چه بلایی بر سر سوبسید که دولت پرداخت میکرد اومده، اصلاً مگه هدف از هدفمندی این نبود که اقشار پردرآمد چون مصرف کالای سوبسید دار آنها بیشتر بود دولت قیمت کالا ها را واقعی کرد که هرکس مصرف بیشتری کرد بهای اضافه مصرف را پرداخت کرده در نتیجه از درآمد حاصله دولت یارانه پرداخت نماید، دولت سوبسید را که حذف کرد پس مبلغ سوبسید برای دولت ماند الان هم که چندسال است قیمتها ثابت نشده یعنی دولت یارانه ها را که زیاد نکرد برعکس قیمت انرژی ها و بیشتر کالاها هم که زیاد شده مبلغ مازاد پرداختی توسط مردم چه میشود که مسولان هی منت سر مردم بیچاره میگذارند آقا پول نفت(سوبسید)را که جلو افتادید یارانه را هم که چند برابر نکردید خود نمایندگان مجلس و وزیر وزرا و کلا آنها که برای مردم تصمیم میگیرند حاضر نیستند یک ریال از درآمد خودشون کسر بشه همه هم مصمم هستند که این مازاد پرداختی مردم (بازگشتی یارانه)هم حذف شود این طوری که مملکت گردانی کاری نداره پس یهو بگین دولت غیر انتفاعی دیگه،
همه هنر یک دولت مردمی به شهامت تصمیم گیری جهت رفاه حال اقشار کم درآمد
تابناک عزیز
لطفا برای کسانی که خانواده انها انصراف داده و عضو اون خانواده میخواد یارانه بگیره هم سوالی از اداره هدفمندی بنمایید که چه باید بکنن.
کشتید بابا ما رو با یارانتون
حالا خوبه ۴۵هزار تومان پول دادید و تورم رو ۴۵برابر کردید
تازه دولت کارت سوخت ماشینهای بالای بیست سال رو سوزونده و ماشین های سن بالا هم که دولت فکر میکنه مال پولدارهاست و وضعشون خوب هست و بنزین ازاد میزنن
دولت روحانی با اتخاذ سیاستی کاملا متضاد در قبل و بعد از زمان ثبت نام از متقاضیان یارانه دروغ بزرگی گفته که دودش فقط به چشم از ان دسته ازمردمی رفت که صادقانه از گرفتن یارانه انصراف دادند و در حد یک تقدیر نامه مهد کودکی هم ازانها یادی نشد
بهتر که یارانه حذف شود چون رشد نقدینگی بدون طی کردن هیچ چرخه اقتصادی یک فاجعه است که خوب آثارش رو هم تو کشور دیدیم.
در خانه اگر کسی است؟،
یک حرف بس است!!!
قرار بود این دولت مقید به قانون و راستگو باشد اما..................................؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس