بازدید 37269

چطور در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟

حوریه جعفری
کد خبر: ۴۴۸۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱ 11 November 2014
همانطور که همه مان می دانیم در حال حاضر در کشور با بحران کم آبی مواجه هستیم. بطوری که حتی در بعضی از شهر ها آب جیره بندی هم شده است. در این بین تلویزیون خود را موظف به اطلاع رسانی می داند و طبق روال همیشه اش بیشترین کاری که انجام می دهد زیرنویس کردن پیام های لطفا در مصرف آب صرفه جویی کنید در برنامه های پربیننده است!

البته چند روز پیش مستند خواب آور و کسل کننده ای از شبکه ۱ سیما دیدم پیرامون از بین رفتن سفره های آب زیرزمینی و عوامل از بین برنده آن!

با همه ی این اوصاف فکر می کنم مردم بعد از این همه سال اطلاع رسانی (!) به اندازه کافی می دانند که باید در مصرف آب و کلا انرژی صرفه جویی کنند. خیلی ها البته دلیلی برای اهمیت دادن به موضوعات فرعی مثل محیط زیست و آیندگان و کلا انسان های دیگر نمی بینند و ترجیح می دهند به موضوعات اصلی مربوط به شخص خودشان بپردازند. اما مابقی که در ذهن و رفتارشان موجودات دیگر هم جایی دارند ممکن است ندانند چطور می توانند در نگهداری میراث طبیعت سهمی داشته باشند.

از این رو من مواردی را که به ذهن خودم می رسد و سعی در رعایت آن ها دارم را به اشتراک می گذارم. شاید برای دیگران هم مفید بود:

خودمان را توجیه کنیم آبی که استفاده می کنیم اموال شخصی نیست! درست است که به خاطر مصرفش هزینه پرداخت می کنیم، اما حتی اگر تمام آب ها را هم خریداری کنیم پس تکلیف آن دوستمان که در منطقه ی دیگر شهر زندگی می کند چه می شود؟ یا آن درختان زیبای پارک برای دوام به جای آب چه چیز مصرف کنند و تازه و باطراوت بمانند تا ما بتوانیم آخر هفته ها زیرشان زیلو پهن کرده با خانواده لذتش را ببریم؟

در مسواک زدن از روش بابا قورقوری داروگر استفاده کنیم: خانم کوچولو و بابا قوروقوری را که یادتان هست؟ همان تبلیغ خمیردندان داروگر. در آن تیزر آن خانم کوچولو زمانی که می خواست مسواک بزند به جای آنکه شیر آب را باز بگذارد و دهان و مسواک را زیر آن غسل بدهد از یک لیوان آب استفاده می کرد. شخصا امتحان کردم. بعضی وقت ها کمی آب هم اضافه آوردم!!

چند تا کار را با هم انجام دهیم: مثلا ظرف های شسته را روی ظرف های نشسته آب بکشیم. یا دست ها و میوه ها روی ظرف های کثیف بشوییم و…

پاک کردن بدون آب: قبل از شستن ظرف ها چربی ها و ته مانده های غذا را از روی ظرف ها با دستمال یا روزنامه پاک کنیم. در این صورت برای پاک شدن چربی ها آب کم تری مصرف می شود.
مدیریت مصرف در استحمام: فکر می کنم همه مان بیشترین آبی که هدر می دهیم در حمام باشد. مثلا در زمان شست و شوی موها شیر آب همچنان باز است. می شود خیلی از شست و
شوها را با شیر آب بسته هم انجام داد!

از آب های باقی مانده استفاده کنیم. از ته مانده آب لیوان یا کتری می توان همه ی گلدان های خانه را آبیاری کرد.

این کار کمی سخت است و فقط آدم های خیلی خیلی مسئولیت پذیر انجام می دهند. می توانیم یک دبه ی بزرگ کنار بگذاریم، آبی را که برای شستن میوه ها و سبزی ها استفاده می کنیم جمع کنیم و بعد از آن آب برای شست و شوی توالت یا آب دادن با گیاهان باغچه استفاده کنیم.

دیگرانی را که در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند را نه تنها مسخره نکرده بلکه تشویق کنیم. باور کنید آن ها خسیس نیستند بلکه به شدت نسبت به جامعه و موجودات اطراف زندگی شان احساس مسئولیت می کنند!

حوریه جعفری/ وبلاگ حوریه جعفری

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۶
خوب بود
من برای شستن ایوان از آب آبکشی ظروف استفاده می کنم.
سلام. من به مطالب وبلاگتون برای مسابقات فرهنگی مدرسمون که درست کردن وبلاگ با همین موضوعه نیاز دارم می خوام مطالبتونرو بدون ذکر منبع بزارم خواهش می کنم نظرتون رو راجع به این موضوع از طریق ایمیل بهم بگید باتشکر
,

lمنهم این کارها انجام میدم ولی وقتی که دریک مجتمع زندگی مکنم که کسی مراعات نمیکنه به نظر شما کاری درست است
افتضاح بود
عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
عالییییییی بود
عالیییییییی
خیلی خوب بود
خیلی ممنون اموزنده بود
سلام من از این انشای قشنگ شما خیلی
خوشم امد ممنونم من درامتحان نوبت اول یه 20 خوشگل گرفتم متشکرم
واقعا عالی خیلی راهنمایی های خوبی هستن
به جای استفاده از آب دستمال کاغذی مشکل هموطتنان تقریبا حل می کند به جان خودم اصلا نترسید امتحان کنید
روش های زیادی در صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد
عالی بود مر30
خیلی ممنون عالی بود
سلام
منهم با خانم جعفري موافقم
بهترین راه صرفه جویی بعلاوه کارهای واجب گذشته درسر راه تمام شیرهای مصرفی مثال آشپزخانه وتوالت ودست شویی یک عدد دکمه دوسوراخه بهمان اندازه قرارداده وسرشیررادرجای خود ببندید مصدف شما به نصف میرسد.امتحان کنید.
بايد عرض كنم درمورد اطلاع رساني درخصوص بحران اب هيچ كار ارزشمندي از سوي رسانه ها به ويژه صدا وسيما صورت نگرفته ونخواهد گرفت اختصاص بودجه اي براي ساخت برنامه هاي به منظور اگاه سازي همه ي اقشار ...
نمیخواد در مصرف اب و برق صرفه جوایز کنید
این حرفها که زدید دوست خوبم متین.
واقعا کمبود آب سخته
برخی سیاست های شرکت آب دقیقا ضد و مخالف با اصول صرفه جویی است.
khob bud
برای درس احتماعی می خوام saveتو گوشی کنم چطوری می تونم اصلا می شه خیلی متن خوبی هم بود
برای درسم می خوام در گوشیم سیو کنم چطوری باید بکنم از کسی که نوشته متشکرم خیلی زیبا نوشته
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر