بازدید 3927

حقیقی:‌ کالاهای بنجل چینی وارد کشور شود

نماینده ویژه رئیس جمهوری و رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: پدیده قاچاق نه تنها اقتصاد، بلکه محیط زیست، فرهنگ و شیوه زندگی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۴۵۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲ 26 November 2014
به گزارش تابناک اقتصادی، حبیب الله حقیقی چهارشنبه در نشست کمیته مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان قشم در محل فرمانداری این شهرستان افزود: خسارتی که این پدیده به بخش اقتصاد جامعه وارد می کند، شاید قابل جبران باشد ولی خسارت های آن به بخش های دیگر قابل جبران نیست.


وی با اظهار نگرانی شدید از احتمال تبدیل قاچاق به الگوی شغلی برای نوجوانان و جوانان در بخش هایی از کشور، تصریح کرد: این نگرانی ها باعث شده که مبارزه با پدیده قاچاق به دغدغه اصلی همه مسوولان تبدیل شود.

حقیقی، در تشریح رویکرد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز گفت: از نظر این ستاد تنها راه مبارزه با قاچاق برخورد فیزیکی و مقابله با قاچاقچیان نیست بلکه معتقد است که قاچاق یک پدیده فرایندی است که از مبداء شروع و با گذراندن مسیر در مقصد، به وقوع می پیوندد.

وی سوخت را مهم ترین قلم کالای قاچاق در استان هرمزگان و جزیره قشم ذکر کرد و گفت: به نظر می رسد مقابله با قاچاقچیان در مقصد، اولویت اول در مبارزه با قاچاق سوخت در این استان باشد در صورتی که آمارها نشان می دهد که مشکل در مبداء است و اگر در مبداء خوب عمل نکنیم هرچقدر در مقصد مقابله کنیم، نتیجه مطلوب به دست نمی آید.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر ویژگی قاچاق کالا در جزیره قشم گفت: در این جزیره هم در قالب ورود کالا و هم در قالب خروج کالا با پدیده قاچاق مواجه هستیم، گرچه از نظر ما ورود هرکالا به این جزیره قاچاق تلقی نمی شود.

به گفته وی ، ورود و خروج کالا دارای چهار وضعیت مجاز، مجاز مشروط، یارانه ای و ممنوع است که بطور طبیعی وضعیت اخیر مورد قبول هیچکس نیست و ضروری است که با قدرت با آن برخورد شود.

وی گفت: اگر ورود و خروج کالا به قشم مجاز است ما از آن حمایت می کنیم و معتقدیم این جزیره در این خصوص برای نظام، کشور و استان یک فرصت است.

حقیقی، حجم قابل توجه صادرات و واردات را در این جزیره یک فرصت خواند و یادآور شد: اگر از این فرصت به موقع استفاده نکنیم، تبدیل به یک تهدید می شود.

وی منطقه آزاد قشم را نیز یک فرصت بزرگ برای نظام دانست و گفت: این مناطق می تواند یک فرصت صادراتی برای نظام باشد.

به گفته وی، ولی اگر اجناس و کالاهای بنجل چینی وارد این مناطق شود و از راه های مختلف به سرزمین اصلی راه پیدا کنند، این موضوع به سدی در مقابل رشد تولید داخل تبدیل خواهد شد.

حقیقی، در بخش دیگری از سخنان خود تامین معیشت آبرومند مردم را در جزیره قشم دارای اولویت دانست و گفت: اما چون برای نیل به این هدف برنامه ریزی نداشتیم، معیشت ذلت مند از طریق قاچاق طرفدار پیدا می کند.

وی مشکل قاچاق را بسیار فراتر از برخوردهای روزمره دانست و خاطرنشان کرد: حل این مشکل را در یک افق بلند همراه با برنامه ریزی نگاه کنیم تا کالای قاچاق قبل از ورود به مسیر قاچاق در همان ابتدا متوقف شود.

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین خواهان بومی شدن برنامه مبارزه با قاچاق کالا در قشم شد و بر شفاف شدن صورت مساله قاچاق کالا و ارز در این جزیره تاکید کرد.

به گفته وی، چون با مساله قاچاق در قشم برخورد بهنگام صورت نگرفته، این مساله به شکل تهدید اقتصادی و اجتماعی نمایان شده است که این موضوع در طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت ویژه بررسی و راهکار عملی برای آن لحاظ خواهد شد.

براساس این گزارش ، معاون هماهنگی، برنامه ریزی و نظارت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این نشست از بی انضباطی در توزیع و پخش فرآورده های نفتی و بخصوص نبود نظارت در بارنامه وسایل نقلیه حمل کننده این فرآورده ها در گذشته انتقاد کرد.

علیرضا بیات گفت: رویکرد کلی این ستاد بهینه سازی تخصیص سهمیه ها و انضباط بخشی دراین تخصیص هاست.

وی، با تشریح برخی از سوء استفاده ها از تخصیص سهمیه ها از اهتمام ویژه وزارت نفت و راه و شهرسازی در جهت برخورد قاطع با این موضوع خبر داد و افزود: کلاس بندی دقیق خودروها، راه اندازی سامانه جدید صدور کارت، بازنگری در تخصیص سهمیه ها، انتقال سوخت از طریق لوله و توزیع گاز مایع به جای سوخت مایع از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه در این خصوص بوده است.

به گفته وی، فروش سوخت به مرزنشینان، خرده فروشی سوخت در بازارچه های مرزی، تفویض اختیار نرخ گذاری به استان ها، تسری مازوت و گازوییل به بانکرینگ و بازنگری در شیوه های پرداخت حق الکشف نیز از مهم ترین برنامه های در دست اجرای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت مقابله با پدیده قاچاق سوخت در استان های ساحلی است.

بیات همچنین از کاهش شش درصدی در مصرف سوخت کشور در شش ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم معادل 15میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف روزانه سوخت در کشور است که با قیمت فوب خلیج فارس معادل پنج میلیارد دلار صرفه جویی در سال می شود.

به گزارش ایرنا فرماندار شهرستان قشم نیز در این نشست پدیده قاچاق بخصوص قاچاق سوخت را یک پدیده کشوری دانست و گفت: جزیره قشم بخاطر شرایط خاص جغرافیایی و مساعد بودن این شرایط برای قاچاقچیان در این خصوص مظلوم واقع شده است.

عزت کمال زاده با اشاره به اینکه سوخت قاچاق از همه شهرهای کشور به جزیره قشم وارد می شود ولی به نام ساکنان این جزیره تمام می شود، تصریح کرد: البته به سبب سود بالای قاچاق سوخت برخی از این ساکنان ممکن است به آن روی آورده باشند.

وی با برشمردن تبعات منفی پدیده قاچاق سوخت در قشم از جمله تاثیر منفی بر سرمایه گذاری، ترک تحصیل برخی از دانش آموزان و آلوده شده محیط زیست، شناسایی افزون بر 700فقره کارت سوخت جعلی و الزام کردن نصب سیستم جی پی اس خودروهای گازوییل سوز را از مهم ترین اقدامات انجام شده برای مبارزه با پدیده قاچاق سوخت در قشم اعلام کرد.

براساس این گزارش در این نشست برخی از مسئولان دستگاه های اجرایی استان و شهرستان نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه با قاچاق سوخت در محدوده فعالیت های سازمانی خود را ارائه کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی