بازدید 1742

عزم طرفین رسیدن به توافق است

کد خبر: ۴۵۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴ 22 November 2014
نماینده ادوار مجلس و کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه عزم طرفین برای رسیدن به توافق مشخص است و اگر خواسته‌های نامعقول مذاکرات را بر هم نزند، می‌توان انتظار توافق داشت؛ فضای مثبت مذاکرات را بیش از فضای منفی آن ارزیابی کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری خانه ملت با اشاره به روند مذاکرات ایران و 1+5 گفت: اگرچه مذاکرات بارها به علت دشوار بودن و وجود خطوط قرمز متعدد از سوی طرفین با بن‌بست مواجه شده ولی نقطه مثبت مذاکرات اینجاست که اگر بن‌بستی هم صورت می‌گیرد، بلافاصله طرفین سعی می‌کنند در قالب طرح‌های ابتکاری تازه بن‌بست را بشکنند.

انتظار دیپلماتیک برای توافق ایجاد شده است

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه روند کلی مذاکرات مثبت است، افزود: عزمی برای رسیدن به توافق شکل گرفته؛ نوع آمدوشدها و حضور وزرای خارجه کشورها در کنار انتظار دیپلماتیک ایجاد شده، نشانه‌های مثبتی است مبنی بر عزم طرفین برای توافق.

وی با اشاره به توافق بر سر کلیات، ‌ادامه داد: در حال حاضر، موارد اختلافی جدی بر طرف شده و مسائلی همچون زمان و برخی جزئیات وجود دارد که نشان می‌دهد کلیت شرایط مثبت است و به طور مشخص طرفهای ایرانی و امریکایی سعی دارند این مذاکرات را از بین دو گزینه "تمدید" و "توافق"، به سمت توافق پیش ببرند.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: تمدید مذاکرات، پذیرش محترمانه شکست مذاکرات است؛ لذا طرفین سعی دارند توافقات کلی صورت بگیرد و حتی تمدید آن نیز به معنای تمدید "همه" یا "هیچ" نباشد.

وی با اشاره به توافقنامه ژنو توضیح داد: طرفین سال گذشته مرزی مقرر کردند تحت عنوان توافق بر سر همه موضوعات یا توافق بر سر هیچ موضوعی. شرایطی که اکنون شکل گرفته نیز حتی اگر به تمدید منجر شود ولی بنیاد توافقی را شکل میدهد که بر اساس آن، بخشی از مسائل حل‌شده، کنار گذاشته می‌شود و مذاکرات فقط بر سر مسائل باقی مانده ادامه می‌یابد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه فضای مثبت مذاکرات بیش از فضای منفی آن است، گفت: عزم طرفین برای رسیدن به توافق مشخص است و اگر خواسته‌های نامعقول مذاکرات را بر هم نزند، می‌توان انتظار توافق داشت.

انسجامی در طرف‌های غربی برای ارائه راهکارهای پیشنهادی وجود نداشت

وی با اشاره به اخباری که پیرامون سفر ظریف به تهران برای مشورت با مقامات ارشد ایرانی شکل گرفت، افزود: این سفر صورت نگرفت و علتش این بود که عملا در طرف‌های غربی انسجامی حتی در ارائه راهکارهای پیشنهادی وجود نداشت و به همین دلیل نیز هنوز یک طرح توافقی جدی شکل نگرفته است.

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سوال که تفاوت کلیات کنونی با توافق‌نامه ژنو چه خواهد بود، ‌توضیح داد: در نقشه راه توافق‌نامه ژنو، سه موضوع اصلی مشخص شد که عبارتند از: روشنگری در برنامه هسته‌ای ایران، پایان دادن به تحریمها و پذیرش حق هسته‌ای. مساله موضوع‌بندی و زمان‌بندی نیز در مراحل بعدی مطرح شد.

تعداد سانتریفیوژها و زمان‌بندی تحریم‌ها؛‌ موضوعات اختلافی

وی با بیان اینکه به دلیل حسن نیت ایران عملا گام روشنگری انجام شد، گفت: در حوزه دیگر دو شکاف عمده به وجود آمد که در زمینه میزان سوخت و تعداد سانتریفیوژ بود؛ طرف غربی معتقد است ایران دارای هشت و نیم تن (8500 کیلو) سوخت زیر 5 درصد است که باید به حدود یک هشتم کاهش پیدا کند؛ ضمن آنکه تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ از حدود 19 هزار و 500 دستگاه به کمتر از 4 هزار کاهش پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به اینکه طرح های مختلفی برای حل این موضوع اختلافی داده شده است، ‌ادامه داد: این امر یک مورد اختلافی تازه بود و بحث دیگر، زمان‌بندی تحریم‌ها.

وی توضیح داد: ایران زمان‌بندی حداکثر تا 3 سال آینده را مدنظر دارد ولی در طرف غربی این زمان‌بندی را تا 15 سال نیز مطرح کرده‌اند؛ یعنی به گونه‌ای تردیدآمیز و شک‌برانگیز، می‌خواهند آن را تا پایان چشم‌انداز 20 ساله ایران ادامه دهند تا بتوانند توسعه در ایران را مدیریت کنند و مانع اول شدن ایران در منطقه شوند.

میزان سوخت جایگزین تعداد سانتریفیوژها می‌شود

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه مسائل مطروحه بعدی در مذاکرات حول همین دو شکاف اصلی است، افزود: به میزانی که این دو شکاف به هم نزدیک شود، امکان توافق وجود دارد و البته در چند روز اخیر نیز طرفین تا حدی توانسته‌اند این شکاف را ترمیم کنند؛ یعنی مثلا میزان سوخت جایگزین تعداد سانتریفیوژها می‌شود و اینکه ایرانی‌ها می‌توانند 19 هزار سو سوخت و به میزان نیاز سوخت صنعتی را داشته باشند و مابقی را نیز هدر ندهند بلکه به میله تبدیل کنند تا در حوزه‌های مختلف استفاده شود.

شاکله اصلی تحریم باید در همین سالهای ابتدایی شکسته شود

وی با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها به هیچ وجه زیر بار تحریم ده ساله نخواهند رفت، تصریح کرد: برای طرف ایرانی مهم است که شاکله اصلی  تحریم در همین سالهای ابتدایی شکسته شود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره گزینه محتمل برای نتیجه مذاکرات کنونی توضیح داد: اگر سه گزینه "توافق"، "عدم توافق" و "تمدید مذکرات" را کنار هم قرار دهیم، در روزهای گذشته زمینه برای توافق از همه بیشتر بوده است و طرفین بر آن تمرکز جدی داشته‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل