بازدید 3927

حفره اوزون به کندی در حال ترمیم است

کد خبر: ۴۴۶۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲ 01 November 2014
کارشناسان مطالعات جوی اعلام کردند که روند ترمیمی لایه اوزون همچنان ادامه دارد اما به کندی پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، قطر سوراخ لایه اوزون در همان ابعاد سال‌های 2010، 2012 و 2013 میلادی باقی مانده اما کارشناسان ناسا می‌گویند که روند ترمیمی آن ادامه دارد. داده‌های جدید ناسا نشان می‌دهد، حفره اوزون که انتظار می‌رفت به دنبال ممنوعیت استفاده از آلاینده‌های «کلردار» از حدود 27 سال پیش رفته‌رفته ترمیم شود اما همچنان ابعاد آن به اندازه آمریکای شمالی باقی مانده است.

لایه اوزون به عنوان سپر حیاتی زمین محسوب می‌شود و از ورود پرتوهای خورشیدی مضر نظیر اشعه ماورا بنفش که سبب بروز سرطان پوست می‌شود، جلوگیری می‌کند. در تاریخ نهم سپتامبر، دستگاه‌های سنجش در قطب جنوب، وسعت حفره اوزون را 24 کیلومتر و 100 مترمربع برآورد کردند. این رقم 9 درصد کمتر از وسعت حداکثری حفره اوزون بود که در سال 2000 میلادی به ثبت رسید اما وسعت آن همچنان تقریبا به اندازه وسعت حفره اوزون در سال‌های 2010، 2012 و 2013 میلادی است. با این حال کارشناسان ناسا هنوز مطمئن نیستند که چرا وسعت این حفره همچنان پس از توافق «مونترال» در سال 1987 میلادی تاکنون کاهش نیافته است.

به نقل از گاردین، این توافقنامه یکی از مهمترین توافقات جهانی بود که در آن استفاده از «کلروفلوروکربن» که به صورت گسترده در صنایع خانگی و ساخت یخچال و فریزر، اسپری‌ها، فوم‌های عایق و اطفاء حریق بکار می‌رفت، ممنوع شد.

در حال حاضر وسعت حفره اوزون از آنچه که در دهه 90 و اوایل سال 2000 میلادی مشاهده می‌شد کمتر است در نتیجه مشخص می‌شود که سطح کلر جو رو به کاهش است.

«جاناتان شانکلین»، استاد برجسته مطالعات قطب جنوب دانشگاه کمبریج می‌گوید: یکی از دلایل مهمی که باعث شده حفره اوزون سریعتر از این ترمیم نشود این است که برآیند میان حفره اوزون و تغییرات جوی پیچیده است. چرا که حفره اوزون علاوه بر اینکه بر آب و هوای قطب جنوب و استرالیا اثر می‌گذارد خود نیز از این تغییرات آب و هوایی متاثر است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر