بازدید 1691

اولویت‌های رییس بعدی بسکتبال از نگاه قاسم کیانی

کارشناس بسکتبال ایران با اشاره به نیازهای این رشته اولویت‌های کاری رییس بعدی فدراسیون را تشریح کرد.
کد خبر: ۴۵۱۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷ 23 November 2014
کارشناس بسکتبال ایران با اشاره به نیازهای این رشته اولویت‌های کاری رییس بعدی فدراسیون را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، تنها یک روز دیگر به ثبت نام نامزدهای انتخاباتی فدراسیون بسکتبال باقی مانده و تاکنون 6 نفر به طور رسمی ثبت نام کرده‌اند. خبرنگار ایسنا در ادامه ارزیابی نیازهای بسکتبال و اولویت‌های رییس فدراسیون بعدی بسکتبال با قاسم کیانی گفت‌وگو کرد تا نیازهای این رشته دانشگاهی را از زبان این کارشناس بشنود. او نیز در گفت‌وگویی مفصل راه پیش روی مدیر بسکتبال را بازگو کرد.

*اولویت‌های رییس بعدی بسکتبال چه چیزهایی باشد؟

به نظر من مدیر بعدی باید نگاهی عمیق‌تر به تمامی موارد داشته باشد. تیم‌های پایه بسیار مهم هستند، فعال کردن استان‌ها با برنامه‌های اجرایی برای بسکتبال ضروری است، جذب اسپانسر اهمیت بسیار بالایی دارد و انتخاب نیروهای انسانی نیز به توجه زیادی نیاز دارد. تیم‌های پایه بسکتبال باید برای آینده ایران ساخته شوند و هرچقدر توجه روی آن‌ها بیشتر باشد آینده بسکتبال کشور نیز تضمین می‌شود. هم‌اکنون استان‌های ما فعال نیستند و لیگ برتر تنها چند استان را در بر می‌گیرد. اسپانسرها از بسکتبال فراری شده‌اند. مشکلات اقتصادی وجود دارد اما حضور اسپانسرها در والیبال، هندبال و حتی کبدی بیشتر از بسکتبال است. درباره انتخاب نیروهای انسانی نیز اولویت اینگونه باشد که شایسته‌ها انتخاب شوند. بهترین مربیان در رده‌های پایه باشند و کسی به وسیله رابطه انتخاب نشود. از طرف دیگر هم افرادی که در فدراسیون‌ها هستند در باشگاه مشغول به کار نباشند تا شک و شبهه‌ای ایجاد شود.

* نیازهای بسکتبال در شرایط کنونی چیست؟

به نظر من نیاز است تا بسکتبال از نظر سخت‌افزاری رشد کند. تقویت زیادی در این بخش داشته باشیم. بسکتبال به تعاملی نزدیک و اجرایی با وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد تا از بستر مدارس استفاده کند. این ارتباط می‌تواند با وزارت علوم هم شکل بگیرد. باید برای لیگ قانونی منسجم هم تدوین شود تا هر سال شاهد تغییر و تحول نباشیم. باید طی یک برنامه مناسب شرایطی مهیا شود تا فضای فعالیت باشگاه‌ها در رده‌های پایه هم مهیا شود. یعنی باشگاه‌ها را به سمت فعالیت در تیم‌های پایه سوق بدهیم به طوری که آن‌ها از سرمایه‌گذاری در بسکتبال فراری نشوند. مطمئنا هرچه لیگ بسکتبال تقویت شود بسکتبال در کل کشور رونق خواهد گرفت و استان‌ها نیز فعال می‌شوند.

* یکی از نگرانی‌های کنونی در بسکتبال ورود برخی افراد به عرصه است که به دنبال انتقام‌جویی و منفعت‌طلبی هستند. این موضوع را چطور می‌بینی؟

با نظر شما موافق هستم اما ابتدا باید بگویم افرادی که بیرون مانده‌اند ناتوان نبودند یعنی بیرون ماندن افراد به معنای ناکارآمدی آن‌ها نیست. امیدوارم افرادی که وارد کار می‌شوند انتقام‌جو نباشند و نخواهند با انتقام منافع خود را زنده کنند. اگر انتقام‌جویی در بسکتبال ایجاد شود ایرادهای این رشته چند برابر خواهد شد. از طرف دیگر هر کس که می‌خواهد وارد عرصه عمل در بسکتبال شود باید برنامه کاملا مشخصی داشته باشد. هر کس که می‌خواهد کاری انجام دهد باید برنامه‌ای اجرایی داشته باشد. من توان اجرایی ندارم و وارد کار نمی‌شوم اما آن‌هایی که قدم در میدان می‌گذارند باید توان تدوین و معرفی برنامه اجرایی لازم را داشته باشند. نگرانی من چیز دیگری است.

* چه نگرانی؟

متاسفانه انتخابات فدراسیون‌ها به مکان شانس و اقبال تبدیل شده و هر کس به دنبال ورود به عرصه ریاست است، نامزد انتخابات فدراسیون‌ها می‌شود. به طور مثال در تنیس اکثر نامزدها از این رشته نبودند. خدا را شکر تا امروز که بسکتبالی‌ها ثبت نام کرده‌اند و امیدوارم در نهایت هم مدیری از رشته دیگر وارد عرصه رقابت نشود. به نظرم اگر یک مدیر غیر ورزشی وارد کار شود اشکالی ندارد اما یک مدیر از رشته ورزشی دیگر به سود بسکتبال نیست.

* رییس بعدی فدراسیون باید چه صفاتی داشته باشد؟

وقت گذاشتن از همه چیز مهم‌تر است. پس از آن شناخت خوبی از خانواده بسکتبال داشته باشد در غیر این صورت از بهترین‌ افراد ممکن پرس وجو کند. یعنی درباره هر قسمت با بهترین کارشناس‌ها مشورت کند. به نظر من مدیر باید آگاهی زیادی داشته باشد و در کنارش هم افراد آگاه حضور داشته باشند. از طرف دیگر رییسی که از امروز تمام نفرات تیمش را انتخاب کرده خوب نیست. این یعنی باندبازی. به نظرم مدیر باید گزینه‌های مختلف داشته باشد و از راه مشورت بهترین افراد را انتخاب کند.

*‌ سال آینده تیم ملی باید در انتخابی المپیک شرکت کند. نگاه رییس به این موضوع باید چطور باشد؟

ابتدا بگویم که 100 درصد امکان دارد که سهمیه بگیریم. ما در اینچئون ضعیف‌تر از همیشه بودیم. بازی با قزاقستان نشان داد که تیم ملی در حد و اندازه خودش نبود. با این حال زمان خوبی داریم که آماده شویم، حرفه‌ای کار کنیم و با برنامه‌ریزی پیش برویم. زمان آماده‌سازی خوبی داریم که بتوانیم با قدرت برای کسب سهمیه المپیک ریو پیش برویم. به نظر من تیم ملی به مدیریت قوی نیاز دارد که این مدیریت باید از طرف کادر فنی اعمال شود.

* یکی از بحث‌های پیش روی رییس بعدی، سرمربی تیم ملی است. اگر بچیروویچ بماند که هیچ اما اگر قرارداد او تمدید نشود آیا زمان برای آمدن مربی جدید، آشنایی او با ایران و آماده‌سازی تیم وجود خواهد داشت؟

نگرانی شما را متوجه می‌شوم و قبول دارم. ابتدا باید بگویم به شخصه موافق ادامه همکاری با بچیروویچ نیستم چرا که نتوانست کاری انجام دهد. بسکتبال نیاز دارد تا یک سرمربی بزرگ مثل ولاسکو برایش جذب شود. باید هزینه را کنیم تا وارد رقابت در عرصه جهانی شویم. فدراسیون در صورت عدم تمدید قرارداد با بچیروویچ یا باید با مربی ایرانی کار کند که به نظرم مربیان ایرانی توانایی موفقیت در آسیا را دارند. حرف من به این معنا نیست که بهترین گزینه مربی ایرانی است اما مربی ایرانی قادر است در آسیا به بهترین جایگاه برسد. راه دوم جذب مربی خارجی است که فدراسیون باید خیلی سریع رایزنی‌هایش را انجام دهد تا مربی خارجی بتواند با بسکتبال ایران و بازیکنانش آشنا شود. اگر بدون شناخت کارش را آغاز کند ضربه بزرگی به بسکتبال ما خواهد خورد. به هر حال سهمیه بسکتبال و بحث مربی اهمیت زیادی دارد که رییس بعدی فدراسیون باید به آن توجه کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل