بازدید 9973

اعلام موجودیت کمیته‌ای برای پیگیری یکی از پیام‌های امام(ره)

با اینکه مسکن از جمله نکاتی بود که از روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان مورد توجه امام راحل (ره) قرار گرفت و در قالب پیامی تاریخی بیان شد، به دلایل موجه و ناموجه زیادی، این زنهار‌ها و پیام تاریخی به اقدامی درخور گره نخورد تا در نتیجه آن، مشکل مسکن کماکان از جمله مشکلات کلیدی کشورمان باشد.
کد خبر: ۴۵۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵ 19 November 2014
از طرح اجاره به شرط تملیک تا مسکن مهر، هرچند بحث تأمین مسکن بار‌ها و بار‌ها به شیوه‌های گوناگون در دولت‌های مختلف پیگیری شده، اما کیست که نداند کمتر توفیقی در این زمینه به دست آمده تا وقتی بحث افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ این پدیده و افزایش نرخ طلاق، کاهش نرخ زادآوری و... مطرح می‌شود، مسکن در صدر معضلاتی قرار می‌گیرد که سبب ساز این اتفاقات شوم هستند!

به گزارش «تابناک»، با اینکه مسکن از جمله نکاتی بود که از روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان مورد توجه امام راحل (ره) قرار گرفت و در قالب پیامی تاریخی بیان شد،  به دلایل موجه و ناموجه زیادی، این زنهار‌ها و پیام تاریخی به اقدامی درخور گره نخورد تا در نتیجه آن، مشکل مسکن کماکان از جمله مشکلات کلیدی کشورمان باشد.

این در حالی است که به فاصله بیش از ۳۵ سال از صدور پیام امام در این باره که به «منشور مسکن انقلاب اسلامی» مشهور شده، جمعی از دانشجویان کمیته‌ای شکل داده‌اند تا آن را احیا کنند؛ اتفاقی که طی روزهای گذشته با برگزاری یک نشست خبری و اعلام موجودیت «مطالبه حق مسکن مردم» رسمیت یافت.

در این نشست که با قرائت پیام افتتاح حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد، هادی مسعودی به عنوان دبیر این کمیته معرفی شد و درباره فعالیت این کمیته گفت: با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی، پیام تاریخی امام (ره) در رابطه با بحث مسکن بر زمین مانده است، در حالی که این مسأله یکی از دلایل فقر و فاصله طبقاتی است؛ از مردمی که در خانه‌هایی با متراژ ۴۰- ۵۰ متر که بعضاً حتی دو خانواده در آن زندگی می‌کنند، چطور می‌توان توقع افزایش جمعیت داشت؟

وی با بیان اینکه «لازم است مسئولان مشکلاتی چون تحدید جمعیت را در مشکلات مسکن جست‌وجو کنند»، افزود: اگر حیطه کار دانشجو در دانشگاه بماند، محکوم به فنا خواهد بود و به این دلیل مدلی که از سوی «مطالبه حق مسکن مردم» برای ورود به یک سبک جدید مطالبه‌گری تعریف می‌شود، عبارت از مبارزه با ساختارهای فساد پرور از یک سو و مطالبه حقوق مردم از طرف دیگر است.

در ادامه این نشست، محمدجواد جلال‌فرد به عنوان سخنگوی این کمیته معرفی شد و در سخنانی تأکید کرد: ‌ تمام سعی ما این است که بتوانیم کاری کنیم تا مسئولان توجه بیشتری به بحث مسکن مردم و محرومان و مستضعفان داشته باشند و حل مشکل زمین و حق بهره‌برداری از آن را طبق قانون در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: بیشترین عدم نظارت در کشور، در بخش مسکن وجود دارد و هر وقت صحبتی از نظارت در این حوزه می‌شود، افرادی هستند که در مقابل آن می‌ایستند، زیرا از شفافیت اطلاعاتی در حوزه زمین و مسکن می‌ترسند.

در ادامه این نشست خبری، بیانیه اعلام موجودیت «مطالبه حق مسکن مردم» قرائت شد که بخش‌هایی از آن در ادامه خواهد آمد؛

«بی‌شک در کنار نیازهایی چون خوراک، پوشاک و ازدواج نیاز به سرپناهی جهت سکنی گزیدن و زیستن در آن جزو اساسی‌ترین نیازهای بشری از ابتدا تا کنون است. همیشه یکی از دغدغه‌های جدی همه مردم جهان، داشتن مسکنی متناسب با نیازش بوده‌ است، به طوری که مسأله مسکن مناسب و تهیه سر پناه برای اقشار مختلف مردم، دغدغه همه حکومت‌ها و دولت‌ها بوده است و حتی دولت‌های نئولیبرال هم از آن فارغ نبوده و نیستند.

در دین مبین اسلام بر تأمین حقوق اولیه مردم توسط حکومت اسلامی تأکیدات جدی شده‌ است، تا جایی که حضرت علی (ع) درباره زمان حکومتشان در کوفه می‌فرمایند: «همه مردم کوفه از رفاه برخوردار گردیدند؛ چون پایین‌ترین آن‌ها (یعنی فقیر‌ترین افراد جامعه) نان گندم می‌خورد و سرپناه مناسب دارد و از آب سالم فرات می‌نوشد».

در این کلام، سه موضوع مطرح شده‌: ۱. نان گندم (خوراک)؛ ۲. سرپناه (منزل مسکونی)؛ ۳. آب سالم (تامین بهداشت). این امور به عنوان حداقل نیاز مردم یا تأمین رفاه در کف است.

با برپایی جمهوری اسلامی ایران، نیز دسترسی به مسکن متناسب با نیاز مردم، به عنوان یک حق قانونی در اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده دولت گذاشته شده‌ است».‌


در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است:

در شرایطی که قشر خاصی از جامعه یک یا چندین خانه مجلل و اشرافی دارند، قشر عظیمی از مستضعفان جامعه به کلی از داشتن خانه محروم هستند و چه بسا قسمت مهمی از درآمد ناچیزشان را بایستی برای اجاره آن بپردازند.

... هنوز دسترسی به مسکن و مسکن مناسب به آرزوی تحقق نیافتنی بسیاری از مردم کشورمان تبدیل شده است و قطعا نظام اسلامی چنین ظلمی و تبعیضی را تحمل نخواهد کرد. این از حداقل حقوق هر فرد است که باید مسکن داشته باشد. مشکل زمین باید حل شود و همه بندگان خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند. همه محرومان باید خانه داشته باشند هیچ کس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسأله مهم چاره‌ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.

به این ترتیب کمیته مطالبه حق مسکن مردم ضمن اعلام موجودیت پیگیری و مطالبه حق قانونی و انسانی مردم برای داشتم مسکن متناسب با نیاز مردم را رسالت شرعی خود می‌داند و در این راستا مطالبات و پیگیری‌های خود را برای احیای پیام تاریخی امام خمینی (ره) جهت حل مشکل مسکن محرومان از وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب، مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و بانک مسکن، بنیاد مستضعفان،‌ ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و... ادامه خواهد داد». ‌

در پایان مسئولان این کمیته با اعلام اینکه طی مراسمی در روزهای آینده پیام افتتاح حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (رض) به عنوان منشور مسکن انقلاب اسلامی به وزیر راه و شهرسازی اهدا خواهد که سرلوحه تمام طرح‌ها و برنامه‌های ایشان و دیگر مسئولان ذی ربط قرار بگیرد.

ارتباط با مسئولان نهاد‌ها و سازمان‌ها، ارتباط با مردم زیاندیده در زمینه مسکن، ارتباط و هماهنگی با شهرستان‌ها، برگزاری جلسات با معاونان وزیر و رسانه‌ها و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دیگر مانند نماز جمعه و... از جمله برنامه‌های کمیته مطالبه حق مسکن مردم اعلام شده است.

همچنین سایت «حق مسکن» به آدرس اینترنتی www. haghemaskan. ir که طبق گفته مسئولان کمیته به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، برای اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و اعلام مواضع رسمی این کمیته در نظر گرفته شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان