بازدید 11153
با اشاره به تمدید مذاکرات ایران و 1+5

موسویان: ایران یک تصمیم‌گیرنده نهایی دارد

سید حسین موسویان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: ایران در صورت دستیابی به یک توافق یک تصمیم‌گیرنده نهایی دارد، اما باراک اوباما ممکن است با یک کنگره مداخله گر روبرو شود که این توافق را به چالش می‌کشد.
کد خبر: ۴۵۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹ 25 November 2014
سید حسین موسویان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: ایران در صورت دستیابی به یک توافق یک تصمیم‌گیرنده نهایی دارد، اما باراک اوباما ممکن است با یک کنگره مداخله گر روبرو شود که این توافق را به چالش می‌کشد.

به گزارش ایسنا، سید حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیون 4 انگلیس در خصوص تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: من فکر می‌کنم آنها به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌اند و در مسیر درستی قرار دارند. من خوشبین هستم که آنها می‌توانند در اول ژوئیه به توافق برسند.

موسویان افزود: اولین دلیل من این است که هیچ مناقشه‌ای درباره اقدامات شفاف سازی وجود ندارد و قدرت‌های جهانی می‌دانند که ایران آماده است تا کاملا با قوانین آژانس همکاری کند.

این عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به این سوال که آیا تندروها با توجه به زمان زیاد باقی مانده تا اول ژوئیه سال 2015 ممکن است در مذاکرات اخلال ایجاد کنند یا نه؟ بیان کرد: شرایط داخلی ایران بسیار به شرایط داخلی آمریکا نزدیک است ما نیز تندروهایی شبیه اعضاء کنگره داریم که باراک اوباما رئیس جمهور را در خصوص توافق هسته‌ای به چالش می‌کشند، امایک اختلاف میان ایران و آمریکا وجود دارد. اگر توافقی حاصل شود ایران یک تصمیم‌گیرنده نهایی دارد که همان رهبر انقلاب هستند و اگر وی موافقت کند بنابراین توافق انجام شده است و تندروها آن را به چالش نخواهند کشید.

وی ادامه داد: اما این درباره‌ آمریکا صدق نمی‌کند اگر اوباما توافقی را امضا کند کنگره می‌تواند آن را به چالش بکشد که واقعا یک نگرانی بزرگ است.

موسویان تصریح کرد: ایران برای توافق آماده بود اما آمریکا تلاش می کرد همه را برای افزایش مدت مذاکرات تحت فشار قرار دهد. آنها می‌گویند تمدید مذاکرات پیشنهاد آمریکا بوده است نه ایران.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که ایران و آمریکا برای اولین بار است که وارد مذاکره با یکدیگر می‌شوند گفت: این اولین باری نیست که ایران و آمریکا در طول 35 سال گذشته در سطوح بسیار بالا گفت و گو می‌کند. اما این مذاکرات صادقانه، جدی و کارآمد بوده است.

وی تاکید کرد:‌ حصول یک توافق ضروری است. ما نباید فراموش کنیم که منطقه خاورمیانه در آشوب است. شامل بحران سوریه ، داعش ، عراق و افغانستان . ایران یک بازیگر اصلی است. آمریکا نیز یک بازیگر اصلی است و لازم است که آنها مساله هسته‌ای را هر چه زودتر تمام کنند تا بتوانند به تهدیدات منطقه رسیدگی کنند.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران همچنین درباره‌ این که آیا ایران نسبت به داعش نگران است اظهار کرد: قطعا ایران نگران است. ایران پیش از این در سال 2001 شانه به شانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای مقابله با طالبان تلاش کرد چون آنها در آن زمان نسبت به افزایش افراط گرایی نگران بودند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص لزوم همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش بعد از توافق هسته‌ای تصریح کرد: از نظر من آنها باید هم اکنون و نه بعد از توافق این کار را انجام دهند.

موسویان در ادامه درباره‌ حمایت ایران از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفت : ما ابتدا باید از تضمین تمامیت ارضی سوریه مطمئن شویم و با تروریسم مبارزه کنیم. سپس با یکدیگر همکاری کنیم و به مردم سوریه اجازه دهیم آزادانه رئیس جمهور خود را انتخاب کنند.

وی افزود: اسد قرار نیست برای همیشه باقی بماند و هیچ زمان نگفته است که می‌خواهد برای همیشه بماند اما چه دوست داشته باشیم و چه نه، قدرت‌مندترین نیرویی که اکنون در سوریه علیه داعش می‌جنگد اسد است که با ارتش و نیروهای امنیتی خود وارد عمل شده است.

وی یاد آور شد: نیروهای مخالف کنونی در سوریه یا خود تروریست هستند و یا برای مقابله با اسد یا داعش ضعیف هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان