بازدید 2771

خسارت خشکسالی با زلزله برابری می‌کند

خشکسالی نوعی پدیده اقلیمی برگشت‎پذیر و واقعیتی اجتناب‎ناپذیر در اقلیم‎های مختلف است که در اثر کمبود بارندگی طی یک دوره زمانی بروز می‌کند.
کد خبر: ۴۵۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴ 21 November 2014
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: خسارت ناشی از خشکسالی برابر یا بیشتر از خسارت ناشی از سایر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله است.

ناصر طهماسبی‎پور در گفت‎وگو با ایسنا اظهار کرد: خشکسالی نوعی پدیده اقلیمی برگشت‎پذیر و واقعیتی اجتناب‎ناپذیر در اقلیم‎های مختلف است که در اثر کمبود بارندگی طی یک دوره زمانی بروز کرده و تحت تأثیر پدیده‎هایی چون التیتو، لاتینا و گازهای گلخانه‎ای در اقلیم‎های خشک و نیمه‎خشک با روندی افزایشی در حال اتفاق افتادن است. کمبود بارش اثرات متفاوتی روی آب‎های زیرزمینی، منابع ذخیره آب، رطوبت خاک و جریان رودخانه دارد.

وی ادامه داد: اگر تداوم وقوع آن طولانی شود اثرات ناشی از آن حالت غیرساختاری یافته و در نتیجه خسارت‎های ناشی از این پدیده در بخش‎های مختلف مانند کشاورزی و اجتماعی به صورت تدریجی ظاهر می‎شود. همچنین به دلیل ذات پنهانی این پدیده، تعیین زمان آغاز، گسترش و پایان آن دشوار است.

این محقق آبخیزداری خاطرنشان کرد: از آنجا که وقوع خشکسالی اجتناب‎ناپذیر است، به خصوص در دهه‎های اخیر که میزان آن افزایش چشمگیری یافته، برای مقابله با این بلای طبیعی و ایجاد یک سیستم مدیریتی مناسب استفاده از روش‎های مناسب برای تعیین و بررسی خشکسالی بسیار مهم است. 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها