بازدید 11159
از نظارتی که نیست تا اشکالاتی که آشکار است؛

چرا تلاش برای مقابله با شیوع سرطان، شعاری بیش نیست؟!

چه سود وقتی می‌بینیم مجموعه مدیران وزارت بهداشت از تداوم تبلیغ غیرقانونی محصولات مخربی چون پفک و چیپس گلایه می‌کنند، با طرح موضوعاتی چون اشکالات به‌کارگیری خمیر مرغ در محصولات مختلف یا ضررهای فراوان امثال سوسیس و کالباس و غیره، سعی به اصلاح امور دارند اما در نهایت هیچ همراهی از دیگر مسئولان و نهادها نمی‌بینند.
کد خبر: ۴۵۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰ 17 November 2014
نامش هم ترسناک است، چون با مرگ، درمان سخت، درد، تغییر ظاهر با ریختن موها، داروهای گران قیمت و امثال آن همراه می‌شود؛ واقعیت تلخی که در سایه بی تدبیری ما روز به روز دایره بزرگ‌تری از جامعه را در بر می‌گیرد تا ترسمان از آینده دو چندان شود.

به گزارش «تابناک»، مرگ خواننده جوان پاپ و بعد از آن کوچ ابدی بازیگر تئا‌تر بر اثر سرطان، هرچند به غایت تلخ بود و متأثر کننده، ‌بهترین فرصت را برای آشنایی با غولی فراهم آورد که اغلبمان از وجودش در پیرامونمان بی‌خبریم و چه بسا ندیدش می‌گیرم.

بناگاه سرطان آنچنان در کانون توجهات قرار گرفت که نشست اخیر کمیته ملی سرطان میزبان دوربین‌های رسانه ملی شد تا میان بحث‌های جاری و مرسوم این قبیل نشست‌ها، نام مرحوم مرتضی پاشایی هم مطرح شود و وزیر، چهار معاون و اساتید دانشگاهی که این کمیته ملی را شکل می‌دهند، درد دلشان باز شود.

سخن از شیوع روزافزون این بیماری در کشور شد و اینکه در میان انواع آن، سرطان معده از بقیه مرگبار‌تر است؛‌‌ همان نوعی از سرطان که خواننده جوان پاپ کشورمان را به رغم مراقبت‌های خوب، روحیه بالای بیمار و به‌کار‌گیری تمامی تدابیر از پای انداخت و البته شایع‌ترین سرطان میان مردان کشورمان است.

آن گونه که وزیر بهداشت گفت، «اگرچه سرطان در ایران در مقایسه با اروپا و آمریکا پنج برابر کمتر است، ‌معنی‌اش آن نیست که مسیری را که آن‌ها رفته‌اند و در آن گرفتار آمده‌اند، در پیش نخواهیم داشت‌» شاهد مثال هم که موجود است؛ مرگ جوانانی که عزیز دل خانواد‌هایشان هستند و‌ گاه اینقدر هجرشان ناباورانه است که ممکن است مردم را به خیابان‌ها بکشاند.

این در حالی است که به گفته کار‌شناسان، سرطان یکی از درمان پذیر‌تریرن بیماری هاست؛ البته به شرطی که زود تشخیص داده شود، تا جایی که آمار و ارقام حکایت از آن دارند که 80 درصد سرطان‌ها ـ به شرطی که بیماری زود تشخیص داده شود ـ پیشگیری یا درمان قطعی می‌شوند.

همین گزاره موجب شده که چنین کمیته‌ای شکل گرفته و برای اجرای اقدامات پیش‌گیرانه، آموزش پیشگیری و تسهیل درمان سرطان اقدام کند که به گفته وزیر بهداشت، توزیع انحصاری دارو در مراکز خاص از جمله اقدامات خوب برای تسهیل درمان آن است، اما در باب اجرای اقدامات پیش‌گیرانه در جامعه و یا آموزش پیشگیری چندان توفیقی به دست نیاورده است.

به عبارت بهتر، به مدد وجود درمان‌هایی چون استفاده از داروهای خاص (همان شیمی درمانی)، اعمال جراحی و یا پرتو درمانی، مرحله درمان تعیین ‌و شناخته شده است و تنها می‌توان دسترسی عموم به این درمان‌ها را ساده و ارزان کرد، در حالی که پیشگیری، چه از طرف مسئولان و چه در بعد شخصی، مغفول واقع شده است.

از این رو می‌گوییم مغفول واقع شده که می‌بینیم نه دولتمردان و دیگر نهادهای موظف توانسته‌اند در حذف عوامل افزاینده احتمال ابتلا به سرطان یا آموزش پیشگیری از این بیماری به شهروندان نقش خود را ایفا نمایند و نه مردم شناخت درستی از این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن دارند.

این در حالی است که دانشمندان ثابت کرده‌اند، سبک زندگی مناسب، بهترین راه ِپیشگیری از این بیماری است؛ موضوعی که مورد تأکید کمیته ملی سرطان نیز هست و توصیه‌های غذایی ایشان نیز ریشه در این باور دارد؛ اما چه سود وقتی می‌بینیم مجموعه مدیران وزارت بهداشت از تداوم تبلیغ غیرقانونی محصولات مخربی چون پفک و چیپس گلایه می‌کنند، با طرح موضوعاتی چون اشکالات به‌کارگیری خمیر مرغ در محصولاتی که در مغازه‌ها عرضه می‌شوند یا ضررهای فراوان امثال سوسیس و کالباس و غیره، سعی به اصلاح امور دارند اما در ‌‌نهایت هیچ همراهی از دیگر مسئولان و نهاد‌ها نمی‌بینند.

اینجاست که درخواهیم یافت‌‌ همان گونه که وزیر بهداشت هشدار می‌دهد، متأسفانه می‌بایست رشد سرطان‌ها در کشورمان را انتظار بکشیم، مگر آنکه از خوردن نمک و غذاهای چرب، به ویژه فست فود‌ها پرهیز کنیم، سالانه یک بار چکاپ کنیم و بعد از آن امید داشته باشیم که مسئولان هم برای پیشگیری از شیوع این بیماری کشنده دست به کار شده و برای آلودگی هوا، برای آلودگی‌هایی که از طریق خورد و خوراک وارد بدنمان می‌کنیم و از آبیاری میوه‌جات و سبزی‌ها با آب‌های آلوده یا سم‌پاشی‌های مخرب گیاهان پدید می‌آید، برای کاستن از مصرف فست فودهایی که بالا‌ترین حمایت مالی برای تأسیسشان نزد بانک‌ها تعریف شده و... فکری کنند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۱۸
من دانشجوی تحصیلات تکمیلی شیمی هستم
ما تو آزمایشگاه با روش کاملا پیشرفته و دقیق مقدار آلومینیوم رو در این آب میوه های پاکتی اندازه گرفتیم دیدیم به طور وحشتناکی مقدارش بیش از حد مجاز است طوری که اگر کسی مصرف کنه صد در صد سرطان میگیره که هیچ بیماری های دیگری مانند پارکینسون هم می گیره
این آب میوه ها یا از اول خاصیت اسیدی دارند یا بعد از مدتی خاصیت اسیدی پیدا می کنند و شروع به حل کردن اون جداره ی آلومینیومی ظرف می کند
آخه کجای دنیا یک ماده ی خوردنی اسیدی رو داخل ظرف فلزی میریزند اونم آلومینیوم!!؟
تورو خدا اطلاع رسانی کنید مردم بدونن چی دارن مصرف می کنند اگر این مطلب رو نشر ندین خون یه ملت بر گردنتون خواهد بود
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
وجود آلومینیوم در غذا باعث باعث آلزایمر، راشیتیسم و کم خونی می شود ولی از علل بروز سرطان نیست
چه عجب تابناک بیدار شدی!!
ما که سالهاست گلو پاره می کنیم بهمومن میگن دیوانه
باور کنید در یک برنامه دو ساله براحتی می‌توان تا پنجاه درصد سلامتی را ارتقا داد
من به عنوان کارشناس صنایع غذایی طرحی دارم که مطمئنم اگر اجرا شود هیچ تقلبی در هیچ کدام یک از کارخانجات صنایع غذایی اتفاق نمی افتد و از مبتلا شدن هم وطنانم به بیماری سرطان جلوگیری می کند البته مسولین تا حالا استقبال نکرده اند و هنوز این طرح عملی نشده است و مطمئن هستم که عملی نمی شود
پاسخ ها
ايراني00
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
عزيز, الان خودت فهميدي چي گفتي؟؟؟
من و همسرم از شش ماه پیش که بطور ناباورانه فهمیدیم مادرخانمم سرطان گرفته شیوه ی خورد و خوراک و آشپزی و نوع زندگیمون رو تغییر دادیم.
اما چقدر از ماجرا وابسته به خودمونه ؟
آیا نوع بنزین ، میزان آلودگی هوا هوا ، نوع و میزان مواد نگهدارنده در مواد غذایی ، پارازیت ها و غیره هم دست ماست ؟
همیشه توپ در زمین مردم است . به جای اینکه دولت عرضه مواد غذایی را کنترل کند ، از انجام وظایف سرباز زده و به مردم می گوید از فست فود استفاده نکنید . گیرم که مردم از فست فود استفاده نکنند آلودگی سبزیجات و میوه ها را چکار کنند ؟ برنج های هندی آلوده ، گوشت و مرغ وارداتی تاریخ گذشته ، روغن پالم ، .......! فقط شعار !
بابا توی شیرمون که غذای سالم هست وایتکس میریزن دیگه چه برسه به سوسیس و کالباس
آخه سرطان سراغ مسئولین نمیره به همین علت مسئولین محترم در هیچ نهادی با معضل سرطان کاری ندارند .و همکاری لازم را با وزارت بهداشت انجام نمی دهند.
پس پارازیت چی
برای پارازیت یادت رفت بگی تابناک؟
آهای گوش شنوا: سرطان فرزند مسئول وغیر مسئول-
دارا وندار - ارباب ورعیت -سردار وسرباز و....... نمی شناسد.لطفا فکری به حال این مملکت بکنید.
شماها مسئول این جانها هستید و
پارازیت رو یادت رفت
الودكحي صوتي و بارازيت ها رارفراموش كرديد
ما را به خیرتان امیدی نیست, پارازیت نرسانید!
پارازیت ها!
تقاضای عاجزانه دارم مسئولین فکری به حال الودگی هوا و غذا بکنند در نزدیکان عده زیادی مبتلا به سرطان شده اند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار