بازدید 3115

کاهش قیمت داروهای وارداتی ضد سرطان

کد خبر: ۴۵۰۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷ 19 November 2014
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان برنامه‌ها و اهداف غذا و دارو در سال 93 گفت: داروهای ضد سرطان عمدتا وارداتی هستند و با وجود حمایت بیمه اما نوع گرانتر داروها حمایت کامل نمی‌شود و ما به دنبال کاهش قیمت داروهای وارداتی هستیم.

به گزارش فارس، رسول دیناروند در همایش معاونین غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: این همایش با هدف تعیین برنامه‌ها و اولویت‌های سازمان در سال 93 تشکیل شده است. این در حالی است که سیاست‌های وزارت بهداشت طرح تحول سلامت و نقش معاونان غذا و دارو در تحقق اهداف مشخص شده است.

دیناروند ادامه داد: امسال چند کار اساسی باید انجام شود که شامل پایش و ارزیابی وضعیت آلاینده‌ها و سموم فرآورده‌های کشاورزی و غذایی است. همچنین طرح پایش سراسری در حال انجام است که تا پایان سال 93 نهایی می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سال آینده باید وظایف قانونی خود را انجام دهیم تا کیفیت سلامت فرآورده‌ها تضمین شود. اولویت دوم نیز استفاده از سامانه‌های پایانه‌ای و فناوری اطلاعات در فرآیند کاری سازمان است به طوری که تمام فرآورده‌های غذایی، آرایشی، بهداشتی، دارو، مکمل، تجهیزات پزشکی و طب سنتی تنها با مجوز وزارت بهداشت امکان ورود به بازار را خواهند داشت.

وی تأکید کرد: بنابراین باید کارمان شفاف و دقیق باشد تا هم به کسب و کار مردم خدشه وارد نشود و هم فرآورده بی‌کیفیت وارد بازار نشود از طرفی می‌توانیم با بازار قاچاق محصولات تقلبی برخورد کنیم.

وی چالش اصلی در بحث نظارت را کمبود امکانات اعلام کرد و گفت: راه‌حل آن این نیست که دولت بزرگ شود و استخدام‌ها افزایش یابد. ما به حداقل‌هایی نیاز داریم که پیگیر آن هستیم. از طرفی باید از ظرفیت بخش غیردولتی استفاده کنیم. در این راستا تفاهم نامه‌ای با انجمن‌ها، مراکز غیردولتی و حتی مراکز دولتی خارج از وزارت بهداشت خواهیم بست.

دیناورند‌ ادامه داد: البته بخشی از وظایف حاکمیتی است و قابل واگذاری نیست. چالش بعدی این است که با پیشرفت‌های علم و تغییر زندگی نحوه تقلب متفاوت‌ و پیچیده‌تر شده بنابراین نیازمندیم که تجهیزات کنترل کیفیت را ارتقاء دهیم. این موضوع هزینه می‌خواهد که البته قول‌هایی گرفته‌ایم تا بتوانیم تجهیزات را در قطب‌ها و مبادی ورودی کشور ارتقاء دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد وضعیت قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی گفت: آمار دقیقی در دست نیست چرا که تعیین آن سخت است اما آنچه نمی‌توان کتمان کرد این است که متأسفانه در تمام اقلام آرایشی، غذایی، تجهیزات، بهداشتی، دارو و مکمل قاچاق وجود دارد.

وی ادامه داد: فرآورده‌های قاچاق بی‌کیفیت هستند و در دنیا مرسوم است که برندهای مشهور از مبادی رسمی جابه‌جا می‌شود و به همین دلیل چون هزینه بالایی دارد قاچاق جایگزین آن می‌شود و با هزینه کم بازار را جذب می‌کند.

وی با خطرناک اعلام کردن محصولات قاچاق گفت: نمونه‌های زیادی از آسیب جدی به سلامت مردم و حتی مرگ و میر با مصرف فرآورده‌هایی نظیر لاغری، افزایش قد و زیبایی وجود دارد.

دیناروند در رابطه با افزایش آمار سرطان در کشور گفت: ذکر عنوان سونامی سرطان که گفته می‌شود صحت ندارد چرا که سونامی به معنی چند برابری سرطان است در حالی که در کشور چنین نیست.

وی ادامه داد: سال‌ها نظام ثبت سرطان را داریم و برای سال 93 پیش‌بینی می‌شود که 85 هزار مورد جدید سرطان داشته باشیم که البته 50 درصد آن با اقدامات پزشکی درمان می‌شوند به طوری که در سرطان‌های کودکان 85 درصد قابل درمان است.

وی مهمترین کار را در بحث سرطان پیشگیری دانست و گفت: در کشورهای پیشرفته میزان بروز سرطان 5 برابر ایران است که دلیل آن تغییر شیوه زندگی و افزایش امید به زندگی است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای ضد سرطان عمدتا وارداتی هستند البته 2 تا 3 شرکت تولید آنها را شروع کرده‌اند و سیاست‌ وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل است اما هیچگاه اولویت سلامت مردم را رها نمی‌کنیم و دولت نیز حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: سالانه بیش از 100 هزار بیمار نیازمند شیمی‌درمانی در کشور وجود دارد و هزینه‌ای که برای آنها می‌شود 900 میلیارد تومان است که 10 درصد را بیماران و 90 درصد را بیمه‌ها و وزارت بهداشت می‌پردازند.

دیناروند تصریح کرد: تعداد داروهایی که بیمه‌ها حمایت نمی‌کنند کم است البته برخی را وزارت بهداشت حمایت می‌کند و برخی نیز از آنجا که نوع ارزانتر آن در بازار وجود دارد، نوع گرانتر حمایت کامل نمی‌شود و بیمار باید مابه‌التفاوت آن را بپردازد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم که قیمت واردات داروهای ضد سرطان و سهم پرداختی بیماران کاهش یابد چرا که مبنای پوشش بیمه قیمت ارزانتر است که البته اشتباه هم نیست. تنها اعتراضی که به بیمه‌ها داشته‌ایم این است که قیمت ارزانتر در شرایطی باید مبنای بیمه باشد که داروی مربوطه پوشش کافی و سراسری داشته باشد.

وی گفت: این در حالی است که گاهی بیمه‌ها این موضوع را رعایت نمی‌کنند و ممکن است دارویی که حتی در بازار نباشد یا در استانی خاص وجود دارد را مبنا قرار دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار