بازدید 2784

نرخ خوراک با کشورهای عربی یکسان باشد

کد خبر: ۴۵۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴ 22 November 2014
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی نیازمندسرمایه گذاری 75 میلیارد دلاری است،گفت: صاحبان صنایع پتروشیمی موافقند که هر نرخی که در حوزه خلیج فارس برای خوراک پتروشیمی تعیین می شود همان نرخ را برای آنهااعمال کنند هرچند که شرایط ما به لحاظ منابع مالی ، فضای کسب و کار و تحریم یکسان نیست.

احمد مهدوی ابهری در گفت و گو با خانه ملت،‌ با بیان اینکه تولید پتروشیمی در ایران یک مزیت است و ما در داشتن منابع هیدروکربنی وضعیت استثنایی داریم، گفت: باید به سمت این برویم که خام فروشی در صنعت پتروشیمی را حذف کنیم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: اگرترکیه از ما مقداری گاز خرید دلیل نمی شود فکر کنیم همیشه گازمان را به ترکیه می دهیم چرا که ترکیه گاز ما را برای استفاده در پتروشیمی نمی خرد همان طور که ما مجبوریم در شمال از ترکمنستان گاهی گاز با قیمت های توافقی وارد کنیم.

وی با بیان اینکه باید از منابع عظیم گاز ارزش افزوده و اشتغال و درآمد ارزی ایجاد کنیم، گفت:  صنعت پتروشیمی یک صنعت فراملی است و به بازارهای بین المللی وصل است  از این رو باید قیمت خوراک طوری تعیین شود که بتوان سرمایه گذار داخلی و خارجی را برای سرمایه گذاری جذب کرد.

مهدوی ابهری با تاکید بر اینکه به 75 میلیارد دلار سرمایه گذاری دراین صنعت برای ایجاد طرح های نیمه تمام نیاز است،‌ گفت: برای تامین این سرمایه چه مزیتی داریم؟ چه کسی این 75 میلیارد دلار را تامین می کند؟

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در منابع مالی، فضای کسب و کار و خوراک مزیتی نداریم با تاکید بر اینکه کسی نمی گوید خوراک را مجانی بدهند، گفت: رانتی در این صنعت پرداخت نشده است چرا که نرخ دلار تغییر کرده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی  با تاکید بر اینکه باید به نحوی سیاستگذاری کنیم که قیمت خوراک جاذبه ایجاد کند، گفت: کسانی که با این نگاه موضوع را پی گیری می کنند که نرخ خوراک تعیین شده رانت برای بخش پتروشیمی ایجاد می کند به کشور لطمه می زنند.

وی با تاکید بر اینکه دنیا ما را در تمام زمینه ها تحریم کرد اما در بخش پتروشیمی نتوانست و با انتقاد از خام فروشی نفت و گاز، گفت: عربستان دو برابر ما پتروشیمی تولید و نیاز داخلی هزاران کارخانه تولیدی را تامین می کند و اگر این واحدها نبودند  12 میلیارد دلار باید کالای پتروشیمی وارد می کردیم.

مهدوی ابهری با بیان اینکه در هیچ  کشوری  نرخ خوراک را یک ساله تعیین نمی کنند، گفت: مشخص بودن قیمت در دراز مدت و اطمینان خاطر سرمایه گذار از برگشت سرمایه 25 درصدی از جمله مزیت های این فرمول است که درکمیسیون های انرژی و برنامه و بودجه  مجلس تصویب شده، مطلوب و قابل قبول  است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود:  تنها 8 واحد پتروشیمی از خوراک گاز استفاده می کنند و بقیه از خوراک مایع مصرف می کنند که مرکزپژوهشها نرخ خوراک مایع را نیز بالا دانست و اعلام کرد باید کاهش یابد.

وی با تاکید بر بالا بودن قیمت خوراک مایع، گفت: ما موافق هستیم که هر نرخی که در حوزه خلیج فارس بود همان نرخ را برای ما تعیین کنند هرچند که شرایط ما به لحاظ منابع مالی ، فضای کسب و کار و تحریم یکسان نیست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی  گفت: با تعیین نرخ 15 سنت و 18 سنت این صنعت تعطیل خواهد شد چرا که این نرخ درکشورهای عربی همچون قطر،عربستان ،بحرین ،امارات و حتی شمال افریقا لیبی و الجزایر میانگین 5.5 سنت است.

نماینده ادوار مجلس گفت: واقعیت این است که در گذشته سرمایه گذاری هایی  در این بخش با دلارهای ارزان و  یوروهای 800- 700 تومانی صورت گرفت و الان نوبت به بار نشستن این طرح هاست. مضاف بر اینکه این نکته را نباید ناگفته گذاشت که از چه سرمایه گذاری، چه سودی حاصل می شود و قیمت تمام شده یک واحد جدید پتروشیمی در حال حاضر چقدر است؟ مثلا واحدی که  ارزش آن به 5 هزار میلیارد تومان می رسد،  اگر 10 درصد هم سود کند،  می شود 500 میلیارد تومان؛ موضوعی که انتشاردهندگان این شایعات اسمی از آن نمی برند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس