بازدید 13488

حاج حسن، پهلوان و قهرمان ملی

ناصر شهسواری
کد خبر: ۴۵۲۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳ 24 November 2014
صفحه‌های ایام زندگیم را ورق می‌زنم، بهانه ای برای نوشتن ندارم، یعنی نمی شد بی بهانه حرف زد، در روز هزاران آدم بی دلیل حرف می زنند، بی دلیل کاغذ سیاه می کنند، می خواهم به خاطر دل مردم خوب با اینکه یک دنیا حرف دارم چند کلمه ای بنویسم.

پس از هشت سال دفاع مقدس با حماسه سازی های حماسه سازان سپاه اسلام، جنگ تحمیلی تمام شد، جنگی که برای در هم شکستن سد مقاوم و استوار بزرگترین انقلاب دوران بوسیله ابر قدرت های جنایتکار و زورگو برافروخته شده بود، بدون هیچ حاصلی بر آنها خاتمه یافت.
حاج حسن طهرانی مقدم این بزرگ مرد تاریخ دوران اعتقاد داشت 8 سال دفاع مقدس برکات زیادی برای انقلاب و کشور داشت و جنگ با استکبار جهانی به ظاهر تمام شد ولی در باطن با روشهای مختلف با انقلاب و نظام ما در حال ستیز هستند و ما وظیفه سنگین برای حفظ و حراست آرمان های انقلاب اسلامی  که خون هزاران شهید را پشتوانه راه پرفراز و نشیب و رو به رشد خود داریم و با تمام قدرت و توان و با استفاده از همه ظرفیت ها کوشاتر و جدی تر از گذشته می بایست تلاش نماییم.

حاج حسن آقا این دانشمند برجسته ولی بی ادعا چگونه حرفش را به عمل تبدیل کرد در آن شرایط بحرانی جنگ کمبود مهمات و ابزار آلات توپخانه سپاه را راه اندازی کرد بعد از موفقیت های درخشان به تاًسیس یگان های موشکی اقدام نمود و به موازات آن (مهندسی معکوس) را آغاز کرد.

با شلیک موشک های رژیم بعثی عراق بر سر مردم مظلوم و بی دفاع ایران در شهرهای مختلف، مردم دلاور و قهرمان ایران در کلیه اقصا نقاط کشور فریاد برآوردند موشک جواب موشک ،در واقع این درخواست تمامی مردم ایران از حاج حسن تهرانی مقدم بود. در مقابل وحشیگری و نامردی رژیم بعثی عراق این مرد خدایی و این پهلوان و قهرمان جبهه و جنگ، قبل از پرتاب موشک به عراق دعای توسل و زیارت عاشورا می خواند و دستهای مبارکشان را رو به آسمان بلند می کرد و با چشمان اشک آلود از خداوند متعال می خواست موشکهای ایران بر سر مردم بی دفاع عراق فرود نیاید. آیا چنین فرمانده و انسانی را سراغ دارید؟

حاج حسن آقا بعد از جنگ تحمیلی با نیروهای جوان و متخصص با تلاش شبانه روزی خود شروع به ساخت موشک های قیام، عاشورا، قدر، زلزال، فاتح 110، سجیل، خلیج فارس نمود و با ساخت و پرتاپ ماهواره به فضا توانست قدرت و اقتدار موشکی ایران اسلامی و عقب ماندگی یک قرن موشکی ایران را جبران کند و اکنون یکی از قدرت های بزرگ موشکی منطقه و جهان هستیم. امروزه شاهد آن هستیم که در لبنان و فلسطین تفکرات موشکی حاج حسن آقا منشاء پیروزی های بزرگ توسط دلاوران مقاومت اسلامی شده است که سپر موشکی صهونیست ها هم مقابل تفکر این بزرگ مرد زانوزده. دبیر کل مقاومت اسلامی حزب الله لبنان جناب سید حسن نصر الله به روشنی این موضوع را به مردم لبنان گفت: امنیتی که امروز در لبنان وجود دارد مدیون شهید حاج حسن طهرانی مقدم هستیم. حاج حسن آقا خوب می دانست موشک ها در تغییر توان استراتژیک قدرت در منطقه و جهان نقش تعیین کننده دارند از این رو خواب را بر چشمان خود برای رسیدن به اهداف والای انقلاب اسلامی حرام کرد تا بتواند لبخند شادی و رضایت را بر لبان مبارک رهبر معظم انقلاب بیاورد و از این رو همیشه ایده های او فراتر از زمان در ذهنش جاری بود.
حاج حسن آقا بارها جان خود را بخاطر رسیدن به اهداف بزرگ انقلاب به خطر انداخته بود بارها در جبهه های جنگ که در خط مقدم مبارزه می کرد خبر اسارات و خبر شهادت ایشان را دادند ولی خداوند متعال ایشان را برای کارهای بزرگ انقلاب نگه داشته بود. من شاهد بودم در یکی از تست های موشکی ایشان همراه عده ای از مسئولین و دست اندرکاران در جایگاهی نظاره گر پرتاب موشک بودند. موشک پرتاب شده ناگهان به طرف زمین برگشت. در این وضعیت مرگ و زندگی همه سینه خیز به گوشه ای خزیدند ولی این بزرگ مرد شجاع و فرمانده دلیر کشورمان با همان اقتدار و خونسرد ایستاده بود و حالت برگشت موشک که بطور وحشتناک به سمت زمین می آمد را نگاه می کرد.

وقتی از حاج حسن آقا سوال شد با چه جراتی ایستادی و پناه نگرفتی فرمودند که من میبایستی میدیدم که چگونه موشک برگشت خورد تا علت و ایراد آن را بفهمم و سریعاً برطرف نماییم.
ایشان همیشه می فرمود کاری را انجام دادید سریعاً از در پشت خارج شوید بروید برای کار بعدی. بگذارید عکس و یادبود را دیگران بگیرند. خود را معطل اینطور مسائل نکنید. چون اعتقاد داشت کار را باید برای رضای خدا انجام داد نه برای دیگران.

حاج حسن طهرانی مقدم یک ورزشکار حرفه ای، ورزیده و قهار بود. ایشان برای کمک به ورزش کشور گهگاهی وقت ارزشمند خود را  برای بهبود روند فرهنگی و قهرمانی  و  همگانی  در  ورزش  صرف  می کرد. مخصوصاً زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند ما می توانیم در رشته های تیمی در سکوهای جهانی قرار بگیریم از آنجا احساس تکلیف کرد و فرمود باید حرف آقا در این رشته ها عملی شود و به اذن خدا می شود و شکی در آن نکنید چون اعتقاد داشت همچون جبهه های جنگ باید به جوانان غیرتمند و توانا و باهوش کشورمان برای صعود به قلل افتخار میادین ورزشی جهان اعتماد کنیم. حاج حسن می دانست این وظیفه به عهده مسئولین ورزش کشور است ولی می گفت ما هم در حد خود وظیفه داریم تا در باشگاه ها و بعضا فدراسیون برنامه خود را با همکاری مسئولین ورزش اجرایی نمائیم با قهرمانی های جوانان کشور عزیزمان شادی، نشاط و امید جوانانمان را به جامعه تزریق نمائیم.

ایشان از موسسین باشگاه صبا باتری بود و توانست با برنامه ریزی و مشاوره گرفتن از متخصصین و پژوهشگران و آگاهان علوم ورزشی و سازماندهی باشگاه تیم فوتبال صبا را از لیگ یک به لیگ برتر و همان سال قهرمان جام حذفی کشور و به مسابقات باشگاه های آسیا برساند.
تیم بسکتبال صبا در اولین سال حضورش قهرمان لیگ و در سال بعد قهرمان باشگاه های آسیا شود.

تاسیس آکادمی تیمهای پایه ای از جمله کارهای سازنده باشگاه بود. از آن سال به بعد بسکتبال ایران قدرت اول آسیا شد. این برنامه و حرکت و قهرمانی ها در جای خود کم نظیر بود.
حاج حسن آقا باشگاه پیکان را از تیم داری به باشگاه داری تبدیل نمود فعالیت 15 رشته ورزشی، راه اندازی آکادمی های کلیه تیم های پایه ای که امروزه شاهد درخشش جوانان با اخلاق در میادین بین المللی و جهانی هستیم.

ایشان با حضورش در تیم ابومسلم خراسان بعنوان رئیس هیأت مدیره با درایت و مدیریت خود، تیم ابومسلم را بعد از 36 سال بعنوان بهترین تیم شهرستان معرفی کرد و در آن سال با توجه ویژه حاج حسن آقا تیم های پایه ای ابو مسلم جان تازه ای گرفت و امروز شاهد بازیکنان و مربیان با دانش و با اخلاق در کشور هستیم.

امروزه شکوفایی و درخشش والیبالیست های ایران را در سطح آسیا و جهانی از مدیریت علمی و کاربردی حاج حسن آقا با همکاری رئیس فدراسیون وقت در پرورش جوانان در تیم های صبا و پیکان باید دانست.

همچنین راه اندازی اولین آکادمی کوهنوردی را در فدراسیون کوهنوردی و اعزام و صعود موفقیت آمیز اولین تیم بانوان به بلند ترین قله جهان(هیمالیا) و راه اندازی کوهپیمایی خانوادگی از جمله برنامه های اجرا شده در فدارسیون کوهنوردی توسط حاج حسن آقا بود.

حاج حسن آقا در یک برنامه ریزی علمی با بهره گیری از متخصصان با تجربه پنج هزار نفر بسیج مردمی و سپاهی را از چهارده محور به قله دماوند اعزام نمود که در دنیا یک رکورد بحساب می آید. متاسفانه فدراسیون وقت آن زمان این صعود را ناممکن می دانست ولی حاج حسن آقا این ناممکن را ممکن کرد و در برگشت از قله اولین نفری که به پیشواز ایشان آمد و آن موفقیت بزرگ را تبریک گفت رئیس فدراسیون وقت بود که شگفت زده شده بود.

صعود 14 هزار نفری سپاه و بسیج مردمی از 3 محور غرب و شرق و جنوب که یخچالی بود و در آن روز همزمان یک میلیون خانواده و کوهنورد در حال کوهپیمایی در نقاط مختلف کشور بودند.
حاج حسن آقا در سقوط هواپیمای مسافربری خرم آباد و کرمان در کوه‌های بلند و صعب العبور اولین نفری بود که در آن شرایط سخت و دشوار کار امداد و نجات را آغاز کرد.

و اما منش پهلوانی این بزرگمرد تاریخ دوران انقلاب اسلامی:
دانشمند برجسته و پارسای بی ادعا سردار عالی قدر سرلشگر دکتر حسن تهرانی مقدم همان حاج حسن خودمان، در شجاعت و اخلاق بی نظیر و در تقوا و پاکی و پاکدلی و تدین و جوانمردی و تواضع و مردم داری و انفاق و دستگیری یتیمان و تمسک به اهل بیت و قرآن و انجام مستحبات و تربیت جسم و روح و ساده زیستی و ولایت مداری کم نظیر بود.
ایشان در این راه برای اینکه به دیدار معبودش نائل شود سنگ از کوه سخت کند نه مثل ما که میخواهیم ریگ از ساحل به سلامت برداریم و به آرزوهایمان برسیم.

این بزرگمرد تاریخ انقلاب اسلامی براستی نعمتی گرانقدر و ارزشمند و الگویی واقعی برای جامعه ما در بعد نظامی- فرهنگی- سیاسی- صنعت و ورزشی حال و آیندگان خواهد بود و بخاطر صفات والای انسانی این عارف و پارسای بی ادعا و علمدار ولایت نشان پهلوان واقعی فرزند انقلاب را بر دوش کسی که خودش را کمترین و کوچکترین فرد جامعه می دانست ولی توانست با شجاعت و قدرت و با توکل به خداوند متعال و پشتیبانی رهبری بدون شک پوزه استکباران و قداره کشان و زورگویان جهان را به خاک ذلت بمالد.

آری، پهلوان بودن، تنها در میدان مسابقه، هلهله و غریو شادی ها و پیروزی ها نیست، بلکه پهلوان را در میدان حوادث سختی ها و مصیبت ها و شکست ها مقابل مستکبران زورگو سینه سپرکردن ها و دست آزادگان و ضعفا را گرفتن باید جستجو کرد.
آری؛ پهلوانان واقعی زیادی در انقلاب داریم که گمنام مانده اند. دهه تاریخ شهادت حاج حسن آقا را دهه موشکی نامیده اند. درود بر شرفتان که خوب نامیدید.

پیشنهادی به وزیر محترم ورزش و رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای دارم. در دهه اقتدار موشکی به مناسبت این پهلوان راستین و واقعی کلیه زورخانه های کشور زنگ های خود را به نشانه ادب به قهرمان و پهلوان انقلاب اسلامی (شهدا) مرید و مرادشان مولای متقیان (حضرت علی ابن ابی طالب علی (ع)) بود. به صدا درآورده و برنامه هایی در شان و شئون آن عزیزان و بزرگواران اجرا نمایند.

«بر سنگ مزارم بنویسید این جا قبر کسی است که میخواست اسرائیل را نابود کند»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار