بازدید 32760
۱
«پنجمعه» با «تابناک»؛

فیلم: تک‌نوازی تار استاد فرهنگ شریف را بشنوید

گالری اثر ۲۱ آذر میزبان نقاشی‌های آیدین آغداشلو است. این نمایشگاه اولین نمایشگاه انفرادی آغداشلو پس از چهل سال است‌. گالری اعتماد از سوم تا هجدهم ‌آذر، آثار حجمی و مجسمه‌های پرویز تناولی و گالری ساربان نیز آثار خوش‌نویسی غلامحسین امیرخانی را نمایش می‌دهد.‌
کد خبر: ۴۵۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۱ 20 November 2014
آخرین پایان هفته آبان ماه در حالی فرارسید که بنا بر روال معمول هر پاییز، برنامه‌های فرهنگی و هنری به اوج رسیده و بیش از هر نقطه‌ای، گالری‌‍‌های پایتخت، میزبان مجموعه‌ای از برنامه‌های متفاوت هستند که با نیم نگاهی به آنها می‌توانید برنامه‌های آخر هفته‌تان را تکمیل کنید؛ برنامه‌هایی که «تابناک» از میان اعلام‌ها گرد آورده است.

به گزارش «تابناک»، این پنجشنبه و جمعه که سپری شود، باید به استقبال آذرماه رفت؛ ماهی که آهسته آهسته برنامه‌های فرهنگی و هنری را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و با فرا رسیدن جشنواره‌های فجر، نگاه اهالی فرهنگ و هنر به آن سمت و سو جلب خواهد شد اما تا رسیدن به آن مقطع، چند هفته‌ای باقی است و این آخر هفته‌ها را نیز همچون همین آخر هفته پیش روی، می‌توان با‌‌ همان روال گذشته به پیگیری برنامه‌های هنری پرداخت.

پیش از این‌ها اما دعوتتان می‌کنیم تا به نوای تار استاد فرهنگ شریف گوش بسپارید. استاد فرهنگ شریف، از نوازندگان سر‌شناس و برجسته و صاحب سبک تار ایرانی است. او از چهار سالگی تحت تأثیر آموزش موسیقی به وسیلهٔ پدرش و نیز رفت‌وآمد بزرگان موسیقی به منزل آن‌ها خصوصاً عبدالحسین خان شهنازی برادر حاج علی اکبرخان شهنازی، موسیقی را فرا گرفت. پدر فرهنگ شریف دکتر داروساز بود و با اهل هنر نیز معاشرت می‌کرد.

این آخر هفته در گالری‌ها چه می‌گذرد؟

او تار را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داو‌د، تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی آموخت، اما شیوهٔ نوازندگی وی به اساتیدش شباهتی ندارد و مخصوص خود اوست. وی از تکنوازان و بداهه‌نوازان سر‌شناس موسیقی ایرانی شناخته می‌شود. در ‌دوازده سالگی نخستین تک‌نوازی خود را که‌ زنده از رادیو پخش می‌شد با موفقیت اجرا کرد و به دنبال آن در اغلب برنامه‌های گل‌ها به عنوان تک نواز آواز، خوانندگان برنامه را همراهی می‌کرد.

یکی از مهم‌ترین و دلنشین‌ترین سبک‌های نوازندگی تار متعلق به اوست. وی با ابداعاتی که در نحوهٔ انگشت‌گذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار انجام داده، از تار صدایی کاملاً متفاوت به وجود آورده که بسیاری معتقدند زیبا‌ترین صدای تولید شده از ساز تار است.

وی با قریحهٔ بی‌مانندش، ملودی‌هایی بسیار لطیف و زیبا ساخته ‌است. استفاده از ظرفیت‌های تار در صدادهی‌های متنوع، سکوت‌های سنجیده، آفرینش جملاتی فارغ از قالب‌های ردیف، جواب‌های کوتاه و مؤثر، اجرای ماهرانه انواع کشش‌ها و مالش‌های طولی و عرضی که ریشه در روش‌های ویولن‌نوازی ایرانی دارد، تکیه بر خیال آزاد و قدرت ایجاد موقعیت‌های خلسه‌آور در هنگام تک‌نوازی و آفرینش کوک‌های گوناگون اختصاصی از ویژگی‌های برجسته هنر نوازندگی فرهنگ شریف به‌شمار می‌رود به گونه‌ای که سبک و اسلوب نوازندگی‌اش منحصر به خود او بوده و از ساز هیچ نوازنده‌ای به غیر از ساز خودش شنیده نشده است. او چند سال به آمریکا سفر کرد و در دانشگاه‌های معتبر آنجا نیز کرسی استادی داشت. استاد فرهنگ شریف دارای نشان درجه یک هنری ـ معادل دکترا ـ است.

اما این هفته در گالری‌ها چه می‌گذرد؟ گالری آریا روز پنجشنبه۲۹ آبان شاهد افتتاح نمایشگاه ساخته‌های چوبی حمزه دفاعی است. این نمایشگاه تا ۷ آذر ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به آدرس خیابان ولیعصر، بالا‌تر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ مراجعه کنند.

گالری بوم نمایشگاه گروهی نقاشی «سه نگاه» را جمعه ۳۰ آبان افتتاح می‌کند. در این نمایشگاه که تا ۱۲ دی ماه ادامه دارد، آثاری از بیتا وکیلى، طاهره صمدى طارى و بهار بهبهانى‌ به نمایش گذاشته می‌شود. این گالری در خیابان ولى عصر، بالا‌تر از نیایش، ارمغان غربى، پلاک ١١ واقع شده است.

مهین کاویانی نمایشگاهی از نقاشی‌های خود را که پرتره‌هایی از خودش در آینه هستند، در گالری نقش جهان برگزار می‌کند. نمایشگاه «در آیینه» شامل ۱۳ تابلوی نقاشی است که همه در ابعاد ۷۰×۱۰۰ سانتی‌متر هستند. این تابلو‌ها پرتره‌های خود هنرمند در آیینه را به ‌نمایش می‌گذارند. این کار‌ها با سبک خاص جزء به کل خلق شده‌اند و تکنیکشان استفاده از پهنای گرافیت (مغز مداد) در ابعاد مختلف است. نمایشگاه نقاشی‌های این هنرمند ۳۰ آبان تا ۵ آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در گالری نقش جهان به نشانی خیابان نیاوران (باهنر)، از میدان یاسر به سمت تجریش، کوچه همایونفر، کوچه سعدی، کوچه حافظ، خیابان آیت‌الله محمودی، شماره ۹ میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

گالری ساربان آثار خوشنویسی غلامحسین امیرخانی را از ۳۰ آبان تا ۲۰ آذر نمایش می‌دهد. این گالری در خیابان دکتر بهشتی، میدان تختی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک۸ واقع شده و هر روز به جز سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بینندگان است.

گالری آن، روز جمعه ۳۰ آبان‌ماه میزبان نمایشگاه آثار کوروش انگالی با نام «کاوش فرا‌تر در خویش» است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه جز شنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۲۰ به گالری آن واقع در ونک، خیابان سئول، شماره ۴۰ مراجعه کنند.

گالری طراحان آزاد میزبان نقاشی‌های سلمان خوشرو است که انسان را در ابعاد واقعی‌اش نقاشی‌ کرده است. این هنرمند مجموعه‌ای از ۱۲ اثر خود را با نام «پروتگونیست» به‌نمایش گذاشته است. نمایشگاه «پروتگونیست» از ۲۳ آبان تا ۱۴ آذرماه هر روز از ساعت ١۶ تا ٢٠ در نگارخانه طراحان آزاد واقع در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ برپاست.

گالری آب/‌انبار از ۳۰ آبان تا ۲۱ آذر آثار ویدئوـ چیدمان فرهاد کلانتری با نام «ستاره‌های ارومیه» را نمایش می‌دهد. این گالری در آدرس خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، کوچه روشن‌منش، پلاک ۲ قرار دارد و هر روز به جز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۲۰ فعال است.

گالری شیرین در محل جدید خود میزبان آثار ایمان صفایی با نام «عامیانه» است. این نمایشگاه از ۳۰ آبان تا ۱۲ آذر برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز دوشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به آدرس کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک۵ مراجعه کنند.

گالری آبی از ۳۰ آبان تا ۱۸ آذر نمایشگاه نقاشی‌های دلارام آشتیانی را برگزار می‌کند. این گالری در آدرس خیابان دولت، دیباجی جنوبی، روبه‌روی پارک ارغوان، کوچه مژگان، پلاک۴۱ قرار دارد و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از آثار دیدن کنند.

گالری آران از ۳۰ آبان تا ۱۷ آذر آثار حجمـ چیدمان ماندانا مقدم را به نمایش می‌گذارد. آران هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در آدرس کریم‌خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲ فعال است.

گالری سیحون نیز از روز جمعه ۳۰ آبان میزبان نمایشگاه «هنرهای تبسمی» کامبیز درم بخش می‌شود. این نمایشگاه تا ۱۲ آذرماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار همه روزه غیر از دوشنبه‌ها به نشانی خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱، گالری سیحون مراجعه کنند.

نگارخانه الهه نمایشگاه نقاشی علیرضا میرزا‌رضایی را ۲۳ آبان افتتاح می‌کند. این نمایشگاه تا ۱۰ آذر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برپاست. گالری الهه در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک ۳ قرار دارد.

گالری راه ابریشم آثار عکس، ویدئو و چیدمان داریوش کیانی را با نام «افزودنی‌های مجاز» نمایش می‌دهد. این نمایشگاه از ۳۰ آبان تا ۱۰ آذر برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به آدرس خیابان لواسانی (فرمانیه غربی)، بین شهروند و آبکوه، شماره ۱۰۳ مراجعه کنند.

گالری اعتماد نقاشی‌های مصطفی چوب‌تراش را از ۳۰ آبان تا ۱۱ آذر نمایش می‌دهد. گالری اعتماد دو هم از روز جمعه ۳۰ آبان‌ماه میزبان نقاشی‌های پروین امیرقلی است. گالری اعتماد سه نیز تا ۱۸آذر آثار حجمی و مجسمه‌های پرویز تناولی را نمایش می‌دهد. این نمایشگاه هر روز به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در آدرس نیاوران، میدان یاسر، خیابان صادقی قمی، خیابان بوکان، پلاک ۴ برپاست.

گالری هما از ۳۰ آبان تا ۱۱ آذر میزبان نمایشگاه نقاشی‌ امیرناصر اخلاقی با عنوان «نقطه ته خط» است. گالری هما در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک واقع است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت ۱۱ تا ۱۹ به گالری مراجعه کنند.

ششمین نمایشگاه کلکسیون پاییزه گالری «شمس» امسال نیز مانند سال‌های گذشته با آثاری از هنرمندان معاصر ایران گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه آثاری از ۲۸ هنرمند در زمینه‌های نقاشی‌، نقاشی‌خط و عکس در معرض نمایش و فروش گذاشته می‌شود. ششمین نمایشگاه کلکسیون پاییزه گالری «شمس» روز جمعه، ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۳ ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری شمس واقع در خیابان فرمانیه، ‌ خیابان سعیدی (بین خیابان پاسداران و کامرانیه)، بن‌بست مهمانکده، ‌ شماره گشایش می‌یابد و تا ۱۲ آذرماه هر روز به‌جز پنجشنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

نگارخانه لاله نقاشی‌های مرتضی اسدی را با عنوان «من و پاییز» از ۳۰ آبان تا ۱۲آذر نمایش می‌دهد. این گالری هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۹ در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی فعال است.

گالری ماه مجموعه آثار نقاشی رضا بهاروند را از ۳۰ آبان تا ۱۸ آذر نمایش می‌دهد. نمایشگاه «وضعیت زرد» هر روز به جز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در آدرس خیابان آفریقا، کوچه گلستان، شماره ۲۶ برپاست.

گالری خاک از ۳۰ آبان تا ۲۰ آذر آثار محسن وزیری مقدم را نمایش می‌دهد. این مجموعه که «شهود رنگ» نام دارد هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در خیابان شریعتی، دو راهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، شماره یک در معض دید علاقه‌مندان است.

نگارخانه والی نمایشگاه نقاشی احمد خلیلی‌فرد را از ۳۰ آبان تا ۱۱ آذر برگزار می‌کند. در این نمایشگاه ۱۷ تابلوی نقاشی با تکنیک ترکیبی رنگ روغن و اکریلیک روی بوم روی دیوار می‌رود. این نمایشگاه عنوان خاصی ندارد و در ادامه‌ سبک کاری خاص این هنرمند است. این گالری هر روز از ۱۶ تا ۲۰ در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ فعال است.

گالری جرجانی از ۳۰ آبان تا ۱۰ آذر نقاشی‌های‌ احمدرضا اکبری را به نمایش می‌گذارد. گالری جرجانی در خیابان ولیعصر، بالا‌تر از پارک وی، کوچه خیام، پلاک ۴، زنگ ۱ واقع شده است.

علی‌اصغر قره‌باغی پس از ۶۰ سال فعالیت و نقد هنری، نخستین نمایشگاه آثارش را برگزار می‌کند. این نمایشگاه با اصرار دوستان این هنرمند از جمله جواد مجابی و بهزاد شیشه‌گران که در جریان آثار این هنرمند بودند، برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند برای دیدن نمایشگاه «عشق نهانی» از ۲۳ آبان‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری مینا به نشانی پاسداران، گلستان دوم (شهید فلاح‌زاده)، شماره ۱۲۰ مراجعه کنند.

گالری ایده پارسی عکس‌های فراز حبیب اللهیان را با نام «تن آدمی شریف است به جیب آدمیت» از ۳۰ آبان تا ۵ آذر نمایش می‌دهد. این گالری در خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک ۲۸ واقع است. هر روز به جز پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۷ تا ۲۱ پذیرای بینندگان است.

گالری فرامرزی از ۳۰ آبان تا ۲۰ آذر نمایشگاه گروهی نقاشی از آثار علی اکبر صادقی، حسین ماهر و علی فرامرزی را با نام «نیست» برگزار می‌کند. این گالری در آدرس میدان ونک، خیابان ونک، روبروی مرکز خرید ونک، کوچه ارم، پلاک ۶ واقع است و هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان است.

گالری گلستان آثار نقاشی شهرزاد قاضی زاهدی را از ۳۰ آبان تا ۵ آذر نمایش می‌دهد. علاقه‌مندان به دیدن این آثار هر روز به جز پنج‌شنبه از ساعت ۱۶تا ۲۰ می‌توانند به آدرس خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ مراجعه کنند.

گالری ویستا هم از ۳۰ آبان تا ۱۱ آذر نقاشی‌های زهرا مرصوص را با نام «رویاپردازی‌های زنانه» به نمایش درمی‌آورد. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این مجموعه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به نشانی خیابان می‌رعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ مراجعه کنند.

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مصطفی دشتی از ۱۹ آبان‌ماه در گالری پردیس ملت برگزار شده است. دشتی که پیش از این آثارش در نمایشگاه گروهی «بیان و انتزاع» در گالری پردیس سینمایی ملت به ‌نمایش درآمد، نمایشگاهی انفرادی از آثار انتزاعی خود را در این گالری برگزار کرده است. نمایشگاه مصطفی دشتی تا ۸ آذرماه هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در گالری ملت واقع در خیابان ولی عصر (عج)، بزرگراه نیایش، روبه‌روی بزرگراه کردستان، پردیس سینما گالری ملت، طبقه منفی دو میزبان علاقه‌مندان است.

گالری شکوه نمایشگاه آثار تذهیب و فوتو مدیا مامک آزرم‌گین را با عنوان «فیروزه‌های کویر» از ۳۰ آبان تا ۵ آذرماه برگزار می‌کند. این گالری در بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ واقع است و علاقمندان می‌توانید همه روزه از ساعت ۴ تا ۸ عصر از این آثار دیدن کنند.

گالری آتبین عکس‌های مریم نیاز‌زاده با نام «تصویر دوریان‌گری» را از ۳۰ آبان ماه نمایش می‌دهد. این نمایشگاه که تا ۷ آذرماه ادامه دارد هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان است. گالری آتبین در آدرس خیابان ولی عصر قبل از چهارراه پارک وی کوچه خاکزاد پلاک ۴۲ واقع است.

گالری سین جمعه ۳۰ آبان میزبان رونمایی کتاب «سفرنامه» با مروری بر آثار نقاشی گیزلا وارگا سینایی به همراه آلبوم «با خیام» شامل ۲۵ پرینت از مجموعه «دیوار‌ها و نقش‌ها» می‌شود. در این نمایشگاه فیلم «گیزلا» ساخته خسرو سینایی و فیلم کوتاه «سفرنامه» که توسط گیزلا سینایی و با تلفن همراه ساخته شده است، نمایش داده می‌شود. این نمایشگاه ر ساعت ۱۷ تا ۲۰ در گالری سین برگزار می‌شود. گالری سین در شهرک غرب ـ خیابان هرمزانـ خیابان پیروزان جنوبیـ خیابان دوازدهم ـ پلاک ۱۶ واقع شده است.

نگارخانه‌های بهار، تابستان و نامی خانهٔ هنرمندان ایران میزبان نمایشگاه گروهی مجسمه‌سازان با عنوان «عاشورا» (آیینی ـ مذهبی) هستند. این نمایشگاه از سوی کمیتهٔ نمایشگاهی انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران برگزار می‌شود. حدود ۴۰ هنرمند در فراخوانی که از سوی این انجمن منتشر شده بود، شرکت کردند و در این نمایشگاه حضور دارند. تمام آثار حاضر در این نمایشگاه، با مضامین مذهبی، آیینی و عاشورایی ساخته شده‌اند.

این نمایشگاه از ۱۷ آبان تا سوم آذرماه هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ در نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر میزبان علاقه‌مندان است. همچنین نمایشگاهی شامل مجسمه‌های حمیدرضا آویشی، هنرمند اهل سیستان و بلوچستان، در نگارخانه‌های خانهٔ هنرمندان ایران در حال برگزاری است. نگارخانه‌های ممیز، پاییز و زمستان و می‌رمیران خانهٔ هنرمندان ایران میزبان مجسمه‌های آویشی هستند. در این نمایشگاه ۶۰ اثر حجمی در قالب آثار فلز، گچ، چوب و سفال حاصل ۱۰ سال فعالیت آویشی در معرض دید قرار گرفته است. این نمایشگاه تا سوم آذر ماه ادامه دارد.
گالری اثر ۲۱ آذر میزبان نقاشیهای آیدین آغداشلو است. این نمایشگاه اولین نمایشگاه انفرادی آغداشلو پس از ۴۰ سال است. بیشترین سهم این نمایشگاه به معروف‌ترین مجموعه آغداشلو یعنی «خاطرات انهدام» اختصاص دارد، به طوری‌ که از میان ١١ نقاشی، ١٠ اثر از همین مجموعه است. برای دیدن آثار این نمایشگاه هر روز به جز شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به آدرس خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره ۱۶، روبروی خانه هنرمندان مراجعه کنید.

فرهنگسرای نیاوران تا ۷ آذر میزبان هفتمین دوره نمایشگاه هفت نگاه است. در این نمایشگاه آثار نقاشی و مجسمه ۳۰۰ هنرمند به نمایش گذاشته شده است فرهنگسراى نیاوران، واقع در انتهاى خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران است و هر روز از ساعت ١٠ تا ١٩ (روزهاى تعطیل ١۴ تا ١٩) پذیرای علاقه‌مندان است.

گالری زیرزمین دستان تا یکم آذر میزبان نمایشگاه نقاشی مرتضی قاسمی با عنوان گمراه خواهد بود. علاقه مندان به دیدن آثار می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا۲۰ به آدرس خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ مراجعه کنند.

تعداد بازدید : 429
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
به به ... اینا هنرمند هستند نه اونایی که با میکس دوتا آهنگ توی اینترنت بهشون میگن هنرمند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار