بازدید 55156
گزارشی از پدیده تاناکوراپوشی؛

تاناکورافروشان از بالای شهر سر درآوردند

« خیلی شیکه... انگار برای قالب بدن تو دوختنش... به نظرم همین رو بردار... هیچ عیب و ایرادی هم نداره... فکر می کنم تو اون مهمونی یکی از شیک‌پوش‌ترین افراد تو باشی... بهش میاد بالای یک تومن پول بهش داده باشی... همین رو بخر...» این مکالمه‌ای است که بین دو دختر جوان با وضعیت بسیار مناسب و به قول امروزی‌ها شیک‌پوش است که سر و کله‌شان در یک مغازه فروش لباس‌های دست‌دوم خارجی پیدا شده است. اینجا قیمت‌ها آنقدر هم که تصور می‌کنی پایین نیست و البته مشتریان بسیاری دارد که گاها روزشماری می‌کنند تا فلان روز هفته بیاید و آنها بتوانند از حراج‌ هفتگی مغازه‌های معروف فروش لباس دست دوم در سطح شهر تهران، گلچین کنند.
کد خبر: ۴۵۲۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵ 26 November 2014
تابناک- گروه اقتصادی: اینجا تهران است، شهری که بخشی از مردمانش درگیر خرید اقلامی هستند که شاید تنها ظاهرشان را بهبود می‌دهد و راهی است که آنها بتوانند در مهمانی‌هایی که نشان از غرب‌زدگی دارند، خودی نشان دهند و بگویند که خارجی‌پوش هستند؛ البته شاید کمتر کسی هم در آن مهمانی‌ها متوجه شود که آن لباس شیک و با برند معروفی که بر تن مهمان است، چندان قیمتی هم ندارد و از حراجی‌ها و دست‌دوم فروشی‌های شهر تهیه شده است.

در نگاه اول، شاید تفاوتی میان این لباس‌های دست دوم با نمونه‌های اصلی و نو آن وجود نداشته باشد، اما حقیقت چیز دیگری است. واقعیت آن است که این لباس‌ها از مغازه‌های معروف تاناکورا که در نقاط مختلف سطح شهر تهران راه‌اندازی شده‌اند خریداری شده و عمدتا قیمت چندان پایینی هم ندارند؛ البته خریداران آن هم تنها به دلیل قیمت پایین به سراغ این اجناس نمی‌روند و بلکه گروهی از آنها معتقدند که اجناسی که در این فروشگاه ها عرضه می‌شود، اصل برند است و تولید چین نیست؛ بلکه به طور واقعی اروپایی و امریکایی بوده و بنابراین حاضرند که به پای آن پول هم بدهند.

اما این تمام داستان نیست، گروه دیگری هم هستند که به نوعی مشتریان پروپاقرص این نوع پوشاک دست دوم به شمار می‌روند و در راستای چشم و هم چشمی و علیرغم اینکه از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستند، تنها می خواهند نشان دهند که آنها برندپوش هستند. به هرحال بازار خرید و فروش پوشاک دست دوم در پایتخت گرم است و ترن اور مالی که برای این خرید و فروش در سطح شهر تهران به چشم می‌خورد، به گفته فعالان بازار، میلیاردی است.

گزارش میدانی از بازار مولوی

بررسی‌های میدانی خبرنگار ما، دو دسته از این فروشگاه ها را نمایان می‌کند، اول فروشگاه هایی که پوشاک و کیف و کفش عرضه شده در آن، بسیار شیک و اتوکشیده و ظاهرا نو هستند و دوم، آن دسته از فروشگاه هایی که در سطح شهر پراکنده نیستند و عمدتا، مولوی را اشغال کرده‌اند، در این گروه دوم، عمدتا پوشاکی به چشم می‌خورد که حتی ظاهر آن هم، کاملا نشان از دست دوم بودن و حتی چرک و کثیف بودن آن است.در مولوی، پاساژهایی وجود دارد که به توزیع این اجناس دست دوم البته نه از نوع شیک، بلکه تنها برای گذران زندگی روزمره برخی مراجعه کنندگان می کند و البته شاید در میان آنها به ندرت، کالاهایی هم به دردبخور پیدا شود، اما آنگونه که برخی فروشندگان این منطقه می‌گویند، کالاهای دست دومی که به صورت کیلویی وارد مرزهای کشور می‌شود، در جایی سورت بندی شده و آن دسته از آنها که ظاهر و کیفیت بالاتری دارند، روانه مغازه های سطح شهر و عمدتا شمال شهر تهران می‌شوند و آن دسته هم که به لحاظ ظاهر، کیفیت و یا کمتر مشتری پسند هستند، روانه بازار مولوی می شود.

البته بازار مولوی محلی برای فروش پوشاک کار کرده ایرانی هم هست که افراد پوشاکی که دیگر نیازی به آن ندارند را برای فروش به این منطقه می‌آورند. البته در کنار پوشاک، لوازم مصرفی آشپزخانه دست دوم هم به فروش می‌رسد که قیمت هر تکه آن به طور متوسط از هزار تومان برای یک دست چاقوی کهنه شروع شده و به قابلمه‌هایی می رسد که بین 10 تا 25 هزار تومان قیمت دارند.

لباس‌های رنگی چروکی


بخشی از این بازار هم اختصاص به فروش جزئی و تک عددی لباس‌های مارک دار و برندهای معروف دنیا در عرصه پوشاک است که فروشندگان البته آنها را با قیمت بالاتری نسبت به سایر اقلام پوشاک عنوان می‌کنند.در این بخش از بازار، رگال‌هایی به چشم می‌خورد که لباس‌های رنگی چروکی به آن آویزان است؛ اینجا است که مغازه‌های برند تاناکورا خودنمایی می‌کند، اما فروشگاه تاناکورا که در این بخش وجود دارد، زمین تا آسمان با فروشگاه هایی که این برند دست دوم فروش در سطح شهر تهران دارد، متفاوت است، اغلب لباس‌هایش کهنه است و شاید به درد افرادی که قرار است با آنها در مهمانی‌هایشان پز دهند، نخورد. در این فروشگاه، قیمتها بسیار نازل است و در مقایسه با فروشگاه های تاناکورایی که در خیابان ولیعصر و شریعتی مشغول به کار هستند، جنس های نازل تر و با قیمت ارزانتر عرضه می شود.

کفش و کتانی کار کرده، چند؟

به عنوان مثال، رنج قیمت کفش و کتانی در این فروشگاه ها از 5 هزار تومان شروع می شود و در نهایت به 50 هزار تومان ختم می‌شود، در حالیکه در برخی از فروشگاه های همین برند در سطح شهر تهران و محل های پرتردد و گذر، از 50 هزار تومان شروع شده و گاه تا 300 هزار تومان هم کشیده می‌شود. لباس های دست دومی که خارج از مولوی عرضه می شوند، گرانتر و مرتب تر و البته بوی نامطبوع و تند ضدعفونی شده را نمی دهند. در کنار تمامی لباس هایی که در مولوی به چشم میخورد، پوشاک تاناکورا با قیمتی پایین، توانسته مشتریان زیادی به‌ خود جذب کند و حتی، گاهی جلوی برخی از مغازه های آن، صف های طولانی برای خرید تشکیل می شود.

تاناکوراها سر از شمال پایتخت هم درآوردند

اگر پس از مولوی، سری هم به مغازه های شمال شهر تهران بزنیم، داستان پوشاک تاناکورا رنگ و لعابی دیگر به خود می گیرد. فروشندگان در این فروشگاه ها شیک‌پوش تر بوده و بالطبع، مشتریانی هم که پای خود را در این مغازه ها می گذارند، شیک‌پوش تر از مشتریانی هستند که برای رفع حاجت خود، روانه مولوی شده بودند.این دسته از مشتریان، خوش پوشی‌ و تنوع‌ طلبی‌ برایشان خیلی مهم است؛ اما از آنجاکه این‌ نیاز برای‌ آنها هزینه‌بر است‌ و از همه مهمتر، بسیاری از برندهای مطرح دنیا، در ایران نمایندگی رسمی ندارند، آنها ترجیح می دهند که لباس های خود را از این مغازه‌ها تهیه کنند و البته استدلالشان این باشد که حداقل، برند اصلی را به تن می کنند.

گفت وگو با تاناکوراپوشان

خانمی که برای خرید پیراهنی به فروشگاه تاناکورا واقع در خیابان کریمخان، نرسیده به میدان ولیعصر مراجعه کرده است، می گوید که سالها است مشتری پوشاک تاناکورا است و تاکنون هم راضی بوده است.

او با تاکید بر اینکه، قیمت اجناس تاناکورا، پایین هم نیست، می گوید: این روزها بسیاری از مردم تنوع طلب شده اند و بنابراین، برای اینکه بتوانند تنوع بیشتری در پوشش خود داشته باشند، ترجیح می دهند که پوشاک ارزان خرید کنند، البته من از کیفیت و تن خور این پوشاک هم راضی هستم و همین امر مرا سالها مشتری تاناکورا کرده است.

یکی دیگر از خریداران این لباس‌ها می گوید: برخی‌ لباس‌های‌ ایرانی‌ بسیار کم کیفیت هستند و با دوبار شست و شو، کیفیت خود را از دست می دهند، اما کیفیت پوشاک خارجی بسیار بالا است و تن خور بسیار مناسبی هم دارد. البته این پوشاک را حتما خودم هم ضدعفونی می کنم.

او می افزاید: در این فروشگاه، لباس هایی پیدا می شود که در هیچ یک از بوتیک های شیک شمال شهر نمی توان آن را یافت، اما در اینجا می توان لباسی خاص را برای یک مهمانی خاص آن هم با قیمت مناسب پیدا کرد.

به گفته این مشتری پوشاک تاناکورا، البته قیمتها در این مغازه چندان پایین هم نیست و بسیاری از خریدارانی که برای این لباس ها مراجعه می کنند، به دلیل خارجی بودن و کیفیت این لباسها حاضرند پول بپردازند، گاهی قیمت یک پالتو یا یک جفت کفش چیزی حدود 200 تا 400 هزار تومان هزینه دارد؛ اما بالاخره خارجی است و برند.

دسته دیگری از مشتریان تاناکورایی


البته در این میان مشتریانی هم هستند که به دلیل تورم و گرانی های ناشی از چند سال گذشته اقتصاد ایران، مجبور به خرید چنین لباس هایی هستند که در این میان، به سراغ لباس های ارزان تاناکورا هم می روند.

این دسته از مشتریان دیگر حاضر نیستند که برای خرید خود، پول بالایی بپردازند، بلکه فقط و فقط می خواهند لباسی مرتب و با قیمتی مناسب به تن کنند. البته برخی اتباع خارجی همچون افغانی ها هم، مشتریان پر و پا قرص این پوشاک هستند.

در این میان، یکی از مشتریانی هم که ظاهری بسیار مرتب و با ناخن های فرنچ کرده و رنگ مویی خاص دارد، می گوید: بسیاری از مشتریان می گویند که می توانند لباس های اصل خارجی را بپوشند که شاید قبلا بر تن کسی هم نرفته است اما به نام دست دوم به فروش می رسد.
او می گوید: قیمت بسیاری از لباس های عرضه شده در این فروشگاه چندان کم نیست و ماه گذشته که برای خرید به این فروشگاه آمده بودم، پالتویی را به قیمت 800 هزار تومان به فروش می رساند که مطمئنم که هر کس این پالتو را خریده است، گویا پول پالتویی یک و نیم میلیونی را داده است.

لباس‌های‌ تاناکورا از کجا وارد کشور می‌شوند؟

به هرحال، این روزها بازار خرید و فروش پوشاک دست دوم گرم است. اما یک سئوال جدی ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود مشغول کرده است و آن اینکه لباس‌های‌ تاناکورا از کجا وارد کشور ما می‌شوند؟ منابع‌ خبری‌ موثقی‌ در این‌ زمینه‌ وجود ندارد؛ اما برخی‌ از گفته‌ها حاکی‌ از آن‌ است‌ که‌ هند و پاکستان‌ از مهمترین‌ صادرکنندگان‌ لباس‌ دست‌ دوم‌ به‌ کشور ما هستند. در کنار این‌ دو کشور از عراق‌ و برخی‌ کشورهای‌ اروپایی‌ هم‌ نام‌ می‌برند.

اما یک‌ اتفاق‌ نظر این‌ است‌ که‌ لباس‌های‌ دست‌ دوم‌ از اروپا به‌ کشورهای‌ فقیر همچون‌ هند و پاکستان‌ و عراق‌، رایگان‌ و به‌ عنوان‌ کمک‌ فرستاده‌ می‌شود که‌ این‌ کشورها نیز آنها را به‌ بعضی‌ کشورهای‌ دیگر از جمله‌ ایران‌ به‌ صورت‌ قاچاقی‌ می‌فروشند.

مشهورترین بازارهای دست دوم فروشی

به گفته فعالان این بازار، مهاباد و زاهدان‌ که‌ از جمله شاهراه‌های‌ اصلی‌ تجارت‌ بازار اجناس‌ خارجی‌ و ه بویژه‌ پاکستانی‌ و چینی‌ هستند‌، مشهورترین‌ و شلوغ‌ترین‌ قسمت‌ بازار، محل‌ فروش‌ همین‌ لباس‌های‌ تاناکورا است‌. به‌ هر حال‌ این‌ لباس‌ها چه‌ از مرزهای‌ شرقی‌ یا غربی‌ بیایند یا از کشورهای‌ پیشرفته‌ اروپایی‌ به‌ کشورهای‌ توسعه‌ نیافته‌ فرستاده‌ شوند عنوان‌ تاناکورا را یدک‌ می‌کشند. به‌ گفته‌ فروشندگان‌، لباس‌های‌ تاناکورا در بسته‌ بندی‌های‌ ۵۰ تا ۱۰۰ کیلویی‌ به‌ آنها فروخته‌ می‌شود. بسته‌هایی‌ که‌ تا قبل‌ از پرداخت‌ پول‌، حق‌ وارسی‌ آن‌ را ندارند. بعد از باز کردن‌ بسته‌ تعدادی‌ از لباس‌ها خوب‌ و برخی‌ غیرقابل‌ استفاده‌ و کهنه‌ هستند.

اما نکته‌ قابل‌ توجه‌ آن‌ است‌ که‌ از آنجایی‌ که‌ برای‌ ورود کالاهای‌ دست‌ دوم‌ به‌ کشور، جز در مواردی‌ خاص‌ مجوز صادر نمی‌شود لباس‌های‌ تاناکورا نیز به‌ صورت‌ غیرمجاز و قاچاق‌ از مرزهای‌ شرقی‌ و غربی‌ وارد کشور می‌شوند.

گفت وگو با فروشندگان تاناکورایی

یکی‌ از فروشندگان‌ لباس‌های‌ تاناکورا می‌گوید: بیشتر لباس‌ها از طریق‌ واسطه‌ها از بازار تاناکورای‌ مهاباد که‌ مرکز این‌ نوع‌ لباس‌ها شناخته‌ شده‌ است‌، تهیه‌ می‌شود‌. این‌ لباس‌ها در بسته‌هایی‌ قرار دارند که‌ با سیم‌ بسته‌ شده‌اند و حدود ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم‌ وزن‌ داند. پس‌ از باز کردن‌ بسته‌ها و جدا کردن‌ لباس‌های‌ نو از کهنه‌ و پاره‌ برحسب‌ پولی‌ که‌ به‌ هر بسته‌ داده‌ می‌شود، لباس‌ها قیمت‌گذاری‌ می‌شود.

این‌ فروشنده‌ با اشاره‌ به‌ استقبال‌ مردم‌ از خرید این‌ لباس‌ها ادامه‌ می‌دهد: مردم‌ بر اساس‌ توان‌ مالی‌ خود می‌توانند نیازهای‌ پوشاک‌ خود را در بازارهای‌ تاناکورا تامین‌ کنند.

یکی دیگر از فروشندگان تاناکورا می گوید: لباس های تاناکورا بسیار ارزان تر از نمونه های نو است، بسیاری از آن ها سال ها دوام دارند. وی در مورد قیمت گذاری اجناس تاناکورا می گوید معمولا روال منظمی در این مورد وجود ندارد و متناسب با عرف بازار توسط هر فروشنده ای قیمت گذاری می شود. دراین مغازه انواع تی شرت های مردانه ایرانی آویزان شده است که قیمت هر کدام از آن ها 15 هزار تومان است که نمونه نو آن تقریبا 45 هزار تومان است؛ ضمن اینکه قیمت برخی تیشرتهای برندهای اصلی به 60 هزار تومان هم می رسد. کفش مارک کت هم حدود 200 هزار تومان است که نو آن حدود 550 تا 700 هزار تومان خرید و فروش می شود.

این فروشنده می گوید: این پوشاک در برخی مواقع سال‌ها در بنادر و مرزها باقی می‌ماند و به‌ منظور جلوگیری از بیدخوردگی گاه با مواد شیمیایی بسیاری آغشته می‌شود اما مشکل بهداشتی ندارند؛ موضوعی که البته کارشناسان بهداشت آن را تائید نمی کنند.

فروشندگان پوشاک دست دوم مجوز دارند؟

در همین حال مهدی محمودی، مشاور رئیس اتحادیه کشوری پوشاک در خصوص اینکه آیا این فروشندگان مجوز دارند یا خیر ؟ اعلام کرده است که اتحادیه به تمام فروشندگان لباس مجوز فروش می دهد.

به گفته وی، برخی از این فروشندگان به عنوان فروش لباس نو از اتحادیه مجوز می گیرند اما در واقع پوشاک دست دوم را به فروش می رسانند.

از نظر محمودی، استفاده از پوشاک دست دوم اگر به خوبی ضد عفونی شود، مشکلی ندارد.
محمودی می گوید: فروش پوشاک دست دوم در صورتی که آلاینده ها را از آن دور کنیم، ایرادی ندارد و این بازار در تمام دنیا حتی کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد. نتیجه آنکه می توان از پوشاک دست دوم به جز لباس زیر و کفش اگر به خوبی گندزدایی شوند، استفاده کرد.

به هرحال این روزها بازار خرید و فروش پوشاک دست دوم گرم است و مشتریان زیادی هم دارد که به گفته شاهدان حاضر هستند که در صف های طولانی بایستند که وارد مغازه شده و جنس دلخواه خود را خریداری کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی