بازدید 3249

توليد علم در كشور بايد به توليد ثروت منجر شود

با هرگونه سیاست‌زدگی در فضاهای دانشگاهی به شدت مخالفم، اما درعین‌حال همان‌طور که مقام معظم رهبری هم بارها تأکید داشته‌اند‏، معتقدم که باید کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها و فضاهای علمی کشور و در چارچوب قانون گسترش یابد.
کد خبر: ۴۵۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹ 22 November 2014
در نخستین روزِ هفته‌ای که برای وزارت علوم سرنوشت‌ساز است همچنان واکنش‌ها نسبت به معرفی محمد فرهادی به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه دارد. پیش‌بینی‌ها درباره روز رأی اعتماد در اغلب محافل آموزشی و سیاسی این است که فرهادی وزیر خواهد شد. این حرف‌ها همه درحالی است که او در توضیح برنامه‌هایش گفته به کارآفرینی برای دانش‌آموختگان و توجه به معیشت استادان دانشگاه‌‍‌ها در کنار تجاری‌سازی و کیفی‌سازی دانشگاه‌ها از اولویت برنامه‌هایش در این وزارتخانه خواهد بود.

به گزارش شهروند، سه روز پس از این‌که خبر معرفی فرهادی به‌عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد، بازتاب‌‌های این اتفاق در رسانه‎‌ها به‌ویژه رسانه‌هایی که پیشتر عمدتا منتقد کاندیداهای پیشین وزارت بودند نشان می‌دهد پنجمین گزینه دولت برای وزارت علوم انتخابی بوده که در کانون نقد این رسانه‌ها قرار نگرفته و حتی در تعدادی از این سایت‌ها تحلیل‌ها و نظرهایی در موافقت با این انتخاب منتشر شده است. اگرچه بعضی رسانه‌های تندرو اصولگرایان همچنان تلاش می‌کنند که پنجمین وزیر پیشنهادی دولت هم در مجلس رأی نیاورد اما خبرهایی که به گوش می‌رسد گویای آن است که خیلی‌ها اصولا وزیر شدن فرهادی را از همین الان نهایی‌شده می‌دانند. از سوی دیگر و جدا از فضای سیاسی و مجلسی که به نظر می‌رسد اکثریتش با وزارتِ فرهادی همراه و همسوست، دانشگاهیان هم از برنامه‌هایی که او در ارتباط با آموزش عالی ارایه داده، استقبال کرده‌اند. 

دیروز حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت هم در سخنانی از معرفی فرهادی به‌عنوان وزیر استقبال کرد و گفت: «فرهادی در هر کجا بعد از انقلاب که نیاز بود واقعاً فداکاری کرد. زیرا به دور از هر شائبه سیاسی کار می‌کند. آقای دکتر فرهادی انسان شریفی هستند، از دوره دانشجویی ایشان را می‌شناسم و با هم در یک دانشگاه بودیم و در یک بیمارستان کار می‌کردیم. اول انقلاب وی آمد و با شورای انقلاب فرهنگی همکاری می‌کرد، خدمات زیادی هم انجام دادند و مدت‌ها هم تا زمانی که دو وزارتخانه (بهداشت و علوم) از هم جدا نشده بودند در دبیرخانه شورای آموزش تخصصی پزشکی کشور بودند، بعد هم وزیر علوم و هم وزیر بهداشت شدند.»

او ادامه داد: «در این دوره هم اطلاع دارم که چقدر اصرار شد تا وی قبول کند تا مسئولیت جمعیت هلال‌احمر را برعهده بگیرند، درحالی‌که گرفتاری‌های فردی و شخصی داشتند. هم‌اکنون نیز با توجه به شرایطی که پیش آمده است به نظر می‌رسد حتما به خاطر انقلاب و کمک به کشور قبول کردند.»

فرهادی که این روزها در کانون توجه رسانه‌هاست، دیروز در مصاحبه‌ای تفصیلی درباره برنامه‌هایی که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس برای آموزش عالی دارد، توضیخ داد. او به «ایسنا» گفته که «فعالیت‌های علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها باید به بهبود وضعیت زندگی مردم منتج شود‏‏.» 

به گفته فرهادی: «تحرک و توسعه، نیاز جامعه است که این نیاز با توجه به نیروهای انسانی متخصص و تحقیقات نتیجه‌بخش، محقق خواهد شد. تولید علم در کشور باید به تولید ثروت منجر شود.‏» به گفته او تأکیدات مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی «علم و فناوری» کشور ازجمله ارتقای علمی ایران چراغ راهی است که به تأسی از آنها می‌توان بسیاری از دغدغه‌های ایشان و مشکلات فعلی آموزش عالی کشور را مرتفع کرد.فرهادی، همکاری و تعامل با معاونت علمی ریاست‌جمهوری‏، بنیاد ملی نخبگان‏، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجعی را که در توسعه علمی نقش دارند از دیگر ضرورت‌های مورد نیاز وزارت علوم عنوان کرد و افزود: توجه به «توسعه فناوری فرهنگی» و «ایجاد اشتغال» از طریق پارک‌ها و مراکز رشد مرتبط با «رشته‌های علوم انسانی» از برنامه‌های مهمی است که در دستورکار قرار خواهم داد.

دانشگاه‌ها به آرامش و پویایی نیاز دارند

فرهادی درباره علل پذیرش پیشنهاد رئیس‌جمهوری برای معرفی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم هم گفت: دراین‌باره به دکتر روحانی هم عرض کردم که برنامه‌های منسجم و راهبردی در هلال‌احمر درحال اجرا بوده و در نیمه‌راه اجرای این برنامه‌ها و تحقق اهداف جامع خود برای این دستگاه مردم‌نهاد داوطلبانه، که موفق و تأثیرگذار در عرصه بین‌المللی است‏، قرار دارم؛ اما با توجه به تعیین تکلیف رئیس‌جمهوری و اشتراک نظر بر این موضوع که هم‌اکنون فضای دانشگاهی کشور نیاز به آرامش و پویایی دارد،‏ پیشنهاد معرفی به‌عنوان وزیرعلوم را پذیرفتم و البته آقای روحانی هم بر ادامه اجرای برنامه‌هایی که برای هلال‌احمر مدنظر داریم، تأکید کردند. به گفته فرهادی وزارت علوم باید با تعامل مستمر، مفید و‌ دوطرفه با نمایندگان مردم در زمینه ایجاد بسترهای لازم برای توسعه علمی کشور حرکت کند. او ابراز امیدواری کرد که با تعامل سازنده و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود بتواند برای کیفی‌سازی فضای علمی کشور و همکاری مستمر و موثر با دولت، مجلس، نخبگان و همه صاحب‌نظران‏، این رسالت خطیر را به سرمنزل مقصود برساند. فرهادی به لزوم تعامل سازنده با سایر نهادها و دستگاه‌ها ازجمله مجلس شورای اسلامی هم اشاره کرد و گفت: «همه ارکان کشور موظف به همکاری با این نهاد هستند و معتقدم وزارت علوم باید با تعامل مستمر، مفید و‌ دوطرفه با نمایندگان مردم در زمینه ایجاد بسترهای لازم برای توسعه علمی کشور حرکت کند.»

با سیاست‌زدگی در دانشگاه‌ها مخالفم

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه حرف‌هایش گفت: «استفاده از ظرفیت‌های همه‌جانبه مجلس و بهره‌مندی از نظرات کارشناسی نمایندگان برای تصویب برنامه‌های استراتژیک‏، افزایش سهم بودجه‌های تحقیقاتی مطابق قانون برنامه و به منظور توسعه فناوری‌های نوین، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، ‌آی‌تی و... به منظور افزایش سهم کشور در بازار جهانی فناوری‌های نوین، مورد توجه خواهد بود.» او با تأکید بر ضرورت ایجاد فضاهای علمی، تحقیقاتی و فضاهای بانشاط در دانشگاه‌های کشور‏، افزود: «با هرگونه سیاست‌زدگی در فضاهای دانشگاهی به شدت مخالفم، اما درعین‌حال همان‌طور که مقام معظم رهبری هم بارها تأکید داشته‌اند‏، معتقدم که باید کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها و فضاهای علمی کشور و در چارچوب قانون گسترش یابد.»

برخورد  عوامانه در انتخاب وزیر علوم برازنده نیست

دیروز عباس شاکری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، هم از حضور فرهادی در وزارت علوم حمایت کرد و از مجلس خواست که با او در جلسه رأی اعتماد همراهی کنند. او گفت: «زیبنده است در رابطه با انتخاب وزیر علوم غیرعوامانه‌تر برخورد شود.»

او فرهادی را گزینه‌ای مناسب برای تصدی وزارت علوم دانست و افزود: «ایشان به لحاظ مدیریتی و نیز به لحاظ دانش حرفه‌ای و تخصصی خود از چهره‌های برجسته کشور به شمار می‌آیند.» رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به ابراز نگرانی یکی از نمایندگان مجلس در رابطه با راه‌اندازی موج پیامکی علیه فرهادی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، گفت: «این هم یکی از نوآوری‌های جدید آقایان است، اما بهتر است که آقایان از اینگونه اقدامات خودداری کنند و چنانچه اظهارنظری دارند آن را به صورت شفاف و علنی بیان کنند. من به‌عنوان یک فرد دانشگاهی به کسانی که اقدام به چنین اعمالی می‌کنند، توصیه می‌کنم مقداری غیرعوامانه‌تر نسبت به این موضوع برخورد کنند.»

دانشجویان منتظر بازگشت ثبات هستند

در ادامه واکنش‌ها به معرفی فرهادی به‌عنوان وزیر علوم، فعالان دانشجویی هم نسبت به این تصمیم دولت واکنش نشان داده‌اند. ازجمله آنها محمد رهبری، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که گفته است: «جامعه دانشگاهی در یک‌سال و اندی گذشته به علت نبودن وزیر دچار تزلزل شد. دانشجویان منتظر هستند تا با انتخاب وزیر علوم ثبات به فضای دانشگاهی بازگردد.»

فرهادی، متعهد و اخلاق گراست

سیدحمید جمال‌الدینی، عضو شورای نخبگان درباره معرفی محمد فرهادی به‌عنوان پنجمین گزینه تصدی وزارت علوم گفت: سابقه فرهادی در حوزه علم پزشکی و فناوری و همچنین ارایه برنامه برای اجرای سیاست‌های ابلاغی حوزه علم و فناوری می‌تواند به رشد هرچه بیشتر این حوزه در کشور کمک کند. وی با اشاره به فعالیت‌های فرهادی در حوزه علوم پزشکی و سایر حوزه‌های علم و فناوری افزود: کاشت حلزون شنوایی یکی از فعالیت‌های علمی و خدمات سلامت، حمایت از طرح‌های کلان پژوهشی در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری در زمان ریاست وی، ایفای نقش در توسعه چند محصول دانش‌بنیان ازجمله آیمود و آنژی پارس بخشی از این فعالیت‌ها بوده است. جمال‌الدینی با اشاره به برنامه فرهادی برای وزارت علوم گفت: همان‌طور که در این برنامه آمده ارتقای چشمگیر شاخص‌های رشد علمی و توسعه فناوری کشور برای نزدیک شدن به هدف سند چشم‌انداز ١٤٠٤ هدف اصلی برنامه است اما برای دستیابی به این جایگاه باید بازوهای قدرتمند علمی را در حوزه اجرایی به کار گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها