بازدید 2502

جلوگیری از مافیای قدرت و ثروت در چادرملو

کد خبر: ۴۵۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱ 26 November 2014
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مافیای قدرت و ثروت در معادن گفت: عده ای که معلوم نیست به پشتوانه حمایت چه افرادی از رانت سنگینی استفاده می کنند، معادن کشور را به غارت می برند که یکی از مساله دارترین آنها، معدن سنگ آهن چادرملو است.

محمدعلی مددی در خصوص تذکر کتبی اش به وزیر صنعت مبنی بر اینکه عدم نظارت بر سرمایه‌های ملی که باعث به وجود آمدن مافیای قدرت و ثروت و سوءاستفاده از آن‌ها به خصوص در معادن سنگ‌های ایران شده است گفت: این تذکر به دلیل رانتی است که در معدن سنگ آهن چادرملو اتفاق افتاده است.

نماینده میانه با اشاره به مزایده هایی که در این معدن اتفاق افتاده است گفت: متاسفانه در این معدن همواره دو نفر با عناوین مختلف این مزایده ها را برنده شده اند که در نحوه برگزاری مزایده نیز اشکالات متعددی وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نحوه برگزاری این مزایده ها به نوعی بوده که فرد دیگری نتواند مزایده را برنده شود گفت: به عنوان مثال در یکی از این مزایده ها شرط گذاشته اند که برنده مزایده ظرف 10 روز کل مبلغ مزایده را که حدود 50 میلیون دلار می شود، به معدن بپردازد که متاسفانه هرگز این مبلغ در آن فرصت زمانی پرداخت نشده و با این ترفند، دیگر شرکت کنندگان در مزایده را از صحنه خارج کرده اند.

وی با اشاره به اینکه قیمت سنگ آهن در شرایطی که مزایده برگزار شده 130 دلار بوده اما آقایان یک میلیون تن سنگ آهن را به قیمت 49 دلار فروخته اند گفت: باید بررسی شود که این تفاوت مبلغ چه شده و این مبلغ به جیب چه کسانی رفته است.

مددی با اشاره به اینکه مدتی است اسناد و مدارک رانت این معدن را در اختیار دارد گفت: از روزی که بخشی از این رانتها را رسانه ای کردم، عده ای به من مراجعه کرده و از من خواستند که این مساله را پیگیری نکنم و همین پیگیری ها حساسیت مرا بیشتر کرد که اگر مساله ای وجود ندارد،  چرا برخی از مسوولان این معدن باید واسطه به سراغ من بفرستند.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس نیز در تذکر شفاهی از مالیات انباشته معدن چادرملو به میزان حدود 2 هزار میلیارد تومان خبر داده بود گفت: به راستی در این معدن چه خبر است و چه دستهایی در کار است که یک معدن باید منافع سهامدارن و کشور را به نفع عده ای خاص حراج کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه اطلاع موثق دارم این رانت در دستگاههای نظارتی دیگر در حال بررسی است گفت: خدا را شکر می کنیم که دستگاه های نظارتی به ویژه دستگاه قضا نسبت به این رانت حساس شده و پیگیری می کند و مسوولان این معدن را نیز احضار کرده اند.

مددی با تاکید بر اینکه در نتیجه تحقیقاتی که در دستگاههای مختلف داشته ام، اکنون از این رانت اطمینان دارم گفت: تذکر صحن علنی مجلس به معنای این است که بنا دارم به صورت جدی در مورد این رانت وارد عرصه شوم و به زودی در نشست خبری تمام موارد را با بخشی از اسناد و مدارک اطلاع رسانی خواهم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار