بازدید 188394
لحظه به لحظه با چهارمین روز از دهمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵؛

شکست کری در بازی روانی ظريف برای سفر به تهران

اين خبر بازي پاريس را بر هم زد و با وجود اينکه آلن اير به خبرنگاران آمريکايي حاضر در زير چادر سفيد، ايميل زده بود که قطعا نشست پاريس برگزار مي شود توئيت هاي غير رسمي دهان به دهان مطرح مي شود که جان کري اعلام کرده است که اگر ظريف به تهران نرود من به پاريس نمي روم.
کد خبر: ۴۵۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳ 21 November 2014
سعودالفیصل: اشغالگران ایرانی از سوریه خارج شوند!مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راهکاری جامع در مذاکرات هسته‌ای، در حالی از سه‌شنبه 27 آبان‌ماه‌ به طور غیررسمی از سر گرفته شد که تا سوم آذر، آخرین روز تعیین شده برای مذاکرات زمانی، چهار روز باقی است و در این فاصله اندک تا پایان مذاکرات با آمدن وزرای خارجه آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران به وین، سرنوشت حساس‌ترین مذاکرات سیاسی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش «تابناک»؛ دور تازه‌ مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته (1392) در وین از سر گرفته شد و سرانجام پس از شش دور مذاکرات سخت و نفس‌گیر که آخرین دور آن، هفده روز در جریان به طول انجامید، مذاکرا‌ت برای مدت چهار ماه تا سوم آذرماه تمدید شد تا در این مدت مذاکرات با لحنی جدی در خصوص نقاط اختلاف میان طرفین صورت پذیرید.

این مذاکرات در سفر رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه کشورمان به نیویورک و در حاشیه اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز پی گرفته شد؛ اما پس از دور هفتم مذاکرات، همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند که مهم‌ترین آن‌ها در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و برخی جزئیات دیگر بود تا در ‌‌‌نهایت مذاکرات برای ارائه راه‌حل‌های منطقی و دستیابی به توافق معقول، دوباره در پایتخت اتریش از سر گرفته شود.

در دور هشتم مذاکرات که 22 تا 24 مهرماه در وین برگزار شد، درباره برخی جزئیات دیدگاه‌های نزدیکی حاصل آمد اما همچنان برخی اختلافات پابرجا ماند و سپس در دور نهم مذاکرات که 18 تا 20 آبان ماه به میزبانی عمان برگزار شد که پس از این مذاکرات، ارزیابی برخی رسانه‌ها از دست یافتنی‌تر شدن توافق حکایت داشت؛ توافقی که احتمال وقوعش در دهمین دور مذاکرات که از سه شنبه 27 آبان ماه در وین کلید خورد.

حال در فاصله چهار روز تا پایان مذاکرات، بیش از هر زمان دیگری است و جدی‌ترین مخالفان توافق نیز در بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها از توافق موقت دیگر و تمدید مذاکرات خبر می‌دهند و البته توافق بر سر تمدید مذاکرات تا اینجای کار، با تکذیب طرف ایرانی همراه شده است.

روز نخست مذاکرات پیش از ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با کاترین اشتون هماهنگ کننده ١+ ٥ با مذاکرات کارشناسی آغاز و در پایان شب نیز با مذاکرات کارشناسان پایان یافت. همچنین در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد. این دور از مذاکرات، حساس ترین و مهمترین مرحله مذاکرات و به گفته محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان مرحله آخر مذاکرات است.

در دومین روز مذاکرات نیز شاهد دیدار دو جانبه هیات ایرانی و هیات آمریکایی بودیم اما اتفاقی که بیش از این دیدار مورد توجه قرار گرفت، نشست کارشناسی ایران و فرانسه بود که با شایعات مبنی بر نقش آفرینی غیرسازنده فرانسه در روند مذاکرات متاثر از عربستان و اسرائیل همراه بود؛ موضوعی که زمان مشخص می‌کند تا چه میزان واقعیت داشته است.

در روز دوم مذاکرات اخبارها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند؛ رویکردهایی که مورد تایید طرف ایرانی قرار نگرفته است. در فاصله چهار روز تا پایان مهلت یک ساله مذاکرات و فرارسیدن سوم آذر، سومین روز مذاکرات معاونین وزرای خارجه ایران و روسیه آغاز شد.

روز سوم مذاکرات نیز با اخبار متعددی درباره تمدید مذاکرات همراه بود، با این تفاوت که این بار تاریخ تمدید نیز در اخبار آمده بود و عنوان شده بود مذاکرات تا ماه مارس (اسفند 93 و فروردین 94) تمدید خواهد شد. در عین حال جان کری پس از انجام یک سلسله مذاکرات با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، عمان و عربستان در لندن و پاریس، در عصر پنجشنبه وارد وین شد و مذاکراتی دو ساعته و سه جانبه میان او، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد.



6:28 بامداد شنبه- روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی با موضوع روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، نوشته است که کشورهای غربی اعطای امتیازات بیشتر در مذاکرات را بررسی می‌کنند. این روزنامه در این رابطه به اظهارات روز جمعه «فیلیپ هاموند» استناد کرده است که گفته بود در صورتی که ایران از خود انعطاف نشان دهد، غرب نیز آماده است تا انعطاف‌پذیری بیشتری در مذاکرات داشته باشد.

وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به روند مذاکرات یکساله ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، در مورد راه‌های دادن امتیازات بیشتر نوشته است: «با توجه به اینکه بخش اعظم توافق هسته‌ای مشخص شده، تنها راه‌های اعطای امتیاز، در چهار حوزه خلاصه می‌شود: محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران ضمن توافق هسته‌ای آتی، زمانبندی کاهش تحریم‌ها، میزان آزادی عمل ایران برای کار بر روی نسل جدید سانتریفیوژ‌ها برای غنی‌سازی و همچنین مدت زمان اجرای توافق.»

6:04 بامداد شنبه- یاهو نیوز با اشاره به اینکه مذاکرات میان ایران و 5+1 درحالی در وین جریان دارد که مشاوران و دستیاران دولت آمریکا به اعضای حزب دموکرات در کنگره گفته‌اند که باراک اوباما تصور می‌کند که طرفین نهایتاً مذاکرات را تمدید می‌کنند. اولیور ناکس نویسنده این مطلب در گزارش خود از مذاکرات جاری در وین نوشت که جان کری درحالی به همراه لوران فابیوس وین را ترک خواهد کرد که طرح جدیدی به ایران ارائه داده شده است.

این پایگاه خبری از قول یکی از مشاوران حاضر در این جلسه با اشاره به اینکه رسیدن به توافق جامع تا روز دوشنبه دشوار خواهد بود تصریح می کند که این مسئله غیر ممکن نیست. این مشاور کاخ سفید که نامش فاش نشده در جلسه‌ای که در آن اعضای 10 دفتر کنگره حضور داشته‌اند، تاکید کرده که انتظار معقولی است که تمدید مذاکرات مطرح شود. در این جلسه نمایندگان دموکرات کمیته‌های نیروهای مسلح، کمیته اطلاعات و کمیته روابط خارجی حضور داشته‌اند و سه نفر از مشاوران اوباما توضیحاتی درباره اخرین روند مذاکرات به آنها ارائه داده‌اند. 

5:29 بامداد شنبه- علی‌رغم آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی دولت آمریکا بارها اعتراف کرده‌اند ایران به تمامی تعهداتش تحت توافق موقت ژنو پایبند بوده است معاون وزیر خارجه کانادا در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «پلاگ‌شرز» اظهاراتی کاملاً برعکس را مطرح کرده است. 

خبرنگار این پایگاه لحظاتی پیش در صفحه توئیتر خود نوشت معاون وزیر خارجه کانادا به وی گفته مطمئن است ایران به هیچ یک از تعهداتش تحت پیمان موقت ژنو پایبند نبوده است. وی پس از انعکاس اظهارات این مقام کانادایی نوشت: «حقیقت، درست عکس این است.»

4:59بامداد شنبه- یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اختلافات همچنان اختلافات جدی‌ای میان طرفین وجود دارد، با این حال آمریکا نمی‌خواهد به صورت زودهنگام بحث تمدید مذاکرات را با ایران در میان بگذارد.

این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به روزنامه «نیویورک‌تایمز»، گفته است: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که هنوز اختلافات واقعی باقی مانده است و نمی‌خواهیم پیش از موعد در مورد تمدید با ایرانی‌ها گفت‌وگو کنیم. اما روشن است که در حال حاضر ما با هم دیدار داریم و در مورد بهترین راه برای پیشرفت بحث می‌کنیم.»

4:50بامداد شنبه- فارن پالیسی خبر داد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا جیک سالیوان از مشاوران سیاسی خود را که اخیراً از دولت جدا شده مامور کرده است تا نظر مساعد کنگره را درباره توافق هسته ای با ایران جلب کند. سالیوان 37 ساله در تابستان گذشته کار در دولت اوباما را به بهانه تدریس در دانشگاه «یال» ترک کرد، در کارنامه‌اش سابقه مشاور ارشد هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا و مشاور جو بایدن در امور امنیت ملی را دارد.

این نشریه آمریکایی به اشاره به رفت‌وآمدهای مخفیانه سالیوان به کنگره تاکید کرده که وی روسای کمیته‌های اصلی،‌نمایندگان جمهوری خواه و نمایندگان دموکرات کنگره را در جریان آخرین شرایط مربوط به مذاکرات قرار می دهد. فارن پالیسی با اشاره به اینکه سالیوان روابط خوبی با سناتورهای جمهوری‌خواه دارد تاکید کرد که این تصمیم پس از آن اتخاذ شده که کنگره پیامی شفاف به کاخ سفید فرستاده که توافق با ایران را نخواهد پذیرفت.

2:56بامداد شنبه- یک دیپلمات ارشد غربی به روزنامه وال استریت ژورنال گفته که ایران و 5+1 با توافق فاصله زیادی دارند.  این دیپلمات غربی در ادامه اظهار داشت که وی درباره چشم انداز مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع تا روز دوشنبه خوشبین نیست.

2:25 بامداد شنبه- یک پایگاه خبری تحلیلی با انتشار نظرات و اظهارات اخیر مقامات و افرادی که در وضع شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران نقش داشته‌اند از تغییر موضع آنها و اعلام حمایت آنها از دیپلماسی با ایران خبر داده است. 

اشتورات آیزنستات که در دولت‌های جیمی کارتر و بیل کلینتون، روسای جمهور اسبق آمریکا از جمله افرادی بوده که نقشی اساسی در وضع تحریم‌ها علیه ایران داشته است دو روز پیش در نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک با ابراز این اظهارات از دیپلماسی با ایران حمایت کرده است: «اعتقاد من این است که توافق هسته‌ای مهم است و داشتن توافقی در راستای آنچه هم‌اکنون شاهد پدیدآیی آن هستیم مزایای زیادی برای آمریکا، غرب و اسرائیل دارد.»

1:53 بامداد شنبه- یک مقام ایرانی که نامش فاش نشده به خبرنگار العربیه در وین گفته است که تهران تنها خواستار توافق جامع است و به دنبال تمدید مذاکرات نیست.

00:40 بامداد شنبه- روزنامه آمریکایی هافینگتون‌پست روز جمعه از قول منابعی خبر داد گزارشی تازه انتشار یافته که در آن ادعاهایی درباره نقش ایران در سوریه مطرح شده به سلاح جدید کنگره برای مقابله با توافق هسته‌ای با ایران تبدیل شده است. در این گزارش با عنوان «ایران در سوریه» که چند وقت پیش انتشار یافته است ادعا شده ایران حتی در صورت سقوط بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه توانایی در دست گرفتن کنترل این کشور را خواهد داشت.

در گزارش مورد نظر  تهران همچنین به کمک به شکل‌گیری داعش و گروه جبهه‌النصره متهم شده است.   برخی منابع می‌گویند اعضای کمیته روابط خارجی سنا در هفته جاری در جریان محتویات گزارش مورد نظر که گروهی به نام «نامه شام» آن را به رشته تحریر درآورده‌اند قرار گرفته است. جان مک‌کین، سناتور آمریکایی می‌گوید: «اینکه ایران در سوریه نفوذ دارد الزاماً خبر تازه‌ای نیست. من همه چیز را در این بار می‌دانم.» 

علی‌رغم این هافینگتون‌پست می‌نویسد این سند می‌تواند به ابزار موثری برای ایجاد شک و تردید در میان سیاست‌گذاران و عموم درباره ایران تبدیل شود.  فواد همدان، که از افراد فعال در نگارش گزارش ضد ایرانی مورد نظر است گفته هدف از نگارش این گزارش این نبوده که سلاح‌های بیشتری در اختیار جمهوری‌خواهانِ مخالف توافق هسته‌ای با ایران قرار بگیرد، بلکه این بوده که به آمریکا دید بهتری درباره «بهای کاهش تحریم‌ها علیه ایران» بدهد.

همدان، به نوشته هافینگتون‌پست مدیر عامل «بنیاد حاکمیت قانون» است که برخی از اعضای آن را افرادی تشکیل می‌دهند که در حوادث پس از انتخابات ایران در سال 1388 نقش داشته‌اند. وی گفته این گزارش را به قانونگذاران و تحلیلگرانی که در حال حاضر در واشنگتن با آنها ملاقات می‌کند داده است.

00:30 بامداد شنبه- اداره مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای که روز جمعه درباره کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر منتشر کرده ضمن تأکید بر پایبندی ایران بر تعهداتش به موجب توافق ژنو تصریح کرده واشنگتن تلاشها برای کاهش بیشتر فروش نفت ایران را متوقف خواهد کرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به گزارش «اداره اطلاعات انرژی آمریکا» در 30 اکتبر سال 2014 آمده است که بازارهای نفتی در ماه‌های اخیر رو به انقباض گذاشته‌اند. کاخ سفید عواملی همچون حذف نفت از بازارهای جهانی به دلیل اخلال‌های برنامه‌ریزی نشده در عرضه این محصول، افزایش تولید در کشورهای دیگر و تقاضای اندک جهانی را دلیل کاهش بهای نفت جهانی به کمترین میزان در 4 سال اخیر ذکر کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در حالی که شرایط بازار به گونه‌ای است که با توجه به عرضه کافی می‌توان خرید نفت ایران را بیش از مقدار فعلی کاهش داد آمریکا متعهد شده است تلاشها برای کاهش فروش نفت این کشور در دوران اجرای برنامه اقدام مشترک بین ایران و 1+5 را متوقف کند.» بیانیه کاخ سفید در پایان به تعهد متقابل ایران برای محدود کردن بخشی از برنامه هسته‌ای خود اشاره و بار دیگر تأکید کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به مفاد توافق موقت ژنو را مورد تأیید قرار داده است.

00:28 بامداد شنبه- «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه در واکنش به لغو سفر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به پاریس و ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای در شهر وین اتریش، گفت همه می‌دانند که در این دور از مذاکرات نباید حتی یک ساعت را از دست داد.

آقای ریابکوف که با پایگاه خبری «اسپوتنیک» گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه حضور وزیران خارجه کشورها در وین می‌تواند نشانه‌ای از احتمال موفقیت مذاکرات باشد، گفت: «همه می‌فهمند که حتی یک ساعت را هم نباید از دست داد.»

وی در مورد تغییر برنامه آقای کری، با بیان اینکه سفر وزیران خارجه به وین امکان تصمیم‌گیری‌ها را افزایش می‌دهد، گفت: «این می‌تواند سیگنالی باشد مبنی بر اینکه مذاکرات می‌تواند موفق باشد.»

وی همچنین در مورد احتمال سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به وین هم گفت: «روشن است که در حالی که شرایط در حال روشن شدن است، لاوروف در حال بررسی این احتمال است، و احتمال این امر هم بسیار زیاد است، اما من نمی‌توانم بگویم که چنین تصمیمی اتخاذ شده است.»

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت توافق احتمالی ایران و 1+5 برای آنکه الزام‌آور شود، باید به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد. وی در این رابطه گفت: «برای آنکه توافق ماهیت الزام‌آور پیدا کند، نیاز به قطعنامه شورای امنیت خواهد بود. این قطعنامه باید توافق آینده را تائید کرده و آن را الزام‌آور کند.»

00:18 بامداد شنبه- موسی قربانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکنون مذاکرات را خوب پیش برده و قابل اعتماد است و خط قرمزهای کشور و نظام را زیر پا نگذاشته است.

00:09 بامداد شنبه- شرکت بوئینگ قصد دارد با فشار بر دولت آمریکا مجوز فروش تجهیزات بیشتر به ایران را دریافت کند. ورلدتریبیون روز جمعه از قول مدیران این شرکت سازنده هواپیما گزارش داد آنها قصد دارند از دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مجوزهای لازم برای ادامه فروش‌های اولیه تجهیزات به تهران را دریافت کنند. آنها گفته‌اند این اقدام را بعد از هر گونه تمدید توافق موقت فعلی عملی خواهند کرد. 

مارتین بنروت، معاون شرکت بوئینگ و مسئول فروش‌های بین‌المللی این شرکت می‌گوید: «ما می‌خواهیم در چارچوب عمل کنیم و در صورتی که بتوانیم در راستای حمایت از مشتری‌هایمان مجوزهایمان را تمدید کنیم این کار را انجام خواهیم داد.» خبرگزاری‌ها ماه گذشته گزارش دادند بوئینگ اولین شرکت آمریکایی بوده که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ایران تجهیزات هواپیما فروخته است.

23:53- سخنگوی کاخ سفید روز جمعه با اشاره به باقی بودن اختلافات جدی در مذاکرات هسته‌ای، گفت طرفین مذاکره‌کننده تلاش می‌کنند تا در موعد تعیین‌شده، به توافق جامع دست یابند. به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، «اریک شولتز» که در طول سفر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به لاس‌وگاس با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در این رابطه گفت: «داریم سخت تلاش می‌کنیم. باید برای اینکه این کار انجام شود، با زمان رقابت کنیم.»

23:50- سخنگوی وزارت خارجه انگلیسی در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: ما خواهان رفع جزئی تحریم‌ها علیه ایران هستیم نه رفع کامل آن.

23:29- سومین دور از مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه موسوم به 1+5 پایان یافت

23:16- روزنامه فاینشنال تایمز در گزارشی از مذاکرات ایران و 5+1 در وین نوشت: دیپلمات‌ها به دنبال توافق موقت هستند. این روزنامه با اشاره به اینکه دیپلمات‌ها در تلاشند تا توافقی موقت ولی فراگیر که دربردارنده مسائل مختلف باشند، هستند. 

این روزنامه با اشاره به اینکه مذاکرات جدی در وین میان وزرای خارجه کشورهای 5+1 و ایران در جریان است و وزرای خارجه این کشورها یا یه وین آمده‌اند یا در راه این شهر هستند، افزود: در صورت ناکامی طرفین در رسیدن به توافق یا چارچوبی رضایت بخش هم در ایران و هم در آمریکا به مذاکره کنندگان فشار وارد خواهد شد.

22:36- سنای آمریکا با انتصاب رامین طلوعی، یک آمریکایی ایرانی‌تبار، به سمت معاون امور مالی بین‌المللی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده موافقت کرد. این خبر را روز پنجشنبه سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد و نوشت که وی در این مقام عهده‌دار مسئولیت سیاست مالی و بین‌المللی خزانه‌‌داری آمریکا، هماهنگی با کشورهای گروه 20 و مسائل اقتصادی دو جانبه و داخلی خواهد بود.  جاکوب لی، وزیر خزانه‌داری آمریکا با ستایش تجربه آقای طلوعی گفته اقدامات وی می‌تواند در تلاش‌های دولت برای تقویت احیای اقتصادی آمریکا از طریق مدیریت مسائل اقتصاد بین‌المللی حیاتی باشد.

در ادمه بیانیه وزرات خزانه‌داری آمریکا آمده است که آقای طلوعی سمت‌های مختلفی را در این وزارتخانه بر عهده داشته است.  او از سال 2003 تا 2006 مدیر اداره نیمکره غربی و از سال 2001 تا 2003 مشاور ارشد معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین‌المللی بوده است.  رامین طلوعی از سال 1999 تا 2001 نیز در مقام معاون مدیر و اقتصاد‌دان بین‌المللی در بخش اروپای مرکزی و جنوب شرقی وزارت خزانه‌داری آمریکا مشغول به کار بود.  این آمریکایی ایرانی‌تبار فارغ التحصیل کار‌شناسی ارشد از دانشگاه هاروارد و دارای مدرک دکترا از کالج بالیول دانشگاه آکسفورد است.

22:20- وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه این کشور، سفر خود به پاریس را به تعویق انداخته و فعلا در وین حضور خواهد داشت. این تعویق به دلیل تداوم مذاکرات با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، انجام گرفته است.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که جان کری به مانند لوران فابیوس به پاریس بازخواهد گشت. در این بیانیه اعلام شده است که برنامه زمانی سفرهای بعدی هنوز مشخص نشده و معلوم نیست که وی کی به وین بازخواهد گشت.

گفته می‌شد که زمان بازگشت کری منوط به پاسخی خواهد بود که ظریف از تهران خواهد آورد اما ظاهرا پس از لغو سفر وزیر امور خارجه ایران کری نیز سفر به پاریس را به تعویق انداخته است.

22:00- به يکباره يک خبر بر روي خروجي هاي رسانه هاي ايراني قرار گرفت مبني بر اينکه، يک منبع نزديک به تيم مذاکره کننده، اظهار داشت: «ما از مسقط تاكنون طرح هاي مختلف داده ايم و هنوز اين ايده ها به مرحله اي نرسيده كه ظريف به تهران برود.» اين خبر بازي پاريس را بر هم زد و با وجود اينکه آلن اير به خبرنگاران آمريکايي حاضر در زير چادر سفيد، ايميل زده بود که قطعا نشست پاريس برگزار مي شود توئيت هاي غير رسمي دهان به دهان مطرح مي شود که جان کري اعلام کرده است که اگر ظريف به تهران نرود من به پاريس نمي روم.

به گزارش اميد هسته اي، گروه 1+5 درصدد بود تا خبر بازگشت ظريف به تهران را به گونه اي جلوه دهد که اگر مذاکرات به نتيجه نرسيد به سرعت به گونه اي جلوه دهند که گويي تهران اجازه تصميم گيري و انعطاف به ظريف را نداده است که با خبر منتفي شدن بازگشت ظريف عمليات رواني آمريکايي ها به يکباره شکست خورد.

به نظر مي رسد جان کري در روزهاي پاياني مذاکرات هسته اي توان بازي خواني ظريف را ندارد و در گام اول عمليات رواني تيم ايراني شکست خورد.

21:57- محمدجواد ظریف در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها در خصوص سفر احتمالی وی به تهران برای مشورت با مسئولان ارشد نظام گفت: بحث های مهمی این چند روز مطرح شده ولی پیشنهاد قابل توجهی نبوده است که به تهران ببرم.

21:35- جف راتکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت که فعلا بر ضرب‌الاجل 24 نوامبر متمرکز هستیم. وی درباره شرایط مذاکرات گفت که شرایط مذاکرات همچنان سیال باقی مانده است.

21:00- مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه خبرسازیها مبنی بر آرائه طرح و پیشنهاد جدید کشورهای ٥+١ به ایران و پردازش های پیرامون ان را بی اساس خواندوضمن تکذیب این موضوع اظهارداشت: در سه روز گذشته مذاکرات فشرده و متعدد دو جانبه و چندجانبه بر اساس طرح ها و ابتکارات متعدد تیم مذاکره کننده إیرانی که اخرین انها در مسقط پیشنهاد گردید، انجام شده و مذاکرات درسطوح مختلف کارشناسی و سیاسی ادامه دارد و هیچگونه طرح جدیدی از طرف کشورهای٥+١ ارایه نشده است.

20:51- سومین دور نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 در وین لحظاتی پیش آغاز شد.

20:23- پایگاه خبری «ای‌اِی ورلدویو» در گزارشی مدعی شد که کشورهای حاضر در گروه 1+5 طرحی جدید به ایرانیان پیشنهاد داده‌اند که ضامن پیشرفت در برخی موارد و تمدید مذاکرات تا ماه مارس است. بر اساس خبری که منابع مطلع و البته ناشناس به این پایگاه خبری داده‌اند، طرح پیشنهادی 1+5 شامل توافق جامع هسته‌ای نمی‌شود ولی با ارائه راهکارهای رو به جلو در برخی موارد مورد اختلاف، از تمدید مذاکرات تا ماه مارس (اوایل اسفند) حمایت می‌کند.

بر اساس خبر «ای‌اِی ورلدویو» ایرانی‌ها نسبت به این پیشنهاد «امیدوار» بوده و در حال بررسی آن هستند. در همین حال، خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع مطلع نوشته است که گروه 1+5 سندی را به ایران ارائه کرده‌اند که اصول توافق جامع و نحوه لغو تحریم‌ها در قبال اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای، در آن تشریح شده است. ایتارتاس نیز پیش از این از ارائه طرحی تازه خبر داده بود.

20:09- وزیر امور خارجه آمریکا امشب بار دیگر با همتای ایرانی خود و هماهنگ کننده گروه 1+5 دیدار خواهد کرد. این دومین دیدار ظریف، کری و اشتون است که روز جمعه برگزار خواهد شد.

19:58- فیلیپ هاموند و لوران فابیوس، وزیران خارجه انگلیس و فرانسه عصر امروز پس از دیدار و گفت وگو با همتایان خود به پایتخت هایشان بازگشتند.

19:42- گاردین، یک مقام اروپایی نزدیک به مذاکرات اعلام کرده است که مذاکرات امروز (30 آبان) در فضایی جدی برگزار شده است.

19:39- گفت‌وگوی دوجانبه محمدجوادظریف و لوران فابیوس وزیران خارجه ایران و فرانسه پس از یک ساعت و نیم در وین به پایان رسید.


19:24- هانس بلیکس، دیپلمات سوئدی و مدیرکل سابق آژانس انرژی اتمی امروز (جمعه) به خبرگزاری ریانووستی روسیه اعلام کرد با توجه به اینکه روسیه به عنوان یک شریک قابل اعتماد خود را به ایران اثبات کرده است، تهران باید پس از ارزیابی نیازهای انرژی خود  توافقات هسته‌ای اخیر خود با روسیه را در نظر داشته باشد.

بلیکس گفت: من نمیدانم آنها در مذاکرات بر روی چه موضوعی بحث می‌کنند، زیرا در مذاکرات نیستم. اما تصور می‌کنم ایران پس از برآورد نیازهای هسته‌ای آتی خود باید توافقات اخیر با روسیه بر روی  قرارداد دو راکتور هسته‌ای و همچنین تحویل سوخت را مورد توجه قرار دهد. تصور می‌کنم روسیه در گذشته یک تامین کننده قابل اطمینان برای ایران بوده و اعتقاد دارم برای ایران ممکن است که  این مسائل را در نظر داشته باشد. بنابریان این یک عامل جدید، مهم و از دید من امیدوارکننده است.

19:21- اولی هاینون، معاون اسبق مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی یادداشتی در روز جمعه مدعی شد توافق هسته‌‌ای با ایران به گسترش رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر خواهد شد. وی در این یادداشت در اندیشکده واشنگتن مدعی شد عربستان و امارات در صورت توافق با ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع خواهند کرد.

19:09- جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا از باراک اوباما رئیس جمهور این کشور شکایت کردند. جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل اقدامات باراک اوباما برای اجرای قانون سلامت از وی شکایت کردند. قانونگذاران معتقدند که اوباما از  اختیارات قانونی خود سوءاستفاده کرده است. این طرح دعوی امروز (جمعه) علیه سازمان بهداشت و خدمات درمانی و خزانه‌داری مطرح شد. جمهوریخواهان اوایل سال جاری میلادی به دلیل نادیده گرفتن برخی بندهای قانونی علیه اوباما شکایت کردند.

دموکراتها اعلام کردند هرگونه شکایت در اینخصوص یک موضوع فرعی سیاسی و هدر دادن پول خواهد بود. این شکایت چندین ساعت پس از آن اتفاق افتاد که اوباما اعلام کرد درباره موضوع مهاجرت به شیوه خود وارد عمل خواهد شد و همین مسئله خشم بیشتر جمهوریخواهان را به همراه داشت.

18:30- «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار با ظریف مجدداً گفت که کماکان «شکاف‌های قابل‌توجهی» باقی مانده است. وی که گفته می‌شود قصد دارد در ساعات آینده وین را به مقصد لندن ترک کند، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که «هنوز فاصله قابل‌توجهی بین طرفین شرکت‌کننده در مذاکرات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد و کارشناسان کماکان بحث و بررسی در خصوص این پرونده را ادامه خواهند داد.»

هاموند همچنین گفته که وزرای خارجه 1+5 آخر هفته (روز یکشنبه) گرد هم خواهند آمد، خبری که وزارت خارجه روسیه ساعتی پیش تأیید کرده بود.

هاموند همچنین با تکرار سخنان قبلی خود در خصوص لزوم انعطاف‌پذیر بودن ایرانیان گفته که «روشن است که طرفین می‌خواهند در مسیر رسیدن به توافق تلاش کنند ولی هیچ یک از ما نمی‌خواهیم که یک توافق بد حاصل شود؛ ما صراحتاً اعلام کرده‌ایم که باید انعطاف بیشتری از طرف ایرانیان نشان داده شود.»

هاموند در تفسیر نتایج نشان دادن انعطاف از سوی ایرانیان گفته که «در عوض ما هم آماده‌ایم مقداری انعطاف نشان دهیم ولی زمان کوتاه است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس جو حاکم بر مذاکرات را هم مورد ارزیابی قرار داده و گفته که این دور از مذاکرات وین «مثبت» بوده و در «جوی بسیار دوستانه» برگزار شده است.

18:27- اتحادیه اروپا روز جمعه برای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+54 ابراز امیدواری کرد. «میجا کوچیجانیگ»، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در بروکسل ابراز امیدواری کرد دو طرف بتوانند به توافقی طولانی مدت برای پایان دادن به مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.

خبرگزاری رسمی کویت ضمن اعلام این خبر افزود، وی درباره تمدید احتمالی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفته است که مهلت نهایی برای توافق بین دو طرف 24 نوامبر، برابر با سوم آذرماه است.

18:21- مهر گزارش داد، اشتاین مایر وزير خارجه آلمان فردا به وین سفر خواهد کرد. همچنین لاوروف وزير امورخارجه روسيه نیز برای حضور در مذاکرات هسته‌ای يك شنبه به وين سفر می‌كند. اخبار رسیده همچنین حاکی از آن است که احتمال دارد جان کری، علی رغم اخبار منتشره، امشب وین را ترک نکند.

18:15- نمایندگان مجلس عوام انگلیس با انتشار بیانیه‌ای که به امضای 100 نفر از قانونگذاران این مجلس رسید خواستار موضع‌گیری سخت‌تر لندن در مذاکرات هسته‌ای با ایران شدند. 43 سناتور جمهوری‌خواه نیز اعلام کرده‌اند که اگر دولت باراک اوباما به توافقی برسد که بخواهد با دور زدن کنگره تحریم‌ها علیه ایران را به طور گسترده لغو کند، در مقابل آن خواهند ایستاد.

18:12- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود بر سر یک میز به رایزنی پرداخت.

18:01- خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از مقامات نزدیک به مذاکرات هسته ای اعلام کرد، گروه 1+5 پیشنهادات جدیدی به ایران داده است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، از طریق یک خط امن به تهران منتقل خواهد کرد. گفتگوها درباره پیشنهادات درباره عناصر کلیدی یک توافق احتمالی است. این پیشنهاد شامل نکاتی درباره لغو برخی تحریم ها علیه ایران و محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای این کشور است.

17:41- محمدجواد ظریف و فیلیپ هاموند وزرای خارجه ایران و انگلستان لحظاتی پیش در چهارمین روز از دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در وین به گفت‌وگو نشستند. ظریف پیش از این نشستی چهارجانبه با هاموند، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و هانس دیترلوکاس نماینده آلمان در گروه 1+5 داشت.

17:32- ریانووستی گزارش داد، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه روسیه و آمریکا می‌گویند وزیران خارجه گروه 1+5 احتمالا در روزهای آینده برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار می‌کنند. وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از این بیانیه اعلام کرد که جان کری و سرگئی لاوروف بر روی این مسئله توافق دارند که به تلاش‌های بیشتری برای دستیابی به توافق براساس برنامه از پیش توافق شده نیاز است.

17:16- درحالی که خبرگزاری آلمان (د.پ.آ) روز جمعه از سفر اشتاین مایر به وین در ساعت 7 صبح روز شنبه خبر داده است، ساسون شبلی معاون سخنگوی وزارت امور خارجه زمان اعلام شده از سوی رسانه ها برای این سفر را تایید نکرد.

شبلی روز جمعه در نشست خبری سخنگویان دولت آلمان با خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا درخصوص ملحق شدن فرانک والتر اشتاین مایر به همتایان خود در مذاکرات هسته ای وین،افزود: وزیر امور خارجه آلمان در طول امروز (جمعه) از آفریقای جنوبی به برلین باز خواهد گشت اما اینکه چه زمانی عازم وین شود،این موضوع به روند مذاکرات بستگی دارد.

17:09- خبرگزاری روسی ریانووستی روز جمعه از قول دبیر اجرایی یک کنفرانس امنیت هسته‌ای که در مسکو برگزار می‌شود گزارش داد ایران احتمالاً با یک دوره 12 ماهه برای گریز هسته‌ای موافقت می‌کند. لاسینو زبرو گفت با بیان اینکه ایران و گروه 1+5 در فاصله نزدیکی با توافق قرار دارند گفت که ایران احتمالاً با یک دوره 12 ماهه برای گریز هسته‌‌ای موافقت خواهد کرد.

16:54- یک عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که خواست نامش بیان نشود، بعد از ظهر جمعه در پاسخ به این سوال که گفته می شود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا طرح جدیدی را به دکتر ظریف ارائه کرده که وی برای مشورت درباره این طرح به تهران می رود؟ گفت: این موضوع صحت ندارد. 

وی تاکید کرد: این ما بوده ایم که از مذاکرات مسقط تا کنون طرح های مختلفی را ارائه کرده ایم.  این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در عین حال تصریح کرد: هنوز این ایده ها به مرحله ای نرسیده که دکتر ظریف آنها را به تهران ببرد؛ از این رو ایشان به تهران نمی رود و مذاکرات ادامه می یابد.

16:45- محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با لوران فابیوس و فیلیپ هاموند، همتایان فرانسوی و انگلیسی، کاترین اشتون، هماهنگ کننده گروه 1+5، و نیز نماینده آلمان در مذاکرات هسته‌ای دیدار و گفتگو کرد.

16:12- علی لاریجانی امروز (جمعه) پیش از عزیمت به جیبوتی در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران گفت: زمینه هایی برای تفاهم در کلیت مذاکرات وجود دارد. تا آنجایی که به من اطلاع دادند طرفین مذاکرات جدی داشته اند و اگر چارچوب هایی را که تاکنون وضع شده ، مرور کنیم زمینه هایی برای تفاهم در کلیت وجود دارد. در شرایط فعلی مجال خوبی برای تفاهم وجود دارد به شرط این که نگاه های عادلانه و عاقلانه ای وجود داشته باشد.

16:08- فایننشال پست هم اکنون ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در وین، پایتخت اتریش گردهم آمده‌اند تا به یک توافق جامع هسته‌ای تا پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر (3 آذر) دست یابند.

هلیما کرافت،‌ رییس یکی از فعالان بازار نفت و رییس اداره تولیدات بازارهای بین‌المللی دراین باره گفت:‌ ورود دوباره ایران با ظرفیت بالای تولیدات نفتی خود به بازار اوپک،‌ بازار نفت را اشباع می‌کند و قیمت صعودی نفت را کاهش خواهد داد. رسیدن به موقع به یک توافق جامع هسته‌ای و برداشته شدن کامل تحریم‌های نفتی ایران می‌تواند تلاش برخی از مقامات اوپک که اخیراً‌ سعی دارند با کاهش تولیدات نفت، قیمت آن را بالا ببرند، را متوقف کند.

بر این اساس مذاکرات هسته‌ای ایران سایه عظیمی بر نشست آتی اوپک که در 27 نوامبر برگزار می‌شود انداخته است؛ هم‌چنین برای اوپک پیش‌بینی امتیازات کاهش تولیدات نفت بدون پی بردن به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5‌ کار بسیار دشواری خواهد بود.

15:39- دومین نشست محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون وزرای خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ‌کننده 1+5 که پیش از ظهر امروز -جمعه - در وین برگزار شده بود بعد از دو ساعت پایان یافت.

ظریف و هاموند وین را ترک می‌کنند، بازگشت ظریف به تهران منتفی شد

15:20- لوران فابیوس و فیلیپ هاموند، وزرای خارجه فرانسه و انگلیس نیز امشب برای مشورت با مقامات و سران خود وین را به مقصد کشورهای خود ترک می‌کنند.

15:12- توئیتر جان بورگر، سردبیر دیپلماتیک گاردین: امشب یک مکث در مذاکرات هسته ای ایران در وین. ظریف، هاموند، فابیوس به پایتخت های خود باز می گردند. کری گفت: به پاریس می روم.

15:05- توئیتر جان بورگر، سردبیر دیپلماتیک گاردین: هاموند درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین: مباحث مثبت با فضای صمیمی. جایزه ای بزرگ روی میز اما زمان چندان زیادی باقی نمانده است.

15:01- فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلستان دقایقی پیش وارد هتل پله کوبوگ، محل برگزاری  مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شد. وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران بسیار سخت و پیچیده است از ایران خواست که برای دستیابی به توافق انعطاف بیشتری از خود نشان دهد و در ازای آن "ما نیز انعطاف نشان خواهیم داد

15:00- منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به منظور مشورت و تبادل نظر با مسوولان ارشد کشور احتمالا امشب به تهران می رود. ظریف تاکنون دو دور مذاکرات سه جانبه با جان کری وزیر امور خارجه و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 داشته است. ظریف قرار است بعد ازظهر امروز به وقت محلی با لوران فابیوس و فیلیپ هاموند وزیران خارجه فرانسه و انگلیس نیز دیدار و گفت و گو کند. سایر مذاکره کنندگان و دیپلمات های ارشد ایرانی در وین خواهند ماند تا به رایزنی ها و مذاکرات خود ادامه دهند.

14:58- آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد همچنین با اشاره به احتمال عدم حصول توافق در فرآیند مذاکرات گفت:‌ اگر بنا باشد همچنان این مذاکرات ادامه یابد ضمن تقدیر و تشکر از مذاکره‌کنندگان امیدواریم این فرآیند با حفظ عزت ملت ایران ادامه یابد. باید توجه داشت دستگاه تبلیغاتی حکومت‌های انگلیس و آمریکا به دنبال این هستند که نتیجه مذاکرات هرچه که باشد منجربه اختلاف افکنی در کشور ما شود. مذاکرات هر طور که تمام شود نباید مذاکره کنندگان به جای تقدیر، توبیخ شوند.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه ملت ایران یک مرتبه نوشیدن جام زهر توسط امام مظلوم خود را تجربه کرده‌اند، اظهار داشت: این مردم تحمل ندارند مقام معظم رهبری دوباره جام زهر را بنوشند. هر نوع نتیجه‌ای که مذاکرات داشته باشد اگر خلاف میل مقام معظم رهبری باشد مردم در مقابل آن خواهند ایستاد.

14:57- وزیر خارجه فرانسه دقایقی پیش وارد هتل پله کوبورگ،  محل مذاکرات میان ایران و 1+5در وین شد. فابیوس در جمع خبرنگاران اعلام کرد: برای دستیابی به توافق هسته‌ای به وین آمده‌ام. انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز برای ایران آری، اما بمب هسته‌ای نه.

14:41- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به رغم فشردگی زمان و جدی بودن مذاکرات، با فرارسیدن وقت نماز ظهر، جلسه سه جانبه با اشتون و جان کری را متوقف کرد.

14:38- ریانووستی، کارشناسان روز جمعه به این نتیجه رسیدند که امکان توافق هسته‌ای جامع درخصوص برنامه هسته‌ای ایران تا مهلت 24 نوامبر وجود ندارد. رابرت آینهورن در کنفرانس انرژی هسته‌ای، خلع سلاح و عدم گسترش در مسکو گفت: پیشرفت در راستای راه‌حل جامع به شدت کاهش یافته است. در سه روز باقی‌مانده می‌توانیم اینگونه نتیجه‌گیری کنیم که درستیابی به توافق جامع تا 24 نوامبر غیرممکن است. تعدادی از مسائل همچنان باقی است. مهمترین موضوع اندازه ظرفیت غنی‌سازی است که ایران مجاز به حفظ آن خواهد بود. آمریکا و متحدانش خواستار کاهش شدید این ظرفیت هستند. تاکنون مذاکره کننده‌گان ایرانی با هرگونه کاهش قابل‌توجه ظرفیت مخالفت کرده‌اند.

لی گیوفو، مدیر مرکز مطالعات خاورمانه در موسسه مطالعات بین‌الملل چین نیز با نظر آینهورن موافق بود و گفت: پیش‌بینی دستیابی به توافق جامع واقع‌بینانه نیست.

14:32- روزنامه «گاردین» گزارش داد، «جان کری» وزیر خارجه ایالات متحده که برای شرکت در مذاکرات اتمی ایران به وین رفته است، با رد ادعای تمدید مذاکرات، اصرار دارد که رسیدن به توافق تا پیش از مهلت پایانی مذاکرات یعنی دوشنبه، 24 نوامبر (سوم آذر) امکان‌پذیر است. وی همچنین پیش از سفر به وین در پاریس گفته بود «درباره تمدید مذاکرات بحث نمی‌کنیم، برای رسیدن به توافق مذاکره می‌کنیم. به همین سادگی».

در عین حال یکی از مقامات پیشین کاخ سفید که تا همین چند هفته پیش در بخش سیاست‌های خاورمیانه مشغول به کار بود به خبرنگار این روزنامه گفته جمع‌بندی و دستیابی به توافق جامع، در زمان باقی مانده، امکان‌پذیر نیست و از لزوم تمدید شش ماهه مذاکرات برای دستیابی به نتیجه خبر داده است.

گاردین در گزارش خود به نقل از محققین و گزارشگران حوزه مذاکرات اتمی ایران می‌نویسد که اگرچه تمدید مذاکرات می‌تواند راهی برای رسیدن به توافق باشد ولی ریسک‌های خود را نیز به همراه دارد چرا که می‌تواند به لابی مخالفین دستیابی به توافق فرصت کارشکنی بیشتری بدهد.

14:24- راشا تودی گزارش داد،‌ سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پس از دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: گفتگوی هسته‌ای با ایران وارد مرحله جدی شده است. تقریبا تمام عناصر دستیابی به یک توافق هسته‌ای آماده است.

لاوروف گفت: از مشارکت کنندگان در مذاکرات وین می‌خواهیم که اراده لازم برای حل موضوع هسته ای ایران بر اساس حفظ منافع مشترک را داشته باشند. رسیدن به توافق هسته ای با ایران زمان‌بر است. ما برای حل مسئله هسته ای ایران در چارچوب توازن منافع عمل می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسکو و ریاض در صدد تشکیل کارگروهی برای مبارزه تروریسم هستد.با سعود الفیصل درباره راه‌های همکاری در زمینه به کار گیری صلح آمیز انرژی هسته ای گفتگو کردم."

14:19-  «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت امروز برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای راهی وین می‌شود. ریابکوف که از در مذاکرات حضور داشت روز گذشته برای حضور در نشستی در مسکو، وین را ترک کرده بود.

14:11- فارین پالیسی، تونی بلینکن، مشاور معاون امنیت ملی آمریکا گفت: رسیدن به یک توافق جامع تا پیش ازضرب الاجل 24 نوامبر کار دشواری است و به پایین آوردن خواسته‌های دو طرف بستگی دارد.  در حال حاضر فکر می‌کنم رسیدن به نقطه‌ای که دو طرف خواستار آن هستند کار دشواری است اما غیرممکن نخواهد بود.  انتیجه مذاکرات کاملا به گام‌هایی که ایران در جهت متقاعد کردن ما و دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 برای ثابت کردن این موضوع که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز خواهد ماند بستگی دارد.

13:56- یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتارتاس گفت که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) با سعود الفیصل، همتای عربستانی‌اش در خصوص تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا، روند مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5، مذاکرات فلسطینی - اسراییلی و روابط دو جانبه دو کشور گفت‌وگو خواهد داشت.

به نوشته الیوم السابع، سعود الفیصل در سفری دو روزه‌اش به مسکو با ولادیمر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز دیدار و طی آن پیامی را از امیر عبدالله بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان به وی تسلیم خواهد کرد.

در همین راستا روزنامه کویتی الرای العام از دیدار امیر متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز، رییس گارد ملی عربستان با باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا خبر داد و نوشت: معمولا کاخ سفید تنها به رییسان‌جمهور و نخست‌وزیران کشورها به عنوان کسانی که در راس قوه مجریه کشورها هستند، اجازه ملاقات با رییس‌جمهور را صادر می‌کند اما در این میان عربستان مستثنی است و امیر متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز روز گذشته با باراک اوباما دیدار و گفت‌وگو کرد.

13:40- دکتر محمدجواد ظریف و جان کری به همراه کاترین اشتون پیش از ظهر روز جمعه در چارچوب مذاکرات جامع هسته‌ای در هتل کوبورگ وین دیدار کردند.  اولین نشست سه‌جانبه پنج‌شنبه شب در هتل کوبورگ به مدت دو ساعت انجام شد.

13:30- آیت الله جنتی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: ارزش هایی که به دست آورده ایم را نباید از دست دهیم و همانطور که ملت ما سال ها این ارزش ها را حفظ کرد، تیم مذاکره کننده باید حافظ این ارزش ها باشد و مقام معظم رهبری نیز شما را حمایت خواهد کرد.

13:29- پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه این کشور در نشست روزانه خود با خبرنگاران با اشاره به سفر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به وین برای حضور در مذاکرات هسته‌ای گفت:‌ وی اکنون در وین به سر می‌برد. وی پیش از دیدار سه جانبه با کاترین اشتون و ظریف وزیر امور خارجه ایران با هیأت آمریکایی دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. پیش از این سفر در طول روزهای گذشته کری با بسیاری از شریکان بین‌المللی آمریکا در سفرش به لندن و پاریس درباره مساله هسته‌ای ایران و روند مذاکرات دیدار و گفت‌وگو کرده است. اکنون جان کری در وین به سر می‌برد تا با هیأت آمریکایی مشورت کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: وزیر امور خارجه آمریکا درهیچ یک از سخنانش از کلمه تمدید استفاده نکرده است و همان گونه که جان کری گفت ما درباره مساله تمدید مذاکرات گفت‌وگو نمی‌کنیم حتی در میان اعضای 1+5. ما تنها درباره دستیابی به توافق گفت‌و‌گو می‌کنیم و تمرکزمان بر روی این مساله است. بر همین اساس وی به وین رفته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر تشکیک نسبت به دستیابی به توافق گفت: وی گفته است (روند مذاکرات مشکل است اما قابل دسترسی است). شرکای ما می‌توانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

13:26- برخی نشانه ها حاکی از تغییر موضع پاریس نسبت به ایران و همسو شدن آن با دیگر اعضای 1+5 در مسیر توافق با ایران است.

13:17- چندین خبرنگار مستقر در وین گزارش داده است که شایعاتی مبنی بر احتمال بازگشت «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به تهران، برای رایزنی و مشورت بیشتر در مورد مذاکرات، وجود دارد.

خبرنگار شبکه‌ بی‌بی‌سی در توئیتر به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که دیدارهای امروز آقای ظریف، مشخص می‌کند که آیا لازم است وی سفری به تهران داشته باشد یا نه. وزیر امور خارجه امروز با همتایان آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی خود دیدار می‌کند.

برخی دیگر از خبرنگاران هم گزارش داده‌اند که احتمال دارد این دیدار یک روزه باشد و وزیر خارجه پس از آن بار دیگر به محل مذاکرات هسته‌ای بازگردد. هنوز این خبر از سوی هیچ‌یک از مقامات ایرانی تائید نشده است.

13:15- در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دو و چند جانبه میان هیات‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۵ صبح روز جمعه معاونان وزیران خارجه ایران و چین با یکدیگر دیدار کردند.

13:01- روزنامه انگلیسی تلگراف در مقاله‌ای به بررسی چالش‌های پیش روی مذاکرات هسته‌ای پرداخته است و به این مسئله اشاره می‌کند که  جان کری برای رفع تنش هسته‌ای ایران و غرب باید در کنار همتای ایرانی خود راه‌حلی برای چهار موضوع اساسی زیر بیابند:

1- اورانیوم: یکی از محورهای اصلی اختلاف میان ایران و آمریکا است. ایران جمعا 19500 سانتریفیوژ در اختیار دارد و معتقد است تنها برای تولید اورانیوم 5 درصد و سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی آمریکا بر عدم دستیابی ایران به حتی یک سانتریفیوژ تاکید داشت اما اکنون جان کری به دنبال اطمینان از این مسئله است که درصورت تمایل احتمالی ایران به تولید بمب اتم واشنگتن یک سال زمان کافی برای واکنش در برابر آن را داشته باشد. برای دستیابی به این زمان یک ساله ذخایر اورانیوم ایران باید تا 80 درصد کاهش یافته و به 4000 دستگاه برسد. علاوه بر این ایران باید ذخایر فعلی اورانیوم غنی شده خود را از 8.4 تن به یک تن کاهش دهد. درعین حال ایران به دنبال حفظ تمام سانتریفیوژهایی است که به سختی و با هزینه زیاد در نیروگاه‌های خود نصب کرده وبه علاوه به دنبال گسترش ظرفیت غنی سازی خود است. زمان مورد نیاز برای هسته‌ای شدن به متغیرهای بسیاری از جمله تعداد سانتریفیوژها و میزان ذخایر اورانیوم بستگی دارد. درصورتی که ایران تمام ذخایر اورانیوم خود را تحویل داده و تمامی آنها را از کشور خارج کند، آنگاه می‌تواند  بیش از 4000 سانتریفیوژ را حفظ کرده و همچنان اطمینان دهد که برای اینکه در آستانه هسته‌ای شدن قرار بگیرد به حدود 12 ماه زمان نیاز است.

2. پلوتونیوم: ایران دارای راکتور آب سنگین اراک است که سوخت تولید شده در این نیروگاه می‌تواند به پلوتونیوم تسلیحاتی تبدیل شود و راه دیگری برای تولید بمب اتم باشد. از این رو آمریکا به دنبال اطمینان از اصلاح برگشت‌ناپذیر این راکتور به یک راکتور آب سبک بدون امکان استفاده تسلیحاتی از آن است. طفره رفتن از این مورد چندان ساده نیست و دیپلمات‌ها معمولا از نوعی ابهام در تفاهم‌نامه‌های بسیار حساس استفاده می‌کنند. زمانی که این مسئله به زیرساخت‌ها و سخت‌افزارها مرتبط می‌شود عملی کردن آن بسیار مشکلتر خواهد شد.

3. شفافیت:کارشناسان معتقدند درصورت نیت احتمالی ایران برای دستیابی به بمب اتم، این کشور به صورت مخفیانه دست به این اقدام خواهد زد. از این رو آمریکا خواستار اقدامات شفاف‌ساز بیشتری از سوی ایران است. این مسئله نیازمند فراهم ساختن شرایط بازدید سرزده بازرسان آژانس از هر تاسیساتی است. ایران در حال حاضر بر اساس تفاهم مشترک با آژانس تا اندازه‌ای اجازه دسترسی بازرسان به تاسیسات خود را داده است. جان کری  دست‌کم از ایران خواهد خواست تا با اجرای یک پروتکل الحاقی امکان بازرسی‌های بیشتری را برای آژانس فراهم ساخته و یا پا را از این فراتر نهاده و خواستار اقدامات شفاف‌سازی بیشتری از سوی ایران شود.

4.تحریم‌ها: هدف ایران در مذاکرات اطمینان از لغو هرچه سریعتر تحریم‌های اقتصادی است. آنچه مقامات آن را معماری تحریم‌ها علیه ایران می‌نامند استثنایی و پیچیده است. سه نوع تحریم علیه ایران وجود دارد: تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل. درصورت توافق نهایی اتحادیه اروپا و سازمان ملل مایل به رفع تحریم‌ها هستند. مسئله مهم جمهوریخواهان در آمریکا هستند که ممکن است به بهانه امضای یک توافق هسته‌ای بد از سوی اوباما با لغو تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کنند. حال باید دید اوباما برای رفع تحریم‌ها علیه ایران از قدرت ریاست‌جمهوری خود استفاده می‌کند یا این مسئله در کنگره به رای گذاشته می‌شود. این مسئله برای ایران کلیدی است زیرا مقامات تهران تنها در این صورت آماده توقف برنامه هسته‌ای خود هستند که از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران اطمینان داشته باشند.

12:55- روزنامه کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی با مطرح کردن این سوال که چقدر ایرانی‌ها را می‌شناسید بحث‌های مطرح شده توسط مقامات آمریکایی درباره اینکه تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره کشانده رد می کند. اسکات پترسون نویسنده این مطلب در ادامه با اشاره به فضای ایران از قول یک کارشناس تصریح می‌کند که تحریم‌ها بیش از آنکه تاثیر واقعی و محسوس داشته باشند دارای تاثیر روانی بوده‌اند.

12:53- همچنین قرار است دیدار وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه انگلیس و فرانسه با حضور رئیس هیات آلمان در ساعت 14 به وقت وین (16:30 به وقت تهران) برگزار شود.

12:52- جان کری وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد قرار است با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی و لوران فابیوس همتای فرانسوی خود دیدار کند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این دیدار ساعت 13 به وقت وین (15:30 به وقت تهران) برگزار می‌شود و این در شراطی است که دیروز عصر دیدار سه جانبه‌ای میان کری، ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 برای بررسی چگونگی رسیدن به توافق جامع برگزار شده است.

نشست کری با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود پس از دیدار مجدد سه جانبه امروز با ظریف و اشتون برگزار خواهد شد.

کری پیش از این دیدار سه جانبه به صورت دو جانبه با اشتون دیدار می‌کند.

12:49- مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در حاشیه اختتامیه همایش فرصت‎های سرمایه‌گذاری با رویکرد اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه قرارداد نیروگاه شماره دو و سه بوشهر امضا شده است، اعلام کرد: ارزش اقتصادی این قرارداد قابل توجه بوده و امیدواریم اجرای این پروژه‌ها حجم مبادلات بین دو کشور را متحول کند. 

این دیپلمات ایرانی در ادامه از امضای یادداشت تفاهم ضمیمه به پروتکل همکاری هسته‌ای خبر داد و افزود: این یادداشت تفاهم ضمیمه بین ایران و روسیه بوده که برای تولید سوخت در ایران در آینده منعقد شده و هر دو کشور در زمینه تولید مشترک سوخت همکاری می‎کنند. سند دیگری هم مبنی بر ساخت و اجرای نیروگاه بوشهر بین دو کشور امضا شده که عملیات اجرایی نیروگاه اول باید از امسال آغاز شود و ساخت نیروگاه دوم نیز از دو سال آینده آغاز خواهد شد.

12:40- یک عضو نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفتگو با مهر به وین درباره دیدار شب گذشته ظریف، اشتون و کری در وین گفت: مذاکرات جدی و صریح بود و وارد جزئیات شده و همه موضوعات مورد بررسی قرار گرفت. ادامه بحث ها به امروز موکول شده است. 

اين عضو نزديك به تيم مذاكره كننده در پاسخ به اين سئوال كه آيا پيشنهادات جديدي مطرح شده است اظهار داشت: پیشنهادات مختلف برای پیشبرد کار مطرح است.

12:37- «گری سیک» مشاور کاخ سفید در امور ایران و خلیج فارس در شورای امنیت ملی دولت دولت جیمی کارتر طی یادداشتی در مجله «پولتیکو» با اشاره به اینکه نباید اجازه داد ایران از میز مذاکرات هسته‌ای کناره‌گیری کند، تاکید کرد که در صورت شکست مذاکرات همانند سال 2005 می‌توان انتظار داشت که مخالفان توافق در تهران و واشنگتن و دیگر کشورها درباره نیت‌های طرف مقابل ابراز تردید کنند.

گری سیک با اشاره به اینکه شکست در مذاکرات منجر به حاشیه کشاندن دولت حسن روحانی و تیم وی خواهد شد تصریح می‌کند که ایران در صورت عدم دستیابی به توافق تولید غنی سازی 20 درصد را از سر خواهند گرفت.

این تحلیل‌گر برجسته آمریکایی در ادامه تاکید کرد که عدم دستپیابی به توافق با ایران در موعد مقرر شده در 24 نوامبر-3 آذر منجر به تقویت جناح ضد ایرانی در داخل آمریکا می‌شود که رژیم تحریم‌هخا علیه ایران را وضع کردند، می‌افزاید: یکی از موفقیت های اوباما حفظ کردن هماهنگی میان 5+1 بود درحالی که کشورهای این گروه در قبال مسائلی چون سوریه و اوکراین با یکدیگر دارای اختلاف بودند.

12:35- صفر نعیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبری با اعلام اینکه در نهایت جمهوری اسلامی ایران پیروز مذاکرات هسته‌ای است، به فارس گفت: تاکنون 95 درصد مسائل مابین ایران و 1+5 حل شده است و تنها 5 درصد اختلافات باقی مانده است که آنها هم در خصوص تعداد سانتریفیوژ‌ها و چگونگی لغو تحریم‌هاست. برخی افراد از عدم تمدید مذاکرات و پایان آن سخن به میان می‌آورند و می‌گویند که توافق بین ایران و 1+5 صورت نخواهد گرفت ولی بهتر است بدانیم که رژیم صهیونیستی و عربستان به دلیل عناد با جمهوری اسلامی ایران مخالف شدید توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 هستند.

وی اظهار داشت: مذاکرات نهایی ایران و 1+5 به نتیجه خواهد رسید زیرا منافع ایران و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی و همچنین آسیایی در این قضیه است و آنها از کش و قوس‌های ایجاد شده در عرصه بین‌الملل خسته شده‌اند. مذاکرات چه تمدید شود و چه تمدید نشود مطمئنا نتیجه خواهد داد.

نعیمی با اشاره به تحریم‌های ضد ایرانی غرب گفت: تحریم‌های ضدایرانی در پایان مذاکرات پس از توافق نهایی حتما باید لغو شود ولی به طور قطع نمی‌توان گفت که پیروزی جشن سوم آذر چه کشوری است و مشخص نیست که ایران خوشحال راند نهایی مذاکرات است یا 1+5.

12:29- روزنامه آمریکایی یو اس ای تو دی، سخنگوی سفارت آلمان در واشنگتن تاکید کرده است که ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 با ضرب الاجل 24 نوامبر ممکن است به مفاد اولیه یک توافق جامع دست یابند اما برای تکمیل و آغاز رسمی آن به فرصت بیش‌تری نیاز دارد که احتمالا تا اواسط سال میلادی آینده طول می‌کشد.

12:20- روزنامه «خراسان» به قلم خبرنگار خود از وین، با این مقدمه نوشت: با یک مقام ارشد وزارت خارجه درباره حال عمومی آقای ظریف صحبت می کردیم. به شوخی گفتم که اگر مردم آنقدر که برای تیم‌ ملی فوتبال در جام جهانی دعا کردند، برای مذاکرات با 1+5 هم دعا می‌کردند الان آمریکایی‌ها واقع‌بین شده بودند.

وی جواب داد: «امروز توی یک مذاکره دوجانبه آقای ظریف، آرام صحبت می‌کرد.» شاید همان طور که در روز اول گفت، منتظر است تا ببیند طرف مقابل اراده سیاسی برای پیشرفت و مذاکرات واقعی را دارد یا خیر؟ «آن هم ظریف که بلند صحبت کردنش در مذاکرات حتی گاهی به داد زدن شباهت پیدا می‌کند.»  در دوره‌های قبلی مذاکرات چند دفعه اتفاق افتاده است که محافظ‌ها از شدت داد و بیدادی که از داخل اتاق مذاکره به گوش می‌رسیده، بی‌اجازه وارد اتاق شده‌اند. یک بار هم آقای صابری، کارشناس حقوقی نمایندگی از نگرانی وارد اتاق شده بود که خانم اشتون به او می‌گوید به دادهای ظریف عادت دارد!

12:15- خبرگزاری رویترز گزارش کرد که رژیم صهیونیستی به شدت به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بی‌اعتماد است اما حامی سرسخت صهیونیست‌ها در آمریکا که همان آیپک است، کنار کشیده است. آنها اوایل سال جاری میلادی موفق نشدند علیرغم تلاش‌های بسیار زیاد دولت آمریکا را وادار به تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران کنند و کاخ سفید گفت که تحریم‌ها، مذاکرات با ایران را از مسیر اصلی منحرف می‌کند.

بر اساس این گزارش، در حالیکه نشانه‌های زیادی وجود دارد که مهلت 24 نوامبر برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران، احتمالاً مجدداً تمدید شود، آیپک سکوت پیشه کرده است و بررسی می‌کند که چگونه در میان جو سیاسی در حال تغییر واشنگتن به نتیجه این مذاکرات واکنش نشان دهد.

یک منبع نزدیک به آیپک می‌گوید: تا زمانیکه مشخص نشود که چه در وین رخ می‌دهد، چیزی برای لابی‌ کردن وجود ندارد اما بعد از آن سوال اینجا است که شاهد یک فشار شدید برای تعامل با کنگره باشید یا خیر. ممکن است این آرامش قبل از طوفان باشد».

12:10- خبرنگار روزنامه آلمانی  تاگس تسایتونگ گزارش داد که فرانک والتر اشتاین مایر که قرار بود عازم کنگو شود به دلیل حضور در مذاکرات هسته ای سفر خود را لغو کرده است و احتمالا عازم وین خواهد شد.

12:00- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 1+5 همچنان بر روی زیاده‌خواهی اصرار دارد در حالی که جمهوری اسلامی ایران در مورد لغو تحریم‌ها بسیار جدی است و اعلام کرده که تا زمانی که کل تحریم‌ها لغو نشود مذاکرات نتیجه‌بخش نخواهد بود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: اگر طرف غربی به همین شیوه فعلی ادامه دهد تمدید مذاکرات معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند زیرا وقتی پیشرفتی در مذاکرات مشاهده نمی‌شود و غرب بر روی خواسته‌های ناحق پافشاری می‌کند تمدید مذاکرات هم چیزی را حل نخواهد کرد مگر اینکه در چند روز باقیمانده 1+5 بنای بر تصمیم درست و عاقلانه بگیرد.

11:56- لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 گفت:«ایران کاملا حق دارد که از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند و پاریس می خواهد تا ضمن تعامل، اختلافات را کم کند.»

11:55- صدای روسیه ضمن اشاره به این موضوع که هنوز سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به وین مشخص نیست گزارش داد، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت: بدون انگیزه‌های و ابتکارات جدید از سوی 1+5 و ایران طراحی توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران بسیار دشوار خواهد بود. مذاکرات در شرایط سخت جریان دارد. رسیدن به توافق دشوار خواهد بود اما نباید این شانس از دست برود.

هم‌چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از معاون وزیر امور خارجه روسیه که سرپرستی هیأت روسی در مذاکرات هسته‌ای را بر عهده دارد درباره تمدید مذاکرات گفت: هیچ یک از طرف‌های مذاکره کننده مساله تمدید مذاکرات را بیان نمی‌کنند.

11:50- روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین در رستای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران در تهران به مشکل برخواهد خورد.

11:43- سومین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده ۱+۵ قرار است ساعت ۱۱ امروز به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) در هتل «پله کوبورگ» وین برگزار شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی