بازدید 2223

افتتاح راه‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه‌آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان در 12 آذر ماه، گفت: برای ایجاد مزیت رقابتی در این کریدور، تعرفه‌های حمل و نقل این مسیر را کاهش می‌دهیم.
کد خبر: ۴۵۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷ 24 November 2014
به گزارش مهر، عباس آخوندی در نشستی خبری با اشاره به افتتاح راه‌آهن ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان، اظهار داشت: در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی ایران با جهان و بین کشورهای همسایه، این راه‌آهن در جهت توسعه تجارت و توسعه حمل‌ و نقل نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ترانزیت بین چین و غرب صورت می‌گیرد که بیش از 350 میلیون تن در سال است، گفت: اگر در این محور تسهیلات خوبی را برای عبور ایجاد کنیم، می‌توانیم نقش مهمی را در کریدور ترانزیتی داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش پرسش مهر در خصوص راهکارهای ایجاد مزیت رقابتی برای رونق این کریدور، گفت: مذاکرات سه جانبه‌ای برای کاهش نرخ تعرفه عبور در حال انجام است که جلساتی در کشور ایران و ترکمنستان برگزار شده است.

آخوندی با بیان اینکه امیدواریم با کاهش تعرفه‌ها، این کریدور رونق زیادی پیدا کند، افزود: به زودی این مذاکرات به نتیجه می‌رسد و نرخ تعرفه‌ها اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه کریدور شمال و جنوب که شمال کشور را به دریای عمان و خلیج‌فارس وصل می‌کند و همچنین کریدورهای شرقی و غربی برای ما بسیار اهمیت دارد، گفت: کریدور شرق دریای خزر، ایران را به ترکمنستان وصل می‌کند و ادامه این خط آهن، از ترکمنستان به قزاقستان و چین می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه وزارت راه برای راه‌آهن‌های خواص و هرات، گفت: خوشبختانه کریدور شرق دریای خزر با تلاش خوب و همکاری مثبت بین کشورها به ثمر رسید و در تاریخ سوم دسامبر (مصادف با 12 آذرماه) این محور به طور رسمی توسط روسای جمهور سه کشور افتتاح می‌شود.

وی افزود: امیدوارم علاوه بر حمل و نقل و توسعه تجارت، بین ملت‌ها هم اثر مثبتی در پایداری صلح و افزایش تعامل داشته باشد.

آخوندی با اشاره به اینکه با افتتاح این راه‌آهن در سال اول باید به جابه جایی سه میلیون تن بار برسیم، اظهار داشت: در سال‌های بعد این جابه جایی باید به سالانه پنج میلیون تن و در دراز مدت به 10 میلیون تن برسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری مشترک برای توسعه بازاریابی برای این کریدور، گفت: سرعت این مسیر در ایران برای بخش مسافری 160 کیلومتر و برای بخش باری 120 کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه همزمان افزایش ظرفیت در محورهای داخلی را هم در برنامه داریم، گفت: امیدواریم که کریدور خواص ـ هرات را نیز فعال کنیم تا راه‌آهن در مسیر افغانستان هم فعال شود، زیرا این راه‌آهن در کنار راه‌آهن تهران ـ قزوین ـ رشت ـ آستارا و گرگان ـ اینچه برون جزو راه‌آهن‌های استراتژیک به شمار می‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل