بازدید 15149
۳
جدال سینماگران برای رسیدن به سالن اصلی؛

22 فیلم درجه یک هم نخواهیم داشت اما همه مدعی‌اند

شکی نیست که 22 فیلم درجه یک (دو فیلم برای هر روز) برای بخش اصلی جشنواره نخواهیم داشت و بعید نیست برخی از مدعیان صاحب‌نام در این دوره نیز با سوت و کف مشایعت شوند و پاسخ به این سبک بدرقه‌شان نیز عبارات آتشین باشد! در واقع احتمالاً رقابت بر سر سیمرغ‌های این دوره جشنواره، کمتر از دوره پیشین خواهد بود.
کد خبر: ۴۵۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳ 22 November 2014
با مشخص شدن ترکیب هیات انتخاب بخش اصلی (سینمای ایران) سی و سومین جشنواره فیلم فجر، به عنوان گروهی که سرنوشت محتوایی جشنواره را مشخص خواهد کرد، رقابت فیلمسازان برای حضور در بخش اصلی از سر گرفته شد؛ رقابتی که نسبت به ادوار پیشین دشوارتر خواهد بود، چرا که برخلاف دوره پیشین، برای فیلم‌های حاضر در بخش اصلی سقف در نظر گرفته شده و این سقف می‌تواند کشمکش‌ها را به شدت افزایش دهد اما آیا این کشمکش‌ها نسبتی به کیفیت آثار دارد؟

به گزارش «تابناک»؛ سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با مشخص شدن هیات انتخاب جشنواره وارد مرحله اصلی شد و در فاصله هفتاد و دو روز تا آغاز جشنواره، رقابت رسماً آغاز شده است؛ رقابتی که در نخستین خان با همین هیات انتخاب معنا می‌یابد و به همین دلیل، آرام‌ترین و بی‌سروصداترین بخش جشنواره در هفته‌های پیش رو خواهد بود؛ مقطعی که اعضای هیات انتخاب در حال بازبینی آثار و جمع بندی لیست اولیه و سپس لیست نهایی هستند.

علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فجر، در این رقابت کار دشواری پیش رو خواهد داشت، چرا که به روال معمول با سیلی از تماس‌ها مواجه خواهد بود که احتمالاً برخی از آنها حتی با لحنی تهدیدآمیز خواستار حضور فیلم‌شان در بخش اصلی جشنواره خواهند شد و طبیعتاً رضاداد برای اینکه پای آیین‌نامه‌ای که نوشته بایستد و رقم فیلم‌های حاضر در جشنواره از 22 عبور نکند، باید «نه» گفتن را در طول دو ماه و اندی پیش رو از یاد نبرد.

22 فیلم درجه یک هم نخواهیم داشت اما همه مدعی‌اند

با وجود علاقمندی همه فیلمسازان برای رسیدن فیلم‌هایشان به پرده نمایش سالن اصلی برج میلاد، شکی نیست که 22 فیلم درجه یک (دو فیلم برای هر روز) برای بخش اصلی جشنواره نخواهیم داشت و بعید نیست برخی از مدعیان صاحب‌نام در این دوره نیز با سوت و کف مشایعت شوند و پاسخ به این سبک بدرقه‌شان نیز عبارات آتشین باشد! در واقع احتمالاً رقابت بر سر سیمرغ‌های این دوره جشنواره، کمتر از دوره پیشین خواهد بود.

در بخش‌ فیلم اولی‌ها (نگاه نو) نیز امیدها برای کشف استعدادهای تازه وجود دارد اما اینکه تا چه میزان شاهد یک اتفاق منحصر به فرد در این بخش باشیم، جزو پرسش‌هایی است که تا نشستن بر صندلی جشنواره و تماشای نسخه نهایی آثار نمی‌توان درباره‌اش سخن گفت. حکایت بخش سینمای مستند (سینما حقیقت) نیز نیاز به بازگویی ندارد و ای کاش با حذف این بخش، در جهت ارتقای جایگاه جشنواره سینما حقیقت کوشیده می‌شود و نگاه متمرکزتری در این بخش حاکم می‌شد.

در هر حال در بخش اصلی جشنواره شاهد حضور احمد امینی، رسول صدرعاملی، حسین کرمی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد احسانی، مجید رضابالا و بهنام بهزادی به عنوان اعضای هیات انتخاب هستیم و این چهره‌ها نیز کمابیش با همان وضعیتی مواجه خواهند بود که رضاداد مواجه است و از این منظر کار دشوار ایشان تا معرفی لیست نهایی فیلم‌های بخش اصلی، جای تامل دارد. نگاهی به سوابق این چهره‌ها در آغاز فصل انتخاب، حائز اهمیت است:

احمد امینی
متولد 1330 در تهران. دانش آموخته رشته فیلم برداری از دانشکده صدا و سیما و کارگردانی از مجتمع دانشگاهی هنر است. از آثار این 22 فیلم درجه یک هم نخواهیم داشت اما همه مدعی‌اندکارگردان و فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون می توان به فیلم های غریبانه، چتری برای دو نفر، این زن حرف نمی زند و اولین شب آرامش اشاره کرد. امینی عضویت در هیات انتخاب و داوری جشنواره بین المللی فیلم فجر و چندین جشنواره فیلم دیگر را در کارنامه خود دارد. وی کارگردانی فیلم تحسین شده "سایه‌های هجوم" در دوره یازدهم جشنواره بین المللی فیلم فجر را نیز به عهده داشته است.

رسول صدرعاملی
متولد 1333 در اصفهان. دارای مدرک کارشناسی جامعه شناسی است. در کارنامه این کارگردان، فیلمنامه نویس و روزنامه 22 فیلم درجه یک هم نخواهیم داشت اما همه مدعی‌اندنگار باسابقه داوری چندین جشنواره بین المللی از جمله جشنواره فیلم فجر، پونا، داکا و ... به چشم می خورد. وی ریاست اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلم و دبیری دهمین جشن بزرگ سینمای ایران را بر عهده داشته است. صدرعاملی جوایز متعددی در دوره های مختلف جشنواره بین المللی فیلم فجر و دیگر جشنواره های بین المللی کسب کرده است. از آثار وی می توان به فیلم های سینمایی دختری با کفشهای کتانی، دیشب باباتو دیدم آیدا، شب، من ترانه 15 سال دارم، گل های داوودی و زندگی با چشم های بسته اشاره کرد.

دکتر حسین کرمی
متولد 1341 در اصفهان. دارای مدرک دکتری فلسفه از دانشگاه تهران است. از سوابق وی می توان به مدیریت شبکه چهار سیما، قائم مقام 22 فیلم درجه یک هم نخواهیم داشت اما همه مدعی‌اندمعاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران، مدیر شبکه نمایش، عضویت در هیات انتخاب و داوری چندین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر اشاره کرد. وی در حال حاضر مدیریت شبکه نسیم را بر عهده دارد.

محمدعلی باشه آهنگر
متولد 1341 در دزفول. دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما از دانشگاه هنر است. در کارنامه خود سابقه عضویت هیات 22 فیلم درجه یک هم نخواهیم داشت اما همه مدعی‌اندانتخاب و داوری جشنواره های فیلم‌ کوتاه تهران، فیلم مقاومت، فیلم یاس تهران و جشنواره بین المللی فیلم فجر را داشته است. از آثار باشه آهنگر می توان فیلم های فرزند خاک، نیمه گمشده، ملکه، بیداری رویاها را نام برد. وی کارگردان فیلم تحسین شده "ملکه" در سی امین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر و برنده ده جایزه از شانزدهمین جشن خانه سینما بوده است.

دکتر محمد احسانی
متولد 1345 در شبستر. دارای مدرک دکتری در رشته مبانی حقوق اسلامی است و در سوابق مدیریتی خود 22 فیلم درجه یک هم نخواهیم داشت اما همه مدعی‌اندمدیر گروه اجتماعی شبکه 3 سیما، قائم مقام شبکه تهران، مدیرکل طرح و برنامه معاونت سیما، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی راهبردی صداوسیما را داشته و احسانی در حال حاضر معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را بر عهده دارد.

مجید رضابالا

متولد 1347 در یزد. دارای مدرک کارشناسی است. در سوابق کاری وی معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی و سیما فیلم، مدیرکل امور 22 فیلم درجه یک هم نخواهیم داشت اما همه مدعی‌اندبرنامه های مرکز سیما فیلم، مدیر طرح و برنامه شبکه اول سیما، کارشناس و عضو شورای طرح و برنامه اداره کل سیما و عضو هیات انتخاب جشنواره بین المللی فیلم فجر در دوره های 24 تا 28 و دوره 32 دیده می شود.

بهنام بهزادی
متولد 1351 در بروجن. دانش آموخته رشته فيلمسازي از دانشكده صداوسيما است. در کارنامه هنری وی كارگردانی، 22 فیلم درجه یک هم نخواهیم داشت اما همه مدعی‌اندنويسندگی، تهيه كنندگی و تدوينگری به چشم می خورد. بهزادی جوایزی از جشنواره فیلم توکیو، مانهایم و بوینس آیرس دارد. فیلم های قاعده تصادف و تنها دو بار زندگی می کنیم در جشنواره بین المللی فیلم فجر تحسین شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
چند فیلم ایرانی در امریکا نمایش داده میشود ؟

چند فیلم امریکایی در ایران ؟
چه انتظاراتی داری تابی 22 تا!!!!!!!!! ما یه دونه رو هم نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
این رقم 22 فیلم تقلید ناشیانه ای از جشنواره کن است . آنها از میان حدود دوهزار فیلم که ازبیش از پنجاه کشور دنیا دریافت میکنند، 22 فیلم انتخاب می کنند که همگی آثار با ارزشی هستند. ارزش این 22 فیلم چقدر است؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر