بازدید 40994

شایعه حضور ولایتی در مذاکرات عمان را چه کسی منتشر کرد؟

در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در مسقط میان ظریف و کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا و کا‌ترین اشتون نماینده اروپا، یک خبرنگار آمریکایی مدعی حضور احتمالی علی‌اکبر ولایتی در مذاکرات شده و آن را نشانه‌ای از افزایش احتمال رسیدن به توافق دانسته‌ است.
کد خبر: ۴۴۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۶ 09 November 2014
شایعه حضور ولایتی در مذاکرات عمان را چه کسی منتشر کرد؟در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در مسقط میان ظریف و کری، وزرای خارجه ایران و آمریکا و کا‌ترین اشتون نماینده اروپا، یک خبرنگار آمریکایی مدعی حضور احتمالی علی‌اکبر ولایتی در مذاکرات شده و آن را نشانه‌ای از افزایش احتمال رسیدن به توافق دانسته‌ است.

به گزارش «تابناک»، لورا روزن، خبرنگار آمریکایی ال‌مانیتور که به تیم مذاکراتی آمریکا نزدیک است، در خبری تأیید نشده ‌و به نقل از منبعی که هویت آن منتشر نشده است، مدعی ‌است ‌علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل احتمالا در مذاکرات در مسقط حاضر خواهد بود.

روزن حضور ولایتی را ـ که سابقه شانزده ساله وزارت خارجه ایران از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ ‌نیز در کارنامه خود دارد ـ نشانه‌ای از احتمال قریب‌الوقوع بودن گشایش در مذاکرات هسته‌ای و نیز آمادگی نظام برای آن دانسته است.

این در حالی است که یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با تابناک ادعای مطرح از سوی خانم روزن را نادرست دانست و حضور دکتر ولایتی در عمان را رد کرد.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی مهلت تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، کارزار رسانه‌ای طرف غربی و به ویژه آمریکایی، روز به روز پیچیده‌تر و گسترده‌تر می‌شود.

برای نمونه، انتشار خبر نامه‌نگاری اوباما به رهبر انقلاب از سوی وال استریت ژورنال به عنوان رسانه‌ای که سابقه طولانی در پیگیری موضوع تحریم‌ها علیه ایران دارد، بلافاصله پس از انتشار خبر روز پیش از آن در مورد درخواست نادیده گرفتن تحریم‌های ایران در روند بازسازی افغانستان، از سویی‌ راهی برای افزایش فشار بر اوباما برای بالا بردن هزینه توافق با ایران تفسیر ‌و از سوی دیگر، این احتمال مطرح شد که تلاش‌هایی در جریان است که با انتشار اخباری از این دست، راه برای جا زدن آمریکا به عنوان حامی توافق و ایران به عنوان بازیگر غیرمنعطف و بر هم زننده مذاکرات باز شود.

خبرسازی‌ها روز شنبه وارد مرحله جدیدی شد. دیوید البرایت در مؤسسه دانش و امنیت بین‌المللی که به مواضع تند در موضوع غنی‌سازی مشهور است، با لحنی تردیدآمیز فرضیه احتمال نقض توافق ژنو از سوی ایران را مطرح ‌و ‌رویترز این خبر را برجسته کرد.

انتشار خبر حضور دکتر ولایتی نیز از سوی لورا روزن در ال‌مانیتور صورت گرفته ‌که به همراه چند چهره رسانه‌ای و فعال در اندیشکده‌های آمریکایی مانند باربارا اسلاوین و سوزان مالونی، رابطه نزدیکی با تیم مذاکره‌کننده امریکا دارند و اغلب به صورت بازو‌ رسانه‌ای غیررسمی تیم امریکا مشغول فعالیت هستند.

روزن پیش از این و از جمله در اواخر مهرماه سال گذشته نیز اخباری به نقل از منابع نا‌شناس ایرانی درباره چهارچوب پیشنهادهای ایران به ۱+۵ انتشار داد که بعدا روشن شد نادرست بوده است.

به نظر می‌رسد، خبر جدید منتشره از سوی روزن ادامه فعالیت‌های وی در سال‌های اخیر در موضوع هسته‌ای ایران باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر