بازدید 2625

اما و اگرهای طرح «ترویج زایمان طبیعی»

کد خبر: ۴۵۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲ 22 November 2014
رییس انجمن مامایی ایران ضمن تاکید بر اینکه برای افزایش زایمان طبیعی باید مشکلات عاملین آن کاهش یابد،‌ عملیاتی شدن پرداخت k زایمانی به ماماها را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، ناهید خداکرمی در ارزیابی تاثیر رایگان کردن زایمان طبیعی در افزایش میزان این نوع زایمان که در طرح تحول سلامت مطرح شده، گفت: رایگان کردن زایمان طبیعی به تنهایی نمی‌تواند برای ترویج این نوع زایمان یا تشویق به باروری موثر باشد. به همین دلیل است که میزان زایمان طبیعی بعد از رایگان کردن آن، افزایش چشگیری نداشته است. به عنوان مثال گفته شده که این روش زایمانی در برخی مراکز 5 تا 7 درصد افزایش داشته ولی این افزایش خیلی زیاد نبوده است.

خداکرمی در تشریح علل این مساله اظهار کرد: یکی از علت‌های عدم افزایش زایمان طبیعی این است که در توزیع و پرداخت به ماما‌ها تاخیر ایجاد شده و این تاخیر احساس تبعیض و بی‌انگیزگی را در ماماها ایجاد کرده است. علت دیگر نیز عدم اصلاح نظام شبکه و بهداشت کشور است. اگر ما نظام شبکه و بهداشت خود را اصلاح نکنیم و به رایگان کردن زایمان طبیعی بسنده کنیم، باز هم موفق به افزایش آن نخواهیم شد.

وی با اشاره به لحاظ نشدن پرداختی ماماها در پزشک خانواده روستایی ادامه داد: شیوه پرداخت‌ها در برنامه پزشک خانواده چه روستایی و چه شهری و وضعیتی که مراکز بهداشتی ما دارند،‌ می‌تواند یک عامل بازدارنده باشد که ماما نتوانند خدمات درستی را به مادر ارائه دهد. بنابراین اصلاح در سیستم ارائه مراقبت‌های دوران بارداری به خصوص در پزشک خانواده شهری و روستایی و شبکه‌های بهداشتی باید در دستور کار قرار گیرد. نکته مهم آن است که اولا ماما باید به طور مستقل این خدمات را ارائه دهد و همچنین بتواند کلاس‌های آمادگی زایمان برای مادران برگزار کند. البته با تبعیضی که در نسخه 15 پزشک خانواده روستایی در پرداخت حقوق برای ماما قائل شدند، این اهداف به راحتی محقق نمی‌شود.

خداکرمی افزود: پیشنهاد عملیاتی ما این است که اولا برای خدمات سلامت باروری و مراقبت‌های دوران بارداری سرانه مستقل در نظر گیرند که این رقم حدودا نزدیک به 30 درصد سرانه کل می‌شود و این را به ماماهای پزشک خانواده پرداخت کنند تا بتوانند خدمات مناسب را ارائه و مادران را به سمت انجام زایمان طبیعی هدایت کند. بعد از آن در زایشگاه‌ها نیز تعرفه‌ای که برای ماماها در نظر گرفته شده یعنی k زایمانی یا k زایمان طبیعی به مامای عامل زایمان پرداخت شود تا انگیزه و تشویقی برای آنها باشد.

وی در این باره ادامه داد: در حال حاضر می‌بینیم که پرداخت پزشک خیلی سریع صورت می‌گیرد در حالیکه پرداخت مربوط به ماما هنوز ابلاغ نشده است و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را بر سر راه پیشبرد طرح ایجاد کند. معضلات و مشکلاتی که بر سر راه حرفه مامایی در 20 سال اخیر ایجاد شد یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش سزارین بوده است و اگر ما این مشکلات را حل نکنیم تنها با رایگان کردن زایمان طبیعی نمی‌توانیم به جایی برسیم.

رییس انجمن مامایی تاکید کرد: بنابراین پیشنهاد عملیاتی ما این است که هر چه سریع‌تر پرداخت k زایمانی به ماماها عملیاتی شده،‌ مامای پزشک خانواده روستا و شهری تقویت و کلاس‌های آمادگی برای زایمان توسط ماماها نیز در همه جا برگزار شود. البته این کلاس‌ها الان وجود دارد اما تعداد آن کم است و لازم است که همه مادران در این کلاس‌ها شرکت کنند تا با این اقدامات امیدوار باشیم که در قالب طرح تحول نظام سلامت می‌توانیم میزان سزارین را کم کنیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه با وجود اینکه ماماها یکی از عوامل موثر در حمایت از طرح تحول سلامت بودند و جامعه مامایی برای موفقیت اجرای این طرح تلاش زیادی انجام داده است، اما متاسفانه تبعیض‌های موجود برای ماماها همچنان آزاردهنده است.

خداکرمی در پاسخ به این سوالی درباره اقدامات انجام شده درجهت احیای بلوک‌های زایمانی در بیمارستان‌ها که به دلیل بی‌توجهی به زایمان طبیعی و شیوع سزارین از بین رفته بودند، گفت: یکسری کارها در این زمینه در حال انجام است، اما این کافی نیست. ساده‌انگاری است که ما فکر کنیم اگر ساختمان بلوک زایمان را اصلاح کنیم و مادر هم پولی پرداخت نکند مشکل را حل کرده‌ایم؛ اینطور نیست بلکه باید در مرحله اول مشکل عاملین زایمان طبیعی را حل کنیم تا بتوانند خدمات موثر و مفیدی را ارائه دهند.

وی در پایان گفت: بنابراین باید مشکلات عاملین زایمان طبیعی را کاهش دهیم تا بتوانیم زایمان طبیعی را ترویج دهیم. این کار انجام نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها