بازدید 5137

داورزنی در گفت و گو با گاتزتا: موضع‌گیری FIVB غیرحرفه‌ای بود

رئیس فدراسیون والیبال در گفتگو با گاتزتا موضع گیری فدراسیون جهانی والیبال را غیر حرفه ای دانست و از تلاش ایران برای حضور تعداد بیشتر تماشاگر خانم در سالن های والیبال خبر داد
کد خبر: ۴۴۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶ 15 November 2014
به گزارش ایسنا و به نقل از فدراسیون والیبال، محمد رضا داورزنی در مصاحبه با سایت گاتزتا دلو اسپرت در واکنش به اتهاماتی که علیه فدراسیون والیبال ایران در رسانه های غربی در رابطه با موضوع (غنچه قوامی) مطرح می شود به گفتگو پرداخت.

*آقای داورزنی بعد از اینکه فدراسیون جهانی والیبال میزبانی نوجوانان را به کشور دیگری داد شما چه احساسی داشتید؟

فدراسیون جهانی موضع گیری غیر حرفه ای در این رابطه داشت و این موضوع به مسائل غیر ورزشی مربوط می شد ولی روسای فدراسیون جهانی اعلام کردند که این اتفاق به دلایل ورزشی رخ داده است. در کنگره جهانی فدراسیون جهانی که در شهر کالیاری ایتالیا برگزار شد، ایران به عنوان میزبان رقابتهای جهانی نوجوانان انتخاب شد. اما در هفتم نوامبر ایمیلی از طرف فدراسیون جهانی دریافت کردم که در آن تاکید شده بود ایران میزبانی این رقابتها را بر عهده نخواهد داشت و این میزبانی بر عهده کشور آرژانتین خواهد بود. بطورکلی فدراسیون جهانی اختیار تام در گرفتن چنین تصمیماتی دارد و ما هم برای آنها و تصمیم هایشان احترام بسیار زیادی قائل هستیم. ولی یک سوال در ذهن داریم و آن این است که چرا فدراسیون جهانی با گذشت زمانی طولانی و در چنین موقعیتی این تصمیم گیری را گرفت. جامعه جهانی در تلاش است تا به دنیا بگوید که زنان ایرانی حق تماشای رقابتهای والیبال را ندارند ولی این موضوع از ریشه غلط است. سال گذشته بسیاری از ایتالیایی ها، برزیلی ها ، آلمانی ها و همچنین دیگر کشورها اینجا حضور داشتند و بانوانی را که به هواداری از تیم مورد نظرشان در سالن حضور داشتند، دیدند. علاوه بر این، بانوان زیادی هم در سالن مشغول به کار بودند که از دید هیچکس دور نماند.

*بعد از این اتفاق نگران نشدید که فشار بین المللی مشکلاتی برای ایران در رقابتهای لیگ جهانی ایجاد کند؟

ایران کشوری است که همیشه تحت فشار سیاسی و اقتصادی و ... بوده است. ایران در چنین شرایطی رشد کرده و به پیشرفت رسیده است. این قبیل فشارها برای ما تازگی ندارد. شعار المپیک این است که سیاست نباید در ورزش دخالت داشته باشد و ورزش باید آزاد از اینگونه مسائل باشد. شعار ما هم درست مثل شعار المپیک است. من از شما سوال می کنم: کشوری که برای بانوان مسابقات مختلفی در سه رده سنی برگزار می شود و آنها توانایی حضور در رقابتهای آسیایی را دارند و در عین حال بانوان بسیاری در اختیار دارد که در بخش والیبال بانوان در عرصه بین المللی فعال هستند، چرا به نقض حقوق زنان متهم می شود؟

*فکر می کنید با توجه به شرایط پیش آمده ایران از رقابتهای لیگ جهانی حذف شود؟

نه. ما چنین تصوری نداریم و اینطور فکر نمی کنیم. واقعیت این است که در حال حاضر ما به دلیل کسب نتایج بسیار درخشان جزو هشت تیم برتر دنیا هستیم. در رقابتهای لیگ جهانی همانطور که همه می دانند ایران در شش مسابقه میزبان است و در شش مسابقه دیگر در خانه حضور نداشته و مهمان است. فقط در رابطه با میزبانی تنها یک بحث وجود دارد و آن به تعداد حضور بانوان در سالن مسابقات مربوط می شود که در تلاش هستیم تا زمینه حضور بیشتر بانوان در سالن را فراهم کنیم.

*رویکرد شخصی شما در رابطه با دستگیری غنچه قوامی که در تاریخ بیستم ژوئن رخ داد چیست؟

از نقطه نظر انسانی و به عنوان یک ایرانی دستگیری یک شخص باعث ناراحتی من می شود ولی زمانیکه فردی قوانین را نقض می کند توقع دارم که به دلایل امنیتی دستگیر شود. وقتی که در جاده رانندگی می کنیم اگر کسی قوانین رانندگی را نقض کرده و رعایت نکرد همه توقع دارند که پلیس او را توقیف کند. دستگیری این خانم به والیبال مربوط نمی شود و قضاوت کردن این موضوع هم در حیطه وظایف ما نیست. این خانم در خارج از مجموعه ورزشگاه فعایت هایی کرده است که پلیس به دلایل امنیتی وی را دستگیر کرده است. واقعیت این است که دستگیری این خانم به والیبال ارتباط نداشته و جرم وی به ورزش مربوط نمی شود، ما هم در این مورد اطلاعی نداریم زیرا این مسئله به ما ارتباط پیدا نمی کند. تنها وظیفه ما به ورزش مربوط می شود. خانم‌های خبرنگار زیادی با فدراسیون والیبال کار می‌کنند. حتی در رقابتهای جهانی لهستان دو خبرنگار خانم همراه تیم ملی بودند. در تاریخ بیستم ژوئن که این اتفاق افتاده است بانوان زیادی در داخل سالن فعالیت می کردند، با این اوصاف توضیح شما به دنیای غرب در مورد اینکه زنان در ایران اجازه دیدن رقابتهای والیبال را ندارند چیست؟ این سوال صداقت ما را در گفتارمان بخوبی نشان می دهد. من تکرار می کنم که زنان در ایران امکان دیدن مسابقات والیبال در سالن را دارند ما اگر استادیومی پنجاه هزار نفری در اختیار داشتیم، می توانستیم آن را به راحتی با حضور تمامی هواداران پر کنیم. در دین ما حفظ حرمت زن واجب است و ما همیشه سعی کرده ایم تا این موضوع را رعایت کنیم. حتی در مورد خروج بانوان از سالن مسابقه و به مشکل برخورد نکردن آنها در ازدحام جمعیت هم این موضوع را رعایت می کنیم. ما از دنیای غرب درخواست می کنیم که به قوانین ما احترام بگذارد.

*فکر می کنید که بتوانید موفق به ساختن یک تیم ملی قدرتمند در بخش زنان درست چیزی شبیه به والیبال مردان شوید؟

بله قطعا این اتفاق رخ خواهد داد.در این رابطه ما باید در بخش زیر ساخت ها فعالیت بسیار زیادی داشته باشیم. ما برای رسیدن به سطح جهانی در والیبال مردان بیست سال فعالیت کردیم.(دو پروسه ده ساله) متاسفانه در بخش والیبال زنان در حدود سی و هشت سال از رقابتهای بین الملی دور بودیم و اخیرا از پنج سال گذشته کار خود را شروع کرده و در رقابتهای بین المللی آسیایی شرکت کردیم. ورزش زنان برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر هم در والیبال زنان یک سوپر لیگ و مسابقاتی در دو دسته یک و دو داریم.ما برای رسیدن به سطح جهانی مثل آنچه که در والیبال مردان می بینیم به یک برنامه بلند مدت نیاز داریم .بطور کلی برنامه های خوبی داریم و امیدواریم که در آینده در بخش والیبال زنان به سطح جهانی برسیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر