بازدید 14224

چه کسی و چگونه اطلاعات ایرانی‌ها را سرقت می‌کند و به فروش می‌رساند؟

افرادی به شکل متمرکز و سازماندهی شده، هویت و اطلاعات افراد را سرقت ‌و به همین سادگی برای محصول خود بازاریابی می‌کنند؟ آیا فروش اطلاعات کاربران اینترنت به یکی از کسب و کار‌های رسمی در کشور تبدیل شده است؟
کد خبر: ۴۴۹۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 17 November 2014
چه کسی و چگونه اطلاعات ایرانی ها را سرقت و به فروش می‌رساند؟

دنیای امروز به کلی دگرگون شده است. اغلب ارتباطات امروزه با استفاده از فضای وب و اینترنت صورت می‌گیرد و در نتیجه بخش مهمی از اطلاعات کاربران در این فضا تبادل می‌شود. امروز قطعا ایمیل شما حکم شماره تلفن شخصی شما را دارد، زیرا ابزار اصلی ارتباط اینترنتی است. امروزه تصاویر و ویدئوهای شما ‌روی فضای وب به سادگی قابل دسترس بوده و در نتیجه بخش مهمی از حریم خصوصی شما در معرض خطر جدی است.

به گزارش «تابناک»، این موضوع خود بیانگر یک نکته اساسی است و آن اینکه با تحول دنیای جدید و ورود کامل به عصر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، موضوع امنیت و حریم خصوصی کاربران نیز از نو تعریف شده است و باید دیدگاهی جدید به این موضوع داشت.

به این معنا که افراد باید تعریف جدیدی از دارایی‌های خود داشته باشند و مواردی را در زمره دارایی‌های اصلی و با ارزش خود قرار دهند که تا پیش از این، اساسا موضوعیت نداشته است. بعد از این تغییر زاویه دید، درخواهیم یافت که اکنون در خصوص دارایی‌های ارزشمند خود چقدر بی‌احتیاط هستیم؛ دارایی‌هایی که ما فکر می‌کنیم بی‌ارزش هستند، ولی بسیاری دیگر از آن‌ها پول‌های کلان به جیب می‌زنند.

چه کسی و چگونه اطلاعات ایرانی ها را سرقت و به فروش می‌رساند؟
در همین رابطه، به تازگی با موضوعی بر‌خورد کرده‌ایم که برای ما جای شگفتی داشت؛ موضوعی که به گونه‌ای عملا نوعی از سرقت اطلاعات کاربران بدون اجازه و آگاهی آن‌ها و بد‌تر از آن، فروش این اطلاعات به مشتریان و متقاضیان، بدون هیچ پروا و ابایی از این موضوع است.

از این قرار که گویا چند شرکت ـ که دقیقا از ماهیت و هویت آن‌ها اطلاعاتی در دست نیست ـ اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ایمیل کاربران ایرانی در حجم انبوه‌ با روش‌های خاص و بدون کسب اجازه و آگاهی کاربران از این موضوع کرده‌اند و به وسیله این اطلاعات اقدام به ایجاد بانک‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی شده و غیر‌طبقه بندی شده‌ای می‌کنند که با قیمت‌های گزاف آن‌ها را به متقاضیان می‌فروشند.
چه کسی و چگونه اطلاعات ایرانی ها را سرقت و به فروش می‌رساند؟
برخورد با این مسأله منجر به شگفتی ما شد، زیرا تقریبا بر هیچ کس پوشیده نیست که اطلاعات ایمیل افراد، اساسا در زمره اطلاعات خصوصی آن‌هاست و ‌کسی حق این را ندارد که بدون اجازه این اطلاعات را سرقت کرده و برای تبلیغات در اختیار مشتریان قرار دهد.

این نکته زمانی مهم‌تر جلوه می‌کند که چند نکته اساسی را در این خصوص مد نظر داشته باشیم؛ نخست اینکه اطلاعات ایمیل افراد حتی اگر در حد آدرس ایمیل باشد، می‌تواند خود منجر به افشای برخی از اطلاعات دیگر در مورد هویت کاربر باشد. فراموش نکنیم که آدرس ایمیل افراد اغلب شامل نام و نام خانوادگی آن‌هاست.

از سوی دیگر، هیچ تضمینی وجود ندارد که این اطلاعات به دست هکرهای مجرم نیفتاده تا با ‌آن اقدام به شناسایی راحت‌تر و بهتر قربانیان و اقدام برای سرقت اطلاعات اساسی‌تر از آن‌ها کنند. نکته سوم آنکه اساسا فروش بانک اطلاعاتی ایمیل افراد مانند فروش بانک اطلاعاتی در خصوص شماره تلفن‌های کاربران است.

جالب آنکه گویا این مورد مربوط به یک شرکت خاص هم نیست و چندین رقیب در این میان بر فروش اطلاعات کاربران با یکدیگر رقابت دارند، زیرا تلاش بر این است که برای فروش هرچه بهتر بانک اطلاعاتی خود و ضعف رقبا، نقاط قوت خود را برای خریداران تشریح کنند.
چه کسی و چگونه اطلاعات ایرانی ها را سرقت و به فروش می‌رساند؟

اما این ایمیل‌ها چگونه سرقت شده؟

یکی از روش‌هایی که خود فروشندگان این بانک اطلاعاتی تشریح می‌کنند، عبارت است از جمع‌آوری ایمیل‌های کاربران از سطح وبلاگ‌ها و و‌ب سایت‌ها. به نظر می‌رسد ‌این روش این گونه باشد که هر کجا ‌کاراک‌تر @ ‌باشد، احتمالا آدرس ایمیلی همراه آن است و در نتیجه جستجو در سطح وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، اولین و ساده‌ترین روش ممکن است.

اما قطعا روش‌های پیچیده تری نیز در این میان وجود دارد. چندی پیش به یک ایمیل نا‌شناس برخورده‌ایم که یک پیام ساده در دل خود داشت و متن پیام به گونه‌ای سؤال برانگیز بود که کاربر ترغیب می‌شد ‌از ارسال کننده ایمیل موضوع را جویا شود. طبیعتا سؤال‌های ما و شما هیچ پاسخی دریافت نمی‌کند که دلیل آن هم واضح است. ارسال کننده تنها می‌خواهد از این مطمئن شود که ایمیل شما فعال است.

به این ترتیب ایمیل شما که آدرس آن قبلا به هر طریقی به دست آمده به قسمت ایمیل‌های فعال بانک اطلاعاتی ـ که قرار است به زودی به فروش برسد ـ اضافه می‌شود؛ به همین سادگی.
چه کسی و چگونه اطلاعات ایرانی ها را سرقت و به فروش می‌رساند؟
موضوع بعدی، رقم فروش این بانک‌های اطلاعاتی و اطلاعات افرادی است که در آن‌ها وجود دارد؛ برای مثال، بانک اطلاعاتی که ما با آن مواجه شدیم، با ۳ میلیون رکورد به بهای ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که البته برای اطلاعات ارزشمندی مانند ایمیل‌های فعال ثمن بخس است و بهتر بود که فروشنده بهای بیشتری را مد نظر قرار می‌داد؛ ضمن آنکه بانک اطلاعاتی وی ضمانت دو ماهه نیز دارد.

اما افرادی که در این بانک اطلاعاتی آدرس ایمیل خود را خواهند یافت، به غیر از سازمان‌ها و نهاد‌ها عبارتند از افراد عادی، دانشجویان، مهندسان، پزشکان و.... هر کس که شما فکر آن را بکنید.

سؤالی از مسئولان، سخنی با کاربران


حال سؤال اساسی ما از مسئولان این است که چگونه افرادی‌ متمرکز و سازماندهی شده، اقدام به سرقت هویت و اطلاعات افراد کرده و به همین سادگی برای محصول خود بازاریابی می‌کنند؟ آیا فروش اطلاعات کاربران اینترنت به یکی از کسب و کار‌های رسمی در کشور تبدیل شده است؟

اما سخن مهم‌تر ما با کاربران است. در چندین مطلب ما همواره کاربران را به رعایت نکات ایمنی در سطح نت و وب توصیه کرده و آموزش راهکار‌های عملی حفظ امنیت اطلاعات را تا حد ممکن در دستور کار قرار داده‌ایم، ولی متأسفانه برخورد کاربران با این موضوع چندان مثبت نبوده ‌و اغلب با این رویکرد که «ما اطلاعات حساسی نداریم» به سادگی از کنار مبحث امنیت اطلاعات می‌گذرند.

کمترین و حداقل آسیبی که سرقت آدرس ایمیل شما متوجه شما خواهد بود، این است که از این پس ایمیل شما پر از تبلیغاتی خواهد شد که اساسا علاقه‌ای به آن‌ها ندارید؛ شبیه ‌اتفاقی که در تبلیغات اپراتورهای موبایل رخ داده و در واقع این کار الگو‌برداری از‌‌ همان مورد است.

اما اینکه به سادگی اطلاعات ۳ میلیون ایمیل کاربران ایرانی از سطح نت جمع‌‌آوری شده است، ‌نشان می‌دهد ‌ما اولیات امنیت در فضای وب و اساس نحوه استفاده از این فضا را بلد نیستیم، چون ‌به دست آوردن ۳ میلیون ایمیل معتبر ـ ‌کلا عادی ـ نیازمند یک عملیات هک بزرگ است. متأسفانه کاربران ایرانی به هیچ وجه موضوعات امنیتی را در دستور کار خود قرار نمی‌دهند.

حال موضوع اصلی این است، ‌آیا قرار است از این به بعد به همین سادگی اطلاعات و هویت افراد و کاربران ایرانی در فضای نت به حراج گذاشته و برای آن بازاریابی شود؟ این سؤال را باید مسئولان ذیربط از یک سو ‌پاسخ گو باشند و از سوی دیگر ما کاربران خود باید پاسخ آن را روشن کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۹
بابا تابی جون دل خوشی داری.
مخابرات شماره تلفن و همراه جنسیت فرد و سن و رنگ چشم و ... را داره راحت و آزاد میفروشه.
آدرس ایمیل که چیزی نیست
اضافه كنيد به اين شركتهاي بيمه طلايي خودرو را كه معلوم نيست از كجا نام و شماره تلفن شما را بدست مي آورند و وقت و بي وقت با وعده هاي پوشالي سعي در ترغيب شما به عقد قرارداد ميكنند.
جالبیش اینه که شماره موبایلشم داده
وقتی اپراتور همراه اول، رسما اطلاعات تماس مشترکان را به همره آدرس دقیق پستی به شرکتها فروخته، دیگه چه انتظاری از بقیه داری؟
همیشه در اینگونه مواقع صدا و سیما میره با چند تا نماینده مجلس و یه مقام انتظامی یه مصاحبه میکنه و اونها هم میگن که اینکار خلافه و حتما پیگیری میشه و ... بعدش هم که دیگه خداحافظ شما! اصلا انگار نه انگار.
وعده های سر خرمن.
این که خوبه . بانک شماره های ایرانسل رو هم میفروشند...
امیدوارم دیدگاهم منتشر شود.
"از مسئولین تابناک خواهشمندم خیلی بیشتر به وضعیت پیامک های تبلیغاتی بپردازند، این موضوع، به خود من ثابت شده است که اپراتور همراه اول تمامی اطلاعات کاربرانش را به صورت طبقه بندی شده در اختیار تبلیغات کنندگان می گذارد. من خودم بدون وقفه چنین پیامک هایی را پاک می کنم؛ ولی اگر این بندگانِ خدا بدانند که پولشان دور ریخته می شود، از این روش استفاده نخواهند کرد."
چند وقت پیش روز تولدم پیامکی برای من از یک کلینیک ترمیم پوست اومد که تولد من رو با بردن نام و نام خانوادگیم تبریک گفته بود. نکته جالب اینجاست که من تا به حال به هیچ کلینیکی نرفتم که شماره تلفن همراه من رو داشته باشه و نام و نام خانوادگی من رو بدونه.
کلاا یه مدتی تابناک افتاده تو راکد کردن کسب و کار این و اون!
خودتون نشستین حقوق خوب میگیرین، میگردین اینور اونور خبر پیدا کنین
خب حداقل کسب و کار این و اون رو راکد نکنین
سرقت هویت کدومه عزیز من!
البته سوء تفاهم نشه
من اصلا خودم کارم این نیست
با سلام ضمن تشکر از مطلب شما خواهشمندم موضوع تماس با تلفن همراه توسط بنگاههای اقتصادی و فروش و سرقت اطلاعات تلفن همراه را که چند بار نیز مطرح نموده اید دوباره طرح نمایید. بالاخره در این مملکت شاید یک مسئول در شرکت مخابرات پیدا شود تا به این فاجعه خاتمه دهد. باور بفرمایید واقعا تمرکز و آرامش را از ما سلب نموده اند. به نظر میرسد دیتا بیس تلفن همراه و شرکت های خودرو سازی یکجا توسط مسئولین شرکت مخابرات و خودروسازان فروخته شده است .
منشا این موضوع ایمیل های است که پیام جاذبه داری خواه نکته پزشکی خواه رای دادن به موضوعی مانند خلیج فارس و انتخاب ورزشکار و....خواه مذهبی و و کلا هر پیامی است که به نحوی درخواست ارسال مجدد وانبوه به دیگران در متن آن آمده است.فرستنده اصلی ایمیل با نوشتن کدهایی هر بار که پیام فوروارد میشود یک نسخه از آن به همراه لیست تعداد زیادی ایمیل جدید را نیز دریافت میکند.منبع اصلی همان ساده دلی و میل به کپی پیست ماست. بطور خلاصه باید به پیام و ایمیل که درخواست ارسال به دیگران را دارد مشکوک بود.
یک سئوال اساسی من از شما دارم
چگونه شرکتهای م.خ.ا.ب.ر.ا.ت.ی اقدام به واگذاری شماره تماس کاربران خود به شرکتهای تبلیغاتی می نمایند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر شما به این سئوال پاسخ دهید جوابتان را خواهید گرفت
ایمیل اومده برای من که خیلی باحالم. بعد اگه جواب بدم یعنی فارسی بلدم دیگه!!! به همین راحتی ایمیل ها را می شه جمع کرد. خیلی هم کارشون پیچیده نیست.
وقتی خود مخابرات شماره موبایل مشترکاشو به شرکتهای تبلیغاتی با تفکیک سن و جنس و شغل میفروشه شما گیر دادی به ایمیل که اهمیتش کمتره؟
وقتی اطلاعات موبایل ما رو بدون اجازه در اختیار شرکت های تبلیغاتی میذارن از email چه انتظاری داری؟ راه حلش اینه که 2 تا emiail داشته باشید
دیرور برام ایمیل اومده بود که فروش 30000ایمیل ایرانی، مطمئن برای هر ایمیل اشتباه 500تومن پس میدیدم...بهترین راه تبلیغ!!
گفتم خدایا از کجا میارند خب
خب تابناک چرا اینجور خبرها رو میذاری؟
الان ملت میان نظر میدن که: ای بابا! ول کنید شما هم
هی گیر میدید به این مسائل بی اهمیت
مگه ایمیل من دارای چه اطلاعاتیست
یا مگه اطلاعات شخصی من به درد چه کاری میخوره؟
مگه این اس ام اس های تبلیغاتی برای تلفن های همراه چه جوری میاد؟ این هم مثل همون
سایت ما هنوز راه اندازی نشده م بنابر این در آن ایمیل های مدیران را معرفی نکرده ایم از طرفی فقط اطلاعات شرکت و ایمیلها را جهت تمدید کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی داده ایم. همکاران دیگر هم که ایمیل خود را به اتاق داده اند این انبوه ایمیلهای تبلیغاتی را دریافت میکنند به مسئولین اتاق هم که میگوییم زیر بار نمیروند. فقدان قانون در برخورد با این قضیه باعث شده روزی بیش از 30 ایمیل تبلیغاتی دریافت کنیم.
حداقل سایتهای تبلیغاتی خارجی در پایان ایمیل خود امکان لغو دریافت اینگونه ایمیلها را در متون ارسالی تعبیه مینمایند ولی انبوه ایمیلهای تبلیغاتی ایرانی فاقد چنین امکانی است و علیرغم اینکه اینگونه ایمیلها را بعنوان هرزنامه در ایمیل خود تعریف میکنیم ولی متاسفانه هنگام دریافت بخش قابل توجهی از حجم اینترنت مصرفی را به خود اختصاص میدهند.
حالا حساب کنید که اگه یه شرکت داخلی خدمات ایمیل می داد چه اتفاقی می افتاد!؟ خدا را شکر مخابرات حداقل تا الان ریز مکالماتمون را نفروخته!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها