بازدید 117119
لحظه به لحظه با ششمین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛ 5:01 بامداد دوشنبه

نخستین دیدار دوجانبه ظریف و کری بدون حضور اشتون

وزیر خارجه آمریکا در وین وزیر خارجه عربستان را در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داد... وزرای خارجه ایران و روسیه امشب دیدار می‌کنند... احتمالا فردا همزمان با ضرب‌الاجل برنامه مشترک اقدام، حصول یک «توافق سیاسی» را اعلام می‌شود که این توافق شفاهی و غیرمکتوب (Non-Paper) احتمالا چارچوب و کلیات راهکار جامع را مشخص می‌کند.
کد خبر: ۴۵۱۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱ 23 November 2014
سعودالفیصل: اشغالگران ایرانی از سوریه خارج شوند!مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه 27 آبان‌ماه‌ به طور غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، با در نظر گرفتن امروز، دو روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات با آمدن وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران به وین، سرنوشت حساس‌ترین مذاکرات سیاسی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (1392) در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید، مذاکرا‌ت برای مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در دور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وین برگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات که 18 تا 20 آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد که پس از این مذاکرات، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات که از سه شنبه 27 آبان ماه در وین کلید خورد.

حال در فاصله چهار روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری است و جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کاترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ٥ با مذاکرات کارشناسی آغاز و در پایان شب نیز با مذاکرات کارشناسان پایان یافت. همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس ترین و مهمترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.

در دومین روز مذاکرات نیز شاهد دیدار دو جانبه هیات ایرانی و هیات آمریکایی بودیم اما اتفاقی که بیش از این دیدار مورد توجه قرار گرفت، نشست کارشناسی ایران و فرانسه بود که با شایعات مبنی بر نقش آفرینی غیرسازنده فرانسه در روند مذاکرات متاثر از عربستان و اسرائیل همراه بود؛ موضوعی که زمان مشخص می‌کند تا چه میزان واقعیت داشته است.

در روز دوم مذاکرات اخبارها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند؛ رویکردهایی که مورد تایید طرف ایرانی قرار نگرفته است.

روز سوم مذاکرات نیز با اخبار متعددی درباره تمدید مذاکرات همراه بود، با این تفاوت که این بار تاریخ تمدید نیز در اخبار آمده بود و عنوان شده بود مذاکرات تا ماه مارس (اسفند 93 و فروردین 94) تمدید خواهد شد. در عین حال جان کری پس از انجام یک سلسله مذاکرات با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، عمان و عربستان در لندن و پاریس، در عصر پنجشنبه وارد وین شد و مذاکراتی دو ساعته و سه جانبه میان او، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد.

چهارمین روز مذاکرات نیز همچون روز سوم با رایزنی معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد و همزمان مذاکرات چندجانبه میان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا پی گرفته شد؛ مذاکراتی که روز پنجم نیز در جریان بود و همزمان اخبار ضدونقیضی درباره تمدید مذاکرات از چند روز تا چند ماه منتشر می‌شد؛ اخباری که ظاهراً پربی‌راه نبوده است.



5:01 بامداد دوشنبه- هومان مجد تحلیلگر نشریه «نیویورکر» در رابطه با پیش‌بینی‌اش از مذاکرات گفت: فعلا پیش‌بینی دقیق نتیجه مذاکره غیرممکن است، چراکه فکر می‌کنم حتی خود مذاکره‌کنندگان هم نمی‌دانند که می‌شود به موفقیت رسید یا نه. آنچه مسلم است، این است که هم ایالات متحده و هم ایران می‌خواهند به توافقی برسند که بتوانند از آن در برابر منتقدان دفاع کنند، مسئله دیگر هم آن است که هر دو طرف نمی‌خواهند به آن میزانی که طرف مقابل می‌خواهد، از موضع خود کوتاه بیایند.

وی افزود: این یعنی اینکه با توجه به اراده سیاسی طرفین، بعد از مذاکرات فشرده و پس و پیش کردن‌ها، شانس رسیدن به توافق، احتمالا بالاست. اما اینکه یک توافق جامع حاصل می‌شود یا فقط بر سر چارچوب‌ توافق شده و جزئیات به بعد موکول می‌شود، امری است که باید منتظر ماند و دید. به نظر من احتمال رسیدن به یکی از این دو حالت بیش از 50درصد و احتمال شکست کامل مذاکرات زیر 20درصد است.

4:40 بامداد دوشنبه- وزرات خارجه روسیه در بیانه‌ای پس از دیدار جان کری و سرگئی لاوروف درباره پایان گفت‌وگوها در وین میان ایران و 1+5 رایزنی و تبادل نظر  در این زمینه تاکید کرد که وزرای خارجه روسیه و آمریکا درباره امکان رسیدن به توافق با ایران گفت‌وگو کردند. بنابر بیانیه وزارت خارجه روسیه طرفین درباره جزئیات دور آخر مذاکرات و گام‌هایی که نیاز است تا برداشته شود، تبادل نظر شده است.

4:25 بامداد دوشنبه-
یک منبع نزدیک به مذاکره کنندگان ایرانی که نخواسته نامش فاش شود با رد کردن وجود نگرانی درباره شکست مذاکرات، گفت: حس علاقه مندی برای رسیدن به توافق در اینجا وجود دراد اما دشواری‌ها در این زمینه همچنان پابرجاست.

4:09 بامداد دوشنبه- خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داده است که تهران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای همکاری‌های خود با روسیه و چین را افزایش می‌دهد. این مقام ایرانی که نام وی منتشر نشده، به رویترز گفته است: قطعا ما "طرح جایگزین" (Plan B) داریم. نمی‌توانم جزئیات بیشتری در این رابطه بگویم، اما ما همیشه روابط خوبی با روسیه و چین داشته‌ایم. طبیعتا اگر مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد، ما همکاری‌های خود با دوستانمان را افزایش داده و فرصت‌هایی در بازارمان که از پتانسیل بالایی برخوردار است، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. ما با آن‌ها در مسائل متعددی چون سوریه و عراق دیدگاه‌های مشترکی داریم.

هرچند رویترز در گزارش خود به تشریح موانع این همکاری پرداخته و نوشته است که اجرای این طرح جایگزین «ساده نیست»، اما یک دیپلمات غربی به این خبرگزاری گفته است که در حال حاضر فشارها بر ایران کاهش یافته و تهران اکنون در مقایسه با سال گذشته، وضعیت بهتری دارد. وی با بیان اینکه لغو برخی تحریم‌ها و همچنین اشتیاق شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به ایران موجب کاهش فشارها شده، گفته است: «فشار بر ایران برای آنکه به هر قیمت ممکن توافق را بپذیرد، نسبت به 12 ماه قبل کاهش یافته است. اگر توافقی صورت نگیرد، ایران به سمت چین و روسیه و همچنین کشورهای اروپایی که خود را برای تجارت دوجانبه با ایران آماده می‌کنند، خواهد رفت.»

3:16 بامداد دوشنبه- پایگاه خبری ایلاف عربستان سعودی نوشت: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در دیدار با شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیر وزیر گارد ملی و فرزند پادشاه عربستان خواستار عادی سازی روابط سعودی با ایران و اتخاذ رویکرد باز آن کشور در قبال تهران شده است.

ایلاف با اعلام این مطلب افزود: هیات سعودی در سفر به آمریکا به ریاست شاهزاده متعب، گرایش کاخ سفید برای دستیابی به یک راه حل با ایران را از نزدیک احساس کرده است. رییس جمهوری آمریکا در جریان دیدار با شاهزاده متعب بر ضرورت رویکرد باز و گشایش روابط ریاض با تهران تاکید کرده است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که اوباما از روابط نزدیک شاهزاده متعب با پدرش ملک عبدالله پادشاه عربستان به عنوان فرصتی برای رساندن این پیام مستقیم در باره روابط سعودی و ایران استفاده کرده است. وزیر گارد ملی عربستان سرگرم دیداری چند روزه از واشنگتن پایتخت آمریکاست.

2:17 بامداد دوشنبه- پایگاه خبری «المانیتور» روز یکشنبه به نقل از یک دیپلمات غربی گزارش داد که مذاکرات در روز گذشته پیشرفتی نداشته است.  المانیتور همچنین با اشاره به بیانیه یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد، از یک مقام ایرانی نقل کرده است که ایران همچنان به شدت ترجیح می‌دهد که طرفین امروز به توافق نهایی دست یابند.

این مقام ایرانی روز شنبه به المانیتور گفته است: «من خودم نسبت به یافتن راهکار بدبین نیستم. همه در حال بررسی پیشنهاد طرف مقابل هستند. زیبایی الان این است که من می‌بینم همه سخت در تلاش هستند. همه خلاق هستند. اما نمی‌توان تضمین کرد که راهکاری پیدا شود.»

2:14 بامداد دوشنبه- «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 دشوار است، اما طرفین به سختی تلاش می‌کنند تا گفت‌وگوها را پیش ببرند. کری که در روز ماقبل ضرب‌الاجل هسته‌ای با خبرنگار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، گفت‌‌وگو می‌کرد، همچنین گفت‌وگوهای تلفنی خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را «مثبت» ارزیابی کرد.

1:56 بامداد دوشنبه- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز یکشنبه گفت طرفین در تلاش هستند تا به توافقی برسند که نهایتا اثرات مثبتی خواهد داشت. فابیوس در پایان شام کاری مشترک که با حضور وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و آلمان و همچنین «کاترین اشتون» هماهنگ‌کننده گروه 1+5 در روز ماقبل پایانی مذاکرات برگزار شد، در توئیتر نوشت: «در وین هستیم تا به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران برسیم که اثرات مثبتی داشته و امکان کار برای رسیدن به صلح را فراهم می‌کند.»

1:30 بامداد دوشنبه- وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و انگلیس پس از صرف شام کاری در سفارت بریتانیا به هتل محل مذاکرات بازگشتند.

1:06 بامداد دوشنبه- جان کری، وزیر خارجه آمریکا عصر روز یک‌شنبه در صفحه توییتر خود نوشت: ما در مذاکرات وین بسیار آرام (کم کم) ادامه می‌دهیم.

00:20 بامداد دوشنبه- خبرگزاری تاس روسیه روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه از نقش منفی رژیم‌صهیونیستی و عربستان در مذاکرات هسته‌ای خبر داده و نوشت که مواضع تل‌آویو و ریاض تغییراتی در روند گفت‌وگوها ایجاد کرده است. منبع مورد استناد تاس با اشاره به اینکه رایزنی‌ها با اسرائیل و عربستان «تغییراتی در مذاکرات ایجاد کرده»،‌ گفته است: این تأثیرات برای مذاکرات منفی بوده، اما همه‌چیز نسبی است.

00:17 بامداد دوشنبه- مذاکرات هسته‌ای وین مانند آب و هوای این روزهای ایران بیشتر نیمه‌ابری است و همچنان خبرهای چندانی از چگونگی پیشرفت آن به گوش نمی‌رسد.

00:15 بامداد دوشنبه- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس این کشور گفته که امروز ولادیمیر پوتین و حسن روحانی گفت‌وگوی تلفنی خواهند داشت.

00:13 بامداد دوشنبه- فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه پس از مذاکرات با همتایان اروپایی و آمریکایی خود در وین، گفت طرفین همچنان اختلاف زیادی دارند. آقای هاموند در این رابطه گفت: همه ما بر تلاش برای رسیدن به توافق متمرکز هستیم، اما نمی‌خواهم امیدواری غلط بدهم. هنوز هم اختلاف زیادی بین ما وجود دارد. صبح فردا فشار زیادی خواهیم آورد... قطعا اگر ببینیم این کار شدنی نیست،‌ بررسی می‌کنیم تا ببینیم چطور می‌شود به پیش رفت.

23:46- یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای پس از پایان رایزنی دوجانبه ظریف و کری که حدود یک ساعت و 20 دقیقه به طول انجامید، اظهار داشت: در ملاقات محمدجواد ظریف و جان کری وزیر خارجه آمریکا در خصوص موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو شد. سناریوهای مختلف نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.

23:43- خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت‌ژورنال گزارش داد، یک دیپلمات ارشد غربی گفته که توافق بر سر اسناد سیاسی مربوط به  توافق ایران و 1+5 از نظر فنی ممکن است ولی با گذشتن زمان لحظه به لحظه غیرممکن‌تر می‌نماید. حضور دیپلمات‌های ارشد 1+5 در وین در حالی انجام می‌شود که امروز منابع غربی گزارش دادند که ایران و گروه موسوم به 1+5 احتمالا فردا دوشنبه همزمان با ضرب‌الاجل برنامه مشترک اقدام، حصول یک «توافق سیاسی» را اعلام می‌کنند. به گفته منابع آگاه، این توافق شفاهی و غیرمکتوب (Non-Paper) احتمالا چارچوب و کلیات راهکار جامع را مشخص می‌کند. بر اساس این موافقتنامه، طرفین همچنین به مدت دو ماه (احتمالا تا بهمن‌ ماه) برای تعیین جزئیات راهکار جامع هسته‌ای، زمان خواهند داشت.

23:36- فرانک والتر اشتاین مایر، لوران فابیوس و جان کری وزرای خارجه آلمان، فرانسه و آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 امشب شام مهمان فیلیپ هاموند هستند و هتل محل مذاکرات را برای حضور در شام انگلیسی در محل اقامتگاه سفیر انگلیس در اتریش ترک کردند.

نخستین دیدار دوجانبه ظریف و کری بدون حضور اشتون

23:35- محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان به مدت یک ساعت به گفت‌وگو در هتل پله کوبورگ پرداختند.

23:20- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، یک مقام بلندپایه آمریکایی امروز یکشنبه در خصوص دیدار دوجانبه «جان کری» و «محمدجواد ظریف» گفت که وزیر خارجه آمریکا در این دیدار شخصاً پیشنهاد تمدید مذاکرات را به همتای ایرانی خود ارائه داده است. بر اساس این مقاله، ارائه درخواست تمدید از سوی آمریکایی‌ها به معنای پذیرفتن این مطلب است که حصول توافق تا ضرب‌الاجل مقرر ممکن نخواهد بود.

23:00- خبرنگاران حاضر در وین می‌گویند که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا امشب به محل اقامت سفیر انگلیس در وین می‌رود و در خصوص پرونده هسته‌ای ایران با وی گفت وگو می‌کند.

22:44- خبرنگار روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست امروز یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گفت که وزرای خارجه ایران و آمریکا در نشست دوجانبه امشب خود در خصوص تمدید مذاکرات گفت‌وگو کرده‌اند.

22:36- رایزنی محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان لحظاتی پیش در هتل پله کوبورگ شهر وین آغاز شد.

22:03- فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با تلویزیون «ای آر دی» درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: بسیاری از مسائل حل نشده هنوز در مذاکرات وجود دارند. باید از فرصت به دست آمده استفاده کنیم اما هنوز اختلافات جدی وجود دارد. ایران و 1+5 هنوز در موضوعات بسیاری اختلاف دارند. باید از فرصت برای کاهش اختلافات برای رسیدن به راه‌حل استفاده کنیم و هنوز سئوالات جدی برای پاسخ دادن باقی مانده است.

21:57- ایتارتاس گزارش داد، یک منبع آگاه غربی در حالی از عدم پیشرفت مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی خبر داده است که دو طرف تنها فردا دوشنبه را برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای فرصت دارند.

21:56- نشست عراقچی- روانچی و برنز - شرمن معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا پایان یافت.

21:38- جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بلافاصله پس از اتمام دیدار دوجانبه با محمد جواد ظریف، گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود را آغاز کرد.

21:37- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه بار دیگر به وین بازگشت تا در مذاکرات هسته ای ایران شرکت کند و در بدو ورود به هتل هتل پاله کوبورگ گفت: همچنان اختلاف وجود دارد. به کار ادامه میدهیم همانگونه که قرار بود به وین آمدم زمان کمی داریم تا فردا اما این کار ماست. هنوز اختلافاتی وجود دارد. باید توافقی باشد که تضمین کند به سمت صلح می‌رویم.

21:36- دیدار محمدجوادظریف و جان کری پایان یافت. وزیران خارجه ایران و آمریکا عصر امروز (یکشنبه) دیداری دوجانبه برگزار کردند که حدود یک ساعت به طول انجامید.

نخستین دیدار دوجانبه ظریف و کری بدون حضور اشتون

21:35- فیلیپ هاموند وزیرامورخارجه انگلیس عصریکشنبه با انتشار پیامی در توئیتر خود با اعلام اینکه برای شرکت در مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 راهی وین شده است، گفت: تمامی تلاش ها برای رسیدن به یک نتیجه موفق در مذاکرات، متمرکز شده اند. در پیام توئیتری هاموند آمده است: «برای گفت وگوهای بیشتر با همتاهایم در ارتباط با مذاکرات هسته ای ایران، راهی (وین) شده ام. مذاکرات سختی است. تمام تلاش ها روی سعی جهت رسیدن به یک نتیجه موفق در مذاکرات، متمرکز شده اند.»

21:25- روزنامه اتریشی "کوریر" در گزارشی به اظهار نظر یک دیپلمات بسیار نزدیک به مذاکرات اشاره کرده که امروز در حاشیه ششمین روز از آخرین دور مذاکرات ایران با 5+1 اظهار داشته بود: حرکت هایی در این مذاکرات شکل می گیرد. در 48 ساعت آینده راه هموار می شود. من احساس می کنم که رسانه ها در حال حاضر گزارش های منفی درباره این دور مذاکرات ارائه می دهند. صبح امروز مذاکرات بسیار پر باری بین اشتون، کری و ظریف وجود داشت. طرف های مذاکره کننده به صورت جدی برای یک استراتژی خروج از این بحران تلاش می کنند و در حال حاضر همه چیز مانند یک بازی فوتبال در جریان است و اغلب این گونه است که تازه در دقیقه 90 نتیجه بازی تعیین می شود.

این دیپلمات نزدیک به مذاکرات هسته ای همچنین گفت: ایرانی ها در این زمینه مشهور هستند که برخی ترفندها را تازه در مراحل پایانی رو می کنند. این توهم که یک توافق قطعی و دائمی وجود خواهد داشت را اینجا دیگر کسی در ذهن نمی پروراند. بیشتر این مسئله مطرح است که یک توافق چهارچوبی بیابیم که همه بتوانند بر سر آن توافق کرده و با آن زندگی کنند.

21:16- سرگئی لاوروف و فرانک والتر اشتاین مایر، وزرای خارجه روسیه و آلمان در وین دیدار کردند.

21:10- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه برای پیوستن به جمع مقامات ارشد 1+5 برای بار دوم در روزهای گذشته وارد وین شد.

20:50- خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در مطلبی به نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد که کشورهای گروه 1+5 گفت‌وگوهای داخلی درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را آغاز کرده‌اند.  دو  دیپلمات غربی روز یکشنبه به آسوشیتدپرس گفته‌اند که هنوز بحث تمدید مذاکرات هسته‌ای با ایران به صورت رسمی آغاز نشده اما کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان بحث‌های داخلی بر سر تمدید مذاکرات و چگونگی ارائه آن به تهران را آغاز کرده‌اند.

دیپلمات سومی نیز به آسوشیتدپرس گفته است که این طبیعی است که کمتر از 48 ساعت مانده تا به پایان ضرب‌الاجل هسته‌ای (3 آذر) ما درباره طیف وسیعی از گزینه‌ها به بحث بنشینیم. و تمدید یکی از آن گزینه‌هاست. و هیچ جای تعجبی هم نیست که برخی از این گزینه‌های احتمالی را با ایران در میان بگذاریم.  هر سه دیپلمات غربی در موقعیت ناشناس این مطالب را به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرده‌اند.

20:41- وزیر امور خارجه چین نیز صبح فردا وارد وین خواهد شد و ساعت 8 صبح به وقت وین (10:30 به وقت تهران) با محمد جواد ظریف دیدار خواهد کرد.

20:40- محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه به همراه معاونانشان ساعت 20 به وقت وین به گفت‌وگو می‌پردازند.

20:24- خبرنگار شبکه العالم از وین با اشاره به این موضوع که جان کری وزیر خارجه آمریکا شب گذشته با بسیاری از مقامات کشورهای عربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله وزرای خارجه کشورهای کویت و قطر و همچنین بحرین و امارات مضافا بر ترکیه و رژیم صهیونیستی گفت‌وگوی تلفنی داشته درباره علت سفر وزیر خارجه عربستان به وین توضیح داد.

خبرنگار این شبکه در این باره گفت: اطلاعاتی درباره سفر شاهزاده سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی به وین برای پیگیری موضوع پرونده مذاکرات هسته ای مطرح است، چرا که وزیر خارجه عربستان سعودی پیش از آن به پاریس سفر کرده بود، و وی با جان کری وزیر خارجه آمریکا در آنجا دیدار و گفت وگو کرده بود، و بعد از آن سعود الفیصل عازم مسکو شد و در آنجا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

خبرنگار شبکه العالم در خصوص خبرهای درز یافته و اطلاعات انتقال یافته از افراد مطلع گفته‌اند که نقش این شاهزاده سعودی و کشورش در این باره غیرسازنده است و وی از این طریق می کوشد نقش تخریبی را دنبال کند، و از این سفر می کوشد تا چوبی را لای چرخ مذاکرات از طریق برانگیختن برخی از مسائل قرار دهد.

این خبرنگار العالم در ادامه به نقل از برخی منابع متذکر شده است: سعود الفیصل هم اکنون در نقش رژیم صهیونیستی در وین عمل می‌کند، و همان مطالبی را بیان می‌کند که نتانیاهو خواستار آن است، چرا که امروز هم بین نتانیاهو و جان کری گفت‌وگو و تماس تلفنی وجود داشته است و در این گفت‌وگو نتانیاهو به طرف آمریکایی خود گفته بود که نرسیدن به توافق بسیار بهتر از رسیدن به یک توافق بد با ایران است، همین موضع را هم اکنون سعود الفیصل در وین دنبال می‌کند.

20:23- محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا امروز در ششمین روز رایزنی‌های دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای برای نخستین بار در این دوره به صورت دوجانبه و بدون حضور کاترین اشتون به گفت‌وگو پرداختند. همزمان با آن نیز عراقچی و روانچی با برنز و شرمن، معاونان کری و ظریف با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند. ظریف، کری و اشتون پیش از این طی پنج دور رایزنی و جمعاً 9 ساعت و نیم به گفت‌وگو برای حل اختلافات پرداختند.

20:00- روزنامه العرب چاپ لندن گزارش داد، بعد از شش روز مذاکره تنگاتنگ میان همه طرف ها همچنان شکاف ها میان ایران با 1+5 (چین، ایالات متحده امریکا، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان) بسیار است. یک منبع دیپلماتیک اروپایی نزدیک به مذاکره کنندگان روز شنبه گفت که پیشرفت ملحوظی حاصل نشده است و عملا می توان گفت که دو طرف از رسیدن به توافق نهایی فاصله دارند.

این در حالی است که خانم کلسی دافنبورت، کارشناس منع گسترش تسلیحات هسته ای تاکید کرد، هیچ کدام از دو طرف نمی توانند مذاکرات را به شکست بکشانند برای همین تلاش می کنند که از شکست فاصله بگیرند.

یک منبع آگاه ایرانی نیز گفت: «همه تلاش می کنند به توافق نهایی در یک چارچوب کلی برسند بعدا بر سر جزئیات کار کنند. در این مرحله هیچ سناریوی دیگری را نمی توان پیش بینی کرد.»

دافنبورت همچنین گفت: «توافق خوب بهتر از تمدید مذاکرات است.»

19:43- محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه امشب در هتل «کوبورگ» دیدار می‌کنند.

19:24- «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه وارد وین پایتخت اتریش شد.

19:21- اندیشکده اورآسیا ریویو با انتشار گزارش مفصلی از مذاکرات و منافع طرفین از دستیابی به توافق در نهایت یادآور شد: با حرکت عقربه‌های ساعت به سمت ضرب‌الاجل بهتر است مقامات آمریکایی روند مذاکرات با هند و نرمش غرب در لحظات آخر پای میز مذاکره با هند را به یاد بیاورند.

19:10- منابع غربی روز یکشنبه گزارش داده‌اند که ایران و گروه موسوم به 1+5 احتمالا فردا همزمان با ضرب‌الاجل برنامه مشترک اقدام، حصول یک «توافق سیاسی» را اعلام می‌کنند. به گفته این منابع، این توافق شفاهی و غیرمکتوب (Non-Paper) احتمالا چارچوب و کلیات راهکار جامع را مشخص می‌کند. بر اساس این موافقتنامه، طرفین همچنین به مدت دو ماه (احتمالا تا بهمن‌ ماه) برای تعیین جزئیات راهکار جامع هسته‌ای، زمان خواهند داشت. پیش از این هم برخی منابع از جمله خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی هم گزارش داده بودند که طرفین به توافقی سیاسی دست یافته‌اند که روز دوشنبه اعلام می‌شود.

19:06- برخی رسانه‌ها از حضور حسن فریدون دستیار ارشد رئیس جمهور در وین خبر دادند که تا لحظه مخابره این گزارش، تایید نشده است.

18:30- رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با برنامه «این هفته» شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گفت: ایران خواهان برداشته شدن فوری و همزمان همه تحریم‌ها است ولی این مساله غیر قابل مذاکره است.

نخستین دیدار دوجانبه ظریف و کری بدون حضور اشتون

18:19- یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت: وانگ یی، وزیر امور خارجه چین قرار است صبح روز دوشنبه به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به وین پایتخت اتریش سفر کند.

18:11- یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران شکل گیری توافق سیاسی میان ایران و گروه 1+5 به ویژه آمریکا را تکذیب کرد و گفت: تاکنون توافقی سیاسی حاصل نشده است و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران عصر امروز (یکشنبه) در پاسخ به این سوال که گفته می شود توافقی سیاسی در حال شکل گیری است؟ افزود: اینکه توافق سیاسی حاصل شده است، تکذیب می شود. مذاکرات ادامه دارد و هنوز زود است که انتهای کار را پیش بینی کنیم.

17:50- جان کری وزیر خارجه آمریکا در وین سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان را در جریان آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران قرار داد. گفته می‌شود این دیدار در هواپیمای سعود الفیصل انجام شده است.

17:47- «داریل کیمبال» مدیر انجمن کنترل تسلیحات آمریکا گفت: «منابع دیپلماتیک در هر دو طرف مذاکره به ما می گوید که اگر شکاف ها در دو یا سه مسئله حیاتی بتواند حل شود ارزش توافق در مسائل دیگر پایین می آید و به دو طرف اجازه می دهد که بر سر اصول توافق کنند.» به گفته کارشناسان موضوع چگونگی و زمان بندی رفع تحریم ها و نیز بحث ظرفیت غنی سازی ایران و نحوه رسیدن به سطح مورد نیاز ایران از موضوعات مشکل در مذاکرات است.

داریل کیمبال معتقد است: «آنها می گویند که راه حل های فنی برای این مسائل ارائه و مورد بحث قرار گرفته است. اما برای یک توافق برد - برد که در آن فعالیت های هسته‌ای ایران برای کاهش اساسی تحریم‌ها تعدیل شود نیاز به یک اراده سیاسی وجود دارد. به نظر من شانس رسیدن به توافق بر طبق این اصول 50 -50 است. اکنون زمانی است که رهبران ارشد در تهران و واشنگتن باید انعطاف و جسارت از خود نشان دهد تا این فرصت تاریخی از دست نرود.»

17:33- محمدجواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا عصر امروز -یکشنبه- برای اولین بار در طی چند روز اخیر به صورت دوجانبه به رایزنی می‌پردازند.

17:30- خبرنگار پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است که برای رسیدن به توافق سیاسی هنوز باید کارهای زیادی صورت گیرد.

17:22- وزیران خارجه ایران و آلمان در هتل کوبورگ دیدار کردند. در همین رابطه یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده با اشاره به حضور اشتاین مایر در وین گفت: وزیرخارجه آلمان رویکردی مثبت و سازنده برای رسیدن دو طرف به یک توافق جامع دار و در دیداری که دیروز با ظریف داشت معتقد بود که باید برای رسیدن به توافق انرژی زیاد بگذاریم.

17:01- «آرین طباطبائی» عضو برنامه امنیت بین‌الملل مرکز بلفر دانشگاه هاروارد می‌گوید تمدید مذاکرات هسته‌ای در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه پیش روی طرفین است و در مقابل شکست کامل گفت‌وگوها دور از ذهن به نظر می‌رسد. این عضو سابق بخش امنیت هسته‌ای استنتون در رابطه با ارزیابی خود از نتیجه مذاکرات، گفت: «محتمل‌ترین گزینه در حال حاضر تمدید مذاکرات یا رسیدن به نوعی چارچوب توافقنامه و موکول کردن جزئیات به آینده است. دور از ذهن‌ترین گزینه هم شکست کامل گفت‌وگوهاست.»

17:00- روزنامه هاآرتص در گزارشی با اشاره به نام «میدان تئودور هرتزل» که هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و «1+5» در آن واقع است، مدعی شد که این دور از مذاکرات بدون نتیجه تاریخی پایان می‌یابد و ادعا کرد تنها اما چهار ماه تمدید می‌شود.

16:55- یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده، اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر حصول توافق را رد کرد و گفت: رایزنی‌ها هنوز ادامه دارد و تا این لحظه توافقی صورت نگرفته است.

16:34- محسن رضایی روز یکشنبه در نشست دبیران کمیسیون ها و کمیته های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صورت عدم حصول نتیجه و شکست احتمالی مذاکرات، مسوولیت کامل آن متوجه آمریکایی ها و برخی کشورهای منطقه است. همه مسوولین کشور تلاش کردند مذاکرات به نتیجه برسد اما اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد نشان می دهد آمریکایی ها اراده ای برای انجام توافق ندارند و زیاده خواهی های آنها علت شکست بوده است.

وی ادامه داد: همه نیروهای انقلاب و نظام با مذاکرات همراهی کردند، حتی نیروهای منتقد وارد چالش و نقد جدی نشدند و تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره کنندگان «بچه های انقلاب» بود. چنین توافقی باعث بهبود شرایط کشور در بلند مدت خواهد شد اما نباید توقع تحول فوری را از نتایج مذاکرات داشت. بهبود شرایط کشور نیاز به تحول اساسی دارد و این تحول باید در برنامه ششم توسعه دیده شود.

وی درباره عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان نیز گفت: دولت زحمات زیادی کشیده است و آقای ظریف هوشمندی و مهارت خوبی در مذاکرات از خود نشان داده و ظرفیت خوبی را به نمایش گذاشته است. در مجموع، عملکرد آقای روحانی تا این سطح از مذاکرات خوب بوده است و امیدواریم از این پس هم با رهنمودهای رهبری، پرونده را معقولانه مدیریت کنند و عملکرد قابل قبول فعلی را ادامه دهند.

رضایی در خصوص وفاق همه مسوولین درباره پشتیبانی از مذاکرات، اظهارداشت: نتایج مذاکرات هر چه باشد با پشتیبانی رهبر معظم انقلاب و هماهنگی همه نیروهای انقلاب صورت گرفته است.

16:26- خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی به نقل از «منابع ایرانی» نوشته است که فردا حصول «موافقتنامه سیاسی» اعلام می‌شود.

15:53- منابع خبری اعلام کردند که جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز عصر در وین پایتخت اتریش با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان دیدار می‌کند.

15:50- جان کری وزیر خارجه آمریکا با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان دیدار کرد.

15:49- رحیم زارع،‌ نماینده مردم آباده در مجلس اظهار کرد: پیش از آغاز نوبت دوم جلسه علنی امروز مجلس، رییس مجلس توضیحاتی را در مورد روند مذاکرات و همچنین مسائل مرتبط با مذاکرات وین طی سخنانی ارائه کرد. سپس به منظور ادامه بررسی طرح تنظیم مقررات مالی دولت و دائمی شدن احکام بودجه مجلس تشکیل جلسه علنی داد.

اسماعیل جلیلی نیز در این باره به ایسنا، گفته است: آقای لاریجانی در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفت که اگر خبری از مذاکرات هسته‌ای وین برسد و نتیجه‌ای حاصل شود این موضوع در جلسه علنی مجلس به اطلاع نمایندگان می‌رسد. رییس مجلس همچنین گفت که بعد از پایان مذاکرات ژنو از محمدجواد ظریف دعوت می‌شود تا با حضور در مجلس نمایندگان را در جریان مذاکرات قرار دهد.

15:48- یک مقام ارشد ایرانی با بیان این که بر روی چارچوب یک تفاهم سیاسی متمرکز هستیم گفت: ما علاقمند به تمدید مذاکرات نبوده و نیستم و سخت بر روی رسیدن به یک چارچوب برای تفاهم سیاسی کار می کنیم. مذاکرات بر روی رسیدن به یک تفاهم سیاسی و کلی در چارچوب مذاکرات جامع انجام می‌شود و تا الان هیچ بحثی درباره تمدید مذاکرات یا گزینه‌های دیگر نداشته‌ایم.

15:36- نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: پشت تمام تلاش‌ها برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران یک سوال حساس نهفته است که کم‌تر در میان عموم مورد بحث قرار گرفته است؛ این‌که چگونه توافقی تنظیم شود که شانس سرویس‌های اطلاعاتی غرب برای کشف هر گونه تلاش از سوی ایران برای ساخت یک بمب در تأسیساتی پنهانی افزایش یابد. بزرگ‌ترین اختلافات روی ظرفیت غنی‌سازی ایران و سرعت لغو تحریم‌های اقتصادی متمرکز است. در واقع این تلاش‌ها روی آینده سه تأسیسات اعلام شده اصلی ایران و زمان گریز هسته‌ای که این کشور نیاز دارد تا سوخت کافی برای یک سلاح هسته‌ای تولید کند متمرکز شده است. اما این تأسیسات کاملا" تحت کنترل بازرسان و دوربین‌ها قرار دارند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که پیشرفت‌هایی درباره معادن و کارخانجات و سایت‌های ساخت سانتریفیوژ حاصل شده است. اما با توجه به نزدیک شدن ضرب‌الأجل 24 نوامبر تمدید مذاکرات بسیار محتمل است. اگرچه جان کری، وزیر امور خارجه از استفاده از واژه تمدید پرهیز می‌کند، به نظر می‌رسد تمدید دوباره مذاکرات ناگزیر باشد.

نیویورک‌تایمز با طرح ادعایی که تاکنون هیچ سندی برای آن ارائه نشده است مدعی شد ایران در اواخر سال 2003 تلاش‌های خود برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را متوقف کرد. دولت باراک اوباما در اواخر سال 2008 و اوایل 2009 متوجه شد که ایران در حال ساخت یک تأسیسات سانتریفیوژ در مکانی در اطراف قم است که در عمق زمین واقع شده است. بنابراین مذاکره‌کنندگان آمریکایی به دنبال توافقی هستند که به بازرسان بین‌المللی اجازه دهد به هرجا از ایران دسترسی داشته باشند. بازرسان در سال‌های 2003 تا 2006 طبق توافقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این دسترسی برخوردار بودند که با نام پروتکل الحاقی خوانده می‌شود.

ایران سال گذشته طبق توافق ژنو با غرب به بازرسان اجازه داد به این تأسیسات دسترسی کامل داشته باشند که معادن و کارخانجات را که اورانیوم از آن‌ها استخراج می‌شود شامل می‌شود و اگر توافق نهایی حاصل شود، شاید در برگیرنده بازرسی‌های گسترده‌تر باشد. مقامات می‌گویند که بازرسی‌های سرزده از تأسیسات غنی‌سازی به گونه‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به هر یک از سانتریفیوژهای ایران دسترسی داشته باشد در یک توافق ضروری است.

دیوید آلبرایت،‌ رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا روز سه‌شنبه گذشته به کنگره گفت: این توافق باید موجب باز شدن پنجره‌ای شود که مشخص شدن تعداد سانتریفیوژها، حجم اورانیوم غنی‌شده ایران و میزانی که در طول یک سال تولید می‌کند و فهرست مواد خام و تجهیزات برنامه سانتریفیوژهای این کشور را در پی داشته باشد.

به نوشته نیویورک تایمز، غرب در حالی ایران را به تلاش‌هایی مخفیانه در گذشته در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کند که این کشور همواره با رد این اتهامات تأکید دارد هیچ‌گاه در فعالیت‌های هسته‌ای نظامی وارد نشده است و اسنادی که آمریکا به آن‌ها استناد می‌کند ساختگی و بی‌اساس هستند. ایرانی‌ها هم‌چنین تأکید می‌کنند که مذاکرات هسته‌ای درباره آینده است نه گذشته.

15:33- ادامه نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون بعد از ظهر امروز به وقت محلی خواهد بود.

15:32- یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران پنجمین نشست محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون را «خوب» توصیف کرد. این منبع که خواست نامش فاش نشود، پس از پایان نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون در پاسخ به سوالی درباره این نشست و روند مذاکرات گفت: جلسه خوبی بود ولی کار زیادی در پیش است. هنوز برای قضاوت نهایی زود است.

15:04- پنجمین رایزنی سه جانبه محمدجواد ظریف،‌ جان کری و کاترین اشتون وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 بعد از دو ساعت پایان یافت.

15:02- ظریف که معمولا ساعات مذاکره را بگونه ای تنظیم می کند که به نماز اول وقت خود برسد، این بار وسط پنجمین نشست سه جانبه خود با کری و کاترین اشتون در ششمین روز مذاکرات وین8، نماز ظهر را به وقت محلی اقامه کرد.  ظریف در وسط مذاکرات با یادآوری وقت نماز به کری و اشتون، از محافظانش خواست که به او سجاده ای بدهند. او در گوشه ای از اتاق مذاکرات، نماز اول وقتش را خواند و سپس سجاده را به محافظانش داد و به ادامه مذاکرات پرداخت.

15:01- شبکه آمریکایی «سی ان ان» در گزارشی به مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که در وین در جریان است، اشاره کرد و نوشت که مذاکره‌کنندگان بین‌المللی در وین در تکاپو هستند تا در مهلت تعیین شده به توافق نهایی برسند که به گفته رسانه‌های ایران رسیدن به توافق جامعه تا مهلت 24 نوامبر (3 آذرماه) «غیرممکن» است. با این حال مقامات آمریکایی درباره مذاکرات که هم‌اکنون به یک مرحله مهم رسیده است، ابراز خوشبینی کرده‌اند. هر دو طرف مذاکره ظاهراً احتمال یک دوره دیگر تمدید مذاکرات را باز گذاشته‌اند.

14:45- روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط چاپ لندن، در حالی که تنها 24 ساعت به ضرب الاجل رسیدن به توافق هسته ای بین کشورهای مذاکره کننده و تهران باقی مانده است، خرم در مصاحبه ای گفت که شکست مذاکرات برای منطقه و جهان خطرناک است. خرم با اشاره به تحرکات فراوان وزیر خارجه آمریکا در این دور از مذاکرات گفت: تلاش هایی برای رسیدن به حل و فصل مسایل صورت می گیرد. شکست مذاکرات قطعا تندروها را تقویت خواهد کرد و تبعات خطرناک بیشتری برای منطقه و جهان خواهد داشت.

14:35- نشست معاونان وزرای خارجه ایران، آمریکا و روسیه به پایان رسید اما هنوز نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا و اشتون در جریان است.

14:29- یک منبع آگاه به خبرگزاری «تاس» گفته است «وانگ یی» وزیر خارجه چین در صورت دریافت پیام مناسب از وین، راهی اتریش محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای می‌شود. این منبع بدون ارائه توضیحات بیشتر، گفته است: «وزیر خارجه چین در صورتی که سیگنال سیاسی مربوطه را دریافت کند، به مذاکرات ایران و 6 کشور می‌پیوندد.»

14:23- دیریت هتل پاله کوبورگ وین در ابتکاری جالب برای هر یک هیات های مذاکره کننده هسته ای ایران و گروه 1+5 کیکی را تهیه و ارسال کرده تا شاید شیرینی آن در تغییر فضای مذاکرات خشک و جدی وین 8 موثر واقع افتد. بر روی کیکی که برای هر تیم مذاکره کننده ارسال شده تصویر پرچم آن کشور نیز نقش بسته است. بر روی کیکی که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ارسال شد، نوشته شده است: «افتخار بزرگی است که در خدمت شما هستیم.»

نخستین بار «ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از ارسال این کیک خبر داد و عکس آن را منتشر کرد. قصر (پله) کوبورگ در سال های 1840 تا 1845 میلادی برای خانواده پرنس فردیناند، امیر ساکس - کوبورگ و گوتا که از ژنرال های ارتش اتریش و اقوام ملکه ویکتوریا انگلیس بوده، ساخته شده است. این قصر در دهه 1970 فروخته و تبدیل به هتل شد و همچنان هر یک از اتاق های این هتل به نام یکی از اعضای خانواده کوبورگ است.

14:21- خبرگزاری ایتارتاس به نقل از یک منبع آگاه در هیأت مذاکره کننده روس گزارش داد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه عصر روز یکشنبه ( امروز) به وین، پایتخت اتریش می‌رود تا در مذاکرات هسته‌ای شرکت کند.

14:16- شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات با ادبیاتی مداخله جویانه در گفت وگویش با شبکه فاکس نیوز درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران و 5+1 گفت: ما در منطقه از محتوای توافقنامه و نقش ایران در آینده سئوال می‌کنیم. صبح روز سه شنبه از خواب بیدار می شویم و این سئوال را مطرح خواهیم کرد که ایران از این توافق نه فقط در سطح هسته ای بلکه در سطح منطقه ای چه استفاده‌ای می‌برد؟امیدواریم که این توافقنامه مشابه توافقی باشد که ما در امارات داریم و غنی سازی نمی‌کنیم.

13:11- یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس روسیه گفته است که طرفین همچنان بر حصول توافق تا دوشنبه متمرکز هستند، اما احتمال تمدید 6 تا 12 ماهه مذاکرات افزایش یافته است.  این منبع نزدیک به مذاکرات در این رابطه گفته است: «واقعا احتمال تمدید مذاکرات برای 6 ماه یا شاید یک سال دیگر وجود دارد. اما فعلا در مورد این گزینه بحث نمی‌کنیم.»

13:10- محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 برای بار پنجم سه‌جانبه دیدار کردند. این دیدارهای پیاپی در حالی برگزار می شود که یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای در وین به تسنیم گفت در این گفتگوها تا کنون هیچ بحثی از تمدید مطرح نشده است و طرفین برای رسیدن به تفاهم سیاسی بر سر چارچوب و اصول کلی هستند.

12:58- یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد که تمدید مد نظر تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نبوده و نیست.  این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گو با ایرنا، اخبار رسانه های غربی مبنی بر تمایل تیم مذاکره کننده ایران به تمدید زمان مذاکرات را رد کرد.

12:53- علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی به تماس های جان کری با برخی کشورهای منطقه ای و همپمانانش اشاره کرد و در این باره به ایرنا گفت: آمریکا می خواهد همپیمانانش را در امتیازهایی که در جریان مذاکرات واگذار می کند، شریک کند. تماس های روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا هدف دیگری هم داشت و آن این بود که می خواست پیغام دهد که به همان میزان که با اسرائیل در این باره گفت و گو می کند، سایر کشورها به ویژه همپیمانان منطقه ای اش را نیز در جریان مذاکرات قرار می دهد.

12:45- خبرگزاری رسمی چین با بازتاب دادن سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران و نماینده ایران در آژانس نوشت، موضع گیری «رضا نجفی» نماینده ایران در آژانس به خوبی بیانگر این موضوع است که جمهوری اسلامی چیزی برای مخفی کردن ندارد.

این رسانه با بیان اینکه مریوان یکی از شهرهای مرزی ایران با عراق در استان کردستان است، اعلام کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارشی مدعی شده که ایران در این منطقه مشغول انجام فعالیت های هسته ای است. تکذیب این ادعا و دادن اجازه به بازرسان آژانس جهت حضور در مکانی که ایران وجود آن را تکذیب می کند، نشان دهنده حسن نیت ایران است.

خبرگزاری رسمی چین در بخشی از گزارش خود به روند مذاکرات اخیر ایران و گروه 1 + 5 در وین پرداخت و نوشت: فضای مذاکرات در چند روز اخیر دارای شرایط نه خوب و نه بد بود، اما همه امیدوارند به نتیجه ای دست یابند که منافع هر دو طرف تامین شود. مجموع گزارش ها و تفاسیری که از محل مذاکرات در رسانه ها منتشر می شود، تلفیقی از اخبار خوش بینانه و البته تا حدی محتاطانه و مواضع تا حدودی بدبینانه است که پیش بینی احتمال رسیدن به توافق جامع تا پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر - سوم آذر - را سخت می کند.

12:30- حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم غرب در مذاکرات وین برای حصول توافق جامع هسته ای براساس واقعیت ها دربرابر خواسته های مشروع و منطقی جمهوری اسلامی ایران زیاده خواهی نکند تا بتوانیم به یک تصمیم صحیح دست یابیم.

12:19- روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که از پیشبرد مذاکرات نگران است، روز یکشنبه گفت: با دقت مذاکرات با ایران در وین را دنبال می‌کنیم. عدم توافق بهتر از توافق بدی است که آرامش جهان را تهدید کند!

12:08- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفته است که طرف‌ها در مذاکرات هسته‌ای همچنان برای رسیدن به توافق تا روز سوم آذر (24 نوامبر) متمرکز هستند.

11:50- هومان مجد در مقاله‌ای در نیویورکر نوشت: برخی ناظران و حتی برخی از مقامات معتقدند در حالی که رسیدن به توافق جامع محتمل نباشد اما توافقی کلی مورد موافقت قرار گرفته و جزئیات آن بعدها مورد بررسی قرار می گیرند. این اتفاق به ایران و امریکا اجازه می دهد تا هر دو ادعای پیروزی کنند. آمریکا از این جهت که مانع اقدامات غیرسودمند کنگره شده است؛ اقداماتی که در صورت تمدید مذاکرات در سال آینده قطعا رخ می دهد.

11:41- نشست دو جانبه معاونان وزیر خارجه کشورمان با چین و پس از آن با آمریکا برگزار شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر