بازدید 2028

مباحث پژوهشی؛ حلقه مفقوده مراکز آموزش عالی

کد خبر: ۴۵۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶ 22 November 2014
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس٬ از بازدید سرزده کمیته متبوعش از برخی دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: بررسی وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و همچنین نظارت بر نحوه اجرای درست قوانین در مراکز آموزش عالی محور بازدید است.

جواد هروی در گفت وگو با خانه ملت٬ از بازدید سرزده کمیته آموزش عالی مجلس از برخی دانشگاه‌ها برای بررسی وضعیت آموزشی و پژوهشی آن‌ها خبر داد وگفت: وجود برخی ضعف‌های آموزشی و همچنین به فراموشی سپرده شدن مباحث پژوهشی علت درخواست فراکسیون آموزش عالی مجلس برای بازدید از دانشگاه‌های کشور است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: این بازدیدها با هدف نظارت گسترده بر نحوه اجرای درست قوانین در مراکز دانشگاهی و همچنین بررسی وضعیت کیفی و آموزشی آن‌ها صورت خواهد گرفت.

 

مباحث پژوهشی؛ حلقه مفقوده دانشگاه‌های کشور

وی با انتقاد از دور شدن فضای علمی کشور از بحث پژوهش و تکیه صرف آن بر مباحث آموزشی٬ گفت: متاسفانه مباحث پژوهشی در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های کشور حلقه مفقوده‌ای است که در صورت ادامه روند کنونی باید منتظر عواقب بسیار بدی برای کشور باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه در مقاطع آموزش عالی آموزش‌ها مبتنی بر قواعد و ضابطه‌های آموزشی صورت نمی‌گیرد٬ تصریح کرد: دور شدن دانشگاه‌ها از اهداف اولیه خود به رشد کمی دانشگاه‌ها بدون توجه به کیفی سازی منجر شده است.

هروی با تاکید بر اینکه کمیته آموزش عالی مجلس کم و کیف فضاهای آموزشی در دانشگاه‌های مختلف را بررسی و نتایج را به کمیسیون ارایه خواهد کرد٬ افزود: باید در کنار رشد کمی دانشگاه‌ها شاهد رشد کیفی از منظر آمایش سرزمین٬ نیازسنجی رشته‌ها و مشاهده توام پژوهش٬ آموزش و مهارت آفرینی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باشیم.

 

انتقاد از بیکاری جوانان تحصیل کرده کشور

وی ادامه داد: متاسفانه قشر اعظم فارغ‌التحصیلان ما پس از اتمام دوران تحصیل خود بیکار می‌شوند و ما نتوانستیم سازوکاری مبتنی بر مهارت‌آموزی برای آن‌ها ایجاد کنیم که این فاجعه است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه دانشگاه‌های ما هنوز در مرحله نسل اول مانده‌اند یعنی صرفا سیستم آموزشی بر آن‌ها حاکم است٬ گفت: فعال شدن سیستم پژوهشی مراکز آموزش عالی در نسل دوم و در نهایت کارآفرینی که در نسل سوم دانشگاه‌ها باید وجود داشته باشد در کشور ما به ندرت مشاهده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ توسعه کیفی در بستر آموزش عالی ما جا نیفتاده است٬ افزود: ما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که با استناد به برخی از منابع در آموزشگاه‌ها٬ موسسات و دانشگاه‌ها شرایطی را فراهم و استناداتی را بیان کنیم که بر اساس آن بتوانیم مدل تازه‌ای از نسل سوم دانشگاه‌های پیشرفته را در کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر ما نیاز به یک انقلاب اساسی در بحث آموزش عالی داریم.

هروی با تاکید بر اینکه آموزش عالی ما امروز مبتنی بر نیاز جامعه نیست٬ گفت: دانشگاه‌های موجود در کشور نه تنها نیازهای ما را فراهم نمی‌کند بلکه وبال گردن هم می‌شود.

 

مراکز آموزش عالی ما نباید محدود به آموزش تئوری باشند

وی با انتقاد از وجود رشته‌های عدیده که در حدود 49 درصد آن را رشته‌های علوم انسانی تشکیل می‌دهد٬ افزود: متاسفانه تربیت کارشناس صرف در دانشگاه‌های داخلی معضلی است که اجازه مهارت‌آموزی را از افراد گرفته و مدرک‌گرایی را رواج داده است.

رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه باید تجدیدنظری در ساختار آموزش عالی در تمامی جوانب آن صورت بگیرد٬ گفت: ناهماهنگی بین شیوه‌های مختلف اداری-مالی و حتی پرداختی اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه به اشکالی است که این تفاوت به شیوه خیلی بازر دیده می‌شود و باید با یک سیاست برنامه ریزی شده رفع شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار