بازدید 2909
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران تاکید کرد:

ضرورت ایجاد تشکلی مردم نهاد در صنعت مس

کد خبر: ۴۵۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹ 22 November 2014
«هیچ تشکل فراگیری در حوزه صنعت مس وجود ندارد و خلا وجود یک تشکل مردم نهاد در این حوزه به خوبی احساس می‌شود. چراکه با وجود چنین انجمنی می‌توانیم در جهت منافع ذی‌نفعان صنعت مس و ارتقای بهره‌وری در این صنعت و صنایع پایین دستی مس حرکت کنیم.»

به گزارش «مس پرس»، مهندس «احمد مرادعلیزاده» مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این مطلب، افزود: «تشکیل انجمنی مستقل مربوط به صنعت مس و صنایع وابسته امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.» ضرورت ایجاد تشکلی مردم نهاد در صنعت مس

وی با بیان اینکه باید بکوشیم تا از طریق ایجاد تشکل‌ها به سمت ارتقای بهره‌وری صنایع پایین دستی مس حرکت کنیم، تصریح کرد: «اگرچه انجمن‌ سیم و کابل و یا سندیکای صنعت برق وجود دارد اما تشکلی که بتواند با همفکری انجمن‌های مذکور برای صنعت مس سیاست‌گذاری کند، وجود ندارد. این در حالی است که با ایجاد چنین انجمنی می‌توان در جهت دفاع از منافع ذی‌نفعان و کمک به قانونمندی مناسب‌تر در سطح ملی حرکت کرد.»

 «مرادعلیزاده» با بیان اینکه انجمن مس می‌تواند از طریق تحلیل آمار جهانی در بازار این صنعت شفافیت ایجاد کند، افزود: «همچنین از این طریق می‌توان از مجامع علمی و اساتید دانشگاه در جهت رشد این صنعت بهره گرفت. وجود یک انجمن تخصصی در صنعت مس می‌تواند قوانین را بهبود بخشد و فشارهای دستگاه‌های حاکمیتی بر این صنعت را متعادل کند.»

وی برقراری ارتباط مستمر و دائمی با بازارهای صادراتی و خارجی را از دستاوردهای ایجاد چنین انجمنی برشمرد و خاطر نشان کرد: «وجود انجمن تخصصی مرتبط با صنعت مس همچنین می‌تواند بر ارتقای فناوری و بهبود چشم‌انداز این صنعت اثر مثبتی بگذارد.»

 «مرادعلیزاده» با بیان اینکه انجمن‌ها می‌توانند بهترین راهبر برای برون‌رفت از مشکلات موجود در صنایع پایین‌دستی مس باشند، افزود: «میزان ظرفیت نصب شده صنایع پایین دستی مس که در حوزه مفتول، مقاطع، لوله و... فعالیت می‌کنند حدود ۹۴۰ هزار تن، اما به دلیل مصرف پایین مواد ساخته‌شده در سطح ملی بهره‌وری در این بخش بسیار پایین و حدود ۲۰ درصد است. علت این امر نیز در اختیار نداشتن بازارهای صادراتی و در برخی کارخانجات کوچک پایین بودن سطح کیفی محصولات است. از اینرو وجود انجمن تخصصی مستقل در حوزه صنعت مس می‌تواند صنایع پایین‌دستی را در برون رفت از چنین مشکلاتی یاری کند.»

صنایع با هم به‌ گفت‌و‌گو بنشینند

وی با بیان اینکه امروز در دهه پنجم فعالیت شرکت ملی صنایع مس ایران هستیم و دوره تکامل را سپری می‌کنیم، اظهار کرد: «صنایع پایین‌دستی و بالادستی باید با هم ارتباط برقرار کنند. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در رشد صنایعی همچون مس، فولاد و آلومینیوم ارتقای بهره‌وری و افزایش تعامل در صنعت است چراکه صنایع نیاز دارند با هم به گفت‌و‌گو بنشینند.»

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه در دهه پنجم اساس فعالیت‌های خود را بر بالا بردن بهره‌وری نیروی کار و سازمان قرار داده‌ایم، تصریح کرد: «گرچه بهره‌وری فردی از اهمیت بالایی برخوردار است اما بهره‌وری سازمانی از اهمیت و اولویت بالاتری برخوردار است. همچنین تمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی پایدار از اولویت‌های شرکت ملی مس است.»

وی افزود: «باید با همراهی انجمن‌ها تلاش کنیم تا به سمت تولید مقرون به صرفه و پایدار حرکت کنیم. چنین اقدامی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به نفع ذی‌نفعان است. انجمن‌ها می‌توانند کمک کنند تا از رفتارهای احساسی در تولید پرهیز کنیم و به سمت سیاست-هایی که مبتنی بر منافع ذی‌نفعان و شرکت‌ها است حرکت کنیم.»

تعدد صنایع پایین‌دستی با کمترین بهره‌وری

 «مرادعلیزاده» با بیان اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین تعهدی در راستای کاهش هزینه‌های تولید دارد، تصریح کرد: «بالابردن شاخص‌های زیست‌محیطی و حمایت از صنایع پایین‌دستی از جمله مسائلی است که تا کنون مورد غفلت واقع شده است اما در نظر داریم به جد به این موضوعات بپردازیم.»

وی افزود: «۱۲۰واحد صنایع پایین دستی مس در کشور وجود دارد. توزیع جغرافیایی این واحد‌ها نشان می‌دهد تقریبا در اکثر استان‌ها یک واحد کوچک سیم، کابل و... وجود دارد اما ارتباط تکنولوژیکی و فنی میان این واحد‌ها برقرار نیست تا از دانش روز استفاده کنند. این واحد‌ها با ظرفیت‌های پایین تنها از فاصله قیمتی میان قیمت جهانی و قیمت داخلی که تا سال گذشته وجود داشت، استفاده می‌-کردند.»

 «مرادعلیزاده» با بیان اینکه در سراسر اروپا حدود ۲۰ واحد تولیدکننده صنایع پایین‌دستی مس وجود دارد، تصریح کرد: «این در حالی است که در ایران ۱۲۰ واحد صنایع پایین‌دستی مس وجود دارد. تمامی این واحد‌ها کوچک هستند و تولیدات آن‌ها مقرون به صرفه نیست و امکان رشد فنی در این واحد‌ها ضعیف است؛ گرچه کارخانجاتی وجود دارد که تولیدات آن‌ها در سطح دانش فنی و فناوری روز دنیا است.»

وی در ادامه به مقایسه صنایع پایین‌دستی ایران و ترکیه پرداخت و افزود: «ترکیه ۶۵۰ هزار تن کاتد مصرف می‌کند که از این میزان ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن آن را وارد و ۲۰۰ هزار تن دیگر را از محل بازیافت قراضه تامین می‌کند. در این کشور ۲ کارخانه صنایع پایین دستی مس به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن وجود دارد. کارخانه‌های متوسط و کوچک نیز در این کشور وجود دارد اما این صنایع کوچک‌تر به شیوه صحیحی راهبری می‌شوند. در حالی که صنایع پایین‌دستی مس ایران علی‌رغم تعددی که دارند به خوبی راهبری نمی‌شوند.»

پیشنهادی برای فعال‌سازی معادن کوچک

 «مرادعلیزاده» با بیان اینکه تعهد ما به عنوان متولی صنعت مس این است که اکتشافات را فعال کنیم، تصریح کرد: «باید پهنه‌هایی را که تا کنون مورد اکتشاف قرار نگرفته‌اند، تحت پوشش قرار دهیم تا پتانسیل‌های آینده این صنعت شناسایی شود.»
 «مرادعلیزاده» با بیان اینکه شرکت ملی مس از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در معادن کوچک استقبال می‌کند، اظهار کرد: «فعالان بخش خصوصی باید در معادن کوچک سرمایه‌گذاری کنند چراکه امکان سرمایه‌گذاری دولت در معادن کوچک وجود ندارد. چنین اقدامی راه برون‌رفت از وضعیت کنونی موجود در معادن کوچک مس است.»

وی افزود: «گرچه بخش خصوصی معادن کوچک را ثبت کرده‌اند اما به دلیل اینکه راه‌اندازی این صنعت به سرمایه سنگینی نیاز دارد امکان سرمایه‌گذاری و توسعه را ندارد. بخش خصوصی یا منابع کافی در اختیار ندارد و یا اطمینان کافی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد.»

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: «به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک‌ها پیشنهاد دادیم که به عنوان متولی صنعت مس که دانش فنی و تجربه کافی را در اختیار دارد، محوریت این صنعت را در اختیار بگیرد تا به واحدهای صنعتی کوچک‌تر در راستای توسعه فعالیت‌ها کمک کند.»

 «مرادعلیزاده» با بیان اینکه امور اکتشافات شرکت ملی مس می‌تواند اکتشافات بخش خصوصی را کنترل کند، تصریح کرد: «امور اکتشاف شرکت ملی مس همچنین می‌تواند شرکت‌های اکتشافی مناسب به آن‌ها معرفی کند تا با اطمینان به اکتشافات خود ادامه دهند. اگر اکتشافات آن‌ها در مرحله اول به نتیجه خوبی رسید، مرحله بعدی کار را آغاز کنند و اگر به نتایج مطلوب نرسیدند هزینه‌های اکتشافی آنان از طریق صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی پرداخت شود.»

وی افزود: «اگر فعالیت‌های اکتشافی شرکت‌های خصوصی به نتیجه مطلوب رسید، شرکت ملی مس به عنوان متولی این صنعت می‌تواند شرکت‌های مشاوری را که قادر به طراحی کارخانه‌های کوچک هستند به آن‌ها معرفی کند. بعد از طراحی کارخانه نیز شرکت ملی مس با واحدهای معدنی به منظور خرید محصول نهایی عقد قرارداد انجام دهد.»

 «مرادعلیزاده با اشاره به اینکه باید با بانک‌ها هماهنگی لازم انجام پذیرد، تصریح کرد: «قراردادی که شرکت ملی مس با واحدهای معدنی می‌بندد برای بانک‌ها تضمین محسوب می‌شود. به این ترتیب ما با واحدهای معدنی به منظور خرید محصول نهایی قرارداد خرید تضمینی محصول منعقد می‌کنیم و بازپرداخت اقساط مربوط به احداث کارخانه از محل فروش محصول تضمین می‌شود. چنین قراردادی می‌تواند برای بانک‌ها قابل قبول باشد.»

وی با بیان اینکه طی ۵ سال آینده معادن کوچک می‌توانند ۲۰۰ هزار تن به تولید کنسانتره کشور بیفزایند، اظهار کرد: «تولید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره حداقل به ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و حداقل برای ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند. علاوه بر این در GDP و توسعه اقتصادی کشور نقش خواهد داشت.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار