در دو دهه گذشته در زمینه توسعه تکنولوژی موتورهای دیزل و در نتیجه خودروهای سواری دیزلی، تحولات شگرفی به وقوع پیوسته که خودروهای سواری دیزلی امروزی را از نسلهای قبلی متفاوت کرده است. توان بیشتر، اندازه کوچکتر، راندمان بیشتر، آلودگی و مصرف سوخت کمتر، طول عمر بیشتر و فاصله طولانی بین تعمیرات بر جذابیت خودروهای سواری دیزل افزوده و خودروسازان و مردم را به تولید و مصرف آنها ترغیب کرده است.
به گزارش «تابناک»، تکنولوژیهای تهیه سوخت مناسب و سوخت رقیق سوز موجب شده است تا قابلیت پوشش استانداردهای آلودگی خودروهای سواری دیزل، از خودروهای سواری بنزینی مشابه بهتر شود. با پیشرفت موتورهای دیزل در زمینههایی از جمله سیستم سوخت رسانی مناسب و سر و صدای کمتر، کاربرد این موتورها در خودروهای سواری نیز گسترش یافته است. خودروهای دیزلی از نظر مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و گشتاور بیشتر، نسبت به موتورهای بنزینی برتری دارند. هم اکنون موتورهای دیزلی و استفاده آن در خودروهای سواری در دنیا با اقبال عمومی مواجه شده است.
شاید مهمترین عامل استفاده از خودروهای دیزلی، کاهش۳۰ درصدی مصرف سوخت و مزایای زیست محیطی آنهاست! خودروهای دیزلی حدود ۲۰درصد، گشتاور بهتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند و در این موتورها، میزان آلودگی گازهای CO۲ و CO، و 25 یا 30 درصد کمتر است.
خودروهای دیزلی، شتابگیری بیشتری نسبت به موتور بنزینی دارند. در سرعت پایین (زیر ۸۰ کیلومتر) شتاب دیزل بیشتر از بنزین و در سرعت بالا، شتاب موتورهای بنزینی بیشتر است. بازده حرارتی برای موتورهای بنزینی، حدود ۲۴ درصد و برای موتورهای دیزلی بیش از ۴۲ درصد است. در گذشته تکنولوژی ضعیف و میزان گوگرد بالای سوخت دیزل، استفاده از موتورهای دیزلی در خودرو سواری را با مشکل مواجه کرده بود، ولی امروزه به دلیل توسعه تکنولوژی، این مسأله حل شده است.
اما در کشور ایران به دلیل برخی مسائل تا کنون این اتفاق روی نداده و هنوز صنایع تولیدی داخل به غیر از تحرکات جزئی، هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشتهاند، دلایل گوناگونی برای این کار مطرح شده است؛ عدهای بر این اعتقاد هستند که سود حاصل از واردات بنزین باعث شده تا مافیای واردات، مانع دیزلی شدن خودروها شود.
برخیها نیز بر این ادعا هستند که کسی غیر از خود دولت نمیتواند بنزین را وارد کشور کند و نبود تکنولوژی لازم در این زمینه، عامل اصلی در انجام این کار است؛ اما به هر حال تا کنون واردات بنزین و نحوه ورود این کالای با ارزش به کشور از سوی هیچ یک از دولتها و کامل شفاف سازی نشده است.
علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگو با تابناک در خصوص این موضوع میگوید: ما در مورد مصرف سوخت و بهینهسازی آن به دنبال موضوعاتی مانند دیزلی کردن خودروها هستیم و در بند (ب) تبصره ۱۳ قانون بودجه نیز مجوزهایی برای بهینه سازی مصرف سوخت صادر شده است، اصلاح مصرف سوخت هم که شامل گاز سوز کردن و دیزلی کردن نیز میشود.
وی در خصوص دستهای پشت پردهای که اجازه دیزلی کردن خودروها را نمیدهند نیز گفت: در حال حاضر وزیر نفت و وزیر صنعت به صورت جدی بحث سوخت را دنبال میکنند و پیشنهادهای خود را نیز آماده کردهاند.
وی گفت: تا کنون پشت پردهای از وارد کنندههای نفتی از سوی کسی اعلام نشده است. در کمیسیون انرژی و در خود وزارتخانه حساسیت زیادی نسبت به این موضوع وجود دارد تا اگر کسانی مانع از پیشرفت در یک قسمت به دلیل منافع شخصی خود هستند، ممانعت شود.
این نماینده گفت: من از مدیر بینالملل وزارت نفت سؤال کردم، بنزین را چه کسی وارد کشور میکند؟ وی اعلام کرد: هیچ ایرانی در واردات بنزین دخالت ندارد و مبادی کاملا مشخص هست.در مبدأ کارشناسان بینالمللی با سازمان استاندارد ما اینها را نمونهبرداری میکنند و کیفیت مشخص میشود.
وی گفت: کانال خرید بنزین شخصی نیست، البته من سیستم اطلاعاتی ندارم تا ارزیابی کنم که آیا این حرفها صحت دارد یا نه و به آن اعتماد میکنم؛ حالا اگر غیر از این باشد، ما از آن بیخبریم.