بازدید 1791

دلایل ناکامی برخی از رشته‌ها در اینچئون

مدیرکل ارزشیابی و نظارت وزارت ورزش و جوانان می‌گوید که پس از ارزیابی عملکرد رشته‌های ورزشی حاضر در بازی‌های آسیایی اینچئون، دو فدراسیون عملکرد "بسیار خوب" داشتند. 10 فدراسیون "خوب" ظاهر شدند. 5 فدراسیون نتایجی "متوسط" و 5 فدراسیون هم نتایج "ضعیف" از خود به جا گذاشتند
کد خبر: ۴۵۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰ 24 November 2014
مدیرکل ارزشیابی و نظارت وزارت ورزش و جوانان می‌گوید که پس از ارزیابی عملکرد رشته‌های ورزشی حاضر در بازی‌های آسیایی اینچئون، دو فدراسیون عملکرد "بسیار خوب" داشتند. 10 فدراسیون "خوب" ظاهر شدند. 5 فدراسیون نتایجی "متوسط" و 5 فدراسیون هم نتایج "ضعیف" از خود به جا گذاشتند.

به گزارش ایسنا، علی رغبتی، مدیرکل دفتر ارزشیابی و نظارت وزارت ورزش و جوانان درباره موضوعات مختلفی از جمله عملکرد فدراسیون‌ها در بازی‌های آسیایی و پارآسیایی و دلایل ناکامی برخی از آن‌ها، بازی‌های المپیک ریو، برنامه ششم توسعه و... فعالیت کارشناسان پایش در فدراسیون‌های ورزشی به گفت‌وگو پرداخت که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

* چندی پیش نشست‌هایی برای بررسی عملکرد فدراسیون‌های حاضر در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی برگزار شد. نتیجه این نشست‌ها چه شد؟

دو نشست با حضور روسای فدراسیون‌ها برای بررسی عملکرد فدراسیون‌های حاضر در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی داشتیم. نتایج بررسی شد. عملکرد دو فدراسیون "بسیار خوب" بود. 10 فدراسیون عملکرد "خوب" داشتند. نتایج 5 فدراسیون "متوسط" و 5 فدراسیون دیگر هم "ضعیف" بودند. قرار است نتایج بررسی‌ها نیز در قابل یک مجلد منتشر شود.

* چه کسانی عملکرد فدراسیون‌ها را بررسی کردند؟

به جز ارزیابی کارشناسی، ارزیابی مکتوب از خود فدراسیون‌ها نیز گرفته شد. ما بعد از بازی‌های آسیایی با فدراسیون‌ها به طور جداگانه در حضور رییس و سرمربی جلساتی داشتیم. 90 درصد فدراسیون‌ها در این نشست‌ها در مورد عملکردشان با نظر کارشناسی وزارت موافق بودند.

* اشاره کردید که 5 فدراسیون عملکرد متوسط داشتند و 5 فدراسیون دیگر ضعیف بودند. آیا دلایل ناکامی برخی از رشته‌ها در اینچئون مشخص است؟

بخشی از دلایل ناکامی در برخی از رشته‌های ورزشی شامل عدم آمادگی لازم در برخی نفرات حاضر در تیم‌ها و عدم قطعیت اعزام تا لحظه آخر از ضعف ما است و عدم حضور فعال نمایندگان فدراسیون‌ها در مراکز تصمیم‌گیری بین‌المللی و نداشتن کرسی و تهدیدهایی که از توان فدراسیون‌های ما خارج است، که درباره مورد آخر هم می‌توان به ناداوری‌ها در بوکس اشاره کرد، همچنین فاصله کم مسابقه‌های قهرمانی جهان با بازی‌های آسیایی در برخی از رشته‌ها و حضور بهترین‌های جهان در برخی رشته‌ها در قاره آسیا از دلایل دیگر ناکامی برخی از رشته ها بوده است.

* کمتر از دو سال دیگر تا آغاز بازی‌های المپیک ریو زمان داریم. آیا برای رفع ناکامی‌های اینچئون در ریو تدبیری اندیشیده‌اید؟

برای پر کردن این خلاءها ستاد عالی بازی‌های آسیایی در فاصله 17 ماه تا بازی‌های المپیک ریو دوباره احیا شده است. دوشنبه گذشته اولین نشست این ستاد با حضور وزیر برگزار شد. بر اساس آیین‌نامه وزیر به عنوان رییس ستاد، معاونان قهرمانی، فرهنگی و بانوان وزارت ورزش، روسا و دبیران کل کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک، گرشاسبی به عنوان کارشناس به انتخاب وزیر و من با سمت مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت وزارت به عنوان دبیر ستاد در این نشست‌ها به بررسی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری برای بازی‌های المپیک ریو می‌پردازیم.

* وظیفه این ستاد چیست؟ آیا قرار است صرفا ستادی تشکیل شود یا قرار است برنامه عملیاتی برای کسب سهمیه بیشتر و نتایج بهتر در المپیک ریو داشته باشیم؟

این ستاد سیاست‌ها و راهبردهای اساسی را برای رویدادهای مهم تبیین می‌کند. فعلا اولویت ما کسب سهمیه برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک ریو است. این ستاد در ماه یک جلسه خواهد داشت. ما در وهله نخست از فدراسیون‌های المپیکی خواستیم اهداف و برنامه‌های عملیاتی (تقویم ورزشی) خود را برای کسب سهمیه المپیک اعلام کنند که تاکنون تعدادی از فدراسیون‌ها موارد خواسته شده را برای وزارت ارسال کرده‌اند. این برنامه‌ها قرار است پس از اعلام سیاست‌ها و راهبردهای ستاد، با حضور روسای فدراسیون‌های ورزشی مورد بررسی قرار گیرد و مانند بازی‌های آسیایی اعتبار جداگانه‌ای در اختیار آن دسته از فدراسیون‌هایی که برنامه‌هایشان به تایید رسیده، قرار بگیرد.

* آیا وزارت ورزش اعتبارات خاصی را برای رقابت‌های انتخابی المپیک به حساب فدراسیون‌های ورزشی تزریق خواهد کرد؟

اعتبارات مختص این بازی‌ها با هماهنگی کمیته ملی المپیک تعیین خواهد شد. بخشی از این اعتبارات از طرف وزارت ورزش و بخشی دیگر توسط کمیته ملی المپیک تامین می‌شود تا هم‌افزایی رخ دهد.

* رقم بودجه حمایتی برای حضور موفق در بازی‌های المپیک و پارالمپیک چقدر است؟

رقم بودجه فعلا معلوم نیست. امسال علاوه بر تفاهم مالی که با فدراسیون‌های ورزشی داشتیم، برای فدراسیون‌هایی که تا پایان سال در رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت می‌کنند، مبلغی اضافه خواهد شد. برای سال 94 هم مانند روال هر ساله ابتدا برنامه عملیاتی فدراسیون‌ها را می‌گیریم و یک سرفصل جداگانه برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک پیش‌بینی خواهیم کرد.

* نحوه پرداخت به فدراسیون‌های ورزشی برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک به چه صورت است؟

بر اساس برنامه‌ای که به تصویب برسد سقف کمک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تعیین می‌شود. نحوه پرداخت هم بستگی به نوع مطالبات دارد. این کمک جدا از بودجه سالانه فدراسیون‌هاست. برای بازی‌های آسیایی اینچئون هم تا مرداد ماه صددرصد اعتبارات لازم را پرداخت کردیم. برای آمادگی جهت شرکت در رقابت‌های انتخابی المپیک هم قبل از مسابقه‌ها اعتبارات مورد نیاز را می‌پردازیم تا تیم‌ها با آمادگی کامل در رقابت‌ها شرکت کنند.

* رویکرد وزارت ورزش در بازی‌های المپیک ریو چیست؟ می‌خواهیم با کاروانی پرتعداد در بازی‌ها حاضر شویم؟

برای فدراسیون‌هایی که در المپیک شانس کسب مدال دارند، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت سهمیه بگیرند تا زمان لازم برای آماده‌سازی جهت کسب مدال را داشته باشند. درباره سایر رشته‌ها هم هدف ما افزایش تعداد سهمیه‌ها تا حد ممکن است. هدف ما کسب سهمیه بیشتر و داشتن کاروانی پرتعدادتر است. البته بر روی رشته‌های پایه و پرمدال و بانوان هم تاکید ویژه‌ای داریم و به این بخش‌ها کمک بیشتری می‌کنیم.

* انتظار وزارت ورزش از کاروان ایران در المپیک ریو چه خواهد بود؟

قضاوت برای بازی‌های ریو هنوز زود است اما نیت ما این است که تعداد رشته‌های مدال‌آور را فارغ از رنگ مدال، افزایش دهیم. در وهله دوم هم می‌خواهیم جایگاه ایران در المپیک لندن را تثبیت کنیم اما اینکه بگوییم در بازی‌ها چه خواهد شد، فعلا زود است. ابتدا باید کسب سهمیه کنیم.

* آیا این ظرفیت در ورزش ایران وجود دارد که تعداد مدال‌آوران را از 4 رشته افزایش دهیم؟

بله می‌توانیم. ما ظرفیت افزایش رشته‌های مدال‌آور را داریم. در بخش بانوان طی یکی دو سال اخیر و در بازی‌های المپیک جوانان، در برخی از رشته‌ها مدال گرفتیم. به عنوان مثال در تکواندو بانوان و جودوی جوانان مدال‌آور بودیم. این ظرفیت وجود دارد. اما به طور قطعی نمی‌گوییم که حتما مدال می‌گیریم.

* وضعیت بودجه فدراسیون‌ها در سال 94 چگونه است؟

همان طور که در سال 93 موضوع کمک به فدراسیون‌ها را هدفمند کردیم، این روال در سال 94 هم ادامه پیدا می‌کند و به طور دقیق‌تر به آن خواهیم پرداخت. ما در سال آینده بحث حمایت از هیات‌های استانی، احیای مسابقه‌های قهرمانی کشوری در همه رشته‌ها، پشتیبانی از ورزش بانوان، توسعه عمومی رشته‌های ورزشی در قالب ورزش همگانی و استعدادیابی را در اولویت خواهیم داشت. معاونت فرهنگی، آموزشی و پژوهشی نیز نظارت مستقیم در بحث آموزش، پژوهش و فرهنگی خواهد داشت و سیاست‌هایش را ابلاغ می‌کند. برنامه عملیاتی (تقویم ورزشی) فدراسیون‌ها برای سال 94 نیز باید تا پایان دی 93 نهایی شود. برای سه ماه باقی مانده تا پایان سال هم در تلاش هستیم با فدراسیون‌ها جلسه بگذاریم و تفاهم‌نامه‌های مالی را مشخص کنیم تا فدراسیون‌ها تکلیف‌شان را بدانند. این کمک‌ها باید در مجامع سالانه تصویب شود تا شکل قانونی به خود بگیرد.

* قبلا کمیته المپیک ناظرهایی را برای بررسی عملکرد رشته‌های حاضر در بازی‌های آسیایی و المپیک تعیین می‌کرد. اخیرا وزارت ورزش کارشناسان پایش را انتخاب کرده تا به امور فدراسیون‌ها رسیدگی کنند و به وزارت ورزش گزارش عملکرد دهند. در این باره توضیح دهید.

از پایان شهریور امسال برای هر فدراسیون یک کارشناس به عنوان کارشناسان پایش تعیین شده است که وظیفه کنترل اردوهای قبل از اعزام به مسابقه‌ها و بررسی عملکرد بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی را بر عهده دارند. فدراسیون در هر سطح کاری باید کارشناسان پایش را در جریان قرار دهد. این کارشناسان تحلیل‌هایشان را به وزارت ورزش و جوانان ارائه می‌دهند تا تصویری واضح از وضعیت فدراسیون‌ها در اختیار وزارت ورزش قرار بگیرد. ما بر مبنای این گزارش‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

* برنامه ششم توسعه در حال تهیه و تنظیم است، وزارت ورزش به دنبال تصویب چه مواردی در این برنامه است؟

مقدمات تهیه و تنظیم برنامه ششم آغاز شده است. از آنجا که سهم ورزش در برنامه پنجم ناچیز بوده، این بار قصد داریم سهم ورزش را به دست بیاوریم. جلسات به طور منظم در حال برگزاری است. تهیه برنامه در حوزه معاونت مالی و پشتیبانی وزارت ورزش و جوانان است. قصد داریم در این برنامه سه مورد از مشکلات ورزش را حل کنیم. اول باید ورزش حرفه‌ای تعیین تکلیف شود. بستر حقوقی و زمینه قانونی فراهم گردد تا ورزش حرفه‌ای هم از جهت رشد کیفی، حضور بخش خصوصی، ایجاد میدان رقابتی سالم و هم از جهت کاهش تصدی‌گری دولت و بررسی فعالیت‌هایی که به طور مستقیم به وزارت ورزش مربوط است، رونق بگیرد. دوم هماهنگی و همسویی برنامه‌های ورزشی سایر دستگاه‌ها با وزارت ورزش است تا این منابع و امکانات که از طرف دولت در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار گرفته، با وزارتخانه همسو شود و بتوانیم بهره‌برداری بهینه کنیم.

سوم تشخیص رویکرد غالب در ورزش ایران است. باید مشخص شود کدام یک از رویکردهای قهرمانی، همگانی، حرفه‌ای یا پرورشی مورد نظر دولت و نظام است. همه این موارد را در سطح بالای نگه داشتن آن هم با منابع محدود دولتی ممکن نیست. آنچه که مد نظر است باید توسط وزارت ورزش پیش برود و سایر موارد با مشارکت مردمی. دستگاه‌ها هم باید پاسخگوی مسئولیتی باشند که روی دوش‌شان است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان