بازدید 14582
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

دو راهی تمدید یا توافق، سه روز مانده تا ضرب‌الاجل مذاکرات

پابرجا بودن شکاف‌های موجود میان طرفین در مذاکرات هسته‌ای و امکان تمدید مذاکرات، تأکید جان کری بر عدم گفت‌و‌گو درباره تمدید مذاکرات، هشدار نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما درباره توافق با ایران، اظهارات دبیرکل سازمان ملل درباره گفت‌و‌گوهای هسته‌ای و موضع نماینده جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۵۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵ 21 November 2014
دو راهی تمدید یا توافق، سه روز مانده تا ضرب‌الاجل مذاکراتپابرجا بودن شکاف‌های موجود میان طرفین در مذاکرات هسته‌ای و امکان تمدید مذاکرات، تأکید جان کری بر عدم گفت‌و‌گو درباره تمدید مذاکرات، هشدار نمایندگان کنگره آمریکا به اوباما درباره توافق با ایران، اظهارات دبیرکل سازمان ملل درباره گفت‌و‌گوهای هسته‌ای و موضع نماینده جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

دو راهی تمدید یا توافق، سه روز مانده تا ضرب‌الاجل مذاکرات

به گزارش «تابناک»، امروز نیز همچون چند روز گذشته، اخبار و تحلیل‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران، مهم‌ترین بخش مطالب مربوط به ایران را در مطبوعات بین المللی به خود اختصاص داده است. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی به نقل از مقامات نزدیک به مذاکرات می‌نویسد، گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ ممکن است تا ماه مارس تمدید شود و دلیل آن نیز اختلافات شدید باقی مانده میان دو طرف است. رویترز در ادامه به نقل از یک دیپلمات غربی می‌نویسد، امکان دارد دو طرف در این دور از مذاکرات بر سر یک نوع توافق نامه مقدماتی توافق کرده و یا در بهترین حالت، چهارچوب کلی توافق نامه نهایی را تدوین کرده و طی هفته‌ها و ماه‌های بعد به گفت‌و‌گو درباره جزئیات آن بپردازند.

دو راهی تمدید یا توافق، سه روز مانده تا ضرب‌الاجل مذاکرات

با وجود این، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرده، تمدید مذاکرات هنوز در دستور کار هیچ یک از طرفین قرار ندارد. به نوشته روزنامه «نیشن» پاکستان، جان کری گفته با وجود اینکه طرف‌های حاضر در مذاکرات نسبت به شکاف‌های باقی مانده نگران هستند، اما درباره تمدید ضرب الاجل توافق نهایی گفت‌و‌گویی نکرده‌اند. وی گفته: «ما درباره تمدید صحبت نمی‌کنیم. ما مذاکره می‌کنیم تا به توافق برسیم؛ به همین سادگی». نیشن در مطلب خود اشاره می‌کند که چهار روز مانده به ۲۴ نوامبر، هیچ نشانه‌ای از کوتاه آمدن ایران از مواضع خود مشاهده نمی‌شود. 

دو راهی تمدید یا توافق، سه روز مانده تا ضرب‌الاجل مذاکرات

در همین حال، نمایندگان کنگره آمریکا بار دیگر تلاش‌های خود را برای تشدید فشار بر دولت این کشور در موضوع هسته‌ای ایران افزایش داده‌اند. به نوشته «وال استریت ژورنال»، نمایندگان کنگره آمریکا، روز گذشته از دولت اوباما خواسته‌اند رایزنی‌های خود با کنگره را درباره هر گونه توافق هسته‌ای بالقوه ـ که قرار است با ایران حاصل شود ـ افزایش دهد. آن‌ها همچنین نسبت به حصول توافقی که سبب شود ایران بتواند اکنون و یا در آینده نسبت به ساخت سلاح هسته‌ای اقدام کند، هشدار داده‌اند. این روزنامه اشاره می‌کند که گروهی متشکل از ۴۳ سناتور جمهوری خواه، با ارسال نامه‌ای برای اوباما از تمایل خود به افزایش فشار‌ها بر ایران سخن گفته‌اند.

دو راهی تمدید یا توافق، سه روز مانده تا ضرب‌الاجل مذاکرات

اما در میان دیگر مطالب درباره مذاکرات، برخی مطبوعات و رسانه‌ها اظهارات دبیرکل سازمان ملل را مورد توجه قرار داده‌اند. سایت خبری «آروتز شوا» ضمن پرداختن به این موضوع می‌نویسد‌، روز گذشته بان کی مون،  از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران خواسته، از خود انعطاف نشان دهند تا بتوانند در ‌‌نهایت، منازعه دوازده ساله بر سر برنامه هسته‌ای ایران را خاتمه دهند.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر‌بان منتشر شده، آمده است: «دبیرکل از همه طرف‌ها خواسته انعطاف، بینش و عزم لازم را از خود نشان دهند تا مذاکرات را به نتیجه‌ای موفقیت آمیز برسانند که نگرانی‌ها و منافع همه طرف‌ها را مورد توجه قرار دهد». 

دو راهی تمدید یا توافق، سه روز مانده تا ضرب‌الاجل مذاکرات

در ‌‌نهایت، خبرگزاری کویت نیز دیدگاه‌های مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا را درباره مذاکرات هسته‌ای ایران مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، فدریکا موگرینی اظهار داشته، اکنون مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۵ در وین، وارد مرحله‌ای تعیین کننده شده است.

موگرینی ابراز امیدواری کرده طرفین در این مذاکرات بتوانند به یک راه حل بلندمدت و جامع دست یابند که نگرانی‌های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران را حل و فصل کند. وی همچنین از کا‌ترین اشتون، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در مذاکرات هسته‌ای ایران، به سبب تلاش‌هایش در این زمینه تشکر کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل