بازدید 4172

نظر جالب معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد درباره «منبع آگاه»

رسانه‌های معتبر خارجی فقط وقتی این عبارت را به کار می‌برند که بیم جان منبع می‌رود و یا برای منافع او مخاطرات جدی دارد، در عین حال او نیز قبول می‌کند ‌در صورت لزوم در دادگاه شهادت دهد؛ اما در رسانه‌های ما عمده منابعی که نمی‌خواهند نامشان اعلام شود، ‌وجود خارجی ندارند و چنین اخباری، نوشته افرادی است که به اصطلاح می‌خواهند حال یکی را بگیرند!
کد خبر: ۴۴۸۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶ 10 November 2014
رسانه‌های معتبر خارجی فقط وقتی این عبارت را به کار می‌برند که بیم جان منبع می‌رود و یا برای منافع او مخاطرات جدی دارد، در عین حال او نیز قبول می‌کند ‌در صورت لزوم در دادگاه شهادت دهد؛ اما در رسانه‌های ما عمده منابعی که نمی‌خواهند نامشان اعلام شود، ‌وجود خارجی ندارند!
 
به گزارش «تابناک»، حسین انتظامی برخلاف بسیاری از مدیران مطبوعاتی و رسانه‌ای، همچنین برخی مسئولان کشور درباره «منبع آگاه» نظر کار‌شناسی و قابل تأملی دارد که اگر رسانه‌ها و بیشتر «مسئولان» کشور با آن همراه شوند، شاید بساط برخی جریان‌های باج‌گیری و خط‌دهی و دلالی در عرصه رسانه‌ای برچیده و یا کمرنگ شود. نظر جالب معاون وزیر ارشاد درباره «منبع آگاه»

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، که چند دوره نماینده مدیران مسئول در هیأت نظارت بر مطبوعات نیز بوده و هست، در کتاب «نقطه» مجموعه مقالات آموزشی ـ صنفی خود درباره روزنامه‌نگاری و مدیریت رسانه و در بخش «منبع آگاه» ضمن بر‌شمردن ظهور و بروز رسانه‌های حزبی در ایام حساسی همچون انتخابات به ترفند جالب «شنیده شده است، گفته می‌شود، یک مقام آگاه و...» اشاره کرده است.

در بخشی از این مقاله کتاب که انتشارات خبر امروز آن را روانه بازار نشر کرده و به چاپ سوم رسیده، می‌خوانیم: «عبارت «یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود‌...» را احتمالا زیاد دیده‌اید.

کاربرد گسترده این عبارت محصول‌‌ همان شیوه‌هایی است که افراد سیاسی بی‌اطلاع از رسانه وقتی فرمان رسانه را به دست می‌گیرند، از آنجا که کاربردش را نمی‌دانند، بجا و بی‌جا استفاده می‌کنند.

رسانه‌های معتبر خارجی فقط وقتی این عبارت را به کار می‌برند که بیم جان منبع می‌رود و یا برای منافع او مخاطرات جدی دارد، در عین حال او نیز قبول می‌کند ‌در صورت لزوم در دادگاه شهادت دهد؛ اما در رسانه‌های ما عمده منابعی که نمی‌خواهند نامشان اعلام شود اساسا وجود خارجی ندارند و چنین اخباری، نوشته افرادی است که به اصطلاح می‌خواهند حال یکی را بگیرند!

مضافاً آنکه سیاستمداران و مدیران غربی اساسا برای چنین خبرهایی ارزشی قائل نیستند و لذا دستیاران رسانه‌ای آن‌ها هم پرینت چنین خبرهایی را در کارتابل آنان قرار نمی‌دهند؛ یعنی چنین جریان سازی‌هایی به دلیل آنکه «تقاضا» ندارد اساسا «عرضه» هم نمی‌شود. اما در این مُلک، ‌حکایت این خبر و سازندگان و باورکنندگان آن‌ها شبیه حکایت ملانصرالدین است که می‌گفت فلان جا آش می‌دهند و سپس خودش هم باور می‌کرد و به همانجا می‌شتافت‌»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار