بازدید 4002

ایران حاضر به لغو قرارداد گاز پاکستان نیست

وزیر نفت با رد تعلیق قرارداد صادرات گازایران به پاکستان از سوی وزارت نفت یا دولت، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای آغاز صادرات گاز به پاکستان خبر داد و اعلام کرد: تولید گاز 100 میلیون مترمکعب در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.
کد خبر: ۴۵۲۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲ 25 November 2014
به گزارش مهر، با آغاز شمارش معکوس برای ورود به سال 2015 میلادی، پاکستان با احداث خطوط لوله گاز خود باید بستر واردات روزانه نزدیک به 20 کیلیون مترمکعب گاز طبیعی از ایران را فراهم کند.

با این وجود تاکنون دولت پاکستان حتی یک مترمکعب از خطوط لوله واردات گاز طبیعی از ایران را احداث نکرده است و مطابق با قرارداد امضای شده گازی بین تهران و اسلام آباد از ابتدای سال 2015 میلادی پاکستانی‌ها به ازای هر روز تاخیر باید سه میلیون دلار به ایران غرامت پرداخت کنند.

در این بین پاکستان مهمترین دلیل تاخیر در واردات گاز از ایران و عدم ساخت شبکه خطوط لوله گاز را تحریم‌های بین‌المللی عنوان کرده و این ادعا تاکنون مورد تائید مسئولان وزارت نفت قرار نگرفته است.

از سوی دیگر همزمان با ادامه وضعیت بلاتکلیف دولت پاکستان در احداث خطوط لوله گاز واردایت از ایران، برخی از کارشناسان دو کشور از احتمال تعلیق این توافق بزرگ گازی خبر می دهند.

بیژن زنگنه با رد تعلیق قرارداد صادرات گاز طبیعی به پاکستان از سوی دولت ایران، گفت: هم اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی ایران 100 میلیون مترمکعب افزایش یافته و به بیش از 600 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران آماده آغاز صادرات گاز به پاکستان است، تصریح کرد: احداث خطوط لوله صادرات گازایران هم در مراحل پایانی قرار دارد و هر زمان که پاکستانی ها شبکه گاز را ایجاد کنند آماده تحویل گاز به این کشور همسایه هستیم.

زنگنه پیش از این در گفتگو با مهر درباره موضع گیری جدید پاکستانی‌ها مبنی بر گره زدن شرایط تحریم به قرارداد واردات گاز طبیعی از ایران، گفته بود: جمهوری اسلامی ایران پایبند به قرارداد صادرات گاز طبیعی خود با دولت پاکستان است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه پاکستان هم نسبت به امضای این قرارداد صادرات گاز طبیعی متعهد باشد، تصریح کرد: برای ایران اظهار نظرات ملاک عمل نیست و اصول قرارداد صادرات گاز ملاک تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش مهر، پاکستان که در طول یک دهه گذشته تاکنون مذاکرات متعددی با مسئولان مختلف وزارت نفت ایران انجام داده بود، در نهایت خرداد ماه سال 1388 اولین قرارداد گازی با ایران به منظور واردات روزانه 21.5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی را در تهران امضا کرد.

با گذشته بیش از چهار سال از امضای این قرارداد گازی در تهران اما تاکنون اسلام آباد اقدامی به منظور ساخت خط لوله واردات گاز از ایران انجام نداده است و با ادامه وقت کشی پاکستانی‌ها پیش بینی می‌شود از سال آینده مطابق با مفاد قراردادی ایران ادعای دریافت جریمه گازی را در مجامع بین‌المللی مطرح کند.

همزمان با اولتیماتوم‌های جدید وزارت نفت به پاکستان، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان هفته گذشته وارد تهران شد تا در مذاکرات با مقامات وزارت نفت وقت برای ساخت خط لوله واردات گاز بخرد.

علی ماجدی معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی پیشتر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ایران برای ساخت این خط لوله حدود 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است و برای تکمیل آن نیز باید حدود یک میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه‌گذاری کند، گفت: اگر از همین امروز پیمانکار ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک این کشور مشخص و ساخت آن آغاز شود 4 سال به طول خواهد انجامید تا این خط تکمیل شود. این درحالی است که طبق قرارداد باید در یک دسامبر 2014 خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان تکمیل شود.

این دیپلمات وزارت نفت با تاکید بر اینکه ایران هیچ گونه کمک مالی برای ساخت خط لوله صادراتی در خاک پاکستان نمی‌تواند به این کشور بکند، تصریح کرد: با توجه به تحریم‌ها نمی توانیم بودجه خط لوله یک کشور دیگر را تامین کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار