بازدید 1859

تراکتور بهترين حمله، فولاد بهترين دفاع

کد خبر: ۴۵۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷ 26 November 2014
عملکرد تيم هاي مدعي قهرماني در نيم فصل نخست ليگ برتر نشان مي دهد فوتبال باشگاهي هنوز شکل تهاجمي به خود نگرفته و بي دليل نيست که اهالي فوتبال خيلي راغب به حضور در استاديوم ها نيستند و بيشتر ترجيح مي دهند که بازي ها را از تلويزيون تماشا کنند.

به گزارش «ورزش سه» مطالب فوق از میانگین کسب امتیاز تیم ها در هر مسابقه، یا تعداد گل زده و مدت زمانی که تماشاگر باید منتظر تماشای گل باشد، مشخص است. به طور مثال تراکتورسازی که توسط رسول خطیبی هدایت می شود در هر مسابقه به طور میانگین 1/86 امتیاز کسب کرده، عدد ثبت شده برای تعداد گل های زده این تیم همین بوده، یعنی هر بازی کمتر از 2 گل! از سویی تماشاگر برای دیدن گل از تراکتورسازی باید 48 دقیقه منتظر بنشیند. البته آمار این تیم در گل های خورده بیشتر قابل دفاع است چون در هر بازی به طور میانگین 1/06 گل خورده است.

صرف نظر از قیاس فنی لیگ برتر با لیگ های معتبر دنیا که اصولا کار اشتباهی است باید گفت در لیگ های معتبر دنیا میانگین کسب امتیاز تیم های مدعی قهرمانی بیشتر از دو امتیاز است. میانگین گل زده در هر مسابقه از عدد 3 فراتر رفته است و از همه مهمتر تماشاگر در هر نیمه دست کم یک گل می بیند و مدت زمان انتظار برای تماشاگر به منظور دیدن گل کمتر از 30 دقیقه است. این نشان می دهد فوتبال ایران تدافعی است و بیشتر به دفاع فکر می کند تا حمله.

و اما تیم نفت تهران که با هدایت علیرضا منصوریان در بازی ها حاضر شده است در هر بازی به طور میانگین 1/8 امتیاز کسب کرده است. میانگین گل زده این تیم در هر بازی 1/4 و میانگین گل خورده این تیم در هر بازی 0.8 است. این تیم تا به اینجای کار که 1350 دقیقه بازی کرده در هر 64 دقیقه یک گل زده است. 

سپاهان هم به اندازه نفت تهران کسب امتیاز کرده، بنابراین میانگین کسب امتیاز این تیم در هر مسابقه با تیم نفت تهران برابر است. 33/1 میانگین گل زده این تیم و 0.93 میانگین گل خورده این تیم در هر بازی است و سپاهان در هر 67 دقیقه یک گل به ثمر رسانده است. 

همان طور که مشاهده می کنید هیچ یک از تیم های مدعی قهرمانی نتوانسته اند به طور میانگین در هر بازی دو امتیاز کسب کنند. امیر قلعه نویی می گوید هر تیمی که در پایان بازی ها به طور میانگین دو بعلاوه یک امتیاز کسب کند می تواند جام قهرمانی را بالا ببرد در حالی که می بینید هم اکنون تیمش این فاکتور را رعایت نکرده است. میانگین کسب امتیاز این تیم در هر دیدار 1/6 است! این عدد برای معدل گل های زده این تیم در هر بازی به ثبت رسیده است و معدل گل خورده این تیم در هر پیکار هم 1/2 است! تماشاگران استقلال برای دیدن گل از تیم محبوب خود باید بیش از یک نیمه منتظر بنشینند. 56 دقیقه و این انصافا مدت زمان زیادی است.

و اما فولاد که در جدول رده بندی یک پله بالاتر از استقلال قرار دارد ضعیف ترین تیم در حمله و بهترین تیم در دفاع در بین تیم های مدعی قهرمانی است. این تیم تا به اینجای کار نتوانسته معدل یک گل زده برای هر دیدار را به ثبت برساند! میانگین گل زده این تیم در هر بازی 0.86 است! البته و همان طور که اشاره شد فولاد در رعایت اصول دفاعی موفق بوده و در هر بازی 0.06 گل خورده است که این قابل تامل است. البته فولاد با مهره های متعددی که بصورت متناوب و در هفته های اخیر از دست داده همین که در جمع مدعیان قهرمانی قرار دارد باید خدا را شکر کند.

میانگین کسب امتیاز این تیم در هر بازی 1/66 است و مدت زمانی که تماشاگر برای دیدن یک گل از فولاد باید منتظر بماند 56 دقیقه است.

این آمار و ارقام نشان می دهد که تیم های ما با احتیاط فوتبال می کنند و اول به فکر گل نخوردن هستند و بعد گل زدن. یا اینکه کم می دوند! بنابراین کمتر موقعیت گل خلق می شود و کمتر چارچوب دروازه حریفان به لرزه درمی آید. تیم ها آنچه را بازی می کنند که تمرین می کنند و آنچه را تمرین می کنند که در تفکرات و ذهن مربیان می گذرد.

طبیعی است به این شکل فوتبال کردن بازی تدافعی در تیم ملی را هم سبب شود چون بازیکنان در بیشتر زمان یک فصل در تمرینات و مسابقات تیم های باشگاهی حضور دارند و مدت زمانی که در اردوی تیم ملی گرد هم می آیند بسیار کم است! 

سطح فنی لیگ برتر ضعیف است و شاید ندیدن این ضعف موجب پایداری آن شده است. مربیان باشگاهی در سال های اخیر بیشتر به انتقاد از کی روش پرداخته اند در حالی که اگر توان و نیرویشان برای بالا بردن پتانسیل تهاجمی تیم ها صرف می شد الان فوتبال تهاجمی تری را در لیگ برتر شاهد بودیم. البته که کیفیت بد زمین ها، عدم ثبات در باشگاه ها و نتیجه گرایی محض هم عوامل تاثیرگذار در فوتبال دفاعی هستند که این مسئله جای بحث و تامل فراوانی دارد که شاید از حوصله خارج باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل