بازدید 59434
به بهانه وداع با دنیای بازیگری و تکیه بر صندلی کارگردانی (۱)؛

چرا هدیه تهرانی سرنوشت آنجلینا جولی را نیافت؟

جولی این ستاره ۳۹ ساله امریکایی که امسال فیلم شکست ناپذیر را کارگردانی کرده، گفت: من هیچ وقت دوست نداشته‌ام در مرکز توجه باشم، هیچ وقت طرفدار بازیگری نبوده‌ام. هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم بتوانم کارگردانی کنم، اما قطعا تمام تلاشم را می‌کنم تا کارگردانی حرفه من بشود.
کد خبر: ۴۵۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۴ 23 November 2014
آنجلینا جولی ستاره ۳۹ ساله سینمای آمریکا با دنیای بازیگری وداع کرد و به صف کارگردان‌های هالیوودی پیوست ‌تا بدین ترتیب همچنان به عنوان یک سرمایه انسانی در صنعت سینمای آمریکا مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ اما چرا وضعیت مشابهی در سینمای ایران حاکم نیست و بسیاری از چهره‌ها به سادگی در این عرصه کمرنگ می‌شوند و موقعیت ویژه سینمایی‌شان تحلیل می‌رود؟

به گزارش «تابناک»، آنجلینا جولی که چند سالی است به وضوح علاقه خود را به کارگردانی و نیز فعالیت‌های بشر‌دوستانه، نشان داده است، اخیراً در گفت‌وگویی با نشریه De Jour گفت، قطعا از بازیگری کنار خواهد رفت و بدین ترتیب، خبر‌ها ‌ترک گرفتن این عرصه را تأیید کرد؛ اما جولی در این زمینه بسیار محتاط عمل کرد. وی‌ پی برد می‌تواند به عنوان یک کارگردان ‌نقش مؤثری داشته باشد و این تضمین زمانی برای او حاصل شد که دومین فیلمش با نقدهای مثبتی همراه شد.

چرا آنجلینا جولی سرنوشت هدیه تهرانی را نیافت؟

این ستاره ۳۹ ساله امریکایی که «سرزمین خون و عسل / In the Land of Blood and Honey» نخستین ساخته‌اش برای ۶۹ جایزه فیلم غیرانگلیسی زبان گلدن گلوب رقیب «جدایی نادر از سیمین» اثر تحسین شده فرهادی بوده و البته نتوانست در این رقابت پیروز باشد، در دومین تجربه کارگردانی‌هاش، «شکست ناپذیر / Unbroken» توانست اثری خلق کند که مورد توجه منتقدین و از آن مهم‌تر، کمپانی‌های فیلم‌سازی قرار گیرد و ۲۵ دسامبر امسال همزمان با عید کریسمس اکران شود.

جولی‌ در شرایطی در مصاحبه اخیرش گفت: «من هیچ وقت دوست نداشته‌ام در مرکز توجه باشم، هیچ وقت طرفدار بازیگری نبوده‌ام. هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم بتوانم کارگردانی کنم، اما قطعا تمام تلاشم را می‌کنم تا کارگردانی حرفه من بشود‌» که پیش‌تولید فیلم بعدی‌اش با نام «در کنار دریا / By The Sea» با نقش آفرینی خودش و بردپیت، آغاز شده و در واقع این ستاره سینمای آمریکا با اطمینان درباره آینده حضورش در کرسی کارگردانی سینما سخن می‌گوید.

چرا آنجلینا جولی سرنوشت هدیه تهرانی را نیافت؟

در این میان هرچند تغییر چهره و فرم زندگی و حضورش در سطح عمومی این گمانه را تقویت کرده که او پا به عرصه سیاست نیز خواهد گذاشت، مسلماً آنچه اکنون باعث شده تا این ستاره خوش‌چهره آمریکایی بتواند با اطمینان از این عرصه فاصله بگیرد و روی صندلی کارگردانی تکیه بدهد، فرصتی است که در اختیار او قرار داده شد تا بتواند تجربه فیلم‌سازی را در بالا‌ترین سطح ممکن داشته باشد و پس از «سرزمین خون و عسل» نیز این امکان از او گرفته نشد تا نتیجه‌اش را بتوان در «شکست ناپذیر» مشاهده کرد.

‌«شکست‌ناپذیر» فیلمی برگرفته از کتاب «لارا هیلن براند» است و زندگی قهرمان جنگ «لویی زامپرینی» را با بازی جک اُکانل بازیگر انگلیسی به تصویر کشیده است. «زامپرینی» یک دانش آموز اهل لس‌آنجلس بود که در سال ۱۹۳۶ در المپیک برلین در رشته دو میدانی مقابل «جس اونز» قرار گرفت، ولی پس از ناکامی به ارتش نیروی هوایی پیوست و همزمان با جنگ‌جهانی دوم (۱۹۴۳) هواپیمای او در اقیانوس آرام سقوط کرد. 

چرا آنجلینا جولی سرنوشت هدیه تهرانی را نیافت؟

او ۴۷ روز بدون آب و غذا و گذر از خطراتی همچون حمله کوسه‌ها به یک جزیره ژاپنی می‌رسد و در آنجا دو سال زندان و ‌شکنجه را تحمل می‌کند. «زامپرینی» ۹۷ ساله ‌همسایه «جولی»‌‌ در تپه هالیوود بود و به تازگی درگذشت. همین مسأله باعث شد «جولی» از داستان زندگی او مطلع شود و این روایت را مقابل دوربین ببرد؛ روایتی که گفته می‌شود این ستاره سینمای آمریکا توانسته یک اثر قابل توجه از دل آن خلق کند و به همین دلیل، یکی از بهترین زمان‌های اکران را به خود اختصاص دهد.

‌«جولی» به عنوان یکی از پول‌ساز‌ترین ستاره‌های هالیوود می‌توانست همچون بسیاری از ستاره‌های زن هالیوود با عبور از چهل سال، نقش آفرینی‌های انگشت شمار نصیبش شود و یا اساساً در کستینگ فیلم‌های مهم جایی نداشته باشد؛ اما پیش از آنکه چنین موقعیتی بیابد، هم خودش هوشمندانه عمل کرد و هم این امکان توسط کمپانی‌های بزرگ برایش فراهم شد تا عرصه تازه‌ای را تجربه کند و در ‌‌نهایت کمپانی یونیورسال نیز از این ریسک متضرر نشد و حال فیلمی ‌دارد که نام کارگردانش به اندازه خود فیلم برای تماشاچی جذابیت دارد.

چرا آنجلینا جولی سرنوشت هدیه تهرانی را نیافت؟

در ایران اما نمونه‌های مشابه فراوانی بوده که می‌توانسته مورد بهره برداری قرار گیرد اما فضای نامتوازن سینمای ایران، منجر به فرصت سوزی شده است. یکی از این امکان‌ها، متوجه «هدیه تهرانی» بود؛ ستاره‌ای که روزگاری پول‌ساز‌ترین بازیگر زن سینمای کشورمان بود، ولی پس از یک سلسله حواشی که با نمایشگاه عکس «آبان‌گان» و سپس ماجرای خانه قجری به اوج رسید، عملاً از فضای سینما فاصله گرفت و بازی‌اش در آخرین ساخته محسن امیریوسفی نیز دیده نشد تا فاصله گرفتنش از سینما بیش از پیش مشهود شود و در ‌‌نهایت در «روز مبادا» حضور یابد.

شاید اگر هدیه تهرانی با تجربه متفاوتی که داشته، پیشنهاد فیلم‌سازی دریافت می‌کرد و البته خودش نیز به این حوزه گرایش نشان می‌داد، این سرمایه برای سینمای ایران بدین شکل حفظ می‌شد؛ اتفاقی که البته نمی‌توان تضمینی برای موفقیتش داشت؛ اما به هر صورت یک ریسک بود، کما اینکه فیلم‌سازی «جولی» یک ریسک بود و این ریسک پیش از این برای دیگر بازیگران مطرح هالیوود نظیر «مارلون براندو» اتفاق افتاد و بر خلاف تجربه «جولی» ناموفق بود، ولی سرمایه‌گذاران امریکایی به چنین ریسکی تن می‌دهند.

نحیف بودن بخش خصوصی در سینمای ایران سبب شده، این ‌بخش ‌چنین ریسکی نکند و طبیعتاً نتوان در این زمینه از بخش دولتی که توان حمایت جدی تولید چند فیلم جدی ـ در قیاس با فیلم‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی ـ را ندارد در هر سال‌ متوقع بود؛ بنابراین، ستاره‌های سینمای ایران نظیر هدیه تهرانی یا فرصت چنین ریسک‌هایی را نمی‌یابند و یا اگر نظیر نیکی کریمی با سرمایه شخصی چنین ریسکی را تجربه کرد، باید فیلم را در پستو نگه داشت و دست آخر در گروه خاص به صورت محدود اکران کرد. از این منظر شاید بتوان گفت، سینمای ایران حداقل از یک منظر در رقابت با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها پیشتاز است و آن هم سرمایه سوزی، به ویژه از منظر اقتصادی‌ است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۱۹
انتشار یافته: ۳۱
واقعا باید به حال دنیا گریست که ایشون نماینده حقوق بشر و آدم سیاسی و ... باشه .پیشنهاد میکنم جنیفر لوپز دبیر کل سازمان ملل بشه سوفیارورن ریس آژانس انرژی اتمی و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
دنیای وارونه که میگن، همینه دیگه.
دنیا تا بوده و هست، دنیای دروغ و تزویره.
milano
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
سوفیا چی چی؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
چقدرم شما این بنده خداها رو نمیشناسی !
آرشیو کامل فیلماشونم که اصلا نداری ؟
مگر سرمایه انسانی کجا حفظ میشه که تو سینما حفظ بشه تو شرکت های ایرانی تنها چیزی که برای صاحبان شرکت ها ارزش نداره نیروی انسانیه این رو بعد از 12 سال کار تو چند تا شرکت میگم.
جولی جان مواظب خودت باش چشم نخوری
چرا همیشه بهترین تصمیم، بهترین تفکر و بهترین منش برای غربیها باید باشد شما با این تحلیل نا خواسته به سلطه فرهنگی هالیوود کمک می کنید که می خواهد از افراد نقش آفرین خود قهرمان بسازد و به مدد این روش، خیل عظیمی از مردم سراسر جهان را با خود همراه کند
بنظر بنده این اقدام جولی فاقد هرگونه ارزش هنری است چرا که روشن است سرمایه و پول هنگفت وی در اجرای نقش جدید ایشان در موضوع کارگردانی، حرف اول را می زند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
دقیقا.
هومممممممممممممممممممممم !!!!!!!!
جولی کجا هدیه تهرانی کجا ؟ خدایی دارید بنز با پیکان مقایسه می کنید
وقتی فیلم تایید شده مطابق قوانین جاری کشور ، توسط عده ای فراتر از قانون پایین کشیده میشود جولی در این شرایط هزار بار ضعیف تر از تهرانی میبود
خانوم تهرانی بسیار باوقار و باسواد هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
ببخشید. اسم شما شبیه اسم یک نوع آرد هست.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
حسادت حسادت حسادت ...
اینجا تو این عکس چرا اینقد زشت شده پس؟؟؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
با لنز برزخی گرفته شده. تصویر واقعیشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
چون گریم نداره!
انجليناجولي يك سرمايه براي جامعه انساني است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
واقعا؟!!!!
دوست داری؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
حالت خوبه ؟
ما نه تنها در توسعه سرمایه های نمادین کوشا نیستیم بلکه به دلیل ترسمان آنها را نابود می کنیم و از نابودیشان خوشحال می شویم.
قیاس این دو چهره !!!!! سطوح فیلم سازی و امکانات جهت تهیه فیلم در کشورها کاملاً متفاوت و باید در نظر گرفته بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
چشم !
خوش به حال خودم که نه انجليناجولي نه تیلور سوئیفت نه ریحانا نه مایکل جکسون نه برت پیت نه دی کاپریو نه لاینول ریچی نه ..... هیچ کدومشونو نمی شناسم
آیا سوفیا لورن و پنه لوپه کروز هم چنین امکاناتی دارند؟ آنها علیه صهیونیست ها حرف زده اندو هیچ گاه مثل جولی حمایت نشدند و نخواهند شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
دقیقا.
همچنین بازیگر مورد علاقه من: خاویر باردم
به نظرم هر فرد باید به خودش بنگره و به شرافتمند بودن خودش کمک کنه تا بتونیم جامعه مون رو ببریم به سمت استاندارد و احیاء بشه و به منصه ظهور برسه توانایی های موجود
مقایسه زنی مثل جولی با اون مسایل اخلاقی متعدد در زندگی و کارش با یک خانوم محترم و با وقار اصلا کار خوبی نیست

ما یادمون نرفته جولی با چه فیلمهایی شروع کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
مثلا با چه فیلمهایی؟!
یادت هم نرفته؟
نکنه رویاپردازی هم میکنی؟!
تابناک واقعا هدفت چیه ؟؟؟ اون از مقایسه پاشایی با تیلور سوئیفت اینم از این مقایسه !!! می دونم منتشر نمی کنی ولی یجوی پاسخ من رو بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
شما منتظر باش تا همونطور که خودت خواستی یـــــجـــوری پاسخت رو بدیم!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار