بازدید 8593
سعید غفرانی، رئیس نظام مهندسی ساختمان تهران؛

نظام مهندسی یک نظام به گوشه رانده شده بود

به دلیل اینکه موفقیت نظام مهندسی منوط به همکاری تمام سازمان‌های ذیربط اعم از حوزه مدیریت شهری، حوزه شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی، خود نظام مهندسی و مردم است و همگی باید یک هدف که آن هم در قانون ذکر شده را دنبال کنند.
کد خبر: ۴۵۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹ 17 November 2014
سعید غفرانی، رئیس نظام مهندسی ساختمان تهران در گفت‌وگو با «تابناک» با بیان اینکه از بدو ورودمان به برنامه پنجم نظام مهندسی، تحرکاتی ‌برای برگرداندن جایگاه قانونی به نظام مهندسی شروع کردیم، گفت: طبیعی است ‌وضعیتی که در هنگام ورود به برنامه پنجم داشتیم، ‌خوب‌ نبود و نظام مهندسی یک نظام به گوشه رانده شده بود و عملا نقشی ‌در ساخت و ساز ـ به نحوی که قانون مشخص کرده ـ نداشت.

وی با اشاره به اینکه دو راه برای موفقیت داشتیم، افزود: به دلیل اینکه موفقیت نظام مهندسی، منوط به همکاری تمام سازمان‌های ذیربط اعم از حوزه مدیریت شهری، حوزه شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی، خود نظام مهندسی و مردم است، همگی باید یک هدف ـ که آن هم در قانون آمده ـ‌ دنبال کنند.

‌غفرانی در ادامه تصریح کرد: هدفی که در قانون آمده، عبارت است از دستیابی به ساخت و ساز مهندسی؛ یعنی در واقع چه کنیم که سرمایه‌ای که تحت عنوان ساختمان در کشور ساخته می‌شود، عمر بهینه‌ و کیفیت بالا‌تری داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی در ادامه اظهار داشت: به این نتیجه رسیدیم که با تعامل و ایجاد رغبت بین تمامی حوزه‌ها به این اهداف تعیین شده برسیم که برای رسیدن به آن جلسات زیادی با مسئولان ارشد شهرداری تهران، اعضای شورای شهر و وزارت خانه گذاشتیم و با استدلال‌ها و توجیه‌های منطقی آن‌ها را قانع کردیم.

وی در ادامه توضیح داد: در یک پروسه دو ساله در برنامه ششم این کار به بار نشست و در اولین گام با معرفی ناظرین ـ که قانون برای ما تکلیف کرده ـ این کار را آغاز ‌و سعی کردیم با معیار‌ها و ضوابطی که تدوین ‌و در طول کار ‌کامل شد، سامانه نظارت را راه اندازی کنیم و طی هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری این سامانه نرم‌افزاری را به وجود آوردیم.

غفرانی در ادامه خاطر‌نشان کرد: قانونی قرار دادیم که برای ساختمان‌هایی که بالای ۱۵۰۰ متر هستند ۴ مهندس ناظر در رشته‌های مختلف قرار داده شود و برای اینکه دست سازنده‌های غیر حرفه‌ای را قطع کنیم تا متراژ ۲۰۰۰ متر را از سازنده‌های ذیصلاح استفاده می‌کنیم.

سعید غفرانی با بیان اینکه صنعتی‌سازی، زمینه ساز افزایش عمر ساختمان و بالا رفتن سرعت ساخت می‌شود، گفت: صنعتی‌سازی زمینه ساز کاهش آلودگی‌های ناشی از ساخت ساختمان می‌شود.

وی در ادامه افزود: صنعتی‌سازی کاری است که در دنیا تجربه شده و در واقع ‌گامی است در جهت اقتصادی کردن و کوتاه کردن زمان و تسهیل در ساخت و همچنین کاهش آلودگی‌های ناشی از ساخت که البته این کار نیازمند فرهنگ سازی است تا مردم این مسیر را انتخاب کرده و ساختمان‌ها را با شیوه‌های صنعتی بسازند.

غفرانی با اشاره به اینکه موفقیت ما در گرو این است که در ابتدا امکان عرضه صنعتی را در کشور فراهم کنیم، افزود: یعنی به اندازه کافی تجهیزات صنعتی در کشور تولید شود و‌ این باور برای مردم به وجود بیاید که بهتر است‌، صنعتی ساخت و ساز کند.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: ما طی یک زمان‌بندی مشخص، مردم را با کمک صداوسیما، روزنامه‌ها و مجلات ترغیب کنیم که به سمت صنعتی سازی بیایند تا بتوانیم نتایج خوبی بگیریم.

رئیس سازمان ناظم مهندسی ساختمان تهران با بیان اینکه معتقدم ‌شهر یک سیستم هست و تمام عناصر شهر علی القاعده در آن حل شده‌اند، افزود: اگر به این دید به شهر بنگریم، یک نگاه پیوند خورده بین تمام عناصر تشکیل دهنده آن اعم از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مردم شهر ایجاد می‌کنیم و در این نگاه سیستمی است که تمام عوامل در آن به منظور ارتقای شهر در تمام عرصه‌ها اعم از اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایفای نقش می‌کنند تا شهر به یک مکان با هویت با تمام عناصر مورد نیاز شهری تبدیل شود که این امر، به نظر من تنها با نگاه سیستمی قابل دستیابی است.

غفرانی خاطر‌نشان کرد: ‌مثلا اگر خانه‌ها در شهر هر کدام خوب و طبق قاعده ساخته شوند ما چهره و پیکر خوبی در شهر خواهیم داشت که به تبع آن یک روح خوب و یک زندگی خوب در شهر جریان خواهد داشت.

غفرانی با بیان اینکه نظام مهندسی را به یک معنا معادل با نظام شهری قرار بدهیم، گفت: این حرف را برای این ‌می‌گویم که هم‌اکنون بنا بر قانون، هفت رشته تخصصی شهرسازی، نقشه برداری، عمران، معماری، برق، مکانیک و ترافیک وجود دارد که افراد تحصیل کرده در این ‌رشته‌ها پس از عضویت به نهادهای نظام مهندسی و نهایتاً اخذ پروانه اشتغال در جرگه مهندسانی قرار می‌گیرند که می‌توانند در این زمینه به شهر خدمت کنند.

وی در ادامه افزود: نقش برخی از این تخصص‌ها فراعنصری است؛ یعنی از اجزای شهر خارج می‌شود و جزءنگر نیست؛ البته بخشی نیز جزءنگر هستند و برخی نیز هر دو را دارند.

به عنوان مثال اگر یک معمار نقشه یک ساختمانی را می‌دهد، هم باید به فضای داخلی ساختمان توجه کند و هم به منظر بیرونی و در دید مردم توجه کند که به نوعی حقوق شهروندی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر شهرهای ما از دیدگاه تخصصی مشکلات عدیده‌ای دارند که این مشکلات نیازمند حضور متخصصان است، گفت: مشکلات شهر‌ها می‌توانند با به‌کارگیری متخصصین نظام مهندسی حل شوند.

غفرانی در ادامه تصریح کرد: پتانسیل نظام مهندسی یک امکان تخصصی و سرمایه کشور است و اگر از آن استفاده نشود، نوعی جفا در حق مردم و شهر است.

وی در ادامه گفت: باید کیفیت فضاهای شهری ما ارتقا پیدا کند و این در صورتی است که به شهر هویت بدهیم. اکنون کاراکترهایی که ما بتوانیم در شهر به آن‌ها افتخار کنیم و به شهر ما هویت بدهند، خیلی کم است، زیرا از یک متخصص استفاده نشده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران توضیح داد: من معتقدم ‌ما نظام مهندسی را باید در نظام شهری به کار بگیریم، نه فقط در ساخت‌ خانه‌ها و در این صورت است که نظام شهری ما ارتقا و کیفیت زندگی مردم بالا خواهد رفت.

غفرانی در ادامه یاد‌آور شد: با حضور مهندسان بسیاری از معضلات شهری کاهش پیدا می‌کند که این خدمت بسیار بزرگ به مردم شهر و سرمایه‌های ملی ماست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل