بازدید 3905
فرماندار شهر ری خبر داد

حضور غیرقانونی 150 هزار افغان در شهر ری

فرماندار شهر ری با اشاره به حضور حدود 200 هزار افغان در شهر ری گفت: 150 هزار نفر از این اتباع به صورت غیرقانونی در شهرری حضور دارند.
کد خبر: ۴۵۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹ 21 November 2014
فرماندار شهر ری با اشاره به حضور حدود 200 هزار افغان در شهر ری گفت: 150 هزار نفر از این اتباع به صورت غیرقانونی در شهرری حضور دارند.

هدایت‌الله جمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی که حمایت کننده مستضعفان جهان است و مشکلات و معضلاتی که کشور افغانستان در دوران اشغال با آن روبه‌رو بود شرایطی فراهم شد که بسیاری از اتباع افغان به دلیل وجود مرز مشترک با کشور جمهوری اسلامی ایران در کشورمان ساکن شوند.

وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه در کشورهای جهان سیاست خاصی درخصوص ورود و خروج اتباع خارجی وجود دارد ولی به دلیل سیاست حمایت و عنایت ویژه جمهوری اسلامی به مستضعفان این موضوع در مورد افاغنه در کشورمان رعایت نشد.

جمالی‌پور ادامه داد: در حال حاضر که کشور افغانستان به ثبات لازم رسیده است و دولت قانونی در آن مستقر شده قطعا باید در بحث ساماندهی اتباع بیگانه و خارجی کار جدی انجام دهیم.

وی گفت: حضور اتباع در کشور هم فرصت است و هم تهدید و این اصل استراتژیکی برای تمام کشورهاست. تهدید از این منظور که اگر این افراد شناسایی و ثبت نام نشوند و وضعیت کار، اشتغال و مسائل اقتصادی آنها برای کشور معین و مشخص نباشد می‌تواند تهدید باشد و هم به منافع ملی کشور و هم منافع اقتصادی آسیب بزند.

فرماندار شهرری با اشاره به حضور سه تا سه ونیم میلیون افغانی در کشور اظهار کرد: بخشی از این اتباع براساس قانون ساماندهی اتباع بیگانه که وزارت کشور متولی آن بوده است مجوز قانونی حضور در کشور را دارند و کارت اقامت دریافت کرده‌اند ولی بخش عظیمی هم به صورت غیرقانونی در کشور اقامت دارند.

وی تاکید کرد: آسیب‌ها و تهدیدها نیز از سوی همین اتباع بیگانه غیرقانونی منشاء می‌گیرد و درخصوص حضور این افراد در جامعه با توجه به شرایطی که دارند هیچ‌گونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نمی‌شود. اگر این افراد به همین شکل در جامعه حضور پیدا کنند منشاء عوامل آسیب‌زای اقتصادی و امنیتی می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی اتباع در کشور و بخصوص استان تهران افزود: ساماندهی این افراد در دستور کار استانداری تهران قرار گرفته است و وزارت کشور هم در این زمینه کار را آغاز کرده است.

فرماندار شهرری همچنین با انتقاد از نحوه انتشار برگزاری مراسم پایکوبی تعدادی از افاغنه در ماه محرم گفت: متاسفانه رسانه‌ها این موضوع را به خوبی پوشش ندادند و برخی مغرضان از این مساله سوء استفاده کردند.

وی تاکید کرد: عده‌ای از اتباع افغان این مراسم را ترتیب داده بودند؛ البته بررسی‌ها نشان داد که این عمل مغرضانه نبوده است؛ 55 نفر از شرکت‌کنندگان در این مراسم از اتباع غیرقانونی افغان بودند. به نظر می‌رسد باید درخصوص ساماندهی این افراد برنامه جدی را مدون کنیم.

وی ادامه داد: آنچه که من اطلاع دارم، وزارت کشور تدوین این برنامه را در دستور کار خود دارد و این موضوع به استانداری ابلاغ شده است که امیدواریم بتوانیم در یک فرایند زمانی مشخص اتباع خارجی در حوزه استان تهران ساماندهی کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار