بازدید 16247
۷
اینترنت آنقدرها هم آزاد نیست؛

ISP های ایرانی؛ لطفا شما یاد نگیرید!

... در کنار این موضوع اهمیت فضای مجاز و اینترنت در رشد و توسعه جوامع است که اگر با بازی‌های پیچیده برای کنترل هدف‌دار آن خلط شود، به خوبی می‌توان حدس زد که در ‌‌نهایت اینترنت نیز روزی ابزاری برای کنترل بشر به شکل غیر مستقیم باشد.
کد خبر: ۴۵۱۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵ 22 November 2014
ISP های ایرانی؛ لطفا شما یاد نگیرید!چند وقتی است، موضوعی با نام Net Neutrality به یک موضوع اصلی و چالشی در حوزه جامعه‌شناسی اینترنت و فضای مجازی تبدیل شده است؛ مبحثی چالشی که طرفداران آن بر این‌ باورند که اینترنت بنا به ذات خود، باید آزاد و به دور از هر گونه مداخله‌ای باشد که طی آن ‌به ویژگی آزاد محور آن ‌خدشه وارد شود.

به گزارش «تابناک»، این جنبش اکنون بیش از یک سال است ‌به خصوص در کشورهای اروپایی و ایالات متحده مد نظر قرار گرفته است. هم اکنون پتیشن‌های در همین راستا در فضای مجازی به راه افتاده که از کنگره ایالات متحده، تقاضای تصویب قانونی برای حمایت از بی‌طرفی اینترنتی دارد.

اما صرف‌نظر از ماهیت و کیفیت این جنبش و همچنین موضوعیت آن، نکته اساسی در اینجاست که با برخورد با مطرح شدن موضوع Net Neutrality اولین سؤالی که به ذهن مخاطب می‌رسد، این است که مگر اینترنت در آن سوی دنیا نیز با محدودیت و مداخله مواجه است؟

ISP های ایرانی؛ لطفا شما یاد نگیرید!

واقعیت این است که هرچند اینترنت به خودی خود، ابزاری است که آزادی، بخش مهمی از مشخصات آن را تعیین می‌کند، ‌کنترل بر ‌اینترنت با هر هدف و مقصودی، چیزی است که در سراسر دنیا وجود دارد و اعمال می‌شود. آنچه این اعمال کنترل را از خطه‌ای به خطه دیگر متفاوت و متمایز می‌سازد، موضوع نوع و درجه اعمال کنترل است و نه اصل وجودی آن. بر همین مبناست که اساسا به راه افتادن جنبشی با نام Net Neutrality یا بی‌طرفی اینترنتی معنا و موضوعیت می‌یابد.

از سوی دیگر، باید به این مسأله پرداخت که موضوع کنترل بر ‌اینترنت‌ تنها موردی مربوط به دولت‌ها هم نیست. در بسیاری از موارد، این دولت‌ها نیستند که کنترل خود را بر ‌اینترنت اعمال می‌کنند، بلکه شرکت‌های مشغول به کسب و کار در اینترنت این موضوع را در دستور کار خود دارند‌ و البته با روش‌ها و متد‌های پیچیده‌ای که دریافت آن برای هر کسی امکان پذیر نیست.

بارز‌ترین وجه این موضوع را می‌توان در ماجرایی دید که اخیرا برای شرکت Netflix رخ داده است. این شرکت که مشغول ‌تولید محتوای Media برای آمریکای شمالی و جنوبی و بخش‌هایی از اروپاست ـ همانند یوتیوب با دامنه‌ای محدود‌تر ـ به تازگی گزارشی ۲۵۶ صفحه‌ای به دولت ایالات متحده ارائه کرده ‌که طی آن، با ادله‌ای خواستار آن شده ‌که پروژه کابل نوری Time Warner ـ یکی از پروژه‌های عظیم خط انتقال داده‌ها ـ به دست شرکت Comcast سپرده نشود.

اما مشکل Netflix با Comcast ‌اینجاست که گویا این شرکت، که یکی از غول‌های خدمات‌رسانی اینترنت در ایالات متحده است، اخیرا با زد و بند‌هایی اقدام به مدیریت حساب شده پهنای باند اینترنت می‌کند. به این طریق که پهنای باند برخی از ISP‌ها به گونه‌ای در سرعت مدیریت می‌شود که به شرکت‌ها و وب‌سایت‌هایی که عملا با این شرکت وارد مذاکره می‌شوند، خدمات و سرعت بهتری می‌دهد.

بر همین اساس Netflix عنوان کرده است، این امر منجر به آن شده که خدمات Netflix برای Stream کردن ویدئو با مشکلات اساسی بر روی برخی از ISP‌ها مواجه شود که در ‌‌نهایت سود و کسب و کار این شرکت را به مخاطره می‌اندازد.

ISP های ایرانی؛ لطفا شما یاد نگیرید!
این امر حاکی از آن است که اکنون دنیای اینترنت بنا به وضعیت خاص خود، درگیر زد و بند‌ها و مراودات اغلب خارج از عرفی است که اساسا در کارکرد و کارویژه این ابزار جهانی تعریف نشده است. اگر تا پیش از این، تنها مداخله دولت‌ها در اینترنت موضوع اصلی بود، اکنون باید بازی‌های پیچیده و نا‌جوانمردانه شرکت‌های خدمات‌رسان را نیز به این مقوله اضافه کرد.

غرض آنکه متأسفانه اینترنت تقریبا در هیچ جای دنیا آن گونه که تصور می‌شود آزاد نیست. درصد آزادی اینترنت را باید در حالت نسبی سنجید و نه مطلق و این موضوع است که اکنون مورد اعتراض جنبش Net Neutrality قرار گرفته است.

اما بحث اخیر به ویژه در مورد کشورهایی که ‌سرعت ‌اینترنت در آنجا پایین‌تر است‌، از اهمیت بالاتری برخوردار است. کاربران اینترنت در این کشور‌ها به شکل پیش فرض با مشکلات ناشی از سرعت گریبانگیر بوده و ساز و کارهای پیچیده‌ای که بین شرکت‌های خدمات‌رسان و مسئولان ذیربط در حوزه فضای مجازی و اینترنت برقرار است، بی‌طرفی اینترنتی را تا حد زیادی بلا موضوع ساخته است.

در گیر شدن در بازی‌های اینچنینی، خود می‌تواند شدت نقض ویژگی آزاد اینترنت را بسیار افزایش دهد و در نتیجه رقابت سالم و برابر شرکت‌های وابسته به اینترنت را زیر سؤال ببرد.

هرچند جنبش Net Neutrality برآمده از وضعیت فعلی اینترنت در جامعه غرب و کشورهای اغلب توسعه یافته است، ‌با کمی دقت و ریز‌بینی به خوبی می‌توان دریافت که این جنبش اساسا چندان وابسته به موقعیت جغرافیایی کاربران اینترنت نیست، زیرا خود اینترنت اصلا مرزهای جغرافیایی را در‌نوردیده و در هیچ مرز‌بندی جغرافیایی نمی‌گنجد.

ISP های ایرانی؛ لطفا شما یاد نگیرید!

در کنار این موضوع، اهمیت فضای مجاز و اینترنت در رشد و توسعه جوامع است که اگر با بازی‌های پیچیده برای کنترل هدف‌دار آن خلط شود، می‌توان به خوبی حدس زد که در ‌‌نهایت اینترنت نیز روزی ابزاری برای کنترل بشر به شکل غیر مستقیم باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۷
همه این روزا که اینارو تو سایت های انگلیسی میخوندم تنها ارزوم این بود این خبرا به ایران انتقال پیدا نکنه . چون ملت که تو جو کشور های غربی نیست . واسه خودشون از فردا دلیل می تراشن نگاه کنید تو خود غرب هم اینترنت ازاد نیست.
درحالی که کسی که اونجا زندگی کرده میدونه که مثلا الان تو تنسی که برادرم اونجاست . کام کست رو ملت ول کردن رفتن سراغ وریزن . تازه همه این ای اس پی ها بکنار. ملت اونجا دارن تلاش میکنن که گوگل فایبر شبکش رو توسعه بده .درحالی که گوگل قصدش اینه اروم اروم این قدم رو برداره تا این شرکتا مستقیما علیه گوگل حرکت نکن . برا مثال یکی از دوستان نزدیکم که سنت لوییز هست میگه از وقتی گوگل فایبر برا این منطقه اومد دیگه کسی حتی ویزن یا کامکست یا ... هم حتی نمی خره .

پس لطفا به دست کوته فکر ها بهانه ندید تابناک عزیز....
شرکت های ایران خیلی هم خوب بلدن سود جمع کنن...
الان این شرکتی که من ازش اینترنت گرفتم هر نیم ساعت 1 مگ از پهنای باند من کم می کنه و من وقتی موضوع رو گزارش دادم خیلی قشنگ انکار کردن و بعد گفتن که خودتون استفاده می کنید!
حالا شما یه حساب کتاب بکنید ببیند که ماهی یه گیگ داره از اینترنت من کم می شه یعنی ماهی 4200 تومن ، این شرکت معروف اگر پنجاه هزارتا کاربر داشته باشه که خیلی بیشتر از این حرفها داره ماهیانه داره دست کم 200میلیون تومن از جیب مشترکهاش بر می داره و میزاره توی جیب خودش!
به همین راحتی....
* اگر دوست داشتید بگم چه شرکتیه و مدارکم رو نشونتون بدم بهم ایمیل بزنید!
ما با یه شرکت طبق قراردادش اینترنت از 2 شب به بعد دانلود ازاد بوده حالا خود خواسته اینو تعریف کرده که یک سوم میزان استفاده کم بشه از ترافیک یکی نیس بگه قرارداد بستی قبلش حالا عوض میکنی بندهاشو به نفع خودت
عزیز من محدودیت داریم تا محدودیت.
این مقایسه جایز نیست.
27 گیگ از شرکت ...برای یکسال خریده بودم درعرض 2ماه تمام شد. دانلود نداشتم وقتی جویا شدم گفتند یا مصرف کردی یا هک شدی .چگونه ثابت کنم؟
در گذشته یک شرکت ( که هر سال اول میشه ) اقدام به محدودیت سرعت کاربران در ساعات دانلود رایگان کرد و بقیه ISP ها هم به دنبال ایشون همون راه رو پیش گرفتند . با خبر شدیم ظرف چند روز آینده یک ISP دیگه قصد داره تا کلا دانلود شبانه رو برداره و قطعا میدونیم شرکت های دیگه پشت این قضیه خواهند بود و اونها هم این دانلود رایگان شبانه رو بر خواهند داشت . امیدوارم به زودی شاهد بروز رسانی قانون پوسیده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سرعت اینترنت و نیز تحت پوشش قرار دادن حق ( نادیده گرفته شده ی ) دانلود رایگان شبانه باشیم .
والا اونقدر نظر دادم تابناک منتشر نکرده! آدم دلسرد میشه.

مخالفین Net Neutrality به زبان ساده میگن سایت های معروف و پولدار باید سرعت بیشتری داشته باشند تا کیفیت سرویس دهی بیشتر بشه!

این یعنی شرکت های کوچک باید پول بیشتری بدن تا سرعت بیشتری داشته باشند که در عمل به نفع کله گنده ها مثل کامکست خواهد بود.

این فاجعه واسه بلاگر ها و افراد عادی هست.(دسترسی به وبلاگ دورافتاده من با دسترسی به فیسبوک باید بی طرف باشه)

همچنین هزینه استفاده از chat یا جستجو یا دانلود فیلم متفاوت خواهد بود(یعنی فضولی ISP در فضای آنلاین برای منفعت بیشترشان)

این مشکل غربیاست، ما که Net ای نداریم که neutral باشه یا نه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر