بازدید 22049

ماجرای اجساد تاریخی 3.5 متری چیست؟

وی با رد شایعه محلی مبنی بر وجود اجساد 3.5 متری در این محل خاطرنشان کرد: اجساد یافت شده قدهای معمولی داشتند و این تنها یک شایعه است.
کد خبر: ۴۵۲۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱ 24 November 2014
روستای نوازن از توابع شهرستان اراک در استان مرکزی در دهستان مشهدمیقان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، باغات آباد چسبیده به روستا کوچه باغ‌های دلنوازی را به تصویر کشانده و هوای مطبوعی که در زندگی شهری امروزه اثری از آن نیست را سبب شده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت روستاها در جذب گردشگر گفت: سال 1387 سردابه‌ای در روستای نوازن کشف شد.

سید حسن حسینی اظهار کرد: این سردابه شامل یک اتاقک 16 متری، گنبد سنگی و پلکانی از جنس سنگ است که به بیرون از سردابه منتهی می‌شود.

وی از احتمالات درباره قدمت این سردابه سخن به میان آورد و افزود: از این مکان یک سری اجساد کشف شده که برخی از این اجساد به دیوار تکیه داده شده بودند و نیز بر اساس سایر شواهد قدمت این مکان به دوره ایلخانی نسبت داده شده است.

معاون گردشگری بر لزوم حفظ آثار تاریخی تأکید و بیان کرد: در حال حاضر درب این مکان جهت حفاظت بسته است.

یک باستان‌شناس نیز‌ در رابطه با این سردابه به ایسنا گفت: در این محل اجسادی یافت شد که به صورت پراکنده و برخی به صورت نشسته قرار گرفته بودند.

شراهی اظهار کرد: اعضای بدن برخی از این اجساد قابل تشخیص بود و برخی نیز با موهای بافته شده و کمربندهای زنانه‌ای که به کمر داشتند، کشف شدند.

وی با رد شایعه محلی مبنی بر وجود اجساد 3.5 متری در این محل خاطرنشان کرد: اجساد یافت شده قدهای معمولی داشتند و این تنها یک شایعه است.

این باستان‌شناس در رابطه با قدمت این سردابه عنوان کرد: با توجه به مطالعات اولیه و گمانه‌زنی‌ها احتمال دارد که این سردابه و اجساد متعلق به دوره ایلخانی باشد.

شراهی ادامه داد: جهت اطلاع دقیق از قدمت این سردابه باید مطالعات دقیق‌تری انجام می‌شد همچنین جهت کشف علت مرگ و نیز زمان دقیق زیست این اجساد باید آزمایش کربن 14 بر روی آنها انجام می‌گرفت.

این باستان شناس عنوان کرد: متأسفانه زمانی که این سردابه کشف شد شرایط برای انجام مطالعات مناسب نبود و جهت آسیب ندیدن سردابه و اجساد بهترین کار بستن درب سردابه بود و در حال حاضر نیز باز کردن درب سردابه موجب آسیب رساندن به اجساد می‌شود و بهتر است به همان شکل باقی باقی بمانند.

به گزارش ایسنا، دهیار روستای نوازن در رابطه با سردابه مذکور گفت: حدود هشت سال قبل طی بازسازی جاده‌ی کناری امام زاده شاهزاده عبدالله(ع) سردابه‌ای از دل خاک نمایان شد.

جلیلی ادامه داد: در این سردابه قدیمی اسکلت‌هایی کشف شده و به همسن دلیل این محدوده به جهت اکتشافات باستانشناسی تحت نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد و در صورت رونق گرفتن به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل خواهد شد.

فتانه جلیلی با اشاره به مسجد 400 ساله و نیز طبیعت سرسبز و چشم‌نواز این روستا بیان کرد: در کنار این مسجد قناتی قرار گرفته که آب این قنات در محله‌های روستا جریان دارد.

جلیلی عنوان کرد: همچنین در نزدیکی روستا سدی قرار گرفته که مسیر رسیدن این روستا به سد با درختانی بلند قامت و کهنسال تزیین شده و زنجیروار گردشگران را همراهی می‌کند و منظره‌ای بی‌بدیل را در برابر دیگان رهگذران ایجاد می‌کند.

این دهیار از ذوق و هنر زنان روستا سخن به میان آورد و افزود: زنان قالیباف این روستا طی سه دوره کلاس با شیوه‌های نوین قالی‌بافی آشنا شدند.

وی ادامه داد: دهیاری قصد تشکیل سازمان واحدی را دارد که از بافندگان این روستا حمایت شود که البته تحقق ایین مهم نیاز به مشارکت اهالی روستا و مسئولین دارد.

جلیلی به سماق مرغوب نوازن اشاره و بیان کرد: در تلاش هستیم که پتانسیل این روستا را جهت تولید انبوه سماق بشناسانیم تا در کنار انگور و شیره ناب این روستا اشتغال‌زایی مطلوبی در حوزه تولید سماق نیز ایجاد شود.

وی در رابطه با آب روستا اظهار کرد: آبی که از سد به سمت باغات روستا رهسپار می‌شود هدر رفت زیادی دارد و باید جوی‌های سیمانی جهت انتقال درست آب ایجاد کرد و آب بیشتری را به داخل روستا انتقال داد.

جلیلی ادامه داد: با توجه به اینکه آبی که وارد روستا می‌شود به اندازه نیاز اهالی روستا نیست از مسئولین امر انتظار داریم این مشکل را مرتفع کنند تا آب مورد نیاز روستا با جلوگیری از هدر رفت آن تأمین شود.

روستای نوازن دارای دو سد خاکی است که در بین اهالی با نام های سد پایین و سد بالا شناخته می‌شوند. آب این سدها با نشتی در قنات و چاه‌ها، آب کشاورزی و مصارف اهالی روستا را تامین می‌کند، اما متاسفانه هدر رفت آب باعث شده که آب شرب اهالی روستا با کمبود مواجه شود که این امر توجه مسئولین را می‌طلبد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل