بازدید 3214

موج روشنگري در جهان اسلام

مسلمانان در يک‌صد سال اخير با رهبري علماي بزرگ، نهضت هاي رهايي بخش در جهان اسلام را عليه استبداد و استکبار جهاني همراهي کردند. نتيجه اين مبارزات، پنجه در پنجه کفر جهاني انداختن و رها شدن بلاد اسلامي از نفوذ دشمنان اسلام بوده است.
کد خبر: ۴۵۲۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۳ 25 November 2014
سيد مسعود علوي در سرمقاله رسالت نوشت:

315 عالم اسلامي از 80 کشور جهان به همراه علماي بزرگ شيعه و سني در ايران اسلامي با برگزاري يک کنگره عظيم که در تاريخ اسلام بي سابقه است موج جديدي از روشنگري را در جهان اسلام پديد آورده اند، فردا آخرين روز برگزاري اين كنگره عظيم است. «کنگره جهاني بررسي خطر جريان‌ هاي افراطي و تکفيري از ديدگاه علماي اسلام» با حضور انديشمندان و علماي جهان اسلام در قم برگزار شد. اين کنگره صبح يک‌شنبه در مؤسسه امام کاظم (ع) آغاز شد و مراجع و مفتيان کشور‌هاي مختلف اعم از شيعه، اهل سنت و ساير فرق‌ با هدف مقابله با تکفير در اين همايش شرکت کردند. آيت‌ الله العظمي ناصر مکارم شيرازي رياست اين کنگره را بر عهده داشت. آيت‌ الله العظمي جعفر سبحاني نيز عهده دار دبيري علمي اين کنگره بود.

امروز قم مرکز بيداري و روشنگري جهان اسلام است و همان گونه که ذکر شد دو تن از مراجع بزرگ شيعه که آثار قلمي آنها در فقه، اصول، کلام، فلسفه، تفسير و تاريخ اسلام در ابعاد جهاني مطرح است باني برپايي اين کنگره عظيم بوده اند.

مسلمانان در يک‌صد سال اخير با رهبري علماي بزرگ، نهضت هاي رهايي بخش در جهان اسلام را عليه استبداد و استکبار جهاني همراهي کردند. نتيجه اين مبارزات، پنجه در پنجه کفر جهاني انداختن و رها شدن بلاد اسلامي از نفوذ دشمنان اسلام بوده است. ايران اسلامي همواره کانون الهام بخش نهضت هاي اسلامي بوده است. از 35 سال پيش تا کنون ملت ايران موفق شده است يک نظام الهي را با تکيه بر قرآن کريم با زعامت يکي از مراجع عظام تقليد و با همراهي ديگر عالمان و فرهيختگان، چه سني و چه شيعه، در ايران اسلامي مستقر کند.

ايران هميشه الهام بخش مبارزات رهايي بخش اسلامي بوده و به جريان هاي اسلامي اصيل در جهان اسلام کمک رسانده است. با ظهور انقلاب اسلامي، رژيم صهيونيستي در مرزهاي خود محصور شد و جلوي تعرضات و تصرفات ارضي آنها گرفته شد. امروز صهيونيست ها زير ضربات حزب الله شيعي و حماس سني، دست و پا مي زنند و طعم تلخ شکست را در نبردهاي 33 روزه، 22 روزه و 55 روزه، خوب چشيده‌اند.

مسلمانان در جهان اسلام با موج بيداري، حکام مستبد و خودفروخته را يکي پس از ديگري از تخت به زير کشانده اند. در عراق، لبنان، بحرين، افغانستان، ليبي، تونس، يمن، مصر و... جهانيان شاهد فروپاشي نظام هاي وابسته به غرب بودند. غرب به ويژه آمريکا براي جلوگيري از موج بيداري اسلامي، دست به کاري خطرناک و ضد بشري زد و جريان تکفيري را براي انحراف از مسير انقلاب هاي اسلامي به وجود آورد. امروز جهان اسلام گرفتار پديده تکفير و تروريسم است. پشت اين پديده، آمريکا، انگليس و رژيم صهيونيستي، تمام قد ايستاده اند.

مأموريت تکفير، شکستن کمر مقاومت در منطقه و برگرداندن لوله هاي تفنگ از رژيم صهيونيستي به سوي زن، مرد، کودک و جوان مسلمان در بلاد اسلامي است. آنها کار خود را از سوريه آغاز کردند و به عراق و ديگر کشورهاي اسلامي بسط دادند. مأموريت جريان تکفيري آن است که يک چهره کريه و مشوه از اسلام به نمايش بگذارند که هيچ کس جرأت نکند بگويد مسلمان است.

آنها چهره زيباي رسول الله (ص) و قرآن کريم را زشت ترسيم کرده اند تا کسي به سمت و سوي آموزه هاي آخرين پيامبر الهي نرود. آنها از همان تيره و تباري هستند که در مسجد کوفه، کار خود را با ترور شروع کردند و در کربلا با قتل عام اهل بيت پيامبر اسلام (ص) و بريدن سرهاي مقدس آنان، اولين موجوديت پليد تاريخي خود را اعلام کردند.پديده تکفير، نه تنها در جهان اسلام، دين و آموزه هاي قرآني را هدف قرار داده است، بلکه مي خواهد جلوي پيشرفت دين در خارج از جهان اسلام را نيز بگيرد. آمريکايي ها با حمله به عراق و افغانستان، تخم «تکفير» و «تروريسم» را کاشتند و امروز محصولات آن را مي خواهند در جهان اسلام برداشت کنند. جنايات تکفيري ها در بلاد اسلامي نه تنها شيعه بلکه ديگر مذاهب اسلامي را هدف قرار داده است. تعداد علما و بزرگان اهل سنت که توسط اين جريان تروريستي سر بريده شده يا توسط بمب و گلوله تکه تکه شده اند، اگر بيشتر از شيعه نباشد، کمتر نيست. پديده تکفير که امروز در قالب تئوري داعش، عملياتي مي شود، يک خدعه و نيرنگ براي مصادره دستاوردهاي الهي مبارزات يکصد ساله مسلمانان در مقابله با استعمار است. اگر علماي اسلام دير بجنبند از مسجد و محراب و مزار صحابه پيامبر، حتي مرقد پاک و منور رسول گرامي اسلام (ص) در مدينه چيزي باقي نخواهد ماند. آنها به کعبه هم رحم نخواهند کرد. سابقه به آتش کشيدن کعبه با منجنيق در دوره حکومت يزيد ملعون، از خاطر تاريخ، زدودني نيست.امروز جوانان عراق و سوريه سلاح به دست گرفته اند تا از شرف اسلام و حريم قرآن دفاع کنند. جهان اسلام در حال آمادگي و ايستادگي در برابر اين پديده شوم است. مسلمانان در اين جهاد مقدس اجازه نخواهند داد دستاوردهاي مبارزه با کفر جهاني توسط تکفيري ها مصادره شود. در اين ميان وظيفه علما در حفظ کيان اسلام و مرزهاي فکري و علمي، خطيرتر از وظيفه جواناني است که اکنون سلاح گرفته و با قصابي و بي رحمي تکفيري ها در جهان اسلام مبارزه مي کنند.

امروز قم، پرچم بيداري و روشنگري عليه پديده تکفير را برافراشته و مراجع عظام تقليد و اساتيد حوزه هاي علميه در سراسر کشور، با رشادت، گام در اين راه مقدس نهاده اند و فردا بايد در ديگر بلاد اسلامي نظير همين کنگره ها براي تداوم بيداري و روشنگري برپا شود. بر اساس اطلاعات واصله، قرار است الازهر به طور جدي قدم در اين طريق مقدس بگذارد و دومين چراغ روشنگري را برافروزد و سپس در هند، پاکستان، اندونزي، عراق، افغانستان، يمن و... اين روشنگري با سرعت و شتاب بيشتري استمرار يابد.

بدون شک کنگره جهاني بررسي خطر جريان‌ هاي افراطي و تکفيري از ديدگاه علماي اسلام، در قم به اجماع علماي جهان اسلام در زمينه ايستادگي در برابر پديده شوم تکفير، منجر خواهد شد و اين يک نقطه عطف در پاسداشت اسلام و قرآن و عبور از پيچ بزرگ تاريخ معاصر است. ان شاء الله.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل