بازدید 74533
باز هم اشتغال متخصصانِ بیکار موجب اتخاذ تصمیمی عجیب شد؛

رزیدنت های پاتولوژی در اقدام اعتراضی خواستار تغییر رشته شدند!

اگر قرار است به مانند آنچه در سالهای گذشته رخ داد، برخی را با دایر کردن دوره های کوتاه مدت به شمول افراد واجد شرایط تاسیس آزمایشگاه برسانید و یا فارغ التحصیلانی که کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در یک رشته خاص گرفته‌اند را به جای پاتولوژیست ها به کار بگیرید، پس چرا پاتولوژیست تربیت کرده‌اید؟
کد خبر: ۴۵۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴ 20 November 2014
اگر به اواخر عمر دولت دهم بازگردیم و ماجرای به کارگیری ماماها در شغل پرستاری -که جدای حل مشکل بیکاری ماماها، رفع کمبود پرستار هدف دیگر آن معرفی شده بود و اعتراضات زیادی در هر دو گروه به همراه داشت را- به یاد آوریم، توجه به ماجرای اخیر مجابمان خواهد کرد که این سلیقه‌ای عمل کردن تبدیل به رویه برخی مسئولان در وزارت بهداشت شده است!

به گزارش «تابناک»، متخصصان و دانشجویان آسیب شناسی (پاتولوژی) که چندی پیش همزمان با انتشار کتاب ارزش نسبی خدمات درمانی و مراقبتهای سلامت اعتراضشان بالا گرفته و در دیدار با وزیر بهداشت قول های مساعدی برای حل مشکل گرفته بودند، چند روزی است که دوباره اینقدر عرصه را بر خود تنگ یافته‌اند که مجبور شده‌اند مقابل این وزارت خانه تحصن کرده و حتی از آن بالاتر، خواستار خروج از جمع پاتولوژیست ها شوند!

ماجرا از نامه‌ای شروع شد که مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت ذیل آن را امضا کرده و بر اساس آن، انحصار این متخصصان برای تاسیس آزمایشگاه پاتولوژی و پاتوبیولوژی ندید گرفته شده و کسانی هم تراز با ایشان در اعطای این مجوز انگاشته شده‌اند که به کل پزشک نیستند و هیچ ارتباط مستقیمی با درمان ندارند!

شروط قانونی که ندید گرفته شده است
شروط قانونی که ندید گرفته شده است
یکی از رزیدنت های معترض در این باره می‌گوید: در حالی که قانون صراحت دارد مجوز تاسیس چنین آزمایشگاه هایی به پاتولوژیست ها داده شود، اما این قانون همیشه نادیده گرفته می‌شود؛ در سالهای دورتر دکترای علوم آزمایشگاهی هم مجاز شناخته شدند تا کمبود پاتولوژیست مشکل ساز نشود اما اکنون با وجودی که دکترای پاتولوژیست تربیت می‌شوند و تخصص علوم آزمایشگاهی برچیده شده، هیچ توجیهی برای زیر پا گذاشتن قانون وجود ندارد.

وی می‌افزاید: دکتر میراب سمیعی در حالی دکترای تک رشته ای را مجاز به تاسیس آزمایشگاه دانسته که قانون به صراحت چیز دیگری می‌گوید و علاوه بر آن، منطق نیز به غلط بودن این تصمیم حکم می‌دهد چراکه تفاوت میان آنچه ما آموخته‌ایم با آنچه دکترای phd خوانده اند بسیار زیاد است؛ تجربه سالهای طولانی پزشکی پشت تخصص ماست که می‌تواند در تشخیص بسیار موثر باشد، در حالی که دکترای تک رشته‌ای با علایم بالینی بیمار هیچ آشنایی نداشته و ندارند و اصلا پزشک نیستند!

بدین ترتیب تحصنی با حضور رزیدنت ها و فارغ التحصیلان پاتولوژی مقابل وزارت بهداشت شکل گرفت که به نظر می‌آید موقتا شکسته شده تا مذاکرات نمایندگان این متخصصان با مسئولان پیگیری شود؛ تحصنی که با نامه نگاری رزیدنت های این رشته به وزارت بهداشت برای تغییر رشته، بسیار جدی است و حکایت از آن دارد که حل و فصلش نیازمند تدبیرهای عاجل و موثر است.

فرید کرمی، رییس انجمن پاتولوژی در این باره به «تابناک» می‌گوید: معتقدیم تا مجاری قانونی وجود دارد، اقداماتی مانند تحصن مناسب نیست به همین دلیل از دانشجویان و متخصصان خواستیم به این اقدامات خود پایان دهند اما این در حالی است که متاسفانه شاهدیم آزمایشگاه مرجع سلامت به عنوان مرجع سیاستگذار آزمایشگاه های کشور در طول عمر خود، نه هیچگاه مسئولانی از خانواده پاتولوژیستها به خود دیده و نه تا امروز آن توجهی که لازم بوده را به این رشته داشته که در نتیجه آن گاه تصمیمات عجیب و غریبی اتخاذ می‌شود که اگر اعتراض و رسانه‌ای کردن ماجرا نباشد، اصلاح کردنشان غیر ممکن به نظر می‌رسد.

وی می‌افزاید: در حالی که سیاست های آموزشی نظام مدت هاست بر تربیت پاتولوژیست قرار گرفته و کشورمان به مانند کشورهای توسعه یافته نگاه تخصصی به این مسائل نشان داده، اما شاهدیم که به سادگی هر چه تمام تر این مسیر قانونی گاه خدشه دار می‌شود و توجیه آن، اشتغال آفرینی برای متخصصانی است که مسئولان نتوانسته‌اند بازار کاری مورد نیاز برای جذبشان را فراهم آورند.

نامه جنجال آفرین
نامه جنجال آفرین
کرمی در ادامه با اشاره به این نکته که نتیجه چنین بی توجهی هایی، گریزان شدن پزشکان از ادامه تحصیل در این رشته و در نتیجه بی فایده شدن دایر کردن آن در دانشگاه ها خواهد شد، می‌گوید: قطعا نمی‌توان مشکل بیکاری برخی فارغ التحصیلان را با هل دادن ایشان به زمینه های کار تخصصی دیگران حل کرد. اگر قرار است به مانند آنچه در سالهای گذشته رخ داد، برخی را با دایر کردن دوره های کوتاه مدت به شمول افراد واجد شرایط تاسیس آزمایشگاه برسانید و یا فارغ التحصیلانی که کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در یک رشته خاص گرفته‌اند را به جای پاتولوژیست ها به کار بگیرید، پس چرا پاتولوژیست تربیت کرده‌اید و برتری ایشان را در چه می‌دانید؟

رئیس انجمن آسیب شناسی می‌افزاید: البته این تنها مشکل ما نیست بلکه زمانی که تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات درمانی و مراقبتهای سلامت در دست اقدام بود، انتظار داشتیم که از نادیده گرفتن خلاصی بیابیم که بعد معلوم شد اینچنین نیست و بهتر است ان تخصص مهم را رها کرده و به سراغ طبابت به عنوان پزشک عمومی برویم!

کرمی با اشاره به اینکه چنین رویکردی موجب خواهد شد به مرور زمان فارغ التحصیلان طب عمومی علاقه ای به ادامه تحصیل در این رشته که مادر طب به شمار می‌رود نداشته باشند، می‌گوید: پاتولوژیست ها از آینده شغلی خود مطمئن نیستند و به این ترتیب که پیش می‌رویم در سالهای آتی نخبگان طب عمومی از پاتولوژی روی گردان خواهند بود چراکه راه آسان تری برای دیگران رسیدن به امتیازات این تخصص وجود دارد و علاوه بر آن، سطح در آمد اینقدر متفاوت است که گزینه های بسیار بسیار بهتری پیش رویشان قرار خواهد داشت؛ نتیجه همه این اتفاقات نیز چیزی نیست جز ضرر متخصصان این رشته و انبوه بیماران.

وی در پایان می‌گوید: امیدواریم این بار نیز به مانند دفعات قبلی که تصمیمات عجیب و غریب پاتولوژی را تحت تاثیر قرار داده بود، مسئولان به ماجرا ورود کرده و گره گشایی کنند که در غیر اینصورت، به نظر باید به دانشجویان این رشته که درخواست تغییر رشته داده‌اند حق داد! در شرایط حساسی که وزارت خانه طرح مهم سلامت را با قوت به پیش می‌برد، می‌شد با اتخاذ چنین تصمیم های عجیبی حاشیه ساز نشد و همدلی جامعه پزشکی کشور را مخدوش نکرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷۲۶
اشکال نداره، من هم تازه دکترا گرفته بودم یه مدت مسافرکشی می کردم الان هم بیکار هستم. شما هم که فعلا رزیدنت هستید اول دکتراتون رو بگیرید بذارین جند ماه بگذره مهر مدرکتون خشک بشه بعد اگه بیکار موندین تازه میشین مثل من. به قول دکتر ظریف: زندگی همینه!
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
ما باید آزمایشگاهای تخصصی داشته باشیم پاتولوژیست فقط در زمینه پاتولوژی هماتولوژیست فقط هماتولوژی ایمونولوژیست فقط ایمنی شناسی پارازیتولوژیست انگل شناسی وایرولوژیست ویروس شناسی قارچ شناسی حشره شناسی و......هر یک فقط ذر رشته تخصصی خود باید کار کنند و در سایر زمینه ها اظهار نظر نکنند
baboo
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
ظریف میگفت « زندگی همینه»
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
شما لطفاً بفرمایید از کدوم دانشگاه و با چه مراحلی دکترا گرفته اید. منشی شرکت ما که با دیپلم هنرستان شروع به کار کرده بود الان به لطف مدارک و تحصیلات کشکی موجود داره دکترا می خونه. این رو جدی می گم. بلایی سر ارزش مدرک و تحصیلات آوردن که مغول سر کسی نیاورد.
حکیم
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
دوستان عزیز! در هر صنفی خوب و بد وجود داره.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
خیلی از رشته های جانبی پزشکی مظلوم هستند.مثل پرستارها و آزمایشگاه ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
با سلام
عنوان رو که می خونی تصور می کنی که چه تصمیم عجیب و غریبی گرفته شده. البته این درک کسانی است که در این زمینه هیچ گونه تخصصی ندارند مثل دوست عزیر نگارنده این مطلب که بعید می دانم از حوالی رشته های پزشکی گذشته باشد یا آنکه ایشان هم در طرف دیگر قصه قرار دارند. پاسخ ها کامل است و من نیازی به توضیح اضافه در این زمینه نمی بینم. اما خاطر نشان می کنم تمام متخصصینی که در بالا نام رشته های آنها ذکر شده یک پسوند پزشکی نیز به دنبال دارند و نا آشنا با این حیطه نیستند. هیچ کس از این افراد نیز قصد ورود به علم پزشکی و پاتولوژی را ندارد که پزشکان محترم آنرا دستاویز خویش قرار داده اند.
به امید روزی که هر کس فقط در زمینه تخصصی خویش کار انجام دهد که راهی بس طولانی در آن پیش روی ماست
اقایون لطفا وقتی از قانون حرف میزنند لطفا قانونی هم عمل کنند
پزشکی که 7 سال چزشکی خونده و ظرف 4 سال پاتولوژی و آزمایشگاه طبی را میخواند به خودش اجازه میدهد به کسی که از اول تحصیل تا دکترای تخصصی خودش را در رابطه با ازمایشگاه میگزراند اعتراض کند
دوستان پاتولوژیست به رشته پاتولوژی خودشان بپردازند و دکترای تخصصی تک رشته هم به رشته خودشان بپردازند
پیشنهاد میکنم که برای تاسیس ازمایشگاه یک پاتولوژیست با یک دکترای تخصصی اقدام کنند و هرچه بیشتر تخصصی عمل کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
تعداد کمتر نظرهای منفی نشانی عادی از تعداد کمتر افرادیست که پاتولوژیست ها را درک میکنند ولی قطعا دلیل بناحق بودنشان نیست.
غوغاسالاری هم حدی دارد . این موضوع جدیدی نیست.
بعضی از مسوولان هستند که محلی فکر می کنند و ملی تصمیم می گیرن
اینقد سفسطه و مغلطه فقط واسه حفظ اقتدارگرایی بیخود پاتولوژیست هاست وگرنه تصمیمات جدید با توجه به سطح علمی بسیار بالاتر فارغ التحصیلان Phd رشته های مرتبط با ازمایشگاه نسبت به پاتولوژیست ها که فقط میشه گفت تنها بافت شناس های خوبی هستن تصمیم بسیار مبارکی هم برای انبوه بیماران هم برای سیستم بهداشتی کشور می باشد.
تمام این هیاهو ها فقط برای برآورده شدن اهداف خودخواهانه مالی پاتولوژیست هاست و لاغیر
متاسفانه باز هم برخی ( پاتولوژیست ها)با غوغا سالاری دنبال منافع گروهی هستند. پاتولوژیست ها
در دانشگاه بیشتر پاتولوژی آناتومیکال می آموزند نه کلینیکال. وگرنه بهترین کلینیکال پاتولوژیست ها متخصصین تک رشته ای هستند.
چيه ميخواين انحصاري در اختيار شما باشه تا مردم رو هر طور دوست داشتيد بچاپيد؟!!!
متاسفانه باز هم جان و مال بیماران و زحمات سالهای طولانی پزشکان قربانی لابی های پشت پرده عده ای شد که یک شبه میخواستند ره صد ساله تخصص پاتولوژی را بپیمایند.
این رشته اخیرا با توجه به عدم رعایت عدالت بین رشته ای در پرداختها از انتخابهای نخبگان پزشکی حذف شده و با این کار جدید هم تیر خلاص را به ان زدند. قطعا کل جامعه از این روند آسیب خواهد دید.
با سلام و عرض تشکر از سایت وزین تابناک که این موضوع حیاتی رو گزارش کرده
من یک پاتولوژیستم و تازه کارم رو شروع کردم.متاسفانه به ما همه جور ظلم میشه!هم از طرف وزارت بهداشت بخصوص در زمینه وضعیت تعرفه ها و پایین بودن آنها نسبت به رشته های دیگه و عدم اجرایی شدن تعرفه های همین کتاب که این همه براش تبلیغات انجام شده و زمزمه هایی مبنی بر کاهش سهم پزشک از این تعرفه ها در سطح معاونتهای درمان دانشگاها وجود داره که همینجا از وزیر محترم میخوام هرچه سریعتر نسبت به الزام اجرایی شدن این تعرفه ها اقدام کنن و هم در این وضعیت اشفته بازار این رشته که اجازه کار خصوصی به فارغ التحصیلهای جوان رشته آسیب شناسی داده نمیشه،ناگهان این اقدام خلاف نص صریح قانون انجام میشه!ایا نباید به این قضایا مشکوک شد؟ایا بعضی ها نمیخوان از آب گل الود ماهی بگیرن؟
انحصار فساد میاره پاتولوژیست جان باید تن در بدی وگرنه میری کنار به مرور زمان
واقعا جای تاسف است که زمانی که نخبگان و متخصصان پاتولوژی به تعداد کافی وجود دارد . آزمایشگاهها به دست افرادی که علم کافی در مورد بدن انسان و بیماری های آن ندارند . اداره شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
نخبگان پاتولوژی؟؟؟؟؟!!!!!!
اینم از اون حرفاست...
شما که بین این همه تخصص نهایت از پاتو قبول شدین ادعای نخبگی را هم دارین؟ اگه "علم کافی از بدن انسان و بیماری های آن" داشتی که تخصص لوکس و درست حسابی قبول میشدی که!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
ازجناب وزیرباید سوال کرد که آیااجازه میدن که ابتومتریستهاهم بیان باگرفتن مدارک بالادرکارچشم بزشکان دخالت کنن وویزیت دارو وجراحی کنن؟هرگاه قبول کردن درآن صورت این موضوع روهم میشه روش فکرکرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
همکار پزشک من..باید خدمتتون بگو که تمامی رشته های آزمایشگاهی صرفا در دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده های پزشکی تربیت میشوند و در پایان مهر نظام پزشکی دریافت میکنند و تمامی آنها گرایش بالینی دارند..
PhD
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
پزشک محترم:
1. هفت سال آموزش پزشکی عمومی+ چند سال پاتولوژی + یک دوره ی کوتاه 6 ماهه، ایا این برای اداره کردن آزمایشگاه کافیست؟
2. کسانی که بقول شما تک رشته هستند، در دوره ی لیسانس علومآزمایشگاهی به اندازه کافی با تمام بخش های یک آزمایشگاه بالینی آشنا شده اند و دقت کنید که شما مدعی آزمایشگاهی هستید که کلا حق فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی است
3. وظیفه شما تشخیص و درمان است،
4. میزان آشنایی شما با کنترل کیفی، دستگاهها، و سایر موارد موجود در آزمایشگاه چقدر است؟؟!!!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
بیشتر متاسف این مسئله باش که پزشکان کشورمان همچون شما با این طرز تفکرتون انحصار همه چیز را می خواهید و فقط خودتون رو نخبه می دانید. لازمه بدونید که انقدر آزمایشگاه در کشور وجود دارد که نیاز به دکتر آزمایشگاه باشد. شما بهتره فقط آزمایش های تخصصی پاتولوژی را انجام بدید. برید سراغ تخصصتون و آزمایشگاه را به صاحب این رشته بسپارید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
خیلی بی ربط بود. اگه علمت در مورد بدن انسان زیاده برو کلینیک بیمار ببین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
نقش پاتولوژیست ها در آزمایشگاه در طول سالیان متمادی کاملا مشخص و مسجل شده است: به عنوان حامل (حمل کننده) مهر. کدوم پاتولوژیست تا حالا تونسته توی این مملکت تستی رو راه اندازی بکنه. توی فراهم کردن وسایل و امکانات ساده ترین تست ( پاپ اسمیر) هم موندن.
کاردان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
عزیزم اگه از افراد بی اطلاع، منظورت دکترای تک رشته ای هست که مدرک کارشناسیش علوم آزمایشگاهیه ، 1 سوال دارم ، این فرد تو 12 سال مدت تحصیلش بجز در مورد بدن انسان و بیماری هاش چی خونده دقیقا؟ چیزی نمیدونی لطفا در موردش نظر نده! در ضمن مگه ما تو آزمایشگاه میخایم مریض رو ویزیت و معاینه کنیم که باید پزشک باشیم؟ خب اون کسی که برای مراجعه کننده ها ازمایش مینویسه پزشکه و خودش میدونه چیکار میکنه ، اگه ما گفتیم خودمون هم ازمایش بنویسیم هم ازمایشگاه داشته باشیم اون وقت حرف شما درست ، ولی ما میگیم هرچی جای خودش. پزشک طبابتش رو بکنه و ما آزمایشگاهیا هم ازمایشگاهامون رو داشته باشیم. افتاد!
میکروبیولوژیست
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
واقعا جای تاسف است درجامعه ای زندگی میکنیم که به phd هایی که اتفاقا علم و اطلاعاتشان از پزشک هایی که فقط علائم بالینی بیماری هارا در دوران دانشجویی حفظ کردند و از علت و اساس بیماری ها در بدن انسان خبر ندارند جایگاه بالاتری دارند ..
هماتولوژیست
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
حرف های خنده داری میزنن دوستان پاتولوژیست!
من در این 4.5سال کاری در بیمارستان های مختلف تابحال ندیدم که پزشک پاتو بخواد جواب بیماری رو دست کاری کنه یا تحلیل بکنه،فقط زیر برگه ازمایشی رو که ما زحمتش رو کشیدیم امضا میکنن،من که تابحال ندیدم دکتر ازمایشگاه ازین کارایی که شما پاتولوژیستا میگین و بهانه میکنین انجام بدن.پزشکی که یه دیف کردن بلد نیس یا نمیتونه یه لام سرطان خونی رو تشخیص بده بهتره فقط در مورد رشته خودش نظر بده نه کاری که مربوط به اهالیه علوم آز هست....
شما پاتولوژیستا غصه جیب خودتون رو میخورید نه جون مردم!!! پس لطفا ادای ادمای دلسوز رو در نیارید
میکروب شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
واقعا باید به این متخصص و سایر متخصصین پزشک نما تاسف خورد که به خاطر پول بیشتر دست به کارهایی می زنند که مایه شرم انسان است آخه برادر من در کجای دنیا با 2-3 ماه در بخشی علمی که هنوز با دریافت phD آن رشته علم انسان کامل نمی شود ما می شویم متخصص تمام رشته های علوم پایه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
پزشک ها اصلا هیچی ذر مورد آزماشگاه نمی دونن جونکه جمعا تنها یک ماه و نیم به بخش ها می آیند. تابناک اول مطالعه و تحقیق کن لبع بنویس تا از اعتبار نیفتی
نگین
| United Kingdom |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
من نمیدونم منطق شما پاتولوژیستا چیه؟؟؟؟
برید ی نگاه ب آزمایشگاههایی ک توسط پاتولوژیست تاسیس شدن بزنید ب والله ک کیفیت ندارن و ساده ترین آزمایش هارو هم نمیتونن انجام بدن شما از

ازمایشگا فقط اسمشو ب دوش میکشین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
دوست پزشک من، قیاس شما بین اپتومتریست -جراح چشم و پاتولوژیست و دکترای تخصصی کاملا قیاس بی ربطی است. خودتان نیز به وضوح می داند موسس آزمایشگاه کوچکترین نقشی در بخش فنی ایفا نمیکند و چه بسا یک کاردان آزمایشگاه می تواند به تنهایی یک آزمایشگاه کامل را بگرداند و به همه بخش های آن برسد اما قطعا و قطعا و قطعا یک متخصص پاتولوژی نمیتواند. دلیلش هم واضح است. متخصصین پاتو به محض ورود به آزمایشگاه فورا وارد بخش های اداری و رسم مهر می روند و اصلا کارهای فنی انجام نداده و در نتیجه فاقد تجربه کافی در اجرای تکنیک ها هستند
خیلی عذر می خوام. این پاتولوژیست های به ظاهر مظلوم هستند که به نا حق و بدون اینکه علم کافی برای قسمتهای تخصصی آزمایشگاهی مثل بخش بیوشیمی، ایمنی و ... داشته باشند، می توانند حتی بدون گذراندن دوره های تکمیلی مسئول فنی قسمتهای فوق الذکر بشوند. در حالی که متخصصان می دانند تبحر پاتولوژیست ها تنها مربوط به بخش پاتولوژی آزمایشگاه ها می شود. با این مغلطه بزرگ آنها تا کنون توانسته اند بر تمام قسمت های آزمایشگاهای تشخیص طبی (که اصلا مرتبط با آنها نیست) مسلط شوند. باید همه بدانند که بخش تخصصی پاتولوژی می تواند یک آزمایشگاه کاملا جدا باشد و هیچ احدی هم ادعا نکرده که می خواهد با مدرک تخصصی تک رشته مثل بیوشیمی بالینی، ایمنی و خون شناسی بتواند آزمایشگاه تخصصی پاتولوژی راه اندازی کند. بلکه می توانند با گذراندن دوره ی تکمیلی بخش های مختلف آزمایشگاه تشخیص طبی (یعنی غیر از آزمایشگاه پاتولوژی) را به عنوان موسس و یا مسئول فنی دایر کنند. در واقع عزیزان پاتولوژیست با این کار غیر اخلاقی خود در واقع نه از حق مسلم خود در بحث آز پاتولوژی، بلکه از زیاده خواهی خود در گذشته دفاع می کنند. اگر نه کسی خواهان تجاوز به حقوق آنها در مبحث مربوط به خودشان نیست.
با سلام و عرض تشکر از سایت وزین تابناک که این موضوع حیاتی رو گزارش کرده
من یک پاتولوژیستم و تازه کارم رو شروع کردم.متاسفانه به ما همه جور ظلم میشه!هم از طرف وزارت بهداشت بخصوص در زمینه وضعیت تعرفه ها و پایین بودن آنها نسبت به رشته های دیگه و عدم اجرایی شدن تعرفه های همین کتاب که این همه براش تبلیغات انجام شده و زمزمه هایی مبنی بر کاهش سهم پزشک از این تعرفه ها در سطح معاونتهای درمان دانشگاها وجود داره که همینجا از وزیر محترم میخوام هرچه سریعتر نسبت به الزام اجرایی شدن این تعرفه ها اقدام کنن و هم در این وضعیت اشفته بازار این رشته که اجازه کار خصوصی به فارغ التحصیلهای جوان رشته آسیب شناسی داده نمیشه،ناگهان این اقدام خلاف نص صریح قانون انجام میشه!ایا نباید به این قضایا مشکوک شد؟ایا بعضی ها نمیخوان از آب گل الود ماهی بگیرن؟
باعث تاسف است كه به عنوان يك پاتولوژيست تازه فارغ التحصيلي كه با رتبه ممتازِ آزمون رزيدنتي (دستياري)، به دليل بار علمي بيشتر، رشته پاتولوژي را انتخاب كردم، هم اكنون به خاطر كم لطفي و عدم رعايت برخي قوانين، حاضر هستم به عنوان يك پزشك عمومي فعاليت كنم. مطمئن باشيد مسئله درآمد نيست، اعتبار رشته مون زير سوال رفت. زحمت هايي كه طي چندين و چند سال درس خواندن و عمل به وظايف كشيده ام؛ با اين نقض قانون و اجازه تاسيس آزمايشگاه تشخيصي عمومي به ديگر رشته ها، در كنار ارزش نسبي خدمت پزشكي اندك در مقايسه با تعرفه هاي بالاي ساير رشته هاي تخصصي همه و همه به نظر بيهوده بوده و ما پاتولوژيست ها رو سردرگم كرد. 
رشته ی پاتولوژی رشته ای پر اهمیت و حساس است و نیاز به دقت و علم بسیار زیادی دارد .جای سوال است که وزیر محترم بهداشت که خود از این مهم مطلع هستند چرا اقدامی به عمل نمی آورند؟!
دستیاران پاتولوژی از آینده ی شغلی خود نگران هستند و خواستار بررسی این مسائل توسط شخص وزیر محترم بهداشت میباشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
رزیدنت محترم.. هیچ بحثی در پر اهمیت بودن و حساس بودن رشته شما نیست.. ولی همونطور که شما در رشته پاتولوژی ( آسیب شناسی) متخصص هستین دیگران هم در رشته خود که پر اهمیت و حساس هست متخصص هستن.. بهتره هر کس در جای خودش قرار بگیره تا نظام سلامت بتونه کار تشخیص رو درست انجام بده.. این انحصار طلبی هیچ سودی حداقل برای بیماران و مراجعان نخواهد داشت.. نگرانی شما از آینده شغلیتان بحث دیگری است و ارتباط آن به سلامت مردم صحیح نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
فقط نگران شغل خودتان هستید؟؟؟ یعنی بقیه کشک!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
میخوای کلا تک رشته ای ها رو جمع کنن
کاردان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
نگران اند؟ پس کارشناسان علوم آزمایشگاهی که هیچ گونه اینده ای تا الان نداشتند از بعد از حذف دکتری علوم ازمایشگاهی چی ؟ اونا ادم نیستن؟ آقا حرفم 1 کلامه ! چون وزارت خونه کلا پزشک سالاریه هیچوقت حق به غیر پزشک داده نمیشه! تمام!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
پاتولوژیست محترم شما بخاطر اینکه منافع شخصی خود را در خطر میبینید با اصلاح این قانون مخالفت میکنید. وزارت بهداشت باید بدون جانبداری قضاوت کند. ممنون
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
فقط تو نگران آینده شغلیت هستی؟
سایت محترم تابناک ظاهرا نویسنده یا بی اطلاع است یا خود را به بی اطلاعی زده است تا نگرانی خود را از کم شدن احتمالی درامد ریالی کتمان کند.
متاسفانه علیرغم اینکه پاتولوژیست ها از چنین حقی برخوردادندولی اطلاعات ودانش لازم جهت کار تشخیص آزمایشگاهی بجز در مورد پاتولوژی را ندارند و در بخش بیوشیمی هماتولوژی و میکروب و انگل شناسی فاقد صلاحیت های لازم هستند.لذا همانگونه که بخش های بالینی بیمارستان مثل چشم،داخلی و.. توسط متخصصین هر بخش ویزیت میشود لذا شایسته است آزمایشگاه تشخیص طبی نیز از حالت تک قطبی خارج و توسط چند متخصص اداره گردد و در واقع مجوز تاسیس به چند متخصص بجای یک نفر داده شود که سبب ارتقای عملکرد و کیفیت تشخیص خواهد شد
دانشجوی دکترای بیوشیمی بالینی
آن زمان گذشته که یک نفر همه علوم را بداند!!! عصر تخصص و تک رشته ای است. بزرگ ترین اشکال در تشخیص بیماری ها وجود دارد که وزیر باید مثل زیر میزی و طرح سلامت وارد این هم بشود. که چرا پاتولوژیست ها که فقط باید یک رشته تشخیصی را پوشش دهند مانع تشخیص واقعی بیماری ها خصوصا در بیمارستان های کشور شده اند. این از پدیده زیر میزی هم وخیم تر است. لذا بیمار حق دارد برای تشخیص بیماری خود به تمام رشته های تخصصی آزمایشگاهی دسترسی داشته باشد. در غیر اینصورت باید بگیم پزشک عمومی برای بیمارستان ها کافی است تخصص به چه دردی می خورد. من درد میکشم وقتی میبینم تشخیص بیماری های بیمارستان ها توسط سیکل و کارشناس هست و متخصص تک رشته ای تماشاگر است در حالیکه طبق تعریف رشته اش تشخیص بیماری ها هم جزء وظایفش است!!! خواهشا چاپ کنید.
آن زمان گذشته که یک نفر همه علوم را بداند!!! عصر تخصص و تک رشته ای است. بزرگ ترین اشکال در تشخیص بیماری ها وجود دارد که وزیر باید مثل زیر میزی و طرح سلامت وارد این هم بشود. که چرا پاتولوژیست ها که فقط باید یک رشته تشخیصی را پوشش دهند مانع تشخیص واقعی بیماری ها خصوصا در بیمارستان های کشور شده اند. این از پدیده زیر میزی هم وخیم تر است. لذا بیمار حق دارد برای تشخیص بیماری خود به تمام رشته های تخصصی آزمایشگاهی دسترسی داشته باشد. در غیر اینصورت باید بگیم پزشک عمومی برای بیمارستان ها کافی است تخصص به چه دردی می خورد. من درد میکشم وقتی میبینم تشخیص بیماری های بیمارستان ها توسط سیکل و کارشناس هست و متخصص تک رشته ای تماشاگر است در حالیکه طبق تعریف رشته اش تشخیص بیماری ها هم جزء وظایفش است!!! خواهشا چاپ
آن زمان گذشته که یک نفر همه علوم را بداند!!! عصر تخصص و تک رشته ای است. بزرگ ترین اشکال در تشخیص بیماری ها وجود دارد که وزیر باید مثل زیر میزی و طرح سلامت وارد این هم بشود. که چرا پاتولوژیست ها که فقط باید یک رشته تشخیصی را پوشش دهند مانع تشخیص واقعی بیماری ها خصوصا در بیمارستان های کشور شده اند. این از پدیده زیر میزی هم وخیم تر است. لذا بیمار حق دارد برای تشخیص بیماری خود به تمام رشته های تخصصی آزمایشگاهی دسترسی داشته باشد. در غیر اینصورت باید بگیم پزشک عمومی برای بیمارستان ها کافی است تخصص به چه دردی می خورد. من درد میکشم وقتی میبینم تشخیص بیماری های بیمارستان ها توسط سیکل و کارشناس هست و متخصص تک رشته ای تماشاگر است در حالیکه طبق تعریف رشته اش تشخیص بیماری ها هم جزء وظایفش است!!! خواهشا چاپ
پاتولوژیست ها هم متخصص بیو شیمی سم شناس انگل شناس قارچ شناس و خون شناس نیستند و نمی توانند تمام حقوق آزمایشگاه را برای خود بخواهند.
پاسخ ها
عسل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
احسنت ، آزمایشگاه فقط در یک بعد به متخصص نیاز نداره.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
باید با پاتولوژیست ها هم مثل سایر تک رشته ای ها برخورد بشه چون اون ها هم فقط در یک رشته تخصص دارند مثل تمام دنیا نه اینکه چون پزشک هستند دارای امتیازات ویژه ای باشند.
مازیار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
متاسفانه شما دغدغه شما حق و حقوق است. درحالی که دغدغه پزشکان از جمله پاتولوژیست ها بهبود بیمار است. اعتماد بیشتر پزشکان بالینی به آزمایشگاههایی که توسط متخصصین پاتولوژی مدیریت میشوند دلیل بر کمک بیشتری است که پاتولوژیست توانسته به تشخیص و درمان بیماران کند. در آزمایشگاههای تحقیقاتی و دانشگاهی موضوع برعکس است و تک رشته ایها تحقیقات پایه ای موثری دارند. دو مقوله را با هم خلط نکنید. اینجا هدف فقط درمان بیمار است.
بنده دانشجوی دوره دکترای بیوشیمی بالینی ارومیه هستم. از متخصصین محترم پاتولوزی خواهش می کنم چند جمله در مورد عوامل دخیل در فعالیت انزیمی یک انزیم توضیح بدن که اساس ازمایش های بیوشیمی و اکثر کیت ها هست سپس ادعای علامه بودن نمایید. اگر موضوع تخصص باشد ما متخصص تریم.
پاسخ ها
دانشجوی پزشکی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
بنده هم در کمال احترام از شما خواهش میکنم علائم سرما خوردگی ساده رو توضیح بدید...
پاتولوژی یکی از سنگین ترین مباحث پزشکی است و در کمال احترام از توانایی و تخصص امثال شما خارج است....
در ضمن من رزیدنت پاتولوژی نیستم
متخصص
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
احسنت
n.sh
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
آقای متخصص علامه دهر. آن چیزی که بیمار و پزشک معالج دریافت کننده نتایج ازمایش براش اهمیت داره عوامل دخیل در فعالیت انزیمی نیست بلکه تفسیر درست ازمایش و راهنمایی برای انجام تستهای تکمیلی است که نیاز به معلومات بالینی و دانستن بیماریها داردو والا عوامل دخیل در فعالیت انزیمی را یک بچه دبیرستانی هم تا حدودی اشنایی دارد. همین سوال شما نشان دهنده این است که سختترین مطالب از دید شما دانستن چگونگی فعالیت انزیمی است ولی از دید یک پاتولوژیست،تفسیر درست نتایج،کمک به پزشک معالج و کنترل کیفی صحیح و اطمینان از درست بودن جواب است
ناشناس
| Turkey |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
احسنت
تابناک خواهش می کنم این کامنت رو منتشر کنید :
سوال من از این دوستان آسیب شناس این است که آیا شما واقعا از این می ترسید که سلامت مردم به خطر افتد با این کار؟
اما همه مخاطبین هم می دانند که شما نگران درآمد و انحصار گری هایتان هستید!
آزمایشگاه کار تفسیر نسخه ها را انجام نمی دهد و این کار توسط پزشک که خارج از آزمایشگاه است صورت می پذیرد پس نیازی نیست که حتما مسیول فنی پزشکی باشد و یک phd سال ها درس خوانده بهتر از شما تکنیک های آزمایشگاهی را بلد است.
لطفا وزارت بهداشت پزشک سالاری را کنار بگذارد دیگر بس است همه می دانند که رفع انحصار گری در این حوزه سبب گسترش آزمایشگاه و ایجاد رقابت و کاهش هزینه ها خواهد شد و این به نفع مردم است البته بازار پاتولوژیست ها را شاید خراب کند چون ممکن است درآمد چند ده میلیونی اینها آسیب ببیند
همانطور که مستحضرید طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه «اصلاح بعضی از مواد مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و خوراکی و آشامیدنی» مصوب 1334 که در تاریخ 1366.2.15 به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید. متعاقبا آیین نامه اجرایی دوره تکمیلی نیز به تصویب شورای محترم آموزش پزشکی و تخصصی رسیده و به شماره 2584 / پ مورخه 1367.6.21 با امضا وزیر محترم وقت جناب آقای دکتر مرندی ابلاغ و برای چندین دوره پیاپی به مرحله اجرا در می‌آید، ولی متاسفانه بدنبال فشار گروهی که منافع خود را در خطر می‌دیدند از اجرای آن جلوگیری بعمل می‌آید. این چالش تا سال 1389 که آیین نامه جدید «کلاس‌ها و کارآموزی دوره تکمیلی علوم آزمایشگاهی» در شورایعالی برنامه ریزی گروه پزشکی به تصویب رسیده و با شماره 500.703 مورخه 1389.11.23 توسط معاونت محترم وقت ابلاغ گردید ادامه داشت. بر اساس این آیین نامه دانش آموختگان دکترای تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی مرتبط با آزمایشگاه (طبق قانون) می‌توانند با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی تکمیلی، به عنوان متخصص علوم آزمایشگاهی بالینی مجوز فعالیت به عنوان مسئول فنی آزمایشگاه را داشته باشند. اما باز هم متاسفانه بعد از گذشت چند ماه و بدنبال فشار همکاران پاتولوژیست و روندی کاملا غیر علمی، غیر استاندارد و خارج از عرف قانونی و اجتماعی، طی نامه شماره 500.5424.م مورخه 1390.3.25 همان معاونت، مجددا اجرای آن به حالت تعلیق درآمد، در این نامه تصریح شده بود که برای اجرای آن باید از مجلس محترم شورای اسلامی استفسار شود.

در ادامه هرچند جوابیه صریح جناب آقای دکتر حسینعلی شهریاری رییس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به شماره 60.28197.د مورخه 1390.8.30 بر لزوم اجرای آیین نامه تاکید داشت ولی باز هم با کمال تاسف و بنا بر همان دلایل غیر منطقی و فشارهای غوغاسالارانه، آیین نامه اجرایی نشد.

لازم به یادآوری است که بر طبق مطالعات صورت گرفته و استانداردهای جهانی «سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه‌های بالینی (ISO 15189) و همچنین «آئین نامه اصلاحات و بهبود آزمایشگاه‌های بالینی در ایالات متحده (CLIA)» و همچنین «شورای سیاستگذاری آزمایشگاه‌های دولتی استرالیا (NPACC)» و کلیه استانداردهای بین المللی در کشورهای توسعه یافته دنیا از قبیل CAP، اعطای مجوز مسئولیت فنی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی منحصر به رشته خاصی نمی‌باشد، بلکه کلیه دانش آموختگان رشته‌های مختلف آزمایشگاهی، اعم از پاتولوژیست‌های آناتومیکال و کلینیکال و همچنین دکترای تخصصی (PhD) رشته‌های علوم پایه پزشکی و مرتبط با آزمایشگاه و حتی کارشناسان ارشد مربوط می‌توانند با گذراندن دوره‌های لازم برای احراز مسئولیت فنی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی تربیت شده و از این حق استفاده نمایند.

از این رو کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی سراسر کشور، خواستار رفع تعلیق از آیین نامه و اجرایی شدن آن با هرگونه راه کار مناسب قانونی، مستند و علمی می‌باشند."
با سلام و ممنون از توجه تون به رشته تخصصي پاتولوژي. خواستم به در رابطه با اين موضوع توضيحاتي را داده باشم. آخرين آيين نامه مورد تاييد مرجع سلامت در مورد تاسيس آزمايشگاه، به إمضاء وزير بهداشت وقت جناب آقاي دكتر طريقت منفرد (امضاء موجود در عكس اول) رسيده است. طبق اين ايين نامه، به دكتراي تك رشته اي يا PHD فقط اجازه تاسيس آزمايشگاه مربوط به رشته خود داده ميشود كه در متن فوق ذكر نشده بود، در حاليكه طبق اين نقض قانون اخير (تصوير دوم)، اجازه تاسيس آزمايشگاه عمومي به اين فرد تك رشته اي داده شده است.
لازم به ذكر است كه رشته تخصصي پزشكي پاتولوژي، در برگيرنده دو شاخه تشريحي (شاخه اي كه در نظر ديگران لام ديدن است!) و نيز باليني (آزمايشگاهي) است و يك رزيدنت پاتولوژي با داشتن پايه علوم لازم در پزشكي عمومي، وارد حيطه عمل در تمام زير شاخه هاي آزمايشگاهي (خون شناسي، بيوشيمي، ايمنولوژي، ميكروب و ...) در ٤ سال دوره تخصص ميشود.
با نمایند های phd چرا مصاحبه نکردی تابناک؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
ما خواستار مصاحبه با نمایندگان PhDها هستیم.
صالحی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
تابناک عزیز: بنده بعنوان دانشجوی PhD درخواست مصاحبه و جواب به مطالب منتشرشده رو دارم تا رعایت عدالت از جانب خبرگزاری محترم بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
ما حامی همه پی اچ دی های با بیس علوم آزمایشگاهی هستیم. تنها رشته قابل قبول در زمینه آزمایشگاه هم علوم آزمایشگاهیه! حالا پاتولوژی هم قسمتی از رشته ماست و پزشکا برای خودشون میدونن رو دیگه چیزی نمیگم راجبش! زیاده خواهند
دانشجویان و متخصصی پاتولوژی فقط خودشان را می بینند و نه تنها به مریض توجه نمی کنند بلکه به سایر افراد هم توجه نمی کنند.
1- تربیت متخصصی کلینیکال و آناتومیکال پاتولوزی در سایر کشورهای دنیا جدا است و برای در کدام حداقل 4 سال تحصیل نیاز است ولی در ایران دانشجویان رزیدنت پاتولوژی با گذراندن یک دوره 4 ساله خود را متخصص کلینیکال و آناتومیکال پاتولوژی می دانند.
2-اگر متخصصین پاتولوژی این همه به خود مب یالند و خود را صاحب علم می دانند چرا در یک برنامه علمی تلویزیونی با حضور دانشجویان دکترای تخصصی علوم آزمایشگاهی شرکت نمی کنند و هم بصورت تئوری هم عملی با انجام کارهای آزمایشگاهی خودشان را ثابت کنند.!!!!!؟؟؟ خلیلی از این افراد در طول عمر تحصیل خود حتی یک بار پیپت و یا لوله آزمایش دست نگرفته اند و فقط لام پاتولوژی دیده اند. بله در آناتومیکال بودن آنها شکی نیست و لی پاتولوژیست ها از بخشهای کلینیکی ( هورمون، بیوشیمی< خون شناسیو ...) و روشهای انجام آنها چیری نمی دانند و یا در حد دیگر متخصصین رشته های علوم آزمایشگاهی نیستند.
باتشكر از رييس محترم انجمن پاتولوژى!واقعأ جاى بسي تأسفه كه مردم بدون اينكه اطلاعى از قضاياى پشت پرده داشته باشن،متضررين اصلى اين رويه غلط هستند!مثل اينه كه جراحى چشم رويه اپتومتريست انجام بده!!نتايج آزمايش به حيات ممات بيماران ربط داره!!كاش اين افراد به جاى فرصت طلبي دنبال فرصت سازى براى رشته خودشون ميبودن و با جان مردم بازى نميكردن!!!!
بابا یارو کلی درس خونده ... دکتر بشه بعدش کلی درس خونده تخصص بگیره که میلیون میلیون پول دربیاره ... اون وقت شما به راحتی میخوائین پولشو تخته کنین؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اخه خونده ولی ربطی نداشته !
با تشكر؛ فقط ميخواستم از وزارت محترم بهداشت سؤال كنم لطفا جايگاه رشته تخصصي پاتولوژي را در نظام سلامت مشخص كنيد. واقعا خسته شده ايم. كاش تمام پزشكان ديگر و عموم مردم آشنايي بيشتر با رشته بسيار علمي پاتولوژي مي داشتند.
با سلام

بهتر است کمی منصف بود و یک طرفه قضاوت نکرد . هر چند همیشه این پزشکان بوده اند که در وزارت بهداشت تصمیم گیری کرده اند و می کنند ولی در جوامع علمی فضا را تا این حد بر دیگران تنگ کردن و فقط خود را دیدن شایسته نیست.
در کشورهای اروپایی هرکسی که آزمون های مهارت را نگذرانده باشد به هیچ عنوان مجوز برای طبابت برایشان صادر نمی شود این پاتولوژیست چه مدتی را برای دوره هایی بالینی ( اندازه گیری پارامترهای آزمایشگاهی) می گذرانند که اینقدر مصر هستند که حق تاسیس آزمایشگاه مختص آنهاست؟ این دانشجویان بیشتر آناتومیکال را یاد می گیرند تا بالینی
آزمایشگاه نیازی به ارائه تفسیر و تشخیص نهایی به پزشک معالج

نمی باشد و وظیفه آزمایشگاه ارائه نتایجی درست و صحیح به آزمایش های درخواست شده است نه

تفسیر و تشخیص نهایی بیماری! ( که بقول خودتان به عهده پزشک معالج است ! )
حق با پاتولوژیستهاست. پاتولوژی از طولانی ترین تخصص های پطشکی به لحاظ زمانی است و کیفیت متخصصین این رشته قابل مقایسه با دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی یا حتی دکتراهای PhD آن نیست
با عرض سلام خدمت سایت خبری تابناک
اینکه رئیس انجمن پاتولوژی فخر فروخته اند که ایشان و همکارانشان سابقه تحصیل در رشته پزشکی داشته اند و سایرین به همین دلیل فاقد صلاحیت می باشند یک فراموشی تاریخی از ایشان می باشد. بهتر است حافظه خود را نیز آسیب شناسی نمایند. در رشته ای تخصصی همچون ویروس شناسی، بیو شیمی، ژنتیک، انگل شناسی و...... تعداد پزشکان با سطح دانش بالا و دارای مدرک پی اچ دی تخصصی بسیار زیادند که متاسفانه مورد کم مهری مقامات مسئول وزارتخانه قرار دارند. اینکه تعدادی از شما آسیب شناسان فکر می کنید تنها رشته مهم در حوزه آزمایشگاه تشخیص طبی پاتولوژی است بلحاظ علمی مردود است چرا که حوزه علوم کاربردی از تمامی رشته های علوم پایه بهره می برند و پاتولوژی بدون استفاده از بیوشیمی، ژنتیک، سیتو ژنتیک، میکروب شناسی، ویروس شناسی، بافت شناسی و آناتومی و .... هیچ گونه حرفی برای گفتن ندارد. مضافا بر اینکه توسعه و پیشرفت علوم در شاخه های مختلف به آسیب شناسان امکان فراگیری و کاربرد همه آنها را نمیدهد. پس بهتر است رئیس انجمن آسیب شناسی مراقب اظهار نظر های غیر علمی خود باشند. ضمنا همه متخصصین علوم آزمایشگاهی می دانند که چه افرادی پشت این تحصن ها قرار دارند. دم خروس بخوبی کروات افراد مشخص است!!
دوستان عزیز رشته های پزشکی مثل اینکه زیاد عادت ندارند.
ما وزارت علومی ها که کاملا عادت کردیم که درس بخونیم، در بهترین دانشگاه ها و با بهترین اساتید کار کنیم و در نهایت .....

شما هم عادت میکنید. اولش سخته.
اینا با غوغا سالاری حق ما کارشناسان علوم ازمایشگاهی را غصب کردند نه ازمایشگاه می تونیم بزنیم نه دکترای بگیریم خدا ازشون نگذره.که ایند ما را تباه کردند.
آقاي وزير ما از سه ماه پيش هم فقط اميدمون به شما بوده ،پس رشته مارو از نابودي نجات بديد و حداقل دريافتي برابر ساير رشته هارو در دوران طرح داشته باشيم
اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم من با تخصصی شدن موافق هستیم به نظر شما PhD تخصصی تر است یا پاتولوژیست؟؟!!
علوم پای را چه کسانی به پزشکان درس می دهند و در حقیقت آن ها را با علم پزشکی از آناتومی بافت بیوشیمی فیزیولوژی و دارو .......آزمایشگاه.........آشنا می کنند؟؟! مگر این ها را از PhD های تک رشته ای آموزش نمی بینید؟و ندیدید!!؟
هیاهو در جامعه و تو دهل و کرنا کردن دیگر در جامعه ی فهمیده ی حال حاضر بی فایده است که خود قاضی مسائل است دوران سقراط گذشته است دیگر. که پزشکان فقط به بالین اکتفا کنند. عصر عصر مولکول ها و روش های نوین است.
اینا با غوغا سالاری حق ما کارشناسان علوم ازمایشگاهی را غصب کردند نه ازمایشگاه می تونیم بزنیم نه دکترای بگیریم خدا ازشون نگذره.که ایند ما را تباه کردند.
بيهوشي هم بايد إز دست جراح نماها هم أين كار را بكنند
اینگونه جانبداری آگاهانه تابناک از آسیب شناسان بعید است!
احتمالا عامل نفوذی آنها اینگونه الق کرده است که سایر رشته های تخصصی حق تاسیس آزمایشگاه نباید داشته باشند. دعوا آسیب شناسان بر سر پول و بیزینس است و نه دلسوزی برای دانش پزشکی و آسیب شناسی.
در بین متخصصین رشته های تخصصی پزشکان هم هستند. ضمنا اسیب شناسان قدری هم مطالعه نمایند. زیرا در کشور های پیشرفته افراد غیر پزشک هم می توانند آسیب شناسی پزشکی را فر گرفته و از دانشگاهها مدرک تخصصی برای کار در آزمایشگاه دریافت کنند. در این جا نه تنها فقط عوام فریبی (سایت تابناک)مطرح نیست بلکه فریب وزارت بهداشت هم مطرح است.
من خودم به عنوان PhD بیوشیمی بالینی سالها در آزمایشگاهی کار کرده ام اونم در پایتخت و بهترین بیمارستان که زیر نظر بهترین دانشگاه علوم پزشکی کشور است. متاسفانه تو این مدت متوجه وخیمی اوضاع در قسمت آزمایشگاه شدم که توسط پاتولوژیست اداره می شد. در حدی که بدون انجام آزمایش برای بیمار فقط از روی سابقه و شرح حال و علایم بالینی بیمار جواب آزمایش رد می شد!!! بدون آنکه آزمایشی انجام شود؟؟!!!!!!!!!! در صورتی آزماشی صحیح است که اساسا شخص آزمایشگر نتواند بیمار را ببیند یا شرح حالی از آن داشته باشد البته با رعایت پیش شرط های انجام صحیح آزمایش مانند نخوردن داروهای تغییر دهنده جواب آزمایش و ناشتا بودن......
از وزير باهوش و با درايت دولت تدبير و اميد بعيده به اين سادگي بگذارند موجبات دلسردي و دلزدگي سرمايه هاي انساني كه سالها در جهت آموزش آنها منابع بيت المال صرف شده با اشتباهات اطرافيانشان از بين برود ،اميدوارم ايشان نقش اين رشته را در طرح تحول مهمتر ببينند
پاسخ ها
شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
حیف فصل هندوانه نیست که زیر بغل وزیر می گزارید!
ناشناس
| Turkey |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
اره بیچاره متحصص ها وضع والی شون خوب نیست هر کدوم حداقل 2-3 تا خونه 3-4 ماشین و... دارن/ بیچاره دکتری تک رشته داره مسافر کشی میکنه حداقل 10 سال برای دکتری درس خودنده تو رشتش متخصص هست ولی همه پزشک ها رو میبینن لطفا عادل باشیم.
این قانون شکنی جدا از تضییع حقوق متخصصین،بیماران دردمند رو متضرر میکنه.،.،امیدوارم اقای وزیر بخاطر عده ای سودجو خودش رو مدیون نکنه!!!
اقای محترم وزیر خواهشن به درد ودل های رزیدنتهای پاتولوژی گوش کنید ما این همه خون دل نخورده ایم و این همه درس نخوانده ایم که کسانی از راههای میانبر و بدون صلاحیت علمی اینده شغلی ما را به تاراج ببرند
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
شما که هنوز رزیدنتی چطور به خودت اجازه میدی دیگران را بدون صلاحیت علمی قلمداد کنی و خودت را همه چیز بلد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
بنده دکترای میکروب شناسی دانشگاه شهید بهشتی ام؛ من از دوستان دکترای پاتولوژیست که خیلی ادعا علمشون میشه می پرسم که اسم چند باکتری به غیر اشرشیا و شیگلا و یا چند تا تک یاخته به غیر از آمیب یا چند تا ویروس را بگن؟
چرا فکر می کنید از ما که کاردانی و کارشناسی علوم ازمایشگاهی، کارشناسی ارشد و دکترای میکروب شناسی(یا بیوشیمی یا انگل شناسی) بیشتر می دونید
اصلن در کل تحصیلتون چند واحد میکروب، انگل، ویروس ،بیوشیمی گذرونید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دوست ناشناس
اگر هر کسی به جایگاه واقعی خود قانع باشد مشکلاتی از این قبیل نخواهیم داشت . در ضمن متخصصان آزمایشگاهی که 12 سال زحمت کشیده و درس خوانده اند ، شایشته نیست این چنین در موردشان قضاوت کنید و از اصطلاحاتی نظیر راه میان بر استفاده کنید . اگر با دقت بیشتری نگاه کنیم می بینیم که در بین همین افراد اساتید و متخصصان بسیار ارزشمند و توانایی پرورش یافته و خدمات بسیاری را برای کشور انجام داده اند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دوست عزیز که از این الفاظ استفاده می کنید ایا فقط شما نخبه هستید و خون دل خوردید اگر شما در این جایگاه قرار گرفتید که اینقدر گستاخانه حرف می زنید همش بخاطر خون دل خوردن اساتید علوم پایه است
دلسوز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
بنده دانشجوی ارشد هماتولوژی هستم و یک استاد رشته پاتولوژی رو دعوت به مناظره علمی می کنم و این که واقعا کدوم یکی از ما میتونیم آزمایشگاه رو بچرخونیم. به شرطی که انصاف رعایت بشه. شما خودتون هم خوب میدونین که سواد آزمایشگاهیتون از ما کمتره بنده از دوره کاردانیم در آزمایشگاه بزرگ شدم و خودم به چشمم دیدم که رزیدنت پاتولوژی اصلا بلد نبود پیپت دستش بگیره.
مظلوم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
تو این مملکت هر کی پزشکی خونده خیال میکنه به غیر خودش بقیه آدم نیستن. آخه چرا به خودتون حق میدیدن سواد بقیه متخصصان رو زیر سوال ببرید؟؟؟؟
میشه بگید دقیقا کدوم یک از کارا رو بقیه متخصص هایی که پاتو نخوندن نمیتونن انجام بدن؟؟؟ چرا این قد بی انصافید؟
شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
راه میان بر ؟ به نظر شما کسی که در دانشگاه رشته علوم آزمایشگاهی رو انتخاب میکنه حقش تاسیس ازمایشگاهه یا کسی که پزشکی میخونه ؟ خدایا چی دارن میگن اینا!
ن.ش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
لابد یک بنا که بهتر بلده اجر رو اجر بذاره باید هم سطح مهندس ساختمون خودش رو بدونه
هماتولوژیست
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
انجام يك تست ايمونولوژي كه مربوط به يك ايمونولوژيست است و يا سنجش ميزان قند و چربي كه مربوط به يك متخصص رشته بيوشيمي باليني است و يا تشخيص يك ميكروب در خون، ادرار و يا بافت بيمار كه مربوط به يك متخصص ميكروب شناسي است قرار نيست همگي مربوط به رشته اي با عنوان پاتولوژي باشد و اگر تا بحال هم بوده است نشان از بي عدالتي و به خطر انداختن سلامت مردم فقط بخاطر اصرار بر داشتن حق فني تاسيس يك آزمايشگاه در انحصار عده اي خاص است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
راههای میانبر ینی چی؟بچه های علوم آزمایشگاهی چند سال درس خوندن و شما مگه چند سال درس خوندین؟اینم برا اطلاعاتت خودتون خوبه بدونین که دروس علوم پایه برا همه رشته ها یکسان است و بجه های علوم آزمایشگاهی هم به اندازه شما در این زمینه ها مطلعند.بعد آزمایشگاه اسمش رو خودشه چه ربطی به پاتولوژی داره.شما اگه میتونین فقط یه دونه آزمایش قید بفرمایین که در برگه در خواست آزمایشگاه کنار آزمایشات معمول پزشکی آورده بشه.
متخصص
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
دوست عزیز فقط شما خون دل خوردین؟بچه هایی که phdدارن مدرکشون رو از خیابون گرفتن فرقی نمیکنه شما از 7سال عمومی خوندی4سال تخصصی ولی بچه های تخصص از اول یعنی12سال تخصصی درس خوندن پس معلومه بار علمیشون خیلی بیشتر از شماهایی که به قولی خون دل خوردین
با سلام
موجب ناراحتی و دلسردی پاتولوژیست هاست که حق مسلم شان به راحتی به افراد نالایق سپرده شود. فردیکه مدرک phd دارد لیاقت تصمیم گیری در سرنوشت بیماران را ندارد و تاسیس آزمایشگاه نیز دقیقا به معنای تعیین سرنوشت جمعی از بیماران است.
لطفا مسوولین پیگیری فرمایند
این علم که چیز خاصی نیست بقیه رشته ها هم همین واحدها را گذروندن فکر نکینین که فقط شمایین که تو این زمینه از همه واردترین و بقیه بیسودن.
اینا با غوغا سالاری حق ما کارشناسان علوم ازمایشگاهی را غصب کردند نه ازمایشگاه می تونیم بزنیم نه دکترای بگیریم خدا ازشون نگذره.که ایند ما را تباه کردند.
این علم که چیز خاصی نیست بقیه رشته ها هم همین واحدها را گذروندن فکر نکینین که فقط شمایین که تو این زمینه از همه واردترین و بقیه بیسودن.
والا تا جایی که من میدونم در کشورهای پیشرفته مثل انگلیس و آمریکاPhD تک رشته ای آزمایشگاه کامل می زنن و تمام حق و حقوق یک پاتولوژیست کامل را دارند. و در حقیقت اونا آزمایشگاهها رو می چرخونن و این در مدرکشون هم ذکر میشه که پاتولوژیست هستند.
با سلام و عرض تشکر از سایت وزین تابناک که این موضوع حیاتی رو گزارش کرده
من یک پاتولوژیستم و تازه کارم رو شروع کردم.متاسفانه به ما همه جور ظلم میشه!هم از طرف وزارت بهداشت بخصوص در زمینه وضعیت تعرفه ها و پایین بودن آنها نسبت به رشته های دیگه و عدم اجرایی شدن تعرفه های همین کتاب که این همه براش تبلیغات انجام شده و زمزمه هایی مبنی بر کاهش سهم پزشک از این تعرفه ها در سطح معاونتهای درمان دانشگاها وجود داره که همینجا از وزیر محترم میخوام هرچه سریعتر نسبت به الزام اجرایی شدن این تعرفه ها اقدام کنن و هم در این وضعیت اشفته بازار این رشته که اجازه کار خصوصی به فارغ التحصیلهای جوان رشته آسیب شناسی داده نمیشه،ناگهان این اقدام خلاف نص صریح قانون انجام میشه!ایا نباید به این قضایا مشکوک شد؟ایا بعضی ها نمیخوان از آب گل الود ماهی بگیرن؟
با سلام و عرض تشکر از سایت وزین تابناک که این موضوع حیاتی رو گزارش کرده
من یک پاتولوژیستم و تازه کارم رو شروع کردم.متاسفانه به ما همه جور ظلم میشه!هم از طرف وزارت بهداشت بخصوص در زمینه وضعیت تعرفه ها و پایین بودن آنها نسبت به رشته های دیگه و عدم اجرایی شدن تعرفه های همین کتاب که این همه براش تبلیغات انجام شده و زمزمه هایی مبنی بر کاهش سهم پزشک از این تعرفه ها در سطح معاونتهای درمان دانشگاها وجود داره که همینجا از وزیر محترم میخوام هرچه سریعتر نسبت به الزام اجرایی شدن این تعرفه ها اقدام کنن و هم در این وضعیت اشفته بازار این رشته که اجازه کار خصوصی به فارغ التحصیلهای جوان رشته آسیب شناسی داده نمیشه،ناگهان این اقدام خلاف نص صریح قانون انجام میشه!ایا نباید به این قضایا مشکوک شد؟ایا بعضی ها نمیخوان از آب گل الود ماهی بگیرن؟
پاسخ ها
یک کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
پس ظلمی که به کاردانها وکارشناسای ازمایشگاه میکنین چی؟
Ram
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
زحمت ها رو کارشناسان علوم آز میکشن بعد همه چی به اسم پاتولوژیستا تموم میشه!
پاتولوژیستی که از انجام یه تست هورمون یا یه تست قند و چربی عاجزند!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
آقا یا خانم کاردان یا کارشناس!
شما زحمتی که یک دانشجوی پزشکی کشیده، کشیدی؟ اون همه سختی که اون کشیده کشیدی؟ چه جوری خودتو مقایسه میکنی!
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
آقای دکتر عزیز همونقدری که شما زحمت کشیدین مطمئن باشید یک دکتری تک رشته هم کشیده. شما اگه یک بار کنکور دادید این اشخاص 4-5 بار در مقاطع مختلف کنکور داده اند و در رشته مربوطه صاحب نظر شده اند. شما به عنوان دکتر آسیب شناس که حیطه تخصص شما پاتولوژی است نمیتوانید در سایر قسمتها مهارت داشته باشید پس نیازمند همکاری است.
آن زمان گذشته که یک نفر همه علوم را بداند!!!
لطفا نظراتو چاپ كنيد جناب تابناك
با سلام و عرض تشکر از سایت وزین تابناک که این موضوع حیاتی رو گزارش کرده
من یک پاتولوژیستم و تازه کارم رو شروع کردم.متاسفانه به ما همه جور ظلم میشه!هم از طرف وزارت بهداشت بخصوص در زمینه وضعیت تعرفه ها و پایین بودن آنها نسبت به رشته های دیگه و عدم اجرایی شدن تعرفه های همین کتاب که این همه براش تبلیغات انجام شده و زمزمه هایی مبنی بر کاهش سهم پزشک از این تعرفه ها در سطح معاونتهای درمان دانشگاها وجود داره که همینجا از وزیر محترم میخوام هرچه سریعتر نسبت به الزام اجرایی شدن این تعرفه ها اقدام کنن و هم در این وضعیت اشفته بازار این رشته که اجازه کار خصوصی به فارغ التحصیلهای جوان رشته آسیب شناسی داده نمیشه،ناگهان این اقدام خلاف نص صریح قانون انجام میشه!ایا نباید به این قضایا مشکوک شد؟ایا بعضی ها نمیخوان از آب گل الود ماهی بگیرن؟
نگران نباشيد مطمئنا وزير محترم راه حلي براي پاتولوژيستا پيدا ميكنن،فقط اميدوارم يكم اين روند بخصوص بحث تعرفه ها سرعت بگيره
نميدونم گناه ما پاتولوژيستا چيه ،دكتر آقاجاني شما كه در جريان تمام مشكلات ما هستيد ،پس چرا اقدام نميكنيييييييد
بازم مشکل کار کار کار........
كمترين تعرفه بين تمام رشته ها ي تخصصي به آسيب شناسي اختصاص يافته ،چراااااااااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سلام
بنده به عنوان یک متخصص تک رشتهای بیوشیمی یک سوال دارم چند درصد ازمایشگاه بیوشیمی است ایا بیش از 60% ازمایشگاه مربوط به رشته بیوشیمی است یا نه ایا بیش از 5% به پاتولوژی مربوط است حال شما دوستان پاتولوزیست با توجه به پزشک سالاری موجود در ایران دست به تاسیس آزمایشگاه زدید در این سالها و اینک که قرار است این روند اشتباه اصلاح گردد شما فقط بخاطر اینکه وزارت خانه را پزشکان اداره می کنند باز بیش از حق خود می خواهید
به جای عوام فریبی یک بار هم شده یک جواب ازمایش را بخوانید تا متوجه سهم بسیار ناچیز خود در برگه ازمایش شوید
با سلام و عرض تشکر از سایت وزین تابناک که این موضوع حیاتی رو گزارش کرده
من یک پاتولوژیستم و تازه کارم رو شروع کردم.متاسفانه به ما همه جور ظلم میشه!هم از طرف وزارت بهداشت بخصوص در زمینه وضعیت تعرفه ها و پایین بودن آنها نسبت به رشته های دیگه و عدم اجرایی شدن تعرفه های همین کتاب که این همه براش تبلیغات انجام شده و زمزمه هایی مبنی بر کاهش سهم پزشک از این تعرفه ها در سطح معاونتهای درمان دانشگاها وجود داره که همینجا از وزیر محترم میخوام هرچه سریعتر نسبت به الزام اجرایی شدن این تعرفه ها اقدام کنن و هم در این وضعیت اشفته بازار این رشته که اجازه کار خصوصی به فارغ التحصیلهای جوان رشته آسیب شناسی داده نمیشه،ناگهان این اقدام خلاف نص صریح قانون انجام میشه!ایا نباید به این قضایا مشکوک شد؟ایا بعضی ها نمیخوان از آب گل الود ماهی بگیرن؟
با سلام و عرض تشکر از سایت وزین تابناک که این موضوع حیاتی رو گزارش کرده
من یک پاتولوژیستم و تازه کارم رو شروع کردم.متاسفانه به ما همه جور ظلم میشه!هم از طرف وزارت بهداشت بخصوص در زمینه وضعیت تعرفه ها و پایین بودن آنها نسبت به رشته های دیگه و عدم اجرایی شدن تعرفه های همین کتاب که این همه براش تبلیغات انجام شده و زمزمه هایی مبنی بر کاهش سهم پزشک از این تعرفه ها در سطح معاونتهای درمان دانشگاها وجود داره که همینجا از وزیر محترم میخوام هرچه سریعتر نسبت به الزام اجرایی شدن این تعرفه ها اقدام کنن و هم در این وضعیت اشفته بازار این رشته که اجازه کار خصوصی به فارغ التحصیلهای جوان رشته آسیب شناسی داده نمیشه،ناگهان این اقدام خلاف نص صریح قانون انجام میشه!ایا نباید به این قضایا مشکوک شد؟ایا بعضی ها نمیخوان از آب گل الود ماهی بگیرن؟
سلام.
به نظر شما کسانی که 4 سال کارشناسی علوم آزمایشگاهی ،3سال کازشناسی ارشد و 5 سال دکتری تخصصی رشته های علوم آزمایشگاهی را خوانده اند با آزمایشگاه و فرآیند های آن بیشتر آشنا هستند یا پاتولوژیست های محترم که در طول دوره رزیدنتی تنها چند واحد مرتبط با آزمایشگاه را سپری کرده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
اشکان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
با سلام
از کی تا حالا دوره کارشناسی ارشد 3 ساله و دکتری تخصصی 5 ساله شده؟ نکته مهمی که در این مورد وجود داره اینه که وزارت بهداشت باید با جامع نگری به این مساله نگاه کنه و سعی کنه حقی از کسی تضییع نشه. نکته مهم دیگه اینه که با وجود احترام کامل به کلیه رشته ها و اندیشمندان اونها مشقتی که یک پاتولوژیست و یا هر متخصص دیگه ای که برای دریافت مدرک تخصص خودش میکشه قابل مقایسه با هیچ رشته غیر پزشکی نیست (با موارد استثنا کاری ندارم).
نا شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
تازه در دوره رزیدنتی زیر نظر کاردان ازمایشگاهی دوره میبینن بعد میگن ما با سوادیم کاردان بیسواده
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
افرین
ببا سلام
به عنوان يک پزشک که همه عمر ,جوانى و زندگى خودم رو پاى درس خوندن و کور شدن و زحمات زياد و شب بيدارى هاى مکرر و پير شدن گذاشتم و يک روز از زندگى ام لذت نبردم تا اينکه بتونم به مردم جامعه خدمت کنم
چرا؟؟ اين همه بى عدالتى چرا؟ ما براى رسيدن به اينجا کم زحمت نکشيديم که اينطور تحقير بشيم ,, اين در حق ما ظلمه :(((
پاتولوژى رشته کم و بي ارزشى نيست چرا که تشخيص حرف اول درمان رو ميزنه و قبول شدن آن اصلا راحت نيست که اينطور بى ارزش جلوه داده بشه...
اما مسلما با ادامه اين وضعيت انگيزه و علاقه براى ادامه آن از بين خواهد رفت...
پاتولوژیستها کلا توانایی انجام آزمایشات را در آزمایشگاه ندارند چون پزشک هستند اما ادعای داشتن آزمایشگاه را به صورت انحصاری دارند . اقدام وزارت بهداشت کاملا رفتار صحیحی می باشد.
پاسخ ها
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
احسنت
علی
| Turkey |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
بله.
سالي ٥٠٠٠نفر دارن با آموزش مجازي انواع phdهارو ميگيرن ،آيا اينا قابل مقايسن با سالانه ٦٥نفر متخصص پاتولوژي؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
با این حرف ها باعث تشویش اذهان عمومی نشویم دوست عزیز.. با مراجعه به ظرفیت های Phd وزارت بهداشت و درمان و دیدن ظرفیت رشته های تک رشته ای آزمایشگاه که تعدادشان بسیار هم کم هست متوجه میشوید که ظرفیت برای هر رشته در کل کشور در حدود 5 نفر است... پذیرش هم از طریق آزمون و مصاحبه میباشد.. هیچ دوره مجازی و ... هم وجود ندارد.. بهتر است به جای این حرف ها و مسموم کردن فضا دوستان منطقی صحبت کنن تا مردم در جریان حقیقت باشند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
در جواب شما دوست عزیز بگویم هر دکترایی مد نظر نیت دوماا رشته شما را نسبت به تمام رشته های علوم پایه پزشکی که در حیطه ازمایشگاه هستند بیشتر می گیرند سوما رقابت در سایر رشته ها بین نخبگان همون رشته است نه کلی باشد و اگر رادیولوژی وغیره قبول نشدیم بریم پاتولوژی
حمید و محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
...تخصص های تک رشته علوم آزمایشگاهی فقط وزارت بهداشت داره.اگه تو 65 نفری من 7نفر هستن ورودی هرسال رشته ام
نا شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
وزارت بهداشت برای phd دوره مجازی نداره جناب پزشک حتی اینم نمیدونی و این همه ادعا داری
شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
پزشک عمومی چند نفر میگیرند در سال؟
در مورد 5000 نفر پذیرش پی اچ دی هم اگه راست بگی که هیچی وگرنه مدیونی به صاحب این ماه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اگه تعداد رشته های phd را بر 5000 تقسیم کنی که به ازای هر رشته پی اچ دی 10 نفر هم نمیشه. حالا ده نفر بهتره یا 50-60 نفر
چرا نظرات را چاپ نمیکنی؟
دوستان پزشک زیاد دور برندارید، کارشناس های ارشد و دکتری رشته های فنی اکثرا بیکارند، یکیش خود من
پاسخ ها
اشکان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دوست عزیز مشکل بیکاری عزیزانی مثل شما رو نباید با اینگونه تصمیمات حل کرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
ا اشکان عزیز بحث بیکاری امثال ما نیست بحث ناحق شدن حق ماست وقتی اسم رشته بیوشیمی بالینی است وقتی اسم رشته میکروب شناسی پزشکی است پس حق ماست مسئو فنی رشتهای که خوانده ایم باشیم نه اینکه فقط چون تو ایران پزشک سالاری است رشته و تخصص ما نادیده گرفته شود
مشكلات پاتولوژيستا الان چند جانبه هست كه اين مشكل اخر ديگه صبر مارو تمام كرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
تنها مشکلتون اینه که به درامد ملیونی فعلیتون راضی نیستین
سمیه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
می خواستین بیشتر درس بخونین جراحی قبول شین!

این دقیقا حرفی هست که پزشکان به پرستارای بیچاره تو بخش ها می زنن و اونا رو تحقیر می کنن
علی؟
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
بنده خدا بساز بفروشا ، ببخشید، پاتولوژیستا!
اولا وظیفه آزمایشگاه تشخیص بیماری نیست بلکه کمک یه فرایند تشخیص می باشد و آزمایشگاه باید علم آزمایشگاهی داشته باشد نه علم بالینی .در ضمن دکترا های تخصصی تک رشته که پایه علوم آزمایشگاهی دارند به اندازه کافی و لازم از فرایند بالینی آز مایش ها مطلع می باشد . اما آیا پاتولوژیست بالینی چقدر از پروسه آزمایشگاهی اطلاع دارند ؟جز چند واحد آمایشگاهی با یک دوره کوتاه عملی.
خداییش دیگه انگیزه ای برای خوندن وادامه دادن نداریم.اگر واقعا نیازی به پاتولوژیست نیست چرا دستیار گرفتید؟چراعمر یه تعداد جوون رو به باد میدید؟اون دنیا جواب ماروچی میدین مسولین؟
با سلام
آزمایشگاه را آزمایشگاه چی اداره می کند،کسی که درآزمایشگاه کارکرده است.پاتولوژیست های محترم اصلا در طول دوران تحصیلشان، در آزمایشگاه به عنوان کاردان ،کارشناس،..کارکرده اند که به یکباره مسئولیت فنی آن را برعهده بگیرند؟پاتولوژیست های محترم پزشک معالج بوده وتخصص پاتولوژی رادارندووجهه تشخیصی ندارند.کمااینکه دکترا های تخصصی تک رشته ای، کارشناس آزمایشگاه ،کارشناس ارشد یک رشته تخصصی آزمایشگاه بوده و برابربا پاتولوژیست های محترم متخصص در یک رشته تخصصی آزمایشگاه می باشند.بنابراین حقی که از لحاظ مدرک بر پاتولوژیست ها وارد است بر دکتراهای تخصصی نیز صادق است.از لحاظ صلاحیت تجربه و کاری نیز قضاوت بر عهده مردم...
چرا هیچ نظری را نمیزنید؟؟؟؟؟
در سیستم وزارت بهداشت پزشک سالاری حکم فرماست
يك منطق آيا براي يك كار تخصصي كه پايه درمان بر أساس آن شكل مي گيرد آيا نبايد در موسسه اي كه متخصصين متعهد مسئوليت آنرا بر عهده بگيرد .يا بايد يك غير متخصص اين مسئوليت را به عهده بگيرد

بنابراين پاتولوژيست ها بهترين گزينه براي اين مسئوليت خطير مي باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
همه ما میدانیم که مسئولیت خطیر پاتولوژیستها امضا زدن هست فقط!
دلسوز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
یه کاردان آزمایشگاه که از شما متخصص تره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دقیقا تمام صحبت ما تک رشته ای ها همین است که متخصص هر رشته ناظر و مسئول فنی باشد شما تو حیطه تخصص خود (پاتولوژی) و ماهم در حیطه خود اصلا دنبال تضیع حق شما نیستم دنبال گرفتن حق پایمال شده خود در کشور پزشک سالار ایران هستیم
درمان؟
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
خداروشکر که 6 ماه تو آزمایشگاه بیمارستانی کار کردم و مسول فنیش رو که یه پاتولوژیست بود رو اصلا ندیدم جز 1 باز که یکی از همکارا شیرینی اورد و اومد و خورد! شهر و ازمایشگاهش و نمیگم ولی در غرب کشوره
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
بفهم که ازمایشگاه و اسیب شناسی دو رشته متفاوت و مجزا هستند.
به نظر من این اعتراض خیلی بی ربط و ظالمانه است.
خداییش دیگه انگیزه ای برای خوندن وادامه دادن نداریم.اگر واقعا نیازی به پاتولوژیست نیست چرا دستیار گرفتید؟چراعمر یه تعداد جوون رو به باد میدید؟اون دنیا جواب ماروچی میدین مسولین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
نیاز به پاتولوژیست هست برای دیدن لامهای پاتولوژی!
دلسوز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دقیقا کی میخاد جواب Phd هماتولوژی رو بده که 12 سال در دانشگاه در مورد آزمایشگاه هماتولوژی درس می خونه اونوقت شما فقط 4 سال در مورد آزمایشگاه می خونین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
ایا من که بیوشیمی می خونم حق ندارم این سوال را بپرسم و فقط شما دوستان پاتولوژیست این حق را دارید یک بار دوست عزیز یک برگه ازمایش را از نزدیک نظاره کن تا جایگاه بیوشیمی میکروب شناسی هماتولوزی را با جایگاه پاتولوزی در برگه آزمایش مقایسه کرده باشی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
چرا تصور می کنید که حتما باید مسێول فنی باشید تا بتونید نیاز جامعه رو مرتفع کنید؟
یک پاتولوژیست باید تمام مدت پشت میکروسکوپ باشد و لام ببیند و البته به اندازه کار پر زحمت و حساسی هم که دارد، باید خدماتش جبران شود پرداخت عادلانه ای انجام شود. نه اینکه کاردان علوم آزمایشگاهی رو پشت میکروسکوپ بنشونه و خودش عصر به عصر بیاد آزمایشگاه و برگه ها رو مهر کنه و بره!
ما بعنوان جامعه به این پاتولوژیست هیچ احتیاجی نداریم
چی بگم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اگه توقع مالیت به جای ماهی چند ده میلیون به چن میلیون تقلیل بدی توقع پیدا میکنی.
علوم آزمایشگاهی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اگه بجای یه کارشناس علوم ازمایشگاهی بودی که با هدف ازمایشگاه زدن 12 سال شاگرد اول بودی و 4 تا کنکور رو 1 رقمی شدی و بعدش بهت گفتن نمیتونی ازمایشگاه بزنی چی میگفتی؟ خودکشی میکردی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
ببخشید فقط شما جوونید، پس بقیه چین؟ فقط شما حق دارین زندگی کنین؟الان توو کشور حداقل 3-4 هزار نفر تخصص تک رشته ای وجود داره که با حداقل در آمد و یا بیکاری سر میکنن ولی تعداد شما جوون پاتولوژیست جقده بزرگوار؟
واقعا این معاون آموزشی وزیر چی کار می کنه؟!!

ای کاش گزارشی در مورد آزمون های دانشجویان پزشکی، مشکل دانشجویان جایابی دندان پزشکی، آزمون بورد، آزمون رزیدنتی و غیره تهیه کنید.
وزیر عزیز شما که استاد مایی.تو روخدا صدای مارو بشنو .میدونم از کار زیاد خسته میشید وماهم باعث اعصاب خوردیتون میشیم ولی بالاخره ما هم از فرزندانتان هستیم
کدام پاتولوژیست را شما داخل کشور میتوانید پیدا کنید که تو آزمایشگاه بالینی کار انجام بدهد، در صورتی کل کارهای آزمایشگاه با کارشناس آزمایشگاه میباشد و درآمد آنچنانی به جیب پاتولوژیست؟؟؟؟
ای کاش تایناک یک بار مشکلات افراد شاغل در آزمایشگاه را بررسی میکرد اما افسوس......
این یعنی 12 سال درس آزمایشگاه را بخوانید ولی در انتها پزشکان عزیز که 4 سال درس پاتولوزی(و نه آزمایشگاه) راخوانده اند می توانند آزمایشگاه تاسیس و مسئول فنی آن شوند......
تا به حال گزارش های گوناگونی درباره بهداشت ودرمان منتشر شده است اما درباره رشته تخصصی پاتولوژی که شامل دو بخش آسیب شناسی بالینی و آسیب شناسی جراحی میباشد کمتر صحبت شده است.
اهمیت رشته پاتولوژی از انجایی معلوم است که هیچ درمانی بدون تشخیص پاتولوژی انجام نمیشود.
هر گونه ضربه و بی تدبیری در مورد رشته ی پاتولوژی برای پزشکی کشور گران تمام خواهد شد.
پاسخ ها
دلسوز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
فقط کمبود مهر پیدا میکنیم همین
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
بله ضربه ای که وارد میکنه درآمد کمتر دوستان پاتولوزیست هستش!!!
مسول
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
نه عزیزم ، اگه پاتولوژی کلا جمع بشه بهتره ، چون اون موقع پی اچ دی پاتولوژی رو مثل مناطق دیگر جهان میاریم و اون رو هم به عنوان یه پی اچ دی در ازمایشگاه میتونه کار کنه ، همین!
بافت شناسن خودشونو به ازمایشگاه تحمیل کرده اند
ازمایشگاه واسه رشته علوم ازمایشگاهیه در سطح دکترا نه پاتولوپیست
من رفتار این افراد را مورد قضاوت وت قرار نمی دهم ولی معتقدم تمام کسانی که به فکر ایجاد حق انحصاری برای خود هستند باید مجازات شوند چه پاتولوپیست باشند چه قصاب چه
پاسخ ها
فردی در حوزه پزشکی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
با سلام چه پاتولویست با چه قصاب خیلی فرق می کنه دوست عزیز .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
فردی در حوزه پزشکی
فرقش اینه که پاتولوژیست بیشتر باید مجازات بشه! چون ازش بیشتر انتظار میره
در وزارت بهداشت ، سیستهای غلط دوران دولت دهم به دولت یازدهم هم تسری پیدا کرده است چرا که تدبیر و امید هنوز به این وزارتخانه نرسیده است اول قضیه کتاب تعرفه و حالا ظلم به پاتولوژیستها و در اینده نزدیک رادیولوژیستها و متخصصین طب توانبخشی و ...
نمیدانم چرا اپتومتریستها را جایگزین چشم پزشکها نمی کنند؟؟؟
یک phd از بیماری چه اطلاعی دارد و یا حتی یک روز هم بر بالین بیماران حاضر بوده که شرایط او را در نظر بگیرد و در تستهای ازمایشگاهی دخالت دهد؟ زهی خیال باطل.
تازه مصیبت تر از این ، اجازه دادن به شرکتهای تعاونی برای تاسیس آزمایشگاه است.
در وزارت بهداشت ، سیستهای غلط دوران دولت دهم به دولت یازدهم هم تسری پیدا کرده است چرا که تدبیر و امید هنوز به این وزارتخانه نرسیده است اول قضیه کتاب تعرفه و حالا ظلم به پاتولوژیستها و در اینده نزدیک رادیولوژیستها و متخصصین طب توانبخشی و ...
نمیدانم چرا اپتومتریستها را جایگزین چشم پزشکها نمی کنند؟؟؟
یک phd از بیماری چه اطلاعی دارد و یا حتی یک روز هم بر بالین بیماران حاضر بوده که شرایط او را در نظر بگیرد و در تستهای ازمایشگاهی دخالت دهد؟ زهی خیال باطل.
تازه مصیبت تر از این ، اجازه دادن به شرکتهای تعاونی برای تاسیس آزمایشگاه است.
در همه جای دنیا مسئول فنی و دارنده مجوز تاسیس آزمایشگاه یک پاتولوژیست است. در همه جای دنیا phd برای تحقیقات تربیت شده و به کار ریسرچ می پردازد هر کسی در جا و مکان خود موثر عمل کرده و به زیبایی به کار می پردازد با حقوقی در شان و منزلت خویش و عادلانه. متاسفانه در جایی که ادعای برقراری عدالت بین متخصصین رشته های مختلف پزشکی می باشد در تعیین تعرفه و ارزش گذاری رشته پاتولوژی که مهمترین کار یعنی تشخیص درست بیماری را در دست دارد در جایگاهی بسیار نازل نگاه داشته شده و در حالی که استاد تمام وقت پاتولوژی با حقوق بسیار اندک حق تاسیس آزمایشگاه را ندارد به جمعی از phd ها که هر یک فقط در یک رشته درس خوانده اند مجوز تاسیس آزمایشگاه به تنهایی داده می شود. به راستی تا کی می خواهیم ارج و قرب علم را پایین نگاه داریم. اساتید بزرگوار ما به دنبال منافع مالی نبودند اما ایا این براستی حق است ؟ اگر تشخیص فروزن سکشن حین عمل جراحی توسط پاتولوژیست نباشد جراح از کجا خواهد فهمید چه قسمتهای از بدن بیمار را جراحی کند ؟ یا انکولوژیست از کجا خواهد فهمید کدام دارو را برای بیمار بدهد؟ پس چرا تعرفه پاتولوژی در این طرح بسیار بسیار اندک تر از سایر رشته هاست؟ آیا من پاتولوژیست که باید تمام بیماریهای خوش خیم و بدخیم تمام ارگانهای بدن را بدانم و تمام کتب تخصصی سایر رشته ها را مطالعه کنم باید حقوق کمتری دریافت کنم فقط چون زمان بیشتری صرف مطالعه علم می کنم؟ و بالطبع دید جامعه به من کمتر از هم رده هایم باشد فقط چون سیاست غلط تعرفه گذاری حق مرا به درستی ادا نکرده است؟
دلسردی دانشجویان این رشته ضرر به سلامت جامعه خواهد زد. امیدواریم مسئولان کمی واقع بینانه و با انصاف به این موضوع بنگرند. به امید روزی که مانند تمام دنیا علم و دانش ارزش واقعی خود را بیاید.
در همه جای دنیا مسئول فنی و دارنده مجوز تاسیس آزمایشگاه یک پاتولوژیست است. در همه جای دنیا phd برای تحقیقات تربیت شده و به کار ریسرچ می پردازد هر کسی در جا و مکان خود موثر عمل کرده و به زیبایی به کار می پردازد با حقوقی در شان و منزلت خویش و عادلانه.
در وزارت بهداشت ، سیستهای غلط دوران دولت دهم به دولت یازدهم هم تسری پیدا کرده است چرا که تدبیر و امید هنوز به این وزارتخانه نرسیده است اول قضیه کتاب تعرفه و حالا ظلم به پاتولوژیستها و در اینده نزدیک رادیولوژیستها و متخصصین طب توانبخشی و ...
نمیدانم چرا اپتومتریستها را جایگزین چشم پزشکها نمی کنند؟؟؟
یک phd از بیماری چه اطلاعی دارد و یا حتی یک روز هم بر بالین بیماران حاضر بوده که شرایط او را در نظر بگیرد و در تستهای ازمایشگاهی دخالت دهد؟ زهی خیال باطل.
تازه مصیبت تر از این ، اجازه دادن به شرکتهای تعاونی برای تاسیس آزمایشگاه است.
به خدا أنصاف نيست كه ما بعد از اين همه مشقت امتحان پذيرش دستيار وآزمون هاي سالانه ارتقا وگواهينامه وبرد تخصصي وگذراندن خدمات قانوني درمناطق دور ومحروم درنهايت به اندازه يه phdتك رشته خدمات ارائه بديم چرا باعث سرخوردگي قشر زحمت كش وپرتلاش وعلاقه مند به تحصيل ميشوند وراه رو براي إفرادي كه مسير آسان رو گذراندند وبرأي تدريس در دانشگاه تربيت شده اند باز ميكنند
اینها را چه به علائم بالینی بیمار وقتی پا رو از آزمایشگاه هاشون بیرون نمیذارن و صرفا با نمونه ارسال شده سروکار دارن؟!
با سلام و عرض تشکر از سایت وزین تابناک که این موضوع حیاتی رو گزارش کرده
من یک پاتولوژیستم و تازه کارم رو شروع کردم.متاسفانه به ما همه جور ظلم میشه!هم از طرف وزارت بهداشت بخصوص در زمینه وضعیت تعرفه ها و پایین بودن آنها نسبت به رشته های دیگه و عدم اجرایی شدن تعرفه های همین کتاب که این همه براش تبلیغات انجام شده و زمزمه هایی مبنی بر کاهش سهم پزشک از این تعرفه ها در سطح معاونتهای درمان دانشگاها وجود داره که همینجا از وزیر محترم میخوام هرچه سریعتر نسبت به الزام اجرایی شدن این تعرفه ها اقدام کنن و هم در این وضعیت اشفته بازار این رشته که اجازه کار خصوصی به فارغ التحصیلهای جوان رشته آسیب شناسی داده نمیشه،ناگهان این اقدام خلاف نص صریح قانون انجام میشه!ایا نباید به این قضایا مشکوک شد؟ایا بعضی ها نمیخوان از آب گل الود ماهی بگیرن؟
چه ربطی داره
تا حال تو کدوم آزمایشگاهی اومدن مریضو معاینه کردن
اتفاقا اونی که PHD علمش خیلی بیشتر از اون پاتولوژیست هست و خیلی کارایی بیشتر داره
پاسخ ها
فردی از حوزه پزشکی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دوست عزیز من نمی دونم شما چقدر به رشته پزشکی مرتبط هستید ولی اگر کمی مرتبط باشید می دونید که علائم بیماری فقط معاینه نیست پاتولوژیست برای تشخیص باید اون چیزی ر که می بینه با شرح حال مریض تطبیق بده .
کار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
خب ماهم حرفی نزدیم که ، پاتولوژیست بیاد به عنوان مسئول فنی بخش پاتولوژی تو آزمایشگاه کار کنه و هرچی دلش میخاد کار کنه! اخه خدا خیرت بده کدوم نمونه پاتولوژی رو شما فردی که ازش نمونه گرفته شده رو میبینی؟ نمونه رو هم خب همون علوم ازمایشگاهی برات اماده میکنه رنگ میکنه میزاره زیر میکروسکوپ! و حتی جوابشم اون تایپ میکنه ، میدونیم اوضاع چیه عزیز دل برادر!
ناشناس
| Turkey |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
در جواب فردی از حوزه پزشکی:
بنده 10 ساله که تو آزمایشگاه کار میکنم پاتولوژیست مربوطه عصر ها برای امضا کردن و گرفتن پولها تشریف میارن فقط همین.
امر درمان وتشخيص بيماري فقط در حيطه مسووليت پزشكان (در آزمايشگاه پاتولوژيست)است همانطور كه در تمام دنيا همينطور است در غيًر اين صورت مردم با جونشون هزينه لابي گريهاي پشت پرده آزمايشكاه مرجع سلامت را ميدهند.فاجعه اي كه اميدوارم مسوولان هرچه سريعتر جلوشو بگيرند
از پاتولوژیستهای عزیز میخواهم لحظاتی را به یاد بیاورند که در دوره رزیدنتی در هر بخش آزمایشگاه با غرور حاضر میشوند و از دور به فعالیت و زحمت کشیدن کارکنان آزمایشگاه نگاه میکنند و حتی حاضر نیستد راجع به پروسه کار سوال کنند. آیا کسانی که سالها به صورت شبانه روزی در آزمایشگاه کرده و سرد و گرم چشیده اند و همزمان دروس علمی را به صورت گسترده میگذرانند شایسته مسئولیت بر کاری که خود انجام میدهند نیستند ولی شما که در طول زندگی خود حتی یک آزمایش ساده سی بی سی و یا قند خون و ... انجام نداده اید ادعای مالکیت بر آزمایشگاه و تجاوز ما به حوزه خود را دارید؟ شما را به خدا وجدان داشته باشید و به کار اصلی خود که همانا بررسی تغییرات سلولی است بپردازید و از کاری که تخصص ندارید دست بردارید. همه رانندگان از تئوری حرکت ماشین سر در می آورند ولی الزاما قرار نیست مکانیک خودروی خود باشند. یاد ادعای انگلیسی ها در مورد مالکیت بر منابع نفتی ایران و شکایتشان به دادگاه لاحه بر علیه ایران می افتم.... در سالنهای پاتولوژی لامهایتان را با دانش عالی که آموزش لازم و کافی را در مورد آن دیده اید آنالیز کنید که این بهترین نتیجه را برای بیماران خواهد داشت نه زدن امضا در زیر برگه های آزمایشی که هرگز از نحوه انجام و موارد موثر بر آن خبر ندارید و نیز گرفتن دستمزد چند میلیونی برای همین امضا...
پاتولوژی رشته بسیار بسیار وسیعی است و علت آنکه به عنوان یک تخصص پزشکی قرار داده شده است، این است که در ارتباط بسیار تنگاتنگ با بالین است و در واقع در ادامه آموزشهای پزشکی عمومی و نه چیزی جدا از آن است. بی اغراق یک پاتولوژیست از دانش هریک از phd های هماتولوژی بالینی، میکروبیولوژی بالینی، ایمونولوژی بالینی، ژنتیک، بیوشیمی بالینی و ..
ازمایشگاه را کاردانها و کارشناسان اداره میکنند پزشک هیچ نقشی در اداره ازمایشگاه ندارد من خودم در یک ازمایشگاه 12 سال کار کردم بعضی مواقع0 ا روز هم دکتر را نمی دیدیم حتی دکتر به سفر حج رفت 45 روز ازمایشگاه را شخصا اداره کردم فقط پول تو جیب دکتر میرود ان وقت حقوق یک کارشناس چقدر است چهار صد هزار تومان همه میدانید که نقش دکتر در ازمایشگاه همان مهر نظام ازمایشگاهی است استان گلستان که من 10 سال در ازمایشگاه های ان کار کردم این جوریه پاتولوزیست فقط لامهای پاتولوزی را میدید از چگونه میدید بگذریم
قراره هيچ نظري چاپ نشه؟
متاسفم برای مسیولانی که فقط برای منافع خودشون ونه منافع مردم ومریضها ،دست به کارهایی میزنند که نتایجش ،مردم را بیچاره میکند.ای کاش اقای سمیعی به جای اینکه به فکر اشتغال دوستانش بود به فکر مردم بود وای کاش اقای وزیر محترم به جای دغدغه زیرمیز گیرها ،با دقت بیشتری مسیولان راس کار رو انتخاب میکرد تا این قدر راحت قانون رو زیر پا نمیگذاشتند ودود این نابسامانی ها فقط به چشم مردم درمانده بیمار میرود که از هیج چیز خبر ندارند
مشکل این است که پاتولوژیست ها همه چیز را برای خودشان میخواهند و از کی تا جالا این رشته مادر همه رشته ها شده که ذیگران خبر ندارند!؟
پاسخ ها
الهی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
این رشته مادر طب نشده ،از قبل بوده شما نمی دونستین .اصلا اسم رشته هم اگه معنیش رو بدونین معلومه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دوست عزیز نظر شما را به کتاب های خود جلب می کنم که نوشته تمام بیماریها یا تغریبا تمام بیماری ها ریشه بیو شیمیایی دارند پس اگر این باشد مادر که نه پدر طب بیوشیمی است
سلام
توضیح اینکه قانون مربوطه به شکل عجیبی بصورت تغییر یافته در متن این گزارش آورده شده است که درست آن به شرح زیر است و در سایت وزارت بهداشت نیز موجود می باشد.
در وزارت بهداشت ، سیستهای غلط دوران دولت دهم به دولت یازدهم هم تسری پیدا کرده است چرا که تدبیر و امید هنوز به این وزارتخانه نرسیده است اول قضیه کتاب تعرفه و حالا ظلم به پاتولوژیستها و در اینده نزدیک رادیولوژیستها و متخصصین طب توانبخشی و ...
نمیدانم چرا اپتومتریستها را جایگزین چشم پزشکها نمی کنند؟؟؟
یک phd از بیماری چه اطلاعی دارد و یا حتی یک روز هم بر بالین بیماران حاضر بوده که شرایط او را در نظر بگیرد و در تستهای ازمایشگاهی دخالت دهد؟ زهی خیال باطل.
تازه مصیبت تر از این ، اجازه دادن به شرکتهای تعاونی برای تاسیس آزمایشگاه است.
من الان ساعت 23/47 از یکی از بیمارستانها تو یکی از مراکز استان کامنت میذارم. تو شهر ما پنج تا بیمارستان دولتی هست که من تو سه تاش کار کردم و از بقیه هم خبر دارم. پاتولوژیستهایی که ادعای تطبیق علایم بالینی با جواب میکنن ساعت یازده صبح پنج شنبه رفتن خونه هاشون و شنبه ساعت نه ده میان چند تا لام میبینن و میرن.... تو این فاصله ما چند تا آزمایشگاهی چند صد تا جواب جای اونا امضا میکنیم. خدایان ادعا کامنت بذارید ببینیم چی دارید واسه گفتن....
چند پیشنهاد به آقای وزیر:
- تشکیل تعاونی اپتومتریستها به منظور ایجاد کلینیک چشم پزشکی
- تشکیل تعاونی بهیاران و تکنسینهای اتاق عمل به منظور ایجاد کلینیک جراحی
- تشکیل تعاونی ماماها به منظور ایجاد بیمارستان زنان و زایمان
- تشکیل تعاونی نسخه پیچ ها و اجازه تاسیس داروخانه به آنها
- تعطیل کردن دوره های تخصصی پزشکی و واگذاری اداره بیمارستانها به phd ها مثلا بخش عفونی به میکروبیولوژیستها و بخش قلب به فیزیولوژیستها و بخش زنان به ماماهاو بخش رادیولوژی به عکاسان محترم و داروخانه به عطاران عزیز واگذار گردد.
چه اشکال داره این طرح ...آقا راضی باش که به جای دراامد صد میلیونی به 30 40 میلیون برسی...حداقل از دانش بقیه متخصصان هم استفاده میشه.
کاش متخصصین بیهوشی هم به این وزارت جراح پسند اعتراض میکردند راستی ایشان چگونه بزرگترین جراح لیزیک در ایران ست ؟خداکند با راند نباشد؟
با عرض سلام بنده فارغ التحصیل دکتری بیوشیمی بالینی هستم با پایه علوم ازمایشگاهی اینکه پاتولوژیست های محترم اعتراض میکنند اشتباه است متخصصین تک رشته ای در صورت تاسیس ازمایشگاه کارهای پاتولوژی انجام نمیدهند وکارهای کلینیکال انجام میدهند ثانیا مسئول فنی قطعا پاتولوژیست خواهد بود.متخصصین تک رشته ای سواد ومهارت بالاتری در خصوص ازمایشات کلینیکال و مولکولار دارند ولی در حیطه پاتولوژی دخالت نمیکنند پس دلیلی بر اعتراض پاتولوژیست های محترم نیستضمن اینکه حق وحقوق متخصصین تک رشته ای باید لحاظ شود
کجا پاتولوژیست ها تسلط بر کار آزمایشگاه تشخیص طبی دارند کار اینها پاتولوژِی است نه تشخیص آزمایشگاهی هیچکدام از پاتولوژیست ها تسلط بر تست های آزمایشگاهی ندارند
واقعا خنده دار هست دلیل پاتولوزیست ها
دوستان برادران بیاید کمی منطقی باشیم و منطقی فکر کنیم دوستان پاتولوژیست درسته که شما 7 سال پزشکی خواندین و تشخیص بالینی بلد هستین ولی در ازمایشگاه اصلا قرار نیست کسی بالینی تشخیص بیماری بده ،شما 7 سال پزشکی خوندین که هیچ ارتباطی با ازمایشگاه نداره ولی کسانی که phd تک رشته ای هستن حداقل 6 سال علوم ازمایشگاهی خوندن و تمامی نکات و زیر و بم تکنیک های ازمایشگاه ها و عوامل خطا رو بلد هستن و همچنین در کار تشخیص از شما قوی تر هستن ...علاوه براین در دوره های phd تمامی مسایل رو به صورت تخصصی اموزش میبینن ولی پاتولوژیستها تنها در 4 سال دوره تخصص تا حدودی و به صورت جزیی این واحد ها رو اموزش میبینن که اصلا با فارغ التحصیلان علوم ازمایشگاهی قابل قیاس نیست حال خودتون نظر بدین که داشتن حق تاسیس ازمایشگاه حق فارغ التحصیلان علوم لزمایشگاهی هست با 11 سال تحصیل در این علم یا پاتولوژیستها با 4 سال خواندن دروس علوم ازمایشگاهی که بیشتر هم بر روی مسایل اسیب شناسی هست نه دروس مثل باکتری بیوشیمی ایمنی قارچ انگل هماتولوژی و...
خیلی جالبه که آقایون صحبت از تخصص خود در رابطه با حق تأسیس آزمایشگاه میکنن اما اینو نمیگه که چطور در حال حاضر یه شخص پاتولوژیک که رشته اون فقط یه بخش از بخشای آزمایشگاه تشخیصیه مسئولیت کل آزمایشگاه رو که شامل هماتولوژی ایمونولوژی میکروب و . . . بر عهده داره!!؟
اینجانب دکتری تخصصی ایمونولوژی دارم. مقطع کارشناسی بنده کارشناس علوم ازمایشگاهی می باشد.سابقه هشت سال کار در چندین ازمایشگاه بیمارستانهای دولتی را دارم.
مسئولین محترم تابناک
اگر واقف به جزئیات علمی بحث نیستید، لطفا تیتر جهت دار نزنید:"باز هم اشتغال متخصصانِ بیکار موجب اتخاذ تصمیمی عجیب شد"
پیگیری فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی به حق بوده و هماهنگ با استانداردهای جهانی است. اگر نیاز است اسناد را خدمتتان ارسال کنم. خواهشمند است منصفانه خبررسانی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
واقعا احسنت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
واقعا احسنت
آقایان و خانم های محترم پاتولوژیست
شما که در طول دوران تحصیل اسامی تجهیزات آزمایشگاهی رو یاد نمی گیرید و کلا تنها دوره کوتاهی در آزمایشگاه تشخیص طبی کار آموزی می کنید چطور می تونید در مورد حق طبیعی دکترای تخصصی علوم آزمایشگاهی که کل 12 سال تحصیل خود را در آزمایشگاه بسر برده اند اظهار نظر کنید؟!!!!.
"بر اساس آن، انحصار این متخصصان برای تاسیس آزمایشگاه پاتولوژی و پاتوبیولوژی ندید گرفته شده و کسانی هم تراز با ایشان در اعطای این مجوز انگاشته شده‌اند که به کل پزشک نیستند و هیچ ارتباط مستقیمی با درمان ندارند!" پاتولوژیست گرامی آزمایشگاه وظیفه اصلیش تشخیص و مانیتور کردن درمان هستش و نه درمان که وظیفه ی پزشکان هستش. شما هنوز در مورد وظیفه خود در آزمایشگاه توجیح نیستی.
با سلام و عرض خسته نباشید به دست اندرکاران محترم سایت تابناک؛
این چندمین بار است که اخبار اینچنینی در سایت تابناک و در ارتباط با تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی درج می گردد.
کاش مدیران سایت وزین تابناک اقلا به دلیل پر مخاطب بودن این سایت خبری و در نتیجه تاثیر گذار بودن اخبار منتشره از آن بر مردم، نظر گذاری بر این خبر را که اکثرا نقل قول از دکتر کرمی ریاست محترم انجمن پاتولوژی می باشد، باز می گذاشت؛ تا عموم مردم، یک طرفه به قضاوت ننشینند.
با سلام
همان اندازه ای کی یک پاولوژیست تلاش میکند سایر فارغ التحصیلان رشته های بالینی زحمت کشیذه اند و تلاش نموده اند آگاهی لازم بدست آورند.
با تشکر
راس میگن دیگه اونا تاسیس کنن بعد چنتا فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی و میکروبیولوژی با حقوق ماهی 200 تومن بدون بیمه استخدام کنن عصر به عصر هم یه سری بزنن آزمایشگاه سود کلان متخصصین به قول یارو متخصص
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اون سر زدن هم بخاطر اینه بدونن چقدر پول بدست اومده و اونا رو ببرن بانک بریزن ! تازه بعدش برن ببینم اون شریک بساز بفروشه ساختمون رو تکمیل کرد برن بنگاه یا نه ! اقا خیلی سرشون شلوغه ،خیلیییییییی
تابناك وظيفه رسانه اي شما اينه كه كامنت ها در اسرع وقت چاپ شه ،الان بهد از چندين ساعت يك كامنت هم چاپ نشده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
تابناک همینه. ترسو یک نگاه به سایت های دیگر بیندازید متوجه می شوید.
وزير محترم ،اطفا هرچه سريعتر به وضعيت ما پاتولوژيستا رسيدگي كنيد،ما فقط به شخص شما اميد داريييييم
پاسخ ها
خوبه والا!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
راست میگه بابا! چرا بستریشون نمیکنید!
و این قضیه برای جماعت اپتومتريست هم اتفاق افتاده و افراد با گذراندن یک دوره به کارشناس بینایی سنجی تبدیل میشوند و بجای کسانی که تخصص این حرفه را آموخته اند وارد بازار کار میشوند .ولی متاسفانه از جانب همکاران بنده کوچکترین اعتراضی نمیشود تا مسوليين وزارت بهداشت با خیال راحت به کار خود ادامه دهند و...
با سلام
متاسفانه پاتولوژیست های محترم حقی را که سالیان متمادی از دانشجویان ph.d سلب نموده اند اکنون حق مسلم خود می دانند و آن هم مجوز تاسیس ازمایشگاه است. سوال اینجاست که آیا پاتولوژیست حق تاسیس آزمایشگاه را داراست که در تمتم طول دوران تحصیل بیش از چند واحد آزمایشگاه پاس نمیکند یا شخصی که با گذراندن مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا در این زمینه تخصص می گیرید؟
امیدوارم کمی وجدان انسانی پاتولوژیست ها بیدار شده و صنفی به این مسئله نگاه نکنند.
ضمن تشکر از تابناک
کاش این مسیله حیاتی که در نهایت دودش در چشم بیماران می رود رادر صفحه اصلی منعکس میکردند
من بیست ساله پاتولوژیستم ولی راستش اگه میدونستم این علم در ایران ارزش نداره باوجودیکه عاشق این علمم هرگز وارد این رشته نمی شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
دودش در جیب شما میرود فقط به فکر تنگی جیب خودتان هستید نه مردم
20 ساله!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
ماشینتون چیه راستی!
چرا نظرهارو نمیذارید؟؟؟؟؟؟؟!!!!!؟؟؟!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تابناك! لطفا نظراتمون رو منتشر كن! لطفا لطفا لطفا
Lotfan nazarat ro montasher konid
سلام.تا چه زمانی باید یکطرفه به محکمه روید جناب دکتر.
مگر وقتی یک متخصص پزشکی تخصص میگیرد پزشکان عمومی باید نابود شوند؟
پزشک عزیزی که اومدی پاتولوژی
شما از علوم پایه و پاتولوژی چی بلدی؟
جز استخدام چتد تا علوم پایه که کارت رو بهت یاد بدن. عزیرم شما جای علوم پایه رو گرفتین. نه ما جای شما رو. شما که ادعای سوادت میشه برو تو زمینه ایی که سوادت به کار بیاد .
باید به عرض جنابان پاتولوژیست برسانیم که شاید ما در زمینه بالینی به اندازه شما اطلاعات نداریم ولی شما هم در زمینه آزمایشگاهی به اندازه ما اطلاعات ندارید کما اینکه اگر یه دانشجوی ارشد تک رشته مثلا هماتولوژی را با یک رزیدنت پاتولوژی مقایسه کنید از نظر سواد آزمایشگاهی اگر با انصاف باشید خود شما هم متوجه خواهید شد که یک ارشد تک رشته در زمینه خود از شما بیشتر میداند. شما دریایی پهناور با عمق بسیار کم هستید ولی دکتراهای تک رشته دریایی با وسعت کم ولی با عمق بالا می باشند. امتحان کردن این کار هم مجانی است. خودتان هم میدانید که در زمینه آزمایشگاه یک کاردان علوم آزمایشگاهی از شما ببیش تر میداند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
مشکل همونه که اینکار نیاز به دریای وسیع داره
دریاچه نمک!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
چه فایده ، وسیع اند اما خشک!
هماتولوژیست
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
والا از لحاظ بالینی هم صفر نیستیم... اگه انگل خوندیم ویروس...باکتری قارچ بیماری زاییاشونم خوووندیم................اگه ایمنی خوندیم هماتو خوندیم بیماری های خود ایمنی لنفوم سرطان ها کم خونی ها تالاسمییی....با علایم بالینی همشون تا حدودی آشناییم
سایت محترم تابناک،همانطور که دیروز گفتم لطفا بی طرف باشید و نظر را منتشر کنید .
چقدر پاتولوژیستا زیاده خواهن
در جایی فرمودنددر حالی که دکترای تک رشته‌ای با علایم بالینی بیمار هیچ آشنایی نداشته و ندارند و اصلا پزشک نیستند!
من تا الان که 10 سال سابقه کار در آزمایشگاه دارم تا حالا یکبار ندیدم پزشک بیاد علائم بالینی بیمار رو بگیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
واقعا!
لابد پاتولوژیست ها ازین به بعد بچه های خوبی شده و میخوان بیمارا رو تک به تک ویزیت کنن
بنده به عنوان یک متخصص ایمونولوژی از آقای دکتر سمیعی بسیار ممنونم. همانطور که در جریانید از آنجایی که وزارت خانه در اشغال پزشکان است و نه تک رشته ها، تمامی تصمیمات به نفع آنها است. آنهایی که همه چیز را برای خود می خواهند.
سلام.از دکترهای علوم آزمایشگاهی با 22 سال سابقه کار در آزمایشگاههای دولتیو خصوصی در مناطق محروم کشور هستم.سوای از بحث نامه اخیر آقای دکترسمعیی لازم است به خدمت شما عرض کنم که متاسفانه آقای دکتر کرمی رییس انجمن آسیب شناسی سالهاست یکطرفه صحبت میکنند وبرای پایمال کردن زحمات بیش از دو هزارنفر دکتر آزمایشگاه در این کشوراز هر گونه تهمت و افترایی کوتاهی نمیکنند.عزیزان سایت تبناک نیز شایسته است قبل از درج اینگونه اخبار با انجمنهای دکترای علوم آزمایشگاهی و انجمن متخصصین آزمایشگاهها وتک رشته ای ها صحبت کنند تا واقعیت چند ده ساله برایشان روشن گردد.وگرنه رسانه ای کردن مشکلات صنفی جز ایجاد تشویش وچند دستگی سودی ندارد.عزت زیاد
برای تحلیل کاملا یکطرفه سایت تابناک خیلی متاسفم شما که اصلا از این رشته ها اطلاعی ندارید چرا تحلیل غیر کارشناسی می کنید
آزمایشگاهها به دو قسمت کلینیکی و پاتولوژیکی تقسیم می شوند متخصصین پاتولوژی در زمینه آزمایشهای پاتولوژی تخصص دارند و متخصصین علوم آزمایشگاهی در زمینه کلینیکال
در سالهای گذشته به دلیل برخی تصمیم گیریهای یکطرفانه صنفی مسئولین، مسئولیت فنی قسمت کلینیکال آزمایشگاهها به ناحق به متخصصین پاتولوژی واگذار شده بود که خود این تصمیم غیر کارشناسی باعث بروز مشکلات خیلی زیادی در آزمایشگاهههای تشخیصی کلینیکال شده است
اعطای حق قانونی به فارغ التحصیلان و متخصصین دکتری رشته های علوم آزمایشگاهی ولو با تاخیر به بهبود وضعیت اسفبار آزمایشگاههای بالینی و کاهش رنج مراجعین و بیماران عزیز منجرخواهد شد.
چرا نباید افرادی که سالها در زمینه آزمایشگاههای بالینی تحصیل کرده اند در این زمینه متولی باشند ولی افرادی که صرفا فارغ التحصیل پاتولوژی هستند مدعی باشند.
تا آنجائی که من در طی 48 سال تدریس خود در رشته بیوشیمی ملاحظه نموده ام رزیدنت های پاتولوژی قسمت بیوشیمی خود را از تکنیسین های آزمایشگاه فرا میگیرند و این بی لطفی رئیس انجمن پاتولوزیست هاست که سواد بیوشیمی دکترای بیوشیمی را کمتر از پاتولوژیست ها میدانند. همین طور در سایر رشته های علوم پایه. حد اقل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ملاحظه نموده ام که اکثر اوقات رزیدنتهای پاتولوزی وقت خود را در پشت میکرسکپهای چند بایناکولری با اساتید پاتولوژی تشریحی میگذرانند و فقط مدت کوتاهی بعنوان آبزرور از تکنیسین های آزمایشگاه تستهای مربوط به علوم پایه را فرا میگیرند.
به نامه مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت یکبار دیگر توجه کنید: ایشان میفرمایند متخصصین تک رشته ای آزمایشگاهی میتوانند با معرفی مسوول فنی واجد شرایط آزمایشگاه تاسیس نمایند . یعنی خود ایشان هم قبول دارند که متخصص تک رشته ای صلاحیت مسوولیت فنی و اداره آزمایشگاه تشخیص طبی عمومی را ندارد و باید شخص واجد شرایطی برای اینکار گمارده شود. خوب آیا کمبودی در افراد و اجد شرایط در مملکت وجود دارد؟ جواب منفی است. چرا همان افراد مبادرت به تاسیس آزمایشگاه ننمایند ؟
خواهشا منتشر كنيد!
قرار نيست كه تا ابد همه چي انحصارا در اختيار پزشكا باشه
پزشك سالاري بر كل كشور حاكمه
با تمام احترامی که برای متخصصین پاتولوژی قائل هستم اما باید عرض کنم که آیا در زمینه سم شناسی و مسمومیتها یک متخصص پاتولوژی بیشتر تخصص دارد یا یک متخصص سم شناسی-داروشناسی که به متخصصین پاتولوژی مجوز تاسیس آزمایشگاه سم شناسی می دهند ولی به یک سم شناس که از دانشکده داروسازی فارغ التحصیل شده و مدرک PhD دارد نمی دهند؟ سالها است که ما سم شناسان درخواست دریافت مجوز تاسیس آزمایشگاه سم شناسی کرده ایم ولی همین آقایان متخصصین پاتولوژی جلوی این کار را گرفته اند. یکی نیست بگوید آقا جان شما که در این زمینه تخصص لازم را ندارید حداقل اجازه دهید یک متخصص این رشته این کار را انجام دهد. بخاطر وجود همین مشکل یک آزمایشگاه خصوصی سم شناسی جامع در کل کشورمان نداریم وبسیاری از مسمومین بدلیل عدم تشخیص بموقع نوع مسمومیت و شدت آن جان خود را هر روزه از دست می دهند!!!
به نظرم باید به دکتری علوم آزمایشگاه ها هم مجوز تاسیس داده شود چون اونها هم به اندازه کافی تخصص در جهت راه اندازی آزمایشگاه رو دارند و این انحصار طلبی پزشکان در راه اندازی مراکز پزشکی برچیده بشه، یه جوری صحبت می کنن انگار فقط اونا درس خوندن !!!
با سلام.. اگر قرار است که فقط پاتولوژیست ها حق تاسیس آزمایشگاه را داشته باشند پس چرا متخصص تک رشته تریبت می کنید ؟؟؟؟ در کدام آزمایشگاه علائم بالینی بیمار پرسیده می شود که آقایان اعلام کردند ما پزشک هستیم و شرح حال می دانیم ؟؟ آیا شما پزشکان می توانید به تنهایی یک آزمایش قند خون را انجام دهید ؟؟؟؟؟ آزمایشگاه محل انجام آزمایش است نه مطب !!!!
سلام ضمن تشکر از پیگیری دکتر کرمی.من رزیدنت پاتولوژی بین ماندن و رفتن سردر گم مانده ام، سالها عمرم صرف تحصیل شده به اندازه کافی از زندگی عقب هستم حالا بین رفتن به رشته پایین تر یا برگشت پزشک عمومی سرگردانم.چون فکر میکنم شروع از اول کار عاقلانه نیست درامد پزشکان خانواده هم که از یک پاتولوژیست بهتر است.به هر حال من که مجبورم برای طرح به منطقه محروم بروم درامدم بهتر باشد حداقل راحتر زندگی میکنم.اگه این رشته نیاز نیست لطفا حذفش کنید تا بیشتر از این با ثانیه های عمر افرادی مثل من بازی نشود.
پزشک ها انحصار طلب هستند . در همه امور می توانند وارد شوند اما هیچ گروهی نمی تواند در کار آنها وارد شود
طب سوزنی . علوم آزمایشگاهی .
وزیر بهداشت و روسای دانشگاه ها هم که همگی پزشک اند و پشت همدیگه
سلام ضمن تشکر از پیگیری دکتر کرمی.من رزیدنت پاتولوژی بین ماندن و رفتن سردر گم مانده ام، سالها عمرم صرف تحصیل شده به اندازه کافی از زندگی عقب هستم حالا بین رفتن به رشته پایین تر یا برگشت پزشک عمومی سرگردانم.چون فکر میکنم شروع از اول کار عاقلانه نیست درامد پزشکان خانواده هم که از یک پاتولوژیست بهتر است.به هر حال من که مجبورم برای طرح به منطقه محروم بروم درامدم بهتر باشد حداقل راحتر زندگی میکنم.اگه این رشته نیاز نیست لطفا حذفش کنید تا بیشتر از این با ثانیه های عمر افرادی مثل من بازی نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
فقط پول و درآمد!
مشخصه که همه حرفای دیگه که زده می شه، بی پایه هست و دغدغه بیمار و ... هم کشکه!
فقط پول!
سلام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
همون پزشک عمومی براتون بهتره یا تخصصای دیگه ! جدید میگم ! شماره تلفنتون رو بنویسید تا معرفی تان کنم برای پزشک خانواده شدن با حقوق از 6 تا 9 میلیون تومن! دیگه خدایی از این بهتر میخاید! از 9 صبح تا 12 ظهر با 10-20 تا مریض دیدن و ماهی بیش از 6 میلیون گرفتن! پزشک خانواده بودن چیز خوبیه ، نه ؟
همه دعوا بر سر پول است. دکتری تخصصی علوم آزمایشگاهی اگر تخصص بیشتری از پاتولوژیستها نداشته باشند بی دانش تر هم نیستند. تا چند سال قبل اگر فیزیوتراپیستی میخواست کلینیک فیزیوتراپی داشته باشد باید یک پزشک را پیدا میکرد و به او پولی میداد تا بتواند کاری را که تخصص خودش بود انجام دهد. تسلط کامل پزشکان و تفاوتهای وحشتناک درامدی میان پزشکان و دیگر کادر درمانی موجب نابسامانی بسیاری در سیستم درمانی شده است. در جایی که درامد یک تکنسین اتاق عمل یک هزارم جراح است نمیتوان از همگان انتظار داشت تا بیشترین نیرو و انرژی را در کارشان نشان دهند.
با سلام.
جالبه ما بیکار بشیم که پاتولوژیستا برن سر کار ؟؟؟؟؟؟اگه شما پاتولوژیستا نگران آینده شغلیتون هستین ،ما هم هستیم .
نمیدونم چرا از عبارت دوره های کوتاه مدت استفاده کردن یعنی واقعا از یه دکترای آزمایشگاه کم درس خونده.
دیگه بس نیست این همه پزشک سالاری توی کشور..؟؟؟؟؟؟؟//
سلام.
درسته که پاتولوژیستا از علم پاتولوژی اطلاعات دارن و زیاد درس خوندن ولی باید قبول کنن که توی کار تشخیصی آزمایشگاهیان قوی ترن چون از زمان ورودشان به دانشگاه تشخیصی آموزش دیدن.ولی پاتولوژیستا بیشتر درمانی آموزش دیدن در دوره پزشکی عمومی.
سلام
واقعاَ متاسفم از اینکه در جامعه ما تنها به حرف کسایی توجه میشه که قدرت بیشتری داخل نظام سلامت دارند، چرا فرافکنی میکنید مگه نظام سلامت ما فقط از پزشکان تشکیل شده و هر کس دیگه ای خارج از این حوزه بی سواد محسوب میشه، من خواهش میکنم خود شمایی که یک طرفه این مطالبو به چاپ میرسونی به آزمایشگاه های تشخیص طبی یه سری بزنید و ببینید چه کسایی آزمایشگاه هارو میگردونن و پاتولوژیست های محترم چقدر از اوقات گرانبهاشونو داخل آزمایشگاه میگذرونند، چرا یک دانشجوی دکترای رشته های پایه رو غیرمستقیم بی سواد خطاب می کنن در حالی که همین دانشجوها بیشتر از ده سال با انواع و اقسام تست های آزمایگاهی آشنایی پیدا کردن و در انجام و تفسیر و کنترل کیفی نتایج، تجربه و مهارت بسیار بیشتری از یک پاتولوژیست دارند، چرا به دنبال رواج پزشک سالاری هستید، انجام صحیح تست ها و اداره یک آزمایشگاه بر مبنای استاندارد های صحیح کنترل کیفی چه ارتباطی به معاینه بیمار و آشنایی با مسائل بالینی مربوط به آن دارند، هر چند در این زمینه نیز دانشجویان علوم پایه از توانایی های لازم برخوردار هستند.
فقط کافیه قوانین مربوط به تاسیس آزمایشگاه در کشورهای دیگه رو یه بررسی بکنید تا متوجه بشید چه ظلم بزرگی در حق علوم پایه پزشکی و جامعه علوم آزمایشگاهی انجام شده.
ممنون.
پاسخ ها
جواب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
حق الناس خوردن
با سلام
جای تعجب است که کوچکترین حرکت از سمت پاتولوژیستان منعکس میشود اما حرفهای جامعه ی گمنام علوم آزمایشگاهی منعکس نمی شود. لازم میدانم به ذکر یک نکته بسنده کنم و آن این است که افراد دارای مدرک دکترای تک رشته ای حدودا 12 سال دروس مرتبط با آزمایشگاه خوانده و در عرصه هم کار کرده اند اما دوستان پاتولوژیست فقط 4 سال و آن هم در واحدهای مختصری دروس را فرا میگیرند پس بدیهی است که تسلط بر نکات آزمایشگاهی در این گروه چندان فراگیر نیست و علاوه بر آن افراد دارای دکترای تک رشته ای کاملا به پاتوفیزیولوژی و نکات بالینی مرتبط با تستها مسلط اند که در همهان حال نکات آزمایشگاهی هم از بر دارند.با تشکر
متخصصان پاتولوژی عزیز بایستی آزمایشگاه مربوط به آسیب بافتی داشته باشند و نه آزمایشگاه تشخیص طبی. چون متخصصان پاتولوژی از لحاظ آزمایشگاهی ب ضعیفتر از خود علوم آزمایشگاهی ها هستند چنانچه که به وفور خودمان در آزمایشگاه مشاهده می کردیم. اگر آزمایشگاه تشخیص طبی دست خود دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی بود این همه ما دچار اشتباهات فاحش در جوابدهی به بیمار نمی شدیم. کار یه پاتولوژیست داخل آزمایشگاه فقط شده یه مهر زدن و پول پارو کرن بوده و زحمتش برای ما آزمایشگاهی ها.
بنظر من به جای در دست گرفتن کل آزمایشگاه توسط یک پاتولوژیست، بهتر است برای هر قسمت آزمایشگاه یک دکتر علوم پایه مثل بیوشیمی، هماتولوژی، میکروب، و .... داشته باشیم و به جای فکر کردن به پول و منافع خودمان،به بیمار و نظام سلامت کشورمان کمک کنیم
درود وسپاس.اصلا آزمایشگاه مال دکتر های علوم آزمایشگاهی است وشورای انقلاب فرهنگی برای همین این رشته را ایجاد کرد.پاتولوژی هیچ ربطی به آزمایشگاه ندارد.آنها باید بروند آزمایشگاه پاتولوژی و سیتولوژی بزنند.چون اصلا آزمایشگاه وکار در آن را بلد نیستند.اینها اگر واقعا دوست دارند تشخیص دهند میتوآنند لام پاتولوژی ببینند
پاتولوژیست هم مثل یک هماتولوژیست یا میکروبیولوژیست متخصص یک رشته از علوم آزمایشگاهی است و طی دوره تحصیل همین دوره های کوتاه مدت را طی می کند تا به شکل کلی با بخش های دیگر آزمایشگاه غیر از پاتولوژی آشنا شود.به هیچ عنوان اینها متخصص تمام بخش های آزمایشگاه نیستند فقط متخصص بخش پاتولوژی هستند. پس متخصصین دیگر بخش های علوم ازمایشگاهی نیز می توانند با گذراندن همین دوره ها مجوز تاسیس آزمایشگاه داشته باشند
انحصار طلبی را کنار بزارید پاتولوژیستهای عزیز .. خب برید تو دیگر موارد تخصص بگیرید .. بقیه رشته های دکترا هم دکترا محسوب می شونت و نه تنها شما .. کار آنها برای دکترا گرفتن بمراتب از شما مشکل تر است ...
شما پاتولوژیستها بسواد تر از این حرفهائید ... من یک کارشناس ازمایشگاهم البته از نوع کاگریش هرجا بوی پول راحت به مشام میرسه شماها هم اونجائید ... شما اجازه بدید مثل کشورهای دیگه دوباره دکترا علوم ازمایشگاهی دایر بشه و اجازه ازمایشگاه زدن هم پیدا کنن نه اینکه هی سنگ بندارید چون میلیونها تومن سود تو ازمایشگاه هست که شما ازش نمیگذرید .
در ضمن شما هم اصلا سوادتان که بافت شناسی هست هیچ وقت به یک خون نشاس باکتری شناس بیوشمیست و ... نمیرسد که اختصاصی اون رشته خاص را براش زحمت کشیدند توی کشوری که خیلی کم دکترا این رشته را میگیرند و فقط دولتی نه اینکه شما از هر دارغوز ابادی دکتر عمومی بگیری بعد تخصص ...
پاتولوژیستها بهیچ عنوان در مورد کیفیت و کمیت ازمایشات بیوشیمی، میکروبیولوژی و ..نگاه عمیق و ارمایشگاهی ندارند. بهیچ عنوان اصول کنترل کیفیت ای ازمایشات و نحوه رفع اشکال انها را نمی دانند. چون کار ازمایشگاهی انجام نداده اند. و تایید و امضا جواب ازمایشات را انجم می دهند.ارمایشاتی که از صحت جواب ان چیزی نمی دانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
اون موقع که من خودم رو حبس کردم تا رتبه ی 2 رقمی بیارم و پزشکی و پاتولوژی قبول شم ؛ شما با رتبه ی 3000 رفتی رشته ای که آینده شغلی نداره باید فکرشو می کردی
ناشناس
| United Kingdom |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
عزیز، اگه من از وقتی چشم باز کردم دارم درس می خونم، رشته های دیگه که بقول شما پی اچ دی دارن، جز یه سال قبل از آزمون های سراسریشون کی درست و حسابی درس خوندن؟
سينا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
شما که رتبه دو رقمي آوردي فقط 2 تا کنکور دادي اما يک PHD 5 کنکور مي ده پس اين ملاک نيست کنکوري که خيلي وقتها سخت تر و رقابتي تره
بله!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
عزیزم اگه شما 1 بار خودتو حبس کردی ، ما 4 بار برای 2 رقمی شدن خودمون رو حبس کردیم! تازه، شما قبول نشدی رزیدنتی رشته های بهتر دیگه تو سر بقیه نزن ! راستی الان که میگن سالی 3-4 هزار پزشک میگیرن!
واقعا مسخره است تا کی پزشک سالاری
دکترای تک رشته ی علوم آزمایشگاهی 4سال+2سال طرح آزمایشگاه میرن و حداقل 6سال دوره تخصصی یک بخش آزمایشگاه رو میگذرونن بعدش شما پزشک عزیز برای اینکه بیکار نمونید ودر واقع جیبتون پر پول شه دو سال تخصص پاتولوژی میخونید وحق تاسیس آزمایشگاه به شما داده میشه.
اتفاقا این مسئله که فقط پاتولوژیستها آزمایشگاه بزنند از اول اشتبائ بود چون کسانی که در یک رشته آزمایشگاهی PhD می گیرند خیلی با سواد تر و علمی تر از پزشکانی هستند که فقط علایم بالینی را میدانند در صورتی که رشته های phd هم علایم بالینی هم پایه علوم فیزیک وشیمی و بافت شناسی را میدانند و بر پایه تحقیقات جدید کار می کنند این مسئله سالها پیش باید اجرایی می شد . پزشکان ما اصلا نوآوری ندارند و در زمینه تحقیقاتی خیلی ضعیف هستند و خیلی وقتها به همین phd ها متوسل میشند. به نظر من این انحصار باید شکسته بشه تا نظام سلامت پیشرفت کند
با سلام
حق تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی فقط نباید در انحصار پاتولوژیست ها باشد. به چند دلیل:
1- در آزمایشگاه تشخیص طبی فقط آنالیت های مختلفی اندازه گیری می شوند که بیشتر آنها هم آزمایشهای بیوشیمیایی است و چه بسا یک متخصص بیوشیمی بهتر هم آنها را تفسیر می کند و هم انجام می دهد
2- آقایان پاتولوژیست هیچ گونه تفسیری روی برگه آزمایش ندارند و صرفا یک کاردان آزمایشگاه تمامی تست ها را انجام داده و پاتولوژیست فقط برگه را مهر می کند.
3- کار درمان و تفسیر به عهده پزشک معالج مریض خواهد بود نه پاتولوژیست
4- انصافا یک پاتولوژیست چقد با تست های آزمایشگاهی آشنایی دارد؟ چقد دستگاهها را می شناسد؟ چقد کنترل کیفی بلد است
5- یک آزمایشگاه تشخیص طبی فقط دیدن لام نیست... بخش های مختلفی دارد.
6- هیچ کجای دنیا تاسیس آزمایشگاه منحصرا در اختیار پاتولوژیست نیست
در آخر اینکه من فکر میکنم برای تاسیس یک آزمایشگاه تشخیص طبی جنرال صرفا مدرک پاتولوژیست کافی نیست..ای کاش یک برنامه زنده و یک جلسه با حضور نمایندگان پاتولوژیست ها و رشته های علوم پایه (بیوشیمی و ایمنولوژی و ...) برگزار میشد که مشخص شود رشته ای علوم آزمایشگاهی هم حق تاسیس آزمایشگاه دارند. از مسئولین محترم خواهشمندم که منطقی با این قضیه برخورد کنند
پاسخ ها
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
در آزمایشگاه های دولتی تازه پاتولوژیست ها همون مهر رو هم نمیزنند و مهر آزمایشگاه زده میشه! دقت کنید این بار ببینید کی مهر میزنه!
دکترای تک رشته ای که 11 سال را کاملا در ازمایشگاه میگذراند شایسته تاسیس ازمایشگاه نیست اما پزشکی که کلا دو یا سه سال بافت شناسی میخواند شایسته تاسیس ازمایشگاه است؟؟؟؟؟؟؟ دوست عزیز علایم بیمار ارتباطی به ازمایشگاه نداره ازمایشگاه محل ازمایش نمونه انسانی است علایم بیمار مربوط به پزشک است
خیلی جالبه!!!!! نمیدونستیم پاتولوژی هم تک رشته نیست!! برای بنده عجیب است که چطور در کشورهای پیشرفته دنیا مانند امریکا و کشورهای اروپایی PH.D های آزمایشگاهی علاوه بر تاسیس آزمایشگاه جواز مسئول فنی آزمایشگاه را هم دارا هستند ولی در ایران پاتولوژیست های عزیز توقع دیگری دارند. بهتر است پاتولوژیست ها بدانند که PH.D های آزمایشگاه تعداد واحدهای آزمایشگاهی نظری و عملی بیشتری نسبت به پاتولوژیست ها گذرانده اند و حتی دروس آزمایشگاهی در دانشگاه ها توسط Ph.D ها تدریس می شود. پس چطور پاتولوژیست ها مقدم ترند!!! نکته دیگر اینکه کار آزمایشگاه تشخیص است نه درمان که در این متن نوشتید Ph.D درمان نمی داند!!!!
مسئله ای که امروزه اکثریت دانشجویان علوم پزشکی را آزار می دهد پزشک سالاری است. چون پزشک هستید همه چی در انحصار شماست؟؟؟!!
باسلام وخسته نباشید
به نظر من این حق دکتری هر یک از گرایش های علوم آزمایشگاهی است که اجازه تاسیس آزمایشگاه راداشته باشند چرا که این علوم آزمایشگاهیان هستند که به صورت تخصصی تجربه این کار وعلم آن را دارند و دکتری پاتولوژی فقط تخصص در زمینه آسیب شناسی دارند.
تابناک چرا اینقدر سانسور میکنی و نظرات را منتشر نمی کنی؟
کی گفته که دکترای هر تک رشته علوم آزمایشگاهی از درمان سر در نمیاره?
پزشک ها همیشه همیشه زور گفتن و بس .....فک میکنید چی هستید و کی هستید حق همه رو میگیرید?
شما هم غلط کردید وقتی احتیاج به دکتری علوم آزمایشگاهی ندارید ما رو به عنوان دانشجو قبول میکنید
چرا نظرات رو نمی گذارید؟
"یکی از رزیدنت های معترض " هنووووووز نمی دانند که وظیفه آزمایشگاه تشخیص (نهایی) نیست، بلکه تشخیص فقط بر عهده پزشکی است که آزمایش را در خواست داده است. آزمایشگاه باید آزمایش بلد باشد، که شمای پاتولوژیست آن را بلد نیستید و به حق "فاصله شما با آنها (ما) بسیار زیاد است" !!!؟؟؟
پاسخ ها
بیوشیمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اینقد لی لی به لالای پزشکان میگذارند که حتی اگر الان که هوا تاریک است بگویند روز است باید بگوییم چون شما پزشکی بله روز است! والا تو هیچ جای دنیا این همه تفاوت نیست! سریال دکتر مایک رو یادتونه؟ مال 100 سال پیش بود! چیزی از پزشک سالاری دیدید شما توش؟
در جواب پاتولوژیستهای عزیز باید گفت هرکسی را بهر کاری ساخته اند. آزمایشگاه برای آزمایشگاهیان است.متاسفانه در ایران پزشک سالاری بیداد میکنه. بدون اینکه به علم وکار آزمایشگاهیان توجهی بشه در حالی که بیشترین نقش رو در درمان در حال حاضر آزمایشگاهیان دارند...باتشکر
کی گفته تک رشته حالیش نیس?
وظیفه بهداشت مجوز دادن به تک رشته هاست و بس
اگه نشه ظلم که همچنان بوده و ادامه داره
واقعا متاسفم ک حتی نخواستید اسمی از رشته علوم ازمایشگاهی و بچه های فارغ تحصیل اون ببرید و فقط نوشتید یه رشته خاص!!اگ یه پاتولوژیست همچین ادعایی داره پس تکلیف خودشون ک فقط دوره تخصص یه مدت شش ماه اموزش عملی میبینن و ادعای همه فن حریفی دارن چیه!!
درحالی ک ما از همون دوران کارشناسی با نمونه انسان و انواع ازمایشات تا اخر دکتراشم سرو کار داریم چیزی در حدود دوازده سال اینامتاسفم واس سایت شمایی ک انقدر بی عدالتی و با غرض فقط از پاتولوژیستا دفاع کردین.
با سلام
به نظر من متخصصین پاتولوژیست به جای تعصبی نگاه کردن به رشته ی خود باید به بهبود وضعیت سلامت کشور فکر کنند و با توجه به اینکه PHD سایر رشته های بالینی هم در اداره آزمایشگاه خوب عمل کرده اند بایددر فضای رقابتی سالم به ادامه کار بپردازند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
احسنت به انصافت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
باید تخصص پاتولوژی هم مثل کشور های دیگه به پی اچ دی مبدل بشه
سالهاست که توجه زيادي به پاتولوژيستها شده و همين باعث بوجود امدن چنين توقعي شده پس تکليف ما که با هزار زحمت وبعد از گذراندن چندين کنکور موفق به گرفتن دکتري شده ايم چيست ايا با دکتري ادبيات هيچ فرقي نداريم و هر دو فقط ميتوانيم استاد دانشگاه شويم لطفا يا تک رشتهاي,را حذف کنيد يا دکتري علوم را تاسيس کنيد نگران پاتولوژيستها همنباشيد ما ازمايشات انها را نميگيريم ميتوانند لامهاي مربوط به بافت و پاپ اسمير را ببينند
به نظر من پاتولوژیست فقط باید لام پاتولوژی نگاه کنند زیرا برای این کار تربیت شده اند صلاحیت نظر در بخش های تخصصی ازمایشگاه از جمله بیوشیمی و ژنتیک را ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
حتما شما بیسوادها اینکاره اید
خیلی جالبه من که دکتری میکروبشناسی پزشکی هستم و خدا میدونه تا حالا چندین واحد باکتری شناسی، ویروس شناسی، ایمنی شناسی و بیوشیمی راپاس کردم از نظر این افراد توان آزمایشگاه چرخاندن ندارم! جالب قضیه اینجاست که این دوستان بعد از قبولی در دوره تخصص بدلیل ناآشنایی مطلق با آزمایشگاه (نا سلامتی فقط در کلینیک فعالیت می کردند تا آنموقع) حتی از اصول بدیهی آزمایشگاهی هم آگاهی ندارند و من و امثال ن تازه به این دوستان کشت4 منطقه یاد بدیم. و بعد از فارغ التحیلی، این افراد اجازه آزمایشگاه و مسئول فنی بودن را دارند اما من ندارم!!!
وظیفه دکتر متخصص در آزمایشگاه گزارش نتایج آزمایشگاه است نه تفسیر آن و تشخیص بیماری... آزمایشگاه نیاز به یک متخصص آشنا به آزمایشگاه دارد نه پزشکی که خودش زیر نظر تک رشته ایی ها تربیت شده و آموزش دیده.اگر شما پاتولوژیست ها حرفه ایی هستین چرا واحدهای تخصصی تونو تحت نطر ما آموزش میبینین؟
به نظر من مسئولین مرتبط با این قضیه با یک بررسی ساده در واحد های دانشگاهی گذرانده شده توسط متخصصین پاتولوزی و متخصصین تک رشته ای می توانند تفاوت موجود را کاملا درک کنند. عزیزان پاتولوزیست بهتر است به جای جوسازی به حق خود قانع باشند و قبول کنند که آزمایشگاه نیاز به متخصص آشنا به آزمایشگاه دارد نه مفسر. لطفا تفسیر را به عهده ی پزشک معالج بگزارید. این اولین اصل ازمایشگاه است که شما از آن بی اطلاعید متخصصین محترم پاتولوژست.
تمام این سر و صدای همکاران پاتولوژی به منظورجلوگیری ازاجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است که ابلاغ گردیده ولی به علت حرکتهای غیر علمی این تمامیت خواهان اجرا نشده است. همین طرح تحول سلامت نیاز به متخصصین آزمایشگاه دارد و اجرای قانون ابلاغی بهترین روش تامین نیروی مورد نیاز میباشد و هیچ لطمه ای به کار پاتولوژیستها نمی زند و به انحصار طلبی خاتمه می دهد
جالبه گرفتن پی اچ دی تو زمینه ازمایشگاه یه چیزی حدود ده سال زمان میبره اونوقت اون اقای به اصطلاح پاتولوژیست معترض میگه دوره کوتاه مدت جوک سال گفتن ایشون
به نظر من مسئولین مرتبط با این قضیه با یک بررسی ساده در واحد های دانشگاهی گذرانده شده توسط متخصصین پاتولوزی و متخصصین تک رشته ای می توانند تفاوت موجود را کاملا درک کنند. عزیزان پاتولوزیست بهتر است به جای جوسازی به حق خود قانع باشند و قبول کنند که آزمایشگاه نیاز به متخصص آشنا به آزمایشگاه دارد نه مفسر. لطفا تفسیر را به عهده ی پزشک معالج بگزارید. این اولین اصل ازمایشگاه است که شما از آن بی اطلاعید متخصصین محترم پاتولوژست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
عالیه. روی برگه ازمایش نوشته شده تفسیر نتایج ازمایشگاه با پزشک معالج است. ازمایشگاه درمانگاه نیست بلکه باید تنها ازش جواب دقیق بیرون بره که پاتولوزیست ها حتی بلد نیستن 1 تست قند ساده بذارن یا 1 لام ادرار ببینن
ازمایشگاه نیاز به متخصص داره . پزشکان پاتولولوژیست شاید در حیطه بالینی تخصص داشته باشن ولی ازمایشگاه یعنی تشخیص که حیطه های بیو شیمی . هماتولوژی و .. یک کاردان با تجربه ایی که داره بهتر عمل میکنه
رشته های آزمایشگاه به تست های آزمایشگاهی واردن تو هر رشته دکترای اون کارو دارن ولی پاتولوژها اندازه یک کاردان آزمایشگاه ازاونا خبر دارن بهتره تو بخش تخصصی خودشون که براش تربیت شدن یعنی بافت فقط فعالیت کنن
اینکه پاتولوژیستها به جز لام پاتولوژی در بخشهای مختلف آزمایشگاه بالینی اطلاعات و سواد کافی ندارند برای همه فعالان آزمایشگاه و خود پاتولوژیستها ثابت شده است. یک دکترای تخصصی آزمایشگاه می تونه تمام تستهای بخشهای مختلف را خود به تنهایی انجام بده و حتی سواد بالینی کافی برای تایید جواب رو هم داره چون سالها در آزمایشگاه با بیمارای مختلف سروکار داشته حتی یک کارشناس آزمایشگاه هم می تونه جواب آزمایشات رو با بالین بیمار مطابقت بده چه برسه به دکتر متخصص.
پاتولوژیست های محترم!10 سال درس خوندید و زحمت کشیدید.درست. محض اطلاعتون عرض میکنم آزمایشگاه یه بخشی داره به نام پاتولوژی(بافت شناسی). اونجا جایی که شما به مناسب ترین و شایسته ترین وجه ممکن میتونید ارائه خدمت کنید. بخش های دیگه آزمایشگاه هم به دست متخصصین علوم آزمایشگاهی اداره میشه. این انحصارطلبی غیر حرفه ای رو بزارید کنار به جای تجارت، لطفا طبابت کنید.
من چیزی نمی گویم ولی فقط لطفا یک نگاهی به ادبیات به کار رفته از هر دو سو بکنید جالبه
اصلا مگه داخل آزمایشگاه تشخیص بیماری صورت میگیره که نیاز به اطلاعات بالینی باشه؟ یا نیاز به پاتولوژیست؟ آزمایشگاه جواب درخواست پزشکو میده و نتیجه گیری و تفسیر به عهده پزشکه،چه ربطی به پاتولوژیست داره؟
وقتی شما در ابتدا فوق دیپلم علوم ازمایشگاهی بودهاید یعنی هوش واستعداد شما درحد فوق دیپلم است ومسابقهای کم ارزش بین همین فوق دیپلمها شمارا تادکتری علوم ازمایشگاهی رسانده است ولی متخصصین پاتولوزی دانشجویان نخبه ای هستند که ازبین صد ها هزار نفر پزشکی قبول شدهاند وبعد از دوران سخت پزشکی وگذراندن امتحان تخصص چهار سال هم شبانه روز درس خواندهاند من فکر نمیکنم حتی شما برای اقوام خود به علوم ازمایبشگاهی ها مراجعه کنید
من یک پزشکم و قاعدتا باید مدفع پاتولوژیستها باشم
به نظرمن متخصصین پاتولوژی ازدکترای ازمایشگاه وارد ترهستند چون دکترای ازمایشگاه درحد عمومی هستند وبه درد بیماریهای خاص مثل سرطانها نمیخورند جان مردم دردست ازمایشگاها بازیچه نشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
خیلی از قضیه پرتی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
حاج کریم شما چند سال سواد داری ؟ اکابر ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
همچین میگن سرطان انگار همه روزه نصف آزمایشها رو تشکیل میده!!! عزیزم شما از مساله پرتییییییییییییییییی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
پرتی کریم
باسلام
برای من جالبه که عزیزان حتی قانونهای سای کشورها مخصوصا شورهای پیشرفته رو هن تحریف میکنند. در هیچ کشور پیشرفته ای دکترا تک رشته ای اجازه تاسیس آزمایشگاه عمومی ندارد. هیچ کشوری.
عزیزان لطفا شفاف سازی کنید که چگونه دوران تحصیلتان دوازده سال طول کشیده؟؟؟؟ آیا کاستی از شما نبوده؟
پاسخ ها
عسل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
والا متوجه نشدم چی نوشتی!!!!!!!
مهناز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
4 سال کارشناسی ،سه سال کارشناسی ارشد و پنج سال دکترا چند سال میشه دکتر متخصص؟! تازه همه این سال ها تو آزمایشگاه گذشته نه سر کلاس و بیمارستان!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
نه عزیز کاستی از ما نبوده. شما احتمالا تو جمع و تفریق مشکل داری 4+3+5=12
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
عزیزم تو اون کشور پیشرفته ، پزشکی رو از کارشناسی رشته های علوم ازمایشگاهی و زیست میرن ، این 1 ، دوم اینکه پاتولوژی هم پی اچ دی داره اونجا، اینم 2 ! حالا شما کدوم کشور رو مثال میزنی ما نمیدونیم! تازه اونجا کانون فرهنگی اموزش نیست که رتبه یکی بشه 1 و بره پزشکی و رتبه اونی که مدرسه عادی میره بشه 2 ! اونجا هرکی هرچی دوس داره میخونه! تازه ، شما ایران هستی! اینجا 1 قانون در عرصه بهداشت و درمان وجود داره : هرچی که پول خوبی ازش درمیاد برای پزشکا باشه و اون چیزایی که سختیش بالاس و درامدش کم برای پرستار و ماما و ازمایشگاه و ...! این قانون رو هیچوقت فراموش نکن!
همکاران محترم پاتولوژیست در حالی فارغ التحصیلان PhD و دکترای علوم آزمایشگاهی را فاقد صلاحیت مسئولیت فنی می دانند که دانش آزمایشگاهی آنها به گواه مستندات و مقایسه واحدهای درسی گذرانده شده توسط آنها حتی کمتر از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی است.ایشان نقطه قوت و برتری و دلیل صلاحیت خود را داشتن اطلاعات بالینی و آشنایی با بیماریها عنوان می کنند بنابراین با این استدلال امکان سپردن مسئولیت فنی به پزشکان عمومی نیز وجود دارد! اما در این مورد نکته ای که کمتر به آن توجه می شود این است که تفسیر نتایج آزمایشات گاه دارای ظرایف و پیچیدگی هایی است که دانش عمیق وشناخت کامل بیماری ها را می طلبد و تنها در صلاحیت متخصص بالینی مربوطه که به درستی بیمار را مورد معاینه قرار می دهد می باشد.بدیهی است شناخت سطحی و ناکافی مسئول فنی از بیماری و شرح حال ناقص و غیراصولی که توسط منشی آزمایشگاه از بیمار گرفته می شود گاه نه تنها کمک کننده نیست ،بلکه سبب تردید در نتایج حاصله و در نتیجه موجب مداخله غیرصحیح و سرانجام گمراهی در تشخیص می‌شود..

آزمایشگاه تشخیص طبی شامل بخشهای مختلفی است که پاتولوژی نیز یکی از آنهاست و پاتولوژیست صاحب تخصص و توانایی در این بخش می باشد، همان گونه که فارغ التحصیلان PhD نیز صاحب تخصص و دانش در رشته تخصصی مورد نظر می باشند، بعلاوه اینکه فارغ التحصیلان PhD ، در مقطع کاردانی و کارشناسی مهارت های لازم در سایر بخشهای آزمایشگاه را نیز با گذراندن واحدهای درسی و کارآموزی های درازمدت کسب نموده اند.

متاسفانه اکنون بسیاری از آزمایشگاه های تشخیص طبی به بنگاه های اقتصادی بدل گشته و پرواضح است موضع گیریهای سرسختانه برخی پاتولوژیست ها در مخالفت با دادن مجوز به فارغ التحصیلان PhD و کارشکنی های آنها به دلیل نگرانی از ایجاد رقیب وکم رونق شدن این بنگاه های اقتصادی ویا به مخاطره افتادن درآمد چند میلیونی برخی که فقط برای مهر و امضا بدون حضور فیزیکی و موثر آنها حاصل می شود، می باشد. در حال حاضر در بسیاری از آزمایشگاهها خصوصا در بسیاری از مراکز دولتی تنها نقش مسئول فنی پرکردن خلا قانونی در قرارداد با بیمه ها و امضا نسخه های بیمه می باشد و سپردن مسئولیت فنی آزمایشگاه به فارغ التحصیلان PhD ، می تواند نقش نظارتی وی را به جایگاه اصلی خویش بازگرداند.

امیدواریم این موضوع توس
همان گونه که استحضار دارید اخیرا دوستان عزیز پاتولوژیست طی شرحی عنوان نموده اند حق تاسیس آزمایشگاه که به تازگی جهت دکترای تک رشته ای آزمایشگاه در مراحل اولیه تصویب است باید از ایشان سلب گردد و استناد ایشان بر این بوده است که دکترای تک رشته ای آزمایشگاه اطلاعی از علوم بالینی ندارد. بد نیست برای روشن شدن برخی حقایق یک بررسی اجمالی در مورد این دو رشته داشته باشیم، دوستان در رشته آزمایشگاه از همان بدو ورود با تکنیک های عملی آشناشده و در مقاطع بالاتر علاوه بر تکرار دانسته های قبلی تکنیک های روز و مناسب تر را نیز فرا می گیرند. در حالی که دوستان پاتولوژیست پس از اخذ مدرک پزشکی عمومی و بعد از ورود به مقطع پاتولوژی تازه کار جدی با میکروسکوپ را شروع می کنند و آن هم در حد دیدن لامهای پاتولوژی و برای خالی نبودن عریضه مدتی نیز در بخشهای مختلف آزمایشگاه زیر نظر بچه های علوم آزمایشگاهی به کار آموزی می پردازند تا کلیاتی از آزمایشگاه دستگیرشان شود و بعد از تاسیس آزمایشگاه دانسته های خود را به رخ آزمایشگاهیان بکشند.

بهتر نیست هر کس در رشته و صنف خود کارش را ادامه دهد؟ پاتولوژیست های محترم یا به کار درمانی برسند یا بخشی از آزمایشگاه را در اختیار داشته باشند که مربوط به دیدن و گزارش لامهای پاتولوژی است. جامعه علوم آزمایشگاهیان از حضرتعالی تقاضا دارد در مورد اعطای حق امتیاز به دکترای تک رشته ای آزمایشگاه کما فی السابق مو شکافانه عمل فرمایید و همچنین یک دوره دکتری پاتولوژی در مقطع PhD در رشته علوم آزمایشگاهی گنجانده شود تا علوم آزمایشگاهیان نیز از این علم شیرین بی بهره نباشند و این علم نیز از انحصار خارج گردد.
با سلام خدمت دوستان علوم ازمایشگاهی و پاتولوژی
اول اینکه دوستان بدونند هیچ گروهی با کوبیدن گروه دیگری به جایی نمی رسد.
دو اینکه دوستان پاتولوژیست دقت بفرمایند خیلی از تک رشته ای های علوم آزمایشگاهی مثل ایمونولوژی پایه پزشکی دارند و قبلش دکتری عمومی داشتند پس اونا چون معاینه بلدند حق تاسیس لابد دارند.
مسئله فقط سر یه چیزه پول پول پول......
پروردگارا به انسا نهای سرزمین من بفهمان که می توانند بدون خشونت و جبهه گیری نیز در کنار هم و قانع به حقوق خویش شادمان زندگی کنند و بر سر یک واقعیت بدین واضحی جنجال نیافرینند. من در پانزده سال سابقه کاری و شش مرکز مهم پزشکی دریافته ام که پاتولوزیست های محترم در آزمایش های بالینی کمتر تجربه دارند و تک رشته ای های عزیز هم در پاتولوژی بی تجربه! پس بهتر است هر کس کار خودش را بکند همان طور که الان هم در تمام آزمایشگاه های معروف کشور تک رشته ایی ها مسئول بخش های مختلف هستند و خداوندا نکند این بلا سرمان بیاید که دعوا سر دلسوزی برای تشخیص نباشد بلکه دعوا بر سر تقسیم منفعت باشد وای بر ما! وای بر حرمت طبابت و تشخیص کشور ما!
این مساله کاملا بوی منافع شخصی و صنفی دارد. نباید از این موضوع گذشت که دادن جواب صحیح آزمایش ربطی به سواد بالینی نخواهد داشت. بلکه کاملا به دانش در خصوص آزمایش خاص، اصول انجام ، شناخت تداخلات در آزمایش، رفع ایرادات ، دانش کافی در مورد دستگاه مورد استفاده و... دارد. حال دوستان پاتولوژیست قضاوت کنند که با این مسائل آنها آشناتر و با تخصص تر هستند یا کسانی که از روز اول ورود به دانشگاه با آزمایش و اصول انجام آنهاو ... تربیت و رشد کرده اند. خودتان قضاوت کنید و کمی هم انصاف به خرج بدهید. اینقدر به غکر منافع شخصی نباشید.
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همکاران محترم

حق انحصاری تاسیس آزمایشگاه برای پاتولوژیست ها ظلم بزرگ در حق متخصصان علوم آزمایشگاهی هست فارغ التحصیلان دکتری بالینی رشته های زیر مجموعه علوم آزمایشگاهی هم سواد کافی و هم تجربه عملی لازم برای انجام آزمایش ، تفسیر نتایج و مدیریت آزمایشگاه می باشند. موقعی که بحث منفعت شخصی به میان میاد آنهایی که لابی بیشتری دارن پیروزند متاسفانه مسولین وزارت بهداشت هیچوقت منصفانه عمل نمی کنند. پاتولوژیست های محترم ظاهرا با تحصن و اجبار دارن کارشون رو به پیش میبرن که نشان از بی عدالتی آنهاست. در حال حاضر اکثر آزمایشگاهای موفق کشور به صورت تیمی متشکل از پاتولوژیست ها و متخصصین علوم پایه بالینی اداره می شوند بی سواد خواندن غیر پاتولوژیستها واقعا نشانه ضعف دوستای رزیدنت هست. سالها با چند پاتولوژیست کار کردم همه آنها افراد لایق و باسواد در رشته خود (پاتولوژی) هستند اما همواره در مباحث مربوط به آزمایشگاه بالینی از ما کمک میگرفتن. به عنوان کسی که سالها در آزمایشگاه کار کردم اداره آزمایشگاه را به صورت تیمی ترجیح می دهم.
با سلام
در اینکه شما متخصص پاتولوژی بوده و در این زمینه صاحبنظر هستید هیچ شکی نیست. کما اینکه ما دانش آموختگان تک رشته ای آزمایشگاه هیچگاه به خود اجازه دخالت در امور پاتولوژی را نداده ایم.
دوستان پاتولوژیست پیشنهاد میکنم سه نفر از باسوادتر ین خودتان را به انتخاب خودتان با یک نفر از کم سوادترین پزشکان علوم آزمایشگاهی به انتخاب خودتان در زمینه ی آزمایشگاه به روشی که آنهم به انتخاب شما باشد در یک آزمون مقایسه کنید
با سلام واقعا جاي تاسف داره كه دانشجوي دوره رزيدنتي ما فكر انحصار تاسيس آزمايشگاه به خودشونه ، اتفاقا به نظر بنده ظلمي كه به رشته هاي پايه مخصوصا گروههاي ميكروب و باكتري ميشه به هيچ كس نمي شه ، با هزار زحمت 11 سال كار آزمايشگاهي انجام ميدن بعد طرف با 4 سال درس خوندن تو مقطع رزيدنتي به خوش اجازه ميده به طرف بگه دوره كوتاه خوندن ، كسي نيست بگه تا الان كدوم تشخيص و درمان رو توي آزمايشگاه انجام دادن كه اين دوميش باشه ، بسه انحصار طلبي خجالت بكشيد به خاطر پول با جان مردم بازي نكنيد.
چقدر زننده است
مشكل شما اينه كه چون پزشكي نخوندي نميدوني وضعيت بيمارو از پزشك بالينيش ميپرسن لازم نيست بياد حتما رو ميز آزمايشگاه معاينه شه،همينه كه ميگيم متوجه نميشين،ضمنا شما زياده خواهيد كه اصلا بعد اتمام درستون به جاي اينكه برين دنبال كار تحقيقاتي كه وظيفتونه افتادين دنبال ما پاتولوژيستا كه ايهالناس ماهم بازي
يه علت مهم تعداد بيشتر كامنت phdها اينه كه سالي ٥٠٠٠نفر phd ميگيرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
سالی 5000 نفر دوست عزیز؟؟؟؟ من توصیه میکنم قبل از صحبت کردن یه نگاهی به دفترچه phd وزارت بهداشت بندازید.. من فکر میکنم هر رشته تقریبا سالی 3-5 نفر در کل کشور ظرفیت داشته باشه تازه پذیرش هم از طریق ازمون کتبی و مصاحبه علمی هستش.. اینجور حرف زدن باعث تشویش اذهان عمومی میشه دوست عزیز.. بهتره دغدغه همه سلامت مردم باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
اشباهی + دادم
5000
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
5000 نفر رو از کجا آوردی؟؟؟
ضمنا PhDفقط برای رشته های آزمایشگاهی نیست، سایر رشته های پایه هم دکترای تخصصی یا PhD دارن. ولی 5000 نفر خیلیه عمو!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
عزیز من پاتولوژیست محترم. من اطمینان کامل دارم که خود شما قوانین رو بلد نیستین. من از دوستان خودم که PhD ایمونولوژی هستن در آمریکا آزمایشگاه تشخیص طبی دارن.
مظلوم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
آمارت به درد خودت میخوره فقط
مظلومم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
سالی 2000 نفر هم تو امتحان رزیدنتی قبول میشن ...منم بیام آمار بدم که سالی 2000 نفر پاتولوژی قبول میشه؟؟؟؟
در بیش از 150 رشته دانشگاهی 4000 نفر قبول میشن نه تو یه رشته....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اقا کجا میدن مام بریم بگیریم! اون 5000 نفر شاید پذیرش رشته پزشکی رو تو سال 93 گفتن ! نه؟
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
پاتولوژیست محترم بنده دانشجوی دکترای ویروس شناسیم که هر دو سال یکبار پنج نفر ورودی جدید دارد. مثل دوستان شما هم از طریق واحدهای بین الملل کیش و قشم پزشک عمومی نشده ام.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
آمار جان، آمارت خیلی با واقعیت فاصله داره.
اگر سالی حدود 70 تا پاتولوژیست فارغ بشن، متخصصین تک رشته جمعشون (جمعشون یعنی حدود 10 تا رشته) به 100 نفر هم نمیرسه.
با سلام
در اینکه شما متخصص پاتولوژی بوده و در این زمینه صاحبنظر هستید هیچ شکی نیست. کما اینکه ما دانش آموختگان تک رشته ای آزمایشگاه هیچگاه به خود اجازه دخالت در امور پاتولوژی را نداده ایم. ولی متاسفانه در یک ظلم یکطرفه در سالهای گذشته حق تاسیس آزمایشگاه بصورت انفرادی و مسئولیت فنی آن از ما گرفته شده و به ناحق به شما داده شده است. خود شما هم بهتر از ما میدانید که در زمینه های تخصصی ایمونولوژی، هماتولوژی، میکروب شناسی، بیوشیمی و ... با متخصصین تک رشته ای قابل مقایسه نیستید. به همان صورت که جامعه ما در زمینه پاتولوژی با شما متخصصین آسیب شناسی قابل قیاس نیست.
آشنا نبودن متخصصین آسیب شناسی با تکنیکهای آزمایشگاهی از آنجایی بیشتر نمود پیدا کرده که در سالهای اخیر بسیاری از آزمایشها، تکنیکها و دستگاههای مربوطه در بخشهای مختلف آزمایشگاه تخصصی و چه بسا فوق تخصصی شده است که متخصصین آسیب شناسی کاملاً با آنها بیگانه هستند.
در پایان برای داشتن جامعه ای بهتر و به روایت خودتان ارتقای کیفیت خدمات تشخیصی برای بیماران محترم بهتر است هر کاری به متخصص مربوطه واگذار شده و از اینکه یک حق ناحق مجدداً اصلاح شده و به صاحبان اصلی آن بازگردانده شده است ابراز نگرانی نکنیم.
با احترام
پاسخ ها
متخصص انگل شناسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
با سلام .باعرض دمعذرت ازهمکارمتخصص ایمنولوژی من نظرایشان راکپی پیس نمودهامئ .چون بسیار به جا ودرکمال ادب واحترام نظر خودرانوشته اند که من وهمه همکارانم باایشان موافقیم .
در اینکه شما متخصص پاتولوژی بوده و در این زمینه صاحبنظر هستید هیچ شکی نیست. کما اینکه ما دانش آموختگان تک رشته ای آزمایشگاه هیچگاه به خود اجازه دخالت در امور پاتولوژی را نداده ایم. ولی متاسفانه در یک ظلم یکطرفه در سالهای گذشته حق تاسیس آزمایشگاه بصورت انفرادی و مسئولیت فنی آن از ما گرفته شده و به ناحق به شما داده شده است. خود شما هم بهتر از ما میدانید که در زمینه های تخصصی ایمونولوژی، هماتولوژی، میکروب شناسی، بیوشیمی و ... با متخصصین تک رشته ای قابل مقایسه نیستید. به همان صورت که جامعه ما در زمینه پاتولوژی با شما متخصصین آسیب شناسی قابل قیاس نیست.
آشنا نبودن متخصصین آسیب شناسی با تکنیکهای آزمایشگاهی از آنجایی بیشتر نمود پیدا کرده که در سالهای اخیر بسیاری از آزمایشها، تکنیکها و دستگاههای مربوطه در بخشهای مختلف آزمایشگاه تخصصی و چه بسا فوق تخصصی شده است که متخصصین آسیب شناسی کاملاً با آنها بیگانه هستند.
در پایان برای داشتن جامعه ای بهتر و به روایت خودتان ارتقای کیفیت خدمات تشخیصی برای بیماران محترم بهتر است هر کاری به متخصص مربوطه واگذار شده و از اینکه یک حق ناحق مجدداً اصلاح شده و به صاحبان اصلی آن بازگردانده شده است ابراز نگرانی نکنیم.
با احترام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
دکتر جان عالی نوشتی اما خودتو خسته نکن. گوش ها را با پنبه گرفتن
این پرپر زدن ها برای ارتقای کیفیت درمان نیست
همه میدونیم واسه چیه
واسه "پول"
گرچه نظر من چاپ نشده ولی نظرات بقیه دوستان مشت نمونه خروار است پاتولوژی در حد آزمایشگاهی ها نیستند همین
با سلام و احترام سالها پيش كه پزشكان متخصص پاتو لوژي فقط بكار پاتولوژي وشناخت بيماريها در بافتهاي آسيب ديده مشغول بكار بودند ،حرمت مادي و معنوي انها محفوظ بود اما بعدا كه بطور غير علمي وارد تمامي كارهاي تشخيص پزشكي شدند نه براي خودشان ونه بزاي ساير متخصصين تك رشته كه اكثر انها داراي دكتراي پزشكي ، داروسازي و سال ها تجربه بودند ارزش قاءل شدند و خود را سوپر من خساب كردند ، ونتيجه اين نابساماني موجود شد كه ملاحظه ميكنيد.
با سلام
در اینکه شما متخصص پاتولوژی بوده و در این زمینه صاحبنظر هستید هیچ شکی نیست. کما اینکه ما دانش آموختگان تک رشته ای آزمایشگاه هیچگاه به خود اجازه دخالت در امور پاتولوژی را نداده ایم. ولی متاسفانه در یک ظلم یکطرفه در سالهای گذشته حق تاسیس آزمایشگاه بصورت انفرادی و مسئولیت فنی آن از ما گرفته شده و به ناحق به شما داده شده است. خود شما هم بهتر از ما میدانید که در زمینه های تخصصی ایمونولوژی، هماتولوژی، میکروب شناسی، بیوشیمی و ... با متخصصین تک رشته ای قابل مقایسه نیستید. به همان صورت که جامعه ما در زمینه پاتولوژی با شما متخصصین آسیب شناسی قابل قیاس نیست.
آشنا نبودن متخصصین آسیب شناسی با تکنیکهای آزمایشگاهی از آنجایی بیشتر نمود پیدا کرده که در سالهای اخیر بسیاری از آزمایشها، تکنیکها و دستگاههای مربوطه در بخشهای مختلف آزمایشگاه تخصصی و چه بسا فوق تخصصی شده است که متخصصین آسیب شناسی کاملاً با آنها بیگانه هستند.
در پایان برای داشتن جامعه ای بهتر و به روایت خودتان ارتقای کیفیت خدمات تشخیصی برای بیماران محترم بهتر است هر کاری به متخصص مربوطه واگذار شده و از اینکه یک حق ناحق مجدداً اصلاح شده و به صاحبان اصلی آن بازگردانده شده است ابراز نگرانی نکنیم.
با احترام
پیشنهاد می شود برای تاسیس آزمایشگاه شرط امتحان قرار داده شود. همانطوریکه برای استخدام تمام صنوف امتحان می گیرند. ببینم ااین پر مدعا ها چیزی از آزمایشگاه می دوننند؟
چرا پاتولوژییست ها باعث مرگ هزاران نفر در بیمارستان ها هستند که دلیل مرگ آنها تشخیص غلط است؟ چرا با تکنیسین قراره تشخیص پیشرفته ترین فرم بیماری ها بدن؟ آنها امضا کنند. چرا بیماران بیمارستانها به همه تخصص های آزمایشگاهی چون تخصص های پزشکی دسترسی ندارند چون حق کارانه و ... هزار مورد دیگر باعث شده آن دنیا جوابگو باشند. آن دنیا می دانید کی جوابگو باید باشه؟ کسی که باعث مرگ میلیون ها نفر بعلت تشخیص غلط آزمایشگاهی میشه؟ اینطور نیست؟
باید مسئولین بالای نظام این نظرات دردمندانه را ببینند خواهش میکنم چاپ کنید خواهش میکنم
خواهش میکنم پاتولوژیست ها باعث مرگ بیشتر هموطنان نیازمند به تخصص های تشخیصی آزمایشگاهی نشوند
من خودم در ازمایشگاه کار می کنم پاتولوزیستها ممکن ااست از نظر پاتولوزی قوی باشند ولی از نظر کلینیکال ازمایشگاهی در حد صفر هستند حتی بلد نیستند یک ازمایش ساده را انجام بدهند .چه برسد به این که ازمایش را تفسیر کنند پاتولوزیستها جای دکتری ازمایشگاه نشسته اند الان پا را فراتر نهاده می خواهند بچه های علوم ازمایشگاهی را بیرون کنند.واقعا که
برای شما متاسفم که فقط کامنت phd ها را منتشر می کنی و کامنتهای من پاتولوژ را منتشر نکردی
آزمایشگاه و تشخیص انحصار پزشک است والا دستگاه را رباتها بختر از ادم می چرخانند
با سلام
تابناک عزیز! بنده فکر می کنم که پزشک سالاری به سایت معتبر تابناک هم نفوذ کرده چرا که هم متن این خبر جهت دار به نفع پاتولوژیست هاست و هم اینکه در پاسخ به این خبر کامنت ها یک روز بعد در سایت گذاشته می شود که اعتراضات به این خبر منعکس نشه. همچنین اینکه اگر کمی عادل باشیم خوب است که با یک نماینده PH.D ها هم مصاحبه کنید. نکته قابل توجه اینکه اگر نگاهی به لایک ها و کامنت ها بندازید متوجه می شوید حق با کدام گروه است.
سلام
در آزمایشگاه تشخیص طبی کمترین درخواست درمورد آزمایشات پاتولوژی است ولی متاسفانه این گروه خود را مسئول انحصاری تاسیس آزمایشگاه میدانند.در اکثر آزمایشگاههای این افراد انجام آزمایشات بصورت اپراتوری و بدون تفسیر و تخصص است. افرادی میگویندپاتولوژیست چون دکتر پزشکی بوده بس متخصص همه چیز می باشد ولی یادتان باشد پزشک متخصص و فوق تخصص بیمار را دیده و بیمار را جهت انجام صحیح دقت بفرمایید صحیح ازمایش به آزمایشگاه می فرستد. اینجانب فارغ التحصیل لیسانس علوم آزمایشگاهی و دوره ارشد و دکترا بیوشیمی بالینی هستم . به نظر شما امثال من متخصص آزمایشگاهند یا فردی که 7 سال پزشکی خوانده و کمتر از یک کاردان تخصص آزمایشگاهی دارد؟
بابا شما رو چه ب ازمایشگاه تو مطبتون باشین.. چون اسونه همه میرن پاتولوژی.
کسانی که 4 سال کارشناسی علوم آزمایشگاهی ،3سال کازشناسی ارشد و 5 سال دکتری تخصصی رشته های علوم آزمایشگاهی را خوانده اند توانایی زدن ازمایشگاه را دارند و پاتولوژیست ها در طول دوره رزیدنتی تنها چند واحد مرتبط با آزمایشگاه را سپری کرده اند،چطور باید مجوز داده شود؟! ازمایشگاه باید به ازمایشگاهیان سپرده شود.
باتشکر
با سلام خدمت همه همکاران عزیز

به نظر می رسد بحث این دو قشر محترم یعنی دکتری تخصصی و پاتولوژیست ها علم و تخصص نیست بلکه بازار کار است و گرنه هر کدام از این دو گروه بخوبی می دانند که نه یک پاتولوژیست بخوبی می تواند از عهده آزمایشات تخصصی سایر رشته ها برآید و نه یک پی اچ دی تخصص تفسیر آزمایشات مربوط به پاتولوژی را دارد. دوستان توهین به سایر علوم در شأن افراد فرهیخته نیست. بنده به عنوان یک پی اچ دی تک رشته ای بسیار متأثر از این وضعیت شدم که در هیچ جای دنیا با آن روبرو نمی شویم. اگر هدفمان واقعاً خدمت به خلق باشد زمانی یک آزمایشگاه می تواند عنوان تخصصی را یدک بکشد که پی اچ دی و پاتولوژیست در کنار هم و هر کدام تخصص خودشان را اجرا کنند و گرنه این نحوه برخورد نتیجه ای جز آسیب رساندن به جامعه پزشکی و مردم ندارد.
سلام. چرا نظر بنده را نمی گذارید
امیدواریم وزیر محترم بهداشت تحت تاثیر جو سازی های دوستان پاتولوژیست قرار نگیرند و مثل بقیه تصمیم هاشون کاملا مدبرانه حق و حقوق متخصصین تک رشته ای رو هم در نظر بگیرن چرا که اکثر متخصصین تک رشته ای با مرتبه دانشیاری و استادی که سالها مشغول تدریس واحد های آزمایشگاهی بوده اند از یک رزیدنت تازه فارغ التحصیل شده بیشتر در زمینه تشخیص آزمایشگاهی و حتی تفسیر اون سر رشته دارند. در ضمن اینکه در اکثر کشور ها پاتولوژی هم یک تخصص تک رشته محسوب میشه و در ایران هم در اکثر دانشگاه های کشور جزو علوم پایه محسوب میشه و بهتره که با اون ها هم در زمینه تاسیس آزمایشگاه مثل سایر تک رشته ای ها برخورد بشه.
درود بر عدالت
سلام .خیلی مزخرف هست که پاتولوژیسا فقط به خودشون فکر کنن نه به دیگران ؟
خیلی دوست دارم یه آزمون برگزار بشه بین پاتولوژیست ها و علوم پایه تا ببینم پاتولوژیست ها بازهم ادعای حرفه ایی بودن تو بخش های مختلف آزمایشگاه را دارن یا نه؟! اگه یه روز کارشناس آزمایشگاهتون که اونم از بچه های علوم آزمایشگاهی یا میکروب شناسی هستن نباشن اصلا میتونین آزمایشگاه را بگردانین؟ محیط کشت تا حالا ساختین؟ کنترل کیفی بلدین؟ و... من جای شما بودم به حق خودم قانع میشدم و میرفتم لام میدیدم یا بقول خودتون سرطان تشخیص میدادم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
تضمین میدم تو چنین آزمونی حتی از پس کاردان علوم آزمایشگاهی هم برنمیان...
میدونید فرق ما با شما چیه؟مثل فرق ماماومتخصص زنانه،مثل فرق اپتومتریست وچشم پزشکه ،مثل فرق تکنسین رادیولژی ومتخصص رادیولوژیه،مثل فرق فیزیوتراپ و متخصص طب فیزیکیه،مثل فرق شنوایی سنج ومتخصص گوش وحلق وبینیه،مثل فرق تکنسین بیهوشی ومتخصص بیهوشیه،مثل فرق روانشناس ومتخصص روانپزشکیه،مثل فرق شکسته بند ومتخصص ارتوپدیه ،مثل فرق بنا ومهندس عمرانه،متوجه شدید؟اگه متوجه نشدید دیگه مشکله خودتونه،میتونید به یک پزشک متخصص مراجعه داشته باشید تست ای کیو بدید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
باشه آی کیو ، تو حرص نخور
پزشک خانواده هم درآمدش عالیه
چی؟؟؟
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اگه راست میگی جناب رزیدنت برو آزمایشگاه بزن خودت تنهایی ....اگه تونستی یه روز بدون متخصص های علوم آژمایشگاهی بچرخونیش اون موقع بیا و انشا بنویس...مشکل شما فقط انحصار طلب بودنته و لا غیر...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
می دانه فرق من با تو چیه مثل دانا و جاهله و نویسنده و رماله و روز و شبه و تحصیل 7 سال در یک رشته و 2 سال آنهم پراکنده است متوجه شده؟ اگر نه خوتو به نادانی زدی و نیاز به روانشناس داری و بعد از تشخیص روان شناس نیاز به در مان روانپزشک؟ هان؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
رزیدنت جان، چرا بریم پزشک متخصص؟ شما که هستی! همه چیز هم بلدی علامه دهری. همه تست های آزمایشگاه را هم فول بلدی مثل همین تست ای کیو!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
ممکنه فرق شما با یک تکنسین آزمایشگاه فرق یک ارتوپد و شکست بند باشه (اونم با کلی چشم پوشی) ولی فرق شما با یک متخصص میکروب یا بیوشیمی یا هماتولوژی....
خودت هم می دونی که این مثال هات صدق نمی کنه برادر (یا احتمالا خواهر)
مریم
| Germany |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اینکه شما فرق بین پاتولوژیست را با یک متخصص تک رشته اینگونه توصیف کردین نشان از عدم آگاهی شما و تعصب مطلقتان میشود. این نشون می ده یک فرق بزرگ دیگه بین متخصصین تک رشته و پاتولوژیست ها وجود داره نوع نگاهشون به آزمایشگاه
ما متخصصین تک رشته به آزمایشگاه نه به عنوان محل درامد بلکه یکی از مسیرهای کمک کننده به پزشک جهت اتخاذ تصمیم مناسب برای بیمار نگاه می کنیم. فرق ما با شما اینه که به این حیطه کاسب مابانه نگاه نمی کنیم. 12 سال درس خوندن با عشق و نوشتن مقالات متعدد گواه فرق ما با شماست.
رزیدنت اویل!
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
میدونی این کار شما مثل چیه که تو هر رشته ای یه راهی برای خودتون ساختید؟ یه واژه پاتولوژی به طور کامل این حرکت پزشکان رو تعریف میکنه و اون چیزی نیست جز کلمه : متاستاز! به بقیه رشته ها متاستاز دادید و کل جامعه بهداشت و درمان رو متنفر از پزشکان و از رشته خودشون کردید! به سرطان مبتلا کردید بدن نظام سلامت رو !
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
اشتباه نفرمایید. فرق شما با ما اینه که شما تازه راه رفتن یاد گرفتید ولی ما خیلی وقته که دونده ایم. اگر شما بعد از گذراندن دوره ی پزشکی عمومی و سپس تخصص آن هم در زمینه ی پاتولوژی، ما از همان ابتدا در آزمایشگاه رشد کرده ایم. این تفاوت طمانی قابل لمس می شود که یک پاتولوژیست در آزمایشگاه به تنهایی توان انجام یک آزمایش ساده را ندارد. این حالت را سالها و بارها به چشم دیده ایم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
برو از کاردان علوم آزمایشگاهی آزمایشها رو یاد بگیر تو چته به این حرفا
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
بله جناب با ادب از خود ممنون، حق با شماست. ما هم قبول داریم که مدرک پزشکیتون مثل پیراهن عثمان، مایه دردسر و پایمال شدن حقوق تمام رشته های علوم پزشکی شده!!!! شماها کلا در همه زمینه ها متبحححرید... یه سری هم به علوم دیگه بزنید به نظرم. بعضیاش بد نیست، نون توشه اساسسسی. مثل مهندسی عمران و برق و ... برید مهر نظام مهندسیم بگیرید دیگه!! شما که همه تون علامه دهرییییید!!!!! راستی چند سال پشت کنکور کتابات خاک خورد تا پزشکی قبول شدی!!!!؟ خداییش راستشو بگو
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
زریدنت جان بد نیست شما هم به یک آزمایشگاه مراجعه فرمایید تا متوجه تفاوت پاتولوژیست و متخصصین تک رشته بشید تا دیگر چنین قیاس هایی رو وارد روانتون نکنید. با تشکر
اعتراض ناحق پاتولوژيست ها بخاطر گرفتن انحصار از آنهاست.
لطفا به پزشکان محترم پاتولوژی بفرمایید که با کدام منطق سازگار است کسی که در مقاطع مختلف کاردانی (2سال)،کارشناسی (2سال)ٰ، ارشد(سه سال)و مقطع پی اچ دی(4سال) در زمینه آزمایشگاه در دانشگاههای کشور تحصیل کرده علم کافی برای تاسیس آزمایشگاه ندارد ولی پزشکان محترم پاتولوژی با 2سال آنهم در مقطع پی اچ دی در زمینه آزمایشگاه در دانشگاههای کشور تحصیل کرده اند علم کافی دارند؟؟؟؟؟ یا دانشگاه آنها در کره مریخ است و سال آنها سال نوری است. لطفا مسولین محترم امر اندکی تامل کنند و قضاوت کنند که کدام بی عدالتی و کسب علم برای اندوختن ثروت محض است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
آقای ناشناسی که رزیدنتهای پاتولوژی رو دعوت به مسافرکشی کردید !نیازی نیست که ما مسافر بکشیم و دکترای ما با شما تفاوت داره ما دکترای پزشکی عمومی رو چند سال قبل گرفتیم و میتونیم به عنوان پزشک کار کنیم و درآند مکفی داشته باشیم علاوه براون میتونیم به بهترین رشته های تخصصی تغییر رشته بدیم مثل جراحی مغز و اعصاب نورولوژی و زنان و .... اما اونچه که مارو وارد این رشته کرده بود علاقه به علم تشخیص و ارتباط بین علوم پایه با پزشکی بالینی هست . لطفا بگذارید هرکس در جای خودش قرار بگیره .مدرک phd با دکتر طب متفاوته سعی نکنید ایندو رو معادل جلوه بدید
پاسخ ها
رزیدنت مغز و اعصاب
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اگه میتونستی تو رادیولوژِی و مغز و قلب و ... قبول میشدی...نتونستی که رفتی پاتولوژی.....
حالا هم کوتاه بیا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
آن دنیا هم جواب زورگویی ها را و مرگ بیماراتو بده باشه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
بر منکرش لعنت!!!
شما همه بواسطه "علاقه به علم تشخیص و ارتباط بین علوم پایه با پزشکی بالینی" پاتو را انتخاب کردین.
حالا که اینجوریه پس این دعوا سر چی هست؟ خوب بفرمایید به علاقتون برسید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
دکترای پزشکی در واقع معادل کارشناسی ارشد پیوسته هست و البته جزو تحصیلات تکمیلی هم محسوب نمیشه و عمومی هست! اما کارشناسی ارشد ناپیوسته جزو تحصیلات تکمیلی بوده و حتی صلاحیت تدریس در دانشگاه را هم دارند. این از نظر مقررات آموزشی. پس دکتری عمومی را یه مدرک غیر معمول که از بس بزرگ است قابل تعریف نیست ندانیم! چیزی در حد یک کارشناسی است که 2 تا 3 سال کاراموزی هم دارد ، همین!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
مسلما مدرک PhD متفاوت از مدرک شما هستش اصلا قابل قیاس نیست فقط توی این مملکته که کسی جایگاه PhD رو نمیدونه، شما بفرمائید طبابتون رو بکنید اجازه بدید آزمایشگاه در اختیار ما بمونه، به علاوه علاقه شما رو به اینجا نکشونده نمره ای که آوردید شما رو پاتولوژیست کرده شما اگر نمرتون به رشته های دیگه برسه عمرا بیایید پاتولوژی بخونید اما ما تک رشته امتحان میدیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
خیلی جالبه! دقیقا معلومه که چرا پاتولوژی می خونید! دوسال دوره گذروندن و گرفتن مجوز آزمایشگاه کجا و گذروندن آزمون تخصص جراحی
و... و گرفتن تخصص کجا!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
این که یه رزیدنت پاتولوژی نمیخواد متخصصین آزمایشگاه وظیفشون رو انجام بدن اینه که میترسن ضعفشون تو این سالها آشکار بشه! چرا انحصار طلبی؟ چرا از رقابت با متخصصین آزمایشگاه می ترسن؟! چرا فکر میکنین شما با علاقه رشتتون رو اتخاب کردین ولی به علاقه متخصصین آزمایشگاه بی اعتنا هستین و انقدر خودخواه هستین!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
شما که به کار تشخیص علاقمند بودید چرا از ابتدا وارد رشته علوم آزمایشگاهی نشدید؟؟ احتمالا بیشتر به این دلیل به پاتو علاقه دارید که قبولی آن در کنکور ساده تر و کار آن (مهر و امضا) نیز کم دردسر تر است.
لطفا توجه کنید که یک متخصص پاتولوژی طی دوره تحصیل خود تنها با بالین بیمار سر و کار داشته و پس از آن تنها یک دوره کوتاه آزمایشگاه آن هم زیر نظر کارشناسان آزمایشگاه بیمارستان ها گذرانده است. اما یک دکترای تخصصی آزمایشکاه طی 12 سال دوره تحصیل خود منحصرا دانش تئوری و تکنیک های عملی آزمایشگاهی را آموزش دیده و به کلیه فیلد های آزمایشگاهی و کنترل کیفی و خطاهای مربوطه اشراف کامل دارد پس منطقی است که این افراد صلاحیت بیشتری جهت تاسیس و مدیریت آزمایشگاه دارند. با تشکر
متخصصین محترم دکترای تک رشته ای علوم پایه در اینکه شما در رشته خود متخصص هستید شکی نیست ولی آیا چطور به خود حق میدهید که حق تاسیس آزمایشگاه و مسیولیت فنی سایر رشته هایی که در تخصص شما نیست داشته باشید و از آن مهمتر اینکه در حالیکه پزشک نیستید و هیچ از علایم و عوارض بیماریها نمیدانید حق دخالت در تشخیصهای بالینی را به خود میدهید؟چطور میخواهید علایم بیمار را با نتایج آزمایشات دستگاهی تطبیق دهید؟ آیا به قصد کلمه پاتولوژی را معادل سرجیکال پاتولوژی صرف به کار میبرید؟آیا نمیدانید پاتولوژی دو جز دارد به نام کلینیکال پاتولوژی و سرجیکال پاتولوژی و؟اینکه ما هردوجز این تخصص را در دوران رزیدنتی کسب کرده واز سد سخت ترین بورد تخصصی پزشکی عبور میکنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
فقط پزشک مسئول تفسیر نتایج است نه پاتولوژیست. تو مگر باید دارو هم بنویسی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
وای دده!!!
عزیز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
دوست عزیز کلینیکال پاتولوژی ! شما هم مثل اینکه نمیدانید مدرک کارشناسی ما علوم آزمایشگاهی بوده است! و علوم آزمایشگاهی هم در حال حاضر تنها و بالاترین مدرکی است که در زمینه علوم آزمایشگاهی وجود دارد! نمیدانم شاید ما ادبیات فارسی خوانده ایم در دوره کارشناسی و ارشد و شما راست می گویید
clinical biochemistry
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
با سلام خدمت همه دوستان ، باید خدمت پاتولوژیستهای محترم عرض شود که درست است اسم رشته ی شما کلینیکال پاتولوژی است اما همان طور که خودتان بهتر می دانید شما در دوره ی آموزشی خود به هیچ عنوان حتی در حد یک کارشناس زبده ی آزمایشگاه سواد آزمایشگاهی کسب نمی کنید، اسم مسئول فنی خود گویای قضیه است که باید فرد مورد نظر توانایی پشتیبانی فنی آزمایشگاه را داشته باشد نه توانایی تشخیص علائم بیماری، حال اگر تعداد واحدهای تخصصی گذرانده شده و همچنین تعداد و نحوه گذراندن واحدهای کارآموزی توسط یک متخصص علوم آزمایشگاهی را با یک پاتولوژیست مقایسه کنید به راحتی می توان تشخیص داد که چه کسانی صلاحیت مسئولیت و در واقع پشتیبانی فنی یک آزمایشگاه تشخیص طبی را دارا می باشند.
به امید روزی که هر کس به حق خود قناعت کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
راست میگی والله ما باید تو دانشگاه به شما درس بدیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
شما نیز تفاوت بین موسس آزمایشگاه و پزشک معالج را اصلا متوجه نیستید. مشکلتان این است که نمیخواهید این حقیقت را قبول کنید که در آزمایشگاه هیچگاه بیماری تشخیص داده نشده و به بیمار اطلاع داده نمی شود!
به نظر من همان طور که یک متخصص پاتولوژی با گذراندن یک دوره کوتاه آزمایشگاه می تواند حق تاسیس و مدیریت یک آزمایشگاه را داشه باشد ، یک دکترای تخصصی آزمایشاه هم می تواند با گذراندن یک دوره کوتاه بالینی از این حق برخوردار باشد. به خصوص اینکه مدیریت یک آزمایشگاه بیشتر از اینکه به دانش بالینی نیاز داشته باشد وابسته به مهارت های آزمایشگاهی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
دوره سیتولوژی و پاتولوژی رو هم میشه راحت در طی 1 سال گذراند! یه لام دیدنه دیگه!
سلام.ممکنه بفرمایید اگر متخصص بالینی خواست با پزشک آزمایشگاه در مورد یک بیماری مشورت کنه باید چه کسی جوابگوی لیشان باشه.آیا وقتی مسول آزمایشگاه جیزی از علم پزشکی نمیدونه میتونه مشاور امر پزشکی باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
شما تا الان با مسئول آزمایشگاه ها صحبت کردی که اینو میگی؟
من ساعت 3 شب برام از ارژانس نمونه TG/CHOL/HDI/LDI اومده ، زنگ زدم به پزشکش میگم اینا چیه فرستادین! بعد کمی من و من فرمودند میخاستم بدونم رندومش چنده! دیگه تا اخرش رو بدونید! خدا به داد مریض ها برسه!
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
وظیقه مسئول آزمایشگاه مشورت در مورد بیماری نیست بلکه مشورت در مورد نتایج آزمایش است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
مگر پاتولوژیست متخصص رشته های تخصص دیگر پزشکی هم هست؟!!
اگر متخصصی آنقدر علم نداشته باشد که بتواند به تنهایی یک برگه آزمایش را تفسیر کند و نیایز به کمک پاتولوژیست داشته باشد که دیگر....
متاسفانه باید گفت متخصصین پاتولوژیست فقط برای امضا کردن جواب آزمایشی که زحمت آن به عهده پرسنل آزمایشگاه ونیز دریافت سود ماهانه خود به آزمایشگاه سر میزنند.پس توان کافی برای سر زدن به چند آزمایشگاه به صورت همزمان و پر کردن حساب خود را دارند اما دریغ از ...
ااما دکترا رشته های آزماشگاهی به رغم تحصیلات ،کارآموزی و کار در این زمینه از نظر دوستان پاتولوژیست این صلاحیت را ندارند....عجبا.......
به نظز من که یک کارشناس ازمایشگاه هستم پا تولوژیستها اطلاعات کافی در مورد علوم و فنون ازمایشگاهی ندارند و بهتره که تو زمینه تخصصی خودشون فعالیت کنن تا سیس و اداره ازمایشگاه حق مسلم کسایی هست که چهار سال علوم ازمایشگاهی خوندن سه سال ارشد و چهار سال phd خدایی اینا بار علمیه ازمایشگاهی شون بیشتره یا یک پاتولوژیست که یه طبیبه سه سال هم اسیب شناسی خونده؟؟؟!!!!
با سلام.در پاسخ به phd محترمی که بیان کرده بودن پاتولوژی فرقی با phd نداره،حداقل تفاوتی که میتونید ببینید اینه که پاتولوژیستها از طریق امتحان بسیار سنگین رزیدنتی و با نمرهای خیلی بالاتر از سایر تخصص های پزشکی وارد این رشته میشن،در حالیکه در حال
حاضر گرفتن مدرک phd با وضعیتی که خیلی از دانشگاهها بدون کنکور دانشجوی ارشد و دکترا میگیرن،کار سختی نیست.که این نشون دهنده اهمیت پاتولوژی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۱
من فکر می کنم این نشوندهنده این هست که ما بیش از حد نیاز پزشک تربیت کرده ایم و فضای کار کافی برای آنها وجود ندارد لذا این فارغ التحصیلان بیکار ناچارند وارد رقابت برای ادامه تحصیل شوند.
یا اینکه باید خدماتی که در سایر کشورهای درحال توسعه یک پرستار سلامت اراێه می دهد را بجای بهورز در روستاها اراێه دهند.
شوخ طبع
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
هیچ یک از رشته های علوم آژمایشگاهی وابسته به وزارت بهداشت به این هلویی که شما میگین ،پی اچ دی شون رو نگرفتن...انصاف هم خوبه...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
گنجشک رنگ کرده جای بلبل!
حالا پاتولوژی شد بالاترین تحصص!
عجب چیزایی آدم میشنوه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
کدوم دانشگاه ارشد و دکتری بدون کنکور میگیره تو رشته های علوم آزمایشگاهی؟ چرا تشویش اذهان عمومی میکنید؟ دروغ گو دشمن خداست!
ناشناس
| France |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
جناب دکتر خیلی جالبه که بدون هیچ اطلاعاتی دارید نظر میدید کمی تحقیق بد نیست. شما حتی نمیدونید که رشته های بدون کنکور شامل رشته های آزمایشگاهی نمیشه
بعدم کنکوری که شما ازش دم میزنید فقط یک بار دادید در صورتی که یه phd دوبار همچین کنکوری رو میده و اونم کنکوری مثل هماتو که فقط تو کل کشور 40 نفر هم پذیرش نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
پیشنهاد میدم یک بار امتحان دکتری رشته هایی مثل هماتولوژی یا ایمونولوژی و... بدین.اون موقع درباره سختی گزینش تو این رشته ها قضاوت کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
خدا رحم کنه به جامعه ای که تو پاتولوژیستش هستی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
واقعا با سطح سوادی که نسبت به رشته های علوم پایه داری شک کردم چطوری دیپلم گرفتی دوست عزیز کدوم دانشگاه بدون کنکور دانشجو میگیره من موافق این نظر نیستم که پاتولوژیست با Phd فرقی نداره اتفاقا کاملا فرق دارن من هم خواستار این هستم که با توجه به خصوصیات تحصیلیشان از اون ها استفاده بشه توی آزمایشگاه تا کنترل کیفی صورت نگیره تطبیق نتایج آزمایش با بالین بیمار بی معنیه درضمن این تطبیقی که همه دارید حلوا حلواش میکنید در صورتی معنا داره که معاینه ای صورت بگیره که نمیگیره در حال حاضر جز جای مهر نظر دیگه از مسئول فنی نمیپرسن مگر اینکه آزمایش مورد نظر برای بررسی ضایعه ی پاتولوژیک باشه که این کار هم همه میدونن اختصاص داره به پاتولوژیست محترم
واقعا متاسفم که با اعتماد بنفس برخی دوستان پاتولوژی به ما میگن علم و سواد ندارین وقتی یه پاتولوژیست به لام درماتوفیت میگه آت آشغال و منفی گزارش میکنه خود بالین میره زیر سوال! افراد غیر علوم آزمایشگاهی بنام پاتولوژیست افرادی با حقوق پایین که مدرکشون ربطی به آزمایشگاه نداره استخدام کرده لذا دود همه این کارها به چشم بیماران خواهد رفت اینگونه افراد نه تنها حق تاسیس آزمایشگاه کلینیکال رو ندارند بلکه باید مجازات بشوند .یک پاتولوژیست فقط باید آزمایشگاه پاتولوژی بزند و فقط حق سورجیکال را دارا میباشد . با وجود برخی افراد که صلاحیت تشخیص ندارن آزمایشگاه و این صنف رو زیر سوال بردن .تابناک چندین و چند بار نظر ارسال کردم چرا نظرم گذاشته نمیشه ؟؟؟؟
ما که هم اکنون که در آزمایشگاه شاغلیم
پاتولوژیست های محترم که شروع بکار میکنند. کلی از ما آزمایشگاهیان آموزش می بینند. در ضمن در بسیاری از بیمارستان های کشور پاتولوژیست محترم فقط مهرش حضور دارد و
مسئولیت فنی آزمایشات رو کارشناس ارشدای آزمایشگاه انجام میدن. آزمایشگاه طبی و پاتولوژی باید تقکیک شوند. هرکی کار خودش.
از سایت تابناک محل گلایه ای جدی وجود دارد که موضوعی فنی و تخصصی را بشکل ناپخته ای یکسویه و بظاهر جانبدارانه مطرح کرده است . تمامیت خواهی بیماری جهان سوم است . در جامعه بزرگ ازمایشگاهی کشور دوازده انجمن علمی تخصصی وجود دارد که فقط یکی از انها انجمن پاتولوژی است . این متن با چنان حرارتی از مظلومیت !!!! یک رشته و بالطبع از جفاکاری !!!!! یازده رشته دیگر داد سخن داده است که دل هر خواننده ای را بدرد میاورد . مجموعه بزرگی از دانش اموختگان رشته های علوم پایه پزشکی و علوم آزمایشگاهی در شبکه سلامت کشور حضور دارند که به صرف دلسوزی برای یک گروه نمیتوان این جمعیت عظیم را به یکباره نادیده انگاشت . همکاران محترم پاتولوژیست هم مانند سایر گروههای فوق واجد حقوقی مشابه هستند و حقوق ایشان هم قابل انکار نیست
بايد تكليف همه مشخص شه
با جون مردم ك نميشه بازي كرد
بايد دكتراي پيووسته علوم ازمايشگاهيي بياد كه همه ازمايش هارو پوشش بده
ن فقط ميكروب هماتو پاتو و....باشه
بايد تك رشته اي جمع شه ودكتراي علوم از دوباره راه اندازي شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
عصر تخصص است نه عمومی
حق دارید وقتی چپ و راست پزشک مورد حمله هست فقط پدر و مادر پزشکا اونم تو رو در وایسی بچه هاشون چیزی نمیگن.شما هم بگید انشالله تمام مشکلات معیشتی و اقتصادیتون با ریشه کن کردن پزشکا حل بشه

1-یک کدوم از شما فرق پاتولوژی از ترب سفید رو برامون توضیح بده لطفا
2- ازلحاظ رتبه علمی و رقابتی بین قبولی تخصص پاتولوژی جزو رشته هایی هست که هر کسی قبول نمیشه
3-وقتی وزیر داره پزشکارو له میکنه از ملت چه انتظاری هست.
4-این دلخوری که بین پرشکا هست از مردم نیست.هر چی هم که بگید و بد و بیراه بگید واسه ما فرقی نمیکنه.ناراحتی ما از وزیر خودمونه
5راست میگن بیچاره ها .میگن اقا اگه نمیخوایید مارو بذارید تغییر رشته بدیم.حق هم دارن نمره اشون هم به بیشتر رشته ها میخوره .بذارن برن یه رشته دیگه بخونن
کم حقه ما ازمایشگاهیای بدبختو تو این جامعه خوردین که حالا خواستاهه های جدید دارین؟ به حق خودتون که قانع نیستین پاتونو از گلیمتون دراز تر میکنین مفت خوری تا چه حد اخه کی میخواد جوابگویه حق پایمال شده ی ازمایشگاهیا باشه بعد؟ دیدین اب گل الوده تو این مملکت دارین ماهیارو درو میکنین؟ اگه اطلاعات phd های ما کمه پس شما زیر خط صفرین تو اطلاعات.....
متأسفانه پاتولوژیست ها تنها براساس منافع مادی و برخورد صرفا صنفی جبهه گیری کردند و شروع به غوغا سالاری و تحصن رزیدنت ها در مقابل وزارت خانه کردند. متأسفانه بعید است که اندکی از این هیاهو به خاطر سلامت بیماران باشد. دعوا سر شغل و پول است. این دو قشر (پاتولوژیست ها و سایرین) باید باهم کار کنند و دغدغه شان حل مشکلات بیماران و ارتقای این بخش از حوزه سلامت برای مردم باشد نه اینکه فقط به این فکر باشند که از این نمد برای خود کلاهی درست کنند. یکی از این اقدامات این است که هرکسی در حوزه تخصص خود کار کند و ادعای تصاحب همه چیز را نداشته باشد. در کشور های دیگر برخلاف ایران اینطور نیست که متخصصین تمام دغدغه شان این باشد که بخش خصوصی سرپا کنند برای اینکه پول بیشتری به جیب بزنند و در مدت زمانی نه چندان طولانی میلیاردر شوند. البته هر متخصصی به اندازه ای که زحمت کشیده و عمرش را صرف کرده است حق دارد. اما بعضی ها هیچ مبلغی آنها را سیر نمی کند.
احتمالا تعدادی از پزشکانی که قصد شرکت در انتحان دستیاری را دارند این صفحه را میخوانند لطفا قبل انتخاب رشته حتما به بازار کار توجه کنید و حتی اولویت اولتان باشد بعضی از رشته های دیگه مثل انکولوژی و پزشکی هسته ای هم همین سرنوشت را خواهید داشت
من هیچ حرفی ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اتفاقا الان وقت گفتن است، همین حرفی نزدیم که حق تاسیس آزمایشگاه رو از ازمایشگاهیان گرفتند!
سلام من موندم چطور دوستان پاتولوژیست اینطور دست و پای خودشونو گم کردن. حل این مسعله خیلی سادست. عزیزان تصور نکنن هرکسی که phd داره میتونه بره آزمایشگاه بزنه. اگه اینطور باشه سر هر کوچه یه ازمایشگاه میزنن. برای ازمایشگاه زدن عزیزان تک رشته ای که واقعا حقشو دارن آزمون و محدودیت تعداد قراره که بزارن. مثلا سالی 30 نفر. پس بهتره اینجوری به هم نتازیم و با ارامش اجازه کار رو به طرف مقابل بدیم و زیاده خواهی نکنیم. بعد اونوقت میشه مقایسه کرد که پاتولوژیست ها کارشون بهتره یا phd ها
من هیچ حرفی ندارم انصافا یه دقیقه وجدان خودتون قاضی کنید اگه دارید تمام دنیا تو ازمایشگاههای طبی تشخیصی فقط و فقط تک رشته ای ها مسئول پاسخ گویی به ازمایشات هستن و بودن خودتون هم خوب میدونید که یه AML یه انتی بیوگرام یه تست رایت یه امیب رو نمیتونید تشخیص بدبد بابا ما ها زحمت کشیدیم
بنده به عنوان هیات علمی میکروب شناسی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی اجازه ورود به آزمایشگاه های تحت نظر دانشگاه را ندارم که فقط در بخش میکروب مسوول فنی باشم. یعنی پاتولوژیست به من این اجازه را نمیدهد و حاضر است بخشهای میکروب شناسی را با اطلاعات ناقص خود که آنها را نیز از بنده یاد گرفته بگرداند ولی بنده حق ورود به بخش تخصصی خود را ندارم. این افراد عادت کردند به انحصار طلبی. یک نفر باید این انحصار را بشکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
انشالله درحال شکستن است...
احتمالا تعدادی از پزشکانی که قصد شرکت در انتحان دستیاری را دارند این صفحه را میخوانند لطفا قبل انتخاب رشته حتما به بازار کار توجه کنید و حتی اولویت اولتان باشد بعضی از رشته های دیگه مثل انکولوژی و پزشکی هسته ای هم همین سرنوشت را خواهید داشت
الان قشر محترم پاتولوژیست فقط خودشون رو میبینن و ترس از کاهش درآمد دارن، و انبوه کسایی رو نمیبینن که با داشتن هوش و استعداد سرشار در رشته ی آزمایشگاه و علاقه و وجدان کاری که به اون دارن، دارن از این رشته گریزان میشن، فقط به صرف آینده ای که اصلا روشن نیست، و اینکه زحماتشون مدام داره نادیده گرفته میشه. اگر این افراد از محیط آزمایشگاه خارج بشن واقعا چه آینده ای رو تو نظام سلامت ایران برای مردمش پیش بینی می کنید و چه کسایی میان جایگزین این افراد میشن؟؟؟؟؟؟
یک سوال از پاتولوژیست ها در طول دوره تحصیلتون چند واحد بیو شیمی سم شناس انگل شناس قارچ شناس باکتری شناسی و خون شناس گذرانده اید؟ تنها یک بخش از آزمایشگاه پاتولوژی میباشد پس از کرسی قدرت پایین بیاین و علمی یرخورد کنید نه عامی !!!!!!!!!!!!!!
با سلام،به نظر من اینکه دوستان phd میفرمایند که ما خیلی بهتر از پاتولوژیستها کار با دستگاههای آزمایشگاهی رو یاد داریم،باید خدمتشون بگم که دوسنان جواب درست به بیمار دادن فقط کار دستگاه و چند محیط آزمایشگاهی نبست که به قول خودتون اون کار رو دستگاه میتونه انجام بده،اما شما اصلا کوچکترین آشنایی از بالین بیمار دارین؟تفسیر خیلی از آزمایشات واقعا نیاز به توجه به بالین بیمار داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
تو کدام ازمایشگاه اول معاینه بالینی انجام می دهند بعد ازمایش می گیرند شما ممکن است از نظر پاتولوزی قوی باشد ولی از رابطه کلینیکال ازمایش در کل تکنسین هم نیستید .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
بازم رفتی سر کرت اول که! آقا در آزمایشگاه تفسر نتایج آزمایش انجام نمیشه و تفسر به عهده پزشک معالجه! افتاد ؟ تازه ، علوم ازمایشگاهی هم هرچی راجب تفسیر هر ازمایشی هست رو میدونه ، شما نگران نباش
ناشناس
| France |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
ای خدا چنان میگید تفسیر انگار 24 ساعته نشستید تو آزمایشگاه و دونه دونه آزمایشات رو چک میکنید و دونه دونه با بیمار محاسبه میکنید...
نه جانم همه میدونن شما فقط دنبال پول هستید
بابا جان بچسبید به همون پاتولوژی دیگه تخصصتون تو اونه فقط
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
فقط شعارررررررررررررررررر میدین!!!!!! آخه کدوم پاتولوژیست نگاه به جواب آزمایش میکنه!!!!!!
چرا نظراتو منتشر نمیکنی؟ این چه وضعشه دیگه؟؟؟؟؟؟؟
مهم پایبندی به قانون هست
اقدام اخیر یه قانون شکنی بوده
شما وقتی phd قبول شدی قرار نبود ازمایشگاه بزنی الان یه جوری موضع گرفتین انگار چیزی ازشما گرفته شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
پی اچ دی ؟ ما همون وقت که کارشناسی علوم آزمایشگاهی قبول شدیم به هدف ازمایشگاه زدن اومدیم، شمام فرمایش میکنی ها بقول معروف!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
قانونهایی که میگین قانون قرآن که نیستند!!! اونا رو هم یه مشت پاتولوژیست بیسواد نوشتن
من به عنوان علوم ازمایشگاهی حق دارم که بتونم با مجوز خودم ازمایشگاه بزنم،ایا این درسته که من با مدرک دکترا باز هم به مجوز یه پاتولوژژیست نیازمند باشم،ایا اگه این مسئله بر عکس بود پاتولوژیست ها سکوت میکردند،من به عنوان یه علوم ازمایشگاهی خواهان حقوق از دست رفته خودد میباشم.
قابل توجه دکترا های تک رشته ای
یک ذره عاقل باشید می فهمید که اداره ی یک آزمایشگاه فقط باید بر عهده ی یک پاتولوژیست باشه .چرا که شما فقط برای پس اومدن از کار های تکنبکی آموزش دیدید و پزشک نیستید تا بتونید ساده ترین جواب آزمایش را از جمله آنالیز ادرار با علائم بیمار تطبیق داده ؛ تفسیر نموده و جواب درست به بیمار دهید.
از مسئولین خواهشمندم اگر در راستای پیشرفت سلامت جامعه قدم بر می دارند به این مهم توجه نموده و از انحطاط طب جلوگیری نمایید
ممنون
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
دوست عزیز در کدام آزمایشگاه با مسئول پاتولوژی از بیمار شرح حال گرفته می شه یا جواب با علائم بیمار انطباق داده می شه؟ نام ببرید ما هم بهرهمند بشیم. اما اگه سراغ از مهر و حق امضا بگیریم متوجه همه چیز می شیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اقای پاتولوزیست شما که دارید حدود صد تا ازمایش را امضائ می کنید و صد تا لام میکروسکوپی می بینید کجا وقت دارید از مریض علائم بپرسید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
شما بهتره هر چه زودتر بفکر درمان بی ادبی خودت باشی بعد بیایی صجبت کنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
هر وقت متوجه شدید که تفسر جواب ازمایش با کی هست بیاید ادامه نظرات رو بدید
ناشناس
| France |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
جناب دکتر مگه شما تک تک بیماران رو که میان آزمایشگاه ویزیت میکنین؟ حرفی بزنین که به عقلتون شک نکنن بیمار بعد گرفتن جواب آزمایش میره پیش پزشک خودش نه شما
عزیزی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
دوست عزیز اصلا حرفتون رو قبول ندارم.
amin
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
جناب دکتر الان یک کاردان آزمایشگاهم میتونه با گرفتن علائم بالینی بیمار جواب ادرار را متناسب با آن تفسیر و تایید کند چه برسد به دکترای تخصصی آزمایشگاه
در حال حضر دکترای محترم پاتولوژی اصلا در آزمایشگاهها حضور ندارند تا جواب ها را با بالین بیمار تطبیق دهند فقط عصر تشریف میارند صندوق رو خالی می کنند
بیمار حق دارد به تمام تخصص های آزمایشگاهی، همانند تخصص های پزشکی برای تشخیص بیماریش دسترسی داشته باشد. در غیر اینصورت باید جوابگوی آنها در آن دنیا! بود.
پاتولوژیست ها هم اکنون مانع این دسترسی هستند.
من گفتم. میخواهی چاپ کن یا نه!
مزخرف افکار چنینی است که فکر مکنید تک رشتهای ها دریا!!! ی با عمق زیاد هستند.بهتراست خود را برکه ای دارای عمق تصور کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
حتمن شمام یه چاهی! ولی بدون آب!
سلام. من یک هماتولوژیست هستم. و می خواهم بدونم فرق من با با یه متخصص اسیب شناسی چیست؟ من که تمام عمرم را در رشته ازمایشگاهی سر کردم و می کنم چه جوری نباید حق تاسیس و اداره ازمایشگاه که خانه خودمان هست را نداشته باشم ولی یه عده ای غریبه مثل پاتولوژیست بتونه؟!! پاتولوژیست ها خودخواهند و زادی خواه و همیشه با کارشکنی و لابی گری در وزارت بهداشت و از همه مهمتر تحصن ها در جلوی مجلس و وزارت فقط می خوان کیسه خودشان را پرتر کنند. یه ذره هم به فکر سلامت مردم نیستند چون راحترین راه برای به دست اوردن درامد ازمایشگاه هست. تنها دو سه دقیقه به ازمایشگاه سر می زنند و بچه های ازمایشگاه با دکترای هماتو یا ارشد هماتو باید برای اینا بیگاری کنند! دوستانی که تو علم پزشکی اطلاع دارند اینو بگم که:پاتولوژیست ها مثل بیماری GVHD هستند!!!! خودتون همشو بگیرین دیگه ...
الحق که رتبه های 4 رقمی رو پرروکردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
اغلب پزشکان با کلاس کنکور و حفظ کردن تست ها قبول شدن. و البته بسیار بی سواد و پر رو هستن.
مریم
| Germany |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
شما تو همون کنکور موندینیعنی همون قابلیت شما رو داره نشون می ده. متاسفم برای کشوری که افراد درجه نخبگیشونو اینجوری می سنجن.
بد نیست شما هم کمی به فکر درمان خودتون باشین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
شرمنده الان تا رنبه چند پزشکی قبول میشه و با چه درصدایی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
شمایی که به رتبه خودت می نازی، پس ادا نکن که به خاطر مردم و سلامت جامعه پزشکی خوندی. شما عقده خود بزرگ بینی داری که متاسفانه با گرفتن رتبه تک رقمی و ... درست نمیشه. متخصصین آزمایشگاه که دوره ای حرفه ای گذردندن مطمئنا از روی علاقه این رشته رو انتخاب کردن و با شمایی که به خاطر پول و عقده گشایی به این رشته اومدی از زمین تا آسمون فاصله دارن. واقعا متاسفم از این طرز فکر جاهلانه و خودخواهانه
با سلام به تمام دوستان.
لازم می دونم بعد تمام نظرات توهین آمیز و تند دوستان بگم که پاراکلینک و مشخصا آزمایشگاه تشخیص طبی یک جز جدا نشدنی از پروسه تشخیص و درمان بیماران هست که واضحا نیازمند آگاهی کامل از بیماریها درمان آنها و تفسیر نتایج بر این پایه هست دوستان متخصص تک رشته ای همان طور که از عنوانشون مشخص هست به بخشی از اصول آزمایشگاهی آگاهی کامل دارن که خوب مسلما در آزمایشگاه های تک تخصصی و تحقیقاتی بی رقیب هستن اما بحث آزمایشگاه تشخیص طبی کاملا جداست و اداره اون بدون وجود یک پزشک عملی نیست.شما دوستانی که ما رو متهم به عدم شناخت رشتمون می کنید بهتره که کمی با روند کاری آزمایشگاهای تشخیص طبی آشنا بشید.چه در انجام تستها و چه در زمینه کنترل کیفی تستها همان طور که حتما میدونید دانش پزشکی ضروری هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
علوم آزمایشگاهیا دانش پزشکی رو برای اداره یه ازمایشگاه در دوره کارشناسی می اموزند چه برسه به ارشد و دکتری!
دوستان عزيز phd ، از آب گل آلود ماهي نگيريد ، توي ههههييييچ كشورى ، phd تك رشته اى حق تاسىيس آزمايشگاه عمومي رو نداره
پاسخ ها
مریم
| Germany |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
بد نیست مطالعتونو بیشتر کنین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
تو هیچ کشوری هم پزشک سالاری نیست!
با سلام
من به عنوان یک PhD که به مدت ۱۰ سال با پاتولوژیست ها کار کردم این مطلب رو مینویسم.
۱- در یک آزمایشگاه تشحیص طبی بیشتر مساپل فنی و علمی آزمایشگاهی (علوم پایه) مطرح است تا پزشک بودن.
۲- در مورد بخش هایی از آزمایشگاه مانند هماتولوژی و مولکولی پاتولوژیستهای محترم کاملا بیگانه هسند.
۳- کسانی که PhD دارند با آزمایشگاه آشنایی کامل دارند و مساپل و مشکلات آزمایشگاه را کاملا می فهمند.
۴- بسیاری از اساتید بزرگ و قدیمی پاتولوژی به عنوان مثال دکتر کمالیان فقط به کار پاتولوژی خود مشغول بوده و در بقیه بخش های آزمایشگاه دخالت نکرده اند که این افراد باید سرمشق و الگوی دیگر همکاران پاتولوژیست باشد.
۵- اکثر همکاران پاتولوژیست به دلیل اینکه در بخش های دیگر آزمایشگاه که مربوط به علوم آزمایشگاهی ها می باشد دخالت کرده اند تجربه و علم کافی در مورد گزارش کردن لام های پاتولوژی ندارند.
۶- اگر تحقیق مختصری در مورد آزمایشگاه های بزرگ و مرجع تهران و دیگر شهرهای ایران صورت گیرد میتوان فهمید که اکثر این آزمایشگاه ها توسط PhD ها تاسیس و اداره می شود اما به دلایل قانونی که وجود دارد یک پاتولوژیست هم برای مهر کردن استخدام کرده اند.
۷- نکته آخر اینکه در طول این سال ها اینجانب و همکاران علوم ازمایشگاهی هیچ احساس نیازی به پاتولوژیست در آزمایشگاه حتی برای یک لحظه نکرده ایم بجز استفاده از مهر که آن هم به دلیل این قانون ناثواب بوده است.
نظرات پاتولوژیست ها رو حذف نکن تابناک
پاسخ ها
ع آز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
نظرات همه رو بگذارید! ما حاظر به مناظره ایم!
با سلام
خدمت دوستان محترم پاتولوژی باید عرض کرد که اصولا حق تاسیس آزمایشگاه های تشخیص طبی باید به دانش آموختگان آزمایشگاه داده شود چون شما دوستان پاتولوژیست واقعا با تکنیک های آزمایشگاهی بیگانه هستید-چون واحدی در دانشگاه پاس نکرده اید ولی متاسفانه چون در ایران وزارت بهداشت کاملا پزشک محور وسلیقه ای است ماشاهد حق کشی های عظیم ی هستیم .....به امید آن روز که حق آزمایشگاهی ها ادااشود.
من 4 سال قبل به مدت 9 ماه رزیدنت پاتولوژی بودم.
به دلیل خیلی مسائل از جمله احتمال بروز همین مشکل از این رشته انصراف دادم.
متاسفانه پیش بینی میکردم که دیر یا زود،قراره با دوستان عزیز phd دچار همین مشکل بشم
و از اونجایی که کلا مظلوم نمایی اغلب بیشتر نفع عاید اشخاص کرده، البته به گواه تاریخ،و عموما در این سرزمین تصمیم گیری جنبه پوپولیستی دارد،از دوستان عزیزم میخواهم که به صورت دست جمعی انصراف بدهند.
تا به یاد بیاورند که آزمایشگاه فقط دوتا نمونه CBC نیست و در مواقع لزوم نیاز به یک پزشک برای بررسی صحت نمونه دارد تا آگهی بتواند راهنمای مناسبی برای کلینیسین (پزشک معالج) باشد.
میدونم که در سایت منعکس نمیکنید آقایان تابناکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
صحت نمونه دقیقا یعنی چی؟!!!
L S
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
منظور از صحت نمونه چیست متوجه نشدم .یعنی شما از ظاهر خون یا نمونه استول یا یو ا تشخیص میدهی صحت نمونه را در کوزه همان است که از ان برون تراود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
چرا افسانه میبافی؟
در چهل سال اخیر یک نمونه مثال بیار که در آزمایشگاه نیاز به یک پزشک بوده تا صحت نمونه را بررسی کنه!!!!!!!!
سينا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
وقتي شما نتوني يک آزمايش رو به درستي ، با دقت و صحت مناسب و مطابق با علم روز (استفاده از جديدترين متدها و دستگاهها) انجام بدين تفسير اون جواب غلط به چه درد بيمار يا پزشک معالج مي خوره؟
پاتولوژيست فقط بايد کار پاتولوژي انجام بده
مریم
| Germany |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
من افراد زیادی دیدم که مثل شما انصراف دادن چون واقعا علم کار در آزمایشگاه را در خود نمی دیدن لطفا دلایلتون رو به گونه دیگر توجیه نکنین.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
پاتولوژیست صحت نمونه رو بررسی میکنه ؟ تو کجا ؟ کره مریخ ؟ ما که میبینیم فقط پیامک ها و گوشیشو داره چک میکنه! تازه ، یه کار جدید هم یاد گرفته! رفتن سفر تفریحی به خارج!
ناشناس
| France |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
نخیر آزمایشگاه 2 تا نمونه CBC نیست بیوشیمی هم هست انگل هم هست میکروب و هورمون و ایمونو و سرولوژی هم هست که شما پاتولوژیستها سواد هیچ کدوم رو ندارید
بعدم وقتی جواب آزمایش رد میشه مریض میبره به پزشک متخصص خودش نشون میده مسلما اونا بیشتر از یه پاتولوژی علم دارن
maryam
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
من هم ارشد بیوشیمی بالینی گرفته ام اما میخواهم انصراف بدهم چون میبینم که حق مسلم من را به راحتی دارند از من میگیرند و باید هر دفعه حق مسلم خودم را برای عزیزان پاتولوژی توضیح دهم جامعه ای که برای دانش اموختگان تولید علم هیچ ارزشی قایل نیست همین میشود من اگر جای پاتولوزیستها بودم و مدرک پزشکی عمومی داشتم میرفتم برای یک تخصص خوب میخواندم اینده در رشته پزشکی وتخصص گرفتن در رشته غیر پزشکی است .
در مقام مقايسه از زمان كنكور سراسري كه با اختلاف فاحش با رتبه هاي برتر در رشته ي پزشكي و دانشگاه هاي معتبر كشور پذيرفته شديم تا طي دوره ي هفت ساله ي پزشكي عمومي و گذراندن واحد هاي عملي و تئوري غير قابل مقايسه با ساير رشته ها، دو كنكور سراسري در اين دوران شيفت هاي ٢٤ ساعته ي دوران دانشجويي و اينترني سپس دو سال طرح پزشكي عمومي در مناطق محروم و بدور از خانواده، فيلتر طاقت فرساي امتحان رزيدنتي و پذيرفته شدن در رشته ي پاتولوژي با رتبه هاي برتر اين آزمون، سپس گذران دوره ي ٤ساله با ازمونهاي ارتقا و بورد سنگين پا تولوژي با رفرانس هاي حجيم كلينيكال و سرجيكال عملا دانشجوي دو تخصص بوديم
و بعد از اتمام طرح تخصص ٢ تا ٨ ساله اجازه تاسيس ازمايشگاه يا اشتغال به عنوان مسول فني آزمايشگاه مي يابيم
سوال اينجاست: كدام منطق يا عدالت براي شما phd تك رشته اي موقعيت برابر شغلي با ما جامعه ي پاتولوژيستها فراهم مي كند؟
راهكار ايجاد شغل براي شما عزيزان تقسيم حق و فرصت هاي ما نيست
با سلام خدمت دوستان عزیز
به نظرم باید در این خصوص منطقی عمل است. متاسفانه هم در میان پاتولوزیست های عزیز و هم در میان متخصصصین تک رشته ای برخی افراد فقط به فکر منافع شخصی خودشون بوده اند و حق این نیرذوهای متخصص را در هر دو بخش ضایع کرده اند. باید طوری عمل شود که حق دوستان پاتولوژیست که کلی زحمت کشیده اند و اکنون موفق به اخذ مدرک پاتولوژی شده اند و هم چنین نیروهای متخصص تک رشته علوم آزمایشگاهی که این دوستان هم مدت مدیدی را درس خوانده اند و اشراف بسیار عالی به حوزه کاری خود دارند تضییع نشود. در ایران جا برای کار هر دو گروه وجود دارد اگر کمی تعصب های الکی و غیر علمی را کنار بگذاریم. چرا الگویی از کشورهای دنیا نمیگرید مانند امریکا و .... به نظر شما چرا این دعواهای غیر علمی در آن کشورها وجود ندارد. نباید هر گروهی به گروه دیگر بی احترامی کند و هر کدام طرف دیگر را بی سواد بداند. کاملا روشن است که دوستا پاتولوژیست کار اناتومیکال را بسیار عالی انجام می دهند از این طرف دوستان متخصص میکروب شناس بیوشیمیت خون شناس و یا ایمونولوژیست هم تسلط بسیار کافی در زمینه کارهای آزمایشگاهی دارند. پس چرا اینقدر غیر منصفانه به همدیگر می تازید. چرا در یک آزمایشگاه نباید دوستان پاتولوژیست و متخصصین کنار هم کار کنند. به نظرم باید حق تاسیس آزمایشگاه برای همه گروهها لحاض شود ولی هر کدام بدون داشتن نیروهای متخصص کافی اجازه کار نداشته باشند. یعنی آزمایشگاه باید دارای نیروی متخصص پاتولوژیست، متخصص میکروب شناس، متخصص بیوشییمی و متخصص ایمونوهماتولوژی باشد. آزمایشگاهی که فاقد این تخصص ها هست نباید اجازه کار داده شود. در اینصورت این مشکلات هم حل و فصل می گردد. هر متخصصی هم تخصص خود را انجام خواهد داد. در هیچجای دنیا اینطوری نیست متخصصین تک رشته ای فقط در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مشغول بکار شوند. الان دیگه ظرفیت دانشگاهها تکمیل است. پس اگر قرار است وزارت بهداشت اجاه ندهد که متخصصین تک رشته ای هم کار آزمایشگاهی را انجام دهند پس باید رشته های دکتری phd را هم حذف کند و اینقدر فارغ التحصیل وارد جامعه نکند. چون دقیقا همین مشکلی که دوستان پاتولوژیست اشاره کرده اند برای این دوستان هم وجود دارد. دوستان عزیز اینقدر به تحریکات برخی دوستان که فقط به فکر منافع خودشون هستند دامن نزنید برای همه شما کار آزمایشگاهی به اندازه کافی هست به شرطی که وزارت بهداشت جذب پاتولوژیست و دکتری های تک رشته ای را محدود کند و سالی صدها نفر بدون برنامه جذب نکند. موفق باشید
سلام
تابناک جان وقتی نمیدونی داستان چیه ،لطفا تیتر جهت دار نزن،
مشکل دولت ما اینه که پزشک سالار در صورتی که استاد همون پزشک PHD بوده
دوستان پزشک با دو سال دروس نظری ازمایشگاه را خوانده اند به هیچ وجه صلاحیت کار در ازمایشگاه بصورت تک نفر را ندارند. متاسفانه ضوابط کار در ازمایشگاه توسط این ادمها نوشته شده. این بندگان خدا در طول دوره دو ساله اموزش خود یکبار نمونه ازمایشگاهی را ندیده اند با حضور متخصصین صدماتی که پاتولوگها به تشخیص وارد کرده اند جبران میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
احسنت
اصلا فلسفه تست اینه که نمونه بصورت مجزا و ایزوله از سایر پارامترها انجام بشه تا پزشک معالج گمراه نشه. این آقایون وسظ پزشکی و آزمایشگاه موندن هم ادعای این را دارن و هم ادعای آن را!!!
دوستان عزيز phd ، از آب گل آلود ماهي نگيريد ، توي ههههييييچ كشورى ، phd تك رشته اى حق تاسىيس آزمايشگاه عمومي رو نداره
دوستان پاتولوژیست این آمار سالی 5000 نفر فارغ التحصیل دکترای علوم آزمایشگاهی رو از کجا آوردیم و گفتین!!!!!!!!!!!
اولا هر کدوم از تخصص های آزمایشگاه سالی 20-30 نفر طی یه آزمون بسیار سخت دو مرحله گزینش میشن که خودش حاکی از علم و تخصص آنهاست. که بین این افراد کم نیستن افرادی که در زمینه های تحقیقاتی آزمایشگاهی جز نابقه های روزگارن!!!!!!!
ثانیا شما چطور به خودتون اجازه میدین با 2 سال کارآموزی تو آزمایشگاه به متخصصین آزمایشگاه که حداقل 12 سال از بهترین روزهای جونیشونو تو آزمایشگاه گذروندن اینطور حرف بزنید!!!!
من از طرف خودم که یه آزمایشگاهی و دانشجوی تحصیلات تکمیلی ایمونولوژی هستم یه پیشنهاد به مسولین محترم دارم.
لطفا برای صدور مجوز آزمایشگاه یه آزمون تایید صلاحیت برگزار کنن که هم متخصصین آزمایشگاه و هم پاتولوژیست ها حق شرکت داشته باشند!
که 100% مطمئن هستم که عزیزان آزمایشگاهی پیروز و موفق هستن.
با سلام به همکاران محترم و خدوم پاتولوژیست
در خصوص چالش صنفی اخیر و استدلال به اینکه این همکاران با بیماران در ارتباط بیشتری بوده اند بسیار صحیح است ولی فراموش نکنیم که علائم بالینی و معاینات را قبلا پزشکان متخصص در حوزه های دیگر و مرتبط با بیماری در نظر می گیرند و سپس درخواست آزمایش می دهند و این اطلاعات و دریافت آنها توسط آزمایشگاه قسمت بسیار کوچکی از فرایند تشخیص آزمایشگاهی است و شاهد یا evidenceنهایی در جوابهای ارسالی آزماشگاهها نتایج صرفا آزمایشات بدون در نظرگرفتن و پیش داوری های بالینی است. لذا ارسال نتایج واقعی چندان ارتباطی به یافته های بالینی قبلی نداشته و می تواند کاملا متفاوت باشد این جوابها در صورت اسقرار سیستم کنترل کیفی کارآمد در آزمایشگاه به خودی خود قابل استناد هستند و نیازی به دخل و تصرف از طرف مسئول فنی آزمایشگاه چه پاتولوژیست یا غیره ندارند. فقط می ماند انجام دقیق و صحییح آزمایشات با استناد به سیستمهای تضمین کیفیت که در حوزه افراد متخصص آن رشته است و قطعا هر بخش آزمایشگاه نیاز به افراد متخصص در آن حوزه را دارد و امروزه یک فرد واحد نمی تواند در همه این حوزه ها به تنهایی واجد صلاحیت مطلق باشد چنانکه همکاران پاتولوژیست چنین ادعایی دارند. و فقط با گذراندن مدت محدودی دوره های کوتاه در آزمایشگاه های بالینی صاحب نظران اصلی این حوزه را نادیده می گیرند.
با سلام به تمام دوستان.
لازم می دونم بعد تمام نظرات توهین آمیز و تند دوستان بگم که پاراکلینک و مشخصا آزمایشگاه تشخیص طبی یک جز جدا نشدنی از پروسه تشخیص و درمان بیماران هست که واضحا نیازمند آگاهی کامل از بیماریها درمان آنها و تفسیر نتایج بر این پایه هست دوستان متخصص تک رشته ای همان طور که از عنوانشون مشخص هست به بخشی از اصول آزمایشگاهی آگاهی کامل دارن که خوب مسلما در آزمایشگاه های تک تخصصی و تحقیقاتی بی رقیب هستن اما بحث آزمایشگاه تشخیص طبی کاملا جداست و اداره اون بدون وجود یک پزشک عملی نیست.شما دوستانی که ما رو متهم به عدم شناخت رشتمون می کنید بهتره که کمی با روند کاری آزمایشگاهای تشخیص طبی آشنا بشید.چه در انجام تستها و چه در زمینه کنترل کیفی تستها همان طور که حتما میدونید دانش پزشکی ضروری هست.
دوستان پاتولوژیست این آمار سالی 5000 نفر فارغ التحصیل دکترای علوم آزمایشگاهی رو از کجا آوردیم و گفتین!!!!!!!!!!!
اولا هر کدوم از تخصص های آزمایشگاه سالی 20-30 نفر طی یه آزمون بسیار سخت دو مرحله گزینش میشن که خودش حاکی از علم و تخصص آنهاست. که بین این افراد کم نیستن افرادی که در زمینه های تحقیقاتی آزمایشگاهی جز نابقه های روزگارن!!!!!!!
ثانیا شما چطور به خودتون اجازه میدین با 2 سال کارآموزی تو آزمایشگاه به متخصصین آزمایشگاه که حداقل 12 سال از بهترین روزهای جونیشونو تو آزمایشگاه گذروندن اینطور حرف بزنید!!!!
من از طرف خودم که یه آزمایشگاهی و دانشجوی تحصیلات تکمیلی ایمونولوژی هستم یه پیشنهاد به مسولین محترم دارم.
لطفا برای صدور مجوز آزمایشگاه یه آزمون تایید صلاحیت برگزار کنن که هم متخصصین آزمایشگاه و هم پاتولوژیست ها حق شرکت داشته باشند!
که 100% مطمئن هستم که عزیزان آزمایشگاهی پیروز و موفق هستن.
با سلام اگر كمي انصاف داشته باشيم در مورد phdهاي تك رشته اي قضاوت عادلانه تري ميكنيم براي كساني كه پس از حدود 7 سال درس خواندن فقط در زمينه آزمايشگاه تازه به مدرك كارشناسي ارشد دست مي يابند و پس از اخذ نمره زبان در حد تافل و گذر از امتحان كتبي بسيار سخت در مصاحبه اي حضور مي يابند كه از نظر تعداد مقالات و تحقيقات و بار علمي زير ذره بين قرار ميگيرند و براي اخذ مدرك phd پنج سال ديگر نيز بايد زحمت بكشند حق تاسيس آزمايشكاه كمترن حقي است كه به ايشان داده مي شود احترام تمام پاتولوژيستها به جاي خود ولي اين غرور امري انكار ناپذير است كه به جاي فكر كردن به بيماران به فكر جيب خودتان هستيد آزمايشگاههايي را هم كه شما تاسيس مي كنيد آزمايشگاهيان محترم آنهم با حقوق ناچيزي اداره مي كنند اداره كردن آزمايشگاه نه ايكه به بالين بيمار ارتباطي ندارد ولي بيشتر ازآن به دانستن فنون آزمايشگاهي محتاج است قانون اخير حقي از شما نميگيرد شما باحق كوچكي كه به ما داده ميشود مشكل داريد
با این طرح بیشترین آسیب را بیمار میبیند..
وقتی کار بدست کسی سپرده میشود که هیچ ذهنیت علمی از بیمار و بیماری ندارد..
آسیب های جبران ناپذیر....
پاتولوژي نيز صرفاً يکي از تخصص هاي متعدد رشته علوم آزمايشگاهي است که متأسفانه تدابير غلط گذشته در دادن اجازه تأسيس آزمايشگاه پلي والان به فارغ التحصيلان اين رشته منجر به زياده خواهي و انحصار طلبي امروز آنان گرديده است.
پاتولوژي نيز صرفاً يکي از تخصص هاي متعدد رشته علوم آزمايشگاهي است که متأسفانه تدابير غلط گذشته در دادن اجازه تأسيس آزمايشگاه پلي والان به فارغ التحصيلان اين رشته منجر به زياده خواهي و انحصار طلبي امروز آنان گرديده است.
سلام.همانطور که قبلا" عرض کردم و ننوشتید، باز هم اعلام میکنم.بهترین راه خاتمه دادن به این جار و جنجال پاتولوژیستها و توسل به تحصن که در شان افراد تحصیل کرذه و قشرفرهیخته جامعه نمیباشد، اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی است که بر اساس یک نظر کارشناسی کاملآ
صحیح، منطقی و آینده نگرصورت گرفته و در آن
شیوه پرورش متخصصین آزمایشگاه بالینی ارائه
گردیده و ابلاغ هم گردیده است و بهتر است که
اجرایی شود، که هم یک روش آکادمیک میباشد
و هم حق و حقوق همه واجدین شرایط در آن
لحاظ شده است. مصوبات مجلس شورای اسلامی لازم الاجرا بوده و نظارت و پی گیری
نمایندگان محترم را هم می طلبد. بهتر است
همکاران پاتولوژیست بجای سر و صدا با ارائه کار
کیفی به رقابت بپردازند
3- دانشجويان رشته پاتولوژي داشتن مدرک پزشکي عمومي را دليل حق انحصاري خود در تأسيس آزمايشگاه مي دانند و ضعف شديد تکنيکي خود در اداره انجام آزمايشات تشخيص طبي را ناديده گرفته اند. در حاليکه دانشجويان رشته پاتولوژي عمده دوران تحصيل خود را به مطالعه مباحث آناتوميکال پاتولو‍ژي مي پردازند و فقط يک دوره دوماهه را در هريک از رشته هاي ديگر علوم آزمايشگاهي (دوره کلينيکال) آن هم نه بصورت کامل، طی مي کنند پس بنا بر ادعاي اين عزيزان تمامي پزشکان عمومي می توانند با يک دوره يکسالة کلينيکال، اجازه تأسيس آزمايشگاه را کسب نمايند!!
5- رزيدنتهاي پاتولو‍ژي در اعتراضات خود چنان مظلوم نمايي کرده اند که گويي حق تأسيس آزمايشگاه از آنها سلب گرديده است! اين در حاليست که اجازه تأسيس آزمايشگاه توسط متخصصين تک رشته ای علوم آزمايشگاهي منوط به در اختيار گرفتن يک نفر مسئول فني است، اما متخصصين پاتولوژي بدون شرط مذکور قادر به تأسيس آزمايشگاه مي باشند.
دوستان عزيز phd ، از آب گل آلود ماهي نگيريد ، توي ههههييييچ كشورى ، phd تك رشته اى حق تاسىيس آزمايشگاه عمومي رو نداره
؟؟؟؟
دوستان عزيز phd ، از آب گل آلود ماهي نگيريد ، توي ههههييييچ كشورى ، phd تك رشته اى حق تاسىيس آزمايشگاه عمومي رو نداره
دوست عزیز آزمایش فقط انجام تست نیست چرا که این عمل به صورت تجربی بدست میاد و مهم تفسیر وتطبیق با شرایط بیماره و کمک به کلینیشن در درمان است .
دوستان عزيز phd ، از آب گل آلود ماهي نگيريد ، توي ههههييييچ كشورى ، phd تك رشته اى حق تاسىيس آزمايشگاه عمومي رو نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
شما متخصص پاتولوژی استاد میکروبشناسی یا بیوشیمی تون کی بوده؟ یک پاتولوژ!!!!
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
پس لطفا مطالعه بفرمایید
صالحی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
دوست عزیز اتفاقا توی همه کشورهای دنیا تاسیس آزمایشگاه اصلا انحصاری نیست و رشته های مرتبط با آزمایشگاه حتی دوره های لیسانس هم با گذروندن دوره مخصوصی میتونن آزمایشگاه تاسیس کنن.ایین نامه بهبود کیفیت آزمایشگاه رو در ایالات متحده با نام CLIA سرچ و مطالعه بفرمایید که صراحتا قید شده که غیر از پاتولوژی و دکترای تک رشته ای حتی دکترای MD پس از گذراندن دوره یکساله، MS یافوق لیسانس با دوره دوساله و حتی لیسانس های رشته های مرتبط با دوره 4ساله میتوانند مسئول فنی آزمایشگاه باشند و متاسفانه فقط توی ایرانه که با لابی قوی که پاتولوژیستها دارند در طول سالیان متمادی بقیه رقبا را مثل دکترای علوم آزمایشگاهی باحذف این رشته ها از دور خارج کردند
هادی
| Turkey |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
چند تا کشور رو گشتید؟
من اروپا زندگی میکنم هر تخصصی در قسمت خودش به کار گرفته شده.
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
توی هیچ کشوری هم پاتولوژیست حق تاسیس آزمایشگاه رو نداره
همین بس که یک پاتولوژیست بدون کاردان و کارشناس علوم آزمایشگاهی اش فلج فلج است.
به نظرم بهتره همه ی ما پاتولوژیست ها انصراف بدیم تا این تک رشته ای ها توی کار آزمایشگاه به مشکل بخورن و بیا التماس کنن که برگردین . می فهمن بدون پاتولوژیست فلجن.
دلم به حال بیمارایی می سوزه که سوگند یاد کردم که برای اونا قدم بردارم
متاسفم کسانی می خوان اوضاع مریض رو در دست بگیرن که نمی دونن سوگند نامه ی پزشکی چیه
با سلام
من به عنوان یک PhD که به مدت ۱۰ سال با پاتولوژیست ها کار کردم این مطلب رو مینویسم.
۱- در یک آزمایشگاه تشحیص طبی بیشتر مساپل فنی و علمی آزمایشگاهی (علوم پایه) مطرح است تا پزشک بودن.
۲- در مورد بخش هایی از آزمایشگاه مانند هماتولوژی و مولکولی پاتولوژیستهای محترم کاملا بیگانه هسند.
۳- کسانی که PhD دارند با آزمایشگاه آشنایی کامل دارند و مساپل و مشکلات آزمایشگاه را کاملا می فهمند.
۴- بسیاری از اساتید بزرگ و قدیمی پاتولوژی به عنوان مثال دکتر کمالیان فقط به کار پاتولوژی خود مشغول بوده و در بقیه بخش های آزمایشگاه دخالت نکرده اند که این افراد باید سرمشق و الگوی دیگر همکاران پاتولوژیست باشد.
۵- اکثر همکاران پاتولوژیست به دلیل اینکه در بخش های دیگر آزمایشگاه که مربوط به علوم آزمایشگاهی ها می باشد دخالت کرده اند تجربه و علم کافی در مورد گزارش کردن لام های پاتولوژی ندارند.
۶- اگر تحقیق مختصری در مورد آزمایشگاه های بزرگ و مرجع تهران و دیگر شهرهای ایران صورت گیرد میتوان فهمید که اکثر این آزمایشگاه ها توسط PhD ها تاسیس و اداره می شود اما به دلایل قانونی که وجود دارد یک پاتولوژیست هم برای مهر کردن استخدام کرده اند.
۷- نکته آخر اینکه در طول این سال ها اینجانب و همکاران علوم ازمایشگاهی هیچ احساس نیازی به پاتولوژیست در آزمایشگاه حتی برای یک لحظه نکرده ایم بجز استفاده از مهر که آن هم به دلیل این قانون ناثواب بوده است.
اين كلمه رشته هاي ميانبر كه همكاران پاتولو‍ژيست در مورد دكتراي تخصصي آزمايشگاه به كار ميبرند بسيار بي رحمانه و خنده آور است در مورد كساني كه پس از گذراندن 12 سال خواندن دروس نظري و عملي آزمايشگاه به چنين مدركي دست مييابند و در حاليكه پزشكان براي گرفتن تخصص به داشتن زبان در حد تافل و تحقيق و مقالات چاپ شده در ژورنالهاي معتبر ندارند و حال آنكه همه اين موارد فقط براي شركت در امتحان دكتري تخصصصي لازم است و در جامعه كنوني كه با گرفتن پزشكان پرديس بين الملل با رتبه هاي بسيار بالا كه جذب كار مي شوند در مقايسه با كساني از جمله خود بنده كه به اميد زدن آزمايشگاه با رتبه هاي كم اين رشته را انتخاب كرديم وبه لطف پاتولوژيستها در وزارت بهداشت از اين حق محروم و به خواندن دكتري تك رشته اي تن داديم اميد داريم مسولان با درايت اين بار نيز تسيم خودخواهي هاي اين قشر درماني كه هميشه يكه تاز ميدان بوده اند نشوند
با تشكر
همه نظراتو با دقت خوندم، واقعاً متاسف شدم. من خودم یکی از این دو طرفم ولی متاسف شدم. تحصیل کرده های این مملکت به جای نقد منصفانه فقط بخاطر خودخواهی چگونه صحبت می کنند. آفت همه جوامع این کلمه هست : من
متاسفانه از توهینی که دوستان دکترا و ارشد همین جا دارن به پاتولوژیست ها می کنن ؛ عمق حسادتشون به ما مشخصه و با این رفتار زننده می خوان وارد جامعه ی پزشکی بشن و خدا می دونه قراره شخصیت اجتماعی ما رو چقدر پایین بیارن
سخن من به تمام متخصصین و پزشک هاست . همکاران عزیزم اقدامی کنید .داره به طبیب بی احترامی می شه
چی تو این مملکت سر جاش هست که این باشه
با سلام
من به عنوان یک PhD که به مدت ۱۰ سال با پاتولوژیست ها کار کردم این مطلب رو مینویسم.
۱- در یک آزمایشگاه تشحیص طبی بیشتر مساپل فنی و علمی آزمایشگاهی (علوم پایه) مطرح است تا پزشک بودن.
۲- در مورد بخش هایی از آزمایشگاه مانند هماتولوژی و مولکولی پاتولوژیستهای محترم کاملا بیگانه هسند.
۳- کسانی که PhD دارند با آزمایشگاه آشنایی کامل دارند و مساپل و مشکلات آزمایشگاه را کاملا می فهمند.
۴- بسیاری از اساتید بزرگ و قدیمی پاتولوژی به عنوان مثال دکتر کمالیان فقط به کار پاتولوژی خود مشغول بوده و در بقیه بخش های آزمایشگاه دخالت نکرده اند که این افراد باید سرمشق و الگوی دیگر همکاران پاتولوژیست باشد.
۵- اکثر همکاران پاتولوژیست به دلیل اینکه در بخش های دیگر آزمایشگاه که مربوط به علوم آزمایشگاهی ها می باشد دخالت کرده اند تجربه و علم کافی در مورد گزارش کردن لام های پاتولوژی ندارند.
۶- اگر تحقیق مختصری در مورد آزمایشگاه های بزرگ و مرجع تهران و دیگر شهرهای ایران صورت گیرد میتوان فهمید که اکثر این آزمایشگاه ها توسط PhD ها تاسیس و اداره می شود اما به دلایل قانونی که وجود دارد یک پاتولوژیست هم برای مهر کردن استخدام کرده اند.
۷- نکته آخر اینکه در طول این سال ها اینجانب و همکاران علوم ازمایشگاهی هیچ احساس نیازی به پاتولوژیست در آزمایشگاه حتی برای یک لحظه نکرده ایم بجز استفاده از مهر که آن هم به دلیل این قانون ناثواب بوده است.
تا همین دوسال پیش برای قبولی در رشته های PHD پزشکان در بعضی رشته ها تا 50% سهمیه داشنتدچرا؟چون توان رقابت با بچه های آزمایشگاه رو نداشتن و وزارتخونه هم بخاطر لابی شون سهمیه داده بود که فک کنم خوشبختانه حذف شده.
الان هم شما که مجوز آزمایشگاه دارین چرا میترسین که به ما بچه های علوم بدن؟چون شما توان رقابت با یک کارشناس آزمایشگاه رو هم ندارین ؟بسه این رانت دیگه! ی کم با توان علمی خودتون بیاین با مارقابت کنین ودست از عوامفریبی و شعار بردارید
من چند بار نظر دادم اما اصلا نظر من را اینجا نگذاشتید. ؟؟؟؟؟
تا همین دوسال پیش برای قبولی در رشته های PHD پزشکان در بعضی رشته ها تا 50% سهمیه داشنتدچرا؟چون توان رقابت با بچه های آزمایشگاه رو نداشتن و وزارتخونه هم بخاطر لابی شون سهمیه داده بود که فک کنم خوشبختانه حذف شده.
الان هم شما که مجوز آزمایشگاه دارین چرا میترسین که به ما بچه های علوم بدن؟چون شما توان رقابت با یک کارشناس آزمایشگاه رو هم ندارین ؟بسه این رانت دیگه! ی کم با توان علمی خودتون بیاین با مارقابت کنین ودست از عوامفریبی و شعار بردارید
پاتولوژیست های عزیز،چطور وقتی که یک متخصص تک رشته، Hb A1C را که امروزه به عنوان تست تسخیص دیابت در دنیا انجام میشه را کشف میکند،هیچ حرف یا اعتراضی ندارید و صحبت از مسولیت و حقوق بیماران نمیشه. ولی وقتی صحبت از تاسیس آزمایشگاه میشه چون فکر میکنید منافع شما به خطر میوفته،اون وقت اعتراض میکنید و بحث صلاحیت میشه؟؟؟؟ متخصصین تک رشته همون افرادی هستن که این تست ها رو کشف کردن پس از شما هم در تاسیس آزمایشگاه اصلحتر هستند.
سالهاست که برداشت بنده این بوده که سعی در کوبیدن پزشکیست مانند ایجاد شبه علم(همیو تراپی) سنتی
دوستان محترم به ظاهر پزشک انالیز نتایج ربطی به ازمایشگاه نداره باید پزشک معالج اونها رو تفسیر کنه قسمت پاتولوژی و بافت یک بخش جداست ثانیا اگه خیلی کار بالینی دوست داشتید دیگه ازمایشگاه چرا میاین و یک پاتولوژیست یک حامل مهر است تمام
اگه همه شان تغییر رشته بدن وضع ازمایشگاه بهتر میشه
اگه همه شان تغییر رشته بدن وضع ازمایشگاه بهتر میشه
اگه همه شان تغییر رشته بدن وضع ازمایشگاه بهتر میشه
سلام چرا مطالبم را منتشر ننمودي
با سلام.تاسیس آزمایشگاههای تشخیص طبی توسط دانش آموختگان مقطع دکترای علوم آزمایشگاهی در سالیان اخیر بخصوص در مناطق محروم .کمک شایانی در امر بهداشت و درمان بوده است و فارغ التحصیلان این رشته از پس این آزمون بخوبی بر آمده اند و در نظر همه همکاران پزشک مرتبط با ازمایشگاهها از وجهه قابل قبولی بر خوردارند.یک تصمیم سنجیده احیای مجدد مقطع دکترای علوم ازمایشگاهی هست که علاوه بر دروس آزمایشگاه به واحد های فیزیو پاتولوزی هم دسترسی و تسلط پیدا میکنند.
دوستان عزيز phd ، از آب گل آلود ماهي نگيريد ، توي ههههييييچ كشورى ، phd تك رشته اى حق تاسىيس آزمايشگاه عمومي رو نداره
مهم پایبندی به قانون هست
اقدام اخیر یه قانون شکنی بوده
شما وقتی phd قبول شدی قرار نبود ازمایشگاه بزنی الان یه جوری موضع گرفتین انگار چیزی ازشما گرفته شده
با سلام خدمت تمامی دوستان عزیزم
مسلما هم دوستان پاتولوژیست و هم phd های عزیز هر یک در حیطه تخصصی خود از دانش بالایی برخوردار هستند لذا از پاتولوژیست های محترم تقاضا دارم تنها به این دلیل که از این تصمیم وزیر بهداشت ناراحت هستند دانش بچه های phd را زیر سوال نبرند.
درضمن مهم ترین اصل در کارهای آزمایشگاهی انجام درست تستها، اصول کنترل کیفی و دانستن دقیق مکانیسم های دخیل در آزمایش جهت جلوگیری از جوابهای مثبت کاذب و منفی کاذب است.
پزشک معالج با تفسیر شرایط بالین و جواب های آزمایش اقدام به درمان میکند.
چه منطقی میگوید پزشکی که مسلط به کارهای آزمایشگاهی نیست صرفا به این دلیل که بالین می داند و تنها با گذراندن 2 سال دوره توانایی اداره آزمایشگاه تشخیص طبی را دارد.
لطفا منطقی فکر کنید
بگذارید آزمایشگاهیان آزمایشگاه ها را اداره کنند و پزشکان طبابت کنند.
باید به این آقایونی که نتونستن در امتحان تخصص قبول بشن و از سر ناچاری پاتولوژی رو انتخاب کردن باید گفت، فرایند تشخیص یک فرایند پارا کلینیک و تخصصی بر مبنای مولکولهای بیولوژی هست نه کار با دستگاه ها که کاردان های آزمایشگاه برای شما انجام بدن و ساعت 12 ظهر بیاییدو فقط مهر بزنید
باسلام
پاتولوژیست محترمی که پزشک بوده وآزمایشگاه ندیده وادعای همه فن حریفی می کند، دردوره تخصص خودتنهاچند واحدآزمایشگاهی آن هم زیرنظر کارشناسان محترم آزمایشگاه گذرانده اند،حداقل حرمت کارشناسی که ازآن یادگرفته را نگه دارد...
متاسفم
گناه مرگ بیمارانی که به علت ضعف تشخیص و مانع تراشی پاتولوژیست ها میمیرند به عهده ضعف قانون در وزارت بهداشت ایرانه
من حق ندارم به بیمارستان و بخش تخصصی خودم بروم، و به بیمارانی که به تخصص من نیاز دارند کمک کنم. ولی وقتی بچه پاتولوژیست ها بیمار بشوند پیش من می آورند. گناه بیماران بیمارستان چیه؟ خنده دار نیست. این واقعیت بود خواستی چاپ کن
با سلام
پاتولوژیست ها اعلام کنند چند واحد درسی ایمونولوژی، میکروبیولوژی، بیوشیمی، ویروس شناسی، انگل شناسی و قارچ شناسی پاس کردن که همچین توقعی دارند. واحدهای عمومی این دروس رو تمام متخصصین تک رشته ای آزمایشگاهی تا کارشناسی به اندازه پاتولوژیست ها پاس کردند و علاوه بر این در دوره ارشد و دکترا واحد های تخصصی تری پاس کردن که پاتولوژیست ها پاس نکردند. ولی منکر توانایی آنها در گرفتن مجوز ازمایشگاه نیستیم.
دوستان عزیز پاتولوژیست لطفا منطقی باشید بفرمایید چند درصد از کار شما رادر آزمایشگاه همین بقول خودتون تکنسین های آزمایشگاه انجام می دهند که به عنوان کارگر با انها قرارداد می بندید.آنچه باعث نگرانی شما شده بخطر افتادن درآمد شماست .لطفا حرفتان را واضح بگویید و به شعور دیگران توهین نکنید که مشکل شما همین است و بس.که همه این را می دانند.و بجز در قسمت پاتولوژی آزمایشگاه نیازی به تشخیص شما نبوده و پزشک بودن شما تاثیری در روند کار ندارد. ولی در در آمد شما چرا کتمان نمی شود کرد!!!!!!
یکی از اظهار نظرهای پاتولوژیست ها این است که می توانند تفسیر کنند در حالیکه قانون اجازه این کار را نمی دهد توی پاکت آزرمایشها قید میشه که تفسیر صرفا برعهده پزشک معالج است نه آزمایشگاه. دوما اگر این آقایون علم کافی دارند پس چرا وقتی شروع به کار می کنند تازه آزمایشها اساس آزمایشها و نحوه اونها را بعد از فارغ التحصیلی یاد می گیرند؟؟؟؟ یعنی علم کافی این کار را ندارند و دست به دامن سوپروایزر علوم آزمایشگاهی می شوند؟؟؟
نامردی تابناک نظر جامع منو نذاشتی
من میخواهم یک جمع بندی از مطالب بالا کنم: متخصصین پاتولوژی اطلاعات بالینی خیلی بیشتری نسبت به متخصصین رشته های علوم آزمایشگاهی دارند ولی در مقابل اطلاعات خیلی پایین تری نسبت به انجام آزمایشات و اصول فنی حاکم بر آزمایشگاه دارند. متخصصین رشته های علوم آزمایشگاهی دقیقن برعکس اطلاعات بالینی پایین تر و اطلاعات فنی بالاتری دارند. به نظر من هر دو گروه هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف در اداره آزمایشگاه دارند. این برای بنده سوال است که چرا متخصصینی تربیت نمیکنیم که نقاط قوت هر دو دسته را داشته باشد. احتمالا باید توانایی تربیت این افراد را داشته باشیم. با ادغام سرفصل های درسی هر دو گروه
در جواب به دوست گرامی که فرمودند "اون موقع که من خودم رو حبس کردم تا رتبه ی 2 رقمی بیارم و پزشکی و پاتولوژی قبول شم ؛ شما با رتبه ی 3000 رفتی رشته ای که آینده شغلی نداره باید فکرشو می کردی"
بنده به شما کاملا حق میدهم ولی تغییر هر قانونی باعث ضرر به برخی افراد خواهد شد. این کاملا طبیعی است.
یاد دانشجویان علوم آزمایشگاهی افتادم که با رتبه بالا قبول شده بودند که در مقطع بعد دکتری بگیرند و ناگهان دکتری حذف شد. این افراد با رتبه بالا کاردان آزمایشگاه ماندن!
 من به عنوان يه مراجع اصلا حاضر نيستم برم پيش متخصصي كه نميدونم با چه استاندارد هاي phd گرفته! درصورتي كه همه ي ما از فرايند درس خوندن و ازمون هاي سخت و نفس گير و گذر از هفت خوان پزشكان با خبريم  
تا حالا به بچه های هوا فضا فکر کردین؟
متاسفانه آقایان پاتولوژیست جای خودشون رو گم کردن
متاسفام
متاسفانه سایت تابناک نظرات را کامل انعکاس نمی دهد.
من موافق این تغییر هستم . در واحدهای کارورزی بالینی که دانشجویان پی اچ دی و رزیدنت پاتولوژی همزمان در آن حضور دارند ضعف بارزی از لحاظ تکنیک های آزمایشگاهی و کنترل کیفی در دانشجویان پاتولوژی دیده میشود! هرکسی باید در جایگاه خودش قرار گیرد و در اغلب کشورهای پیشرفته نیز چنین است.
در تمام دنیا متخصصین رشته های علوم آزمایشگاهی ( همانولوژی، میکروبیولوژی و ایمنولوژی، پاتولوژی، بیوشیمی..) هر کدام مسئول و مجاز به اداره آزمایشگاه در بخش تخصصی خود هستند. این قانون هم در کشور ما بوده ولی متاسفانه به دلیل انحصار طلبی برخی از همکاران پاتولوژیست اجرایی نمی شد. خوشحالیم که افراد متعد و اشنا به امور و جسور ، در جایگاه تصمیم گیری قرار گرفته اند.
بابا این پی اچ دی ها بفهمن که چهار سال کارشناسی و سه سال ارشد و سه چهر سال دکترای شما اندازه ی یه سال پزشکی هم نمیشه،بابا بچه های استثنایی هم هر سال تحصسلی رو دو سال میخونن حالا بگیم از تیزهوشانیا که یه سال میخونن برترند!?
خی ما یه چیزی نمیگیم این دوستا ن دست ور دار نیستن.بشینین سر جایتون.
ما یک استاد پاتولوژی داشتیم می گفت بیماریها دو دسته اند یا خوشخیم اند که بدون درمان هم بهبود می یابد یا بدخیم اند که با بهترین درمانها هم کشنده اند پس بهترین کار اینکه ما پزشکها بیکار باشیم
با سلام به همه دوستان و همکارانT
جای بسی تعجب است که این همه جنجال و بحث بر سر مسأله ای پیش آمده که تازگی ندارد و در واقع مشکل بغرنجی نیست. فقط کافی است که این خیل عظیم افراد تحصیل کرده که به جان هم افتاده اند کمی خویشتن دار و واقع بین باشند و یکجانبه به منافع شخصی خود نیاندیشند
ممنون تابناك؛ كلا نظرات و توضيحاتي كه لازم بود عموم مردم در مورد پاتولوژي (آسيب شناسي) بدونند رو حذف كردي!!
در کشور پزشک سالار ما پزشکان نگاه ارباب رعیتی به دیگر اعضا کادر درمان دارند و به گمان ایشان تمام امتیازات و قوانین میبایست در راستای منافع ایشان باشد و اگر غیر از این باشد همانند ریس انجمن پاتولوژیست ها بر آشفته میشوند !! با کدوم سواد آزمایشگاهی خودتان را تا این حد محق میدانید در حالی که در چگونگی انجام و تفسیر آزمایشی ساده مانند اوره ضعف دارید
حق چندین ساله ای که به ناحق از PhD ها گرفته شده بود. از وزیر محترم بهداشت متشکریم
بیزحمت اون دوست و همکار فرهیخته و شاید به خیال خودشان دانشمند که میگویند ازمایشگاه بدست کسانی که خودشان اطلاع کافی از بدن و درمان ندارند،بفرمایند داشتن اطلاع کافی از بدن و درمان از نظر این عزیز دانشمند چیست؟
متخصصین ایمونولوژی و ویروس شناسی و هماتولوژی و... درباره چه مسائلی اطلاع دارند
مشکل جامعه پزشکی این مملکت در این جا مشخص میشود که هر شخصی خودش را فوق العاده و احاطه علمش را از همه یا از رشته های دیگر بالاتر دانسته و در حیطه غیر تخصصی خود اظهار نظر های خام می نماید
طبل تو خالی صدایش گوش خراش تر است
با سلام .دوستان عزیز phd که میفرمایید شما تفاوتی با پاتولوژیستها ندارین و حتی از اونها باسوادتر هستید،اگه یه بررسی ساده در چگونگی ورود به دانشگاه و تعداد پذیرفته شدگان در هر دو زمینه داشته باشین وضعیت مشخص هست.پاتولوژیستها با گذروندن آزمون سنگین رزیدنتی و با رتبه های خیلی خوب وارد این رشته شدن اما گرفتن مدرک ارشد و phd چندان کار دشواری نیست
واى به روزى كه گدا معتبر شود..
حالا فكرشو بكنيد دوستان علوم آزمايشگاهى الان خودشونو با پزشكا مقايسه مى كنند، اگر به جايى برسند، فرداروز چشم به صندلى وزير هم مى دوزند.
متاسفانه پزشک سالاری کمر سیستم بهداشت و درمان رو شکسته! باید از اضافه کاری و کارانه پرسنل رسمی کم کنند تا خرج حقوق های میلیونی پزشک خانواده و کارانه های نجومی متخصصین رو دربیارند! آخرو الزمان که میگن همینه!
سلام
دوستان بنده جز کار پزشکی هستم و از نزدیک با این قضیه آشنایی دارم.
کسانی که دکتری علوم آزمایشگاهی دارند از همون ب بسم الله برای آزمایشگاه تربیت شدند و با تمام ریزه کاری ها آشنایی دارند و حداقل ۸ سال درس خوندن ولی این دوستان فقط ۳ یا ۴ سال درسشو میخونن. اون ۷ سال که پزشکی عمومی میخونن کلیات میخونن و خیلی ربطی نداره.
از طرف دیگه دوستانی که به آزمایشگاه ها مراجعه کردن بهتر از میدونن که دیدن پاتولوژیست در مکانی به نام آزمایشگاه و صحبت کردن و یا مشاوره به ندرت امکان پذیره، پاتولوژیست ها چند نفر رو بعنوان کارمند استخدام میکنن و خودشون میرن صفاسیتی، همین.
پاتولوژیستی که حتی لام پاتولوژی خودشو هم کاردان آزمایشگاه براش تهیه میکنه خودش بلد نیست این کار را انجام بده چه توقعی ازش دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به نظر میرسد دوستان پاتولوژیست علیرغم ندیدن هیچ دوره ای دربخشهای میکروبیولژی بیوشیمی ویروسشناسی انگل شناسی قارچ شناسی بیولوژی مولکولی و........ طلبکار هم هستند ما علوم پایه ها این دوستان را به رقابت علمی دعوت میکنیم
با سلام .دوستان عزیز phd که میفرمایید شما تفاوتی با پاتولوژیستها ندارین و حتی از اونها باسوادتر هستید،اگه یه بررسی ساده در چگونگی ورود به دانشگاه و تعداد پذیرفته شدگان در هر دو زمینه داشته باشین وضعیت مشخص هست.پاتولوژیستها با گذروندن آزمون سنگین رزیدنتی و با رتبه های خیلی خوب وارد این رشته شدن اما گرفتن مدرک ارشد و phd چندان کار دشواری نیست
فقط میتونم بگم متاسف خواهم شد
اگه يه مقايسه بين واحدهاى درسى اين دو گروه صورت بگيره ميبينيد ک تخصص ازمايشگاهى دوستان phd خيلى بيشتر هست.تو همون ازمايشگاهاى دوستان پاتولوژيست هم همين کارشناسان و کارشناسان ارشد علوم ازمايشگاهى همه تشخيص هارو انجام ميدن
وقتی یه پاتولوژیست حتی یه لام خون محیطی رو نمیتونه دیف کنه چطور انتظار دارید بتونه مسئول فنی هماتولوژی بشه؟ وقتی نمیدونه چطور یه میکروب رو کشت بده و از همه مهمتر نمیتونه یه سمپلر تو دستش بگیره چطور میتونه مسئول فنی آزمایشگاه جنرال بشه؟ مگه درآمد بخش پاتولوژی کمه چشمشون به آزمایشگاه مونده؟ بعدم اون پزشکای پر ادعا بیان با phd رشته های آزمایشگاه یه گفتگوی علمی برگذار کنن بعد ادعای علمشون بشه
با سلام حضور همه خوانندگان این سایت
چند توضیح راجع درخواست نا بحق پاتولوژیست ها دارم
1-اگر مقایسه واحد های گذرانده هر دومقطع انجام شود متوجه می شوم که پاتولوزیستهای محترم حتی در بعضی دروس حتی از یک کاردان آزمایشگاه واحد تخصصی آزمایشگاه کمتر گذرانده اند
2-در ازمایشگاه قرار است کار تشخیصی براساس فرایندهای ازمایشگاهی صورت گیرد نه کار طبابت پاتولوژیستهای محترم اگر می خواهند کار طبابت کنند بهتر به مطبهای خود برگردند
3-من15 سال سابقه کار در آزمایشگاه دارم خود پاتولوؤیستها اقرار می کنند در کارکلینیکال هیچ ادعایی ندارن واین کارها را به کارشناسان ازمایشگاه واگذار می کنند فقط پول ان را می گیرند
3-خود انها میگویند این رشته باید جمع شود مانیز موافق حذف رشته های ابداعی توسط بعضی از لابی ها هستیم
4-این قانون مربوط به 1367 می باشد که توسط لاب یهای تا کنون مسکوت مانده بود
چه ادعایی دارن این پاتولوژیست ها ...
آزمایشگاه وظیفه تشخیصی به عهده داره و نه وظیفه درمانی فلذا این تجربه ای که ازش دم میزنین و هییییییییچی هم بارتون نیست تاکید میکنم هیچی به هیچ کاری نمیاد.شما اونجا وظیفه تشخیص دارین و نه درمان که این بخش تشخیصی بیشتر به تجربه عملی احتیاج داره که در این زمینه کسی که 8 سال کارکرده نسبت به تویی که 4 سال کار کردی ارجحیت داره....
با سلام
من به عنوان یک PhD که به مدت ۱۰ سال با پاتولوژیست ها کار کردم این مطلب رو مینویسم.
۱- در یک آزمایشگاه تشحیص طبی بیشتر مساپل فنی و علمی آزمایشگاهی (علوم پایه) مطرح است تا پزشک بودن.
۲- در مورد بخش هایی از آزمایشگاه مانند هماتولوژی و مولکولی پاتولوژیستهای محترم کاملا بیگانه هسند.
۳- کسانی که PhD دارند با آزمایشگاه آشنایی کامل دارند و مساپل و مشکلات آزمایشگاه را کاملا می فهمند.
۴- بسیاری از اساتید بزرگ و قدیمی پاتولوژی به عنوان مثال دکتر کمالیان فقط به کار پاتولوژی خود مشغول بوده و در بقیه بخش های آزمایشگاه دخالت نکرده اند که این افراد باید سرمشق و الگوی دیگر همکاران پاتولوژیست باشد.
۵- اکثر همکاران پاتولوژیست به دلیل اینکه در بخش های دیگر آزمایشگاه که مربوط به علوم آزمایشگاهی ها می باشد دخالت کرده اند تجربه و علم کافی در مورد گزارش کردن لام های پاتولوژی ندارند.
۶- اگر تحقیق مختصری در مورد آزمایشگاه های بزرگ و مرجع تهران و دیگر شهرهای ایران صورت گیرد میتوان فهمید که اکثر این آزمایشگاه ها توسط PhD ها تاسیس و اداره می شود اما به دلایل قانونی که وجود دارد یک پاتولوژیست هم برای مهر کردن استخدام کرده اند.
۷- نکته آخر اینکه در طول این سال ها اینجانب و همکاران علوم ازمایشگاهی هیچ احساس نیازی به پاتولوژیست در آزمایشگاه حتی برای یک لحظه نکرده ایم بجز استفاده از مهر که آن هم به دلیل این قانون ناثواب بوده است.
من به بچه های پاتولوزی حق میدم معترض باشند. ولی یه مشکل دیگه هم هست که شما نمیدونید. من رشته ام سلولی و مولکولیه. موقعی میخواستم لیسانس بگیرم همه مشاورها میگفتن با این مدرک میتونی آزمایشگاه هم کار کنی. بعد اومدیم مدرک گرفتیم همون موقع بخش نامه اومد که دیگه فقط علوم آزمایشگاهی ها میتونند برن ازمایشگاه کار کنند. اخه با مدرک لیسانس هم رشته های من کجا میتونند کار کنند؟ هیچ جا. فقط آزمایشگاه مونده. واسه همین با یه سری دوره ما رو هم تو آزمایشگاه میپذیرن. مشکل از شما نیست. مشکل از این به هم ریختگی قانون ها و طرح هاست که یه رشته رو میارن بدون اینکه جای کار براش درست کنند اون میخوان سه نشه جای کاره بقیه رو میگیرن. اونم این اشوب میشه که حالا هست.
پاتولوژیست های محترم آزمایشگاه را با درمانگاه اشتباه گرفته اند.
پاتولوژيست= حامل مهر
فقط و نه ي ذره بيشتر
با سلام و ادب
سایت محترم تابناک
هر گونه بی ادبی و بی احترامی پاتولوژیستها به رشته های phd را منتشر نموده اید ولی از انعکاس جوابهای بر حق رشته های تخصصی phd سرباز می زنید. لطفا بی طرف به انتشار اخبار و جوابها به بپردازید تا باعث دلسردی و بی اعتمادی نشوید. یعنی در سایت شما هم پزشک سالاری وجود دارد؟!!!
جناب وزیر بهداشت همچنان فقط به پاتولوژیست ها اجازه بده آزمایشگاه بزنن تا هرروز بیشتر و بیشتر کاردانها و کارشناسای آزمایشگاه رو استثمار کنن!
متخصصان پاتولوژی فقط بخاطر اینکه پزشک هستند نباید چنین حقی را به خود بدهند. در آزمایشگاه تجویز و درمانی انجام نمی‌گیرد که نیاز به پزشک داشته باشد. در ضمن هیچ کدام از پاتولوژیستها نمی‌توانند به همه کارهای آزمایشگاه از جمله: بیوشیمی، هماتولوژی، ایمنولوژی، میکروبیولوژی و ... احاطه داشته باشند. کار پاتولوژیست دیدن لام و موارد مشابه است. تابناک لطفا اینگونه یک طرفه تیتر نزن و از PhD ها هم نظری بگیر. برای نشون دادن بیطرفی لطفا منتشر کن
کافیه به آزمایشگاه های سراسر کشور یه سری بزنید،دکتر پاتولوژیست هیچ کاری نمیکنه،اگه خیلی همت کنه فقط جوابارو امضا میکنه،که خیلی جاها اون کارم نمیکنه،حتی قادر نیست یه WBC رو از RBC توی لام UA تشخیص بده،حتی قادر نیست یه باکتری گرم مثبت از گرم منفی تشخیص بده.حتی قادر نیست یه انگل ژیاردیای خیلی ساده رو تشخیص بده،بسیاری از تستای آزمایشگاهی رو بلد نیست تفسیر کنه،اینو دارم توی چندین سال کار توی آزمایشگاه ها میبینم،اونوقت ادعای این جماعت پرمدعای پاتولوژیست عرشو پاره کرده،البته یه دردی که توی کشور ما هست اینه که جماعت پزشک ، غیر از خودشونو اصلا آدم حساب نمیکنند،اصلا به حساب نمیارند،همش با از زیر عینک و از بالا به پایین به غیر پزشک نگاه میکنند،طبیعیه که الان پاتولوژیست ها و رزیدنتاشون باید اعتصاب کنند و اعتراض کنند.این درده واسه ما که پزشک به پاراکلینیک اینجور نگاه میکنه.کاش میشد این درد علاج پیدا میکرد.
با احترام وعرض ادب متاسفانه درد جامعه پزشکی درشرایط کنونی پزشک سالاری است وسایر تخصص ها مظلوم قرار گرفته اند بایک بررسی دربرنامه درسی متخصصین علوم پایه پزشکی راحت میشود به نتیجه رسید تنها این قشر هستند که متصدی ازمایشگاه تشخیص طبی باشند امروز جامعه رو به تعالی است وضرورت تاسیس ازمایشگاه باحضور متخصصین علوم پایه دررشته های مختلف احساس میشود
این چه جمله ای است که نوشته اید؟؟
به نظر می رسد از این به بعد داروسازها هم باید اول پزشکی عمومی را بگذرانند بعد تخصص داروسازی بگیرند چون به دست انسان دارو میدهند!!!!یا دندانپزشکان اول دوره پزشکی عمومی را کامل تمام کنند سپس دوره تخصص دندانپزشکی ،چون بیمار را درمان می کنند!!! طبیعتا بینایی سنجی ، شنوایی سنجی و... همه برای مجوز تاسیس و فنی کار خود باید اول دوره پزشکی عمومی رابگذرانند !!!! هدف از آزمایشگاه آنالیز نمونه بیمار با کنترل کیفی دقیق بر اساس دستور پزشک است که در نهایت پزشک معالج هم آن را تفسیر خواهد نمود و یک دکترای تخصصی آزمایشگاه از اول هم تعداد واحدهایی که در این زمینه گذرانده بیوشیمی، ایمنی، هماتولوژی و... قطعا از یک دکترای تک رشته پاتولوژی بیشتر است.
دوست عزیز پاتولوژیست... لطفا نظر شخصی خودتان را به کل دنیا عمومیت ندید...اتفاقا در تمام دنیا حق تاسیس و مسئولیت فنی آزمایشگاه به هفت رشته مختلف داده می شود که پاتولوژی فقط یکی از اوناست ... شما که آدم علمی هستید لطفا تو گوگل یه سرچ ساده کنید ببینید که بر طبق استانداردهای جهانی" سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه های بالینی ( ISO 15189 )" و همچنین" آئین نامه اصلاحات و بهبود آزمایشگاه های بالینی در ایالات متحده (CLIA )" و همچنین" شورای سیاست گزاری آزمایشگاه های دولتی استرالیا (NPACC )" و کلیه استانداردهای بین المللی در کشورهای توسعه یافته دنیا از قبیل CAP ، اعطای مجوز مسئولیت فنی آزمایشگاه های تشخیص طبی منحصر به رشته خاصی نمی باشد، بلکه کلیه دانش آموختگان رشته های مختلف آزمایشگاهی ، اعم از پاتولوژیست های آناتومیکال و کلینیکال و همچنین دکترای تخصصی (PhD ) رشته های علوم پایه پزشکی و مرتبط با آزمایشگاه می توانند با گذراندن دوره های لازم برای احراز مسئولیت فنی آزمایشگاه های تشخیص طبی تربیت شده و از این حق استفاده نمایند... خواهش میکنم برای دفاع از خود به دروغ متوسل نشویم ...
پاتولوژیست های گرامی شما که ادعا میکنید از لحاظ علمی خیلی بالا هستید. وقتی یکی از معروف ترین ازمایشگاه های پاتولوژی لنفوم اشتباه به عنوان AML-M3 گزارش میکنه دیگه حرفی برای گفتن نمیگذارین.
با سلام
دوستان عزیز بنده دانشجوی دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی هستم و چندین سال سابقه کار در آزمایشگاه بیمارستان دولتی را دارا می باشم ، دوست پاتولوژِیستی که مسئول فنی آزمایشگاه ما بود علاوه بر عهده دار بودن مسئولیت فنی آزمایشگاه بیمارستان به طور کامل ، یک آزمایشگاه خصوصی نیز تاسیس کرده و مسئولیت فنی آن را نیز بر عهده داشت ، لازم به ذکر است اگر آیین نامه تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی و اداره آن را ملاحظه کرده باشید به طور واضح بیان شده که هر مسئول فنی حداکثر حق اشتغال به کار در دو شیفت کاری را دارد و همچنین حق مسئولیت فنی دو آزمایشگاه مختلف را ندارد ، از این نمونه قانون شکنی ها به تعداد کثیری توسط پاتولوژیست ها در حال انجام است ، امیدوارم وزیر محترم بهداشت برای این مساله چاره اندیشی کنند ، دکتری های تخصصی گزینه های مناسبی برای مسئولیت فنی آزمایشگاههای بیمارستان ها می باشند ، و در آخر بحث آیا پاتولوژیستی که حتی حضور مداوم و طبق ساعت قانونی در آزمایشگاه تحت مسئولیت خود را هم ندارد صلاحیت گرفتن مسئولیت فنی آزمایشگاه را دارد؟
سلام: با توجه به استدلال دوستان علوم آزمايشگاهي بهتر است از فردا تخصص هاي رشته پزشكي و شاخه هاي آن از سيستم بهداشت حذف شود. زيرا با اين استدلال افراد ديگري بهتر از آنها كار را انجام ميدهند:
كارشناس راديولوژي به جاي راديولوژيست
كارشناس اطاق عمل به جاي جراح
اپتومتريست به جاي متخصص چشم
فيزيوتراپ به جاي متخصص طب قيزيكي
پرستار به جاي متخصص داخلي و طب اورژانس
شنوايي سنج به جاي متخصص گوش و حلق
بهداشتكار دهان و دندان به جاي دندانپزشك
...
و اصلا اين نكته هم مهم نيست كه اين افراد در يك كنكور سراسري با پشتكار و استعدادشان بهترين نمرات ساير رقيبان را پشت سر گذاشته اند و در آن رشته قبول شده اند. زيرا با رتبه هاي پايين تر هم ميتوان با زور و دور زدن قانون به هدف خود رسيد.
با تشكر
باید همه بدانند یک پاتولوژیست بیوشیمی را از استاد بیوشیمی یاد گرفته و ویروس شناسی را از استاد ویروس شناسی و.....
پس همیشه در کلیه این موارد در آزمایشگاه شاگرد محسوب می شود و بایستی حرف استاد و نظر استاد خود را محترم بشمارد و حق استاد را محفوظ بداند
دوستان پاتولوژیست باید درک کنند که دیگه با این همه تخصصی شدن درعلوم پزشکی و پیچیده تر شدن آزمایشات خصوصا آزمایشات ژنتیکی ومولکولی که بیس اصلی روشهای تشخیصی آینده است یه نفر که بیس اصلیش آزمایشگاه نیست به تنهایی نمیتونه از عهده همه اونها بربیاد حالا میخواد 10 سال پیش تو یه ماراتن پر از بحث و حدیث رتبه اول کنکور شده باشه یا اصلا نابغه باشه...
بهتره بدونید همین الان تو آمریکا از سال 2006 دوره دکتری حرفه ای آزمایشگاه بالینی بعد از سالها تحقیق و بررسی در این مورد راه اندازی شده به نام DCLS یا Doctor of Clinical Laboratory و احیای این روند در همه کشورهای دیگه منجمله ایران که قبلا هم این دوره رو داشتند جهت پاسخگویی به نیازهای حال و آینده آزمایشگاهی بالینی ضروریه و در همه جای دیگه دنیا پاتولوژیستها به تخصص اصلی خودشون میپردازند !
آینده درحال تغییره ..............برای کسایی که به طمع پول یا ناچارا به خاطر رتبه پایین آزمون دسیتاری این رشته رو انتخاب کردند متاسفم چون باید تخصص های دیگه رو انتخاب میکردند ! هر چند امیدوارم به طور دیگه ای تو همون زمینه تخصصیشون تو زمینه نمونه های بافتی و سلولی که بهش نیاز هست نرخ تعرفه ها بهتر بشه و راضی بشند ...
آخه پاتولوژیستای عزیز کدوم بیمار توی آزمایشگاه معاینه می‌شود که اطلاعات بالینی و پزشکی شما عزیزان موثر باشد. در ثانی آزمایشگاه فقط آزمایش را انجام داده و تضمین می کند این جواب صحیح و دقیق است و پزشک متخصص مربوطه است که با کنار هم گذاشتن نتایج آزمایشگاه و بالین بیمار به تشخیص نهایی می رسد. چه این قانون تصویب بشه و چه نشه خودتون می دونید که نقش شما عزیزان فقط امضا کردن و پول گرفتن در آزمایشگاه ست . لطفا تعصب رو کنار بگذارید و به وجدان خود رجوع کنید ببینید غیر از اینه!
چه طوریه که پاتولوژیست ها با این قانون از ادامه تحصیل نا امید میشن اما علوم آزیا که رشته تخصصی شون آزمایشگاهه وفقط در حال حاضر 3 درصد آزمایشگاه هارو اداره میکنن نا امید نمیشن خب برین تو یه رشته دیگه تخصص بگیرین خاب
من PhD ایمونولوژی دارم و فکر کنم این مثال عینی و ساده بتونه جواب بعضی دوستان پاتولوژیست رو بده. همه اونایی که فلوسایتومتری بلدن میدونن با کوچکترین اشتباه در تنظیم دستگاه (که پیچیده هم هست و دانش کافی ایمنولوژی و فنی می خواهد) مثلا یه نمونه سالم ممکنه سرطان خون خونده بشه و جز یک آدم expert که بتونه از روی ظاهر نمودارها متوجه این خطا بشه کس دیگری نمیتونه از روی اعداد به دست آمده این رو تشخیص بده. در کمال تعجب الان برخی دوستان پاتولوژیست با اعتماد به نفس کامل دارند در برخی آزمایشگاهها زیر برگه های تست فلوسایتومتری رو ساین میکنند اما خدا را شاهد میگیرم که دانش کافی در این زمینه ندارند و کوچکترین توانی در تحلیل نمودارها ندارند. مثالهای متعدد دیگری می توان مثلا در مورد تستهایی که بر پایه روش های مولکولی و ... است ارائه داد. من منکر دانش تخصصی این دوستان در زمینه اساس بیماریها و یا خواندن لامهای مختلف نیستم اما هرگز.... هرگز.... هرگز... در زمینه آزمایشگاه یک پاتولوژیست نمی تواند ادعا کند که از متخصصین تک رشته آزمایشگاه قوی تر و مفید تر است. مشکل اینجاست که این دوستان درآمد خود را با همکلاسی های دوره عمومی خود که در رشته های دیگر تخصص گرفته اند مقایسه می کنند و تلاش دارند از طریق انحصاری نمودن آزمایشگاهها جبران مافات کنند. متاسفانه لابی بسیار قویی هم دارند و تا کنون بارها توانسته اند رای مراجع قانونی را بزنند. با تمام احترام به همکاران پاتولوژیست، معتقدم این موضوع ظلم به بیماران و مثتاق عدم عمل به سوگندنامه پزشکی است. ... هیچ ظلمی هم پایدار نمی ماند. به حقوق هم احترام بذاریم و اجازه بدیم مردم از دانشی که همه ما کسب کرده ایم بهره کافی ببرند!!
از دانش،بصیرت و عدالت جناب آقای دکتر سمیعی و وزیر محترم بهداشت بسیار سپاسگزارم. امیداوارم بر این تصمیم عادلانه خود بابرجا بوده و به آن جامه عمل بپوشانند تا بدین ترتیب حقوق متخصصین تک رشته که سالیان سال نادیده گرفته شده احیا گردد.
آقای وزیر محترم بهداشت و آقای دکتر سمیعی در پناه حق موفق باشید.
آزمایشگاه کلینیکال چه ربطی به پاتولوژیست داره که اعتراض میکنه در اکثر دانشگاهها رزیدنت پاتولوژی فقط 3ماه دوره کلینیکال اونهم بصورت روتیشن به تهران میرن حالا راجع باین اظهارنظر میکنن ضمنا پاتولوژیست چندتا کاردان و لیسانس استخدام میکنه و روزی یک ساعت فقط جهت مهر آزمایشات تشریف میبرن آزمایشگاه و خیلیهاشون کلا دیگه لام هم نمیبینن و فقط یه کار تجاری میشه براشون خواهشا منصف باشید
آخه دوستان عزیز یه پاتولوژیست از آزمایشگاه چی مدونه ... تا حالا تو عمرش یه دونه آزمایش CBC هم انجام نداده، یه دونه گروه خونی هم انجام نداده، بعدش اسم مسئول فنی آزمایشگاه رو روش میذارن، خیلی مضحکه...
از طرفی دیگه یه نفر که از فوق دیپلم تو آزمایشگاه بوده و چندین سال سابقه کار تو آزمایشگاه رو داره تا مقطع PhD بالا اومده اونوقت جالب اینه که از تاسیس آزمایشگاه محرومه..... واقعا کشور ما یک نمونه بارز از پزشک سالاری
یه پاتولوژیست فقط باید بره لامشو ببینه
من به عنوان یه علوم آزمایشگاهی حق تاسیس آزمایشگاه رو دارم........
از دوستان عزيز پاتولوژيست تقاضا دارم به پيشينه خود هم نظري داشته باشند. آيا شما واقعا دنبال خدمت در جامعه هستيد، آيا شما به فكر بالابردن سطح دانش آزمايشگاهي هستيد، چگونه مدارك غير مرتبط و غير عالم پا به عرصه شريف تشخيص گذاشتند و خود را كارشناس آزمايشگاه معرفي نمودند؟ چگونه غير متخصص مي خوانيد دكتراي تك رشته اي را كه همين افراد حداقل چهار سال در حرفه شريف آزمايشگاه تجربه و علم دارند. تاسف مي خورم كه دوستان نگران حقوق نا مشروع خود هستند.
بايد به اين وزير عالم دست مريزاد گفت، از شما همچين انتظاري هم داشتيم
فردی که صلاحیت لازم برای مسئول فنی یک آزمایشگاه رو داره باید مدارج زیر را داشته باشه
فوق دیپلم علوم آزمایشگاهی
کارشناس علوم آزمایشگاهی
ارشد بیوشیمی بالینی
PhD بیوشیمی بالینی
سلام دوستان عزیز.
چرا رشته های تک علوم ازمایشگاهی نمیتونن ازمایشگاه تاسیس کنن مگه کسایی که پاتولوژیست هستند میتونن ازمایشگاه رو اداره کنن ن بخدا نمیتونن من پاتولوژیست میشناسم نمیتونه لوسمی رو تشخیص بده چرا چرا حق مارو ضایع میکنین
فردی که صلاحیت لازم برای مسئول فنی یک آزمایشگاه رو داره باید مدارج زیر را داشته باشه
فوق دیپلم علوم آزمایشگاهی
کارشناس علوم آزمایشگاهی
ارشد بیوشیمی بالینی
PhD بیوشیمی بالینی
دوستان عزیز و محترم پاتولولوژی شما که حتی بلد نیستید یه سمپلر دستتون بگیرید چطور اینقدر پر توقع هستید و همه چیزو فقط حق خودتون می دونید؟
دوستان عزیز و محترم پاتولولوژی شما که حتی بلد نیستید یه سمپلر دستتون بگیرید چطور اینقدر پر توقع هستید و همه چیزو فقط حق خودتون می دونید؟
دوستان عزیز پاتولوزیست که فکر می کنید با گرفتن این حق انحصاری از شما سال ها زحمتتون برای تحصیل در این حیطه به هدر رفته، پس دیگر متخصصان آزمایشگاهی باید چه فکری بکنند که حقی معادل شما ندارند، در حالی که تعدادشون هم خیلی بیشتر از شماست. در ضمن کسی که این خبر رو با این عنوان جهت دار چاپ کرده آیا هیچ تخصص و یا حتی آشنایی با رشته های ازمایشگاهی داره که این طور زمینه رو برای بلوا میان همکاران آزمایشگاهی به پا می کنه؟
با سلام به همه عزیزان،
لازم میدونم چند نکته بدیهی رو اینجا عرض کنم
آزمایشگاه مکانی است که قبل از هر چیز به تکنسین ماهر به تست های آزمایشگاهی و دستگاه ها نیاز دارد، این امر جز توسط فردی که در این رشته تحصیل کرده و مدت زمان لازم کار کرده باشد میسر نمی شود. اصولا تفسیر آزمایش انجام شده به عهده آزمایشگاه نبوده و این عمل ممنوع می باشد و کاملا به عهده پزشک معالج است.
بنده دانشجوی دکترای باکتری شناسی با لیسانس علوم آزمایشگاهی هستم، کلمه علوم ازمایشگاهی با پزشکی تخصص لازم در اداره آزمایشگاه را به تنهایی مشخص میکند. سوال اینجاس اگر وظیفه فردی که در رشته علوم ازمایشگاهی تحصیل کرده و چندین سال به صورت عملی در همین رشته مشغول به کار بوده چطور امکان دارد که علم مربوط به آزمایشگاه را نمی داند و پزشکی که کارش اصولا طبابت است و تخصص خود را در یک زمینه خاص پاتولوژی گذرانده علم کافی را دارد؟
بنده ۵ سال سابقه کار در آزمایشگاه بیمارستان های تهران را دارم و به عینه ضعف پاتولوژیست ها را در امر آزمایشگاه و حتی همان تفسیری که بر روی آن اصرار دارند را میبینم، این ادعای بنده با اندکی تحقیق در بین پرسنل آزمایشگاه که از نزدیک با این عزیزان در ارتباط هستند کاملا مشخص می شود.
حق تاسیس آزمایشگاه از تک رشته ای ها با این عنوان که تک رشته ای ها به جرم تک رشته ای بودن نمی توانند آزمایشگا تاسیس کنند سلب شده غافل از اینکه رشته اسیب شناسی خود یک رشته تک رشته ای می باشد که کاملا ناآشنا به تکنیک ها و روش های انجام ازمایش هستند، خیلی از این عزیزان حتی به اصطلاحات آزمایشگاهی آشنایی ندارند.
جهت این معضل می توان این اقدام را انجام داد که چه رشته پاتولوژی و چه رشته های تک رشته ای زمانی می توانند ازمایشگاه تاسیس کنند که در ازمون عملی و تئوری آزمایشگا نمره حد نصاب را کسب کنند، البته قبل از این آزمون سابقه کار عملی را با توجه به سابقه بیمه ازمایشگاه مربوطه داشته باشند.
به نام خدا
با سلام
تعداد اندکی از بیماریها وجود دارند که بتوان آنها را با چشم غیر مسلح و به لحاظ مولکولی تشخیص داد (کاری که پاتولوژیستهای محترم از انجام آن ناتوانند و تشخیص بیماریها توسط آنان محدود به رویییت چند لام و بدون ارتباط با بیمار و بدون کسب شرح حال از بیمار صورت می پذیرد). در اکثر مواقع پاتولوژیستها در تشخیص زودهنگام بیماریهای صعب چون سرطان که گریبان گیر جهان امروز می باشد، و تشخیص زورهنگام آن در درمان بیماری از اهمیت بسیاری برخوردار است، دچار تردید شده و چه بسا تشخیصهای بسی اشتباه داده اند که زندگی بسیاری را به مخاطره افکنده است.
اکثر قریب رشته های آزمایشگاهی با کلمه ی مولکول آشنایی دیرینه دارند، و قطع به یقین یک بیوشیمیست بالینی و یا یک پزشک مولکولی در این زمینه ها و تشخیص مولکولی بیماریها که در آینده ای نزدیک اساس درمان تمام بیماریها خواهد شد، توانمندتر خواهد بود.
اگر از یک پاتولوژیست مفهوم مولکول را جویا شوید، فکر نکنم بتوانند پاسخی در خور ارائه دهد.
به هر روی، معامله با جان انسانها برای کسب درآمد بیشتر و اهداف مادی کاری اخلاقی به نظر نمی آید. از افراد پاتولوژیست که قسم نامه ی سقراط را هم خوانده و قسم خورده اند خواهشمندم که اخلاق را سرلوحه ی کار خویش قرار دهند، اجازه دهند هر کس در جایگاه به حق خود قرار گیرد.
اینجانب ته پاتوولوزیست هستم و نه ازمایشگاهی ولی بسیار از دانشجویان پزشکی ام تعجب می کن که ا ساتید علوم پایه رامعادل بنا در نطر می گیرند بنابراین دانشجوی عزیز جنابعالی شاگرد بنا هستید؟
امیدوارم آقای وزیر. لطف کنن در زمینه نیروی انسانی در بیمارستانها ومراکز درمانی توجه خاص داشته باشن،تا هر شخصی با هر تخصصی فقط در حیطه ی کاری وفنی خود کار کند،واتفاقی که در دیگر وزارتخانه ها افتاد در این وزارت نیافتد
با سلام. پاتولوژیست های ما همچین ادعای پزشک بودن و پزشکی خوندن رو در میارن که انگار قراره در داخل ازمایشگاه بیمار ویزیت کنن و تشخیص بیماری بدهند. وظیفه آزمایشگاه انجام آزمایش و آشنایی با خطاهای احتمالی هست که متاسفانه هیچیک از پاتولوژیست های محترم در دوران تحصیل این مسائل را آموزش نمیبینند و حتی تداخل آزمایشات را هم نمی دانند.
نکات بسیار صادقانه و بی طرفانه و به دور از هر گونه غرض ورزی:
1- والله ما تا بحال هر چه پاتولوژیست زیارت کردیم بلااستثناء در ساده ترین تستهای آزمایشگاهی هم، دست به دامن تکنسین ها و کاردان های آزمایشگاهی بوده اند.
2- و بسیار جالب تر اینکه در مورد لام های پاتولوژی، اغلب آنها حتی برای تشخیص ساده ترین نمونه های بافتی (آپاندیس و ....) نیاز به مشورت و همفکری با حداقل 4-3 همکار دیگر خود دارند و هرگز نه علم کافی و نه اعتماد به نفس وابسته به علمشان را دارند که بتوانند آزمایشگاه را بچرخانند.
3- همواره شاهد این مسأله هستیم که تمامی امورات فنی و تخصصی آزمایشگاههای پاتولوژی توسط کارشناس و یا کارشناسان ارشد آزمایشگاهی مدیریت گردیده و تنها نقشی که به پاتولوژیست ها میتوان قایل شد، عصر به عصر سر زدن به دخل آزمایشگاه و جمع آوری لامهای پاتولوژی جهت اسکرین آنها به اتفاق چند همکار دیگر و گزارش گروهی آن می باشد.
4- مطلبی که بر همگان عیان است اینکه رشته پاتولوژی از جمله گرایش هایی است که ضعیف ترین رتبه را برای قبولی نیاز دارد و بنابراین یک فارغ التحصیل پزشکی اگر فقط اسمش را اشتباه ننویسد لااقل نمره پاتولوژی ایلام را کسب خواهد نمود.
5- و اما مهمترین نکته، همه متخصصین تک رشته که اغلب در زمینه آموزشی فعالیت دارند، کاملا به این نکته واقف هستند که فارغ التحصیلان پزشکی این دور وزمانه، اگر اجحاف نباشد موقع فارغ التحصیلی تنها و تنها اسم 50 دارو با 50 بیماری را می توانند برشمرند و بس. و لذا ضعیف ترین این فارغ التحصیلان، بر حسب منطق، ضعیف ترین تخصص (یهنی همان پاتولوژی) را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهند نمود که نتیجه همان جوک معروفی خواهد شد که مستحضرید (گزارش تست حاملگی مثبت برای یک مرد بالغ)
پاینده و سرافراز باشید
متاسفانه از روی احساسات اظهارنظر نشود..... وقتی رئیس انجمن پاتولوژی میگه، ازمایشگاه تشخیص طبی مختص پاتولویست هست. نشان میده این اقا بدون در نظر گرفتن علم،تخصص و حیطه کاری اظهار نظر میکند. چرا که در قانون از همان ابتداو بصراحت امده بود که پاتولوژیست صرفامجاز به تاسیس ازمایشگاه پاتولوژی هست. مجوز ازمایشگاه تشخیص پزشکی هم به افراد فارغ التحصیل علوم ازمایشگاه و میکربیولوژیست (یا چند تک رشته ای با هم) داده میشد.تمامی این نوشته ها با سندیت در بخشنامه های اولیه وزارت بهداشت موجود است. اما بمرور زمان و خذف دکترای علوم ازمایشگاهی در ابتدا و سپس رشته میروبیولوژی (که رئیس انجمن پاتولوزی هم میداند چرا!!!!!) تک رشته ایها بمیان امد. هر چند که تک رشته قبلا وجود داشت ولی بکار تخصصی خود مشغول بودند.
باز متاسفانه، بخاطر ندانم کاری و انحصار طلبی در دولت دهم این قوانین به نفع برخی افراد اصلاح گردید که نتیجه اش این میشود. البته این اخطار به حضرات اعلام شده بود و لی ان موقع جو طوری دیگر بود.

بنابراین، بهتر بدون جو سازی و دخالت در تخصص همدیگر در کنار هم کار کردن بهترین گزینه است همانطوریکه قبلا هم گفته ام. چرا که پاتولوژیست به میکروبیولوژیست و بالعکس نیازمندو وابسته هستند. این دو متخصص در کنار هم بنیاگذار و کاشف بسیاری از بیماریهای مربوط به حیطه تخصص خود بوده است که به جامعه بشریت ارزانی داده است.
عاقلانه و اکادمیک بودن میگوید که حق همدیگر را ضایع نکنیم و پشت باشیم. انوقت جای کار برای همه وجود دارد. گفتن اینکه این رشته بدیگری اولویت دارد نشان از بی اطلاعی و بیسوادی از رشته ای هست که خوانده.

یادآوری:انجام تستهای پاراکلینیکی کمک به تشخیص میکندو نباید در کار درمان دخالت کنیم.
با تمام احترامی که برای متخصصین پاتولوژی قائلم، یه سوال داشتم: شما چی راجع به عوامل موثر در پاسخ های کاذب مثبت و منفی تست های fبیوشیمی، هماتولوژی، سرولوژی، رنگ آمیزی باکتری، قارچ یا حتی محیط کشت های آنها و .... می دونید. شما فقط آسیب شناسی بافت ها و تغییرات آنها را در اثر عوامل مختلف خوندید، چیزی که احتمالا ما phdهای تک رشته نمی دونیم. ثابت کردنش کار سختی نیست، یه مسابقه بین 10 نفر پاتولوژیست و 10 نفر phd تک رشته با base علوم آزمایشگاهی برگزار کنید.
من از مسئولین محترم این سوال را دارم بهتر نیست عیسی به دین خود و موسی به دین خود باشد. هر شخص در تخصصی که دارد مسئول فنی آزمایشگاه باشد.
پاتولوژیست های عزیز در آزمایشگاههای پاتولوژی و phdهای تک رشته با base علوم آزمایشگاهی بعنوان مسئول فنی آزمایشگاههای تشخیص طبی. این طوری دیگه هیچ کس بیکار نیست.
طبق مطالعات صورت گرفته و استانداردهای جهانی «سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه‌های بالینی (ISO 15189) و همچنین «آئین نامه اصلاحات و بهبود آزمایشگاه‌های بالینی در ایالات متحده (CLIA)» و همچنین «شورای سیاستگذاری آزمایشگاه‌های دولتی استرالیا (NPACC)» و کلیه استانداردهای بین المللی در کشورهای توسعه یافته دنیا از قبیل CAP، اعطای مجوز مسئولیت فنی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی منحصر به رشته خاصی نمی‌باشد، بلکه کلیه دانش آموختگان رشته‌های مختلف آزمایشگاهی، اعم از پاتولوژیست‌های آناتومیکال و کلینیکال و همچنین دکترای تخصصی (PhD) رشته‌های علوم پایه پزشکی و مرتبط با آزمایشگاه و حتی کارشناسان ارشد مربوط می‌توانند با گذراندن دوره‌های لازم برای احراز مسئولیت فنی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی تربیت شده و از این حق استفاده نمایند.
با عرض ادب و احترام خدمت پاتولوژيست هاي عزيز
در خصوص اعتراض شما به دور از تعصبات رشته اي و در فضاي تعاملي به چند مطلب اشاره مي کنم:
1. دوستان پاتولوژيست واحدهاي عملي دروس باکتري شناسي، قارچ، انگل، بانک خون و ... را به چه اندازه و چه کيفيت مي گذرانند؟؟
2. دوستان پاتولوژيست چند واحد کارورزي و کار اموزي مي گذرانند؟؟
3. عزيزان پاتولوژيست چند ساعت شيفت شب مي دهند؟؟؟
4. از همه ي اينها گذشته پاتولوژيست هاي عزيز چرا به مسئوليت فني آزمايشگاه هاي پاتولوژي بسنده نمي کنند؟؟
اگر واقع بين باشيم قبول مي کنيم. سفره برکت آزمايشگاه گسترده است و اگر پاتولوژيست هاي عزيز به آزمايشگاه پاتولوژي خود بسنده کنند، نظام آزمايشگاهي سامان مي گيرد
مشكل اينه كه ما علوم آزمايشگاهي ها اصلا با هم متحد نيستيم به خاطر همينه كه بايد بشينيمو ثابت كنيم كه بابا ما اسم رشتمون علوم آزمايشگاهيه...
به خودتان زیاد زحمت ندهید اسان است تفاوت رتبه های دورقمی با رتبه های چهار رقمی فقط در دوصفر ناقابل
سلام واقعا متاسفم برای پزشکان بی سواد مملکتمون که از روز اول تحصیل به فکر رشته های درآمد زا هستن هیچ پزشکی عاشق طبابت نیست
سلام واقعا متاسفم برای پزشکان بی سواد مملکتمون که از روز اول تحصیل به فکر رشته های درآمد زا هستن هیچ پزشکی عاشق طبابت نیست
وقتی که دکتر درخواست ازمایشی را برای بیمار میکند، وظیفه ازمایشگاه این است که جواب درست و دقیقو به دکتر بده. یعنی باید از اصول ازمایش و خطاهای موجود در ازمایش و کالیبر بودن دستگاه خبر داشته باشه. شما رزیدنت هایی که در طول اموزشتون میاید زیر دست بجه های کارشناس ازمایشگاه کار یاد میگیرید و دوره میگذرونید چطوری انقد این رشترو به بالین ربط میدید. شمایی که حتی نحوه رنگ سازی برای نمونه پاتولوژی هم بلد نیستید. 7سال درسی که شما خوندید فقط واسه بالین بوده و ربطی به ازمایشگاه نداره. ازمایشگاه جای کاره عملیه و علم خطاهای موجود در ازمایشگاست بعدا تفسیر که بیشتر اون هم مربوط به پزشک بیمار میشه.
دانشجويان رشته پاتولوژي داشتن مدرک پزشکي عمومي را دليل حق انحصاري خود در تأسيس آزمايشگاه مي دانند و ضعف تکنيکي خود در اداره انجام آزمايشات تشخيص طبي را ناديده گرفته اند. در حاليکه دانشجويان رشته پاتولوژي عمده دوران تحصيل خود را به مطالعه مباحث آناتوميکال پاتولوژي مي پردازند و فقط يک دوره دوماهه را در هريک از رشته هاي ديگر علوم آزمايشگاهي (دوره کلينيکال)، آن هم نه بصورت کامل، طی مي کنند بنا بر ادعاي اين عزيزان می توان نتیجه گرفت تمام پزشکان عمومي قادرند با يک دوره يکسالة کلينيکال، اجازه تأسيس آزمايشگاه تشخیص طبی عمومی را کسب نمايند!!
با سلام و درود
عنوان شده قانون! قانون که آیه نیست این قانون اشتباه است. هیچ قیاسی با کشورهای توسعه یافته صحیح نیست... چرا که بحث سر حقوق نادیده گرفته شده جامعه بزرگ و آگاه علوم آزمایشگاه است که این فاصله اونقدر که در کشور ماست در کشورهای توسع یافته نیست می تونید سرچ کنین. من آزمایشگاهی تمام اونچه رو که در ازمایشگاه کاربرد داره خوندم کار کردم وزندگیش کردم همین باتولوژیست ها مقایسه کنن علوم بایه رو که از زیرش در می رن با نمره های نابلپونی باس می کنند. صحبت اصلی سر مدیریت واحد ازمایشگاه است که لزوما نباید در اختیار ایشان باشد... همه خوب می دونیم که فقط یه \روانه به اسمشون هست وگرنه همچین چیز زیادتری نمی دونند... به امید احقاق حقوق جامعه مورد ظلم و استعمار آزمایشگاهیان...
به نظر من كه پاتولو‍يستها فقط به فكر جيب خودشون هستند و مثل زالو خون مابقي اعضاي آزمايشگاه رو مي بلعند
دوستان محترم پاتولوژست مگر شما چند رشته را با هم خوانده اید که به بقیه ی رشته ها تک رشته ای می گویید؟ به نظرم دعوا فقط بر سر پول است و نه کمک به هیچ انسان دردمندی که حق دارد در ازای پولی که به یک آزمایشگاه می پردازد توسط یک متخصص تستهایش انجام شود.آخه همه تستهای پاتولوژیک ندارند. کاملا منطقی است که یک بیوشیمیست که 6-7 سال در این رشته تحصیل کرده تستهای بیوشیمی بیمار را تفسیر کند.عزیزان پاتولوژیست صرفا حق دارند مطابق تخصص خود لام ببینند.
با سلام
من شاغل بیمارستان هستم هیچوقت ندیدم تو آزمایشگاه دکتر پاتولوژی یا هر کس دیگه ای بیماری رو معاینه کنه یا شرح حالی ازش بگیرن
شماها دیدین!!!!!!
آنچه که ما میبینیم اینه که کارشناس یا کاردان آزمایشگاه آزمایش رو انجام میده بعدا پاتولوژیستمیاد مهر میزنه گاها مهرشو میده دست منشی بهجاش مهر مزنه
با سلام اگه یه پاتولوژیست بتونه یه لام رسوب ادرار رو خودش تفسیر کنه اجازه تاسیس داره!!!! مومنین پاتولوژیست ها تعطیلن
سلام خدمت دوستان ازمایشگاهی
هم علوم ازمایشگاهیها و هم پپاتولوژیستها
من در ازمایشگاهکار کردم
به نظرم اگه حق زدن ازمایشگاه رو به به دونفر یکی فردی با پایه ی آزمایشگاه و یک پاتولوژیست بدن مسائل داخل ازمایشگاه بهتر حل میشه
من نظرات رو خوندمو وقتی داخل دانشگاه با دانشجویان پزشکی هم صحبت میکنم میبینم که فقط سر اصولی نامشخص و دفاعی کورکورانه حق خودشون رو فقط تایید میکنند
ای اسیبشناسان بعد از گذشت این همه سال خودتان به اسیب شناسی این اتفاق بپردازید
وضع ازمایشگاه ها فاجعس
یک پاتولوژیست بهتر است از خود بپرسد ایا از اصول و فن انجام ازمایشهایی که در یک ازمایشگاه انجام میشود اگاه است
ایا از کنترل کیفی به مقداری که بتواند کار یک ازمایشگاه را انجام دهد اگاه است
ایا اگر شخصی که پایه ی علوم ازمایشگاهی است به سطح بالاتری از ان علم با پیمودن مقاطع ارشد و دکترا رسیده حق حضور و تلاش در جهت رفع مشگلات ازمایشگاه را ندارد
مگر نه اینکه گرفتن دکترای حرفه ای ازمایشگاه روشی برای تخصصی شدن ازمایشگاه نبوده
پس چرا الان در ازمایشگاه ها زیست شناسانی را میبینیم که جای ازمایشگاهی ها استخدام میشوند
چرا هیچ دانشجوی دکترایی را نمیبینیم که در یه ازمایشگاه کار کند
ایا تخصصی شدن دروغی برای سلطه ی بیشتر نبوده
من یک ازمایشگاهی هستم و خواستار تغیراتی منتقطی در سیستم ازمایشگاهی فعلی
این سایت محترم هم باید جانب داری را کنار بگذارد
زدن ازمایشگاه باید به دو نفر یکی شخص که پایه ی ازمایشگاه دارد و شخصی که پاتولوژیست است داده شود
نظام کنونی ازمایشگاه معیوب است
افرادی که مخالفن بهتره ی سر برم ازمایشگاه نگاه کنن
البته منظورم این نیست برن ازمایش بدن یا داخل اتاق پاتولوژیست بشینن
برن ببینن ازمایشگاه رو کیا دارن میچرخونن
چه حجم کاریی دارن و چقد درامد
نظام طبقاتی محکوم به فناست هر جا باشه
شما دانجویان پزشکی هم که میخواید تعیر رشته بدید بدید همون بهتر که پاتولوژی رو برای پول نخونید
با سلام به دوستان پاتولوژي و همكاران و متخصصين آزمايشگاه

مشكا زمتني پديدار ميگردد كه در جامعه ما افراد تحصيل كرده مانند پاوتولوژيست واقعيت علمي را قبول ندارند. شماي كه ميگوييد كه چرا پاتولوژيست ميگيرد ، خوب بسيار واضح است كه شمل براي بررسي اناتوميكال و لام هاي پاتولوژي آموزش ديده ايد.چطور ميتوانيد قبول كنيد كه يه كارشناي علومآزمايشگاهي با 4 سال درس در رابطه با متن آزمايشگاه قابليت علمي و عملي ببيند و سپس در تخصص هاي خود بلوغ يابد همطراز شما از علم آزمايشگاه چيزي نميداند. اين در صورتي است كه ما به واقعيت علم همگي واقف هستيم. اگر علوم آزمايشگاهي علمي است كه شما ميتوانيد در 6 ماه و يا 12 ماه به كمال ياد بگيريد پس اين دوره 12 سال آموزشي كه هر كدام از متخصصين ازمايشگاه اموخته اند راهي بيهوده بوده است . با انصاف بايستي بنگريد و براي حل مشكل صنفي خود نه تنها در اين رشته پزشكي بلكه در تمامي رشته هاي باليني پزشكي هميشه صحبت از انجام كارهاي مداخله گرايانه شما واضح است. پزشك عمومي متخصص پوشت ميشود و بوتاكس ميزند، متخصص زايمان سونو ميكند متخصص بيهوشي ديسك عمل ميكند و...در كدامين زمان ميخواهيد از خواب غفلت بلند شويد و گناه خود را بر روي قشري بياندازيد كه تا به حال بيشترين جوايز نوبل را نصيب خود كرده است . به جاي زياده خواهي همچون كشورهاي ديگر به كار گروهي رجوع كنيد و بدانيد براي اينكه مردم و بيماران به نحو مطلوبي بتوانند مشكلشان حل شود بايسي تخصص گراي ملاك باشد. عزيزي كه خود را بالاتر از ما ميدانيد به صرف پزشك شدن ، اگر اطراف خود را نگاه كنيد در همكلاسي هاي خود پزشكاني را ميبينيد كه يك زماني كارداني علومآزمايشگاهي تمام كرده اند و به علت بازار كار بدي كه شما به وجد اورده ايد و هم اكنون نيز گريبان خودتان را گرفته است مجبور شده اند پزشكي بخوانند .
خيچ شكي نيست كه تفسير جواب ازمايش با بررسي اوضاع باليني امكان پذير است ولي در آزمايشگاه اينچنين نيست كه ما هيچ چيزي از اوضاع مري نميدانيم . كاملا اين افراد ميدانند كه همان اندازه كه ما از بالين اطلاع داريم شما نيز از علم وسع آزمايشگاه خبر داريد.
لازم است از همه پزشكان كه عاقلانه تفكر ميكنند متشكر باشم .
با سلام خدمت تمامی همکاران
باید خدمت پاتولوژیستای عزیز عرض کنم که اگر اینقدر بخودشون مطمن هستن میتونیم ازمون عملی بین دکترای تک رشته ای و پاتولوژیست بجز در زمینه ی پاتولوژی برقرار کنیم ببینیم ایا ما کم میاریم یا شما?
دکتر محترم به شخصه دکترای تک رشته ای بسیار باتجربه تر ازشما در زمینه ی علوم ازمایشگاهی است.
و این مسله هم که فرمودین ما چیزی از طب بالینی نمیدونیم شاید حق با شما باشه.اما در تشخیص اکثر ازمایش ها این موضوع بی تاثیر بوده بجز در مسایل محدودی مثل تشخیص سرطان خون که اونهم افراد هماتولوژی تا حد زیادی حتما باهاش اشنایی پیدا میکنن.جالبهماگاهی در ازمایشگاه از کمبود اطلاعات پزشک ها دراین مورد و نوشتن نسخه متعجب میشیم.حالا چطوری شما اینقدر ادعا دارین نمیدونم?بعلاوه تمام این دعوا بیشتر برسر این موضوع هست که درامد بالاست و اتفاقا این درامد بالا اکثرا از ازمایش های بسیار روتین به دست میاد که اونهم درواقع توسط کارشناس انجام میگیره نه دکترا و نه پاتولوژیست واقعا جالبه.
پزشک سالاری و ندادن اهمیت به به بقیه ی رشته ها پزشک ها رو بسیار گستاخ کرده
با سلام و تشکر از تابناک
از قدیم گفتن ماه همیشه پشت ابر پنهان نمیمونه. رشته ای که اسمش علوم آزمایشگاهی بود از ادامه تحصیل و ازمسولیت فنی محروم شدند کلینیکال پاتولوژی که با 6 ماه خوندن نمیشه باید 4 سال دوره کینیکال ببینند تا تا بشن کلینیکال پاتولوژی. این موفقیت را به علوم آزمایشگاهیان که اسم رشته شون مشخصه تبریک میگم
ما ازمایشگاهیان که واقعا سفید جامه گان گمنام هستیم همیشه در خط مقدم انواع خطرات بوده ایم و هستیم با کمترین اختیارت و بیشترین سواد ازمایشگاهی ... این حق ماست که بعد از اینکه عمرمون رو تو این راه گذاشتیم بتونیم خودمون ازمایشگاه بزنیم ‌... پاتولوژیست ها خودشون هم میدونند سواد ازمایشگاهی و بالینی حتی در حد یه کاردان ازمایشگاه ندارند ... پس بهتره به حق ما احترام بذارن
ازمایشگاه و بچه های ازمایشگاه تا کی قراره زیر چتر پاتولوژیست های پول پرست قرار بگیرند ؟! ... تو کشور ماست که با سیاست های غلط اینجور پزشک محور شده کجای دنیا اینقد فاصله و حق خوری میکنند در حق پیراپزشکان ؟! ... ما حقی که سال ها ازش محروم شدیم را میخواهیم
سایت محترم تابناک ! چرا جوابیه های علمی و مستند به استانداردهای بین المللی در مورد حق مسئولیت فنی آزمایشگاه های تشخیص طبی رو که براتون گذاشتم رو سایت و در معرض دید عموم قرار نمیدید تا دوستان پاتولوژیست هم بدونن که در تمام دنیا مسئولیت فنی آزمایشگاه انحصار به رشته خاصی نداشته و دارندگان مدرک دکترای تخصصی رشته های علوم آزمایشگاهی هم می توانند از این حق خدایی، انسانی، علمی، منطقی و بین المللی برخوردار شوند .
با سلام خدمت دوستان پاتولوژیست
دوستان عزیز به اصلاح پزشک
در مورد اینکه شما پزشکید درمانگاه زیاده میتونید اونجا علایم بالینی بیماران رو بررسی کنید ثوابم داره ربطی به ازمایشگاه نداره
در مورد موضوع بعدی شما که ادعای باسواد بودن تو علم ازمایشگاه رو دارید حرفی نیست بیایید یه کاری کنیم یکی از شما با یه کارشناس ازمایشگاه مباحثه علمی کنه ببینیم کی واردتره
موندم تو اینکه شما هم خودتون میدونید که جایگاهتون ازمایشگاه نیست و بازم دارید به بچه های زحمتکش ازمایشگاه توهین می کنید لطف کنید عقبه پزشک بودنتون رو جای دیگه به رخ بکشید نه در برابر بچه های پی اچ دی که لیسانسشون ازمایشگاه بوده جایی به رخ بکشید که ندونن علم ازمایشگاه چی هست موفق باشین من پیشنهاد تاسیس ازمایشگاه تک رشته پاتولوژی برای شما دوستان عزیز رو توصیه میکنم
امیدوارم که تو این زمینه بتونید علمتونو نشون بدین مرسی
http://www.tabnak.ir/fa/news/453378/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-phd-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C
خدمت دوستان عزیز پاتولوژیست عارضم که کدامیک از شما عزیزان در آزمایشگاه بیمار را ملاقات می کنید؟ چرا عوام فریبی می کنید؟ کدامیک از شما جواب آزمایش را آنالیز می کنید؟ این برخورد درست نیست. بنده مدرس یکی از علوم پزسکی های مادر هستم. یک پاتولوژیست 1 ماه دوره عملی در هر یک از تخصص های آزمایشگاه می بینه!چطور احاطه دارد بر کل عوامل؟ چرا شما فکر می کنید متخصصین علوم آزمایشگاهی نمی توانند تفسیر آزمایش را انجام دهند؟ یک متخصص خبره علوم آزمایشگاهی که از کاردانی دروس عملی و تئوری علوم آزمایشگاهی را گذرانده است با شما متخصصین پاتو در زمینه آزمایشگاه قابل قیاس نیست. چرا فکر میکنید یک متخخص تک رشته فقط در زمینه تخصص خود می تواند کار کند. اگر این طور که شما می گویید باشد پس شما هم فقط باید کار پاتولوژی و سیتولوژی انجام دهید نه کار پاتوبیولوژی. دوستان گفته ه اند که 7 سال پزشکی خوانده اند و دروس آزمایشگاه ! بنده به عنوان مدرس دانشگاه اذعان دارم که کمتر از 10% دانشجویان پزشکی به دروس عملی علوم پایه اهمیت می دهند و اکثر آنها با بی توجهی فقط خواستار پاس کردن آن درس هستند. اگر شما دوره پزشکی عمومی را گذرانده اید یک متخصص تک رشته هم 4-5 سال لیسانس و 2-3 سال ارشد و 5 سال Ph.D طی کرده پس این نگاه درست نیست.
با تشکر
با سلام
انحصار طلبی پاتولوژیست، فقط امضا زدن پاتولوژیست، زیر دست تلقی کردن فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی و کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی علوم پایه و ... چیزی است که ما در دوران تحصیل و کاری خود به خوبی آن را دیده ایم. پاتولوژیست حق خودش می دونه راجع به تخصصی ترین آزمایشات بیوشیمی، ایمنی شناسی، میکروب شناسی و ... نظر بده و هیچ یک از متخصصین این رشته ها را حتی قابل به مشاوره هم نمی دونه، خودشون را اعلم ترین به تمام مباحث می دونن. خواهش می کنم از وزیر محترم که در تصمیم گیری تمام جوانب رو در نظر بگیرن.
سایت تابناک هم که خبرش رو جهت دار گذاشته
ممنون
چرا نظرات را چاپ نمیکنید. این چه وضعیه. لینکی که من گذاشتم از سایت خودتونه چرا نذاشتینش.
با سلام خدمت تمامی دوستان علوم پایه و پاتولوژیست
خیلی بده که دغدغه اصلی دوستان پاتولوژیست درآمد و صرفا مسائل مالی است!!ظاهرا فراموش کردند که اول پزشک بودند و بیشتر باید به انسان ها بها بدند!!!
بله وزیر باهوش و مدبری خداروشکر داریم و ایشون میدونن که ازمایشگاهی ها و علوم پایه هستن که پشتیبانه چاپ مقالات و ارتقای علمی محسوب می گردند. البته پزشکان خوبی هم در زمینه تخیص و تحقیق داریم.
آیا در این دولت زمان آن نرسیده که هر کس در جای خودش باشد؟؟؟؟
بنظرم در آزمایشگاه به هر دو رشته نیاز است و چندین رشته با هم باید آزمایشگاه تاسیس کنند
با سلام خدمت تمامی دوستان علوم پایه و پاتولوژیست
خیلی بده که دغدغه اصلی دوستان پاتولوژیست درآمد و صرفا مسائل مالی است!!ظاهرا فراموش کردند که اول پزشک بودند و بیشتر باید به انسان ها بها بدند!!!
دوستان عزیز هر کس باید دنبال رشته خود برود کسانی که میگویند پزشک هستند 5 سال تمام میکروبیولوژی یا ایمونولوژِی نخوانده اند در بیشتر موارد بیماریهای به جز آزمایشگاهای روتین آزمایشگاه پاتولوژِی ناتوانند من در کشور ترکیه هستم به دلایل نامساوی بودن و ارزش ندادن همکارانمان در شاخهای مختلف آزمایشگاهی در اینجا یک دکترا میکروبیولوژی و بیوشیمی مسئول آزمایشگاه روتین میشوند اما پس از گذشتن از امتحان تخصص که در این امتحان پزشک و دامپزشک و کسانی که شیمی و داروسازی خواندهاند میتوانند شرکت کنند.
بنده می خواستم عرض کنم در اکثر کشورهای دنیا مسئولیت فنی آزمایشگاه بر عهده ی پاتولوژیست هاست که از این بابت حق با پاتولوژیست های محترم می باشد. ولی نکته ی جالب این است که برای تخصص پاتولوژی در کشورهای مذکور مثل کانادا و آمریکا باید از پایه (کارشناسی و ارشد) علوم آزمایشگاهی و پاتولوژی وارد شد و حتی اگر کسی هم بخواهد پزشکی بخونه باید یک لیسانس عمومی که یکی از کهم تریناش همین رشته است
در زمینه آزمایشگاه شما باید کار فنی آزمایشگاهی را به نحو احسنت بلد باشید و جواب درست آزمایشگاهی را به بیمار بدین ۰در مورد بیمار دکتر متخصص هست که با توجه به علائم بالینی و جواب آزمایشگاه تصمیم میگیرد . یعنی عملا حضور پاتولوژیست در آزمایشگاه از یک شلغم هم کمتره و در حد همون مهر کردن هست حتی اگه جواب هم درست نباشه نمیتونن تشخیص بدن چون فقط روی علائم بالینی کار کردن . تحصنشون فقط برای اینکه نمیتونن از درآمدهای میلیاردی بگذرند.
در زمینه آزمایشگاه شما باید کار فنی آزمایشگاهی را به نحو احسنت بلد باشید و جواب درست آزمایشگاهی را به بیمار بدین ۰در مورد بیمار دکتر متخصص هست که با توجه به علائم بالینی و جواب آزمایشگاه تصمیم میگیرد . یعنی عملا حضور پاتولوژیست در آزمایشگاه از یک شلغم هم کمتره و در حد همون مهر کردن هست حتی اگه جواب هم درست نباشه نمیتونن تشخیص بدن چون فقط روی علائم بالینی کار کردن . تحصنشون فقط برای اینکه نمیتونن از درآمدهای میلیاردی بگذرند.
جناب ناشناس شما که اطلاعات نداری حرف نزن چون در خارج از ایران پاتولوژی کاملا شاخه شاخه است و امثال شما فقط میتونن لام پاتولوژی ببین و اگر بلد باشن لام پاتولوژیشون را خودشون تهیه کنن که البته بعید میدونم .برو سرچ کن بعد نظر بده.
من خودم PhD هستم. به نظرم پاتولوژیستها بسیار زیاده خواه شده اند. تاسیس و اداره آزمایشگاه حق دانش آموختگان این رشته است و نه پاتولوژیستی که حتی قادر به انجام یک آزمایش ساده شمارش سلولی نیست. والا خجالت داره.
در جواب اون دوستانی که گفتن فقط پاتولوژیست میتونه جواب آزمایشها رو تفسیر کنه: تفسیر جواب آزمایش باید بر عهده پزشک معالج باشه نه مسئول فنی آزمایشگاه! باید قسمت آناتومیکال آزمایشگاه رو پاتولوژیست اداره کنه و قسمت کلینیکال رو هم کسی که از اول علوم آزمایشگاهی خونده و در جریان کار فنی آزمایشگاه هست.
دوستان عزیز پاتولوژیست در اینکه شما زحمت زیادی در طی روند تحصیل داشته اید شکی وجود ندارد، اما متاسفانه برخی از همکاران پاتولوژیست زحمات دیگر افراد علمی، خصوصاً PhD ها را مد نظر قرار نمی دهند و صرفا دم از انحصار گرایی زده می شود.
بخشی از آزمایشگاه بخش هماتولوژیه
خب
اگه یه هماتولوژیست این بخشو نگردونه پس کی باید بگردونه!
آقا اگه من هم درآمدهای آنچنانی از تاسیس آزمایشگاهی که فقط به اسم منه و کارهای اساسی اون رو دانش آموخته های علوم آزمایشگاهی و سایر علوم مربوطه انجام میدن ازم می گرفتن، اعتراض می کردم. چرا پزشک ها فک می کنن همه چیز دان هستند. پاتولوژیست ها اعتقاد دارند که یک متخصص پاتولوژی در حد یک دکترای علوم آزمایشگاهی، قارچ شناسی، باکتری شناسی، هماتولوژی، ایمونوولوژی و .. تخصص و تبحر داره. آیا عقلا در طول مدت تخصص این حضرات میشه این همه علوم رو در حد اعلی و در اندازه ای که دوستان پی اچ دی این رشته ها بعد از مدت نزدیک به هفت سال (ارشد و دکتری) فرا می گیرند رو آموخت. تو کشور ماست که فقط پزشک این چنین جایگاه کاذبی داره. در عنوان وزارت خانه ما آورده شده وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در صورتی که در عمل وزرات پزشکی و درمان و بهداشت بره غاز بچرونه عادلانه تره.
آقا اگه من هم درآمدهای آنچنانی از تاسیس آزمایشگاهی که فقط به اسم منه و کارهای اساسی اون رو دانش آموخته های علوم آزمایشگاهی و سایر علوم مربوطه انجام میدن ازم می گرفتن، اعتراض می کردم.
من کارشناس آزمایشگاه هستم و به جرات میگم پاتولوژیستها نمیتونن یک تست ساده ازمایشگاهی رو انجام بدن.
من تمام نظرات را خواندم، استدلال پاتولوژيستها در خطر افتادن امنيت شغلي و در امد است.
دانای‍ی مساویست با توانایی پس علوم ازمایشگاهی ها تواناترند.
با سلام
دوستان عزیز کر با دستگاهای یه آزمایشگاه وظیفه کارشناسیه که داره تو آزمایشگاه کار میکنه
لزومی به اطلاع یک پزشک متخصص نیست
مثل اینه که بگیم ریس یه بیمارستان باید همه رشته های پزشکی بلد باشه
نظر من اینه که واقعا برای اداره یه آزمایشگاه نیاز به یک متخصص پاتولوژی هست
نه پی اچ دی تک رشته ای
متخصصان پاتولوژی هم باید فقط مسئولیت بخش پاتولوژی رو داشته باشند و بقیه قسمت های ازمایشگاه رو بدست دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی بسپرن که بعد از 7 سال درس تا مقطع ارشد و 4-5 سال در مقطع phd کارکشته در امر تشخیص طبی شدن و به امور مربوط به آزمایشگاه حاطه کامل دارن، آشنایی با بالین و آناتومی به درد آزمایشگاه نمیخوره!!! از سایت تابناک هم به خاطر این یکجانبه گرایی و اینکه با متخصصین تک رشته صحبتی نکردید تشکر میکنم
متخصصان پاتولوژی هم باید فقط مسئولیت بخش پاتولوژی رو داشته باشند
مشکل از آنجایی شروع شد که متولدین دهه ی شصت به علت جمعیت زیادشان و بیکاری فزاینده ای که در انتظارشان بود به طور افسار گسیخته ای به سمت ادامه ی تحصیل در مقاطع تکمیلی گسیل داده شدند
عزیزان اگر به پاتولوژیست آزمایشگاه اعطا می شود فقط به خاطر لابی بود
رشته PhDاز کاردانی شروع کردی ولی پاتولوژیست نخبه از پزشکی.پس این حق نخبگان جامعه است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
نخبۀ عزیز! برو از هوش و استعدادت برای پیش برد علم و خدمت به مردم با یافتن روش های جدید برای درمان و تشخیص بیماری ها استفاده کن و با این کار یکنواخت مسئول فنی بودن و مهر زدن هوش و استعداد خودت رو تباه نکن.
setare karimi
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
اگر نخبه هستی چرا اسم رشته ات را فراموش کرده ای؟ پس بذار من یادت بیارم پاتو لوژی خوانده ای برو ازمایشگاه پاتولوژی بزن و بقیه وققتت را صرف تولید علم برای جامعه ات کن نخبه نه دخالت در رشته ما .
اينphdيا يه مشت عقده اي عشق پزشكين كه ارزو به دل موندن،حالاهم يه دكتر انداختن جلو اسمشون دارن از ذوقش ميميرن،شما رو چي به مقايسه كردن خودتون با پزشكا
با سلام به تمام دوستان.
لازم می دونم بعد تمام نظرات توهین آمیز و تند دوستان بگم که پاراکلینک و مشخصا آزمایشگاه تشخیص طبی یک جز جدا نشدنی از پروسه تشخیص و درمان بیماران هست که واضحا نیازمند آگاهی کامل از بیماریها درمان آنها و تفسیر نتایج بر این پایه هست دوستان متخصص تک رشته ای همان طور که از عنوانشون مشخص هست به بخشی از اصول آزمایشگاهی آگاهی کامل دارن که خوب مسلما در آزمایشگاه های تک تخصصی و تحقیقاتی بی رقیب هستن اما بحث آزمایشگاه تشخیص طبی کاملا جداست و اداره اون بدون وجود یک پزشک عملی نیست.شما دوستانی که ما رو متهم به عدم شناخت رشتمون می کنید بهتره که کمی با روند کاری آزمایشگاهای تشخیص طبی آشنا بشید.چه در انجام تستها و چه در زمینه کنترل کیفی تستها همان طور که حتما میدونید دانش پزشکی ضروری هست.
لطفا شایعه پراکنی نفرمایید درهیچ کجای دنیا پی اچ دی تک رشته حق تاسیس ازمایشگاه رانداره.حرف زدن راحته.لطفا مستندات ومدرک محکمه پسند ارایه فرمایید
با سلام
با رجوع به قوانین کشورهای تراز اول در زمینه پزشکی همچون ایالات متحده، انگلستان و آلمان
می توان به خوبی دریافت که حق تاسیس ازمایشگاه به متخصصین تک رشته ای ان موضوع اعطا می گردد. برای مثال در کشور امریکا تنها متخصص ژنتیک پزشکی حق تاسیس ازمایشگاه ژنتیک را دارد.
قابل توجه علوم ازمایشگاهیا ماها هرچیم بگیم و هرچیم اینجانظرثبت کنیم مسئولین نه پاسخگوهستندونه اهمیتی میدن الکی حرص نخورید فقط درستونو ادامه بدید بالاخره خدابزرگه مشکل اینجاست همه همه چیزو فقط توی پزشک شدن میبینن
از تمامی نظرات بالا متوجه ادعای خود برتر بینی پزشکان مملکت شدم
به نظر من اگه یه اصلاحی تو رشته علوم آزمایشگاهی صورت بگیره دیگه پاتوبیولوژیک ها نمیتونن حرفی بزنن اونم اینه که تعداد واحدای درسیمونو افزایش بدن و کار عملی آزمایشگاه رو نیز حداقل یک واحد بیشتر کنن اینطوری دیگه از پزشکا چیزی کم نداریم چون درسامون بیشترش مشابه فقط واحدامون کمتره.
علوم آزمایشگاهی ها که کلا تو آزمایشگاه کار کردن و مربوط به اون درس خوندن ارجح تر هستند.و علم گروه پاتولوژی 7سال بالینی یعنی پزشک عمومی و 4سال پاتو یعنی فقط پاتولوژی یعنی هیچ چیز از آزمایشگاه نمیدونن الا پاتولوژی ولام دیدن بروند آزمایشگاه پاتولوژی بزنند و در کار متخصص آزمایشگاه که از بدو ورود به دانشگاه بالینی آزمایشگاه رو گذرونده دخالت نکنن.
یه پاتولوژیست معرفی کنین که تکنیک real time رو بلد باشه اصلا چرا راه دور بریم ژن رو تو یه خط تعریف کنه یا پروتیومیکس رو اصلا بگه تکنیک هایی که برای ارزیابی folding پروتیین هاست که اگر این فولدینگ درست نباش باعث ایجاد بیماریههای همچون الزایمر و ... میشه چیه اصلا چه فاکتوری باعث folding پروتین میشه
یه پاتولوژیست معرفی کنین که تکنیک real time رو بلد باشه اصلا چرا راه دور بریم ژن رو تو یه خط تعریف کنه یا پروتیومیکس رو اصلا بگه تکنیک هایی که برای ارزیابی folding پروتیین هاست که اگر این فولدینگ درست نباش باعث ایجاد بیماریههای همچون الزایمر و ... میشه چیه اصلا چه فاکتوری باعث folding پروتین میشه
به جان خودم این خاطره واقعیه و واسه مهر ماهه پارساله .مهر واسه کار یک آزمایشگاه خیلی شیک و ترو تمیز تو کرج قبول شدم .آزمایشگاه توسط دو پاتولوژیست اداره میشد.تازه تاسیس بود.الان خوشبختانه طرحم شروع شده و اونجا که فقط ظاهر داشت نمیرم.خلاصه پاتولوژیست ما یک wbcساده رو تو UAتشخیص نمیدادواسه هر مساله ی کوچیکی هم تلفن به دست میشد.فامیلیشو صدا میزدی جواب نمیداد و میگفت به من بگین دکتر .قصد توهین نداشتما ولی واقعا بی سواد بود .ولی جدا چطوری قبول شده بود ؟؟؟هنوز این سوال اذیتم میکنه..
با سلام
عزیزانی که اشاره به نخبه و رتبه کردند ابن رو بدونند که در کشور ما کنکور یه سیستم اشتباه هست واینکه کسی با حبس کردن خودش و حفظ کردن دروسی که ارتباط تخصصی با رشته اینده اش ندارد رتبه دو رقمی و...کسب کند نخبه نیست واصطلاح دیگری دارد، چیزی که حرف اول رو میزنه باید علم و دانش متخصص در مورد کارش باشه که عزیزان پاتولوژی این علم رو درمورد ازمایشگاه ندارند و منطق اینه که در رشته تخصصی خودشون فعالیت کنند و حق دکترای متخصص ازمایشگاه را نخورند و اگه بازار کار خوبی ندارند مساعل علمی را بهانه نکنند
چنان بچه های پزشکی دکتر دکتر میکنن انگار چه خبره خوبه همتون میدونین تو دوره عمومی هیچی یاد نمیگیرین تازه وقتی تخصص میگیرین در حد عمومی میفهمین بچه های تک رشته ای هم در حد شما علمش رو دارن
خدارو شکر که حالا نصف ظرفیت دانشگاه های دولتی رو با دانشجوهای بین الملل پر میکنن دیگه ادم دانشجوی پزشکی میبینه به تنها چیزی که فکر نمیکنه نخبگیه
باسلام بایدعرض کنم که phdدرهیچ جای دنیاسوادش انقدرنیست که کاربالینی بکنه پس لطفااونهاروباپزشکان دریک حدواندازه نبینین چون واقعابامایکی نیستین نه علمی نه عملی چون بهتون میگن دکترتوهم نزنید
وای بر حسادت بر پزشکی-وای
پاتولوژي بره لامشو نگاه کنه اخه يکي که ژاتولوژي خونده سرولوژيو بيو شيمي و هماتولوژي در سطح بسيار پاييني اطلاعات داره و نمي تونه در اين رشته ها نظر بده به نظر من هر کس تو رشته تخصصي خودش بهتره نظر بده
پزشكان در همه رشته هاي تخصصي انحصار طلب هستند ٩٩درصد اعمال جراحي چشم كاتاراكته كه يك تكنسين اتاق عمل با يك هفته آموزش ميتونه براحتي آنرا انجام بده.اما اين عمل را حتما بايد يك پزشك انجام بده كه در طول دوران هفت ساله پزشك عمومي ممكنه يك بار هم رنگ اتاق عمل را نديده باشه
من کلینیکال پاتولوژیست دامپزشکیم، در دامپزشکی تاسیس ازمایشگاه تخصصی بر عهده ماست ،عزیزان phdاون روز که ما رتبه دکتری عمومی اوردیم شما کاردانی رفته بودین!!!در دامپزشکی هم phdهست اما میرن حق التدریس دانشگاه نه ازمایشگاه بزنن!!!! قطعا phd ها در مقابل پاتولوژیستها که قطعا نخبه های این مملکتن حرفی ندارن و میتونن متواضعانه شاگردیشونو بکنن،شما phdها کارهای تحقیقاتی بکنین ایشا الله انگلی پشه ایی ویروسی کشف کنین نوبل بگیرین
متاسفانه خیلی از عزیزان phdاشنا با رشته پاتولوژی نیستن پاتولوژیست تنها پاتولوژی سرجیکال نمیخونه بلکه تمام واحدهای از از قبیل خون انگل میکروب قارچ ایمنی و حتی ژنتیک رو بطور کامل در طی 4 سال میخونه اونم چنین دروس مشکلی سرجمع شاید از نظر phdغیر ممکن باشه قطعا این از یک نخبه (پاتولوژیست برمیاد)در صورتی که یک phdبعد 2 سال تیوری سمبلیشین میره دنبال پایان نامه !!!نه مریضی نه تجربه ایی ،به امید اون روز که حق پاتولوژیستها عادلانه منصفانه پرداخت بشه
به نظر من phd ها یک سری انسانهای عقده ایی هستند ،اینهمه توهین به پزشک اونم پاتولوژیست چه صبورانه تحمل کردن همکاران پاتولوژیستم و شما نظرات عقده ایی ها رو منعکس کردین
به نظرم واقعا در حق پاتولوژیست ها ظلم شده
یه ازمایشگاه پزشکی به همکاری پزشک متخصص پاتولوژی و دکتری علوم ازمایشگاهی نیاز داره....من خودم پزشکی میخونم و به پاتولوژی علاقه دارم..ولی شرط خوب بودن خدمات یه ازمایشگاه همکاری 2 جانبست
نخبه ای که به فکر پول و مقامش به جای سلامتی بیماران باشه همون بهتر که نباشه
به یک پاتولوژیست جهت تاسیس آزمایشگاه نیازمندیم
رزیدنت های سراسر کشور خطاب به دکتر هاشمی: عدالت را به آموزش عالی پزشکی بازگردانید!
با سلام به نخبگان پاتولوژی!

اآزمایشگاه جای تشخیصه نه درمان که نیاز به نخبگان پاتولوژییست باشه،اگه هم نخبه ان! برن گرایشهای جراحی،
ی پاتولوژی فقط فقط توانای تشخیص لام بافت بیشتر نداره و توانائی تعیین یه گروه خونی ساده رو هم نداره،آزمایشگاه باید بدست عزیزان علوم آزمایشگاهی کنترل و اداره بشه نه نخبگان پاتولوژی
صدا دهل از دور خشه!
دکترای عزیز تا زمانیکه روئسای وزارت بهداشت خودشون رشته پزشکی درس خوندند متاسفانه وضع همینه چون دکترای رشته پزشکی فقط به فیلد درمان در جامعه اهمیت میدهند و تولید علم در کشور مثل کشورهای پیشرفته هیچ ارزشی واسشون نداره حقوقهای کلان برای رشته پزشکی میگذارند اما استاد های بیوشیمی و ایمونولوژی و زیست شناسی که شب و روز با روشهای مشکل مولکولی و کشت سلولی و پی سی ار برای جامعه عزیزمون تولید علم میکنند حقوقهای ناچیز میگیرند پس بنابرایین بچه ها همه به سمت رشتهای پزشکی میروند و جامعه ما باز هم باز هم از قافله تولید علم باز میماند
با سلام خوهشأ يكى به من جواب بده
من ليسانس علوم ازمايشگاهى هستم براى گرفتن حق تأسيس ازمايشگاه بايد در كدوم تك رشته ادامه تحصيل بدم؟
ايا ميتونم براى ادامه تحصيل به خارج كشور برم و PHD pathology رو بگيرم و برگردم و ازمايشگاه تأسيس كنم
خواهشأ راهنماييم كنيد
با سلام خوهشأ يكى به من جواب بده
من ليسانس علوم ازمايشگاهى هستم براى گرفتن حق تأسيس ازمايشگاه بايد در كدوم تك رشته ادامه تحصيل بدم؟
ايا ميتونم براى ادامه تحصيل به خارج كشور برم و PHD pathology رو بگيرم و برگردم و ازمايشگاه تأسيس كنم
خواهشأ راهنماييم كنيد
با سلام خوهشأ يكى به من جواب بده
من ليسانس علوم ازمايشگاهى هستم براى گرفتن حق تأسيس ازمايشگاه بايد در كدوم تك رشته ادامه تحصيل بدم؟
ايا ميتونم براى ادامه تحصيل به خارج كشور برم و PHD pathology رو بگيرم و برگردم و ازمايشگاه تأسيس كنم
خواهشأ راهنماييم كنيد
من چندباری برام پیش اومده که تو یه آزمایشگاهی آزمایش دادم اما جواب ازمایش رو که بردم پیش پزشکم میگفت اشتباه انجام دادن جواباش بهم نمیخونه دوباره باید تکرار کنی، برو یه ازمایشگاه دیگه، خوب اگه ازمایشگاه زیر نظر پاتولوژیست که پزشکم باشه اداره بشه مسلما همچین مشکلی پیش نمیاد میدونه کجا اشتباه شده ولی متاسفانه کسی که علوم ازمایشگاهی خونده شاید از نظر خودش ازمایشات رو دقیق انجام داده ولی از نظر حرفه پزشکی اطلاعات زیادی نداره
ما تو دوران کارشناسی علوم آزمایشگاهیمون فقط به طور تخصصی درسایی مثل میکروب ایمنی انگل و هماتولوژی همراه با آزمایشگاهاشونو پاس می کنیم...چیزی که شما پاتولوژیست ها فقط در حد دو واحد تو علوم پایه پاس کردین..الانم که ارشد و دکتراییم بماند..قابل توجهتون مام فیزیولوژی بافت و پاتو پاس کردیم..پس به خاطر چن میلیون پول بیشتر ما رو به بی سوادی محکوم نکنید..
همین که پات رو از گلیمت دراز تر میکنی ،توقعت بیشتر از سوادت هست، نشون میده نخبه نیستی.
شما پزشکان دچار اعتماد به نفس کاذبی هستید که فکر میکنید فقط شما نخبه جامعه هستید.
آزمایشگاه در هربخش متخصص همان رشته را میخواهد.
شماهم لطفا به بخش خود قانع باشید.
شما نخبگان کنکور نوجوانی با درس هایی مثل عربی و ادبیات و ریاضی هستین که هیچ ربطی به پزشکی نداره ولی ما نخبگان دوران جوانی و دروس تخصصی رشته های خودمان هستیم. اگه یه آزمون بینمون برگزار کنن الان نشونتون میدادیم کی نخبه س در دروس تخصصی!!!! شما همه چیو از ما یاد گرفتین یادتون بمونه!!!
پاتولوژیست های بیچاره. گناهم اومده بهتون!!
خانم ها و آقایانی که فله ای به تک رشته ای رای مثبت میدید! آیا میدونید اعتبار در عرصه شغلی چیه؟آیا به امتیاز یا همون رتبه پذیرش در کاردانی خودتون نگاه کردین؟پس برید یه نگاهی به رتبه کنکور بندازید و بعد بیاید دم از حق و حقوق خود بزنید.خوب.....
دوستانی که حتی نمیدونیدرزیدنتی چیه پس لطفااظهارنظرنفرماییدشماکه رقیباتون افرادی مثل خودتون بودن ونسبت به پزشکاسوادتون خیلی خیلی کمتره پس به خودتون اجازه ندیدیارزیدنت جماعت که مخ های کشورن خودتونوقیاس کنید
متأسفانه عدم قاطعيت دستگاه قضا در اجراي احكام قانموني موجب اين يكته تازي شده است. قانون بصراحت بيان مي كند كه دو دسته مي توانند آزماتيشگاه داير كنند يكي تك رشتهااي بالني كه چهار نفر باشند مي توانند آزمايشگاه عمومي آزمايشگتاهي بزنند و دوم كشساني كه تخصص آزمايشگاه دارند و سوم پاتولوژي ست ها كه مي توانند فقط پاتولوژي داير كنند مگر اينكه داراي تخصص آزمايشگاهي باشند. از عچجايب اينكه يك فرد مي تواند دو تخصص يكي آناتوميكال پاتولي و ديگري كلنيكال پاتو.لي . لذا اجازه تأسيس آزمايشگاه به تك رشته ها و دوره تكميلي به دستور تبصره 2 ماده 4 قانون مي باشد كه همه مكلف به آن هستيم. من اگر بجاي وزير بهداشت باشم دستور مي دهم هر مكس در برابر قانون گردن كشي مي مكند از دانشگاه اخراج گردد زيرا اين فرد خطرناك و مخل امنيت جامعه خواهد بود.و اگر رزيدنت هاي پاتولژي مي خواهند استعفا بدهند بفرمايند كسي مانعشان نمي شود و ديگران بصف و منتظر خالي شدن جا هستند .
بنظر بنده باید پاتولوژی برداشته بشه . دکتر باید با بیمار سرکار داشته باشه فیس تو فیس. و از اول هم غلط بوده که پا تو کفش phd ها کردن. یک اقلیم 2 تا پادشاه نباید داشته باشه
اصل صحبت اینجاست که پزشکان 7 سال چشمشون میکروسکوپ رو ندیده سپس در زمان تخصص تازه استفاده از میکروسکوپ رو آموزش دیدن .. تو این چهار سال تخصصشون مثل بچه های لیسانس تازه واحد های آزمایشگاه پاس می کنند اما از آن جایی که توی ایران پزشک سالاری رواج داره و همیشه مدیران و وزیران از پزشکان انتخاب شده اند به همین خاطر پزشکان در اولویت قرار دارند و با اون سواد کم از علوم آزمایشگاهی شروع به تاسیس و فعالیت می کنند و بقیه دکتراهای علوم آزمایشگاهی که همه علوم مرتبط و پِژوهشی و بنیادی رو بلده باید بره غاز یچرونه
پزشکان باید بروند و طبابت کنند نه اینکه یهو بعد 7 سال دروس غیر مرتبط متخصصصصصصصص آزمایشگاه شوند.
تمام دنیا در حال پیشرفت و انجام آزمایشات دقیق با استفاده از متخصصان هستند توی ایران هم دم این پزشکان رو ول نمی کنند
اینکه آزمایش باید با دقت انجام بگیره باید متخصص علوم آزمایشگاهی باشه اما در مورد درمان علائم بالینی می تونه بره پیشه پزشکان
اصلا متخصصان پاتولوژی الا حمل مهر و پول حامل هیچ دانش تخصصی آزمایشگاهی نیستند
حتی می شود دکترا های پی اچ دی رو با گذراندن چند واحد تکمیلی توان اداره تمام واحد های آزمایشگاه کرد هر چند که تقریبا تمام این افراد در طول دوره لیسانس تا دکترای تخصصی همه ی واحد ها را گذرانده اند این مطلب فقط برای اطمینان خاطر دل نگران ها گفته شد
سلام و خدا قوت به همگی
فقط میتونم اینو بگم:
کاش ای کاش و ای کاش فقط همگی ایران به اندازه یک روز هم که شده خدا محور کار میکردن و اساس دینی و حقوق را در نظر میگرفتن
ای کاش فقط یک بار هم که شده نه برای منافع شخصی بلکه برای خدمت به خلق خدا درس بخونیم و درس بیاموزیم
آمیییییییین
دوستی که خودتو پزشک معرفی میکنی و خواستار آزمایشگاهی باید به شما عرض شود کسی که قانون را نادیده گرفته پاتولوژیست ها هستند و طبق اساس نامه قانونی تصویب شده پاتولوژی یک بخش از آزمایشگاست ..محض اطلاعاتون بگم که پاتولوژی یعنی بافت شناسی و یک قسم از ازمایشگاست مثل بخش هماتولوژی ، میکروبیولوژی ، بیوشیمی ، سرولوژی و ... است و حالا ییک علوم ازمایشگاهی باید تمام این بخش ها را کامل اداره کنه و احاطه داشته باشه ...و احاطه کامل بر بافت شناسی با یک دوره کمتر از 5 ماه قطعا یک علوم ازمایشگاهی قطعا کار راحتی خواهد بود....تنها چیزی که شما را ناراحت میکنه جیبتونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
والا
من خودم کارشناس ازمایشگاه هستم ولی میبینم پاتولوژیست هایی رو ک تو ازمایشگاه ها با علم بالای ازمایشگاه کار میکنن. اگه بخوایم بگیم ک پاتولوژیست ها ار ازمایشگاه چیزی سر در نمیارن خب یک هماتولوژیست هم ممکنه از علم بیوشیمی به انداره کافی اگاهی نداشته باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
فکر کردی مردم اینقدر نمی فهمند که بدانند شما پزشک هستی؟
با سلام من هم پزشکم و هم Ph.D دارم. اما هرگز حاضر نیستم بخاطر درامدم ، جان بیماران را در خطر بندازم و به دست عده ای غیر پزشک تحت عنوان پی اچ دی و غیره بدم. و فکر میکنم تاسیس آزمایشگاه حتما باید به دست پاتولوژیست ها بالشد که توان علمی بالا دارند و بیماری را می شناسین چون در درجه اول پزشک هستند. واقعا یک بیوشیمیست یا هماتولوزیست یا ایمونولوزیست، چه درکی از بیماری دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
پزشک......مقدس؟!!!!
با سلام
جامعه ازمایشگاهی بر خلاف پاتولوژیست ها فقط و فقط خواستار حق واقعی خودشون هستن
حداقل حق ازمایشگاهیان داشتن نظامی هست که بتونه حقوق از دست رفتشون رو از پاتولوژیست ها بگیره
با سلام دکتری علوم آزمایشگاهی از همه لحاظ. باپاتولوژیست فرق دارد لطفا هرکدام آزمایشگاه خود را تاسیس کنند تو کار هم سرک نکشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
نه عزیزم پاتولوژیستها می خواهند دنیا را بخورند.قضیه این است
بالاخره نتیجه این اعتراضا چی شد؟
خود پزشکان آزمایشگاهای معتبر و پاتولوژیست های خوب و میشناسن من خودم بارها دیدم ک به بیمار توی درمانگاه میگن برو فلان آزمایشگاه یا نمونت و بده فلان کس بخونه خیلی اوقاتم آزمایش و میبینن میگن برو فلانجا تکرار کن هر کس خوب کار کنه بیکار نمیمونه .
حالا نتیجه این اعتراضا چی شد ؟
سلام،ازمایشگاه تشخیص پزشکی ربطی به آناتومی و داروشناسی ودرمان ندارد علوم ازمایشگاه با نمونه های بدن آشنا می شود تا آنجا من در این رشته بودم نمونه برداری وروش آزمایش روی نمونه های بالینی آناتومی انگل و باکتری را خوانده ایم نه درمان وروش آنرا با تداخلات دارو ومواد غذای رو ی دستها آشنا شدیم ما تمام وقت خود را به تشخیص گردانیده ایم یادتان مورد در رژیم گذشته علوم ازمایشگاه مانند پزشکی دکتری حرفه ای بود بعد بر اثر فقدان این گروه فعال از کاردانی شروع شد به مقاطع بالا یادتان باشد این رشته شوخی بردار نیست واینکه اساتید ما با سالها تجربه در تشخیص خون و مایعات بدن و روش کشت ارگانیسم هنوز بر همه شاخه های آن تسلط ندارند چهار سال تخصص که می گذرانید آیا براحتی جوابگو همه علم ازمایشگاه شد به پول می اندیشید پزشکان محترم پس تخصص ما را ناچیز فرض کردید که جواب ازمایشگاه پاتولوژی با ازمایشگاه مجاور آن فرق دارد ناچیز فرض میکنید علوم ازمایشگاه رو که این همه مشکل هست در ضمن شما را به آزمون می گذاریم ببینیم علوم آزمایشگاهی قویتر است یا پاتولوزیست در ضمن یک پاتولوژی همه کار ازمایشگاه را برابر با متخصصان ما یکجا به نمایش گذارد اگر به تنهایی همه علوم ما را پیاده کردید ودر مبارزه با متخصصان ما برنده تمام علوم ازجمله هماتولوژی و میکروبیولوژی و بیوشیمی و غیره شدید بی کم و کاست فردا همه از رشته هایمان دست کشیده جای خود را به پاتولوریست میدهیم اما اگر در رقابت علمی با ما کم آوردید شما چه خواهید کرد یک پاتولوژی در برابر متخصصان رشتهای مختلف علوم آزمایشگاهی کم می آورید چون علم گسترده شده کمی فکر کنید پزشکان متخصص تشریحی و بالینی
سلام من دکتری علوم آزمایشگاهی در رشته قارچ شناسی گرفتم اگر پاتولوژی هست به مبارزه می طلبم اگر کم آوردند بگویند راستی چرا شما تخصص بالینی و تشریح دارید باز تک رشته های انگل و قارچ و سایر گرایش علوم آزمایشگاهی در دفترچه ارشد جدا گانه برای شما گذاشته شده آیا نشانه تفاوت زیاد نمی باشد خود در دفترچه ارشد دیدم در ضمن استاد خودم نیز هم پاتولوژی خوانده بود و هم تک رشته انگل آیا اعتراضشان از کمی ونم کشیدگی یادتان نیست پاتولوژی دستها سری به دفترچه ارشد وزارت بهداشت بیندازید شاید دوستتان خبر دار شد علوم ازمایشگاه کجا و پاتولوژی کجا ببینید چشم هایتان را باز کنید تحقیق کنید معلوم است فقط به پول فکر می کنید از نظر علمی آزمونی بگذارند اما اگر کم بیاورید ضایع خواهید شد چون علم گسترده است چه جوری دست تنها جمعش می کنید کمی فکر کنید بعد وزارت بهداشت را در گیر افکار های پوسید تان کنیدعلوم ازمایشگاه مال زمان این سینا است با چهارتا دونه کتاب علامه باشید مگر میشه
چرا ازمایشگاه دست علوم آزمایشگاهی نباشد چرا جان بیمار به خطر می افتد خوبه پاتولوژیستها و دکترای علوم آزمایشگاهی هیچ کدام آزمایشها را انجام نمی دهند و فقط پرسنل و کارمندان تستها ی را می گذارند من دیپلمه قدیم با سی سال تجربه یکبار ندیدم که هیچ کدام از این گروه حضور فعال داشته باشند سوپر وایزر یا کاردان یا کارشناس علوم آزمایشگاهی بود وفقط پروانه این دکترها روی دیوار ازمایشگاه بود پس هردو در بی خاصیتی و تنبلی عین هم هستند زیادی قوی میان چون هردو به فکر جیبشان هستند در تمام طول کاریم هفته ای یکبار پاتولوژی ست و علوم آزمایشگاهی در ازمایشگاه بودند و بقیه روزها گرداندن ازمایشگاه با کارشناس علوم آزمایشگاهی بود بقیه هم تحت نظر او دسته را می گذاشتن بعد تخصص پزشکان یا دکتری علوم آزمایشگاهی کدام یک عملشان بالاتر است خدا عالمه جفت دو رشته پروانه می گذارند مدیرت پی کارهای شخصی خودشان جالب است همدیگر را می کوبند حقوق مفد میگیرند چرت هم می پرانند شما ها اصلا بعد از دکتری و ازمایشگاه زدند در ازمایشگاه هستید یا در خواب خرگوش طولانی فرو می روید
واقعا جاي تاسف داره وقتي متخصصين پاتولوژي كه اشراف كامل به كليه بخشهاي ازمايشگاه دارند و به تعداد كافي هم هستند تاسيس ازمايشگاه رو با رانت وزارت به كساني واگذار كنند كه اصلا پزشك نيستند و فقط phd غير مرتبط با پزشكي و يا نهايتا تك رشته اي هستند اين ميتونه سلامت مردم رو كاملا به خطر بندازه
در جاييكه تعداد كافى متخصص پاتولوژيست وجود داره هيچ نيازى به افراد متفرقه نيست
چرا بايد كسانى وارد اين حرفه بشوند كه هيچيك از سختى هاى مسير پزشك شدن و متخصص شدن را طى نكرده اند و هيچ اطلاعى از مسايل بالينى و تشخيص ندارند
صرف وارد بودن به خاموش و روشن كردن دستگاه به معناى پاتولوژيست بودن نيست
مشکل اینجاست بعضی پزشکا فکر میکنند فقط خودشون درس خوندند و زحمت کشیدند. ما از لیسانس داخل ازمایشگاه کار کردیم. ارشد هم همینطور. چرا پزشکان به ما میگن از راه میانبر رفتیم. خودشون چند بار یا چند سال کار آزمایشگاهی کردند که میگن پشتوانه ما هفت سال درس خوندن در مورد بدن انسانه. چیزایی هم که ما طی لیسانس و ارشد خوندیم دور از بدن انسان نبوده.
پاتولوژیست هایی که من دیدم فقط به قول یه بنده حامل مهر هستند واصلا هیچ ارتباطی به آزمایشگاه ندارند.تنها باید به امور پاتولوژی بپردازند.ضمنا دوستی که گفته بود علوم آزمایشگاهیان از درمان سررشته ندارند باید گفت که اصلا کار علوم آزمایشگاهی درمان نیست بلکه تشخیص است و درمان در مرحله بعد که به پزشک متخصص مربوط میشود.هرچند که در واحدهای درسی ما گریزی مختصر به درمان هم زده شده
از همکاران پاتولوژیستم خواهش میکنم در سایت نظر نگذارید مگر نمیبینید اینجا حتی ادب هم رعایت نمیشود .من در عجبم آیا این نظرات مربوط به همکاران پی اچ دی هست ؟!!! تا این حد توهین تا این حد حقارت .بله من حامل مهرم مثل همه همکارانم: متخصصین داخلی اطفال رادیو لوژی پوست ..... ولی برای این مهر زحمت کشیده ام سالها علم آموختم و به آن افتخار میکنم .شاید من به مانند پی اچ دی های انگل اجزای همه انگلها رو از بر نباشم ولی میدانم کدام بیماریزاست و اهمیت بالینی ان چیست. میدانم چه درمانی دارد. میدانم راه سرایتش را. میدانم دوره کمون بیماری را وبا دیدن هر انگلی آن را گزارش نمیکنم و به بیمار و پزشکش استرس وارد نمی کنم.
دوستان بحث و جنجال نكنيد، قضيه تمام شد ، رئيس جمهور محترم طى احظار وزير محترم ، به ايشون ياد آور شدن ، از دندانساز به دندانپزشك و از نسخه پيچ به دارو ساز چه خيرى ديدن مردم كه تاريخ دوباره تجربه شود .
وزير محترم هم پيشنهاد ، دادن دستور العمل تغيير خواهد كرد و دوره آموزشى به ٥ سال تحصيل با سابقه ١٠ ساله مفيد و شركت در امتحان تخصص و انجام طرح پنج ساله جهت تصويب تهيه ميگردد و از سال ١٣٩٩ ابلاغ ميگردد .
بنابر اين بحث و حديث را خاتمه دهيد و هر كى به كار خود ،
ما كه شانس نياورديم اما همكاران پاتولوژى ، انسجام و اتحادتون ستودنى بود
اگه تعرفه های شما پاتولوژیستا کمه واسه اینه که حداقل ماهی یک بار به ازمایشگاهتون سر نمیزنید ولی پزشکای دیگه همیشه تو بیمارستان و مطب بالاسر مریض و پرستار هستن شماها کجاییین.کی کار میکنه .شماها اگه یه ذره وجدان داشته باشید میفهمید که این پول حلال نیس پولی که اصلا حق شما نیست حرف از بالین بیمار میزنید حاضر نیستید بیاین ازمایشات بیمارا رو بخونید .فقط پول مفت میگیرید و اجازه نمیدید ما حداقل به سختی کارمون برسیم که مبادا حقوق ما زیاد بشه.همین الان هم یه خاطر اینکهحقوق کمتر بدین دنبال رشته های دیگه هستین باز هم وجدان ندارین و اجازه میدین یه فرد با رشته غیر مرتبط ازمایشات بیمار انجام بده این با جووون بیمار بازی کردن نیس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
همینه.ما تو آزمایشگاه دیدیم.
متاسفم متاسفم كه در اين ٤سال اين حجم آسيب براي پزشكان متخصص ايجاد شده ،phd بيكار توليد كرديد ،بارشو به دوش يك رشته تخصصي ديگه ميندازين
خوب بگين نمونه هاي سرجيكالو همين بيكارها ببينن ،ما رفتيم براحتي همه جاي دنيا ميتونيم پذيرش بگيريم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
بی ادب و طلبکار و حق ضایع کن و پولکی که هستید، مریض ها را هم به کشتن می دهید. آسیب؟
جای تاسفه.میخوان یه عده ای رو مشغول کنن ولی به چه قیمت.متاسفم واسه مسوولین.این وسط تکلیف مردم بیگناه چیه که قربانی این تصمیم میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
تکلیف مردم با امثال شما چیست سارا؟ شما از آزمایشات علوم آزمایشگاهی سر در میاورید؟ پس چرا همه کارهایتان را یک فوق دیپلم علوم آزمایشگاهی انجام می دهد؟
سلام
این سر وصدا ها توسط آقایون پاتولوژیست بی سوادیه که ذره ای برای سلامت مردم اهمیت قائل نیستند به پا شده، افرادی که فقط به فکر جیب مبارکشون هستند. خودشون هم می دونن آزمایشگاه را متخصصان و کارشناسان توانمند آزمایشگاهی می چرخونن، آقایون پاتولوژیست فقط پول می شمارن. الان هم می ترسن از درآمد صدها میلیونیشون کم بشه و سلامت مردم براشون اهمیتی نداره.
بِسْم الله الرحمن الرحيم
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت همه اساتيد.
با توجه به اينكه پزشكان متخصص پاتولوژى، موجوداتى هستند كه هيچ اطلاعى از طب و آزمايشگاه ندارند، لطفا موارد زير را مطالعه كنيد ، شايد با راهنمايى هاى ارايه شده ،راهكارى بيابيم كه پاتولوژيست ها ، ارتقاء يابند.
خدا را گواه ميگيرم ، قصد توهين به هيچ فرد يا گروهى را ندارم، و همه اساتيد علوم پايه را در رشته خودشان ميستايم. ما هم در ابتداى دوران تحصيلى پزشكى ، به مدت ٢سال و نيم دوره علوم پايه گذرانده ايم و بيوشيمى، ميكروب، قارچ، انگل، ايمنولوژى و .... را امتحان داده و پاس كرده ايم.
چند سؤال داشتم، راجع به دوره تكميلى علوم آزمايشگاهى ، در صورت امكان پاسخ بنده را بدهيد.
١) آزمون ورودى اين دوره ، همان آزمون رزيدنتى پزشكان خواهد بود؟ يا آزمون ورودى پاتولوژيست ها ، از امسال مثل آزمون مربوط به اين دوره ميشود. سوالات را چه انجمنى طرح ميكند؟
٢) طول مدت دوره براى اين همه رشته متفاوت ، يكسان خواهد بود؟
٣) چه كسانى تعيين كرده اند كه اين همه رشته مختلف، با base هاى مختلف، هر كدام بايد چه مدتى تحصيل كنند تا تخصص كلينيكال پاتولوژى بگيرند؟ آيا دوره فزيوپاتولوژى هم طى ميشود؟ ( طول مدت اين دوره براى پاتولوژيست ها، ١٨ ماه بوده، شامل همه مباحث طب داخلى و ...) آيا به نظر شما ، كلينيكال پاتولوژيست نبايد بيماريهاى گوارش، ريه، غدد، روماتولوژى، كليه، و..............
رو بداند؟ آيا( خدا وكيلى ) به نظر شما، مثلا يك PHD ميكروب شناسى، بدون اينكه هاريسون خون را خوانده باشد و البته فهميده باشد، ميتواند مباحث خون كتاب هنري را بخواند و البته بفهمد؟ آيا در دوره فيزيوپاتولوژى ، در پايان هر مبحثى، در آزمون پايان دوره، همراه با دانشجويان پزشكى ، شركت ميكنند؟
٤) آيا آزمون ارتقايى در كار خواهد بود؟
آيا آزمون ارتقاء ، همان آزمون ارتقاء پاتولوژيست ها خواهد بود؟
٥) آيا امتحان بورد اين دوره، همان امتحان بورد پاتولوژيست ها خواهد بود؟
٦) چند سؤال در امتحان بورد اينها خواهد بود؟
٧) نمره قبولى گواهى نامه و دانشنامه ، چند خواهد بود؟
٨) آيا به فارغ التحصيلان ، نظام پزشكى خواهند داد؟
٩) آيا فارغ التحصيلان اين دوره، مثل پاتولوژيست ها و ساير پزشكان متخصص، ٢ سال ضريب k خواهند داشت؟
١٠) آيا فارغ التحصيلان براى ورود به شهر هاى بزرگ، مثل پاتولوژيست ها و ساير پزشكان متخصص نياز به ٣٦٠ امتياز خواهند داشت؟
١١) آيا به فارغ التحصيلان ، پروانه مطب هم ميدهند؟
اين سوالاتى است كه در ذهن همه پاتولوژيست هاى جوان هست.
اگر فكر ميكنيد، ارزش پاسخگويى رسمى ، دارند.
و من الله توفيق
ازمایشگاهیان عزیز. چرا بیخودی چونه میزنید؟ حق کاملا با پاتولوژیست هاس. جان بیماران را به خطر نندازید!
شما هنوز متوجه کرامات مهر پاتولوژیستا نشدید؟
همین که این مهر توسط منشی ازمایشگاه پای جواب میخوره؛ کلا بیمار بهبود پیدا میکنه میره خونه ش
تکلیف مردم بیگناه اونجایی مشخص میشه که همین هفته پیش رزیدنت پاتولوژی میاد تو ازمایشگاه میگه ادرار بابامو چک کردم؛ جوابتون اشتباهه
بعدش کاشف به عمل میاد اقای دکتر! به جای ته نشین؛ نمونه رو مستقیم دیدن
اشکال از پاتولوژیست هاست ک از همون اول محکم جواب چنین فرصت طلبهایی رو ندادن ک جرات چنین جسارتهایی کنن وگرنه ک همه تخصص های پزشکی در معرض حسادته عده ای فرصت طلب است ولی چون اکثر پاتولوژیستا شخصیت های نجیب و آرومین مورد سواستفاده واقع شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
مثل بچه ها حرف می زنید.
بِسْم الله الرحمن الرحيم
با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت استاد محترم.
خدا را گواه ميگيرم ، قصد توهين به هيچ فرد يا گروهى را ندارم، و همه اساتيد علوم پايه را در رشته خودشان ميستايم. ما هم در ابتداى دوران تحصيلى پزشكى ، به مدت ٢سال و نيم دوره علوم پايه گذرانده ايم و بيوشيمى، ميكروب، قارچ، انگل، ايمنولوژى و .... را امتحان داده و پاس كرده ايم.
چند سؤال داشتم، راجع به دوره تكميلى علوم آزمايشگاهى ، در صورت امكان پاسخ بنده را بدهيد.
١) آزمون ورودى اين دوره ، همان آزمون رزيدنتى پزشكان خواهد بود؟ يا آزمون ورودى پاتولوژيست ها ، از امسال مثل آزمون مربوط به اين دوره ميشود. سوالات را چه انجمنى طرح ميكند؟
٢) طول مدت دوره براى اين همه رشته متفاوت ، يكسان خواهد بود؟
٣) چه كسانى تعيين كرده اند كه اين همه رشته مختلف، با base هاى مختلف، هر كدام بايد چه مدتى تحصيل كنند تا تخصص كلينيكال پاتولوژى بگيرند؟ آيا دوره فزيوپاتولوژى هم طى ميشود؟ ( طول مدت اين دوره براى پاتولوژيست ها، ١٨ ماه بوده، شامل همه مباحث طب داخلى و ...) آيا به نظر شما ، كلينيكال پاتولوژيست نبايد بيماريهاى گوارش، ريه، غدد، روماتولوژى، كليه، و..............
رو بداند؟ آيا( خدا وكيلى ) به نظر شما، مثلا يك PHD ميكروب شناسى، بدون اينكه هاريسون خون را خوانده باشد و البته فهميده باشد، ميتواند مباحث خون كتاب هنري را بخواند و البته بفهمد؟ آيا در دوره فيزيوپاتولوژى ، در پايان هر مبحثى، در آزمون پايان دوره، همراه با دانشجويان پزشكى ، شركت ميكنند؟
٤) آيا آزمون ارتقايى در كار خواهد بود؟
آيا آزمون ارتقاء ، همان آزمون ارتقاء پاتولوژيست ها خواهد بود؟
٥) آيا امتحان بورد اين دوره، همان امتحان بورد پاتولوژيست ها خواهد بود؟
٦) چند سؤال در امتحان بورد اينها خواهد بود؟
٧) نمره قبولى گواهى نامه و دانشنامه ، چند خواهد بود؟
٨) آيا به فارغ التحصيلان ، نظام پزشكى خواهند داد؟
٩) آيا فارغ التحصيلان اين دوره، مثل پاتولوژيست ها و ساير پزشكان متخصص، ٢ سال ضريب k خواهند داشت؟
١٠) آيا فارغ التحصيلان براى ورود به شهر هاى بزرگ، مثل پاتولوژيست ها و ساير پزشكان متخصص نياز به ٣٦٠ امتياز خواهند داشت؟
١١) آيا به فارغ التحصيلان ، پروانه مطب هم ميدهند؟
اين سوالاتى است كه در ذهن همه پاتولوژيست هاى جوان هست.
اگر فكر ميكنيد، ارزش پاسخگويى رسمى ، دارند.
و من الله توفيق
سلام
دوستان علوم آزمايشگاهي و رشته های مشابه چرا دوست دارن خودشون رو با متخصصین پاتولوژی که جز نخبه های پزشکی هستن مقایسه کنن،شما چی از پاتو میدونین که خودتون رو متخصص میدونید،یا کسانی که میگن ما میخایم مناظره علمی با پاتولوژیست ها داشته باشیم،این دقیقا مثل اینه که یه کارگر ساختمان بگه میخام با یه مهندس عمران مناظره علمی داشته باشم،لطفا جهت بیدار شدن از خواب و رویا اول رتبه های کنکور خودتون رو با پزشکان مقایسه کنید بعدا صحبت کنید.
من خودم دانشجوی علوم آزمایشگاهیم اما یک جانبه طرف رشته خودمو نمیگیرم...تمام نظرات دوستان عزیز نشون دهنده کمبود توانایی ما ایرانیای گرامی در کار گروهیه...نه دکترای ازمایشگاه حاضرن یه پاتولوژیست رو کنار خودشون تحمل کنن و نه برعکس پاتولوژیست ها که مارو نامتخصص و رتبه ۳هزار میبینن...چیزی که بدیهیه لازم بودن کار گروهی هردوی این ها درکنار هم و با مشورت همه نه انحصاری بودن یک طرف...اما یکی از دوستان که این دوتا رشته رو قیاس کرده بودن با مثلا ببنایی سنج و متخصص بینایی یکم فکر کنید میبینید اصلا ربطی نداره چون اینجا بحث سر اینه که هرکدون از دکتر علوم ازمایشگا و متخصص پاتولوژی توی یه چیزی تخصص دارن که دیگری ندارن
ایشالله یه روزی باهم مهربون تر باشیم
متاسفم برای کشوری که سلامت مردم براش مهم نیست،اخه اون که با۳۰هزار رفته دانشگاه آزاد علوم ازمایشگاهی خونده چی حالیش میشه که جون مردم می دین دستش،خدا ریشه بعضی ها جمع کنه که فقط بفکر رانت هستن
از همه عزیزانی که میگن متخصصین علوم ازمایشگاهی علم کافی ندارن دعوت نیکنم بیان تو ازمایشگاه یه تست اونا بزارن یه تست ما و جوابو با ازمایشگاه مرجع مقایسه کنیم من نمیدونم با کدوم عقلو منطقی میگن کسی که دو سال پای میکروسکپ بوده از کسی که ده سال پای میکروسکپ بوده ماهر تره دوستان لطفا با عقل حرف بزنین :) شما برو فشار خونتو بگیر گلم به ازمایشگاه کار نداشته باش :)
پاتولوژیست ها چه زیاده خواهند.متاسفم برای چنین آدمهایی.حق شما که سر جایش است.مشکل کجاست؟آیا به شما مجوز نمی دهند یا مشکل اینجاست که دنیا فقط باید برای شما باشد؟اگر بقیه هم اینطور فکر کنند شما هم ضرر می کنید.این چه اخلاقی است در قشر پزشک؟به مرسص که نمی رسید که پول هنگفتی که می گیرید حلال باشد،ادب هم که ماشاالله،پول حرام مزه دارد برای شما؟
سلام دوستان خسته نباشید
من خارج از ایران هستم و تازه شروع به خواندن پاتولوژی کردم.واین جا یه قانونی که داره باید هفته یکبار ازمایش بدیم.میخواستم بدونم ایا در ایران هم اینجوریه!؟
من متوجه نمیشم چرا پاتولوژیست ها خودشون با لیسانس علوم آزمایشگاهی مقایسه میکنن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار