بازدید 13243

در کنار اختراع واژگان جدید، به این App هم جایزه ادبی اهدا کنید

برای حفظ زبان و ادب پارسی، نیازی به تعریف پروژه‌های کلان با ردیف‌های بودجه‌ای کهکشانی هم نیست. یک App رایگان شاید مسیری را که قرار است با میلیون‌ها تومان هزینه و ساختارهای عریض و طویل طی شود، در چشم به هم زدنی طی می‌کند و این معجزه عصر اطلاعات است...
کد خبر: ۴۵۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 26 November 2014
در کنار اختراع واژگان جدید، به این App هم جایزه ادبی اهدا کنیدعصر دیجیتال عصری عجیب است. آنقدر عجیب و پیچیده و دارای ابعاد گوناگون که اندیشمندانی همچون مانوئل کاستلز در باب ابعاد آن و تأثیرش بر زندگی بشر، قلم فرسایی می‌کنند. این عصر و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن به قدری شایسته توجه است که البته پیرامون آن باید هم قلم فرسایی‌ها کرد.

به گزارش «تابناک»، یکی از ابزراهایی که البته این عصر به واسطه آن در حال توسعه و بروز ظرفیت‌های خود است، App‌هایی است که اکنون در فضای وب و به خصوص در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. App‌هایی که از بازی‌های سرگرم کننده و البته اعتیاد‌آور گرفته تا مدیریت کسب و کارهای بزرگ برای شما برنامه دارند.

این App‌ها البته می‌توانند نقشی بسزا در معرفی و جهانی ساختن فرهنگ و تمدن نیز بازی کنند. مستقیم یا غیر مستقیم، با یا بدون قصد و نیت قبلی. امروز نگاهی می‌کنیم به یکی از این App‌ها که اتفاقا محصولی ملی و البته شخصی است و از نظر ما همان طور که اعلام کردیم، شایسته دریافت جایزه ادبی.
در کنار اختراع واژگان جدید، به این App هم جایزه ادبی اهدا کنید
بدون شک، بخش مهمی از فرهنگ و تمدن هر ملت، به خصوص ملتی مانند ایرانیان که یکی از دیرینه‌ترین تمدن‌های بشری را رقم زده است، در آثار کلاسیک و ادبی آن ملت نهفته است؛ آثاری که در مجموع بیانی از فرهنگ، رویکرد، رفتار، گفتار، اندیشه، ارتباطات و در مجموع همه کنش‌های اجتماعی و بشری آن ملت است.

تاریخ ادبیات ایران مملو از شعرا و نویسندگانی است که آثار برخی از مشهور‌ترین آن‌ها در موزه‌ها و کتابخانه‌های بزرگ دنیا به عنوان آثار جاویدان تاریخی بشر معرفی و نگهداری می‌شود. به جرأت می‌توان گفت، هیچ ملیتی بر ‌کره خاک مانند ایرانیان دارای شعرا و نویسندگانی به این اندازه بزرگ و تا این اندازه پر‌شمار نیست. این را از آنجایی می‌توان فهمید که تعداد این نویسندگان و شعرای بزرگ به اندازه‌ای است که نام بسیاری از آن‌ها برای بسیاری از عموم مردم نا‌آشناست.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که البته منجر به این موضوع شده است، در کنار شمار انبوه بزرگان ایرانی، عدم امکان معرفی همه آن‌ها به واسطه ساختارهای فنی و اجتماعی گذشته بوده است که اکنون البته این ساختار‌ها با ورود به عصر اطلاعات کاملا تحول یافته و همه چیز تغییر کرده است.

نمونه این تحول ساختاری را در ظهور App‌هایی می‌بینیم که این مجموعه‌های ادبی و کلاسیک را در یک جا جمع کرده و برای استفاده علاقه‌مندان و پژوهشگران، به رایگان قرار می‌دهد. یکی از این App‌ها که البته کاملا اتفاقی با آن برخورد داشتیم ـ و این نشان از مهجور بودن برنامه نویسان خلاق ایرانی دارد ـ App‌ای است که به همین شکل تمامی شعرا و نویسندگان ایرانی و متون کلاسیک آن‌ها را در یک جا جمع کرده است و در الگویی جالب و واسط کاربری ساده و خلاقانه برای کاربران عرضه می‌کند. App با نام مجموعه «اشعار فارسی».
 
در کنار اختراع واژگان جدید، به این App هم جایزه ادبی اهدا کنید
البته ما با نسخه وین فون این App آشنا شدیم و جستوی ما برای پیدا کردن نسخه اندروید و iOS آن متأسفانه بی‌نتیجه بود. البته برنامه‌هایی برای اندروید در همین حوزه و به همین شکل وجود دارد، اما نه این جامعیت و خلاقیت.

تقریبا نام هیچ شاعر و نویسنده کلاسیکی که در زمره نویسندگان ادبی باشد نیست که نام آن را در فهرست بلند این برنامه پیدا نکنید. گفتیم که با نام‌هایی برخورد می‌کنید که حتی پیش از این به گوش شما هم نخورده است. نکته جالب آنکه اصلا تصور نکنید ‌تنها با شعرای کلاسیک سر و کار دارید. در اینجا متون شعرای معاصر و حتی خیلی معاصر هم در دست شماست.

در کنار اختراع واژگان جدید، به این App هم جایزه ادبی اهدا کنید

نکته مهمتر در خصوص این App آن است که تصور نکنید از هر یک از این شعرا تنها یک متن اصلی ‌دارید. طراح این نرم افزار تا جایی که امکان داشته است، متون کتب همه نویسندگان و شعرا را کامل در این برنامه جای داده است؛ برای نمونه، نگاهی کنید به فهرست آثار مربوط به حافظ در اینApp:

در کنار اختراع واژگان جدید، به این App هم جایزه ادبی اهدا کنید

از جمله خصوصیات خوب دیگر این App این است که خط و قلم آن به رسم ادبی، خط نستعلیق است و همچنین کاربر در بخش تنظیمات این امکان را دارد که نوع قلم و اندازه آن را تعیین کند.

در کنار اختراع واژگان جدید، به این App هم جایزه ادبی اهدا کنید
البته این App هنوز نیازمند کمی روتوش و اقدامات تکمیلی است؛ از جمله اینکه برخی امکانات تسهیلی برای جستجوی اشعار و ابیات، ورق زدن آثار بدون نیاز به خارج شدن از غزل یا شعر و امکانات دیگر از جمله امکان اشتراک گذاری آن بر روی شبکه‌های اجتماعی برای کامل بودن این ابزار لازم است.

همچنین برخی از اشتباهات و نقایص در برخی از بخش‌های دیده می‌شود. برای مثال در گلستان سعدی برخی ‌حکایات‌ کامل درج نشده و قسمت‌هایی از برخی حکایات، گویا جا مانده است؛ اما در مجموع این App یک برنامه فوق العاده برای معرفی شعرا و نویسندگان ایرانی و آثار بی‌نظیر آن‌هاست و قطعا در نسخه‌های بعدی با حمایت بیشتر می‌تواند بهتر از این هم باشد.

این App بدون شک زمان زیادی را از طراح خود گرفته ‌و از آنجا‌ که‌ رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته، می‌تواند نشان از ذوق و عشق طراح آن به ادبیات ایران داشته باشد. اکنون شما با یک App رایگان کتابخانه‌ای از دیوان و آثار ادبی شعرای این مرز و بوم ‌دارید؛ کتابخانه‌ای که قیمت کاغذی آن می‌تواند حداقل صد هزار تومان باشد.

اکنون مسئولان فرهنگستان زبان و ادب پارسی باید چند نکته را مد نظر قرار دهند. اینکه این App و بسیاری دیگر از نمونه‌های مشابه آن، خواسته یا نا‌خواسته حرکتی را در راستای معرفی بزرگان این مرز و بوم و پاسداری از میراث ادبی ایران آغاز کرده‌اند. اتفاقا در عصر اطلاعات، راه و ابزار پاسداری این میراث و معرفی آن همین است. پس بدون شک تولید محتوای اینچنینی در کنار اختراع و ابداع واژگان جدیدی برای صیانت از ادب و زبان فارسی از اوجب واجبات است.

نکته دوم آنکه این مسئولان برای حمایت از این گونه طرح‌ها و پروژه‌ها باید همت مسئولانه کرده و از طراحان آن‌ها حمایت‌های مادی و به ویژه معنوی کنند. قطعا این موارد تأثیر به سزایی در شناخت عموم ایرانیان از میراث تمدنی و تاریخ ادبی خود دارد که شاید سال‌ها کار متفرقه نتواند داشته باشد.

از سویی همان گونه که می‌بینید برای حفظ زبان و ادب پارسی نیازی به تعریف پروژه‌های کلان با ردیف‌های بودجه‌ای کهکشانی هم نیست. یک App رایگان شاید مسیری را که قرار است با میلیون‌ها تومان هزینه و ساختارهای عریض و طویل طی شود، در چشم به هم زدنی طی می‌کند و این معجزه عصر اطلاعات است.

و اگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سایر نهادهای متولی حمایت از میراث تمدنی و فرهنگی ایران نخواهند پیشگام در این مسیر باشند، باید از چه کسی توقع داشت؟ به واقع زمانی وجوب این موضوع بر ما روشن می‌شود که حکایت‌های گلستان سعدی و غزلیات حافظ و قصه‌های پر مغز و شیرین کلیله و دمنه و نقاشی‌های منوچهری از طبیعت و قدرت زبان خاقانی و هزاران نکته دیگر از ادبیات ایران را در این App ورق بزنیم و ساعت‌ها با آن مشغول باشیم.

البته طراح این ابزار در بخش معرفی آنکه بسیار کوتاه است، آدرس ایمیلی برای تماس و شماره حسابی برای کمک به ترقی این ابزار معرفی کرده است. اما ما معتقدیم که در کنار این کمک‌های مردمی و اغلب شخصی، این طرح‌ها نیازمند حمایت معنوی و مادی حساب شده و با برنامه از سوی نهادهای متولی و ذیربط است.

در کنار اختراع واژگان جدید، به این App هم جایزه ادبی اهدا کنید

این App از Store مایکروسافت قابل دانلود ‌روی گوش‌های وین فون و همچنین ویندوز 8 و 8.1 است. شما نمونه‌های مشابه را در اندروید و iOS در بخش نظرات معرفی کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۴۳
اميدوارم نقادان اين سايت كه هميشه در انتقاد از مطالب گوناگون يد بيضا دارند در كمك به اين انسان با استعداد و خلاق نيز از ارائه كمكهاي مالي هرچند ناچيز دريغ نفرمايند.
درود بر شما!
گنجور یکی از سایت های مناسب هست که تمام اشعار را به صورت منبع باز در اختیار همه گذاشته
http://ganjoor.net
جدا قابل تقدير است.
نرم افزار یا اپ شکرستان در ios و نرم افزار قدیمی گنجور که توسط یک دانشجوی اراکی سالها قبل نوشته شده و این اپ فعلی حداقل صفحه روکش خود را از آن دارد
نرم افزار گنجور برای کامپیوتر در زمان خود بی نظیر بود
مدتی بود می خواستم این را برای شما ارسال کنم و این خبر این بهانه را به من داد.
در کتاب فارسی نظام جدید (دوره 8) کاه امسال اولین سال تدریس ان است و چون پسر من هم در همین دوره تحصیل میکند ، کتاب های انها را گاهی مجبورم مطالعه کنم.
در کناب فارسی ان ها از لغات ماضی و مضارع به جای گذشته و آینده استفاده شده است.
یعنی در کتاب آموزش زبان فارسی از لغات عربی استفاده می کنند!!!!!
این مسله را جدا پی گیری نمایید.
و فکر کنم این مسله در کتاب های کمک آموزشی نیز تکرار شده است.
با سلام
app گنجور که در بازار اپ قابل دانلود است:
"برنامه ای آنلاین و باز متن است که امکان مرور آفلاین اشعار شاعران پارسی گو را در اختیار می گذارد. نسخه اندروید در حال حاضر بدون پایگاه داده های اشعار عرضه می شود."
که میباید جهت دریافت با راهنمایی صورت گرفته در اپ با انتخاب شاعران مورد نظر دیوان و کتب مربوط به شاعر دانلود و به صورت افلاین مورد مطالعه و جستجو قرار داد.
برای دریافت تمامی آثار تمامی شاعران در این اپ به فضایی معادل 120 مگابیات در گوشی نیاز است.
این اپ همچنین دارای گزینه جستجو یا کشف الابیات است بوده و قابلیت تنظیم سایز قلم را داراست
نرم افزار ipoem (دفتر اشعار) هم نرم افزار بسیار خوبی در این زمینه است که برای سیستم عامل های ios قابل استفاده است
هرچند لیست شعرای این اپ تا این اندازه کامل نیست اما بد هم نیست...
قابلیت جستجوی مناسبی هم دارد.
از هر شاعر هم در حد توان اشعار خوبی آورده . امیدوارم دوستان استفاده نموده و لذت ببرند.
تابناك جون اين يك تبليغ اختصاصي بود يا يك خبر فرهنگي ؟ هر چي بود خوب بود . ولي .....
اقدامی درخورتحسین وحمایت. اما ایکاش ازکاربرد کلمه دونات (donate)استفاده نمیشد
اين اپ رو من دانلود و نصب كردم هم نسخه كامپيوترش رو دارم هم اندرويد
نسخه اندرويد اصلا قابليت هاي نسخه كامپيوتر رو نداره و مشكلاتش خيلي زياده و هنوز براي كامل شدن خيلي كار داره اما از زحمتهايي كه براش كشيده شده نبايد گذشت
عاجزانه خواهش میکنم نسخه آندروید آن را هم به مردم ادب دوست اهداء کنید.
سلام

اقا میزبان عزیز
حیف است با این همه عشق و زجمت واژگان ناشایست بکاربزد:
بیهتر است
قلم بجای فونت
هدیه به جای دونات...

استفاده شود تا زبان امروز ماهم فاخر باشد نه زبون.
واقعا شاهکار است.
خیلی ممنون از اطلاع رسانی
در ميان حجم كاملا غالب استفاده نابه جا از فناوري هاي جديد (اينترنت، موبايل، تبلت و ...)، كار افرادي مانند ايشان كه به فرهنگ و ادبيات اين مرز و بوم عشق مي ورزند ستودنيست. اميد كه مسؤولان قدر بدانند.
زنده باد
نرم افزار مشابه این در اندروید poem time هست که تا حدود زیادی شبیه همینه
من از هر دوی اینها استفاده کردم. واقعا دست برنامه نویساشون درد نکنه
بجای کلمه App میتوانستید از کلمه برنامه، یا نرم افزار و ... استفاده کنید.
App مخفف کلمه Application به معنای برنامه کاربردی می باشد.
ganjoor
مشابه این برنامه app گنجور است که آثار بیش از 80 شاعر پارسی گوی را در خود جای داده.
با سلام در Apple Store برای سیستم عامل IOS
1-sadi name lite
2- divan shams
3-khayam nameh
4-forough
5-shah nameh
6-asir
7-baba taher
با اسپل خودشون نوشتم که زمان جستجو در اپل استور به مشکل برنخورید
پاینده باشی
دمت گرم علی آقا، کاشکی همه برنامه نویسا ذوق تو رو داشتن
فقط حیف که نسخه اندرویدش موجود نیس
نرم افزاری مشابه و با سابقه تر ازین هم داریم به نام " گنجور".
بعلاوه نرم افزار " ساغر ".

اما هنوز یک جای کار برای من سوال برنگیز است:
آیا این نرم افزار ها در مورد شاعران معاصر حق نشر را رعایت میکنند؟
فرهنگستان هنر باید از این طراح خلاق ایرانی، تقدیر و حمایت مالی کند. این به نظرم کمترین کار در خصوص هنر این هنرمند است
ey valla windowsphone
جالب بود. از اینکه تابناک وارد این موضوع شده و داره به معرفی این اپلیکیشن می پردازه واقعا باید تقدیر کرد.
رسانه ها حقیقتا در دنیای امروز بسیار موثر هستند.
فرهنگستان زبان ادب پارسی شده یک شاگرد تنبل و بی استعداد!
یه برنامه به نام دفتر اشعار هست که واقعاً تحسین بر انگیز هست و خوبیش اینه که رایگانه و واقعاً کامله و مخصوص ios .
ipoem
حسنش گفتی، عیبش هم بگو!
مثلا آقای بهمنی عزیز شاعر هستند و از این طریق امرار معاش می کنند. بعد ما پول را به حساب این آقا بریزیم!!!
و البته امثال آقای بهمنی هم حق کپی رایت دارند، نیما اخوان فروغ و ...
اين برنامه كوچك گنجينه هاي بسياري از آثار غني و بجا مانده از بزرگان ادب پارسي رو در خود جاي داده و در مجموع برنامه اي بسيار عالي براي دوستداران شعر و ادب هست .
این App فکر می کنم از سوی سایت http://ganjoor.net منتشر شده باشد. اطلاعات و گرافیک که همخوانی زیادی با آن دارد. این سایت جامع مدت زمان زیادی است که کارهای بسیار جالب در این زمینه دارد. پروژه OCR آن و همکاری همه علاقمندان زبان پارسی هم بسیار جالب است.
باسلام
ایران اپس آمادگی خود را برای تبلیغات هر چه بیشتر این اپلیکیشن اعلام می نماید و امیدوار است بتواند از این طریق کار مهمی برای پاسداری از زبان و ادبیات پارسی انجام پذیرد.
برنامه های شعر برای اندروید در بازار فراوونه
بسیار بسیار نیکوست
دونات؟؟؟؟
برنامه "شکرستان" برای IOS هم شبیه این برنامه بسیار کامل و غنی ست
یعنی رپرتاژ به این تابلویی ندیده بودم !


تابناک ... نمیشه هم بگیم "از تو بعیده"! چون خیلی از این کارا میکنی!... اما دیگه اینجوریش نوبره



اما اصل کار قابل تقدیره... بالاخره یه حرکت در جهت نشر ادبیاته ایرانه
به نوبه خودم به وجود یک چنین ایرانی افتخار می کنم و بوسه بر دستان ایشون میزنم
پایدار و سرافراز باشی شیر مرد ایرانی
گاهی وقتها به این نوع خبرهای خوب فرهنگی به پردازید. ادبیات غنی مهمترین میراث فرهنگی فارسی زبانان است. قاعدتاً باید روی ویندوز 7 وXP هم کارکند.
با سلام
فکر کنم دیتابیس این برنامه مربوط به نرم افزار شعر گنجور است. این اشعار از روی سایت گنجور هم قابل دسترس است. البته نرم افزار فارسی ساغر نیز ویرایشی دیگر از گنجور است که به همان دیتابیس دسترسی دارد. در سیستم اندرویداپلیکیشن های زیادی در مورد آثار شاعران فارسی زبان موجود است.
این برنامه کار بسیار خوب و جالبی است بدون اینکه دید منفی نسبت به قضیه داشته باشم باید بگم شکل و شمایل برنامه شبیه سایت "گنجور" می باشد . امیدوارم که فقط یک تشابه باشد یا اگرهم از این سایت کمک گرفته حق سایت مذکور را حفظ کرده و از ایشان نام برده باشد .
باسلام. من توقع دارم همانگونه که برای کمک به اشخاص دیگر مطرح می کردید، در اینجا هم مطرح کنید.
مشروص بر آنکه کسی در پی تخریب شخصیت او و کم ارزش کردن این تلاشها اقدام نکند. سپاس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار