بازدید 1687

اخلاق بیمارستانی باید آموزش داده شود

کد خبر: ۴۵۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶ 23 November 2014
یک جامعه‌شناس گفت: اخلاق بیمارستانی باید آموزش داده شود چرا که ما از فرهنگ بیمارستانی و بایدها و نباید‌ها غافل هستیم.

به گزارش فارس، حسین باهر در خصوص اقدام برخی از پرسنل بیمارستان‌ها مبنی بر تصویربرداری از بیماران و انتشار آن در فضای مجازی اظهار داشت: اصولا وقتی بیماری به بیمارستانی منتقل می‌شود اگر قرار باشد هر کاری برایش انجام دهند قبل از آن از خودش یا خانواده‌اش امضاء می‌گیرند و حتی اگر بحث جراحی یا فوت بیمار هم در میان باشد مسئولین بیمارستان پیش از هر اقدامی از متولی بیمار امضاء می‌گیرند.

وی افزود: در صورتی که اگر در امر پزشکی اتفاقی به اشتباه بیفتد متولی بیمار یا خود بیمار می‌توانند از نظام پزشک بخواهد تا رسیدگی کند و حتی اگر بدون اجازه بیمار هر اقدامی حتی خوشایند صورت گیرد آن بیمار می‌تواند در راستای حقوق شهروندی خود متقاضی پیگرد قانونی شود.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه مجموعه بیمارستان باید حداکثر کنترل شرایط را داشته باشد گفت: وقتی بیماری به بیمارستان منتقل می‌شود پرسنل آن بیمارستان موظفند حتی خیلی از مسائلی را که بیمار رعایت نمی‌کند آنها رعایت کند.

باهر تاکید کرد: یکی از اهدافی که ممکن است افراد از این گونه تصویربرداری داشته باشند بحث مطامع مالی است چرا که می‌تواند این تصویرها را به فروش برساند اما عده‌آی ممکن است از نظر روانی دچار بیماری‌هایی باشند که چنین حرکات ناشایستی را انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قاعدتاً بیمارستان امن‌ترین مکان برای بیمار است و حتی اگر برای مثال یک بیماری که متهم است در شرایطی که هوشیاری کامل ندارد مطلبی را بگوید و بازپرس از پرستان سوال کند آنها حق ندارند کوچکترین اطلاعاتی از صحبت‌های بیمار به بازپرس بدهند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ بیمارستانی باید آموزش داده شود گفت: متاسفانه ما در همه جا بی‌فرهنگی داریم، تلفن همراه نباید وسیله‌ای برای عکس و گزارش برای هر مسائلی باشد اما متاسفانه در ایران هر تکنولوژی وارد می‌شود افرادی بدون این که فرهنگی استفاده از آن را بدانند اقداماتی انجام می‌دهند که موجب سوء استفاده می‌شود.

باهر با اشاره به اینکه اخلاق بیمارستانی باید آموزش داده شود گفت:‌ قطعاً مدیریت بیمارستان مسئول پیگیری این اتفاقات است و حتی اگر کسی از بیرون بیمارستان اقدام به تصویربرداری از بیماران کند مدیریت بیمارستان مسئول پیگیری است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل