بازدید 18986
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

ارزیابی‌ها از روند مذاکرات، یک روز مانده به ضرب‌الاجل توافق نهایی

اشاره جان کری به شکاف‌های عمیق ‌مانده میان طرفین در مذاکرات هسته‌ای، احتمال تمدید سه تا شش ماهه مذاکرات، دیدگاه وزیر خارجه آلمان درباره وضعیت گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و ۱+ ۵، بررسی مواضع رژیم اسرائیل در قبال مذاکرات و گفت‌و‌گوی وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس درباره ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۵۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵ 23 November 2014

ارزیابی‌ها از روند مذاکرات، یه روز مانده به ضرب‌الاجل توافق نهاییاشاره جان کری به شکاف‌های عمیق ‌مانده میان طرفین در مذاکرات هسته‌ای، احتمال تمدید سه تا شش ماهه مذاکرات، دیدگاه وزیر خارجه آلمان درباره وضعیت گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و ۱+ ۵، بررسی مواضع رژیم اسرائیل در قبال مذاکرات و گفت‌و‌گوی وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس درباره ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ارزیابی‌ها از روند مذاکرات، یه روز مانده به ضرب‌الاجل توافق نهایی

به گزارش «تابناک»، یک روز مانده تا ضرب‌الاجل توافق نهایی هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، ارزیابی فضا و چشم‌انداز مذاکرات، مهم‌ترین بخش مطالب مطبوعات بین‌المللی را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری «رویترز» با انتشار مطلبی در این زمینه می‌نویسد، در شرایطی که آمریکا از وجود شکاف‌های بزرگ میان مواضع طرفین در مذاکرات سخن می‌گویند، گفت‌و‌گوهای هسته‌ای احتمالاً تمدید خواهد شد.

این خبرگزاری می‌نویسد، به گفته جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با وجود برخی نشانه‌های پیشرفت، شکاف‌های بزرگی میان طرفین ‌مانده است. از سوی دیگر، یک مقام اروپایی نیز گفته، بخت دستیابی به توافق تا روز دوشنبه بسیار اندک است.

ارزیابی‌ها از روند مذاکرات، یه روز مانده به ضرب‌الاجل توافق نهایی

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» نیز مطلب مشابهی را منتشر کرده و می‌نویسد مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی به ضرب الاجل خود می‌رسد که هیچ چشم اندازی برای توافق در زمان تعیین شده وجود ندارد. این سایت می‌نویسد مقامات آمریکایی، اروپایی و ایرانی، روز گذشته بر این موضوع اتفاق نظر داشته‌اند که مسائل بسیاری مانده که در همین مدت کوتاه باید حل و فصل شده و درباره آن‌ها تصمیم گیری شود.

به نوشته بلومبرگ، این احتمال وجود دارد که یک توافق موقت دیگر میان طرفین حاصل شده و مذاکرات سه تا شش ماه دیگر تمدید شود. البته به گفته مقامات، هنوز درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت‌و‌گویی میان طرفین انجام نشده است.

ارزیابی‌ها از روند مذاکرات، یه روز مانده به ضرب‌الاجل توافق نهایی

روزنامه «ایندیپندنت» با انتشار گزارشی تحلیلی درباره مذاکرات وین، نظرات مقام‌های طرفین را درباره این مذاکرات بازتاب داده و به جمع‌بندی آن‌ها پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد، هرچند جان کری، وزیر خارجه آمریکا، از وجود شکاف‌های جدی در مذاکرات سخن گفته، ‌فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان گفته، به باور وی طی چند سال اخیر، ایران و کشورهای ۱+ ۵ هیچ ‌گاه به اندازه امروز به توافق نزدیک نبوده‌اند. این روزنامه همچنین اشاره می‌کند که طی روزهای اخیر، وزرای خارجه انگلیس و فرانسه نیز گفت‌و‌گوهایی را در وین با همتایان آمریکایی و ایرانی خود داشته‌اند.
 

ارزیابی‌ها از روند مذاکرات، یه روز مانده به ضرب‌الاجل توافق نهایی

اما در میان همه اظهارنظرهای دیپلماتیک، روزنامه «تایمز اسرائیل» مواضع رژیم اسرائیل را درباره مذاکرات جاری هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+ ۵ مورد توجه قرار داده و در مطلبی که از خبرگزاری فرانسه بازنشر کرده، تهدیدات تل آویو علیه ایران را تنها تلاشی برای استفاده از کارت دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای ایران خوانده است.

این روزنامه می‌نویسد، هرچند رژیم اسرائیل تهدید کرده ‌در صورت عدم حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+ ۵، اقدام به حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران خواهد کرد، ‌کار‌شناسان معتقدند ‌این تنها یک مانور سیاسی و دیپلماتیک است. به نوشته این روزنامه، مهم‌ترین هدف رژیم اسرائیل این است که از برداشتن تحریم‌های بین‌المللی موجود علیه ایران جلوگیری کند.

ارزیابی‌ها از روند مذاکرات، یه روز مانده به ضرب‌الاجل توافق نهایی

در ‌‌نهایت، خبرگزاری چینی «شین هوا» از گفت‌و‌گوی جان کری با مقامات کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس درباره مذاکرات هسته‌ای ایران خبر داده است. این خبرگزاری می‌نویسد، وزیر خارجه آمریکا ضمن تماس با وزرای خارجه چهار کشور عرب حاشیه خلیج فارس، آن‌ها را در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار داده است.

وی در این گفت‌و‌گو که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده، با وزرای خارجه امارات، کویت، قطر و بحرین ‌صحبت کرده است. شین هوا اشاره می‌کند که کری پیشتر قصد داشت برای گفت‌و‌گو با همتایان اروپایی خود نیز وین را به مقصد پاریس ترک کند، اما برای ادامه مذاکرات در وین ماند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر