بازدید 22886

اخراج، مجازات استفاده از پایان‌نامه دیگران

معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از تدوین «شیوه‌نامه اجرایی تشدید مجازات دانشجویان متخلف مقطع کارشناسی ارشد و دکترا» در بخش سرقت علمی توسط سازمان امور دانشجویان و ارائه آن به سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.
کد خبر: ۴۵۰۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸ 20 November 2014
بعد از تاکیدهای رییس‌جمهور و معاونان وزارت علوم بر لزوم برخورد با تقلب علمی، شیوه‌نامه اجرایی تشدید مجازات دانشجویان متخلف بالاخره تدوین شد و قرار است به زودی اجرایی شود. گرچه برخی معتقدند برخورد با تخلفات به تنهایی برای جلوگیری از وقوع آنها کافی نیست و آنچه باید اصلاح شود روندی است که دانشجویان را به طور گسترده به سوی خرید و فروش پایان‌نامه و مقاله برده است. با این حال وجود شیوه‌نامه‌ای برای مجازات دانشجویان می‌تواند آغازی برای جلوگیری از این تخلفات باشد.

معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از تدوین این شیوه‌نامه توسط این سازمان خبر داد.

ابوالحسن ریاضی به ایسنا گفت: پیش‌نویس این شیوه‌نامه با توجه به تغییر ساختار هرم دانشجویی کشور و افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین سیاست‌ وزارت علوم در ارتقای کیفی دانشگاه‌ها تدوین شده است.

او در مورد مواردی که این شیوه‌نامه به آن پرداخته است، توضیح داد: در این شیوه‌نامه تخلفاتی مانند استفاده از پایان‌نامه دیگران، استفاده از مقالات دیگران، استفاده از منابع بدون ذکر نام،‌ خرید و فروش پایان‌نامه و ... مورد بررسی قرار گرفته شده و مجازات‌ها متناسب با هر تخلف در نظر گرفته شده است.

معاون سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در مورد مجازات‌های در نظر گرفته شده، اظهار کرد: مجازات‌هایی از قبیل محرومیت از تحصیل، محرومیت از آزمون‌ها و ... متناسب با هر تخلف در نظر گرفته شده است. شدیدترین مجازات برای تخلف استفاده از پایان‌نامه دیگران است که مجازات این تخلف اخراج دانشجو از دانشگاه است.

ریاضی به این سوال که این آیین‌نامه چه زمانی به مرحله اجرا می‌رسد،‌گفت: تعیین زمان دقیق اجرای آن جزو مسوولیت‌های سرپرست وزارت علوم است اما امیدواریم این آیین‌نامه تا پایان آذرماه به مرحله اجرا برسد.

به گزارش جهان صنعت، خرید و فروش پایان‌نامه و مقاله به وفور در اطراف مراکز دانشگاهی از جمله میدان انقلاب تهران در جریان است. شرکت‌هایی که اقدام به تهیه این مقالات و پایان‌نامه‌ها می‌کنند با عنوان شرکت‌ها و دفاتر پژوهشی مشغول به فعالیت هستند و هیچ‌گونه قانونی برای برخورد با آنها وجود ندارد. با وجود اینکه تخلف این‌گونه مراکز محرز به نظر می‌رسد، از نظر حقوقدانان به دلیل عدم جرم‌انگاری از نظر قانونی، فعالیت‌هایشان بدون هیچ مزاحمتی ادامه دارد.

گزارش‌های گوناگون از خرید و فروش پایان‌نامه حاکی از این است که قیمت پایان‌نامه آماده برای رشته‌های مختلف بین 600 هزار تا سه میلیون تومان در نوسان است و تهیه‌کنندگان پایان‌نامه‌ها به نسبت میزان کار و رشته متقاضی خرید، هزینه‌ای از او دریافت می‌کنند.

از سوی دیگر خریداران این پایان‌نامه‌های آماده و مقاله‌ها، به دلیل تبادل‌نظر با اساتید و اعلام نظر آنها به تهیه کننده پایان‌نامه، شانس بسیاری برای پنهان ماندن اقدامشان دارند. به طوری که بسیاری از این پایان‌نامه‌ها بدون اینکه راز تقلبی بودن‌شان فاش شود وارد کتابخانه دانشگاه‌ها می‌شوند و دانشجویان بابت آنها نمره قبولی می‌گیرند.

رییس‌جمهور 22 مهرماه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مساله کپی‌برداری و تقلب علمی در دانشگاه‌ها گفته بود: شان علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر علامت سوال قرار گیرد بنابراین دستگاه‌های مرتبط باید برای مقابله با این‌گونه اقدامات فعال شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۴
بد نیست، یعنی بهتره بگیم اصلا خوبه، اما این فقط یک مسکن خوب و البته بسیار ضعیفه، سرقت علمی در دانشگاه های ما سرطان پیشرفته ای که نیازمند شیمی درمانی قدرتمندتر و عمیقیه، طبق قوانین وزارت علوم دانشحویان تحصیلات تکمیلی باید به تحصیل تمام وقت اشتغال داشته باشن اما با این جذب کمی دانشجو و سرانه عحیب و غریب استاد، پایان نامه از جایگاه پژوهش به جایگاه یک فرایند اداری اجباری تنزل کرده که بخصوص برای دانشجوهای مشغول به کار اخلاقی ترین گزینه ممکنه، راه حل واقعی این مساله، محدودسازی کمی دوره های ارشد و دکترا به همراه اشتغال تمام وقت دانشجو و بازسازی و بازآموزی دانش تخصصی اعضای هیات علمی هست نه اخراج دانشجو، این دانشجویان معلول هستند و نه علت
پاسخ ها
حسن پور
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
وقتی یک استاد دانشگاه با هزار مصیبت استخدام می شود و ماهی 2 میلیون و پانصد هزار تومان حقوق می گیرد و در مقابل یک پزشک عمومی با 5 سال تحصیل کمتر و به مراتب زحمت کمتر 8 تا 10 میلیون می گیرد چه جای این صحبتهاست.
باید با این فروشندگان پایان نامه برخورد قاطع و موثر صورت بگیرد. همچنین، دانشجویانیکه که از این فروشندگان پایان نامه می خرند باید اخراج شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
دوست عزیز اینهایی که منفی میدهند دقیقاً چه کسانی هستند؟
دوستان چرا نباید برخورد شود؟
برای استاد چه چیزی در نظر گرفته می شود؟ استادی که از یک دانشجوی متقلب و متخلف حمایت می کند چطور؟ استادی که مقاله دختر خود با یک رشته خاص را در مجله ای با موضوعی دیگر که خودش جزء هیات تحریریه آن هست چاپ می کند چطور؟ همه قوانین برای دانشجوهاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
بله. درست. گاهی اساتید مقالات بی محتوا یا کپی شده ارسال میکنند و با آن دانشیار و استاد می شوند؟!!!! برای اینها فکری نمی شود؟
وقتی چنین مشکلی مختص دانشجویان نیست و اساتید هم از این مشکلات دارند باید فقط دانشجویان را برررسی کرد؟ نباید دانشیاری و استادی چنین اساتیدی را باطل کرد؟
مشکل اینها زمانی دامنگیر محققین کشور میشود که نشریات معتبر جهانی در کنار بهانه تحریم وجود این توع از تقلبها را نیز بهانه رد کردن مقالات محققین ایرانی قرار دهند!
قطعا استفاده از پایان نامه جرم نیست. آن هم مدرکی است مثل کتاب، مقاله، طرح پژوهشی و .... الان از پایگاه پروکوئست هزار تا پایان نامه هم بخواهی میتونی بخری. جرم استناد علمی نکردن و سوء استفاده است. اگر استاد راهنما واقعا استاد راهنما باشه این مشکلات پیش نمی یاد
خوب که چی؟ شما اصلا انیشتین تربیت کن وقتی قراره بیاد بیرون بیکار بمونه به چه دردی می خوره؟
این راهش نیست. البته قصد جسارت به کارشناسان ذیربط ندارم اما این راهش نیست!
اگر بین دانشجویان بطور نامحسوس بررسی کنید همه آنها بدون استثنا تمایل دارند خودشان تحقیق کنند و بدست خودشان پایان نامه بنویسند و مورد توجه مجامع علمی داخل و خارج قرار بگیرند و سالیان سال به آن افتخار کنند...
اما چرا این اتفاق نمی افتد:
1-کجاست امکانات بهینه تحقیق؟ در مسیر تحقیق به هر ارگانی مربوط میشوی کسی تحویلت نمیگیرد. یک مزاحم هستی برای کار روزمره آنها! حتی اگر نتیجه تحقیقت بدرد آنها بخورد.
2- کجاست زمان؟ برای استادی که راهنمای پنجاه نفر است در حالیکه سقف قانونی آن به تعداد انگشتان دست نیست مگر وقتی هم باقی می ماند؟! با این مقامات و شغل های متعدد و متنوعی که تقریبا" همه آنها دارند. دانشجوی بیچاره در راهروهای دانشگاه دنبال استاد می دود تا پاسخ سوالی را بگیرد...
3- پول کجا بود؟! آقا جان تحقیق هزینه دارد. با این اوضاع پرداخت پژوهانه که عجبا استاد بیشتر و خیلی بیشتر از دانشجو میگیرد و مبلغ خنده داری به دانشجو میرسد چگونه می توان انتطار تحقیق درست حسابی داشت؟ این مبلغ ناچیز هم آنقدر دوندگی دارد که دانشجو بی خیالش می شود. این برای دولتی ها بود. وضع شهریه پردازها که واویلا است. تا به مرحله پایان نامه برسد دارون دار خود را شهریه داده است...
دانشجوی تحقیق کننده به چشم خود میبیند که دانشجوی متقلب زودتر و راحت تر از او فارغ التحصیل می شود
این شرایط دانشجو را وادار می کنند علیرغم میل باطنی خودش اقدام کند و حالا هم تمام کاسه کوزه ها را سر او می شکنند. والله آدم شرم می کند. قبول دارم جرم جرم است اما شما بیا اول شرایط را درست کن بعد از آن اگر کسی تخلف کرد مجرم واقعی است یقه او را بگیر
بایستی اول استاد و بعد دانشجو را مجازات کرد. استادی که حق التدریس پایان نامه را گرفته و نمی داند محتوای پایان نامه از کجا آمده است بایستی مجازات شود. مطمئن باشید مشکل حل خواهد شد.
استادهایی که ازدانشجویان ترجمه می خوان و بعد اونو به اسم خودشون چاپ می کنن چی ؟ نه آقاجون. این خانه از پای بست ویران است.
مسئولیت تقلب ‌های صورت گرفته، اگر نگوییم صد در صد، بیش از نود درصدش برعهده‌ی اعضای هیئت علمی است. در شرایطی که اعضای هیئت علمی به شدت در زمینه‌ی راهنمایی پایان‌نامه کم‌کاری می‌کنند و وظایف‌شان را اصلاً انجام نمی‌دهند، این دانشجو است که باید قربانی کم‌کاری استاد راهنما شود؟
مگر کار پایان‌نامه با هدایت و راهنمایی استاد راهنما پیش نمی‌رود؟ آیا او مسئولیتی در زمینه‌ی پایان‌نامه‌ای که به خاطر آن پول دریافت می‌کند به عهده‌اش نیست؟ آیا وقتی در پایان‌نامه‌ای تقلب صورت می‌گیرد، این استاد راهنما نیست که با توجه به تجربه‌ی علمی‌اش بایست مورد توبیخ قرار گیرد؟ آیا او نیست که مسئولیت پیش بردن تحقیق را به عهده دارد؟ آیا داورانی که نظارت بر کار تحقیق و بررسی دفاعیات را به عهده دارند کم‌کاری نکرده‌اند؟
دانشجو کسی است که در بازار علم کم‌ترین تجربه را دارد و به ندرت سره را از ناسره تشخیص می‌دهد، چرا او باید قربانی کم‌کاری فراوان اعضای هیئت علمی باشد؟
این معضل از کجا شروع شده
از بیکاری و بی پولی عده ای تحصیلکرده این مملکت که به جای تخقیق و پژوهش مجبورن دنبال یک لقمه نان برای زن و بچه خود باشند.
اقدام به پایان نامه نویسی میکنند
در حقیقت شان علمی کشور به دلیل نبود حامی مالی تحصیلکرده این مملکت زیر سوال میره اقای رییس جمهور
لطفا قبل از هر اقدامی ببینید کسی که پایان نامه مینویسه و اکثرا مجبور هم هستن چه طور زندگی می کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل