بازدید 3887

ايران بهترين دوست کشورهاي منطقه است

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: ایران باور دارد که کشورهای منطقه، خود باید نقش اساسی برای پایان دادن به افراط گرایی ، تروریزم و ایجاد صلح در منطقه داشته باشند.
کد خبر: ۴۵۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶ 21 November 2014
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: ایران باور دارد که کشورهای منطقه، خود باید نقش اساسی برای پایان دادن به افراط گرایی ، تروریزم و ایجاد صلح در منطقه داشته باشند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسین امیرعبدالهیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به نحوه شکل گیری ائتلاف به رهبری آمریکا ضد داعش افزود: بخشی از موفقیت در عراق در مبارزه با داعش ناشی از فضای روانی تشکیل ائتلاف بود اما در عمل، بخش اصلی این موفقیت، نیروهای مردمی و داوطلب عراقی بودند و فتوای مرجعیت در عراق هم در مبارزه علیه داعش و موفقیت های اخیر نقش اصلی را داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکایی ها در سه سال و نیم گذشته، گروه های تروریستی از جمله داعش را تقویت کردند اما اکنون خواهان مبارزه با آن هستند گفت: آنها می گویند بر مبنای ارزیابی های غلط اطلاعاتی که برخی از کشورهای منطقه دادند، عمل کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آمریکایی ها پس از سقوط موصل در گفتگوهای خود با روسیه گفتند که اولویت برای ما تعیین تکلیف روند سیاسی در عراق است زیرا یکی از کشورهای منطقه به ما گفته تا زمانی که تکلیف روند سیاسی درعراق مشخص نشده است وارد مبارزه با داعش نشویم.

معاون وزیر خارجه با اشاره به سیاست های کلان آمریکا در منطقه افزود: آمریکایی ها وقتی مجبور شدند نیروهای خود را در سال 2011 از عراق خارج کنند احساس کردند ضربه حیثیتی سنگینی خوردند لذا نوع اقدام امریکا ضد داعش نشان میدهد که آنها می خواهند این ضربه را جبران کنند.
وی گفت: اطلاعات امریکا می دانست اقدامات گروه های تروریستی در سوریه ممکن است از کنترل خارج شود.

امیرعبداللهیان افزود: فروپاشی ارتش عراق و سوریه و نابسامانی ارتش مصر برای رژیم صهیونیستی ، خوشایند و در راستای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: باور جمهوری اسلامی ایران این است که عربستان کشور مهمی در جهان اسلام و منطقه است و لزوم همکاری تهران و ریاض در مسیر مبارزه با تروریسم و حل مشکلات منطقه و صلح و ثبات و امنیت منطقه ای، کلیدی و اساسی است.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: آقای روحانی با همین نگاه در شروع کار خود در دولت یازدهم اشارات مثبتی در نخستین مصاحبه خود داشت.

امیرعبداللهیان ادامه داد: تلاش های دو طرف بر این بود تا این ابراز تمایل های دو طرفه را به مکانیزمی تبدیل تا جهان اسلام و منطقه آن را احساس کنند.

وی گفت: گفتگوها با سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان، سازنده بود و درباره نگرانی های موجود از جمله تروریسم وافراط گرایی دیدگاه های مشترکی وجود داشت.

امیرعبداللهیان افزود: حتی دریافتیم در این مقطع، موضوع مبارزه با داعش برای عربستان هم دارای اولویت است اما مجموعه شرایط حاکم در درون دولت سعودی در هر مرحله 2 تا 3 روز پس از دیدارها و گفتگوهای مثبت به گونه ای دیگر عمل می کند.

وی گفت: اظهارات رسانه ای سعود الفیصل به عنوان وزیر خارجه عربستان غیرقابل درک است و از مجاری دیپلماتیک آن را اعلام کردیم و اتهاماتی که به ایران زده می شود از جمله اینکه ایران از اشغال سوریه دست بردارد، قابل قبول نیست.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در مسیر دیپلماتیک اعلام کردیم که قرار نیست چنین اتهاماتی از شما بشنویم در حالی که ما این رویه را نداریم و سعی می کنیم در مسیر سازنده حرکت کنیم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: انتظار داریم هم در گفتار و هم در عمل شاهد گام های مثبت و سازنده تر عربستان سعودی باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در دیدار با پادشاه بحرین در حاشیه مراسم تحلیف السیسی درباره موضوعات و بحران بحرین هم گفتگو شد یا خیر؟ گفت: در دیدار 10 تا 12 دقیقه ای ما حرف های مثبتی از پادشاه بحرین شنیدم و پادشاه بحرین اظهار داشت که مصمم است در مسیر سیاسی، مسایل را حل کند.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: در بحرین برخی از جریانات افراطی در درون حاکمیت حتی فرصت راه حل سیاسی را از پادشاه و ولیعهد سلب کردند.

وی افزود: ایده های مثبتی را از پادشاه بحرین در گفتگوها شنیدیم که امیدواریم در عمل هم این فرصت برای پادشاه و ولیعهد بحرین فراهم شود تا خواسته های معارضه که خواسته ای دموکراتیک است محقق شود و صلح و آرامش به بحرین بازگردد.

مجری در ادامه پرسید: اکنون حدود 3 سال و نیم است که بحران تحمیلی بر ضد سوریه تدارک دیده شده است. الان وضعیت گفتگوها با نهادهای بین المللی و کشورهای خواهان آرامش سوریه برای استقرار ثبات و امنیت در این کشور چگونه است؟ معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: در شروع به کار دولت یازدهم با تصمیم اوباما برای حمله به سوریه به اتهام استفاده از سلاح شیمیایی مواجه شدیم و حتی به ما پیام دادند که هدف قرار دادن برخی نقاط در سوریه برای ما حیاتی است البته گفتند که بشار اسد را هدف قرار نخواهند داد و ساختار ساسی را حفظ می کنند اما آنچه که مشخص بود این بود که حمله آنها جدی است.

وی افزود: در ابتکار ایران و سوریه و بر مبنای حرام بودن سلاح های کشتار جمعی طبق فتوای رهبری و با این نگاه اعتقادی ، ایران تلاش کرد سوریه را متقاعد کند که بهانه حمله از امریکا را با ورود کارشناسان بین المللی بگیرد و این یک موفقیت سیاسی بود.

امیرعبداللهیان گفت: البته تعرض احتمالی رژیم صهیونیستی از دیگر تهدیدات علیه سوریه است اما این کشور توانایی لازم را برای دفاع دارد.

وی افزود: دکتر ظریف طرح 4 ماده ای را حدود یک سال پیش برای حل بحران سوریه ارائه کرد که هر کدام از موارد این طرح، مکانیزم دقیقی برای به نتیجه رسیدن دارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: این طرح 4 ماده ای سیاسی به مسایل آتش بس، روند سیاسی، انتخابات و گفتگوی ملی و مشارکت سیاسی حداکثری در آینده سوریه توجه دارد.

وی گفت: در گفتگوها با سازمان ملل و مقامات غربی اعلام کردیم نمی شود از یک سو در پی راه حل سیاسی و بین المللی و بازسازی سوریه باشیم و از طرف دیگر شاهد باشیم به بهانه مبارزه با داعش بدون هماهنگی با سوریه اقداماتی علیه داعش در سوریه انجام شود.

امیرعبداللهیان افزود: قبلا داعش و گروه های تروریستی در برخی مناطق سوریه مستقر شده بودند و جنایات می کردند الان به صورت گزینشی برخی از این مناطق بمباران می شود اما هیچ داعشی در آنجا وجود ندارد و در واقع داعشی که مستقر بود الان متحرک است و مناطق بیشتری را آلوده می کند و نتیجه آن جنایت و کشتار بیشتر و آوارگی مردم است.

وی گفت: به صراحت به آمریکایی ها گفتیم که یک جریان سیاسی واقعی به عنوان معارضه سوریه وجود دارد که به راهکار سیاسی معتقد است و ما در تشویق این جریان نقش داشتیم اما امریکایی ها روی این گروه دست گذاشتند که آنها را مسلح کنند.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه این یکی از خطاهای راهبردی آمریکایی هاست، ادامه داد: هر کسی در سوریه مسلح شود یا باید جذب ارتش سوریه و یا جذب گروه های ترویستی شود.

مجری در ادامه پرسید: برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس احساس می کنند ممکن است ایران با قدرت های غربی مشکلش حل شود و این موجب می شود ارتباط آنها با کشورهای غربی کاهش یابد و کشورهای غربی به آنها دیگر بها ندهد آیا واقعا در گفتگوها درباره این مسایل صحبت می شود و ایران تلاش کرد تا این نگرانی را در کشورهای عربی کاهش دهد؟

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: در سطح بین المللی برخی به صورت هدفمند به دنبال تشدید ایران هراسی هستند و در سطح منطقه ای درگیری های شیعه و سنی و فرقه گرایی را دامن می زنند.

وی ادامه داد: اما در بحث گفتگوهای هسته ای 2 نگاه در منطقه وجود دارد یکی اینکه با شروع به کار دولت یازدهم برخی از کشورهای منطقه در پی تقویت مناسبات هستند و در مقابل کسانی که در پی ایران هراسی و اسلام هراسی هستند در بحث هسته ای دائما سعی می کنند نگرانی هایی را ایجاد کنند.

امیرعبداللهیان افزود: مذاکرات ما با گروه کشورهای 1+5 فقط در زمینه های هسته ای است و تا این موضوع حل نشود وارد مباحث دیگر مثل سوریه و دیگر مشکلات منطقه نمی شویم.
وی گفت: امریکا بارها به ایران پیام داد که ایران وارد مبارزه با داعش شود در حالی که ایران در همان ساعات اولیه سعی کرد به عراق در مبارزه با داعش کمک کند.

امیرعبداللیهان تاکید کرد: دو نگاه متفاوت مثبت و منفی در کشورهای عربی وجود دارد و نگاه منفی این است که ایران مخفیانه با گروه 1+5 درباره مسایل غیر هسته ای از جمله سوریه و منطقه گفتگو می کند و نگاه مثبت این است که لازم است از این فرصت برای صحبت درباره مسایل منطقه ای صحبت کنیم.

وی گفت: ایران باور دارد که اهل منطقه باید نقش اساسی برای پایان دادن به افراط گرایی و تروریزم و صلح در منطقه داشته باشند.
امیرعبداللهیان افزود: ایران در عالی ترین سطوح بارها اعلام کرده است که امنیت منطقه را امنیت ایران می داند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با هیچ طرف خارجی در مسایل منطقه معامله نخواهد کرد و بهترین دوست برای کشورهای منطقه بوده، هست و خواهد بود.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه درباره موضع ایران در قبال تحولات یمن هم گفت: اتفاقات اخیر در یمن با نقش آفرینی پررنگ تر جریان انصارالله و حوثی های یمن بود و این جریان توانست در این مقطع نقش سازنده ای برای ایجاد وحدت در یمن ایفا کند و همه احزاب و گروه ها و حتی دولت یمن را سهیم دید.

امیرعبداللهیان افزود: برخی کشورها فرافکنی که می کنند که اینها مدل حزب الله لبنان را در یمن پیاده می کنند در حالی که این گونه نیست.

وی با بیان اینکه ثبات یمن روی ثبات منطقه از جمله ایران تاثیر دارد، گفت: تفاهم میان گروه های سیاسی مختلف یمن، اقدام مبارکی است و منجر به بهبود اوضاع یمن و امنیت و ثبات آن خواهد شد.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه درباره وضعیت آقای نیکبخت دیپلمات گروگان گرفته شده در یمن و اقدامات ایران برای آزادسازی این دیپلمات گفت: در ماه های گذشته فرصتی فراهم شد تا امکان اطلاع رسانی دقیق به خانواده نیکبخت فراهم شود و به طور مستمر این موضوع پیگیری می شود.

امیرعبداللهیان افزود: ایران از ابتدا کمیته فعالی را برای پیگیری وضعیت این دیپلمات تشکیل داد و کمیته ای هم در یمن برای پیگیری این موضوع تشکیل شد.

وی تاکید کرد: سلامت آقای نیکبخت بسیار مهم است و بر اساس آخرین اطلاعات، وی در سلامت کامل است و امیدواریم شاهد آزادی قریب الوقوع وی باشیم.

معاون وزیر خارجه کشورمان درباره وضعیت ملت فلسطین در غزه و ویران کردن منازل آنان در نزدیکی بین المقدس از جانب صهیونیست ها و اقدامات کشورمان گفت: آخرین اقدام ایران نامه ای است که 48 ساعت پیش به وزرای خارجه کشورهای اسلامی توسط ظریف ارسال شد.
وی افزود: به طور روزانه و ساعت به ساعت با آقای ظریف در تماس هستیم و وی تاکید دارد در قبال تحولات منطقه اقدامات دقیق انجام شود.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: از سال 1967 تاکنون رژیم صهیونیستی اولین بار بود که تصمیم گرفت مسجدالاقصی را به روی مسلمانان ببندد که این موضوع بیشتر از 18 ساعت طول نکشید.

امیرعبداللهیان افزود: این رژیم صهیونیستی است که باید انتخاب کند دست از تداوم شهرک سازی و یهودی سازی بردارد یا انتفاضه سوم را در قبال خود از غزه تا کرانه باختری با موج جدید مشاهده کند و با آن مواجه شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار