بازدید 7829

آمریکا مسئول به نتيجه نرسيدن مذاكرات

جمهوري اسلامي ايران، به اعتراف كليه اعضاء گروه 1+5 و آژانس انرژي اتمي، در طول يكسال بعد از توافق ژنو، به تمام تعهدات خود كه در توافق نامه ژنو مندرج بود عمل كرده و صداقت خود را به اثبات رسانده است. به مقتضاي اين عملكرد و براساس موافقت نامه ژنو، گروه 1+5 نيز بايد به خواسته‌هاي جمهوري اسلامي ايران پاسخ مثبت بدهد.
کد خبر: ۴۵۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸ 25 November 2014
جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:

موافقت طرف‌هاي مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 با تمديد آن تا دهم تيرماه سال آينده، هر چند نتيجه دلخواه طرف ايراني نبود، ولي از اين نظر كه چهره زياده‌خواهانه و بي‌اراده دولتمردان آمريكائي را نشان داد قابل توجه است. نكات مهمي كه در اين زمينه بايد مورد توجه قرار گيرند اينها هستند.

1 - مسئول اصلي به نتيجه نرسيدن مذاكرات يكساله در سوم آذر ماه جاري،‌ دولت آمريكاست. كشورهاي اروپائي البته در اين مسئوليت شريك هستند ولي از آنجا كه كارشكني اصلي از آمريكا بود، بايد آمريكا را مقصر و مسبب اصلي دانست. جمهوري اسلامي ايران، به اعتراف كليه اعضاء گروه 1+5 و آژانس انرژي اتمي، در طول يكسال بعد از توافق ژنو، به تمام تعهدات خود كه در توافق نامه ژنو مندرج بود عمل كرده و صداقت خود را به اثبات رسانده است. به مقتضاي اين عملكرد و براساس موافقت نامه ژنو، گروه 1+5 نيز بايد به خواسته‌هاي جمهوري اسلامي ايران پاسخ مثبت بدهد. اين خواسته‌ها، حقوق قانوني ملت ايران هستند كه طبق مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد تمام اعضاء از آنها برخوردارباشند. موضوع تحريم‌ها نيز از آغاز ظالمانه و خلاف قانون بود و لذا اكنون كه ايران پاي‌بندي خود به مقررات آژانس و تعهدات موجود در توافق‌نامه ژنو را به اثبات رسانده بايد بطور كامل لغو شود. مخالفت آمريكا با دست‌يابي ايران به حقوق هسته‌اي خود و لغو كامل تحريم‌ها، علاوه بر اينكه خلاف موافقت‌نامه ژنو مي‌باشد، مخالف مقررات آژانس بين‌المللي هسته‌اي نيز هست.

2 - جمهوري اسلامي ايران همانگونه كه در سال‌هاي اخير و در شرايط تحريم‌هاي چهارگانه شوراي امنيت، دولت آمريكا، كنگره آمريكا و اتحاديه اروپا به راه خود ادامه داده و با اقتدار كامل در منطقه و جهان درخشيده، از اين پس نيز به همين راه ادامه خواهد داد و تأخير در توافق نهائي مذاكرات با 1+5 تأثيري در اراده سياسي دولت ايران نخواهد داشت. اين درست است كه نمي‌توان تحريم‌ها را در شرايط اقتصادي ايران بي‌تأثير دانست، ولي ملت ايران در طول سه دهه گذشته كه با انواع و اقسام تحريم‌ها مواجه بوده توانسته خود را با هر شرايطي تطبيق دهد و همين روش را از اين پس نيز ادامه خواهد داد. دولت يازدهم، با عملكرد خود در يكسال و چهار ماه گذشته نشان داده كه عليرغم استمرار تحريم‌ها مي‌تواند كشور را به سوي بهبود وضعيت اقتصادي سوق دهد و همين روش را باز هم ادامه خواهد داد و قطعاً در اين راه از همراهي آحاد ملت برخوردار خواهد بود.

3 - لازم است رئيس‌جمهور و ساير دولتمردان آمريكا بدانند كارشكني‌هاي آنها عليه توافق در مذاكرات هسته‌اي و به تأخير انداختن آن، نه تنها نمي‌تواند در اراده دولت و ملت ايران كوچك‌ترين خللي پديد آورد بلكه موجب انسجام هرچه بيشتر مردم ايران براي مقابله با توطئه‌هاي آمريكا و ساير دشمنان خواهد شد. اين، واقعيتي است كه مردم ايران در طول 36 سال بعد از پيروزي انقلاب اسلامي آن را نشان داده‌اند و از اين پس نيز نشان خواهند داد. ملت ايران يك ملت انقلابي است كه مي‌داند در برابر توطئه‌ها چگونه بايد مقاوم باشد و ترفندها را چگونه بايد خنثي كند و در برابر كارشكني‌ها چگونه بايد راه صحيح ادامه مسير را پيدا كند. بنابر اين، در اين توطئه نيز آمريكا ضرر خواهد كرد و وحدت دولت و ملت ايران مستحكم‌تر خواهد شد.

4 - راه روشن و مشخص ملت ايران براي ادامه مسير و خنثي كردن توطئه‌هاي آمريكا و مقابله با تحريم‌ها، عمل به نسخه "اقتصاد مقاومتي" است. اين، نسخه‌ايست كه رهبر انقلاب، نه فقط براي دوران تحريم بلكه براي پايدار ساختن اقتصاد كشور در نظر گرفته و عمل به آن را توصيه كرده‌اند، دولت يازدهم نيز براي اجرائي كردن آن تلاش مي‌كند و مردم نيز با همراهي‌هاي خود به تحقق آن كمك مي‌نمايند. با عمل به اين نسخه، نه تنها تحريم‌ها را دور مي‌زنيم بلكه ايران را براي هميشه در برابر مشكلات اقتصادي و ساير مشكلات بيمه خواهيم كرد.

5- به نتيجه نرسيدن مذاكرات هسته‌اي در موعد سوم آذر، به مخالفان داخلي دولت يازدهم كه طي يكسال گذشته به ويژه در روزها و هفته‌هاي اخير اعضاء گروه مذاكره كننده ايراني را زير بمباران شديد تبليغاتي قرار دادند، نشان داد كه برخلاف تهمت‌هاي نارواي آنها گروه مذاكره كننده ايراني به حقوق ملت ايران پاي‌بند است، از خطوط قرمز عبور نمي‌كند و اهل سازش بر سر منافع ملي نيست. اگر گروه مذاكره كننده ايراني اهل سازش و عبور از خطوط قرمز بود، قطعاً ديروز و يا شايد زودتر از سوم آذر با 1+5 به توافق مي‌رسيد و مشكلي با آمريكا نداشت. اين، مقاومت متعهدانه گروه مذاكره كننده ايراني در برابر زياده‌‌خواهي‌هاي آمريكا بود كه به آمريكا اجازه نداد به مطامع خود برسد و درصدد تمديد مهلت مذاكره برآيد. آيا كساني كه در داخل كشور با زبان و قلم بي‌مهار خود تا توانستند به مذاكره كنندگان ايراني تهمت زدند و آنها را به باد ناسزا گرفتند، شجاعت عذرخواهي از مذاكره كنندگان ايراني را دارند؟

6 - مذاكرات ايران و 1+5 براي طرف‌هاي مذاكره به منزله آزموني بود كه جمهوري اسلامي ايران در سطح جهاني و نزد ملت‌ها از اين آزمون سرفراز، پيروز و آبرومند بيرون آمد و در نقطه مقابل، آمريكا به عنوان يك دولت غيرقابل اعتماد، عهدشكن و زياده‌خواه معرفي شد. از اين منظر بايد گفت در مذاكرات ايران و 1+5 آنكه پيروز شد ايران است و شكست و بدنامي به سراغ آمريكا آمد. براي آمريكا البته اين بدنامي چيز تازه‌اي نيست. اين واقعه، همان تعبير امام خميني را بار ديگر تأييد كرد كه آمريكا را "شيطان بزرگ" دانستند. دولت آمريكا، عليرغم ژست ابرقدرتي دولتمردانش، در اين مذاكرات نشان داد كه تحت تأثير صهيونيست‌ها و دلارهاي نفتي بعضي قارون‌هاي منطقه خاورميانه عربي قرار دارد و حاضر است به قيمت پشت پا زدن به تعهداتي كه خود امضا كرده، حقارت و بدنامي را بپذيرد. اين، ننگ در پرونده شخص اوباما و همكاران وي و دولت آمريكا به ثبت خواهد رسيد و در تاريخ ماندگار خواهد شد.

7- ايستادگي اعضاء گروه مذاكره كننده ايراني در برابر زياده‌خواهي‌هاي آمريكا و ساير قدرت‌هاي غربي و تحمل مثال زدني آنها در برابر فشارهاي مخالفان داخلي و خارجي كه بطور مستمر از بوق‌هاي تبليغاتي خود به بمباران تبليغاتي آنها پرداختند، واقعاً ستودني است. به اعضاء گروه مذاكره كننده ايراني، از صميم قلب خسته نباشيد مي‌گوئيم، براي آنها در ادامه اين راه توفيق الهي آرزو مي‌كنيم و اعتقاد راسخ داريم كه تلاش‌ها و مقاومت جانانه آنها در طول يكسال گذشته، به ويژه آنكه ملامت‌هاي داخلي را نيز تحمل كردند، نوعي "جهاد" محسوب مي‌شود و از خداي قادر منان مي‌خواهيم پاداش اخروي مجاهدان را به آنها عنايت فرمايد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی