بازدید 12932
۲

آداب و رسوم عجیب روس‌ها در سفرهای فضایی!

قبل از آن که کیهان نوردان به طرف بایکونور پرواز کنند در شهرک ستارگان حتما باید از اتاق کار یوری گاگارین بازدید داشته باشند. این بازدید شامل تمام گروه های فضایی می شود و فضانوردان هر ناو کیهانی حتما باید در این مراسم شرکت کنند
کد خبر: ۴۵۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶ 25 November 2014
کپسول فضایی «سایوز» حامل سه فضانورد روس، آمریکایی و ایتالیایی بامداد روز دوشنبه از پایگاه فضایی بایکونور عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شد. پرتاب روز دوشنبه، یکصد و بیست و چهارمین ماموریت سرنشیندار ناو کیهانی سایوز از سال 1967 میلادی است.

به گزارش ایسنا، سفر به فضا جدا از آموزش های فنی و علمی و تمرین های بدنی در آخرین روزها، ساعات و دقایق قبل از پرتاب، مراسم خاصی دارد که هر کیهان نورد باید بداند و رعایت کند.

همانند ملوان ها و خلبانان، فضانوردان نیز از آداب و رسوم خاصی پیروی می کنند که در بسیاری موارد هیچ ریشه علمی ندارد و تنها یک رسم است. رسم هایی که به تدریج از زمان پرواز یوری گاگارین تا امروز شکل گرفته و بعضی به کلی از دایره معقولات هم خارج است.

سیروس برزو، روزنامه نگار علمی مقیم روسیه که آشنایی و مراودات نزدیکی با کیهان‌نوردان روس دارد در گزارشی برای ایسنا از آداب و رسوم عجیب و غریب روس‌ها قبل از سفر به فضا نوشته است:

«بر اساس یکی از این قوانین ننوشته، فضانوردان تا قبل از اولین پرواز حق ندارند امضا بدهند، چه در زیر عکس، چه بر روی کاغذ و غیره.

برای گریز از چشم زخم خوردن در زمان تمرین و آموزش، افراد غریبه نباید در محل آموزش باشند و گرنه ممکن است آنها را چشم کنند و حادثه ای برایشان اتفاق بیفتد.

قبل از پرواز، نکاتی باید رعایت شود و مراسمی به اجرا درآید. هدف از انجام این تشریفات آن است که به لحاظ روانی، کیهان نورد آسودگی خیال پیدا کند. ظاهرا سوار شدن بر روی موشکی قابل انفجار که ممکن است هر لحظه برایش اتفاقی بیفتد و جان او را بگیرد نیاز به روحیه ای قوی دارد. گرچه عملا اثبات شده که سفر با این موشک از رانندگی در خیابان های مسکو کم خطر تر است!

اضافه بر این، با توجه به این که ناو کیهانی سایوز از یک سامانه گریز از خطر بسیار خوب برخوردار است که در هر شرایطی می تواند کیهان نوردان را از مهلکه نجات دهد و اگر هم خطری باشد بیشتر در زمان برگشت به زمین خواهد بود. سابقه کار هم نشان داده که هر دو حادثه ای که برای سایوز رخ داد و منجر به کشته شدن سرنشینان ناو شد در زمان بازگشت بود و نه پرتاب. گرچه در این زمان هم حوادثی وجود داشتند اما منجر به مرگ نشدند.البته روانشناسان معتقدند انجام این تشریفات تا حدودی می تواند به کیهان نورد آرامش ببخشد و او را امیدوار کند که سفر خوبی در پیش خواهد داشت.

به هر حال این عادات و رسوم همانگونه که گفته شد امروز جزئی از برنامه هایی است که حتما اجرا می شود.

مراسم قبل از پرواز به بایکونور

قبل از آن که کیهان نوردان به طرف بایکونور پرواز کنند در شهرک ستارگان حتما باید از اتاق کار یوری گاگارین بازدید داشته باشند. این بازدید شامل تمام گروه های فضایی می شود و فضانوردان هر ناو کیهانی حتما باید در این مراسم شرکت کنند حتی در پرواز های دوم و سوم و ...

توقف ساعت گاگارین روی 10:31

در این اتاق تمام اشیای متعلق به گاگارین درست همانگونه که روز 27 مارس 1968 بوده نگهداری می شود. ساعت اتاق بر روی زمان 10:31 ثابت مانده است و زمان مرگ گاگارین را نشان می دهد.

کیهان نوردان پس از این بازدید دفتر یادبود را امضا می کنند.

ادای احترام به گاگارین و جان باختگان فضایی روسیه قبل از هر پرواز

بازدید بعدی از میدان سرخ و گذاشتن گل های میخک بر سر گور گاگارین و چهار کیهان نوردی است که در جریان پروازهای فضایی کشته شدند. این افراد عبارتند از ولادیمیر کمارف ( کیهان نورد سایوز-1 ) و گئورگی دابروولسکی، ویکتور پاتسایف و ولادیسلاو ولکف ( سرنشینان سایوز-11)

خاکستر این افراد در دیوار کرملین دفن شده است که محل دفن خاکستر قهرمانان بزرگ در دوران شوروی بود. تعداد گل ها باید زوج باشد. ( در روسیه رسم است که دسته گل عزاداری باید زوج باشد و برعکس تعداد گل مراسم شادی فرد)

در دوران شوروی بازدید از دفتر کار لنین که در گوشه ای از میدان سرخ قرار دارد نیز جزو تشریفات بود که در حال حاضر از برنامه بازدید ها حذف شده است.

مصاحبه های مختصر با خبرنگاران ویژه که از قبل برنامه ریزی شده از آخرین کار های کیهان نوردان قبل از اعزام به بایکونور است. یکی دو روز بعد آنان با دو هواپیما راهی محل پرتاب می شوند.

همانگونه که می دانید برای هر ناو کیهانی، دو گروه به عنوان « گروه اصلی » و « گروه احتیاط» آموزش می بینند زیرا بار ها تفاق افتاده که یکی از اعضای اصلی بنا به دلایل مختلف در مرحله ای از مراحل کار از سفر به فضا منع شده و نفر احتیاط جای او را گرفته است. ه بطور مثال در جریان پرواز ناو کیهانی سایوز تی. ام. آ-9 کیهانگرد ژاپنی بنا به دلایل پزشکی نتوانست کار را ادامه دهد و انوشه انصاری به عنوان عضو گروه احتیاط جای او را گرفت.

پس از پایان دوره آموزش و با نزدیک شدن به زمان پرتاب، کیهان نوردان باید به بایکونور بروند. بنا بر احتیاط و اجرای یک رسم قدیمی، گروه اصلی با یک هواپیما و گروه احتیاط با هواپیمایی دیگر عازم بایکونور خواهند شد.

کاشت درخت به یادبود سفر هر فضانورد

در بایکونور از کیهان نوردان در هتلی ویژه با نام کاسمونافت ( کیهان نورد) پذیرایی می شود. در پشت هتل کاسمونافت، خیابانی قرار دارد که در دو طرفش درختان متعدد دیده می شود. این ها درختانی هستند که هر فضانورد قبل از پرواز فضاییش باید یکی از آنها را غرس کند. گروه کیهان نوردان در روز های قبل از پرتاب در این بوستان، ساحل رودخانه « سیردریا» و زمین های سرسبز اطراف آن گشت می‌زنند و هر کدام به یادبود سفر، درختی می کارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲
باید یه اشارکی به منبع خبر میکردین:
مجله الکترونیکی مرزهای بیکران فضا
اين آداب عجيب نيستند زيبا هستند. بزرگداشت مقام پيشينيان هستند.

احترام به گاگارين به عنوان اولين فضانورد جهان
احترام به درگذشتگان سايوز
و كاشت درخت كه هم يادبودي از هر فضانورد است و هم نماد سبزي و صلح
مصاحبه مختصر را هم كه همه دارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل