بازدید 6812

کاهش زمان ساخت ناوشکن در ایران

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش با اشاره به ساخت ناوشکن سهند، گفت: قدرت موشکی این ناوشکن نسبت به جماران حدود ۲ برابر و بُرد دریانوردی آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.
کد خبر: ۴۵۱۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱ 23 November 2014
رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش با اشاره به ساخت ناوشکن سهند، گفت: قدرت موشکی این ناوشکن نسبت به جماران حدود ۲ برابر و بُرد دریانوردی آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

به گزارش فارس،اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه طراحی و ساخت ناوشکن در دنیا، جزو کشورهای توانمندی قرار دارد که به لحاظ سرعت در ساخت، هم‌سنگ با کشورهای پیشرفته جهان حرکت می‌کند، از زبان کسی که خود زمانی مسئولیت پروژه ساخت اولین ناوشکن بومی ایران با نام «جماران» را برعهده داشت، شنیدنی است.

صنعت دفاعی کشور این روزها مشغول ساخت انواع دیگری از ناوشکن‌ها، زیردریایی‌ها و سامانه‌های رزم دریایی است که هر کدام از آنها با تجربیات قبلی، با زمانی کمتر، توانایی‌های بیشتری نیز خواهند داشت.

آنچه در زیر می‌خوانید گفتگویی است با امیر دریادار دوم علی غلامزاده رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا که در آستانه هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش صورت گرفته است.


* نابودی نیروی دریایی صدام در کمتر از 3 ماه

امیر غلامزاده، گفتگو را با یادآوری حماسه‌آفرینی‌های نیروی دریایی در سالهای ابتدای دفاع مقدس بویژه عملیات مروارید آغاز کرد و گفت: نیروی دریایی ارتش در 7 آذر با نابودی توان رزمی نیروی دریایی رژیم بعث توانست در کمتر از 3 ماه از شهریور 59 بدنه اصلی نیروی دریایی عراق را نابود کند. همین کار باعث شد تمام خطوط مواصلاتی برای ایران باز مانده و برای عراق قطع شود و این امر صادرات نفتی و واردات تجهیزات برای آنها را مختل کرد.

وی افزود: حضرت آقا در رابطه با 7 آذر فرمودند نیروی دریایی در آن زمان جوهره خودش را نشان داد.

* تاکید رهبری بر ارتقاء ناوشکن‌های ساخت ایران

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش با اشاره به توان این روزهای نداجا در آبهای آزاد و بین‌المللی اظهار داشت: نیروی دریایی چون در آبهای بین‌المللی حضور دارد متناسب با پیشرفت تکنولوژی باید تجهیزاتش را هم بروز کند. «جماران» در زمان خودش یک ناوشکن پیشرفته و مطابق با نیاز روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود اما رهبری در مراسم الحاق این ناوشکن فرمودند موج 2 باید بهتر از یک و 3 بهتر از 2 باشد و همینطور ادامه یابد.

غلامزاده افزود: یعنی همگام با تکنولوژی باید پیش برویم و نیاز خودمان را در جهت حراست از آبهای کشورمان و منافع جمهوری اسلامی ایران برطرف کنیم.

* اعمال تغییر و بروزرسانی دماوند و فاتح متناسب با نیاز نداجا

وی تاکید کرد: در همین راستا برای مثال، قطعا ناوشکن دماوند و زیر دریایی فاتح و کلیه شناورهای در دست ساخت، متناسب با نیازهای نیروی دریایی و پیشرفت دریایی جهان تغییراتی داده شده و بروز شده است.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش ادامه داد: البته همین پیشرفت‌ها و تغییرات، بر روی ناوشکن جماران و دیگر یگان‌های شناوری هم با توجه به نیاز اعمال می‌شود.

* سهند؛ ناوشکنی با قدرت موشکی فراتر از جماران

وی همچنین با اشاره به ساخت ناوشکن سهند تصریح کرد: قدرت موشکی ناوشکن سهند نسبت به جماران حدودا 2 برابر و بُرد دریانوردی آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

غلامزاده با بیان اینکه فاکتورهای رادارگریزی در ناوشکن سهند لحاظ شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع، ناوشکن‌های در حال ساخت، هم به لحاظ بُرد عملیاتی و هم قابلیت‌های دفاعی و پدافندی نسبت به قبل ارتقا یافته‌ و موضوعاتی نظیر توان مقابله با تهدیدات هوایی مانند موشک‌های کروز نیز در آنها دیده شده است.

* بُرد موشک‌های نداجا تا هرجا که «خط اول» اعلام شود، می‌رسد

وی با بیان اینکه برروی ناوها، بنا به نیازهای عملیاتی، از انواع موشک‌ها و تسلیحات استفاده می‌شود، گفت: خوشبختانه کشور ما به آن سطحی از توانمندی رسیده است که انواع موشک‌ها و سلاح‌ها را در بُردهای مختلف بسازیم و بکار بگیریم.

غلامزاده با بیان اینکه موشک از بُرد کوتاه تا چند هزار کیلومتر در کشور ساخته می‌شود، تاکید کرد: بُرد موشک‌های ما تا هرجایی که از طرف مسئولین بعنوان «خط اول» محسوب شود، می‌رسد. بحث ما فقط این است که خط اول از طرف مسئولین کجا اعلام شود و با توجه به نیاز و ابلاغی که به ما می‌شود، نداجا آن بُرد را حتی با توان بیشتری خواهد داشت.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: این بُرد ممکن است مرتباً تغییر کند، در زمانی شاید در محدوده سواحل خودمان بودیم و در زمان دیگری شاید در جای دیگری باشیم. ستادهای بالاتر به ما اعلام می‌کنند که چه بُردی داشته باشیم.

* نصب موشک‌های کروز «قدیر» و «قادر» روی شناورها

غلامزاده همچنین اعلام کرد که انواع موشک‌های کروز «نور»، «قدیر»، «قادر» و ... بر روی شناورها نصب شده است.

* مراودات سیاسی و اطلاعاتی نداجا با کشورهای مختلف

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مراودات و تعاملات نداجا با دیگر کشورها اشاره کرد و  اظهار داشت: نیروی دریایی همان طور که حضرت آقا فرمودند، یک نیروی نظامی صرف نیست بلکه یک نیروی سیاسی، بین‌المللی، علمی و نظامی است، بنابراین در بُعد سیاسی و بین‌المللی، مراودات زیادی در زمینه آموزش، تمرینات مختلف و مسایل اطلاعاتی و ... با کشورهای دوست و همفکر داریم. ازجمله کشورهای چین، روسیه، کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس، هند و پاکستان که به سواحل ما نیز می‌آیند.

* توان ساخت کارخانجات نیروی دریایی در منطقه «منحصربه‌فرد» است

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش همچنین خاطرنشان کرد: روابط بسیار نزدیکی بین نیرو، دانشگاه‌ها، وزارت دفاع و صنایع بخش خصوصی و دولتی وجود دارد و ما از همه این امکانات استفاده می‌کنیم و هرچه که در این کشور برای نیروی دریایی ساخته می‌شود، با همین تعامل است.

وی تصریح کرد: توان ساخت کارخانجات نیروی دریایی در منطقه هم از لحاظ تجهیزات و هم از لحاظ کارآیی منحصربفرد است. کارخانجات ما، در سطح بالایی از تکنولوژی قرار دارد اما اینکه بگویم همه چیز را خودمان در کارخانجات می‌سازیم نه اینگونه نیست، ما از ظرفیت کل کشور استفاده می‌کنیم، درست است که به کشورهای خارجی وابسته نیستم اما به مردم و صنعتگران خودمان در سراسر کشور محتاجیم.

* زمان ساخت ناوشکن در ایران با میانگین جهانی برابری می‌کند

غلامزاده در خصوص کاهش زمان ساخت ناوشکن اظهار داشت: مدت ساخت کاسه جماران 4 سال بود اما این زمان در ساخت ناوشکن سهند به 9 ماه کاهش یافت لذا زمان خیلی کوتاه شد چون الان تجربه داریم. در آن زمان برخی از زیرساخت‌ها نبود اما امروز ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه هم از لحاظ کیفیت و هم سرعت ساخت، شاهد رشد بسیار خوبی در زمینه ناوشکن‌ها هستیم، گفت: با بسیج همه امکانات، می‌توان این زمان را کمتر هم کرد اما امروزه به طور معمول، زمان ساخت ناوشکن در ایران با میانگین جهانی برابری می‌کند.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش افزود: اگر شرایط فراهم بوده و اعتبارات نیز به اندازه کافی باشد، زمان معمول برای ساخت ناوشکن بین 3 تا 4 سال است. البته این را هم در نظر بگیرید که در خارج، چند کشور برای ساخت ناوشکن با هم همکاری می‌کنند ولی ما به تنهایی ناوشکن را در این زمان می‌سازیم.

* ساخت ناوشکن‌های جدید در کلاس موج

وی با بیان اینکه ناوشکن‌های موشک‌انداز در حال ساخت همه از کلاس موج هستند، گفت: پلت فرم آنها -با قدری تغییرات- تقریباً یکی است و در تعداد مورد نیاز نداجا، هم در وزارت دفاع و هم داخل کارخانجات نیروی دریایی ارتش ساخته می‌شود.

غلامزاده همچنین اعلام کرد: البته ناوشکن‌ها و ناوهای موشک‌انداز و ناوهای دیگری نیز بنا به نیازهای عملیاتی در حال ساخت است.

* افزایش بُرد پهپادها با تحرک شناورهای نداجا

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش درخصوص توان پهپادی نداجا نیز گفت: در زمینه پهپاد اگر محصولی را سازمانی، شرکتی و یا دانشگاهی ساخته باشد با توجه به نیاز عملیاتی، آن را تغییر ماهیت داده و دریاپایه می‌کنیم.

وی افزود: اگر هم قبلاً پهپاد دریاپایه‌ای ساخته شده باشد ما از آن پلت‌فرم استفاده می‌کنیم و اگر نیازمان چیز دیگری باشد، خودمان ساخت آن را شروع خواهیم کرد و البته از ظرفیت شرکت‌ها، وزارت دفاع و دانشگاه‌ها نیز استفاده می‌کنیم.

غلامزاده تاکید کرد: در همه زمینه‌ها پهپادهایی داریم که کارهای نیروی دریایی را انجام دهند. پهپادهای ایرانی تأثیر خودشان را در منطقه نشان داده‌اند و با توجه به اینکه شناورهای ما متحرک هستند، بُرد این پهپادها هم افزایش خواهد یافت لذا از بُرد بسیار خوبی برخورداریم و از آنها برای ماموریت‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

* نصب سامانه‌های پدافندی «رعد» و «صیاد» روی ناوها

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: در بحث پدافند هوایی هم اقدامات خوبی هم در زمینه سامانه‌های موشکی رعد و صیاد و موشک‌های کوتاه‌بُرد سطح به هوای دیگر شده و در حال بهینه‌سازی و افزایش قدرت تدافعی شناورها هستیم.

وی با بیان اینکه سامانه‌های «رعد» و «صیاد» روی ناوهای نداجا نصب شده‌اند، گفت: ما در بحث پدافند هوایی فقط متکی به موشک‌ها نیستیم، بلکه انواع توپ‌ها، موشک‌های دوش پرتاب و ... لایه‌های مختلف دفاعی را در پدافند سطح و هوا باید پوشش بدهند که شناورهای ما به آنها نیز مجهز هستند.

* تاکید رهبری بر کارآمدی سامانه‌ها در هر شرایط

وی با بیان اینکه کلیه تسلیحات نظامی باید برای مقابله با تهدیداتی که ممکن است آنها را از کار بیندازد، آماده باشند، گفت: یکی از دستورات رهبری همین است که شناورهای ما اولاً باید مصونیت‌بخشی داشته و ثانیا دارای کارآیی در هر شرایطی باشند. یکی از این شرایط، محیط جنگال (جنگ الکترونیک) است بنابراین در این حوزه کار شده و ما سیستم‌های جنگال بسیار خوبی داریم که در حال فعالیت هستند.

* ناوشکن جماران ارتقا می‌یابد

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ما در زمینه تجهیزات نظامی خودکفا شده‌ایم، اظهار داشت: بعنوان مثال ما ناوشکن جماران را که یک ناوشکن کلاسیک است با انواع تسلیحات تولید داخل ساختیم و الآن نیز در حال ارتقای کیفی این سلاح‌ها و تجهیزات هستیم که متناسب با نیازهای روز جلو می‌روند.

وی افزود: زمانی که ناوشکن جماران ساخته شد، موشک‌ها و توپ‌ها و یا سیستم‌های اژدر افکن‌ آن با توپ‌ها و موشک‌هایی که در کشورهای شرقی و غربی استفاده می‌شد، برابری می‌کرد.

غلامزاده تاکید کرد: از طرفی ما قابلیت‌های اضافی بر روی این ناوشکن می‌گذاریم و چون دشمن از آن خبر ندارد باعث برتری ما می‌شود.

* رصد تجهیزاتی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش درخصوص رصد نیروهای دریایی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: نیروی دریایی ما چون در آبهای بین‌المللی حضور دارد از آخرین تجهیزات این کشورها به صورت فیزیکی و بصری آگاه بوده و برخی اطلاعات هم مطرح می‌شود که کاملاً آنها را رصد می‌کنیم تا بدانیم آخرین تغییرات تجهیزاتی و تکنولوژی آنها در چه سطحی است.

وی ادامه داد: همانطور که آنها تمام رزمایش‌های ما را رصد می‌کنند ما هم همین وظیفه را به عهده داریم.

* توان دریایی ما برای دشمنان مبهم است

غلامزاده ادامه داد: توان رزمی ما به قدری است که مشاهده می‌کنید تمام این کشورها راجع به نیروی دریایی ما صحبت می‌کنند و این برای کشورهای متخاصم علایم بدی بوده و توان ما برای آنها مبهم است.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: ما به آنجا رسیده‌ایم که تهاجم دریایی، با ریسک‌های بسیار بسیار بالا و خطرناکی برای آنها باشد.

* تولید انبوه رادار «عصر» بعد از تست‌های دریایی روی جماران

غلامزاده با بیان اینکه رادار آرایه ‌‌فازی «عصر» روی ناوشکن‌های جماران و دماوند نصب شده است، گفت: بر روی سایر ناوها نیز در صورت نیاز رادارهای آرایه فازی با ابعاد و نوع مأموریت دیگر نصب خواهد شد.

وی افزود: «عصر» از جمله رادارهای پیشرفته دنیاست و قابلیت و کارآیی آن حدود یک سال و نیم تست شده و به نتایج مطلوب رسیده است و الآن روی ناوشکن جماران نصب شده تا تست‌های دریانوردی آن هم انجام شود. اگر این پارامترها در محیط عملیاتی نیز موفقیت‌آمیز باشد تولید انبوه آن را در سایر واحدها انجام می‌دهیم. این تست‌های دریایی تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: در حال حاضر نیز روی شناورهای مختلف نداجا رادار آرایه فازی داریم و ممکن است این رادارها پیشرفته‌تر از رادار عصر باشد، اما نکته اینجاست که رادار عصر ساخت داخل است.

* ناوهای با قابلیت حمل همزمان تانک و بالگرد را داریم

غلامزاده با اشاره به توان حمل بالگرد توسط شناورهای نداجا گفت: ما شناورهای بالگردبر بزرگتر از جماران داریم و دارای وضعیت مطلوبی در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: ناوهایی داریم که قابلیت حمل تجهیزات سنگین مثل تانک را دارند و همزمان بالگردهای بسیار بزرگتری از بالگردهایی که روی جماران می‌نشینند، می‌توانند روی آن بنشینند.

غلامزاده با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش درحال حاضر هواپیماهای گشت دریایی خود را دارد، تصریح کرد: از طرفی وزارت دفاع نیز در حال انجام فعالیت بوده و هواپیماهای مورد نظر را در زمان خود به ما تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: هواپیماهای نیروی دریایی، متناسب با شرایط دریا خریداری شده و الآن در حال فعالیت هستند که انواع مختلفی دارد و برای گشت دریایی و کسب اطلاعات از آن بهره می‌بریم.

* قابلیت فاتح برای ماموریت در آبهای دور

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اولین ویژگی زیردریایی فاتح، بومی بودن آن است، گفت: برای همین هم فقط خودمان نقاط قوت آن را می‌دانیم.

غلامزاده تاکید کرد: با توجه به اینکه تُناژ زیردریایی فاتح بالاست، حوزه مأموریتی آن هر جا دستور داده شود، است و می‌تواند در آبهای دوردست هم مأموریت داشته باشد.

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش در پایان این گفت‌وگو درخصوص توان ساخت زیرسطحی‌ها در نداجا گفت: اگر ما زیردریایی کلاس غدیر را ساختیم و تولید انبوه کردیم و بعد کلاس فاتح را تولید کردیم حتماً‌ در حوزه ساخت زیردریایی کلاس بعدی هم در نقطه صفر نیستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل