بازدید 2333

نیترات بالا باعث بروز بیماری‌های خونی می‌شود

کد خبر: ۴۵۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶ 23 November 2014
رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران گفت: نیترات بالا در مواد خوراکی و محیط زندگی باعث بروز بیماری‌های خونی می‌شود که برای کودکان و زنان باردار خطرناک است.

به گزارش فارس، علیرضا مصداقی نیا در رابطه با وضعیت نیترات موجود در آب گفت: این موضوع را باید از دو دیدگاه ببینیم، یکی از منظر کل کشور و دیگری شهرهایی که مانند تهران ناگهانی جمعیتشان زیاد شده است.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: منابع آب محدود است و کشوری نداریم که پر آب باشد بلکه خشک است و در آن باران و برف کم می‌آید در نتیجه باید رعایت‌های لازم را داشته باشیم. این در حالی است که آب تهران همیشه خوب بوده است هر چند که اکنون از آنالیز دقیق آب اطلاعی ندارم.

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران تصریح کرد: وزارت نیرو بسیار متعهد است که آب سالم در اختیار مردم قرار ‌دهد اما اگر مسئله‌ای بود باید حتماً گزارش شود.

مصداقی‌نیا با اشاره به وجود آزمایشگاه کنترل کیفیت آب در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در دوره‌ای که در وزارت بهداشت مسئولیت داشتم زمانی نیترات آب بالا رفت که وزیر بهداشت وقت آن زمان، وجود نیترات را اعلام کرد و دانشکده بهداشت مسئول بررسی آن شد و نتایج را به وزیر اعلام کرد.

رئیس سابق دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در آن زمان دستور داده شد که مشکل نیترات آب برطرف شود که برطرف هم شد و آبی که وزارت نیرو در اختیار مردم می‌گذاشت کاملاً سالم بود اکنون نیز مطمئن هستم که وزارت بهداشت بسیار به سلامت آب حساس است و وزارت نیرو نیز علاقه‌مند است که کارش را علمی ادامه دهد بنابراین اگر مشکلی وجود داشته باشد به صورت علمی اگر گزارش شود وزارت نیرو آن را رعایت می‌کند.

مصداقی‌نیا افزود: نیترات بالا در آب باعث سرطان‌زایی نمی‌شود بلکه باعث ایجاد بیماری‌های خونی می‌شود که برای کودکان و زنان باردار خطرناک است. این گروه‌ها باید در زمانی که نیترات آب بالاست از آبی استفاده کنند که مطمئن باشند نیترات کمتری دارد مانند آب بطری شده که مناسب است.

رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران در مورد دلیل وجود نیترات در آب گفت: وقتی منابع آب محدود است و ناچار می‌شوند مقداری از آب زیرزمینی و چاه‌ها، آب را تامین کنند نیترات ممکن است در سفره‌های زیرزمینی افزایش یافته باشد و در آن موقع ما را دچار مشکل می‌کند.

وی در مورد آزمایش انجام شده از وجود نیترات آب گفت: آزمایش انجام شده در آن زمان، وجود نیترات را در آب برخی مناطق تهران تائید می کرد، این نیترات در حوالی مناطق اسلامشهر و یافت‌آباد دیده شده بود البته در مورد مناطق دیگر حضور ذهن ندارم،با این وجود وزارت نیرو در آن زمان همکاری لازم را داشته است و مسئله حل شد.

طی روزهای گذشته رحمت الله حافظی عضو شورای شهر از آلودگی آب تهران و بالا بودن نیترات آن سخن گفته‌ است که البته مسئولان وزارت بهداشت از جمله وزیر بهداشت و علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت این موضوع را تکذیب و اعلام کرده اند که آب تهران اکنون کاملاٌ سالم است و به خصوص با اضافه شدن آب سد ماملو هیچگونه نگرانی از نظر سلامت و کیفیت ‌آب تهران وجود ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل