بازدید 76797
لحظه به لحظه با پنجمین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛

وزیر امورخارجه آلمان: در تعیین‌کننده‌ترین لحظه 10 سال اخیر هستیم

در فاصله سه روز تا پایان مهلت یک ساله مذاکرات و فرا رسیدن سوم آذر، چهارمین روز مذاکرات نیز همچون روز سوم با رایزنی معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد‌. جان کری کنفرانسی تلفنی با همتایان اماراتی، کویتی، بحرینی و قطری خود برگزار کرد. او همچنین با همتای کانادایی‌اش مذاکره کرد... احتمال تمدید دو یا سه روز مذاکرات توسط رسانه‌های روسیه مطرح شده است.‌
کد خبر: ۴۵۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷ 22 November 2014
سعودالفیصل: اشغالگران ایرانی از سوریه خارج شوند!مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه‌‌ غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، با در نظر گرفتن امروز، سه روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات با آمدن وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران به وین، سرنوشت حساس‌ترین مذاکرات سیاسی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش «تابناک»، دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۲) در وین از سر گرفته شد، که سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر ـ که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید ـ مذاکرا‌ت برای ‌چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیر‌د.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در دور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وین برگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات که هجدهم تا بیستم آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد که پس از این مذاکرات، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات که از سه‌شنبه ۲۷ آبان ماه در وین کلید خورد.

حال ‌فاصله چهار روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری است و جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کا‌ترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ۵ با مذاکرات کار‌شناسی آغاز و در پایان شب نیز با مذاکرات کار‌شناسان پایان یافت. همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس‌ترین و مهم‌ترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.

در دومین روز مذاکرات نیز شاهد دیدار دو جانبه هیأت ایرانی و هیات آمریکایی بودیم اما اتفاقی که بیش از این دیدار مورد توجه قرار گرفت، نشست کار‌شناسی ایران و فرانسه بود که با شایعات مبنی بر نقش آفرینی غیرسازنده فرانسه در روند مذاکرات متاثر از عربستان و اسرائیل همراه بود؛ موضوعی که زمان مشخص می‌کند تا چه میزان واقعیت داشته است.

در روز دوم مذاکرات اخبار‌ها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند؛ رویکردهایی که مورد تأیید طرف ایرانی قرار نگرفته است.

روز سوم مذاکرات نیز با اخبار متعددی درباره تمدید مذاکرات همراه بود، با این تفاوت که این بار تاریخ تمدید نیز در اخبار آمده بود و عنوان شده بود مذاکرات تا ماه مارس (اسفند ۹۳ و فروردین ۹۴) تمدید خواهد شد. در عین حال، جان کری پس از انجام یک سلسله مذاکرات با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، عمان و عربستان در لندن و پاریس، در عصر پنجشنبه وارد وین شد و مذاکراتی دو ساعته و سه جانبه میان او، کا‌ترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد.

چهارمین روز مذاکرات نیز همچون روز سوم با رایزنی معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد و پنجمین روز نیز با نشست وزرای خارجه ایران و اتریش آغاز شد و با نشست‌های دو و سه جانبه به روال روزهای پیشین پی گرفته خواهد شد.


23:23- «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه یکشنبه (2 آذر) برای مشارکت در ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 به وین باز می‌گردد. فابیوس روز گذشته وین را به مقصد کشورش ترک کرده بود.

21:16- چهارمین نشست سه جانبه محمدجواد ظریف،‌جان کری و کاترین اشتون وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 در وین لحظاتی پیش پایان یافت و ظریف، کری و اشتون در حدود یک ساعت و 15 دقیقه به گفت‌وگو نشستند. ظریف،‌ کری و اشتون طی روزهای پنجشنبه و جمعه نیز سه دور و جمعا 6 ساعت به گفت‌وگو در خصوص حل موضوعات مورد اختلاف بر سر راه توافقنامه جامع پرداختند.

21:10- خبرنگار پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است که طرفین هنوز بر رسیدن به توافق در مهلت مقرر متمرکز و امیدوار هستند، با این حال وی احتمال تمدید چند روزه گفت‌وگوها را رد نکرده است.

20:33- «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه گفت: از 18 مورد اقدام توافق شده بین ایران و آژانس 16 موضوع به نتیجه رسیده است، 2 مورد دیگر باقی مانده که ناشی از اشکال وارده به مکانیزم آژانس است. گزارشات راستی آزمایی پادمانی موید این است که همه فعالیت های ایران صلح آمیز است و هیچ گونه انحراف و تخلفی دیده نشده است.

کمالوندی تاکید کرد: ما پروتکل الحاقی را اجرا نمی کنیم، بنابراین استفاده از ادبیات مربوط به پروتکل برای کشور ما درست نیست. جمهوری اسلامی ایران بارها در جلسات فنی، سوالات جدی را مطرح کرده و از مسوولان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است توضیحات لازم را درباره خواسته هایشان ارایه کنند و ما هم آماده ارایه اطلاعات هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران درباره اظهارنظر صورت گرفته درباره تاسیسات هسته‌ای در مریوان گفت: ما آمادگی داریم برای بازدید از مریوان دسترسی مدیریت شده را فراهم کنیم. اطلاعات جعلی است و متاسفانه آژانس به این موارد تکیه می کند. گزارش های راستی آزمایی ایران نشان می دهد که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و در آن تخلف دیده نشده است.

20:26- جان کری وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد پیش از دیدار مجدد با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 با بنیامین نتانیاهو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران تلفنی گفتگو کرد.

20:01- محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران برای چهارمین بار در سه روز اخیر در وین دیدار کردند. همچنین همزمان با این دیدار عراقچی و روانچی معاونان ظریف نیز با همتایان اروپایی خود دیدار می‌کنند.

19:35- رویترز به نقل از یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد که شانس برای رسیدن به توافق تا دوشنبه بسیار اندک است.  این منبع اروپایی در ادامه افزود: پیشرفت چشمگیری بر سر مسائلی همچون سانتریفیوژها و تحریم‌ها حاصل نشده و ممکن است بحث‌ها درباره تمدید مذاکرات یکشنبه مطرح شود.

18:52- یک منبع آگاه و نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به ایتارتاس گفته است که شش قدرت جهانی در شرایط کنونی تمدید مذاکرات با ایران را مد نظر ندارند ولی این احتمال وجود دارد که دور فعلی مذاکرات تا 25 یا 26 نوامبر تمدید شود. این منبع آگاه افزود: ما در خصوص تمدید روند مذاکرات گفتگو نمی کنیم، بسیاری از رسانه های خبری می نویسند که مذاکرات احتمالا تا مارس آینده تمدید خواهد شد ولی این مساله هنوز مورد بحث و گفتگو قرار نگرفته است. البته دور کنونی مذاکرات ممکن است چند روز بیشتر ادامه یابد اگر طرف ها به روشنی احساس کنند که شانس دستیابی به یک توافق جامع وجود دارد. وزرایی که وارد وین پایتخت اتریش شده‌اند آمادگی دارند تا روزهای 25 و 26 نوامبر نیز در این شهر بمانند.

18:45- محمدجواد ظریف و سید عباس عراقچی عصر روز شنبه پیش از دیدار با وزیر خارجه آلمان خود برای دقایقی بر روی بالکن هتل کوبورگ ظاهر شد و برای خبرنگاران و رسانه‌های مستقر در پایین هتل دست تکان داد.  این برای اولین در طی هشت دور مذاکرات هسته‌ای در هتل کوبورگ است که رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان از اتاق‌های مذاکرات خارج و بر روی بالکن هتل ظاهر می‌شود.


ظریف ابتدا درحالی که صورتش نشان می‌داد در فکر است روی بالکن آمد و وقتی متوجه صدای شات دوربین‌ها و خبرنگاران شد خواست که به داخل برود اما عراقچی مانع آن شد و ظریف به سمت خبرنگاران بازگشت و به سوال آن‌ها درباره شرایط مذاکرات پاسخ داد. ظریف در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر این که اوضاع خوب است؟ گفت: «ان‌شاءلله خوب می‌شود.» او سپس با تکان دادن دست برای خبرنگاران به همراه سید عباس عراقچی بالکن را ترک کرد.

18:34- اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان که امروز از میانه راه سفرش به آفریقا ظهر امروز -شنبه- وارد وین شد، پس از ورود به هتل پله کوبورگ محل دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای رفت.

17:51- شبکه خبری المیادین گزارش داد اطلاعات ویژه ای که این شبکه به دست آورده حکایت از حصول توافقی در چارچوب مقدماتی در مذاکرات وین دارد و جان کری وزیر خارجه آمریکا در این باره همتایان کویتی، قطری ، بحرینی و اماراتی را در جریان مذاکرات وین قرار داد.

بر اساس گزارش المیادین، اطلاعات به دست آمده در این باره حاکی است که چارچوب مقدماتی در مذاکرات هسته ای ایران مورد توافق قرار گرفته است و این چارچوب مربوط به بند متعلق به غنی سازی اورانیوم است و با شکل گیری جزئیات فنی نیاز برای بحث در سطح کارشناسی و فنی مطرح شد.

17:07- وزیر خارجه آمریکا در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان که امروز شنبه وارد وین شده است گفت که شکافها همچنان باقی است اما به صورت محتاطانه امیدواریم که پیشرفتهایی حاصل شده باشد. وی تاکید کرد که سخت در تلاش هستیم.

16:51- خبرنگار بی بی سی در وین گزارش داد، به نظر می رسد چارچوب یک توافق تا پیش از ضرب الاجل روز دوشنبه در حال شکل گیری باشد و جزئیات آن طی هفته های آینده تنظیم شود.

16:50- محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران برای چهارمین بار در وین با یکدیگر دیدار می‌‌کنند.  این دیدار قرار است ساعت 17 به وقت وین (19:30 به وقت تهران) در پایتخت اتریش برگزار شود.

16:43- «جان کری» وزیر خارجه آمریکا امروز (شنبه) با همتای آلمانی خود «فرانک والتر اشتاین‌مایر» که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای راهی وین پایتخت اتریش شده، دیدار و گفت‌وگو کرد.  اشتاین‌مایر که ظهر امروز وارد وین شد، قرار است پس از اتمام دیدار با کری، دیداری دوجانبه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران داشته باشد. آلمان تا دیروز در سطح معاون وزیر در مذاکرات حضور داشت و این اولین دیدار دوجانبه وزیران ایران و آلمان در این دور از گفت‌وگوها خواهد بود.

16:28- از روز گذشته رسانه‌های غربی به صورت هدف‌مند این دستورکار را پیش می برند که کشورهای غربی طرح جدید هسته‌ای به ایران ارائه کرده است که بنابر گفته منابع آگاه اصولا چنین طرحی وجود خارجی ندارد.

15:56- جان کری وزیر خارجه آمریکا جان برد وزیر خارجه کانادا و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه را نیز به صورت تلفنی در جریان مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران قرار داد.

15:36- فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان پیش از ورود به هتل محل مذاکرات گفت: مذاکرات سخت خواهد بود و این بهترین و تعیین کننده ترین لحظه طی 10 سال گذشته است. توافق ممکن است اما هنوز قطعی نیست. هر گونه اقدامی برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب انجام خواهد شد.

15:25- یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در وین اعلام کدر که ما درباره اختلافات باقی مانده با ایران خیلی صریح و صادق هستیم. این مقام آمریکایی افزود: ما به دنبال این نیستیم که زودتر از موقع تمدید مذاکرات با ایرانیان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، اما هم‌اکنون در حال ارزیابی بهترین مسیر برای پیشرفت هستیم.

14:45- جان کری وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد برای گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران با همتایان خود ارتباط تلفنی برقرار کرد. وزیر خارجه آمریکا در همین رابطه کنفرانسی تلفنی با همتایان اماراتی، کویتی، بحرینی و قطری خود برگزار کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز با اعلام این خبر نوشت که جان کری در تماس‌های تلفنی خود با «الشیخ عبد الله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات، «الشیخ صباح خالد الحمد الصباح» وزیر خارجه کویت، «الشیخ خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفة» وزیر خارجه بحرین و «خالد بن محمد العطیه» وزیر خارجه قطر راه‌های برداشتن موانع بر سر توافق جامع هسته‌ای با ایران را بررسی کرده است.

14:29- دیلی تلگراف به نشست میان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی‌اش در پایتخت اتریش اشاره و مدعی شد که این دو دیپلمات برجسته احتمالا" بر سر تعداد این ماشین‌ها که برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند رایزنی کرده‌اند.

ایران هم‌اکنون 19 هزار و 514 سانتریفیوژ در دو تأسیسات غنی‌سازی دارد که حدود 10 هزار و 200 تای آن فعال هستند و در یک توافق هسته‌ای نهایی این کشور می‌تواند یا آن‌ها را حفظ کند یا چند هزارتای‌شان را کاهش دهد. اما مسأله این است که چرا یک توافق مهم و موثر به دلیل تعداد این سانتریفیوژها باید دور از دسترس به نظر برسد. به نظر می‌آید دلیل این مسأله به سیاست داخلی ایران و آمریکا و نه هدف اصلی این مذاکرات مربوط باشد که از میان آن‌ها می‌توان به امنیت آینده دنیا و جلوگیری از رقابت هسته‌ای در خاورمیانه اشاره کرد.

در این میان باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا باید با کنگره‌ای رقابت کند که نسبت به هر گونه توافق با ایران بدبین است. بنابراین وی به این مخالفان اطمینان داده است تنها توافقی را امضا خواهد کرد که موجب شود ایران دست کم 12 ماه از دستیابی به ظرفیت تولید اورانیوم‌ کافی برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد.

دیلی تلگراف مدعی شد: این بدین معناست که ایران تقریبا" باید از 80 درصد ظرفیت کنونی سانتریفیوژهایش دست بکشد و آن‌ها را تا 4 هزار عدد کاهش دهد و اگر روزی ایران بخواهد به سمت ساخت سلاح هسته‌ای برود این کار را در تأسیسات اعلام شده‌اش که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد انجام نخواهد داد. بنابراین برای غرب ضروری‌ترین مسأله در یک توافق با ایران شفاف‌سازی و دسترسی بازرسان به تأسیسات ایران است و این موضوع ارتباطی به برچیده شدن سانتریفیوژهایی ندارد که ایران به هیچ عنوان از آن‌ها برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

14:00- برخی دیگر از منابع نزدیک به گفتگوها همچنین اعلام کردن که یوسف بن‌علوی وزیر خارجه عمان نیز در وین حضور دارد، هرچند مقامات غربی گفته‌اند که وی نقش فعالی را در رابطه با آخرین ایده‌های مورد بحث از سوی کری و ظریف ایفا نکرده است.

13:59- رویترز در گزارشی نوشت که یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای وین اعلام کرده است که جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای ایرانی وی محمد جواد ظریف ایده‌هایی نوین را به منظور خروج از بن‌بست کنونی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. این منبع که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی در حال آماده‌سازی ایده‌هایی هستند که بتوان به پایتخت‌های دو کشور ارائه کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز اعلام کرد که «بحث و بررسی‌ها ادامه دارد»؛ اما از ارائه جزئیات بیشتر در مورد مذاکرات جاری در وین خودداری کرد. یک منبع دیگر نیز اعلام کرد که هم‌اکنون خیلی زود است که بتوان گفت این تلاش‌های اخیر مشترک به کاهش تفاوت‌های وسیع بین ایران و شش قدرت جهانی انجامیده است.

برخی مقامات نزدیک به مذاکرات وین نیز اعلام کردند که در اواسط هفته دو طرف بر موضوعات کلیدی همچنان در بن‌بست به سر می‌برند و بعید است که یک توافق معین تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر به دست آید و احتمالا لازم است که ضرب‌الاجل تمدید شود.

13:48- جان کری، وزیر خارجه آمریکا امروز از وین با واشنگتن و دیگر متحدان آمریکا تلفنی مشورت می‌کند.

13:41- وزیر خارجه آلمان عصر امروز وارد وین، محل مذاکرات هسته ای می شود و پس از ورود به دیدار همتای آمریکایی خود خواهد رفت.  اشتاین مایر همچنین ساعت 15:30 با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

13:35- یک دیپلمات مصری به دیپلماسی ایرانی گفته است: در صورتی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به وین برود به این معناست که توافق کلی حاصل خواهد شد. بنا به اطلاعاتی که به دست آورده ایم، بسیاری از مشکلات حل شده است و دو طرف به توافق بسیار نزدیک شده اند. کشورهای عربی همگی منتظر نتایج مذاکرات هستند. اگر مشکلی وجود داشته باشد مربوط به زمان حال نیست، مربوط به مسائلی است که ممکن است بعد از توافق ایجاد شود.

13:08- مهر گزارش داد، مشکل اصلی فعلی بحث بر روی زمان است. در مورد تحریم ها بحث تعلیق و لغو به صورت پلکانی مطرح است که ایران می‌تواند این مسئله با اقدامات برگشت پذیر و برگشت ناپذیر به شکلی در مسیر توافق هماهنگ کند اما زمان انجام اقدامات و لغو تحریم ها مسئله اصلی است و اینکه هنوز بر روی مدت زمان توافق جامع هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.

از سوی دیگر در مورد بحث غنی سازی با توجه به اینکه طرف مقابل غنی سازی صنعتی ایران را پذیرفته است، مسئله شیب حرکت است و  اینکه در نقطه آغاز چه تعداد سانتریفیوژ باشد، با چه پلکانی در این مسیر حرکت کرد. اینکه فاصلی زمانی مسیر پلکانی چگونه باشد از موضوعات اصلی اختلاف است.

12:50- سرلشکر بسیجی «سیدحسن فیروزآبادی» روز شنبه در نخستین جشنواره سراسری مالک اشتر بسیج در جمع خبرنگاران افزود: حرف هایی که آمریکایی ها در مسقط گفته اند، حرف اسراییلی ها بود. همه مذاکرات یک ساله با آن همه زحمات، وقت گرفتن ها و هزینه کردن ها، با یک اتفاق سیاسی که در آمریکا روی داد، دچار اشکال شد و وضع کلی کشور آمریکا بهم ریخت. مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه مثبت بود که آمریکایی ها به زمین خوردند و حالا اینکه آدم های زمین خورده که بلند شده اند چگونه در روزهای آخر بتوانند بر خود مسلط شده و تصمیم درستی بگیرند، قابل تصور نیست.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: فکر می کنم مقامات آمریکایی مدیون پول هایی هستند که صهیونیست ها در آمریکا برای روی کار آمدنشان خرج می کنند و نمی توانند حرف جمهوری اسلامی ایران را بفهمند. حرف جمهوری اسلامی ایران عزت اسلام است در حالی که آنها عزت صهیونیست ها بی دین و لائیک را می خواهند.

سرلشکر فیروزآبادی در پاسخ به این سووال که آیا نسبت به مذاکرات خوشبین هستید، گفت: از روزهای اول اعلام کرده‌ام که جزو افرادی بوده‌ام که این مذاکرات را یک فرصت می‌دانست. نقش آقای ظریف و همکاران صادقش را در این مذاکرات جهادگونه ارزیابی می‌کردم، اما این واژگونی آمریکایی‌ها بود که این جمله رهبر عزیزمان را مبنی بر اینکه امیدی به اینها نیست را اثبات کرد.

12:45- سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه کشورمان امروز نشست دوجانبه‌ای با هیئت روسی و نشست سه جانبه‌ای با برنز و اشمیت خواهند داشت.

12:35- یاسین الماجد، دبیر سوم سفارت کویت در اتریش در سخنانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات وین با ابراز امیدواری از دستیابی به توافقی نهایی و فراگیر از همه طرف‌ها خواست تا در این زمینه تلاش‌های بیشتری به خرج دهند.

بنابر گزارش القبس، وی در ادامه از تلاش‌ها و اقدامات پادشاهی عمان در میزبانی نهمیمن دور از مذاکرات میان ایران و 1+5 استقبال کرد و نقش مهم سلطان قابوس بن سعید را در این زمینه ستود. الماجد هم‌چنین همکاری تهران با آژانس را خواستار شد و گفت که کشورش آماده است تا به حمایت‌هایش از فعالیت‌های آژانس و تلاش‌های آن ادامه دهد.

12:30- خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از منابع حاضر در مذاکرات وین گزارش داد که تمرکز مذاکره کنندگان بر روی حصول یک چارچوب توافق تا 24 نوامبر است. به گفته این منابع، مذاکره کنندگان ایران و ۱+۵ در طول یک تا دو هفته بعد از رسیدن به چهارچوب توافق، در جهت برطرف کردن جزییات اختلافی و برای رسیدن به توافق نهایی مذاکره خواهند کرد. هر دو طرف احتمالا تا حدودا یک ماه آینده اجرایی کردن توافق نهایی را آغاز می‌کنند.

12:25- یک منبع نزدیک به هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای وین به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان به دنبال چیزی غیر از یک توافق جامع هسته‌ای هستند. این منبع اعلام کرد: «همه تلاش می‌کنند تا یک توافقی بر اساس چارچوب کلی بیابند و بنابراین ما می‌توانیم تلاش کنیم و جزئیات توافق را تنظیم کنیم. هیچ سناریویی غیر از این در این مرحله امکانپذیر نیست بعد از آن ما می‌توانیم به خودمان یک زمان دهیم.»

12:20- وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که احتمال حضور وزیر خارجه در مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و گروه «1+5» در وین جاری است، حضور دارد. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، امروز این موضوع را بررسی می‌کند.

12:17- «سباستین کورتس» وزیر خارجه اتریش با حضور در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزرای خارجه در این دیدار روند مناسبات دوجانبه را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند. در این دیدار که با حضور تاجیک سفیر ایران در اتریش برگزار شد، پیرامون مذاکرات جاری هسته‌ای نیز گفت‌وگو شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر